Jump to content

Myggmiddler


Ranger#44

Recommended Posts

Hei, nå nærmer sommeren seg, solen slepper til og alt blir bra. nesten! Jeg takler ikke mygg, knott eller noe annet som stikker, biter å lager summelyder i ørene. Ja, er på grensen til fanatisk.

Men til spørsmålet, hva om vi kan lage her en tråd om hva folket bruker for å ikke være så plaget av mygg, knott, hantikk osv... Er det bare vanlig Autan det går i, eller har noen egne mikser? Noen som har noe fra over dammen? Alt av tips hadde vært flott, også hva dere gjør for å være mindre plaget :D

Link to comment
Share on other sites

Les innholdsdeklarasjonen bakpå flaska. SVJV er det eneste middelet som virkelig virker mot blodsugere (sånn som mygg, knott, flått osv., men dessverre ikke mot enkelte bank-, forsikrings- og forretningsfolk) et stoff som heter DEET. Maks tillatt innhold av DEET i midler solgt i Norge er 20%. Jeg har ei flaske 100% DEET som jeg kjøpte i USA og ei flaske gammeldags jungelolje som inneholder 90% DEET og 10% av noe annet skumlium De midlene bruker jeg aldri på ungene og ellers stort sett bare på myggnett og klær siden jeg antar at det er en grunn til at høyere konsentrasjoner er forbudt i Norge. Myggnett innsatt med DEET er det mest effektive jeg har prøvd, da kan man overleve flere timer på gåsepost i vindstille og varmt seinsommervær ved kysten så lenge man ikke åpner myggnettet.

 

Myggmelk er ett av mange produkter som baserer seg på DEET. Forøvrig er det ett fett hva middelet heter så lenge det inneholder 20% DEET.

 

 

EDIT: Faktafeil :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på Kolahalvøya og Hardangervidda og fisket i myggh...te og med myggnett over hodet og MyggA har jeg ikke vært plaget av mygg. De er der og svermer, men jeg blir ikke stukket der jeg er innsmurt.

 

Det er ofte sånn at svermingen er mest plagsom første dagen, så blir jeg vant til den og dropper myggnettingen, men dette er på fisketur. En myggnetting er jo i jaktsammenheng en fin kamo for ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

En kollega av meg nordpå, hevder at mygga er så stor at det er godt når den suger, så jeg er usikker hva som hjelper best i slike tilfeller... :lol:

 

Største plage her omkring er knott, og ikke mygg. Mot knott hjelper ingenting, annet enn et tett nett. Men selv det hjelper lite etter noen timer i vindstilla under gåsejakta....

Link to comment
Share on other sites

Nesten allergisk mot blodsugerene, hovner opp på noe der eg blir bitt.

Har prøvd mange forskjellige mygg\knott middel, den ene var ein krem som rett å slett lukter bål. og jøvli sterkt og :D

Men den eg liker best er den eg får på apoteket, AUTAN heter den og virker veldig bra på mygg.

Knott derimot får eg ikkje helt bort, er det mye knott har eg veldig finmaska nygghatt og faktisk ein hel genser som funker bra, men det er jo liten sikt ut av disse. men det virker da i det minste.

Som sagt myggen kan eg få bort men den er fortsatt altfor irriterende bare med å høre den surrer rundt.

Har begynt å røyke noe pipe når eg er i den verste sesongen. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i denne myggA'en da? Vanlig butikk? kan ikke huske å ha sett den noe sted.

 

Landrø og XXL blant annet. Sikkert flere og.

 

Mener at apoteket fører myggA. Problemet med myggA er at den består av DEET som kan gi hudreaksjoner, og på bakgrunn av at det er et løsemiddel kan det ødelegge enkelte tekstiler! Selv ville jeg anbefalt Autan, som har virkestoffet icaridin, som er like effektiv som DEET, men uten bivirkningene til DEET.

 

Alternativt kan jeg anbefale Eurax som fungerer overraskende bra...

 

Begge deler selges reseptfritt på apoteket!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg pleier å gå på apoteket å kjøpe en reseptfri alergi som heter zyrtec når jeg vet jeg skal til mygghøl, myggstikkene blir bare mikroskopiske prikker.

I tillegg sprayer jeg capsen og jakka med en eller annen spray som er mere eller mindre virkningsfull.

Zyrtec har jeg også i førstehjelpspakka, det fungerer kjempefint mot vepsestikk også, men da er det viktig å ta pilla med en gang man har blitt stukket.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det jeg har desidert best erfaring med er et produkt som selges på

apoteket. Det er egentlig ment som et kløestillende middel,men fungerer på både knott og mygg.

De stopper i en radius av ca 15 cm fra ansiktet når man er innsmurt. :D

Produktet heter fritt uttalt "Euraks" og fungerer kanon bra...

