Jump to content

Elgjakta 2011!


AHL

Recommended Posts

  • Replies 414
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

de satt bak bogen. lungeskudd

 

Traff ingen av bogene, kun ribben og lunger, og du fikk ikke gjennomskyting på en kalv? :shock:

 

Synes også dette høres merkelig ut, selv så skjøt jeg en forholdsvis stor kalv i jakta i år, på ca 180-200 meter. Som resulterte i gjennomskyting bak bog, da kunne jeg se at kula slo ned i bakken bak kalven.

Link to comment
Share on other sites

oryxen blir temmelig drøy i fronten. da møter den mye motstand. Jeg har brukt oryx i flere år nå mye pga at de sjelden går i mellom dyret. Dette pga hundejakta. jeg bruker 3006. Men på en kalv virker det litt snodig, men er ikke overrasket.

Link to comment
Share on other sites

ABC-Fritid sin store elgjakt, oppdelt med møteaktivitet innimellom (av en eller annen grunn, det må da være mulig å gjøre sånt på nattes tid!): Torsdag - Første (snø)drev - en okse, 4 tagger. Liten tass som både i kropp og hodepryd minnet mest om en fjorokse, men den var voksen. Andre (snø)drev - nok en okse, denne gang en 6 tagger (2 + 4 av alle ting), og på slutten av drevet en bra kalv. Tredje drev (da er vi over på fredagen og noget penere vær): Nok en kalv, og kvota fylt.

 

Det ble til sammen sluppet 5 hunder og 6 skudd.

 

ABC Fritid - Talk the talk - Walk the walk

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

de satt bak bogen. lungeskudd

 

Traff ingen av bogene, kun ribben og lunger, og du fikk ikke gjennomskyting på en kalv? :shock:

 

Synes også dette høres merkelig ut, selv så skjøt jeg en forholdsvis stor kalv i jakta i år, på ca 180-200 meter. Som resulterte i gjennomskyting bak bog, da kunne jeg se at kula slo ned i bakken bak kalven.

 

Du nevner det essensielle her. Avstand. Jo lengre avstanden er jo større er sannsynligheten for å få gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner det essensielle her. Avstand. Jo lengre avstanden er jo større er sannsynligheten for å få gjennomskyting

 

Ja, du sier noe der, men har skutt kalv på 10 meter også med gjennomskyting.

Det var vel mest det at det ble funnet igjen kuler i en kalv jeg stusset på, men det er kanskje mer vanlig enn jeg hadde forestilt meg?

Link to comment
Share on other sites

ikke bruk winchester xp3 i 300 winmag på elg.

er du ute etter knock down effekt så er det perfekte kula men ikke til kjøttjegeren merket vi idag...

 

Xp3 er en klein kule på alle måter. Sopper seg mindre enn fx tsx, klein presisjon og ødelegger veldig mye kjøtt.

 

Knockdown effekt skjer når kula treffer visse plasser, ikke nødvendigvis på grunn av kula..

Link to comment
Share on other sites

PederR: Ja det er nok en bra kule til elg, absolutt! Men selv velger jeg ikke noe anne enn barnes ttsx. Topp presisjon og generelt svært fine slakt. 300 wm er neppe det perfekte kjøttkaliber, det er bare noe man må innse. Skudd på 50 meter eller kortere betyr blodsøl! Det er min personlige erfaring med 300 wm. De elgene jeg har skutt på over 100m, har hatt fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Er på sett og vis ferdig med elgjakta for i år, ihvertfall på de to terrengene jeg har jakt på. Har gått utrolig greit, mye elg og en god porsjon flaks.

 

Har fått skutt 6 elger med 3 forskjellige kuler i .300 Win Mag - TSX, Fusion og Swift Scirocco II.

