Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

Gal mann

 

hvor ligger dette gjøkeredet hvor det er så mye bukk/rådyr?

 

Det blir litt jakting på meg også nå i bukkejakta, men det er mulig det blir en lengre tur i desember.Dette er ikke helt avklart enda, men jeg og en kamerat har fått en utfordring og det dreier seg om å være i naturen uten mat... i den forbindelse kikker jeg allerede etter mulige jaktterreng dersom dette skulle bli noe.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ute med fløyta en runde nå, og det slo helt feil ut. Tre koller reagerte på lokken, og kom tydeligvis for å jage meg. Den tøffeste av dem stoppet 10-15 meter forran meg, og trampet i bakken mens den bjeffet. Dette gjorde den hver gang jeg lagde lyd i buttoloen. Festlig opplevelse som varte i et kvarters tid.

 

Bukken som holder til her så jeg ikke noe til, men det var nye feiemerker og mer gravearbeid var utført.

Link to comment
Share on other sites

Imorgen så brakere det løs! :) Gleder meg til å følge med på hvordan det går med alle kammerfolk fremover. Selv er jeg desverre strandet på jobb i Sandnes, men om en uke går turen oppover til trøndelagen. Jeg har jaktterreng på elgvaldet, som da også huser mye rådyr. Fikk høre for noen dager siden at grombukken i området stadig er fremme og viser seg. Denne revirbukken har holdt stand i flere år, og har virkelig vakker hodepryd.

 

Har oppdatert bloggen min med litt planer for bukkejakta, og kommer til å oppdatere med mange bilder om jeg skulle lykkes :Dhttp://kbsnaturfoto.blogspot.com

 

Skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Her i Vestby, som det for noen år siden vrimla med dyr, er det nå så og si tomt for dyr. Det har vært noen harde vintre, mye rev og ikke minst skandinavias tetteste gaupestamme i flg SNO's oppsynsmenn. Så bukkejakta er historie for meg. Skal prøve å meie ned mest mulig rev, bare det blir treska på jordene. Så kan det vel bli et dyr eller to, i bikkjejakta.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en trist nyhet her for noen dager siden!!!! :trist:

Har nå brukt deler av sommern på å kartlegge noen bukker rundt om i terrenget, og har gleda meg på bukkejakta nå lenge!

Så, for noen dager siden fikk jeg høre at grunnerierlaget der jeg jakter hadde bestemt at det ikke ble bukkjakt her i år..... :forvirra:

KJIPT!! Så da blir det ikke rådyrjakt på meg før 25. September, men får trøste meg med at reinsjakta begynner den 20. August :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det med dere andre ? Ble en spissbukk på meg, kom etter 2 minutt med lokking. Pleier egentlig ikke å skyte spissbukker, men siden dette var den første bukken min på lokk så klarte jeg ikke å dy meg :D

Gratulerer! :) gikk selv ut kl hall 2 enda mens det vart mørkt! Ble sittende til kl kvart over 3, og da ble det lyst nåkk til og se og skyte! :)

Lokka ifra ca 3tiden og frem til kl 6! :) ikke et dyr å se.... kjenne inne i meg at jeg ALDRI skal jakte bukk nå mer! :b

Link to comment
Share on other sites

En bukk fant det for godt og legge seg akkurat der jeg hadde planlagt og sette meg for og lokke.Så jeg støkkte bukkefanten nesten i hjel. Det samme gjorde han med meg :overrasket: Ingen god start på dagen/jakta.

Jeg så ihvertfall bukk :D

 

Er det lurt og la posten ligge i ro et par dager eller kan jeg lokke der igjen i kveld?

Link to comment
Share on other sites

Var ute på post litt over 4, og fekk dyr foran meg etter ca 1 time. Denne hadde selvsagt ikke horn, men var et koselig selskap i nesten 1 time. Ingen bukk på meg, men prøver igjen i kveld.

