Jump to content

Kjempe flott med FLÅTT!


Lynvingen

Recommended Posts

Huffda! :cry: Håper du blir kvitt det!

 

"Flere norske undersøkelser har blitt gjort på prognoser, hvor det kommer frem at mellom 33% og 48% blir helt friske etter behandling. Dette er i all hovedsak ved tidlig sykdom. Ved sen sykdom er det langt verre." (Wikipedia)

:cry:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fikk noen ampuller i fjor av dyrlegen og hadde de på bikkja. Ikke en flått hele sommeren. Var så vellykket at jeg måtte prøve det på en stutekalv jeg hadde gående. Den var helt full av flått mellom brystbeinet og bogen/frembeinet. Jeg fikk fjærnet det meste og tok på en hel ampull på begge sider. Heller ikke denne hadde en eneste flått helt til jeg hang den opp i slutten av oktober. Om jeg bare kunne huske i farten hva de het!!

Link to comment
Share on other sites

Det var nok Exspot du brukte 358 Win. De er dessverre ikke reseptfrie her til lands... du trenger 2 ampuller på en hund over 15 kg og varigheten av ampullene avhenger av om bikkja liker å bade bl.a. Men generelt så bør man fornye behandlingen hver 4-5 uke gjennom sesongen (hvilken F*** sesong - her på vestlandet er det flått enten det er nyttår eller st.Hans... :twisted: ).

Så det kan bli litt penger av det dersom du har mer enn èn hund (for mine daværende tre bikkjer ble det altså 18 ampuller på de tre verste månedene).

 

Jeg har prøvd halsbånd men det funker ikke så godt som Exspoten syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på å medisiner bikkja mens man er inne i Sverige da. Hvis ikke vil den ene gangen man blir stoppa i tollen koste mer enn ganske mange behandlinger ;-)

Er det ulovlig eller avgiftspliktig da? Har blitt stoppet med Expot i harryposen ihvertfall to ganger uten at de har reagert på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at virkemiddelet i Exspot er Permethrin. Leste meg opp om dette for noen år siden, da problemet med flått tok av på en viss Sørlandsøy jeg ofte befinner meg på.

 

Permethrin virker på nervesystemet til flåtten, har selv observert flått som kravlet på buksen min etter impregnering med Permethrin. Flåtten begynte å sjangle som om den var full, etter noen cm. Før 10 cm falt den av. Skulle gjerne tatt den med og sett om de fikk dødelig dose, men det var i skogen og litt vanskelig å finne dem igjen :)

 

Permethrin i relativt høy konsentrasjon finnes i sjampoer mot lus. Altså i direkte kontakt med hud, og dette regnes tydeligvis ikke som spesielt farlig. I likhet med Exspot er dette våt eksponering, men riktignok tidsbegrenset.

Det er likevel ikke nødvendig med direkte hudkontakt med stoffet. Metoden er å impregnere klærne og la dem tørke før bruk. Permethrin sitter i stoffet og virker på flåtten ved kontakt, men svært lite smitter over på hud. Impregneres bare yttertøy blir det ihvertfall neglisjerbart.

 

Jeg impregnerer sko, sokker og bukser. Og bruker sokk-over-bukse trikset. Dette har fungert utmerket, dog har jeg ikke jaktet annet enn mink på den øyen og latt være å smyge i gress og busker :)

 

Typisk behandling er å sørge for jevn fukting av tøyet med en 0.5 til 1 prosent løsning av Permethrin. Mindre plagg kan dyppes, større dusjes med en sprayflaske. Dusjer man plagget inni en svart søppelsekk blir det mindre svinn av stoffet, og plagget kan ligge en stund i sekken slik at væsken trekker over og dekker tørre flekker.

 

Søk på nett, og du skal finne mange beskrivelser av hvordan dette gjøres og mengde Permethrin per plagg for beskyttelse fra et par uker til opp mot et år.

 

Permethrin til denne bruk har jeg kjøpt i sportsbutikker og reiseapotek ute og hjemme. Alt fra dusjeflasker med ferdig 0.5% løsning, til 13% konsentrat som man selv blander ut i vann.