 

Barnes TSX 150 grain: Okse på 207 kilo, skrå forfra på 80 meters hold. Kula satt mot bogbladet på motsatt side. Datt rett ned. Har skutt noen elger med denne kula i samme kaliber før, lite kjøttødeleggelser og normale fluktstrekninger. Ladningen er så tett opptil maks i min rifle jeg tør å lade, VO= ca. 1000ms.

 

Fusion 150 grain: Stor positiv overraskelse på sett og vis. Skaut 4 elger med den i år, samtlige datt rett ned med vanlige bogskudd uten å være borti ryggen! En piggokse på 146 kilo og tre kalver. Gjennomskudd på èn kalv, de tre andre elgene satt kula i skinnet på motsatt side på. Hold fra 30-100 meter. Overraskende lite kjøttødeleggelser, men gikk fra denne kulen grunnet inntregningen. Når en ikke får gjennomskudd på kalver, hvordan blir det da med skutt mot storokser i krevende vinkler?

 

Swift Scirocco II 165 grain: Skaut kun en elg med denne kula. Ku skutt på skrå forfra på 13 meters hold. Inn i bog, lå perfekt ekspandert mot vomma uten å ha laget hull på den. Enorme kjøttødeleggelser i inngangssiden, men dette kan skyldes det korte holdet kombinert med at skuddet satt midt i bogen på tur inn. Kula ble ladet til utgangshastighet 920ms etter tabell.

 

Håper på å få brukt jämthundvalpen litt utover mot jul, vil ikke slippe han på elg enda da han er kun 7 1/2 mnd gammel. Sporer som en gud, skal bli spennende!

 

Litt bildekos til slutt

 

6774nb.jpg

Sjette og foreløpig siste elgen for egen del i år, lita ku

 

mheg4l.jpg

En kalv jeg skaut i stålos

 

22koio.jpg

Kalv jeg skaut i ganglos

 

b7azk5.jpg

Noen pene blir det jo når en er med på 31 elgfall på under en måned, denne slapp jeg å skyte på

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_elghjerte.JPG

 

Da er jakta over, ble ferdige på lørdag, fikk kvota på 1 okse, 1ku ,2 piggokser, 1 kvie og 4 kalver. Det satt langt inne, hadde 10 dyr på post men bare 1 skytbart da det ramlet inn med okser og ku med 1 kalv. Kunne skutt 3 pene okser men den ene vi hadde på kvota ble vårt første dyr :forvirra:

 

Hjertet er fra den piggoksen jeg fikk skutt på - det er varmrøket, nam-nam

Link to comment
Share on other sites

Da har bikkja og jeg vært igjennom MYE elgjakt den siste måneden.

 

24 elgfall har vi vært med på og 2 dyr har jeg skutt selv.

 

Piggokse, 145kg, skutt på 5 meters nesten rett fremante, og et sikringsskudd mellom ørene bakfra i fart fra meg.

07102011403.jpg

 

2,5års okse, 175kg, skutt på 10 meters hold i "nakkegropen" overgang til bogblad.

foto0119_edit001.jpg

 

Begge skutt med 375H&H 300 grains Trophy Bonded. Fant igjen førsteskuddet på piggen i vomskinnet rett før indrefileten :D Da hadde den passert framkant av høyre bogblad, lunger og hele vomma på langs.

 

Jeg har en fantastisk innkalling på min NEG, men det er ikke alltid det funker :D

Link to comment
Share on other sites

noen andre som har skutt på den også?

 

Var et annet jaktlag på valdet ved siden av oss som hadde skutt på en kalv og ikke hadde funnet den igjen.

Så vi regner med at det er samme dyret, for det har ikke vært noen skade skytinger på jaktlaget vårt i år.

Hullet fra inngangen i skinnet var nesten grodd, men så helt forjævlig ut innvendig! :( Er glad den ble tatt for den hadde ikke klart seg gjennom vinteren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaut elg på det skoleterrenget selv for et par år siden, PederR! Hvordan går jakta i Sævsjøberget, har vår venn ulven forskynt seg bra av kvota?

