Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

Skjøt en 5-tagger på snikjakt. 04.10. Den sprang 20 opp i skogen og ble borte.

Skuddet var med anlegg på 100meter så følte meg ganske sikker, men jeg liker å se dem gåned i skuddet.

 

Fant den etter bare noen minutters leting. Stort hull i ene lungen og levra..

 

Men det er siste året jeg jakter rådyr med Nosler Partition 180gn. Det ble mye kjøttødeleggelser.

 

Skal prøve meg på ei rundnesa Hornady neste gang.

 

Gratulerer til alle som har fått vært ute idag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute i dagtidlig halv4 ca, var veldig vond vind der jeg satt og generelt over hele terrenget..Var vanskelig å finne seg en god post..

 

Kan noen si litt om hvordan de lokker? eller noen tips til serier man kan kjøre osv..Jeg bruker den tyske håndlagede rådyrfløyta, men har ikke fått noe respons på den..Vet at det er en revirhevdene bukk der jeg jakter og har satt meg litt i utkant av reviret..Leser at noen får inn bukken etter 2-3 pip eller etter 3-4 minutter på lokken..

 

TIPS og TRIKS?? Mottas med et smil!

 

Gratulerer til de som har fått lagt ned en bukk idag forresten!

Link to comment
Share on other sites

Drar ut i sjutida i kveld igjen. Denne gangen med poden på ni år. Han drømmer og drømmer om å få være med når det smeller, så får vi håpe at lykken er bedre enn troa mi :roll:

 

Blir uansett en staselig tur. Så blir minstemann på fem med en tur i morgen formiddag. Må sørge for å holde jaktgenene vedlike.

 

Fikk forøvrig tidenes minste bukk i dag tidlig. En typisk avskytningsbukk, som de proffe kaller det på dvd-ene... Artig da den kom på 8-10 meter på lokk, nordic roe.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Flott bukk det der Erikr, lukter gull av den der. Gratulerer :D

 

Var forøvrig ute i dag morges jeg og. Det blåste nordavind fra alle kanter og reina som besatt. Lite trivelig. Prøver igjen i kveld, ser ut som det blir opphold. :roll:

Link to comment
Share on other sites

fekk ein 6tagger ca 05.20 i dag mårres. hadde ei utruli spenandes jakt. gjekk både hjort og rådyr om ein annan :)

 

Nåken so veit kor lång tid da tar før eventuelt det kommer ny bukk til de reviret til den eg skaut?

Eller kommer det bare inn ein ny bukk og henter gjeita?

 

Har mangen gode plasser i gjenn enda :)

Link to comment
Share on other sites

trenger bare å ta noen timer d. kommer ann på hvor mye makt den bukken du skjøt hadde til de bukkene som venter på geita. er som regel bukken som finner geita å ikke omvendt.

Nå skal jeg ut å se etter bukken min jeg også. så ei geit nå akuratt så da håper jeg bukken er i nærheten. 8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

IMG_0004.jpg

Denne karen datt i dag (morrest) ca 06.45, etter en halv times snikjakt. Returbukk på ca 19 kg.

 

DSC00024.jpg

Jeg kunne ikke merke noe tegn til skade på dyret underveis i jakta. Men da jeg skulle knyte bena sammen, oppdaget jeg at denne karen hadde fått hard "medfart". Den hadde brukket 2 ben (framfot og bakfot) på samme sted (leggen), og begge hadde grodd på plass slik som dette bildet viser. Tøffe dyr må jeg si.

 

Bilder av mitt utgangspunkt for årets jaktstart.

IMG_0001.jpgIMG_0002-1.jpg

Midt mellom masse innmark og enda mere utmark. Rød pil viser hvor bukken datt.

 

Ellers, grattulerer til alle som har skutt og kommer til å skyte bukk.

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut i 19 tia i dag og ble vitne til noe meget spesielt.. Det hadde seg sånn at jeg gikk ut til kanten av ei hogstflate jeg skulle sitte. Rett før jeg var der fikk jeg øye på ei geit som småløp litt på drøye 100m og etter kom bukken, kåt som en gris.

