Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

gratulerer alle m flotte bukker og opplevelser! Og takk for alle innlegg der vi amatører kan plukke med oss tips og triks.

Veldig fin lesning og meget lærerikt!

 

Ser det er flere førstegangs bukkejegre på som sliter med lokking... Vi er 2 stk som har prøvd oss over 2 dager nå uten hell.

Har gått til innkjøp av en Buttolo og en Nordik Roe. Vi lokket i "øst og vest", i skogen langs tråkk og groper, på jordet og fra gluggen på låven. Uten hell...

Vi fikk plutselig øyesyn på en bukk på jordet utenfor skuddhold og startet umiddelbart fremrykking mens vi prøvde å lokke den inn. Lokkingen er nøye studert på nett i forkant men det er tydelig at jeg ikke behersker den vitenskap... :cry:

Bukken løftet hodet å kikket et par ganger før den tok et par jump og borte var den...

prøvde med såkalte "hets lyder" mener jeg det kaltes og skal få den til å komme/øke fart inn.... ingen bukk denne gangen.... men en fin opplevelse da :D

 

Hva gjør jeg feil når den stakk istedenfor å komme når jeg lokket?? noen ide?

Link to comment
Share on other sites

@Hans Kristian: Ikke kopier fra adressefeltet på nettlesern. Høyreklikk på bildet, velg properties, og kopier url-adressa derifra. :wink:

 

Rette opp de tre første bildene dine så kan du jo prøve å rette opp revebildet.

Grattulerer forresten med god uttelling på bukkejakta.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en bukk i gårkveld. Satt i en treestand og hadde god oversikt over to/tre atleger. Ikke skytehold på de lengste strekkene, men utgangspunktet var bra. Satt ikke mer enn toppen 15 min da bukken kom sigende innpå. Ventet til den stod riktig til, og den fikk et lungeskudd som slo den rett ned. Fint slakt med 165 grs. Woodleigh.

Hadde ei økt den 10., så var jeg bortreist til lørdag. Ei økt lørdagskveld og ei søndagsmorgen uten resultat. Men i går kveld kl. 21.00 gikk det bra. Artig med bukkejakt. Har sett en del andre viltarter mens jeg har smyget og postert rundt om.

Hadde trua på lokk i år, men la den fra meg etter to-tre økter. Må øve mer med Dremmel-fløyta før jeg føler meg trygg.

Bukkerifla fikk sin ilddåp også. Tikka M55 Lux felte sitt første vilt.

raabukk2_2011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ble en fin 6 takker på meg og datteren i går kveld.

Hun lokket med buttolo og jeg med weisskirchen.

 

Jeg syntes det var ekstra morro at det ble uttelling på turen hun ville være med på.

Det er vel det man kan kalle god rekruttering :D

 

bukkejakt2011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen bukk på meg så langt, men hadde en morsom opplevelese i går kveld! :)

 

Satt og hadde lokka med buttolo, hetslyd i maks 3 minutter da jeg hørte det dundret i bakken nedenfor meg. klokka var nærmere 10 på kvelden så det begynnte og bli for mørt. dyret sprang rundt meg og lille broren min et par minutter uten at vi så det. plutselig så fikke jeg se dyret på skrått til venstre for meg. fikk det i kikkerten på 30 meter men desverre for mørkt til at jeg greide og se om det var bukk... noen formening om hva det kunne være? gjeita kan vel også komme på hetslyd? dyret forsvant brølende ifra oss. prøver igjenn i kveld! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått skutt bukk.! Sjøl var jeg for treg da det dukka opp en brukbar en på morran i går.

 

Det er mange døde dyr i denne tråden, så jeg slenger likesågodt inn et bilde av en liten kar som kom på lokk lørdag morgen.

Denne fikk gå videre. Ser jeg den igjen om tre års tid, kan det hende det smeller. :wink:

bukk2011.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser at det også i denne tråden alt for ofte blir slått fast at det er snakk om en returbukk med en gang "han" har litt dårlig "stell på hue".

Alt for mange "later som de har greie på dette".

Husk at det var en tøff vinter de fleste plasser i landet i år!