Diverse maurspray inneholder og Permethrin. Alle har en viss pris, men jeg syntes det fungerte så bra at det var verd det. I sommer kom jeg over en kanne med 5 liter 2.5% løsning til 250 kr, det er suverent det beste jeg har sett (men for en annen bruk, så jeg vil ikke anbefale den her før jeg har sjekket litt mer).

 

Man kan og kjøpe klær ferdig impregnert - da behandlet med en ganske sterk løsning og virksom gjennom et år og flere vask. Kjøpte en sommerbukse en gang, tror det var Craghoppers de het som laget den.

 

Håper dette kan gi litt inspirasjon til ansvarlig og bevisst bruk av Permethrin.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ble alvorlig syk for ca 9 år siden, legene mistenkte multiple sklerose, etter full gjenomgang på nevrologen kom meldingen om borrelia infeksjon. Etter det har det vært en masse utreding og behandling. Jeg bor i skogkanten og det er mye flått her, så det og fjerne flått både på mennesker og husdyr har vært en vanlig rutine, men det at man faktisk kan bli svært alvorlig syk av å bli bitt var jeg den gang faktisk ikke klar over.

 

Mitt råd er, blir man bitt og får utslett som brer seg utover enten i form av ring eller bare en voksende rød irritasjon, så skal man insistere på og få antibiotika behandling, vil ikke legen dette så bryter han faktisk retningslinjene for behandling, så gå da til neste lege.

Jeg fikk ikke en ring, men en rød irriasjon. Hvor mye den vokste eller ei, husker jeg ikke. Men legen insisterte på at det ikke var farlig om det ikke var ring, fikk likevel pencelin kur. Da jeg ba om det for sikerhetsskyld (mot legens anbefaling). Ble også testet negativt for borreliose.

Har senere hørt at slike tester ikke er 100% sikkre, hva sier vet dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har siste månedene plukket av meg snart 20 flått, rekorden er vel 18 på en gang for noen år siden... Siste ukene har jeg hatt kraftig forkjølelse og ikke spes pigg, vil sjekke meg for sykdom tror jeg! Elles kan jeg nevne at nylig tok jeg steget til å kjøpe permetrin på felleskjøpet som jeg bruker i vinterhagen og rundt vinduene mot insekt, de ligger dau på gulvet;D Tok så og sprayet muckboot støvlene mine og arbeidsbuksa + lavt på genseren og har ikke fått flått med de klea på enda. Jaktdressen skal få seg en omgang. Jakter i "flått" terreng..

Link to comment
Share on other sites

Den kjnete (Fra tv og radio) Biologen Petter Bøckman svarte slik om flotten når jeg spurte om hensikten med den...

Full negativ skår. Den og lusflua står på samlet sisteplass over poppulære

skogsdyr.

 

Skaubjønn... Duly Noted

Vetlus :shock: krysser fingra

Link to comment
Share on other sites

Takk topptur, dette var nyttig!

 

Jeg har faktisk Permetrin-spray stående i skapet etter en kamp mot veps for noen år siden, det har ikke falt meg inn at den kan brukes i kampen mot flått. Fire bitt så langt i år, satser på bedre statistikk når jeg har sprayet noen klær :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ble alvorlig syk for ca 9 år siden, legene mistenkte multiple sklerose, etter full gjenomgang på nevrologen kom meldingen om borrelia infeksjon. Etter det har det vært en masse utreding og behandling. Jeg bor i skogkanten og det er mye flått her, så det og fjerne flått både på mennesker og husdyr har vært en vanlig rutine, men det at man faktisk kan bli svært alvorlig syk av å bli bitt var jeg den gang faktisk ikke klar over.

Jeg har vært syk i ca 7 år med gradvis forverring. Jeg har vært 50% sykemeldt det siste året. Jeg har vært hos mange leger og aldri fått noen skikkelig diagnose. Det har vært misstanke om multiple sklerose men det fikk jeg avkreftet og diagnosen er satt til ME.

