Jump to content

Kjempe flott med FLÅTT!


Lynvingen

Recommended Posts

Vil dele min erfaring med flått og borelia;

Jeg jakter i Sogn og flere steder i Hordaland og har hatt mye flått på kroppen denne høsten.

I slutten av september oppdaget jeg et stort rødt utsett i venstre knehals, dete var ikke tydelig avgrenset og forsvant etter noen dager. ca 4 uker etterpå fikk jeg sterke nakke smerter og senere nervesmerter i hele kroppen. Oppsøkte lege og ble behandlet for borelia. Den kuren jeg fikk viset seg i ettertid å være for svak, feil type antibiotika og for kort varighet. For 8 dager siden løp jeg et kjent løp på vel 42 km, hvor kroppen ikke fungerte optimalt, men jeg klarte å presse meg absolutt maksimalt med det resultat at imunforsvaret var helt i bunn. På fredag hadde jeg sterke nakkesmerter igjen og oppsøkte lege ( Volvat ) på tross av min historie, påviste Borelia og påfølgende symtomer ble jeg sendt hjem med et flir om at jeg kunne ta noen varme omslag og se litt på Tv...I dag ble jeg innlagt på akutten med hjernehinnebetennelse og ubeskrivelige smerter.

Konklusjon: Er man i tvil, oppsøk lege og forsikre deg om at behandling gies ihht retningslinjer fra legeforeningen og ikke etter en medisinsk fellesbok fra 1990...

P.S flått bitt i fase 1 vil forsvinne etter et par dager enten man behandles eller ei, men behandling avgjør videre skjebne..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har nå gått igjennom en lengre behandling med forskjellige typer antibiotika og noen andre medisiner i tillegg. Behandlingen har pågått på av og på de siste 6 månedene. Symptomene har avtatt og formen er bedre men er fortsatt ikke helt i form, men klarer da å jakte litt og skal tilbake i full jobb etter nyttår så det går framover.

Det viser seg att jeg har hatt borrelia i ca 15 år men det er de siste årene jeg har blitt virkelig dårlig. Jeg har hatt mindre symptomer i mange år men har ikke skjønt hva det kunne kommet av og har heller ikke blitt tatt særlig seriøst av leger frem til nå.

 

Har dere misstanker om smitte så gå til leger som spesialiserer seg på dette, for min del var det bare 2 blodprøver som skulle til før att de kunne stille diagnose. Jeg måtte gå privat og har brukt mye penger på dette men det er verdt hver eneste krone.

Link to comment
Share on other sites

Er nå på tredje uke med intravenøst og er 50% sykemeldt ut året.

Fra å løpe Maraton i høst til nå å ligge flat på sofaen i stedet for hjortejakt ( utvidet til 6 des. ) var bare et flåttbitt unna...

 

For min del gikk det nesten veldig galt og jeg har ivertfall lært at man ikke skal undervurdere følgene av et eventuellt flåttbitt. Kommer til å beskytte meg med flåttmiddel neste jaktsesong uansett lukt dette måtte avgi.

Link to comment
Share on other sites

Både meg selv og far min + dachs'en hans, har hatt gode erfaringer med å bruke hvitløk og hvitløks tabletter for å holde flåtten borte.

I fjor høst var far og mor + bikja en hel dag å traska rundt i skogen. mor var den enseste som ikke hadde tatt hvitløks tabletter.

Resultat etter en dag med flått sanking var slik:

Far: 0

Dachs'en: 1

mor: 5 som hadde begynt å suge blod + like mange som kravlet rundt på utsiden av klærne.

Link to comment
Share on other sites

Vi håpet på at den kalde vinteren i fjor skule ta knekken på mesteparten av flåtten.

Men den gang ei :cry:

På grunn av det store snøfallet som kom først, klarte utøyet seg godt under snøen i sprengkulda.

Men i år har vi hatt snart 14 dager med tørfrost, så hvis det skal være noen som helst sjangs å få redusert dette problemet må det være under de forholdene vi har nå. :wink:

Jeg fikk selv minst 10 bitt under hjortejakta i år, klør som bare hel.......

Dette er blitt en stor demper på gleden med å jakte hjort.

Håper vi får utvidet jakt til jul i Hordaland også, da skel jeg ikke gå i skogen etter hjort før i slutten av okt.

