Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

Min første bukk! Ikke store geviret, men slaktevekt på 15kg ga kjøtt i fryseren. Ble tatt på posteringsjakt da det ikke virker at dyra reagerer på lokking.

Ble tatt den 13.August om jeg ikke husker feil.. Blir ny tur denne helgen, håper på flere.

 

287318_10150260628035598_530725597_8120693_899068_o.jpg

 

Det var en knall tur for oss førstegangsjegere. Bukk på første forsøk er ikke dumt ;)

I morgest dro vi ut til ett annet område vi jakter på. Her slo lokkinga til. Ei geit med tre kje kom galopperende inn fra 300m til 5m. Uheldigvis dro hun ikke med seg noen bukk.

 

Ut å prøve igjen i kveld, Usikker om vi skal tilbake å prøve på samme plass, eller til en annen plass vi har trua på.

Bukken kan vel ikke være så langt unna?

Noen med innspill?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nizarus, geiter med kje er gjerne veldig stedbundne på denne tiden. Men, dersom hun er paringsklar og er med en bukk så legger hun killingen(e) fra seg. Når du ser ei gjeit alene med kje så er det ofte ingen bukk i nærheten. Så lenge det er brunst i alle fall. Senere på høsten kan de godt gå sammen. Det er min erfaring i alle fall. Jeg vil derfor tro at det er stor sjanse for at du får se gjeit og kje om du går tilbake, og ingen bukk i dag heller.

Link to comment
Share on other sites

Denne 5-taggeren kom på lokk den 28.08. Sto på ca 100 meter å kikka på meg, men med rompa til så måtte bare vente til den snudde litt på seg. Sto i ca 5 minutter å bare kikka på meg, før den gikk 5 meter vekk fra meg og stoppet opp igjen med siden til. Lenger kom den ikke :)

 

14wa7nr.jpg

 

Har ikke peiling på dette med medaljer osv ettersom dette er min første bukk, men det vell kanskje for lite masse i stengene?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har antall spir å si for en eventuell medaljebukk? Har en stoooor bukk av type morderbukk som holder til på terrenget. Tre stykker som har sett sden sier at de aldri har sett et så langt og kraftig rådyrgevir før. Tror vi snakker 30cm ++ Men det har altså kun to spir.. Vil dette trekke mye ned på en eventuell medalje?

Link to comment
Share on other sites

Antall tagger teller veldig lite i poengbedømmelsen. Du får noen få pluss poeng for ev. de fremre taggene dersom de er 6cm eller lengre. Det som virkelig drar opp poengsummen, er vekt og lengde. Eksempel kan være.. Bukk på 400gr ferdig kappet og tørket med 30cm lange gevirstenger gir alene 115poeng, som er sølvmedaljekravet. I tillegg kommer poengene du vil få for blant annet perling, rosenkranser, vidde, farge og skjønnsmessige vurderinger. NJFF har en egen kort veiledning i gevirbedømming som du kan lese her.

Link to comment
Share on other sites

Morro å se andre lykkes i bukkejakta ! : ))

 

Jeg har selv bukkejakt for første gang i år. Siktet på 6-7 bukker under jakta, men ville ikke skyte dem pga fått en diger bukk på viltkamera som folk trodde var medaljebukk.. Men den har ikke vist seg mens jeg har vært der, og nå er brunsten over.. Ikke sett bukk på 2-3 uker nå selvom jeg har vært endel ute..

Nå har det heldigvis blitt tresket av endel på jorder rundt her, så skal sette meg ut igjen imorgen tidlig, men kommer vel ingenting da heller..

Fått frem bukk på den tyske håndlagde fløyta, men virker ikke som den fungerer så mye mer nå som brunsten er over, så får vel bare sitte å kope på mårran og kvelden, selvom det har vært dødt i det siste nå.

Jakta er over 1 oktober her, men kan skje mye frem til da..

 

Noen som veit om bukken er så aktiv da det regner? Har sittet litt når det har regnet også, men ikke sett noen dyr da..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var denne ment til meg? 8) Denne har lite mellomrom mellom stengene, gir dette utelling?

 

Jeg har forøvrig tatt mål og vekt.

 

Den veier 514 gram med hel skalle. Poenggrunnlaget blir da 424 gram x 0,25 = 106 poeng.