Dette var jeg ikke helt fornøyd med siden en ME diagnose ikke er spesifik men heller bare en diagnose som blir satt da man ikke finner noen andre grunner til att man er syk og svak.

Jeg gikk til privat klinikk og fikk tatt 2 blodprøver og det ble påvist borrelia i begge, jeg skal inn til en siste test nå i august for å ta ryggmargprøve for å få enten bekrefte eller avkrefte, men legene er ganske sikre på att det er borreliaen som er skyldig.

Har dere misstanke om borrelia smitte så kom dere til lege! Borrelia er ikke til å spøke med!

Link to comment
Share on other sites

@Judin

Min sykdomshistorie er veldig lik din. Jeg var en av de første pasientene som ble utredet på ME-sentret/Infeksjonsmedisinsk avdeling ved Ullevål. Konklusjonen er at jeg også kvalifiserer til ”søplebøtte” diagnosen ME/CFS, som da kombinert med en foregående infeksjon blir noe sånn som "postviralt utmattelsessyndrom".

 

Problemet er at langt fremskreden infeksjon kan være så godt som umulig og påvise, og de testene som finnes her på berget er elendige, den beste men minst benyttede slår kun ut på 50% av de med infeksjon, og den mest benyttede og dårligste, kun 15% av de med infeksjon. I tillegg så har ca 1,5% av befolkningen naturlige borrelia antistoffer i kroppen noe som igjen blir brukt statistisk imot de som tester positivt på borrelia.

 

Problemet legen min har er at det er vanskelig å bevise om jeg faktisk har en aktiv borreliainfeksjon, eller om det er skader etter en infeksjon jeg sliter med, og uansett om det er det ene eller andre, så har de ikke pr i dag, noe kur utover det jeg alt har fått.

I sommer har jeg i perioder vært svært dårlig, og har jeg bestemt meg for at dette ikke går lenger. Forhåpentligvis så kan jeg klare å få behandling hos ekspertene på Sykehuset i Vestfold, men hvis dette ikke er mulig så vurderer jeg å dra til utlandet, koste hva det koste vil.

 

@vingemutter

Bra at du insisterte. Man kan godt få borrelia uten både ring og utslett. Testene er som jeg skriver ikke til å stole på, og når de slår ut så er det som om du skulle ha funnet nåla i høystaken.

Link to comment
Share on other sites

Som Foxterrier viser til, det er viktig å begrense eksponeringen mot Permethrin oppløst i organiske løsemidler. Selv om de fleste produkter består av mest vann, antar jeg at alle benytter løsemidler i noen grad for å oppnå en vannløselig emulsjon.

 

Det store poenget er, IKKE spray dette direkte på huden. Bruk hansker og annen beskyttelse når du arbeider dette inn i tøy, og la tøyet tørke fullstendig før bruk.

 

Informasjon om noen av produktene jeg har brukt:

http://www.flexiweb.no/html/products_2.asp?clientid=433550&productid=17960538&productname=Permethrin%20impregnering (kjøpt et annet sted)

http://www.sawyerproducts.com/SP648.htm

http://www.sawyerproducts.com/permethrin.htm

http://www.sawyerproducts.com/faqpermethrin.htm

 

Annen nyttig bakgrunnsinformasjon:

http://www.backcountry.net/arch/at/9907/msg00435.html

http://deploymenthealthlibrary.fhp.osd.mil/accessLog.jsp?prodid=242

http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin

 

 

Bruken av Permethrin for impregnering av tøy virker fornuftig for meg, fordi stoffet ikke er særlig giftig for pattedyr, og brytes ned naturlig før det gjør videre skade. Såfremt brukt riktig, altså. Permethrin må for all del ikke skylles ut i vann, hverken i avløp eller natur. Det er kun sikkert når det får tørke opp og bindes til et materiale, og der brytes ned over tid.