Link to comment
Share on other sites

...Håper vi får utvidet jakt til jul i Hordaland også, da skel jeg ikke gå i skogen etter hjort før i slutten av okt.

 

Plukka flått av hunden min i november :shock::?

Var minusgrader og litt snø, men det brydde ikke den jævelen seg noe om så det ut til :?

 

Har liten tro på at frosten tar livet av flåtten.. :(

Link to comment
Share on other sites

Jo det finnes nok flått sent i sesongen også.

Men problemet reduseres en god del.

Tidlig i jakta er det helt jævlig, plukka minst 50 stk av klærene etter en tur i år.

Om flåtten dør nå :?:

Det hadde vel vært for godt til å være sant.

Men forskerene sier at flåtten ikke er spesielt hardfør for kulde, så vi får krysse fingrene :)

Link to comment
Share on other sites

...Håper vi får utvidet jakt til jul i Hordaland også, da skel jeg ikke gå i skogen etter hjort før i slutten av okt.

 

Plukka flått av hunden min i november :shock::?

Var minusgrader og litt snø, men det brydde ikke den jævelen seg noe om så det ut til :?

 

Har liten tro på at frosten tar livet av flåtten.. :(

Mente eg leste at flåten tårler ekstrem kulde selv om de ikkje får gravd seg ned, Det eg vil legge skylden på er hjorten skal få skylden, er sykt mye av de å da blir det sykt mye flått også, eg fikk bare et bitt i år, som klør enda, eg tar ikkje hvitløks tabletter lenger, får tok eg det vær dag hele året, og ble aldri bitt, så eg vil si at hvitløks tabletter er tingen, eg har plukket jævlar av hunden for en uke siden, og her er det også kaldt overlenger tid. Så eg anbefaler hvitløks tabletter på det sterkeste, er noe alle skulle tatt som ferdes i skogen:)

Link to comment
Share on other sites

Mente eg leste at flåten tårler ekstrem kulde selv om de ikkje får gravd seg ned, Det eg vil legge skylden på er hjorten skal få skylden, er sykt mye av de å da blir det sykt mye flått også, eg fikk bare et bitt i år, som klør enda, eg tar ikkje hvitløks tabletter lenger, får tok eg det vær dag hele året, og ble aldri bitt, så eg vil si at hvitløks tabletter er tingen, eg har plukket jævlar av hunden for en uke siden, og her er det også kaldt overlenger tid. Så eg anbefaler hvitløks tabletter på det sterkeste, er noe alle skulle tatt som ferdes i skogen:)

 

 

Litt OT kanskje, men dette skulle jo bety at man børe lage foringsstasjoner med hvitløkstabletter for hjorten!!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Etter å ha gitt opp trådskrollingen.

 

Noen som husker hva for antiflåttlurium til doggen som man kunne kjøpe i Sverige som skulle være bedre og billigere en i Norge og hvor man får tak i dette over grensen??

 

Det var noe dråpe greier til å ha mellom skulderbladene jeg mener å ha lest om.

 

Tok forresten årets to første smådjevler av knollen på Echo onsdagen etter en fisketur.

Link to comment
Share on other sites

er deilig slik sett her oppe i nord, her er ikke flott. Men fikk likavell en på katten vår i fjord sommer. Tok bilde av den å viste til veterinæren å han konstaterte at det var slikt dævelsdom :D men mente at slike streifdyr antakelig kom via trekkfugler som kom nordover på sommeren.

Bodde i Gøteborg mange år, å der var det flott.....var en liten tur nedom huset å letet etter en kattunge. Da jeg kom tilbake plukket min samboer nesten 20 stk av leggene mine :shock: Der borte har dem også en nær slektning av flotten som ser ut som en liten edderkopp. Denne sitter også i einekvaster å småtrær, men "hopper" på deg når du kommer gående. Fant ut at beste måten å bli kvitt disse på var å "druktne" seg selv i badekaret, da slapp dem taket å var bare å skumme dem av :lol:

Enkelte år var det så utrolig mye at hver kveld når katten kom inn, måtte vi fjerne maaaaange stykker av henne. Dem satt som regel rundt halsen å ørene. Enkelte var så store at dem eksploderte når man tok på dem.......bare en stor blodpøl etter dem.

