Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når man snakker om bukkejakt, er det ikke bare bukk som tusler rundt om i jaktområdet.

 

Har en foringsautomat som står ute året rundt som rommer 125 kg knaskepellets og med et viltkamera strategisk plassert, for å sjekke hva som rører seg på og rundt om foringsplassen.

 

 

Denne karen har helt klart skjønt hvor maten er å finne med minst mulig energibruk

2u91p8z.jpg

 

 

 

Broren, eller er der søster'n er har tatt'en et et steg videre for å si det slik. Sitter midt i matfatet og slafser og mesker seg med godsakene :mrgreen:

34zdlvt.jpg

 

 

 

 

Sjefen sjøl er også innom for å få seg en matbit, en gang i mellom, ja når han ikke sjekker "damer" og markerer revir da

Denne bukken var og er fast gjest på foringsplassen og er sjefen i området, nå om dagen.

Ikkeno stor 6 tagger, som nok overlever bukkejakta. jeg har ikke tenkt å knert'en. Blir forhåpentligvis litt "kjekkere" å se på til neste år, får vi tro.

Men om den er her da, ja da ligg'ern noe tynnere an enn i år.

7knc.jpg

 

 

I vinter var det 8 rådyr som frekventerte foringsplassen fast + en Mikkel rev eller to

 

Gunnar grevlig kom utpå våren og har vært der fast siden. Gud vet hvor mange kilo pellets Gunnar grevlig har knabbet fra denne automaten, men at disse grevlingene, for det er nemlig 3 stk av de, kommer til å sulte ihjel i vinter, tviler jeg sterkt på :mrgreen:

 

 

 

Hadde en gigabukk her i vinter og fram til utpå våparten.

Dette er ingen liten kar dere, selv om basten "lyver" litt på gevirstørrelsen.

Har imidlertid ikke sett snurten av den i det siste. Mulig den kommer på besøk til vinteren. Hvem vet.

kafskw.jpg

 

 

 

 

De fleste vet jo alle at Rådyr og Rev ikke går spesielt godt sammen.

På bildet under får mikkel rev fyken så det holder av "storkar"

Måtte bare ha det med. Ikke ofte en får med både Rev og Rådyr på samme bilde og hvertfall ikke i en slik spesiell setting

219pegp.jpg

 

 

Har en bukk til på lur. DET er bukken sin det.

Den står det mitt navn på :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk en fin bukk i fjor, min første. Er selvfølgelig klar i år også. Den kom på hetslyd. Har skaffet avstandsmåler i år samt lyddemper. En drøm å skyte med forresten!

Skal finslipe lokkinga nå frem til den 10-ende.

Brunsten var forholdsvis tidlig i fjor og året før. Er det noen som vet hvordan det ligger an i år?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har brukt eller har kjennskap til lokkefløyter av ett merke

som heter Faulhaber? Det kommer fra Østerike. Kjøpte ett sett med fire lokkefløyter

i for 20 år siden, men har ikke prøvd det mer enn ett par ganger.

Skulle lagt med ett bilde, men sliter litt med å få det til..

Det er fire grønne plast fløyter i en grønn plastboks.

Har ikke lest om andre som bruker Faulhaber lokkefløyter her på forumet,

men det er kanskje noen som har meninger om dette er ett brukandes sett,

eller om jeg bør kjøpe en mer kjent lokk som Hubertus eller Buttolo?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å skrive en sak på bukkejakta til Adresseavisa torsdag 11.aug, og søker derfor en ivrig jeger et eller annet sted i Trøndelag. Hadde vært kult å møtt en lidenskapelig jeger med kontroll på teigen sin i form av bilder fra viltkamera/kamera, og som kunne delt erfaringer/opplevelser. Håper noen føler behov for å dele sin lidenskap med andre. Ta kontakt per PM. gjerne også med tips om andre jegere enn deg selv.

På forhånd takk!!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å skrive en sak på bukkejakta til Adresseavisa torsdag 11.aug, og søker derfor en ivrig jeger et eller annet sted i Trøndelag. Hadde vært kult å møtt en lidenskapelig jeger med kontroll på teigen sin i form av bilder fra viltkamera/kamera, og som kunne delt erfaringer/opplevelser. Håper noen føler behov for å dele sin lidenskap med andre. Ta kontakt per PM. gjerne også med tips om andre jegere enn deg selv.

På forhånd takk!!