Bukken høvler over geita 3

ganger mens jeg venter. Når endelig geita stikker var det min tur til å bli tilfredstilt.

Jeg sender av en velplassert ladning og bukken stuper inn

i de evige jaktmarker;)

 

Resultatet ble en 6 taggers returbukk nesten uten tenner.

og det var jo bra:)

 

:overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått tatt bilder av denne bukken i terrenget. Håper nå å få se den igjen inni kikkertsiktet neste gang..

Kan det også være en medalje bukk?

 

R11.jpg

 

R12.jpg

 

Da ble denne bukken skutt i går kveld av en kompis.. :D Mens jeg selv var på jobb :mrgreen:

Prøver å få lagt ut noen bilder senere..

Link to comment
Share on other sites

En jaktkompis tok denne i går morges, på vårt terreng. Stenger på 30cm+

 

Den var fantstisk fin! Også for ei vidde då gitt! Den må du kome med fleire bilder av!

 

Sjöl så blir det ikkje bukkejakt på meg i år, sparer dei få som er igjen her etter mange harde vintrar til basseten og drillingen :D

 

Gratulerer til alle som har skote og lykke til til alle som skal ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da vart det bukk i år og :) Når både kamerat Bjørn og Helga hadde lokka inn hver sin bukk, kunne ikke jeg være dårligere. Fikk lokka inn bukken, men dreit meg ut og fikk ikke sjans for skudd. Da var det deilig å få revansj på den bare snaue timen seinere. Den som ikke gir seg, osv. :wink:

 

FYLDIG info og bilder på bloggen,hehe..Hender skrivegleden løper løpsk når en er i bukkerus :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er det normalt med tvillingkillinger?

 

Jeg har hatt ei geit med trillinger i fire år på rad gående på jordene her nede. Tilogmed i fjor. I år har jeg desverre ikke sett den :( . Sånne produktive geiter må man apsolutt ta vare på. Men gaupa, den kan ikke JEG rå med ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

33cxbua.jpg

 

Skjøt min første lokkebukk kl 10.20 på premieremorgenen. :D Kom etter maks 10 sekunders lokking med kontaktlyd fra Klaus Demmels hornfløyte. Full gass inn frem til den bråstoppa på 50m, der fikk den servert ei lapua mega i 6,5 som slukka lyset momentant. En grei sekstagger som nok har begynt så vidt på returen.

 

Gratulerer til alle andre som har skutt, og skitt jakt til resten!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine bukker folkens! Var nære på at det ble en på meg i går også, 30 cm. for å være nøyaktig :shock: Satt meg på første posten halv åtte med nyinnkjøpt 3d camo og nazi-fløyta til Claus. Etter 4-5 min lokking hører jeg ett knekk i tetta til venstre for meg og der på 15 meter kommer det en liten bukk joggende rett mot meg. Jeg får lurt venstrehånda (links skytter) fra fløyta og i pistolgrepet og får løfta børsa litt opp fra fanget og avsikret akkurat i det den passerer en liten busk. Bukken stopper ikke før den står nøyaktig 120 cm. fra meg! Den lukter og ser på meg og løfter hodet opp og ned og er veldig usikker. Den ene gangen snur den seg litt og nesten snuser på lyddemperen som er akkurat i hodehøyde på den men pekende litt foran hode på den. Jeg kniper igjen øynene og er redd hjerteslagene mine skal støkke den! Bukken står der 5-10 sek. Jeg vurderer en kjapp bevegelse og pang eller saaaakte. Når den vrir hode litt vekk fra meg går jeg for den sakte varianten men den hopper til akkurat når jeg skal dra i spaken og stikker samme vei som den kom. Jeg reiser meg og plystrer men den stopper ikke så jeg drar igang med fløyta igjen. Skimter den ett par ganger i tetta på andre siden av flata men den går rolig vekk fra meg uten å bjeffe. En helt rå opplevelse men den skulle vært tatt! Tror det var en 4 takker med skikkelig stygge og krokete gevir og den høyre stanga rett ut til siden. Så en større bukk 200 m. fra der jeg lokka ett par timer etterpå men på feil side av delet. Ble en fin 6 takker som gikk med 2 geiter på kompisen min som var med meg på kvelden så det er da noe rådyr igjen :overrasket: Skal ut å se etter krokingen og nabobukken i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Ble en 4takker på meg i går kveld kl.21.45. Høyt lungeskudd som også knekte ryggen på dyret gjorde at døden inntraff før den gikk i bakken.

