Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har ingen flere bilder etter du har kokt? :)

 

Her er et par bilder. Nevnte bukk(venstre) flankert av to gullbukker jeg har skutt under ordinær jakt. Den i midten er målt til 137,48 poeng. Den til høyre uoffesielt målt til 138 poeng. Bukken veier i dag 610 gram. De to andre bukkene var 30-40 gram lettere på samme tidspunkt.

normal_IMG_1957.JPG

 

På bildet under, er geviret flankert av en kastestang sønnen min fant for noen år siden. Stangen er ca. 27 cm lang og har en omkrets rundt rosekransen på 26 cm. Stangen alene veier 260 gram. Årsaken til at dette bildet er tatt med, er at stangen er funnet kun få meter unna der den påkjørte bukken har oppholdt seg i lengre tid. Det er også her den dessverre endte sine dager.

normal_IMG_1959.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er nå observert en bukk med noen vanvittige hønn, et sted. (som jeg vet om :mrgreen: ). skal legge ut bilder hvis jeg greier og lure den. Men får nok litt konkuranse av andre kjente, så det gjelder og ha litt flaks.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker selv buttolo og hubertusfløyte. Godt fornøyd med resultatet med denne kombinasjonen når jeg først har truffet på bukkene i brunst. Med Buttoloen er den enkel å få til både kontakt-, hets- og angstlyder, mens fløyta er enklest på kontaktlyder. Bruker buttoloen når jeg sitter rolig og lokker blindt og når dyr står på lang avstand. Fløyta bruker jeg når jeg går og smyger blindt, samt når dyrene er på vei inn og jeg trenger begge hendene på børsa. Fløyta er fin ved ansmygning på dyr, når du skal stoppe dyr i drev osv. Ved smyjakt og ansmygning på dyr, gir jeg fra meg en liten kontaktlyd en gang i blant, noe som roer dyrene ned noe om de hører meg. Anbefaler deg å så lokkejaktfilmen til Pierre Aker (http://www.brunst.no" target="_blank) for å lære bruk av buttoto/hubertus på jakt.

 

Ser noen også snakker varmt om Nordic Roe og den tyske rådyrlokken som blant annet kristoffer Clausen selger uten at jeg selv har prøvd disse.

Link to comment
Share on other sites

Bare til orientering så har det dukket opp nye markeringer i et typisk bukkerevir her hjemme. Skjøt ut en eldre bukk der i fjor. Har fått et bilde av en liten pinglebukk, håper det ikke er den som tøffer seg. Har kamera ved en saltstein 50 m unna markeringene, så det vil nok dukke opp bilder etter hvert. Uansett kjekt å se nye markeringer. Utrolig kjekt egentlig! :D

Link to comment
Share on other sites

dette er det råeste jeg noen gang har gjordt!

jeg og en kamerat hadde bestemt oss for og sette os på en hogst flate og se om det kom noen rådyr utover kvelden.

da vi ikke gad mer bestemte vi os for og snike de 300 meterene ned til veien så vi delte oss og gikk.

da jeg komm ned på ei lita hogst flate hørte jeg kameraten min nede i lia, men plutselig var det noen som hoppet bortover hoogstflata og jeg så det var et rådyr.

det stoppa heldigvis i kanten ca 60 meter fra meg og da jeg så kameraten min fikk jeg han til og stoppe og han smøg seg opp til meg etter at bukken begynte og beite igjen. den beitet seg helt inn på 15 meter før den ante ugler i mosen og lør og brølte" søren heller, jeg får vel prøve meg" tengte jeg og ga en kontakt lyd fra halsen( slik han ene i den rådyrlokke filmen fra brunst gjør) og det virket!

nå var den vel ute på 40 meter og den komm helt inn på 15 meter igjen så var det ut på 25 og så inn på 15 igjen mens den brølte og jeg svarte.

jeg er ganske sikker på at det var en liten 6 tagger, vist ikke var det en KRAFTIG 4 tagger.

dette er mit første rådyr som jeg lokker, og jeg gleder meg til jeg blir 16 og kan jakte på dem med denne metoden, men er bare 14 så det er enda 2 år igjen.

han kameraten som var med, er knudi12 troor jeg han heter her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket et kamera i ettermiddag der jeg mistenker at en skikkelig skogsbukk hevder revir. Og jeg fikk min mistanke bekreftet. Det er ikke vanlig at dette områdets bukker kommer så ofte inn på innmarka. Nå kverner det inni hodet mitt hvor poster skal plasseres for å få sjansen på denne bukken. Har ett opplegg klart, med treestand og grei vei inn mot posten. Bra oversikt også. Men trenger et opplegg tror jeg.

 

Det er dette som er kjekt med bukkejakt. Observere, planlegge og forsøke. Drømme. Sensommerens store høydepunkt for meg!