 

Jeg jakter på naboterrenget nord for skoleterrenget til Sønsterud.

Vi har fått 6 av 8 elger på vårt terreng så langt.

Av kuer har vi kun observert kuer med en kalv, og noen enslige kuer på vårt terreng i år. Ingen bilder på viltkamera av tvillingkalver heller:-(

Og desverre er det nesten ikke ungdyr / 1 1/2 åringer å oppdrive. Mager trøst var et bilde av en liten piggokse ei uke før jakta startet.

Jeg skøyt en piggokse som viste seg å være en 2 1/2 åring, men gikk som 1 1/2 åring pga vekta.

Det har vært mindre ulvemøkk å se på terrenget i år. Men fant en del fersk møkk i sommer og tidligere i høst. Ikke hørt ulv eller sett ferske sportengt etter ulv på terrenget etter at jakta startet 5. oktober.

I fjord sleit vi med ulv på og rundt terrenet nesten hele elgjakta (mista en hund også). Da holdt flokken seg langt sør i reviret veldig mye av høsten.

Nå i høst virker det som de har oppholdt seg mer lengre nord og nordøst i reviret. Flokken har nok blitt langt mindre også enn den var i fjor.

3 stk som var merket har vandret over til Søta Bror i øst. Det har heller ikke vært dokumentert yngling i flokken i år hva jeg vet.

Bjørn har vi derimot innom terrenget ofte nå.

Elg nr. 6 av 8 datt søndag ettermiddag, liten 4 spirs okse (og den veide 154 kg), og gikk dermed under vektgrensa på 160 kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da var elgjakta over for i år! fikk siste dyret i går, en 1,5års okse og fikk bære lår for første gang i år! deilig å komme ned til hytta å ta seg ei øl når man har bært ett lår ca 5 km :D

og nå har jeg akkurat spist 1/4 indrefilet med peppersaus og store mengder soppstuing som avslutning på jakta!

da er det bare å pusse børsa og tørke utstyr og glede seg til 25.september!!! :D

Link to comment
Share on other sites

IMG_1854.jpg

 

IMG_1850.jpg

 

Min første datt 22/10-11.

 

Kom ku med tvilingkalvsett og to store okser, når dette var langt til fjells var beskjeden fra gammlingene "Skøtt du oksi må du faan mæ bærra dein ne sjøl" Usikker om dette faktisk var sant torte jeg ikke utfordre skjebenen, en kalv stilte seg til på 120m, men eg fikk buskas i kikkertn og måtte derfor stille meg på tå. Men det funka, begge lungene og halveryggraden gikk i dundas. Kalven gikk 30m ( :shock: ) før den la seg.

Link to comment
Share on other sites

Var med som gjestejeger på elg å hjortejakt igår søndag 6/11-11. Har alltid drivd når jeg har vært med, noe som er okay det. Ble det post på meg nå.

Å jagge kom elgen til meg. Må jo bare si det var en spesiell følelse før å etter fallet.(siden det er mitt første)

Kaliber: 6,5x55. Patron: Sako gamehade 10,1gr. Elgen lå 6meter fra skuddplassen.

 

29oogus.jpg

Holdet var ca 70-80meter. elgen stoppet i åpningen til venstre for lyddemperen min.(nederste del av demper)

 

kbww0n.jpg

Ungdyr. Å en stolt skytter :mrgreen:

 

nbq2b9.jpg

Elgtrekken er jo genial.

 

6rhpty.jpg

slaktevekt: 127,5kg

Link to comment
Share on other sites

I går var siste dagen av elgjakta for egen del, nå er jakttida over

Avsluttet sesongen med å skyte ei kvige som kom ut av stålosen. Skutt på 70 meters hold med .300WinMag og 165grs Swift Scirocco II, knall og fall. Dette ble da den sjuende og siste elgen min for året.

Gleder meg allerede til 5. oktober neste år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...