Jeg oppfordrer dere som tror dere sitter på "returbukker" til å få tatt tannsnitt av disse. De fleste av dere vil få dere en "aha-opplevelse".

Link to comment
Share on other sites

Ligger i skrivende stund i lyngen og venter mens jeg speider ut over et hogstfelt. Hadde geit + to kje forbi meg tidligere utpå et jorde, samt en enslig geit forbi meg litt tidligere. Ikke farlig å vente på bukken i dette finværet, og med kammeret på mobilen

5gvX9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jammen var jeg heldig og fikk en til :D

 

Selv om det er på moten å lokke på bukken igjen har jeg ikke prøvd det på noen år. Det er nok mange-mange-mange mislykkede forsøk for noen år siden som gjør at jeg avstår, og det har gått fint så langt i år. I dag satt jeg ved en plass jeg har sett dyr fra tidligere. Vinden var bra, så jeg hadde forhåpninger om kontakt med dyr i dag også. Så hadde det ikke vært for den helvetes myggen hadde det vært en fin morgen... Jeg mener å ha opplevd skikkelig horder med blodsugere tidligere også, men aldri har det vært så ille som idag. Myggmiddel hjalp visst ikke, og den eneste måten å holde ut var å tulle ansiktet inn i et skjerf slik at bare øynene tittet fram, og selv da måtte jeg blunke jevnlig for at de ikke skulle slå seg ned på øynenbrynene....

 

Nåvel. Etter en liten stund kom en bukketass rekende. Den så ut til å ha det ganske travelt (er vel "siste dansen" i disse dager...), men siden børsa lå klar på skytestokken hang jeg med. Fikk stoppet bukken ved å brøle på den, og straks etterpå var kula på vei. Avstanden var 140-150 meter, men selv om bukken kastet seg inn i et kratt var jeg sikker på at skuddet satt der det skulle. Rart hvordan skyteform varierer. 10 august siktet jeg på et dyr på 200m, og følte at det var helt uaktuelt å ta det skuddet. I dag var forholdene bedre, så et kjapt skudd føltes helt komfortabelt. Fremme på skuddplassen fant jeg blodsporet med en gang, og kunne følge dette helt frem til bukken som lå inni et kratt. Lettekspanderende kuler gir bra blodspor på rådyr, og for meg som ikke har rådyrhund å spore med er det verdt å ta med seg.

 

FraSAtelefon149.jpg

 

Hadde glemt kamera, men fikk tatt et med telefonen.

 

IMG_3820.jpg

 

Utgangshull

 

 

IMG_3822.jpg

 

Inngang.

 

IMG_3821.jpg

 

Utgang

 

IMG_3824.jpg

 

Det har vært litt skriverier om returbukker. Kan noen se hvem som er returbukken av disse to? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt bukk! Artig å lese gjennom denne tråden i dag :)

Selv har det blitt en bukk. Den datt første morgen etter to timers postering. Manglet litt på den ene taggen til at det kunne kalles en sekstagger.

Ekstra artig var at jeg filmet jakta og selve fallet fra tårnet mitt.

 

00013_Captureb.jpg

 

Etter dette har det vært stille for min del. Grattis igjen til alle!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt for lang historie, men som førstegangsjeger var dette utrolig moro.

 

Jegerprøven ble avlagt i februar, våpen innkjøpt og jeg meldte meg inn i en jegerforening. Der er det medlemsmøte i begynnelsen av august med loddtrekning for valg av dager og terreng (disponerer totalt 7 terreng) til bukkejakt og ordinær jakt. Jeg var ikke veldig optimistisk da jeg ikke fikk terreng før fredagen og det var mange erfarne jegere som hadde muligheter før meg og vi hadde bare 2 bukker på kvota i "mitt" terreng i bukkejakta. Regnet derfor med at det ikke ble noe bukkejakt, men når fredagen kom var det kun tatt 1 spissbukk der og jeg tok et par mindre turer i terrenget på fredagen for å gjøre meg litt bedre kjent og få en følelse av å være på jakt. Hørte da ei geit som bjeffet i en liten klynge med trær og bestemte meg for å se om det var en bukk der på lørdag.