Har også hørt at boreliasmitten er større om man ikke får ut hele hodet, for dette borer den jo inn under skinnet.....

Så et program om pingviner på sørpolen, disse var veldig plaget av flott. Å denne kunne overleve nedfrosset i flere år mens den ventet på at en ny vertsfamilie skulle overta redet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Etter å ha vært alvorlig syk med Borelia i fjor, har jeg fremdeles plager som er relatert til faenskapet :x

Jeg og flere andre jegere og orienteringsløpere har testet ut et flåttmiddel som fungerer fantastisk bra. Det lukter ganske mye men min erfaring er at hjorten bryr seg lite om dette.

Har nå hatt mer en 15 jakt og skogs turer uten å ha hatt en eneste flått på meg.

Middlet vi har testet er http://www.vadheimgroplex.no/default.aspx?page=5&group=17&menu=50

I tillegg til dette kommer jeg til å spraye alle jaktklærene mine med permetrin som gjør at insekter ikke setter seg på klærne.

Det finnes også andre produkter ( Cactus? ) som skal gi god beskyttelse mot flått, men jeg har ikke fått prøvd det enda.

 

Etter at jeg fikk Borelia har jeg brukt mye tid på å studere hvordan beskytte seg samt hvilke faremomenter som finnes og jeg tror nok at det finnes mange mørketall mhp borelia, smitte og hvor mye av flåtten som er bærer av smitten. Hjorten er ikke et vertsdyr for borelia, men en spreder av flått. Andre dyr som gnagere og fugler ( trekkfugler og kråke ) kan opptre som vertsdyr og som generel spreder av flått. Derfor er statistikker med påviste smitteområder og områder som borelia ikke er påvist nødvendigvis en god indikator for hvor man er trygg eller i foresonen for å bli smittet.

Link to comment
Share on other sites

Har plukket 3 stk av meg denne sesongen, å det verste e at eg ikkje har vert i skogen, har jobbet utenfor huset. Greit nok no bor eg nesten helt i skog kanten da. Å hjort kryr det av her- Har tatt flere som har gått på meg og bisjen i tilleg. Så no er eg totalt oppe i 5 stk på 9 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det lurer jeg også på. Burde ikke vi ha antistoffer i kroppen nå?

 

Borrelia er en gruppe med bakterier/virus (husker ikke om det er bakterier eller virus en får i seg).

I teorien, kan en bli bitt av 20 forskjellige flotter, og få 20 forskjellige versjoner av smitten

:(

 

Siden jeg også har me-diagnosen, vil ikke det offentlige "ta i meg". Alle hendvisninger blir videresendt til me-senteret på Ullevål.

Det hjelper ikke at jeg har bilder av blodet mitt, hvor mine røde blodceller har tagger (flere typer "borrelia" gir det), og klistrer seg sammen ("myntruller").

Så, må til det private, for å få hjelp. Har fått påvist motstandsstoffer mot borrelia. Men det har store deler av befolkningen, uansett. Så det er ikke til å stole på. En kan slå ut på motstandstoff for en type, mens en annen type er aktiv.

:(

Selv om jeg er under behandling (Lillestrøm helseklinikk) for det av andre infeksjoner og tull som er funnet i meg.......... Så vurderer jeg å prøve testing hos et av de stedene som spesialiserer seg på borrelia. F.eks. Norsk borreliose senter (tror det var det det het)

Link to comment
Share on other sites

Ett parr ting som skulle vært funnet opp/ut:

 

1.En vaksine mot Borrelia.

 

2.Funnet ett slags snyltedyr, som angriper og dreper flåtten.

 

3. Eller en slags sykdom som dreper flåtten.

 

Lite hint. når dere fjerner flått fra dyr etc hjemme, la det renne veldig varmt vann i springen og skyll dem ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det lurer jeg også på. Burde ikke vi ha antistoffer i kroppen nå?

 

Borrelia er en gruppe med bakterier/virus (husker ikke om det er bakterier eller virus en får i seg).

I teorien, kan en bli bitt av 20 forskjellige flotter, og få 20 forskjellige versjoner av smitten

:(

 

Siden jeg også har me-diagnosen, vil ikke det offentlige "ta i meg". Alle hendvisninger blir videresendt til me-senteret på Ullevål.