 

Gratulerer til de av dere som har vært heldige å skutt:)

Link to comment
Share on other sites

Dagen har startet bra så langt.

Skjøt en 6tagger kl 0350, og en 5tagger kl 0425.

 

Begge dyrene var ute og beitet.

Snek meg inn på skuddhold.

 

Så en bukk til på en ny åker, men den ruslet inn i skogen før jeg kom nært nok.

Prøvde å lokke litt på den men den kom ikke ut.

 

Ellers har jeg sett 6 elg og 4 rågeiter.

 

Ny tur ut i kveld.

Link to comment
Share on other sites

10 august og endelig start på jakthøsten! Noen stor bukkejeger har jeg egentlig aldri vært, men siden jeg har hatt samme terrenget siden 1994 har det jo blitt noen bukker. Før skjøt jeg alle bukkene i skogen. Hovedsaklig fordi han jeg jaktet for ikke ville erte naboene, men også fordi det tidligere var noen hogstflater som viste seg å være gode poster. Før gaupa kom var det også mer rådyr, og dermed flere i skogen også. De siste årene har jakta vært konsentrert rundt jordekanter. Hogstflatene er grodd igjen, gaupa har tatt mye rådyr og forholdet til naboene er upåklagelig.

 

I år skulle eldstemann være med. Han har vært med på jakt tidligere, men uten å være super-entusiast. Derfor var jeg litt overrasket over at han virket svært motivert for å stå opp midt på natta for å reise på rådyrjakt. Da dagen kom øste regnet ned. Avreisen ble utsatt litt, men siden det ihvertfall ikke dukket opp rådyrbukker på kjøkkenet var det ikke annet å gjøre enn å komme seg ut.

 

På vei inn i terrenget så vi en rev og ei elgku, så noe liv var det ihvertfall. Vi lusket omkring og speidet en halvtimes tid før vi fant kom fram til et sted jeg hadde tenkt vi skulle sitte litt. Etter et kvarters tid ble minuttene lange, og Jr krøllet seg sammen på underlaget og lukket øynene. Det ante meg at dette kanskje ikke svarte helt til forventningene, og ble derfor svært takknemlig da det dukket opp et dyr 200-250m unna. Da våknet Jr! Jeg kikket lenge og vel før jeg kom til at dyret dessverre var ei geit. Jeg lå og siktet en stund, og var egentlig glad til at det ikke var en bukk. I regnvær og med ustødig anlegg er 200m langt nok på rådyr for meg for tiden. Prøveskytingen 9 august hadde heller ikke vært imponerende :roll: Geita beitet seg vekk, og etterhvert begynte Jr å glippe med øynene igjen. Jeg var glad vi hadde sett noe i det hele tatt i griseværet, og trodde knapt mine øyne da det dukket opp en ny geit drøye 100m unna. Og attpåtil med en bukk på slep!! O-fryd&glede!

 

Jr ble diskret vekket og fikk beskjed om å holde seg for ørene. Da jeg fikk korset på bukken smalt det rimelig kjapt,- jeg skal ikke nekte for at jeg gjerne ville ha et bukkefall når guttungen var med. I farten kom korset litt langt bak, og da bukken trippet avgårde etter skuddet likte jeg meg ikke! Kjapp repetering og et nytt skudd før dyret ble borte bak en haug. Heldigvis så jeg snart geita, som sto og trippet og lurte på hva den skulle gjøre. Jeg tenkte at om bukken hadde dratt avgårde ville geita fulgt etter, og da geita forsvant alene ble jeg sikker på at bukken lå der.

 

Sammen med Jr gikk jeg ned mot fallet, og fant dyret omtrent der vi sist så det. Jr sto bokstavelig talt og skalv av spenning da vi sto ved siden av bukken. Moro!

 

Nedlast100811052.jpg

 

Etter å ha summet oss litt dro vi bukken til en plass bedre egnet for vomming.