 

 

hadde vert gæy og vite om det var noen som meldte seg ! :)

Link to comment
Share on other sites

lokka inn min første bukk i går.

 

Satte meg på en liten høyde over en hogst der jeg har sett bukk tidligere. Når jeg kom ca kl 21:30 var det to geiter og ett kje på hogsten. Satte meg ned å begynte å lokke etterhvert. så ingen respons fra de dyra som sto på hogsten annet enn litt kikking og noen ører som jobbet litt. ellers var de ikke så interessert. tipper dyra sto 200m fra meg ca.

 

lokket først med kontaktlyd men gikk over til brunstig geit lyd og angstlyd etterhvert. etter ca 20min hører jeg voldsom knekking nedi lia under meg og plutselig kommer bukken løpende på ca 120m. Jeg fortsetter å lokke forsiktig og han kommer nærmere. så forsvinner han under meg nedi lia, og der mista han plutselig interessen. Jeg hadde sidevind, så kan hende han fikk vær av meg når han kom litt forbi meg, men det rare var at han ikke blei støkt. for han blei gående ute på hogsten i noen minutter å så plutselig var han borte. klarte ikke å få øye på han mer. så hadde han nok ikke nærmere enn 120m ca men moro var det! han bjeffa heller ikke.

 

noen som har vært borti lignende situasjoner? noen som kan forklare hvorfor han ikke kom nærmere?

 

Uansett en bra førstetur. lokka med tysk håndlaget rådyrfløyte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bukken "bjeffer" har den merket at det er noe, men den vet som regel ikke hva det er. Hadde den merket deg dvs. menneskelukt ville den normalt ha forsvunnet uten en lyd! Jeg har flere ganger lokket inn igjen bukker som har bjeffet. En annen gang hadde jeg ei geit på posten som gikk og bjeffet, og lyden fra denne trakk like godt inn en annen bukk så det behøver ikke å være negativt!

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt bukk svært nærme etter lokk med buttolo. Merket et rødskjær 8-9 meter inni et buskas. Plutselig været den meg og stormet unna uten en lyd. En time etterpå snek en bukk seg inn på meg bak en høyde. Jeg fikk se kroppen på den bare ca. 5 meter unna. Så bjeffet den og stakk.

Lokking er spennende!

Link to comment
Share on other sites

lokka inn min første bukk i går.

 

Satte meg på en liten høyde over en hogst der jeg har sett bukk tidligere. Når jeg kom ca kl 21:30 var det to geiter og ett kje på hogsten. Satte meg ned å begynte å lokke etterhvert. så ingen respons fra de dyra som sto på hogsten annet enn litt kikking og noen ører som jobbet litt. ellers var de ikke så interessert. tipper dyra sto 200m fra meg ca.

 

lokket først med kontaktlyd men gikk over til brunstig geit lyd og angstlyd etterhvert. etter ca 20min hører jeg voldsom knekking nedi lia under meg og plutselig kommer bukken løpende på ca 120m. Jeg fortsetter å lokke forsiktig og han kommer nærmere. så forsvinner han under meg nedi lia, og der mista han plutselig interessen. Jeg hadde sidevind, så kan hende han fikk vær av meg når han kom litt forbi meg, men det rare var at han ikke blei støkt. for han blei gående ute på hogsten i noen minutter å så plutselig var han borte. klarte ikke å få øye på han mer. så hadde han nok ikke nærmere enn 120m ca men moro var det! han bjeffa heller ikke.

 

noen som har vært borti lignende situasjoner? noen som kan forklare hvorfor han ikke kom nærmere?

 

Uansett en bra førstetur. lokka med tysk håndlaget rådyrfløyte.

 

 

Om du har lokket på ditt eget område er det utrolig lite lurt av deg å lokke før jakta. Sannsynligheten for at du lokker den bukken inn senere når jakta har startet, er svært liten.

 

Hvis du lokket på et annet området, er det i beste fall dårlig gjort mot de som bedriver jakt der.

Link to comment
Share on other sites

lokka inn min første bukk i går.

 

Satte meg på en liten høyde over en hogst der jeg har sett bukk tidligere. Når jeg kom ca kl 21:30 var det to geiter og ett kje på hogsten. Satte meg ned å begynte å lokke etterhvert. så ingen respons fra de dyra som sto på hogsten annet enn litt kikking og noen ører som jobbet litt. ellers var de ikke så interessert. tipper dyra sto 200m fra meg ca.

