Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vært lite aktivitet i terrenget mitt i høst, men viltkameraet mitt fikk knipset dette enslige dyret (plassert midt i bildet). Jeg sliter med å se noe gevir, men synes selv det ser ut som det er en bukk med tanke på den hvite penselen under buken. Er uansett litt i tvil.

 

Er det noen her som har en formening om hva slags dyr dette kan være? Er svært takknemlig for svar :D

 

34i1xjo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde dårlig utelling på premieredagen, ikke en klauv å se ! Det til tross for at et par gode bukker var estet til film i løpet av sommeren. Mye akltivtet med forhausting og sterk vind gjorde at jeg tok kvelden ganske tidlig.

Fredagen bar det ut igjen. Iflg bonden så går det en fin bukk og geit rett ved gården og han så de daglig. Var ikke vanskeig å velge post. Satt der til ca kl 2030 uten å bli annet enn lettere myggbitt. Hadde hele tiden gromjordet i bakhodet, der har jeg felt bukk preimeredagen hvert eneste år jeg har hatt terrenget. Foretok en forflytning og satt og speidet utover gromplassen, men etter en stund fikk jeg øye på en bukk på et jorde 6-700m borte. Dette jordet tilhører bonden som jeg jakter hos, men må over jordet til en av noaboen for å komme til. Dette har jeg gjort en gang før og fikk et helsikes leven, til tross for at jeg viste grunneier tomt gevær :shock:

Lokking virket usannsynlig pga avstanden, men gjorde et forsøk. Ga noen høye kontaktlyder og jaggu reagerte han ! Det eneste var at han kom seint, han dro på det ene bakbeinet og så ut til å være skadet. Etter en stund forsvant han inn i skogen og jeg gjorde en rask forflytning, da jeg kom meg på plass så jeg ei geit på jordet hos naboen, denne sto og nistirret mot skogkanten og der står bukken, ga et par svake kontaktlyder og geita var glemt! Den kom strakt imot meg og hoppet over gjerdet. Men der mistet den interessen, ble sående å beite med rumpa til i 15 min. Hver han den snudde seg var den dekket av lave bjørketrær. Turde ikke lokke mer da jeg satt veldig åpent til. Endelig snudde den bredsiden til og barnes kula fant sitt mål. Den gikk rett ned! Sinnsyk følese!! En av de mere minneverdige bukkejakter jag har hatt på flere år! Mer en 1 t intens spenning som resulterte i en flott sekstagger er ikke hvardagskost. Ofte har bukkejalta vært å sitte ved et jorde og pluselig står den bare der, skuddet går og det var det. Denne bukken var faktisk den største jeg noen gang har fått på dette terrenget, ca 25 cm lange stenger, pent og symmetrisk, noe trangt i toppen. Skal i alle fall stoppes ut. Pelsen var og veldig fin, ofte er augustpelsen ganske løs, men denne var virlelig fin. Fant nokså raskt ut hvorfor han haltet, bakbeinet var brukket 2 steder helt nede ved anklelleddet. Da jeg på lørdagen begynte å flå fikk jeg virkelig så hvor hardt brunsten tar på - ikke et gram med fett og tynn og skranten var den- kun 14 kg slaktevekt, leveste slaktevekta jeg har opplevd på voksen bukk.

Til tross for skudd midt i bogen var det lite kjøttødeleggelse, måtte skjære vekk ca en halvkilo med blodslått kjøtt. io det gjør ingenting. Jeg har bruk barnes TSX i 270'en et par år nå og har veldig gode erfaringer med den, dyra går rett ned, hjort, rådyr og villsvin og kjøttødeleggelsen er minimat til tross for høy utgangshastighet. Har også fått tetet ut den nye kjøttkverna jeg kjøpte fra KBK og det var noe helt annet enn Kenwooden! Denne maler faktisk kjøttet, kenvooden knuser kjøttet og hastigheten.... En liten ting jeg lurer litt påp, mulig jeg har misforstått, noen av dere skriver at dere hiver bogen, mener dere bogen eller ribbene. Kan godt forstå at noen hiver ribbene, men det meste av bogen kan reddes, det er som regel kun blodutslag melom kjøtthinnene og dette lar seg lett fjerne.

Unansett gratulere til alle som har hatt hellet med seg og til dere andre : Lykke til, rådyrjakta varer helt til jul!!