Link to comment
Share on other sites

Husk at flere av disse myggmiddlene spiser plast til frokost. Fikk en liten bekreftelse på det i går på skytebanen. En kamerat hadde en flaske myggolje liggende i haglekofferten ( plast ) til Beretta'n og den hadde lekket litt der. Det var store hull i plasten der myggoljen hadde fått virke, plasten var rett og slett smeltet. :shock:

 

Det der bruker vi rett på huden... :roll::shock:

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kan jeg anbefale Eurax som fungerer overraskende bra...

 

Det jeg har desidert best erfaring med er et produkt som selges på apoteket.

Det er egentlig ment som et kløestillende middel,men fungerer på både knott og mygg.

De stopper i en radius av ca 15 cm fra ansiktet når man er innsmurt.

Produktet heter fritt uttalt "Euraks" og fungerer kanon bra...

 

Jepp, den er allerede nevnt!

Eurax heter den altså.

Så artig at noe slikt virker, da...

Skal sjekke med dem på apoteket hva de tror om å bruke denne som myggmiddel.

Kan jo kanskje bli litt vel hyppig bruk i så fall...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Eurax bare virker i beskjeden grad. Har blitt stukket MANGE ganger før jeg fant ut at Eurax virker dårligere enn hard banning mot plageåndene... Men som kløstillende middel funker det OK.

Vet ikke om det er tilfeldig, men på en fisketur på Hardangervidda der jeg var plaget av kraftig diarè holdt myggen seg mer borte enn den pleier..... Årsakene kan jo være mange....., men forhåpentligvis slipper jeg å gjenta den suksessen... :oops: Men hvis noen vil prøve denne medisinen anbefales det å (være så smart å) drikke vann direkte fra Nidelva (under laksefiske) for så å reise direkte på vidda etterpå... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men: Var og fiska sjøørret sammen med en kompis en mørk augustkveld for et par år siden. Været var vindstille og litt fuktig, så mengden knott gjorde det til tider vanskelig å dra pusten.

Min fiskevenn proklamerte etter kort tid at nok var nok, og dro fram ei flaske han hadde rasket med seg på den lokale sportsbutikken. Jeg spurte etter navnet, men det var for mørkt til at han klarte å lese det, så han gikk heller i gange med å smøre inn alle hudflater med to strøk av investeringen.

De neste timene var ubeskrivelige. Kameraten min ble langsomt forvandlet til en rastløs mentalpasient trass i at fisket var virkelig bra.

Da det lyste av morgen pakket vi sammen sakene og diskuterte korteste vei til nærmeste apotek siden min venn så ut som noe som hadde vært gjennom en kjøttkvern. Jeg kom over flaska med myggmiddel og der stod det noe sånt som: "påføres stubbe, stein el.l 20 meter unna leirplassen. Vil da trekke til seg alle blodsugere". :lol:

 

Har forøvrig god erfaring med jungelolje. Prøvde også en tablett som man la på en tom ølboks, og deretter fyrte under med telys. Den avga da en damp som tok livet av alle udyrene som hadde samlet seg i teltet. I beste fall usunt..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Fikk prøve et myggmiddel laget av tjære for en tid siden. Det er det beste jeg har prøvd.....bare synd at jeg ikke husker navnet på den :x Anyone??

 

Denne heter sikkert nordic summer og jeg kjøpte den på jakt og friluft i sin tid.

 

 

Nordic Summer har jeg også brukt med god effekt(i Finnmark), MEN siste rykte er at det er 2 personer som har fått påvist kreft etter bruk av denne. Denne er derfor ute av salg (produksjon?). Det er i hvertfall det jeg har hørt. Jeg vet i hvertfall at forsvaret har nå forbud mot å bruke denne med begrunnelse i overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Har en spray merket Fly-Rite... Hvorfor den en periode ble solgt er jeg usikker på da den inneholder mye mer enn 20% ulumskheter, men den virker:P

 

Sprayer kun på hud og naturlige tekstiler, da plastprodukter som tidligere nevnt har en tendens til å løse seg opp:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd det meste og konkluderer med at ingenting hjelper. Det eneste en oppnår er at snusen smaker rottegift fordi jeg alltid søler og skvetter "myggmiddel" på fingrene for så å legge innpå en pris. En god sigar eller evakuering må til. Har også prøvd mygghatt som fungerte som ei kråkefelle. Knotten kom inn, men ikke ut

Link to comment
Share on other sites

har gitt opp alt kjemisølet og bruker bare mygghatt med fint nett. den holder mygg og knott noenlunde borte. det er alltid noen som smyger seg inn i åpningen rundt halsen,eller der nettet har hudkontakt så stikker svina gjennom...

 

Prøv denne da:

jj2201b757_1-5.jpg

http://www.abcfritid.no/produkt/jahtijakt-elk-fly-jacket?c=jakker-og-vester

 

Såpass finmaska nett at det holder knotten ute og ingen åpning i hals...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...