 

Nedlast100811051.jpg

 

Før det bar hjem til frokost og tjeneste i slaktebua (vedboden hadde for anledningen byttet navn..)

 

Nedlast100811053.jpg

 

Nedlast100811058.jpg

 

Her er forresten et bilde av bukken.

 

Nedlast100811057.jpg

 

Størrelsen på bukken var underordnet denne gangen (pleier ikke å bry meg stort ellers heller), for det viktige denne gangen var å vise Jr at jakt er stas :wink: Så får han velge om det er noe han vil sette pris på selv når han blir eldre. At dagen i dag var en stor dag var det liten tvil om!

 

(Bukken ble forresten skutt med en R93 i 308 med 150 grn Nosler Ballistic Tip i omtrent 850m/s. Skuddet traff lenger bak en jeg pleier å like, men lungene var sønderskutt og mellomgulv og vom like helt. Så da var det ikke så ille skutt likevel. Andreskuddet bommet.... Jeg har aldri sett et så pent rådyrslakt. Kun en liten blodrose på inngangssiden, og moderat utgangshull)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ingen bukk å se på mitt terreng idag desverre...

kun en masse kuer og sau som tydligvis har trekt godt opp i terrenget..

noen som vet hvordan rådyra reagerer på ku og sau i nærheten? mistenker at de holder seg litt unna...

 

Rådyr bryr seg ikke snutten av sauer hvertfall.

Tviler på at kuer har noe virkning på dem heller.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr bryr seg ikke snutten av sauer hvertfall.

Tviler på at kuer har noe virkning på dem heller.

 

 

 

spørs om det bare er jeg som blir rimelig forstyrra og irritert av de kubjellene da.

vet det går en fin bukk i området der,men ikke klart å få lokka den inn, heller ikke funnet noen feiinger,men den har vært innom viltkameraet jeg har oppi der.

får håpe den lar seg lure en av de nærmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

dagen startet med en spissbukk på post som fikk rusle videre, etter den kom 4 elg som fant det for godt å slå seg ned der. Rusla på ny post uten resultat. Kom tilbake til bilen og lufta bikkja en runda, da møtte vi en 6 tagger og ei geit :twisted:

 

Gratulerer til alle som har skutt bukk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har tråla terrenget mitt, skuffende lite å se både av geiter og bukker. Så en spissbukk sammen med ei geit, det virket ikke særlig lovende, den får gå å bli større. Vurderer allerede å gi meg. Har hatt 2 bein harde vintere og endel rev.

 

Alle som sier de har skutt og ikke kommer med bilde juger :lol::lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en 5 tagger idag tidlig i regnet. Brukte Klaus Demmel sin rådyrlokk, må si jeg er meget fornøyd med den. Brukt den to sesonger, noe som har gitt meg en 5tagger (idag) og en 6 tagger (2010). Sinnsykt morro å skyte rådyr på lokk, selv om bukken selvsagt kunne vært større. Men mange om beinet her jeg jakter, så får benytte sjansen når man får den :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lokka inn en 5tagger med buttolo'en klokka 07.55 i dag tidlig, og skutt, på ca. 120 m. hold. :D Skjøt den så og si på samme sted, klokkeslett og dato som da jeg tok fjorårets 6tagger.

Gratulerer til alle andre som har skutt bukk og lykke til alle andre bukkejegere. ;)

 

29frtdu.jpg"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Vestmarka? Som i Vestmarka i Asker? Dersom ja - hvor var du i dag?

 

The very same.

Gikk opp fra tveter gård i dag, og smøyg/lokka oppover mot tveitersetra, vest for veien. Egentlig mest for å se meg rundt, siden jeg ikke er så kjent oppi området der. Lokkefløyta likte dårlig pissregn, den reeden limte seg fast til selve fløyta. Hørtes mer ut som en astmatisk grevling enn et rådyr, mistenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...