Det hjelper ikke at jeg har bilder av blodet mitt, hvor mine røde blodceller har tagger (flere typer "borrelia" gir det), og klistrer seg sammen ("myntruller").

Så, må til det private, for å få hjelp. Har fått påvist motstandsstoffer mot borrelia. Men det har store deler av befolkningen, uansett. Så det er ikke til å stole på. En kan slå ut på motstandstoff for en type, mens en annen type er aktiv.

:(

Selv om jeg er under behandling (Lillestrøm helseklinikk) for det av andre infeksjoner og tull som er funnet i meg.......... Så vurderer jeg å prøve testing hos et av de stedene som spesialiserer seg på borrelia. F.eks. Norsk borreliose senter (tror det var det det het)

Jeg går til behandling hos Lillestrøm helseklinikk selv. Etter att jeg fikk ME diagnose og rett og slett beskjed fra legen att de ikke kunne gjøre noe mer for meg så gikk jeg i det private. Begynte hos ME spesialister men endte opp hos Lillestrøm helseklinikk der jeg fikk påvist borrelia. Jeg opplevde det samme som deg og att det var absolutt ingen hjelp å få i det offentlige etter att jeg fikk ME diagnosen. Har heller ikke fått noe tilbud om hjelp etter att jeg fikk borrelia diagnosen, men nok om det.

Hvordan opplever du borrelia sykdommen? Hvilke typer symptomer? Periodiske eller konstante plager? Behandlingsformer? Hvis du ikke vil ta det her så send meg gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opplever du borrelia sykdommen? Hvilke typer symptomer? Periodiske eller konstante plager? Behandlingsformer? Hvis du ikke vil ta det her så send meg gjerne en PM.

 

Ikke noe problem å ta det åpent.

;)

Er nok hvisking og tisking om me/borrelia. 1/4 av dem som har me, skal vistnok ha borrelia. Er morsomt, når me ikke eksisterer, for mange leger. Og borrelia ikke blir tatt alvorlig. Er vel bare ett offentlig sykehus i norge som prøver å gjøre noe seriøst der. Kommer ikke på navnet.

 

Jeg har konstant hjernetåke. Dvs at det er som å sitte på et nydelig utkikkspunkt (følte jeg stavet det feil, men..), bare at det er tåke. En får ikke bestemt hva en vil se selv (innholdet i hjernen). Og "utsikten" kommer og går, kan du si. Dette blir værre ved aktivitet.

 

Leddproblemer. Er vel som en forsiktig leddgikt. Leddene låser seg i forskjellige stillinger, f.eks. Ligger jeg på skytebanen, låser albuer og skuldre seg.

 

Hudproblemer. Har områder som ikke tåler sol, uten at det kommer utslett som sitter i i månedsvis. Har gått med bandasjer opp til albuene siden påske ca, nå. Får byller under huden over hele meg, ved sterk sol. Dvs der hvor jeg får sol

 

Det var vel det jeg kom på nå.

Har fått påvist antistoffer mot borrelia hos lhk. Dvs gjennomgått infeksjon. Men det har en stor del av alle nordmenn, uten å være syke. Vet om folk som har måttet ta ordentlige tester utenfor lhk for å bli testet skikkelig (og er i behandling for borreliaen etter positive funn).

Men jeg prøver å få til en dialog med dem, hvor dem gjør det ordentlig, i stedet.

 

Legen min på lhk har planlagt en rekke forskjellige antibiotikakurer jeg skal igjenom i høst, etter hva dem har funnet i meg. Men etter at jeg ble veldig svak etter en antibiotika-kur som hastet veldig med en gang jeg begynnte hos dem, så kan det virke som om dette har blitt litt utsatt.

Men jeg vil heller få det overstått.

hehe

 

Går det seg ikke til med ordentlig borrelia testing hos lhk, blir det norsk borrelia senter på meg. Det samme som flere andre har gjort

Link to comment
Share on other sites

Merkeligt dette fenomenet med flått bitt, jeg er blitt bitt jevnt og trutt de siste årene, har ikke tatt skade av det ennå... Har sikkert fjernet 100 flått på meg selv...