At noen spruter det ut i hele hagen for å kverke maur eller åkeren for å beskytte avlingen, virker omtrent like fornuftig som å hive ut klasebomber. Permethrin får da anledning til å drepe langt flere arter enn vi ønsket, alt fra fisk til katter. Som vanlig vil vel dette føre til at vi får innskrenkninger på fornuftig bruk...

 

OK, tilbake til det matnyttige. Her er en god beskrivelse av Permethrin impregnering:

http://troop1.bsa.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/permethrinrepellents.doc

Dette er en gammel tekst som er postet flere steder. Anbefales å lese og lagre. I tilfelle den forsvinner, og for dem som ikke vil lese .doc format, så poster jeg selve oppskriften her:

	 Permethrin Fabric Treatment Options

There are three specific dosages used to impregnate fabric with
Permethrin.

For protection up to one year (52 weeks):

0.125-mg permethrin per square centimeter of fabric. The protection
 will last for the life of the garment, 50 detergent launderings, or
 1 year, whichever comes first. It is accomplished by applying a
 dosage of 1 pint of .8% mixture to a garment using Perma-kill 13.3%
 Permethrin Solution by way of Controlled Wicking, Spraying or
 Soaking (see below).

For protection up to 6 weeks:

0.026 mg per square centimeter of fabric will yield 6 weeks of
 protection or 6 launderings and is accomplished by applying 2-1/2
 ounces of .5% (1/2%) mixture to a garment by aerosol spray or
 non-aerosol spray.

For protection up to 2 weeks:

0.008 mg per square centimeter of fabric will yield 2 weeks of
 protection or 2 launderings and is accomplished by applying 1-1/2
 ounces .5% (1/2%) mixture to a garment by aerosol spray or non-
 aerosol spray.


TOTAL FABRIC IMPREGNATION W/ PERMAKILL 13.3% SOLUTION ( 52 weeks )

Best suited for fabrics of cotton and cotton blend. May darken light
colors or pastels due to the quantity of permethrin applied with this
dosage. Clothing to be treated must be washable and suitable for
exposure to water.

Dry Clean Only products should not be treated. Do not treat underwear.


Controlled Wicking -This follows the military procedure for personal
application when spray application is not possible. The process is a
controlled wicking process where a specific amount (dose) of
permethrin is introduced to an individual garment under controlled
conditions. You will need:

a - pint measuring cup

b - 1 ounce measurer

c - several 2 gallon sealable plastic bags (e.g. Ziplock ?)

d - a bottle of 13.3% Permethrin Solution

e - water

f - clothing (Do not treat any under garments; treat outer garments only.)

g - several large rubber bands

h - rubber gloves

Instructions: Wear rubber gloves when handling wet solution. Add 1
ounce of Perma-kill 13.3% Permethrin to measuring cup and top off with
15 ounces of clean water to make 1 pint. Roll garment to be treated
tightly to a size that will fit into bag and secure roll with rubber
bands. Place garment into the bag, add the mixed (1 pint) of
permethrin solution and seal the bag while removing excess air. Put
bag aside for 2 hours minimum to allow thorough wicking. Remove
garment, unroll the garment to ensure entire garment is damp without
dry spots, air dry, mark with treatment date (month/year) and
store. If wicking is not complete, roll garment and return to bag.

Note: Proper mixing of the permethrin with water by way of
agitation/shaking is critical. Improperly mixed solution will leave a
blotchy appearance on fabric caused by the permethrin and water not
being thoroughly blended and/or separation during the wicking
process. Make certain that you mix the solution completely before
adding to the bag containing the garment to be treated.

This method has been tested and delivers protection within the
following guideline - Properly completed, this procedure will
impregnate the garment with a dosage of approximately 0.125-mg
permethrin per square centimeter. The protection will last for the
life of the garment, 50 detergent launderings, or 1 year, whichever
comes first.

Note:Measuring cups (a) & (b) and sealable plastic bags (c), must be
dedicated only to this process and not used for ANY other purpose.


Spraying -Wear rubber gloves when handling wet solution. A respirator
is recommended.