Link to comment
Share on other sites

7 bockjakttips

 

• Under goda smygförhållanden kan den som dagtid smyger genom terräng där djuren gärna tar daglega få lägen både på vilande och betande rådjur. Välj ett litet område och lägg mycket tid på långsam smygning. När rådjuren inte verkar vilja gå ut öppet kan det löna sig att följa efter ett djur som visat sig men vänt tillbaka in i skogen.

 

• Använd kikaren mycket vid smygjakt och tänk på att djuren kan vara skymda på exempelvis ett hygge. Har du bra uppsikt, utnyttja det genom att vänta några minuter och ge djuren tid att röra på sig.

 

• Stark vind betyder fördel smygjakt. Bocken kanske inte ens går ut öppet. Samtidigt gör vinden att den har sämre kontroll inne i skogen.

 

• Torr mark betyder fördel vaktjakt. Det är svårt att smyga tyst i verkligt torrt väder.

 

• Tänk på att vinden vrider sig intill höjder och skogskanter. Det går inte att lita på att den förhärskande vindriktningen råder överallt. Vinden måste hela tiden hållas under uppsikt.

 

• Se upp med ett misstänksamt rådjurs vana att "skenbeta", det vill säga sänka ner huvudet som för att beta, sedan plötsligt lyfta det igen med blicken mot det som gjort den misstänksam.

 

• Planera att använda skjutstöd. Bocken är inte stor och ett stöd kan vara skillnaden mellan att få skjuta eller att få hålla inne med skottet.

 

mere her

 

http://www.jagten.dk/index.php?name=New ... cle&sid=20

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Har brukt hubertus fløyta i tre år nå og er veldig fornøyd. Hvert år har jeg lokket inn bukk i bukkejakta. Den har en liten skrue som justerer lyden slik at du kan få de lydene du ønsker. For å få hetslyden er det bare å skru kjapt mens du blåser. I filmen "I bukkenes rike" er det et lokkekurs med denne fløyta. Clausen sin rådyrfløyte av gevir skal også være bra og lett og bruke. Har ikke prøvd denne fløyte selv, men det ser ut som den absolutt kan fungere. Denne fløyta er dog mye dyrere, hvis jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da begynner det å nærme seg bukkejakt igjen da!! Det kribler.! :D Var ute etpar kvelder i forrige uke i terrenget jeg disponerer for å rekognosere litt..

 

IMG_8964-1.jpg

Sønnen på 9 var med som spotter en av kveldene :)

 

IMG_8917.jpg

Lite utdrag av terrenget. Variert med koller og små fjelltopper, brakkland og dyrkamark

 

IMG_8919.jpg

Ei av geitene jeg vet om. Vært i same området i tre år på rad nå:)

 

IMG_8925.jpg

Samme geita..

 

IMG_8929.jpg

La seg likesågodt ned!:)

 

IMG_8968.jpg

4 takker. Lover godt for neste år:)

 

IMG_8967-1.jpg

4 takkern

 

IMG_8974.jpg

4 takkern

 

IMG_8976.jpg

oppdaga!! Bånn gass! :)

 

IMG_8977.jpg

:)

 

IMG_8944.jpg

6 taggern! Lurte meg på tur ned. Tydelig på retur i år grå som vadmel i trynet,,men kraftige sorte gevirstenger...lurte meg flere ganger ifjor også. :evil:

Dårlig bilde da jeg hadde telelinse på og stativet i sekken..typisk. Håper å få tatt ut denne i år

så kanskje jeg får et skarpt bilde av den i jakta )

Link to comment
Share on other sites

Fin rapport hewi, og fine bilder! Håper du kommer med mer. Særlig fra jakta :wink: Selv tok jeg turen ut i grytidlig i dag. På første plass var det ingenting å se. Da jeg kom ut fra skogen stod det en liten bukk og beitet fredelig på jordet. Jeg fikk tatt noen bilder av den før den trakk tilbake til skogen.

 

5p55lf.jpg

 

Når spissbukken stakk var klokka bare halv seks. Jeg tok meg derfor tid til en tur til opp i skogen et stykke unna. I traktorveien inn var det masse spor og i veikanten var det støtt og stadig bukkemerker. Da jeg passerte en liten hogstflate spratt en liten geit ut. Hun kikket på meg et par minutter før hun ruslet rolig videre.

 

1zokapy.jpg

 

Videre kom jeg til et nytt hogstfelt. Her oppdaget et rådyr meg og begynte å brøle i åsen bak flata. Jeg ventet litt for å se om den turde å komme ut på flata, men den stod spikra. Jeg gikk heller videre.

 

Før dagen var omme rakk jeg å skremme en elg også. Alt jeg hørte var klauvene dens slå mot stein og kvister som brast av det tunge dyret. En artig opplevelse er det alltid når man møter på dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med brunst og starten av denne i det ganske land? Her hos oss er det lite eller ikke tegn til feiing ennå.

