Jump to content

BUKKEJAKTA 2011


prohunter15

Recommended Posts

  • Replies 442
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund

Har desverre ingen bilder. Men en gårdbruker like ved der jeg bor driver og forer. Kona og jeg så 9 dyr der for 2-3 dager siden. Syns ikke jeg kunne kjøre inn på tunet hans og fotografere da jeg ikke kjenner folka. Men det er da tydligvis endel dyr i området enda selv om vi har hatt ned i 25 blå :D . Jeg jakter selv rådyr og slikt gleder meg og se. Hadde jeg hatt helse til det skulle jeg drevet med utforing sjøl. Det er kulda som stopper meg gr kols.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal definivt følge denne tråden, selv om det på mine egne jaktmarker tegner til å bli en meget laber sesong. Ikke mye spor å se i det siste gitt.

Relativt naturlig lav tetthet av rådyr her i utgangspunktet. Dette i kombinasjon med kalde vintre og endel gaupe har nok gjort sitt.

Men håpet om å knipe en bukk er da alltids til stede :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det kribler allerede! Jeg var fersk i fjor og fikk ikke bukk, men i år så har jeg håp om å lære av noen feil. Noen som har noen hete tips? Jakter i skogsterreng i nærheten av Harestua. Endel gamle hogstfelt, kupert og flere skogsbilveier.

 

Noen som vet hvordan det har gått med rådyrbestanden ved Harestua?

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg ville gjort, var å kartlegge hvor dyra holder til. Deretter kan det lønne seg å sette ut en saltstein i området der du skal jakte. Utover sommeren ville jeg brukt litt tid på å finne ut hvor bukken har feid gevira, og om det er no brunsttegn i området :) Er ikke så erfaren selv, så tror det også er viktig å ta tiden til hjelp :) Bruk mye tid i skogen, så skyter du nok en bukk i løpet av høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Her frykter jeg for hele rådyrjakta. Desverre, fryktelige forhold for dyra. En kompis kom over 3 dyr i går kveld og de var i så dårlig forfatning at de vurders avlivet. Har hatt mat ute lenge men det er ingen dyr der. Hadde 6 forrige vinter, men i år er det ingen :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en godbit jeg ønsker å dele med dere her inne på kammeret. Denne bukken har jeg vært så heldig å se daglig den siste uken. Synes selv denne ser veldig stor ut. Jeg har aldri sett så stor bukk før. Hva mener dere?

 

 

2d7frbd.jpg

 

2zq90sp.jpg

 

2j3h7np.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en godbit jeg ønsker å dele med dere her inne på kammeret. Denne bukken har jeg vært så heldig å se daglig den siste uken. Synes selv denne ser veldig stor ut. Jeg har aldri sett så stor bukk før. Hva mener dere?

O la la for en bukk.. Ser ikke ut som det er den eldste karen i skauen. Kanskje en som burde fått føre sine gener videre i mange år fremover :) ... men vil tro jeg hadde hatt vanskeligheter med å holde igjen om denne viste seg foran munningen i august.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, ikke gled dere for tidlig nå :) Det er veldig lenge til 10. august.

Vi hadde en slik enormt stor bukk på ei vinterforing her i bygda for 2 år siden også.

Den var det ingen som så igjen etter at snøen forsvant på våren.

 

Bukken kan like gjerne vandre ut til sitt leveområde/revir som kan ligge langt i fra der den er nå i vinter.

Men det er selvfølgelig lov å drømme, bukken blir nok pen den :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde vårtellingsrunde etter hjort i går kveld. Gledelig å se rådyra sprette fram etter vinteren. Rundt om gårdene hjemme såg jeg ti ulike dyr. Og tre av de var bukker. To relativt fine. Ser lyst på 10. august i år også. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten tur nå i kveldinga sammen med største-jenta mi. Satte ut en saltstein samt et par viltkameraer på aktuelle steder. Skal prøve å se om det har dukket opp en ny bukk i området til gamlebukken jeg tok i fjor. Et kamera for å sjekke om det er noe hjort innpå atlegene om natta. Skal sette opp et kamera til, men det blir høyere til fjells, ved ei badegrop for hjort. Men skal drøye en liten måned før det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Her er resultatet av vinterens foring :D

Noen erfarne bukkejegere som kan komentere?

 

 

normal_HUNT0012.jpg

6takker som blir årets mål 8)

 

normal_HUNT0015.jpg

En spissbukk som skal spares

 

normal_HUNT0370.jpg

Bilde av 6takker uten bast. Jeg er usikker på om det er samme bukken som på første bilde.

Hvis ikke er det en spissbukk, 2 6takkere og en 4takker. Og to gjeiter i området :smile:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, i ene jakterrenget jeg pleier å jakte har det i løpet av de siste årene blitt en rimelig grei stamme med rådyr. Er hovedsaklig hjort vi jakter der, men pleier å ha et par løyver på rådyr hver høst. Er nå litt bekymret for tilveksten i stammen da det har blitt observert gaupe flere ganger i terrenget. Har tidligere vært obervert gaupe i området, men da bare gauper som har trekt igjennom terrenget (observert gjerne 1 gang og så forsvunnet).

Denne gangen derimot virker det som det er en gaupe som har slått seg til ro i terrenget, da den er blitt obervert flerne ganger.

 

Mitt spørsmål da: vil dette mest sannsynlig bli et dårligt år med tanke på rådyrjakten? Eller vil den mest sannsynlig kun ta rådyrkillinger og la de voksne rådyrene få gå i fred?

Link to comment
Share on other sites

Har i utgangspunktet ikke mye med bukkejakt å gjøre, men likevel interessant for bukkejegere: Denne ble dessverre påkjørt av en bil i går. Etter kort ettersøk ble den felt. Alltid uønsket med viltpåkjørsler, og ekstra kjedelig å se slike kvalitetsdyr ende på denne måten.

 

Stanglengdene er 29,0 og 29,5 cm.

 

normal_bilde~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...