Er enkelte mer motakelig for fanskapet enn andre?? For jeg merker ingenting... :forvirra:

 

Vet jo ikke. Men har hørt/lest at hjortevilt skal ha noe i seg, som gjør at flått i områder med stor tetthet av slikt vilt, ikke har disse alvorlige bakteriene i seg. Vet jo ikke om det stemmer, da.

Men ikke all flått har smitte. Så kan være at det med hjorteviltet har noe i seg

;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan opplever du borrelia sykdommen? Hvilke typer symptomer? Periodiske eller konstante plager? Behandlingsformer? Hvis du ikke vil ta det her så send meg gjerne en PM.

 

Ikke noe problem å ta det åpent.

;)

Er nok hvisking og tisking om me/borrelia. 1/4 av dem som har me, skal vistnok ha borrelia. Er morsomt, når me ikke eksisterer, for mange leger. Og borrelia ikke blir tatt alvorlig. Er vel bare ett offentlig sykehus i norge som prøver å gjøre noe seriøst der. Kommer ikke på navnet.

 

Jeg har konstant hjernetåke. Dvs at det er som å sitte på et nydelig utkikkspunkt (følte jeg stavet det feil, men..), bare at det er tåke. En får ikke bestemt hva en vil se selv (innholdet i hjernen). Og "utsikten" kommer og går, kan du si. Dette blir værre ved aktivitet.

 

Leddproblemer. Er vel som en forsiktig leddgikt. Leddene låser seg i forskjellige stillinger, f.eks. Ligger jeg på skytebanen, låser albuer og skuldre seg.

 

Hudproblemer. Har områder som ikke tåler sol, uten at det kommer utslett som sitter i i månedsvis. Har gått med bandasjer opp til albuene siden påske ca, nå. Får byller under huden over hele meg, ved sterk sol. Dvs der hvor jeg får sol

 

Det var vel det jeg kom på nå.

Har fått påvist antistoffer mot borrelia hos lhk. Dvs gjennomgått infeksjon. Men det har en stor del av alle nordmenn, uten å være syke. Vet om folk som har måttet ta ordentlige tester utenfor lhk for å bli testet skikkelig (og er i behandling for borreliaen etter positive funn).

Men jeg prøver å få til en dialog med dem, hvor dem gjør det ordentlig, i stedet.

 

Legen min på lhk har planlagt en rekke forskjellige antibiotikakurer jeg skal igjenom i høst, etter hva dem har funnet i meg. Men etter at jeg ble veldig svak etter en antibiotika-kur som hastet veldig med en gang jeg begynnte hos dem, så kan det virke som om dette har blitt litt utsatt.

Men jeg vil heller få det overstått.

hehe

 

Går det seg ikke til med ordentlig borrelia testing hos lhk, blir det norsk borrelia senter på meg. Det samme som flere andre har gjort

Kjenner meg veldig godt igjen i det du kaller hjernetåke, leddplager og utslett. Jeg kunne fint hatt leddplagene og utslettene bare jeg hadde sluppet hjernetåka, har til tider samme hjernekapasitet som om jeg skulle vært drita full, ikke noe funker og får samtidig problemer med å snakke. Har fått påvist gjennomgått infeksjon på to prøver hittil, men fortsatt ikke helt i form men klarer da å jobbe 100% uten noen store problemer. Det er ikke mye krefter igjen etter endt arbeidsdag, spesielt konsentrasjonen blir veldig dårlig, men er da ikke så ille som det var for to år siden så det er da noe :)

Hvis jeg ikke blir bedre etter denne kuren jeg går på nå så satser jeg på å få hjelp på norsk borrelia senter jeg og.

Link to comment
Share on other sites

klarer da å jobbe 100% uten noen store problemer. Det er ikke mye krefter igjen etter endt arbeidsdag, spesielt konsentrasjonen blir veldig dårlig, men er da ikke så ille som det var for to år siden så det er da noe :)

Hvis jeg ikke blir bedre etter denne kuren jeg går på nå så satser jeg på å få hjelp på norsk borrelia senter jeg og.

 

Jeg var sengeliggende for 10-15 år siden, og klarte å hvile meg opp til å kunne jobbe igjen. Selv om jeg klarte å jobbe, var det rett ut på sofaen etter jobb. Og ble der til det var på tide å gå på jobb igjen, neste dag. Ikke sjangs å kunne være sosial.