 

Her hvor jeg trasker (Telemark) begynner brunsten allerede i juni, men det er ikke full fart før midten av juli. I forrige uke så jeg bukk som jaga en geit rundt og rundt, tydelig at de hadde noe på gang. Men feiemerker kan jeg se allerede i april. Da bukken begynner å markere sitt revir igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja for oss som er ihuga bukkejegere så er det er en spennende tid vi går i møte.

Jeg var en tur i Legoland med ungene i forrige uke, så da la jeg bilturen innom Skåne i syd Sverige.

Der var det mye rådyr å se, og jeg var veldig spent på om brunsten var i gang der (selv om det er veldig tidlig enda).

Der gikk det både bukker og geiter å beitet fredlig på samme jordene, uten noen tegn på brunst.

 

Har også vært ute og sjekkket de siste kveldene her i Elverum. I fjor var det full fart rundt 25. juli. Og det er veldig rolig så langt i år.

Feier og skraper (på bakken) gjør bukkene i reviret sitt hele sommeren i gjennom, men det øker selvfølgelig i intensitet mot og i selve brunsten.

 

Dyreparken i Skåne kan forøvrig anbefales på det sterkeste. Mine gutter på 5 år og 8 år storkoste seg. Matet elg og rådyr, og fikk se gaupe, jerv, bjørn, grevling mm på nært hold.

 

PS. Det blei påkjørt ei hanngaupe på 18 kg her i Elverum i går. Den hadde nettopp tatt et rådyr, og krysset veien i en sving da den blei påkjørt.

Ble også skutt en 6 år gammel hannbjørn på 193 kg i Elverum kommune på skadefelling i dag tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg buttolo. Den kan lage akkurat de samme lydene som div fløyter gjør. God erfaring med den,men en kombinasjon av buttolo og fløyte er kanskje mest hensiktsmessig. Starter lokkinga med buttoloen og når du får kontakt med dyr putter du fløyta i munnen og kan dermed bruke begge henda på børsa så du er klar når bukken stiller seg til for skudd samtidig som du blåser i fløyta for evt å få den nærmere. Selv har jeg ikke brukt fløyte men kun buttolo. Funker som bare det. Kjøp deg en instruksjonsfilm uansett om du går for fløyte eller buttolo.

Link to comment
Share on other sites

Her er en liten snutt for de som merker at bukkefeberen river i kroppen.

 

http://www.youtube.com/user/friluftpaafilm?feature=mhee

 

Har tatt noen turer i jaktterrenget i år og kikka. Var også en tur til naboens terreng. Der kom jeg over denne bukken.

 

2rr9vrs.jpg

 

Den får nok sansynligvis leve videre. Det går nemlig en stor returbukk der også som står høyere på skytelista.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nettopp en heftig opplevelse. Tok meg en tur ut og hadde med meg en rovdyrfløyte som eg bestilte fra USA for fleire år sida. Likelve meir enn bra nok for å lage kontak- og hetslyd med. Kom gåande ned mot et jorde der eg ser ei geit og en sekstagger som ligger og nyter tilværelsen sammen.

 

Bestemmer meg for å sette meg i skogkanten på ei mark på andre sida av vegen ca 300 meter ifra dyra. Begynner først med kontaktlyd. Ingen reaskjon. Prøver deretter å lage hetslyd så godt eg kan med fløyta. 30 sekunder går og eg skimter bukken på ca 70 meter i det høge graset. Fortsetter med hetslyd og bukken kjem som et skudd og stopper på 20 meter. Enda en hetslyd og bukken springer inn i skogkantern rett ved sida av meg.

 

Vinden var rett i mot meg so bukken hadde ingen anelse. Dessuten var det begynt å bli temmelig mørkt. Lager enda en hetslyd, sekunda går og bukken kjem i full fart ut av skogkanten og rett mot meg skrått bakfra og stopper på 3 meter :overrasket::overrasket: Fikk fullstendig sjokk. Blei faktisk litt småskeptisk der eg satt opp på en liten jordhaug. Bukken fortsatte å gå rundt og bak meg og fekk lukta av meg. Då fekk bukken opp farta og pilte inn i skogen igjen.

 

Har aldri i livet hørt et slikt bjeffeorkester i mine dager. Tok fullstendig av!! :lol:

 

Må sei eg angra på at ikkje kamerat var med, sjølv om det ikkje hadde blitt bra bilder på grunn av det dårlige lyset.

 

God natt!

Link to comment
Share on other sites

Syns disse to filmene er veldig gode og lærerike for lokking.

 

1)I bukkenes rike: God innføring i lokking og bruk av hubertus fløyta.

 

2)Lokkejakt på rådyr: Mye bra om lokking i denne filmen, lærer også bruk av både hubertus fløyta og buttolo.

 

Så har også Clausen noen gode filmer om lokking på rådyr. Mye å velge i, men en film er mye mer lærerik enn en artikkel på nett eller i et jaktblad, syns nå jeg i hvert fall :roll:

 

 

- Flotte bukker du har å velge mellom Taiko! :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...