For treatment of a single garment add 1 ounce of Perma-kill 13.3%
Permethrin to measuring cup and top off with 15 ounces of clean water
to make 1 pint of mixed solution in an appropriate pump up garden
sprayer, or trigger spray. Lay clothing out and spray until wet using
one half the mixture, flip over and spray until entire contents of
container are applied, hang and let air dry.

Note: Proper mixing of the permethrin with water by way of
agitation/shaking is critical. Improperly mixed solution will leave a
blotchy appearance on fabric caused by the permethrin and water not
being thoroughly blended. Make certain that you mix the solution
completely before application and occasionally during application.


Submersion -Wear rubber gloves when handling wet solution. Follow all
instructions for Controlled Wicking. Limit garment or equivalent (see
section on garments for proper definition of garment) to 1-pint of
mixed solution. Substitute pail or other dedicated container for
sealable plastic bags.

Note: Proper mixing of the permethrin with water by way of
agitation/shaking or stirring is critical. Improperly mixed solution
will leave a blotchy appearance on fabric caused by the permethrin and
water not being thoroughly blended. Make certain that you mix the
solution completely before submersing garment.


Storage -The ideal storage is to pack into plastic bag after it's
completely dry (black garbage bags are perfect) and store in a dark
place when not in use.

Garments- A garment consists of one pair of long pants (or an
alternate of two pairs of short pants) or one long sleeve shirt (or an
alternate of two T-shirts). Garments to be treated must be treated
individually except when treating an alternate. When treating an
alternate both items (e.g.: two pair of shorts or two T-shirts) must
be treated at the same time. An alternate pair must be made of like
material to ensure accurate wicking of the full dosage. Example - do
not combine cotton blend with a nylon garment.


PARTIAL FABRIC IMPREGNATION W/ .5% (1/2%) PERMETHRIN ( 2 or 6 weeks )

Other Permethrin Dosages - There are two other dosages that have been
tested for clothing treatment. Both rely on a .5% (1/2%) solution,
which is available in pre-mixed 6-ounce containers (either aerosol or
non-aerosol).

0.026 mg per square centimeter of fabric will yield 6 weeks of
 protection or 6 launderings and is accomplished by applying by 2 1/2
 ounces to a garment by aerosol spray or non-aerosol spray. Retreat
 garments after 6 weeks or sixth laundering.

0.008 mg per square centimeter of fabric will yield 2 weeks of
 protection or 2 launderings and is accomplished by applying by 1 1/2
 ounces to a garment by aerosol spray or non-aerosol spray. Retreat
 garments after 2 weeks or second laundering.

Note: For trips of short duration (6 weeks or less) the use of Duranon
Tick & Mosquito Repellent at the proper dosage is far more convenient
than total fabric impregnation.

There are many recipes for use of this product while only three have
been tested. Only rely on tested methods for best protection. One
frequently mentioned method is WRONG, here it is: "Add the concentrate
to the final rinse cycle while washing your clothing". DO NOT DO THIS!
First you will over dilute the product thereby reducing its strength
and effectiveness significantly. Secondly, you will be flushing the
excess product into the environment through sewers or septic systems.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er mye flott i Østerdalen i år?

Ikke hatt behandling på bikkja i år, da det er lite her oppe, men nå bærer det snart sørover igjen.

 

 

Har aldri sett Flått oppi Østerdalen,hører om enkelte tilfeller,men er iallefall ikke noe å bekymre seg for sålangt !

Link to comment
Share on other sites

Spiser hvitløkstabletter før eg skal på jakt, og får ikke en eneste flått da, men lukter ikke bra sier kjerringa....

Ikke vet jeg... :oops:

Flere kjerringråd hadde jo vært på sin plass i denne tråden! :D

 

Det som hjelper mest er store skogbranner :D Egentlig seriøst ment, men selvfølgelig ikke av de værste som tar livet av alt som finnes av røtter ala den på sveio. Ryktene vil ha det til at i froland er det godt med mat til dyrene og lite flått.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har blitt bitt av flått en 5-6 ganger.

Fikk påvist borrelia i fjor etter diverse utredninger med et kne og to hofter som stadig var vonde og opphovnede uten grunn.