Klarte vel 5 år, før det var tomt igjen.

Selv om jeg ikke har kunnet jobbet de 3-4 siste årene, får jeg telefon fra tidligere arbeidsgiver med spørsmål om hvordan det går og at de gjerne vil ha meg tilbake, innimellom.

:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt opp og ned perioder der jeg har gått fra å være veldig sosial til å nesten ikke klare å gå ut døra. Har ikke blitt sengeliggende i lengre perioder men har liggi flere dager i strekk, da helst etter en helg med mye aktivitet og ei fyllekule :P Heldigvis begynner jeg å bli såpass gammel så jeg har andre prioriteringer enn å havne på fylla hver helg :P

Har du opplevd problemer med stoffskifte eller lignende ting?

Moro å høre fra tidligere arbeidsgiver att du er velkommen tilbake da, hjelper på formen det og :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt sengeliggende i lengre perioder men har liggi flere dager i strekk, da helst etter en helg med mye aktivitet og ei fyllekule :P Heldigvis begynner jeg å bli såpass gammel så jeg har andre prioriteringer enn å havne på fylla hver helg :P

Har du opplevd problemer med stoffskifte eller lignende ting?

Moro å høre fra tidligere arbeidsgiver att du er velkommen tilbake da, hjelper på formen det og :)

 

hehe

Lenge siden jeg har tålt alkohol. Er nok med et lite glass vin, eller noen nipper med øl. Da har jeg en kjempe hangover i dagevis etterpå.

En sipp øl, og øynene blir dracula røde

:oops:

 

Har alltid regner med at jeg hadde lavt stoffskifte. Men etter at jeg tok matintoleranse test og fant ut at jeg ikke tåler noe av det jeg har spist, egentlig.... Så har kiloene rent av meg

8)

Tarmbakterier og proteiner fra alt jeg spiser, lekker ut i blodet, siden tarmen min er ødelagt (ikke borrelia relatert, da. Men helt vanlig med ME). Derfor reagerer jeg på alt jeg spiser.

Hver eneste antibiotikakur vil forlenge tilfriskelsen av mage/tarm (og da jakten på det jeg egentlig ikke tåler, som startet betennelsen i tarmen). Derfor vil jeg ha alle disse antibiotikakurene overstått

hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...
Ett parr ting som skulle vært funnet opp/ut:

 

1.En vaksine mot Borrelia.

 

2.Funnet ett slags snyltedyr, som angriper og dreper flåtten.

 

3. Eller en slags sykdom som dreper flåtten.

 

Lite hint. når dere fjerner flått fra dyr etc hjemme, la det renne veldig varmt vann i springen og skyll dem ned.

 

Vaksine mot borrelia finnes. Koster ca 300 kr + kostnaden med og sette den 3 ganger over et halv år. Er i gang med vaksinerig selv i disse dager

Link to comment
Share on other sites

er vel ikke borealis du blir vaksinert mot, men TBE ? ( har tatt vaksina selv ;) )

 

 

Fakta om flått:

Flått er en midd som lever av blod fra gnagere, småvilt og hjortedyr. Flått kan også suge blod fra mennesker.

Flått i Norge kan hovedsakelig overføre to sykdommer:

Borreliose, som skyldes Borrelia-bakterien og som er den vanligste sykdommen.

Den andre sykdommen er skogflåttencefalitt, som skyldes et virus (kalt TBE-viruset etter det engelske tick-borne encephalitis).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vat førstemann i Tønsberg med hjerteborreliose...

Startet med stoffskifte.. hetetokter, fikk radioaktivt jod som satte skjoldbrukskjertelen ute av funksjon.

Fikk AV blokk... og besvimelser, gikk 6 uker på antibiotika deretter PACE maker etter total kollaps.

Har dårlig lukte og smakssans, balanse og mage problemer, muskelsvakhet

Vonde ledd, fingre og knær, periodevis bånnkjørt.

Jaktkammeraten min fikk samme diagnose..med stadig dårligere form... døde brått.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Vet jo ikke. Men har hørt/lest at hjortevilt skal ha noe i seg, som gjør at flått i områder med stor tetthet av slikt vilt, ikke har disse alvorlige bakteriene i seg. Vet jo ikke om det stemmer, da.