.308 med Lapua Mega 150grs ble benyttet. Avstand 70meter. Bukken kom intetanende mot meg. Jeg brukte kun buttoloen litt forsiktig for og styre den litt...

 

normal_P1030429.jpg

 

Edit: Hunden ble altså ikke brukt. Bare ivrig tilskuer.

Link to comment
Share on other sites

Mange flotte bukker og opplevelser her nå! Grattis folkens!

 

Var ute og lokka litt igjen ikveld på en plass der jeg bere fikk fram ei geit idag tidlig. Bukken kom etter 5 min og hadde flere skudd sjanser, men lot den gå. Det var en liten spissbukk som jeg får ta igjen neste år om jeg er heldig :) morsomt alikevel!!

Link to comment
Share on other sites

Hvor høye er de gevirene på returbukken din DonSimon ? De såg sykt lange ut !

 

Den lengste gevirstanga er 24 cm. Pen lengde, men det siste bildet lyver nok en del.

 

Her er skallen ferdig til å montere på plate

 

novrs3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det datt en 4-takker returbukk kl 04.05 på premieredagen. Snikjakt. Var planlagt å ta denne først, men jeg trodde faktisk det var en 6 takker før jakta...menmen..fornuftig uttak er noe en lærer seg med et helt terreng for seg selv 8) Bukken var tydelig på kraftig retur. Grå nesten hvit i trynet og kun 2 tenner i underkjeften!!

 

IMG_9081.jpg

Nybørsa måtte også få være med på bildet! :D

 

Bukken ble felt med en 130 gr Nosler Accubond (6,5). Blitt favorittkula til rådyrjakt. Alltid pene slakt uten blysprut i alle retninger i dyret.

 

Ble også en ettermiddagstur på premieredagen. Så tre geiter med hvert sitt tvillingkull. Lover godt for fremtiden :)

 

I kveld (11.aug) satt jeg på post til det var mørkt. Kun geiter i kveld også.

 

Gratulerer til alle som har felt bukk !!

Link to comment
Share on other sites

De gangene i bukkejakta en ikke ser antydning til rådyr generelt og bukk spesielt, virker det for meg håpløst vanskelig. Men de få gangene en lykkes, virker det "lett". Slik er det forsåvidt med all jakt.

Selv jakter jeg mye forskjellig, men helst med hund. Men jeg pleier å prøve noen økter etter bukk hvert år, et sted mellom to og seks økter årlig vil jeg anslå, og jeg driver ikke målretta etteretning om sommeren i forkant av jakta. Stedene jeg prøver meg er på bakgrunn av erfaring, prøving, feiling. Jeg lykkes ikke hvert år. Jeg er av typen som ikke kler meg ut som en geriljasoldat med raggsokker. Sko/støvler, lydsvake klær og ei lue er min utrustning, og jeg baserer meg på usannsynlig flaks. Sitter litt og går litt, og bråker endel. Lokker (skremmer) uhyre sjelden. Tviler ikke på at lokk hjelper, men jeg kan ikke kunsten. Jeg kjenner mange som jakter bukk, og de fleste får bukk i løpet av noen morgen og kveldsøkter. Jeg tar meg i å tenke at gjennomsnittlig uttelling pr anvendt time må være ganske så høy, i forhold til mye annen jakt. Selv i mitt distrik,t med det jeg vil anslå som moderat rådyrbestand og minimalt med det vi noe nedlatende kaller jordebukker, altså tilgang til bukkejakt på innmark, hvilket neppe tilfeldig dominerer alt av reportasjer og filmer om bukkejakt, lykkes de fleste i løpet av noen dager.