 

Ettermiddagen på lørdag var den første "ordentlige" muligheten jeg hadde for jakt, så jeg brukte ca 1 time for å komme meg så stille som mulig i nærheten av geita. Fant et fint område med glissen skog som jeg satt ganske skjult bak en del granbar og var forholdsvis sikker på at jeg hadde kommet meg dit stille og det var en fin vindretning.

 

Prøvde forsiktig et par kontaktlyder med Buttoloen og fikk umiddelbart svar fra geita som fortsatt var i samme område. Dette var gøy, og vi "kommuniserte" i noen minutter før jeg så et dyr komme i full fart ned en skråning og ut på sletta foran meg. Spenningen var stor når jeg så på den i kikkerten og så et fint gevir på toppen. Der var bukken, akkurat som håpet.

 

Den tuslet litt rundt, men fant ingenting å bry seg om og avsanden var for stor samt det var en del trær i mellom så skyting var uaktuelt. Etter litt tid var den på vei inn i skogen og da prøvde jeg et lite støt i buttoloen igjen og den ruslet rolig og nysgjerrig mot meg. Jeg måtte flytte meg en del sideveis for å få fri sikt, og ca 50 m før meg dreide den igjen inn mot skogen, men da var sikten fri og avstanden bra. En liten plystrelåt stoppet bukken og skuddet smalt i samme øyeblikk den stoppet. 5-6 m før den datt.

 

En fin 6-tagger som nå ligger på kjøla og skallen i fryseren.

 

Denne karamellen skal jeg suge på helt til den 25/9 da jeg har samme terreng i de 2 første dagene av ordinær jakt.

 

Mobilbilder av dårlig kvalitet, men en svært stolt førstegangsjeger.

13082011151.jpg

 

13082011156.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

dhjerp, detta måtte da være en flott start på din jaktkariere :D . Grattis med kjempefin bukk og lykke til i fortsettelsen. Mvh graahund

 

Ps. ikke umulig at denna oppnår en medalje heller. Ville ha bedømt den var jeg deg :D .

Link to comment
Share on other sites

Det var virkelig en knallstart som jeger. Det å føle at jeg kommuniserte med geita, at bukken dukket opp og jeg følte jeg kunne styre den mot meg. Uansett hva som skjer senere som jeger tviler jeg på at noe kan overgå dette.

 

Har tenkt tanken på å få den bedømt, men foreløpig la jeg skallen i fryseren da jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre med den. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ble en bukk på meg i går, ca 15:30. Var ute og så litt rundt i terrenget da jeg så ei geit som gikk rolig og beitet midt ute på et jorde. Satt meg i kanten av ei lita "øy" som er full av trær, og klemte litt forsiktig på buttoloen for å se om geita gav noe respons, mest for moro skyld. Da dukker plutselig bukken opp fra åkeren rett bak geita, og begge ser i min retning. Jeg klemmer ut masse kontaktlyd og en hetslyd innimellom, og begge kommer rusende rett mot meg. De stopper pent opp med breisida til i liggende åker på ca 20 m, bukken gikk rett i bakken og geita tok turen avsted. Ekstra morsomt å se hvor effektivt lokkingen fungerte. Prøver å legge ut et bilde av bukken her:

30dfedv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikveld datt bukk nr 2 i år. Skogsbukk. Snodig 5 tagger,men fin og feit :) Halvtimen før bukken kom felte jeg dessuten en rev,så har vært en fin jakt-kveld. Satans mye mygg og knott,men har jo regna i to dager,så når det først blir opphold så kommer svina. Dro som vanlig fra myggoljen 8)

 

IMG_9110.jpg

Bukken ligger der den falt,på ei seng av tykk mose

 

Grattis til dhjerp og jens P. Fine bukker!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satt å lokket i går. Etter ca 20 min med sporadisk lokking hørte jeg noen lyder bak meg, tenkte det var sopp-plukkern fra i går. Snudde meg sakte rundt for å ikke skremme, men jommen stod ikke bukken 3 meter bak meg. Forsøkte å vippe ut tofoten så jeg skulle få skutt, men det ble for mye buskebevegelser for bukken (som jeg har valgt å kalle Bernt :mrgreen: ).