Gjennomsnittet av stengene (målt med rosekranser) er 26 cm. Som jeg har forstått skal dette deles på 2 og da blir det 13 poeng. Da havner jeg på 119 poeng, får jeg full pott på skjønnsmessige vurderinger hvis jeg er så heldig blir det 128 poeng, og to poeng unna gull, noe som ville vert veldig surt :winke1:

 

Er det noe mer som spiller inn?

Link to comment
Share on other sites

Med 119 poeng på vekt og lengde tror jeg gullet er trygt. Det er svært usannsynlig at den bukken får mindre enn 11 poeng på vidde og utseende.

 

Vidda er liten på denne da.. det er litt synd. men vi vente i spenning!

 

Har vekta å målan oppom ;)

Link to comment
Share on other sites

Tipper 132 - 134 poeng. Gullmedalje

 

Dette blir utrolig spennende! Så kjem det store spørsmålet, bør jeg kappe, eller beholde skallen i forhold til beste poengsum? vet at njff anbefaler hel, men når jeg ser innpå forumet her, er det delte meninger. Kan jeg evt. ta en ny bedømming med kappet skalle hvis det ikke er gull?

Link to comment
Share on other sites

Aakre, meget flott bukk det der. Grattis :D . Det blir nok en medalje på den der ja, men av vilket valør er vanskelig og si. MEN, flott var den :D.

 

Takk for det :D skikkelig artig å ta en slik en på eget terreng. 3 6-takkeren på rappen på det området :)

Link to comment
Share on other sites

Så kjem det store spørsmålet, bør jeg kappe, eller beholde skallen i forhold til beste poengsum? vet at njff anbefaler hel

 

 

Jeg har fått bedømt med hel skalle og kappet etterpå. Dette slo positivt ut for min del, da avkappet veide mer enn de 90 gramma de trekker fra. Få bedømt skallen hel, så får du en ny måling etter att den er kappet rett. Den målinga som slår best ut skal være den tellende.

Link to comment
Share on other sites

Idag falt det en sekstagger. Nesten litt vemodig i og med at det var siste dyr på kvota i hovedterrenget.

 

Noe "Jeger med bytte"-bilde er like spennende som en våt sokk, så det gidder jeg ikke.

Men, jeg byr på et helsikes blodspor og utgangssår!

 

Kula er 130grs Swift Scirocco fra 6.5x55. Dyret løp 60 meter.

 

Fallet:

imag0093ry.jpg

 

Utgangssår:

imag0100b.jpg

 

Skuddstedet:

imag0102m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tøft! :D Hadde ikke trodd den var så svær. Gjennomsnittslengden var grovt målt rundt 24 cm.

 

Ikke jeg som har skutt denne, er en kompis av meg. Men jeg var med og filmet jakta :)

 

Her et bilde av den. Litt slurvete på kokingen, så den ble hvit over rosenkransene :? Kommer det til å gi utslag på utseende hvis vi skal dømme den?

 

110924n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er ikke noe problem å farge opp gevirene igjen :) Dra på apoteket og kjøp kaliumpermanganat, som du blander med vann og pensler på :) Da får geviret den samme fargen det hadde i utgangspunktet :)

 

Et hvert forsøk på å endre fargen på geviret blir sett på som juks !!! (mener bestemt at det står i regelverket for bedømming av gevir).

 

Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor geviret ditt har blitt så hvitt nederst bare av kokingen, normalt sett så skal dette gå bra.

Så lenge det ikke er noen tilsetningsstoffer i vannet under kokingen, så skal ikke geviret miste farge selv om rosenkransene står under vann.

Men søler du blekingsmiddel på gevirstengene...........da blir de stygge og hvite.

 

Forøvrig er er det helt riktig at du får tilbake brunfarge på gevirstengene ved å pensle med kaliumpermanganat (men gjør det etter bedømmingen, eller så tar du sjansen å bli tatt i juks!).

Link to comment
Share on other sites

Flott bukk det der ja !

 

Ble ingen stor bukk på meg i årets bukkejakt.

Men skøyt en pen 6 tagger for drever'n i den ordinære rådyrjakta for 14 dager siden.

Kokte den dagen etter den ble skutt, og nå etter et par uker veier oppsatsen 480 gram ukappet.

Så den holder forhåpentligvis til sølv når den skal måles mot slutten av februar!

 

normal_BukkRL2011OR.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...