 

Jeg skjønner at det med litt kartlegging er "lett" å skyte bukk mange steder i Norge hvor det er mye rådyr og mye innmark hvor en kan sitte inntil asfalterte veier og bebyggelse med tofoten sin. Men selv med jakt på ekte skogsbukker lykkes altså mange. Det må være en betydelig del av antall skutte rådyr mellom 10.08 og 23.12 som skytes i disse dager. For å presisere mener jeg ikke at bukkejakt er så mye enklere enn annen jakt, men likevel tror jeg de fleste lykkes med litt innsats.

 

Kommentarer til disse tankene?

Link to comment
Share on other sites

Begivenhetsrik kveld i går kveld. Var på plass i tårnet i åttetida. Da var det 4 hjorter og 8 NRF kviger innen fint skuddhold :) Etter ca. 30 min fikk jeg se to revhvalper i skogkanten, det gjorde også en av kvigene. Hun skysset dem rett til skogs! Rett etter dette kom det tre hjorter til, så da var det 3 koller, 3 kalver og en spissbukk frampå. Plutselig bestemte kvigene seg for å finne seg en annen plass å beite, full sprint og borte var dem. Regnet egentlig med at revene ville dukke opp igjen, når det ble litt roligere. 10 minutter etter at kvigene dro kom det tre rever ut fra skogen, alle fra årets produksjon. Rev skyter man når man har sjansen! Så snart den utvalgte snudde siden mot meg smalt det, BOM, nytt skudd i kammeret, TREFF! Sikte over på nestemann, BOM igjen, nytt ladegrep, TREFF! :shock: Sistemann kom seg klokelig kjapt inn i den trygge skogen. Hjortene forsvant som dugg for solen under denne kanonaden, forståelig nok.

 

Etter dette bestemte jeg meg for å flytte posteringsplass.... Klatret ned og plukket med meg revene. Gikk så 300 - 400 meter nedover til en posteringsstige og satte meg der. Innen jeg var på plass der så var det 4 hjorter frampå igjen på den forrige plassen. :D Satt der en liten time, men ingenting skjedde.

 

Fant så ut at en liten snikrunde kunne vært artig før natta kom. Snek langs en bekk og etter bare 50 - 60 meter kom ei geit ut fra kantskogen. Hun så meg, men kjente ingen lukt. Heldigvis fant hun ut at jeg ikke var særlig farlig, der jeg sto som en statue. Geita hoppet inn på enga og begynte å beite ca. 100 meter fra meg. I sporene hennes kom så en spissbukk fykende. Den kan få vokse seg større! Artig opplevelse, men hvor er revirbukken?

 

På tur hjem så jeg ei geit og et smaldyr i en jordbæråker på jakterrenget + en 4-taggers elgokse. Livat kveill!

Link to comment
Share on other sites

Nyyyyydelig morgen i skogen i dag!

Var på plass kl 5, tåkedotter svevde over jordene. Kom i kontakt med geit og kje i jordekanten, og satt meg til å lokke. Da ble det liv i hu mor! Hun brølte og løp frem og tilbake i skaukanten, med kjeet på slep. Da jeg etterlignet brølene hennes satte hun ut på jordet og stilte seg i fin positur. vi holdt på å erte på hverandre i omtrent 10 min, men ingen bukk dukket opp.

 

Jeg smygjaktet over en ås, ville over til en to år gammel hogst. Saaaake sakte, og får øye på ei geit som går uten killing. Etter noen minutter dukket bukken opp. De er ikke vàr meg, avstand omtrent 60 meter. Bukken får den midt i bogen (klipper toppen av hjertet, masse lungevev på skuddplassen), ruser noen meter og detter i bakken. Pen 4 tagger.

bukk2011.jpg?846201402

 

Jeg drar den nesten ned til bilen, henger den opp på en pen slakteplass.

bukk3_2011.jpg

 

IKEA sine poser passer perfekt til et rådyr :) .

bukk2_2011.jpg

Jeg rakk å få den grovpartert og i kjøleskapet før jobb. Utrolig fin morgen!