 

lokket først med kontaktlyd men gikk over til brunstig geit lyd og angstlyd etterhvert. etter ca 20min hører jeg voldsom knekking nedi lia under meg og plutselig kommer bukken løpende på ca 120m. Jeg fortsetter å lokke forsiktig og han kommer nærmere. så forsvinner han under meg nedi lia, og der mista han plutselig interessen. Jeg hadde sidevind, så kan hende han fikk vær av meg når han kom litt forbi meg, men det rare var at han ikke blei støkt. for han blei gående ute på hogsten i noen minutter å så plutselig var han borte. klarte ikke å få øye på han mer. så hadde han nok ikke nærmere enn 120m ca men moro var det! han bjeffa heller ikke.

 

noen som har vært borti lignende situasjoner? noen som kan forklare hvorfor han ikke kom nærmere?

 

Uansett en bra førstetur. lokka med tysk håndlaget rådyrfløyte.

 

 

Om du har lokket på ditt eget område er det utrolig lite lurt av deg å lokke før jakta. Sannsynligheten for at du lokker den bukken inn senere når jakta har startet, er svært liten.

 

Hvis du lokket på et annet området, er det i beste fall dårlig gjort mot de som bedriver jakt der.

jøsses. Jeg lokka ikke der jeg skal jakte seinere, og det skal ikke foregå bukkejakt i det område av ulike årsaker. Så har nok det under full kontroll.

hyggeligere om du heller hadde gitt meg ett tips eller to eller svart hyggelig på spørsmålene jeg stilte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og kameraten min har nå fått lønn for arbeidet med å sette opp en skakk sigende saltstein med Bushnell Trophy BoneCollector Viltkamera rettet mot.

 

Vi kan med jubel konkludere med at vi har en liten bukk, geit med tre kalver og en eller to enslige geiter:)

 

Her er et bilde av bukken:

 

260zpz7.jpg

 

Og her et av geita med tre kalver:

 

2urumo1.jpg

 

Vi gleder oss VILLT til onsdag!! Kun bukken som er skytbar med læll då:)

(Hart forøvrig fire rådyr på kvoten:))

Link to comment
Share on other sites

Det der kaller jeg fullklaff Mastodon. Skjønner godt at du gleder deg til jakta nå :wink:

 

Nå river og sliter bukkefeberen i meg og jeg kan nesten ikke vente lenger! For å lette på feberen har jeg tatt mange turer ut i skogen og langs jordekanten. For å se bilder og lese mer om dette se link: http://nordpaanordi.blogg.no/

 

Jeg har trålet gjennom terrengene mine i år og det er gledelig å se at bukkene driver på der i år også :D

 

ekgd4y.jpg

Link to comment
Share on other sites

lokka inn min første bukk i går.

 

Satte meg på en liten høyde over en hogst der jeg har sett bukk tidligere. Når jeg kom ca kl 21:30 var det to geiter og ett kje på hogsten. Satte meg ned å begynte å lokke etterhvert. så ingen respons fra de dyra som sto på hogsten annet enn litt kikking og noen ører som jobbet litt. ellers var de ikke så interessert. tipper dyra sto 200m fra meg ca.

 

lokket først med kontaktlyd men gikk over til brunstig geit lyd og angstlyd etterhvert. etter ca 20min hører jeg voldsom knekking nedi lia under meg og plutselig kommer bukken løpende på ca 120m. Jeg fortsetter å lokke forsiktig og han kommer nærmere. så forsvinner han under meg nedi lia, og der mista han plutselig interessen. Jeg hadde sidevind, så kan hende han fikk vær av meg når han kom litt forbi meg, men det rare var at han ikke blei støkt. for han blei gående ute på hogsten i noen minutter å så plutselig var han borte. klarte ikke å få øye på han mer. så hadde han nok ikke nærmere enn 120m ca men moro var det! han bjeffa heller ikke.

 

noen som har vært borti lignende situasjoner? noen som kan forklare hvorfor han ikke kom nærmere?

 

Uansett en bra førstetur. lokka med tysk håndlaget rådyrfløyte.

 

 

Om du har lokket på ditt eget område er det utrolig lite lurt av deg å lokke før jakta. Sannsynligheten for at du lokker den bukken inn senere når jakta har startet, er svært liten.