Den forsvant i krattet. Jeg så en åpning på litt høyere grunn hvor jeg antok at den muligens ville komme. Så jeg peip en gang til i lokken og gjorde meg klar. Bukken kom først i krattet, så viste den seg i åpningen. Den hadde litt driv så jeg henta den inn fant bogen og klemte til. klask. Alle dagene med løpende elg i vinter ga meg det jeg trengte.

 

301053_10150337916640935_738105934_9898943_7242673_n.jpg

 

7.62x39 123 grs Hornady SP i ca 700m/s, det er utgangshullet som vises på bildet.

 

Stolt førstegangs rådyrjeger :)

 

Takk til Hansen Deluxe og Jonathan for at de hjalp meg med råd og viste meg poster. Må gi litt cred til Galaxy også, da vi hadde et intensivkurs i lokking over telefon.

Og spesielt han som gadd å kjøre meg i møte å gi meg lynkurs i utvomming!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle dere som har skutt bukk, og særlig til de som har skutt sin aller første. Merker jeg blir litt misunnelig når jeg blar gjennom tråden :roll::wink: For meg gikk de fem første dagene av jakta føyken når jeg dro på leir med noen kompiser :shock::D Men de siste dagene har jeg jaktet litt. Jeg har sett tre dyr; to av dem geiter og den siste antageligvis en bukk. Geitene fikk selvfølgelig gå og det andre dyret stod på andre sida av grensa :? Men jakta er ikke slutt enda. De neste dagene skal jeg jakte til krampa tar meg. Får jeg ikke bukk da setter jeg meg heller på et jorde og jakter due :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@jaffa, ja du er heldig som kjenner de rektige folka. Den bukken har vi jakta på siden dag 1 i årets jakt. Gratulerer med fin bukk. Håper det er flere i området :D . Mvh graahund

 

Var den helt uten tagger Jaffa ? Prøv og legg ut et bilde av bare hodet hvis du kan så vi ser hønna orntlig.

Link to comment
Share on other sites

@jaffa, ja du er heldig som kjenner de rektige folka. Den bukken har vi jakta på siden dag 1 i årets jakt. Gratulerer med fin bukk. Håper det er flere i området :D . Mvh graahund

Blir varm i hjertet :)

 

Var den helt uten tagger Jaffa ? Prøv og legg ut et bilde av bare hodet hvis du kan så vi ser hønna orntlig.

Den hadde 5 små tagger, hodet ligger i frysen. Skal ha det til preparant :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Jaffa! Fin bukk og fin beskrivelse. Men du, kan jeg spørre om dette?

Forsøkte å vippe ut tofoten så jeg skulle få skutt.

Ville du ha ut tofoten på tre meters hold?

Jeg synes at tofot bare er i veien på jakt. Kanskje dersom man skal plukke duer og sitter stasjonært, men til bevegelig jakt er den bare i veien, og ødelegger ballansen i børsa. Sekken er fin støtte dersom jeg skal skyte på lange hold (over tre meter... :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Jaffa! Fin bukk og fin beskrivelse. Men du, kan jeg spørre om dette?

Forsøkte å vippe ut tofoten så jeg skulle få skutt.

 

Som du forstår er jeg ikke så dreven ennå. Men jeg satt med ryggen mot et tre og skuddfelt ut over en stor eng. Brukte Stony point tofot som er ganske lang, gir fin beveglighet og jeg kan sveipe hele skuddfeltet. Tofoten var litt gravd ned i bakken og jeg måtte enten vippe ut geværet av klikkfestet til tofoten tar 0,5 sec men lager et klikk, eller vri rundt hele sullamitten. Jeg forsøkte det siste, men da lagde jeg antagelig litt mye bevegelse så den ble var meg (den stod jo 3m unna, 180 grader bak meg og bikka på hodet) For ordens skyld hadde jeg full løvkamodress så jeg så nok ut som en litt snodig busk. Jeg tror det var en av faktorene som gjorde at den kom tilbake, den forstod ikke at jeg var menneske og ga meg sjanse nr 2 :) Holdet var da 40/50 meter og jeg skaut stående på bevegelig mål.