Link to comment
Share on other sites

bukken lurte meg igår morges gitt..

lokka i ca 10min da den plutselig kommer utover hogstflata i en rasende fart, snodig at den sku komme så fort,men...

hørte den bjeffa godt litt nedi lia like etterpå.

hvordan tror dere mulighetene er for å lokke inn igjen denne senere i jakta?

undres på hva som gjorde at den kom så fort.. jeg satt i ett ganske høyt tårn og lokka..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute onsdags kveld og lokket, og da jeg begynte å pakke sammen for kvelden kom selvfølgelig bukken rett på meg.... Den så meg, tok rett opp i heia igjen som et olja lyn og ble stående å brøle i 20 minutt, før jeg gikk tilbake til bilen. Var ute i går igjen på samme post og lokket (selv om jeg ikke hadde trua på den skulle komme), og bukken kom etter en halvtimes lokking. :o Den henger på kjølen nå etter et møte med partition kula 8) Så tror du har gode sjangser for å lokke den inn igjen! Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter tre økter i skogen, ble det endelig fullklaff. Dro inn i et nytt skogområde for å smyge litt rundt i blinde. Fant frem til en bra post oppå et steinskjær. Satte meg ned og lokket i ca 4-5min samtidig som jeg speidet rundt om det var noen bukk på vei inn. Når jeg tittet frem igjen stod det plutselig en fin bukk på ca 35 - 40m avstand og tittet på meg! :) Korset ble lagt i stikkerhullet og skuddet gikk. Etter et kort utras takket den for seg noen meter inne i et tett plantefelt. Først når jeg kom frem til bukken så jeg virkelig hvor stor den var. 7 tagger og snittlengde på ca 28cm. :D

 

2011-08-12064719.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

huff. nå begynner frustrasjonen og ta overhånd. har den claus demmel fløyta fra tyskland som er håndlagd. føler jeg fikser lydene svært godt men mulig det er noe annet jeg gjør feil. har gjort grundige forundersøkelser og vet jeg sitter i revir når jeg lokker.

 

hvor lang tid tar det før bukkene kommer?. hvordan lokker dere? lokker dere midt på åkeren eller i litt trangere, mer"private" hogstfelt?

 

starter dere rett på hets eller kjører dere kontakt lyd. ca hvor mange fløyt og hvor lang pause??

HJELP!!!!

 

takker for svar!!

hilsen frustrert bukke jeger

Link to comment
Share on other sites

Joakim, det er ikke så lurt å lokke på/over åker. Medmindre bukken allerede er ute på åkeren, da er det greit. Men det er vanskelig å få den utpå dersom den ikke er der. Det beste stedet å lokke er der du finner mange brunstgroper. Der er bukken myyye! På denne tiden av året er det flest rådyr i nærheten av kulturbeite, men de er i skogen også. Et tips til: Finn deg en pinne og skrap på noen småbusker, så det høres ut som feien. Pass på å knekke litt kvister, du kan godt sparke litt "brunstgrop" også.

EDIT: Her er en god video med de forskjellige lydene. http://www.youtube.com/user/wildundhundchannel

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute onsdags kveld og lokket, og da jeg begynte å pakke sammen for kvelden kom selvfølgelig bukken rett på meg.... Den så meg, tok rett opp i heia igjen som et olja lyn og ble stående å brøle i 20 minutt, før jeg gikk tilbake til bilen. Var ute i går igjen på samme post og lokket (selv om jeg ikke hadde trua på den skulle komme), og bukken kom etter en halvtimes lokking. :o Den henger på kjølen nå etter et møte med partition kula 8) Så tror du har gode sjangser for å lokke den inn igjen! Lykke til! :)

 

Ok. Da er det kanskje en sjans for noen og enhver...

 

Var ute en tur i kveld. Plutselig brølte bukken langt borte i lia, og jeg lokket en halvtimes tid. Skjedde lite. Tok så turen bort i andre enden av jordet, nærmere bukken. Huket meg ned ved ei gran og lokket litt.

 

Da sprang det vilt rundt i heia ved jordekanten. Hver gang jeg lokket ruset dyret rundt inni der, men ville ikke ut. Satt nok litt for nære, bare 8-10 meter fra skogkanten, og det var veldig mørkt. Til slutt merket den meg, er jeg redd for, da sprang han bort og det ble stille. Men må nesten opp igjen og se om noen timer når det lysner. Og kanskje det blir litt mer lokking, siden du har gode erfaringer :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...