 

Hvis du lokket på et annet området, er det i beste fall dårlig gjort mot de som bedriver jakt der.

jøsses. Jeg lokka ikke der jeg skal jakte seinere, og det skal ikke foregå bukkejakt i det område av ulike årsaker. Så har nok det under full kontroll.

hyggeligere om du heller hadde gitt meg ett tips eller to eller svart hyggelig på spørsmålene jeg stilte.

 

 

Beklager om du oppfattet det som over streken. Men jeg har opplevd selv at andre ukjente lokker på mine områder og sagt akkurat det samme som deg "de trodde ikke det foregikk jakt der". Det er det frekkeste jeg opplever når folk gjør dette og det er derfor jeg reagerer på at du legger ut dette i tråden. En kan altså ikke være sikker på om det foregår jakt der. I tillegg sender du ut signaler til andre om at det er greit å lokke før jakta. Håper ikke du oppfatter dette som surt og grinete, men det er helt ærlig det jeg mener om slike ting og jeg er neppe alene. Dette er et velment tips...

 

Spar lokkingen til eget område den 10. august. Skitt jakt til deg og alle andre som skal ut...

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

helt greit at du mener det. men er litt spesielt av deg å anklage folk for å lokke på andres jaktområder uten å kjenne forholdene. Dessuten har jeg ikke sagt at "jeg tror det ikke foregår jakt der". Jeg VET det ikke foregår jakt der av ulike årsaker som det blir litt for komplisert å skrive om her.

 

men hadde blitt forbannet selv hvis noen lokket på mitt område så den saken er jeg helt enig med deg i!

Link to comment
Share on other sites

Var å skjøt inn den ene bukkerifla i gårkveld. Såg en 6-takker, ei rå med to kalver og ei rå med tre kalver på veien. Så helt uten håp for årets bukkejakt er det ikke. Har sett en mindre en også med bare ett gevir. Gledelig å se at de to geitene har fått fram kjeene. Mener selv det er mindre rev i området enn på flere år. Av ulike årsaker :twisted:

 

Hvem som dukker opp avgjør hvem som blir skutt. Har ikke tid til å bruke dag etter dag i år. Og om bukken er 14,5 kg eller 16 kg spiller ikke så stor rolle. :wink:

 

Fant ellers et annet område i går som jeg mistenker inneholder en bukk. Fant en del ferske feiinger. Satte opp en jaktstige i høgspentgata som går der. Greit med flere alternativer. Uansett gleder jeg meg til litt jakt nå!

 

Forøvrig er riggene som skal brukes klar. Mer enn klar.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Når på døgnet er det best å jakte rådyr ?

 

Grytidlig om morgenen og i skumringa på kvelden. Er ihverfall min erfaring, særlig hvis du mener bukkejakta. Når du jakter med hund spiller det liten rolle, om hunden din er brukbar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kun to og et halvt døgn igjen! Kjenner det i hele kroppen!

Har har felling på 5 dyr. Har sett 7 bukker på valdet, deriblandt fire 6-taggere! Gleder meg noe enormt.

Bare synd jeg kun har 4 økter før jeg må avslutte. Men det kan bli mange spennende opplevelser på 4 økter.

 

Skal prøve meg på noe nytt i år. Har vanligvis brukt en mauser i 308w med demper og to-fot,

men jeg har fått sansen for å gå litt tilbake. I år skal jeg bruke en Rossi Lever-action i 357 mag. med kun åpne sikter.

Det kan by på noen utfordringer!

 

Skitt jakt alle i hop!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har observert 4 bukker i området mitt. En gammal og grå en piggbukk en 4tagger og en riktig stor en. Så spenningsmomentet ligger der :wink: Prøver og ta den gamle først. Den har vel gjort nytta si :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig ingen trønderske bukkejegere som har tid til en liiiiten jaktprat med en annen bukkejeger? (Og journalist da, når jeg er på jobb...)

Fått null respons på etterlysninga mi så langt, og nå brenner det litt her. Jobben må nemlig gjøres i løpet av morgendagen... Hvis ikke blir det reportasje om å gå på sopptur altså!

-Og det er litt nedtur, når det skal stå på trykk dagen etter at bukkejakta er igang :oops:

 

Å, kom igjen da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett i hvertfall 4 bukker i terrenget, som stort sett er åpne beiter og eng. 2 sekstaggere, en liten spissbukk og en liten bukk til som enten er spiss eller fireetagger. Så det lover bra, får bare håpe de komme ut av skogen 10. og utover :) . Skal ut i kveld å kikke litt, å legge en slagplan for jakta :) .