Men ikke all flått har smitte. Så kan være at det med hjorteviltet har noe i seg

;)

 

Leste noe tilsvarende her for ikke så lenge siden, men husker dessverre ikke hvor. Det var noe med at hjortevilt og småfe har antistoffer og dermed renser flått som biter de. Flått biter to ganger i livssyklussen sin, og de er født uten boreliasmitte. Denne plukker de opp fra første vertsdyr, som ofte er smågnagere og fugler. Flått som er i første " bittstadie" er små som knappenålshoder.

Link to comment
Share on other sites

Vaksine mot borrelia finnes. Koster ca 300 kr + kostnaden med og sette den 3 ganger over et halv år. Er i gang med vaksinerig selv i disse dager

 

Ingen dum ide, vurdere dette selv.. Spurt fastlegen min og han mener det ikke trengs hos oss i Røyken da Borrelia ikke er noe utbredt her.. Kjenner blir litt sur når jeg da ca blir biti 3 ganger minst hver sessong..

Link to comment
Share on other sites

Spurt fastlegen min og han mener det ikke trengs hos oss i Røyken da Borrelia ikke er noe utbredt her.. Kjenner blir litt sur når jeg da ca blir biti 3 ganger minst hver sessong..

 

Leger i norge vet så og si ikke noen ting om borrelia.

Vil du ha sprøyten, forlang den

;)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner blir litt sur når jeg da ca blir biti 3 ganger minst hver sessong..

Hva mener du egentlig med å "bli biti"? Er det en flått som har satt seg fast? 3 er jo da omtrent det som er normalt etter en dag i skogen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

[....]Spurt fastlegen min og han mener det ikke trengs hos oss i Røyken da Borrelia ikke er noe utbredt her.. Kjenner blir litt sur når jeg da ca blir biti 3 ganger minst hver sessong..

Finnes ingen vaksine mot borrelia (som er en bakterie og kan behandles med antibiotika), men det finnes en vaksine mot skogflåttencefalitt(som er ett virus som det ikke finnes (særlig effektive) behandlinger mot).

 

 

*artikkelen er fra 2001, dvs. utbredelse i Norge er helt anderledes nå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har de tre siste årene sprayet jaktklærne med Permetrin Ekstra kjøpt på Felleskjøpet.

Dette er ikke det primære bruksområdet for stoffet, men så langt har jeg ikke hatt ett eneste flått på meg siden jeg begynte å bruke dette.

 

I tillegg benyttes 50% DEET (kjøpt i England) på hals og ansikt, på håndledd og ankler...det virker :D

Link to comment
Share on other sites

Det, er da veldig forskjellig ifra sted til sted.

Det er det det er. Der jeg bor får jeg jevnlig flått i hagen, og den tiden jeg hadde hund, og trente ettersøk, kunne jeg riste 20-30 stk av klærne når jeg kom hjem. En gang fikk jeg 12 eller 15 stykker (som satt fast altså) av å lete etter en pil inne i et orekratt i halvtimes tid...

4-5 mil inn i landet herfra kan man rulle i lyngen hele dagen uten å se en fått. Maur derimot...

 

Har forøvrig hatt antibiotikakur mot Borrelia to ganger, begge gangene startet med rødt og hovent bittområde som fikk meg til å gå til legen. Ene gangen hovnet hele låret opp og ble hardt som en tømmerstokk, men det gikk over på et par uker med antibiotika.

 

Nå bruker jeg så og si alltid gamasjer når jeg skal utafor stier, det holder mye dyr fra å krype opp inni buksa, så det anbefaler jeg varmt. Om en bløter de i Permetrin, eller sprayer dem bløte med det innimellom, så ser en tydelig at en får på seg mindre flått. Permetrin er ikke noe du vil ha i langvarig kontakt med hud.

Permetrin er normalt maurmiddel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjenner blir litt sur når jeg da ca blir biti 3 ganger minst hver sessong..

Hva mener du egentlig med å "bli biti"? Er det en flått som har satt seg fast? 3 er jo da omtrent det som er normalt etter en dag i skogen?

 

K

 

Jeg er veldig bevisst på og komme meg i dusjen så fort jeg kan etter en jakt dag, dette siden jeg har jobbet ute i busker og kratt lange sommere..

Og med "biti" ja da sitter de fast..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...