 

Sist jeg vet at jeg ble bitt var i Sør-Afrika i 2006.

Jeg var klar over problemet i dette området og fulgte nøye med etter hver jakttur. Flåtten jeg ble bitt av hadde derfor sitti på maks 10-12 timer. Fulgte nøye med på bittstedet i tiden etterpå og det ble aldri noen rød ring rundt. Følte meg i fin form etter jakta og tenkte ikke mer over det.

 

Kan selvsagt hende jeg har blitt bitt etter dette uten å ha merket det, men antar borreliaen kom derfra. Flere år etter kom plagene m.a.o.

Sier ikke dette for å skremme altså. Slapp av å reis på tur. :)

Link to comment
Share on other sites

Har noen prøvd vakumtrikset mot flått?

 

Har hørt anbefalt metode for å drepe husmidd: pakk sengklær osv. i tett plastsekk, sett i støvsuger og sug "vakum".

 

For jaktklær: hiv i en handlepose, stikk inn støvsugeren og klem posen tett rund støvsugertuten. Etter et lite minutt burde flåtten ha poppet.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt 2 ganger før, fjernet de å har aldri tenkt noe mer på det. Dette er mange år siden. Bor på vestlandet og her er det sykt mye flått, kan aldri huske å ha sett så mye flått før som i år. Eg pleier å bruke mygg spray på klær og hud når eg skal ut å gå tur i skogen eller på jakt, men vist man holder seg unna hjorte tråkket så minsker du sjangsen for å få de på deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk topptur, dette var nyttig!

 

Jeg har faktisk Permetrin-spray stående i skapet etter en kamp mot veps for noen år siden, det har ikke falt meg inn at den kan brukes i kampen mot flått. Fire bitt så langt i år, satser på bedre statistikk når jeg har sprayet noen klær :)

 

 

Vil membranklær (norrøna finnskogen) ta skade av å bli sprayet med Permethrin??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd problem med noen klær ennå. Prøv et lite område først, og gjør egne erfaringer.

 

Det kan sikkert finnes noen sprayprodukter med ugunstige løsemidler. Når impregneringen er tørket og klar til bruk, bør det være helt uten lukt og flekker. Må holde rede på hvilke sokker man har behandlet, for det går ikke an å se eller lukte seg til det ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte tidl utsagn om at det er mye flått i år. Hele familien på 5 gikk på fjelltur, og etter endt tur plukka vi i overkant av 60 flått - alle på kroppen. Etter noen dager fant jeg noen jævler som hadde satt seg der jeg er høyest når jeg plukker blåbær.

 

Selvfølgelig startet det også å klø på skrukken etter nok et par dager - det var sistemann. Har ikke vert så nøye med bruk av middel tidligere, men det er jo noen skrekkens eksempler jeg leser om - kommer nok derfor til å ta mine forholdsregler fra 10.09.

 

Får si som bestemor pleier å si: Huff tytti me

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei, men jeg ble bitt av flått nå, når jeg logget på kammeret! :?

 

Har brukt dagen på feltstevne i Porsgrunn, kom hjem, fikk litt mat i kroppen, satte meg ned ved PC’n og logget på, og kjennet noe som kravlet under t-skjorta på skulderen, akkurat når jeg skulle kjenne etter med hånden stakk det til.

Det kjentes ut som en skogsmaur, men en rask kikk i speilet bekreftet at der satt det en j@#!a! flått.

Den satt ikke mer en 10 minutter, før naboen fikk den ut, men det er første gangen jeg faktisk har kjent et stikk.

 

Nå har jo jeg allerede fått påvist borerlia en gang, men likevel så skal jeg følge med om det blir ring osv. Jeg vet egentlig hvordan det er når man allerede har/har hatt borrelia?

Link to comment
Share on other sites

fant en midt under armbånduret en gang ...

Samme her, og den hadde nok sittet over natten, den var blitt stor som en 25-øring... Jeg er ganske magnetisk på flått - har nesten alltid en eller to etter en ettermiddagstur...