Link to comment
Share on other sites

Nå er speidingen unnagjort og terrenget skal få ligge i fred et par dager- pokker så tregt tida går!!!!!!

Har lokalisert 2 sekstaggere med flotte gevir ! Eneste skaår i gleden er at det ble tatt 2 kje med forhøsteren under førsteslåtten. Dette skjer hvert eneste år i området hvor jeg jakter, enten er det bonden selv eller en av naboene. Jakter på jæren og jeg har en sterk mistanke om at VELDIG mange kje blir tatt på denne måten. Ut fra klimaforhold og tilgang på mat hele vinteren burde det være flust med rådyr her. Området er både terrengmessig og klimatisk lik Skåne- rådyrbestanden der er sykt tett sammenliknet med jæren. Relativt høyt jakttrykk kan selvsagt ha innvirkning, men personlig mistenker jeg at forhaustere har mye av skylda. Dette er bare en mistanke jeg har og det burde faktisk vært vel anvendte penger å forske på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det ER forsket på dette, men jeg finner ikke dokumentasjon eller linker i farta. Det var en bom foran slåmaskina, med hengende rør som slepte langs bakken og fikk killingene på beina, før kniven tok tak.. Husker ikke om det var fra Norge eller Sverige, men regner med det var fra Sverige, siden vi nordmenn bestandig kommer hinkende bak søta bror i nytenkning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ute og testa fløyta i kveld for første gang, og FOR et resultat. To pip i fløyta, så kom det ei gjeit med killing i kanonfart rett mot meg. Hun tok ut på ca 200 m, og stoppa 3m forran meg. Her så hun at det var noe muffens, og bråsnudde. 2-3 pip til, og hun kom tilbake, men denne gangen for å stå og bjeffe. Det gjorde at en bukk kom løpende i full fart, og han hadde ei geit til på slep. I 10-15 min hadde jeg disse dyrene gående rundt meg, og den ene geita var svært høylydt.

 

Veldig flott opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ser på værvarslet på terrenget mitt at på lørdagen skal det regne 14mm, og på søndagen 10mm.

Noen sier det bare er å holde seg inne pga bukkene ikke liker regn, noen andre som har erfaring her?

 

Har skutt rådyr i øsende regnvær, så det er ingen regel uten untak. Jeg ville sittet ute. Ta på en poncho og det går bra. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Oppholdsvær er uten tvil best. Men regnvær er ikke helt utgjort det heller. Yr har spådd det drittværet her i mårra så jeg setter meg i posteringsteltet. Der er det bra, tar med kaffe og noe og bite i så kan det regne hvor mye det vil :D Og kommer det ikke noen bukk, så er det det samme det og :!: . Fint bare og sitte ute.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på min første bukkejakt i år, og er veldig spent. Som mangeårig hjortejeger blir det artig å prøve noe nytt. Eneste bakdelen er at han jeg skal jakte sammen med, ikke kommer hit før på søndag, så det blir vel ikke noe jakt før tidligst søndagskveld, eller mandags morgen, men det går vel bra. Det kryr av rådyr her, hele dagen, på en biltur i går, så jeg over 20 rådyrbukker på forskjellige jorder, så da burde det være en der til meg oxo.

 

Lykke til, alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

da er det ikke mange timene igjen. i den forbindelse har jeg fått ordnet meg profil her inne:)

håper alle som en lykkes med det de skal til med i morgen. selv skal jeg forsøke å lokke inn revirbukken med buttolo fra det lysner i morgen. gleder meg stort til årets jaktpremiere.

Link to comment
Share on other sites

Geit og en liten 4-tagger kom susende på buttalo´n nå i sta. (har akkurat kommet hjem) Brukte kalvepip først men geita fikk vær av meg. Bukken kom noen sekunder etterpå og den fikk jeg inn på 25m ved bruk av hets :D Synd ingen får jakte i dette området, men en kjempe opplevelse uansett.

Jeg fulgte oppskriften til Claussen & Co,- mye trykking på fløyta :wink:

 

Ps: @RR75 det rådyret vi gikk ettersøk på i vinter er mulig denne bukken ! Den haltet tydelig på den ene hofta. Dyret så forøvrig friskt og godt ernært ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...