Nå vil jeg kun ta en bukk til før hjortejakta begynner og det er greit å la terrenget få litt *hvile* Har en litt abnorm bukk gående, sannsyligvis en returbukk, har tre fine takkerv på den ene siden og et langt spirr på den andre siden.Får se det litt an, hvis den virker gammmel tar jeg den og hjvis den en yngre har den et voldsomt potensial og skal da få gå videre

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle dere som har skutt bukk :D

 

I går kveld fikk vi endelig hull på byllen og en flott returbukk måtte bite i gresset. Vi hadde sett den i hele sommer, men når jakta kom var den vekk. Vi har jaktet regelmessig på den helt siden den 15. august, men den har aldri vist seg. For å lese mer utfyllende rapport og se bilde sjekk ut bloggen: http://nordpaanordi.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å lokket litt med kameraet som våpen, er en bukk jeg veldig gjerne vill se litt mer på men får den ikke ut av tetta, 3 ganger nå å den kommer ikke helt frem. Ser den imellom buskene men klarer ikke få bilde eller se geviret skikkelig, har sett den en gang i flukt og da så de utrolig kraftige ut bakfra men klarte ikke å se skikkelig lengde eller takker. Men nok om det. Det jeg lurte på er hvor mange sparke/brunstgroper er det vanlig at de lager seg. Gikk over en liten topp idag som er ca 100m lang og sikker på at jeg telte mellom 20-25 groper på dette strekket.. Syntes det var enormt mye, sett plasser med 5-10 groper men ikke i så ekstreme mengder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den veier såpass med kappet skalle er det liten tvil om at det er medaljebukk. Du skriver ikke om den er kokt og tørket, men la oss for eksempelets skyld si at den ender på 500 gram netto. Det gir 125 poeng bare på vekta, høyde på 25 gir ytterilge 12,5. Siden vil du normalt få ca 12-16 poeng på utseende. Du havner altså, gitt at vekten du oppgir stemmer, på ca 150 poeng, hvilket er en solid gull.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den veier såpass med kappet skalle er det liten tvil om at det er medaljebukk. Du skriver ikke om den er kokt og tørket, men la oss for eksempelets skyld si at den ender på 500 gram netto. Det gir 125 poeng bare på vekta, høyde på 25 gir ytterilge 12,5. Siden vil du normalt få ca 12-16 poeng på utseende. Du havner altså, gitt at vekten du oppgir stemmer, på ca 150 poeng, hvilket er en solid gull.

 

Takk for raskt svar Hank :)

 

Den er ikke kokt eller tørket så den mister en del av vekta da vil jeg tro, men da er det vel likvel god sjans på medalje?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye cirka er det skallen mister i vekt i løpet av tørketiden?

 

Jeg skjøt en gullbukk for noen år siden, og den var over 500 gram (mener å huske den var 550 gram) når den var ferdig kokt. Når jeg kom til gevirdommeren tre måneder senere veide den 428 gram. Uansett ble det 7,9 poeng over gullgrensen med gjennomsnittelig stanglengde og utseende.

 

Så bildet av bukken din også. Den ser bra grov ut på det bildet :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde nokk en gang i et område jeg ikke har jaktet bukk før. Spennende. Dro ut sent lørdags kveld, krøp inn i fjellduken og sov meg gjennom et jævelig regnvær. Ca klokken 03.15 var det såpass lyst at jeg greide å orientere meg. Dro så til første stoppested for turen og ventet på bedre sikt.

Etter flere timer med sniking og venting i tåke, endte jeg opp her.

DSC00035.jpg

Midt i en perle av et jaktterreng. På andre siden av dalen ligger bukken på 17kg, felt ca 09.15.

DSC00037.jpg

En av de mest krevende (mye på grunn av været) og givende bukkejakt opplevelser jeg har hatt. I dette terrenget skal jeg jakte mere, bare jeg finner tid :roll:

 

Gratulerer til alle bukkeskyttere

Link to comment
Share on other sites

"Tarzan" flott bukk, men det virker som om det er litt lite masse i stengene på den. Når du får skrella den og kokt den, da får du en bedre pekepinn på hvordan du ligger an. For å ligge rundt bronse må nok geviret ligge på 320-330 gram(ferdig kappa) hvis den har tålig høyde og utseende.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fellt min første bukk.En 6 tagger. Er ikke av den største i skogen.men like fullt er jeg litt stolt av den.Denne har drevet gjøn med meg siden jakta starta. kun stått inni krattskogen og pustet og peset. igår kveld mens jeg satt på revepost og lokket med museskrik.så kom rakkern ut på jordet.stilte seg til med bredsida til meg og løftet hodet.. :smile:

DSC00156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar Hank :)

 

Den er ikke kokt eller tørket så den mister en del av vekta da vil jeg tro, men da er det vel likvel god sjans på medalje?