 

Jeg liker å bruke tofot for da kan jeg hvile kolben mot skuldra og bruke ene hånden til lokkefløyter osv. Men de erfaringene jeg har gjort sålangt er at dyra ALDRI kommer der du tror så da blir det mye bevegelser og drit og du støkker ofte.

Kanskje den kommer til sin rett på et enda større felt hvor holdene blir lenger.

 

Håper jeg fikk klarert?

Link to comment
Share on other sites

Endelig i går kveld gikk en bukk i bakken.

Satt lenge og så på geit og kje som beitet i en stor hogst, plutselig kom det en bukk smygende fra andre enden i retning mot geita.

Måtte studere den ganske lenge for å være sikker på at det faktisk var en bukk, da den hele tiden smøyg seg bak noen småfuruer.

Lot etterhvert skuddet gå på omlag 120 meter, og det ble knall og fall:)

Da var bukkejakta 2011 over for min del, får spare resten av kvota til hunden ;)

 

Lykke til videre dere som skal mer ut på bukkejakt.

 

bukk.jpg

bukkbilde2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det Ståle, og gratulerer du og.

Jeg bruker min Kimber Montana i 308 Win. Super presisjon og samme treffpunkt med både Nosler Partition og Woodleigh PP i 150 grn. Fin råbukkmedisin!

 

Ja den bilen min er vel ganske lett å kjenne igjen.

Jakter hos Halvar Wessel fram til hjortejegerne hans kommer ...spennende dager :D

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang gratulerer med nye bukkefall!!

 

En kompis skøyt denne bukken på fredags morgen. Uoffisielle stanglengder er ca 28-29 cm.

DSC_0507r.jpg

 

Fikk melding om at denne bukken med kappa skalle ferdig kokt veide 460 gram....Den vil nok tape seg 30-40gram til under tørkeprosessen, så den ligger å vipper mellom gull og sølv tenker jeg :) satser på at det går rette veien! Den avkappa overkjeven var lettere enn 90 gram som blir trekt om du bedømmer med hel skalle.

Link to comment
Share on other sites

Den avkappa overkjeven var lettere enn 90 gram som blir trekt om du bedømmer med hel skalle.

 

Dette har jeg sett så mange ganger nå, syntes det er merkelig at de anbefaler å la skallen være hel før en bedømmer. Har faktisk hatt tilgode å se noen som har tjent på å ha hel skalle til bedømming. Har faktisk tjent opp mot 30 gram på å kappe og det er endel poeng.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det dere sier her er tilfelle, så har dere nok ikke kappa skallen slik man skal :) Vil nødig kverrulere, for skallestørrelsen varrierer voldsomt. Men jeg har snart kokt hundre rådyrskaller, og kapper man fra ørehulen og gjennom tårekanalen, er min erfaring at man skjærer bort mer enn 90 gram :) men dette er selvfølgelig bare mine erfaringer da :P

Link to comment
Share on other sites

Vil heller ikke kverulere, men dommerne i Norge er ikke helt enige med kappinga virker det som, noen ser ut til å mene at en kapper for mye hvis en kapper i nesehulen. Vi har en parade hvert år her nede hvor det blir bedømt mellom 30 og 50 bukker. Det er jo merkelig at ingen har hel skalle. Nok om det, jeg kapper i hvertfall alle mine noe.

 

Jeg liker å spare ca 1 cm under øye. Da pleier de å trekke 15-20 gram.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en jeg har ordnet for en kompis, en flott bukk her nede som det har vært en hard vinter. Svært får som har trodd det har vært noen slike her i område etter denne vinteren. Vi har sett bekymringsfullt lite rådyr i vår sommer. Ikke er det feie merker heller.

 

Denne kom dinglende når kompis satt å kikket etter reven på ny slått åker.

 

Veide 480 gram, men må slipes litt mer og den tørker litt mer. Rundt 400 havner den på tror jeg. Mangler litt høyde 24 og 25 cm. En god sølv.

 

IMG_4265_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...