 

Jeg fikk faktisk en rød ring rundt et flåttbitt for et par år siden, ringen ble etterhvert ganske stor (diameter), selv om den var tynn (10 mm?). Det var midt på låret, ringen møttes nesten på baksiden :oops:

Etter en del dager forsvant ringen, og jeg har ikke merket noe siden (kanskje andre har :o ) Spørsmålet blir da (naturlig nok): Burde jeg oppsøke lege etter så lang tid? Kan jeg få Borrelia plutselig en dag?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er vaksine mot borealis. Se vedlagt artikkel.

http://www.nettavisen.no/innenriks/iber ... 799289.ece

Problemet med slike vaksiner er at de ofte har høyere risiko enn selve smittefaren.

En ting er å være bekymret for å få sykdommen. En annen ting er å få den i en liten dose (vaksine) og håpe at kroppen greier å takle den uten for mye problemer.

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen vaksine mot boreliose, men den langt skjeldnere Skogflåttencefalitt (TBE) kan man vaksinere seg mot. Alle tilfeller av Skogflåttencefalitt registrert i Norge er oppdaget hos personer som har oppholdt seg på Tromøya i Arendal.

Les mere her: http://www.reiseklinikken.no/ticks.html

 

Edit:

Og svenskene er hysteriske :D

http://www.aftenposten.no/helse/article3028252.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Sykdommen borreliose forårsakes av den bakterielignende spirocheten Borrelia burgdorferi og smitter via flåttbitt. Når en flått infisert med Borrelia biter og suger blod kan Borreliainfeksjonen overføres til den som blir bitt. Dette skjer sjelden før flåtten har sittet fast i 24 timer.

 

Det røde utslettet som er assosiert med Borrelia-infeksjon er et sikkert tegn på infeksjon.

Dessverre oppstår utslettet bare i 50-80% av tilfellene, så du kan være smittet selvom utslettet uteblir. Utslettet forsvinner av seg selv etterhvert. Vanligvis får man en også en forkjølelseslignende reaksjon 1-2 uker etter at man ble smittet.

 

Tidlig behandling av borreliose er viktig for å unngå mer alvorlige tilstander som f.eks muskel- og leddsmerter, hjerteproblemer og nevroborreliose (hjernehinnebetennelse, hjernebetennelse, nerveproblemer etc). Et lite antall pasienter får kroniske problemer.

 

Behandling av borreliose er enkelt og greit antibiotika (penicilliner eller quinoloner som oftest), men det er ikke alltid legen tenker på borreliose som en mulighet siden symptomene er svært uspesifikke (det finnes veldig mange muligheter når pasienten klager over forkjølelsessymptomer). Det er derfor til stor hjelp for både deg selv og legen at du nevner at du nylig har blitt bitt av flått eller at du har oppholdt seg i områder med mye flått. Om du selv mener at det kan være borreliose bør du insistere på antibiotikabehandling. Behandlingen bør skje så tidlig som mulig da det har vist seg å være vanskelig å kurere langvarig borreliose.

 

Det finnes ingen gode lab-metoder for å påvise Borrelia-smitte hos pasienter. De fleste har et stort antall "false negatives", så en negativ prøve utelukker ikke smitte.

Problemet er relatert til at B. burgdorferi er en utrolig liten organisme som kun sees ved hjelp av spesielle mikroskopi-teknikker, de formerer seg sakte og det finnes mange forskjellige varianter av B. burgdorferi (mange fler enn man først antok). Til sist er det ikke sikkert det er organismer i akkurat den vevsprøven som undersøkes.

 

Det forskes mye på påvisning av Borrelia. Forhåpentligvis vil vi etterhvert få mer pålitelige metoder enn vi har i dag slik at de som blir smittet får behandlingen de trenger.

 

Heldigvis er det slik at ikke alle som blir smittet av B. burgdorferi får borreliose og blir syke (på samme måte som at ikke alle som blir smittet av Streptococcus pneumoniae får lungebetennelse).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...