 

10% vekttap fra nykokt er en grei pekepinn. ift til eksempelet mitt over kan du miste ytterlige 80 gram og fremdeles ha en fair mulighet på gull. Få den kokt og skrap bort restene på skallen så kan vi gi den et mer nøyaktig estimat.

Link to comment
Share on other sites

hei,

 

skjøt en seks tagger i helgen, men er veldig usikker på om det kan vere en medalje bukk, så lurer på om noen har peiling på det, og om det går ann å se det utifra bilde.

 

2exbgo6.jpg

 

 

takker for svar, geviret var 25 cm høyt og veldig symetrisk, skal stoppe ut hue så vet ikke om jeg skal ta meg brye å få skallen tilbake fra peparanten for så å veie det. hva ville du gjort ?

Link to comment
Share on other sites

...skal stoppe ut hue så vet ikke om jeg skal ta meg brye å få skallen tilbake fra peparanten for så å veie det. hva ville du gjort ?

 

Hei!

 

Ville bare ringt preparanten og spurt om han kunne veid det for deg etter at skallen er kokt. De fleste preparanter gjør mer enn gjerne det for deg og de har somregel god dialog med gevirdommere dersom de ikke er det selv. Han kan sikkert også ordne med bedømming av geviret for deg før det blir brukt til montasjen din. Gjorde dette selv med en bukk jeg skøyt for noen år siden og det fungerte helt fint :)

 

Lykke til og post resultatet her :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Teigen 92, for det første, grattis med fin bukk. Men jeg vil ha litt is i magan når det gjelder den bukken. Du får nok en medalje vil jeg tro, menn gull tviler jeg på. Vil ikke ta fra deg gleden over bukken men. Utifra hva jeg ser her og sammenlignet med mange av de bukkene jeg har skutt tviler jeg på gull. Men fin bukk :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er jo nå etterhvert blitt skutt mange bukker,på postering,smyging å lokk. grattis til dere alle.

 

Det jeg lurer på er: Hvor langt utover høsten har dere, klart å lokke til dere bukk,geit og killing?

 

Leste om en svenske,i ett svenskt jaktblad for endel årer sia, som lokket til seg en bukk i desember, en så kalt "mørdar" bukk

Link to comment
Share on other sites

Sikkert vært borti ryggraden, fant du pels på skuddplassen også?

fant bare blod ikke hår.. har vert å kikket nå men finner ingen bokk

 

Har du vert ute å søkt med godkjent ettersøkshund?

 

Ja, det samme spørsmålet stiller jeg. Her har man ikke nubbsjans uten godkjent ettersøkshund. Hva den kan utrette er ikke godt å si, men sjansen for å finne igjen dyret skal absolutt være til stede siden det er blod på skuddstedet.

Link to comment
Share on other sites

Flott flens! Gutten sin det. Du har sikkert vært boti høyt over ryggen. Den fikk seg nok en smell i ryggsøyla og gikk rett ned. Dersom det var skade i sentralnervesystemet ville den ikke løpt igjen, kom nok til seg selv og stakk av. Det eneste man kan gjøre da er å bruke ettersøkshnd for å finne ut av det, og forsøke å finne ut av det. Og være enda mer forsiktig med skudd i ettertid selvsagt. Den bukken klarer seg nok bra med en flenge i skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Min første bukk! Ikke store geviret, men slaktevekt på 15kg ga kjøtt i fryseren. Ble tatt på posteringsjakt da det ikke virker at dyra reagerer på lokking.

Ble tatt den 13.August om jeg ikke husker feil.. Blir ny tur denne helgen, håper på flere.

 

287318_10150260628035598_530725597_8120693_899068_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

358 norma magnum:

Hei

 

Det er jo nå etterhvert blitt skutt mange bukker,på postering,smyging å lokk. grattis til dere alle.

Det jeg lurer på er: Hvor langt utover høsten har dere, klart å lokke til dere bukk,geit og killing?

Leste om en svenske,i ett svenskt jaktblad for endel årer sia, som lokket til seg en bukk i desember, en så kalt "mørdar" bukk

 

 

 

Jeg har lyktes med å lokke geit og killing så sent som 23.desember. Da ved bruk av kontaktlyd. Sikkert ikke umulig å gjøre en bukk nysgjerrig så sent på året heller. Det er bare å lokke:) Men har du f.eks lokka på det samme terrenget flere ganger(samme år) og blitt avslørt noen ganger, så blir det verre å få de dyra som er der til å komme på lokk. Ivertfall helt til en evt neste sesong. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...