Jump to content

Kjempe flott med FLÅTT!


Lynvingen

Recommended Posts

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest loudenboomer

Mulig det ikke er så dumt med en heldekkende relativt glatt dress når en er ute i krattskogen - lager for mye bråk for smygjakt da.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje et dumt spm. men er det slik at enkelte er mer utsatt for å bli biti enn andre?

 

JEg er støtt og stadig ute i skogen, og gjerne i kortbukse, men jeg har aldri blitt biti... Gammalbikkjen har tidligere blitt biti konstant og har fjernet utallige flott fra ham, men valpen jeg har nå har enda ikke fått en eneste flått på seg...

 

Var på telttur forrige helg, og da var det 2 flått som krøp i teltet, men verken bikkjer eller folk ble biti!

 

 

Synes dette er rart!

 

Noen som kan gi meg en oppklaring? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det medfører at helsenorge snur, så er det helt supert. spanish_wave.gif

 

 

Blir en bitt nå, får en tre ukers antibiotika kur, uten at de sjekker om det gjorde jobben. Hvis de da hadde og etter behandling fortsatt har borrelia, så blir jo den resistent overfor antibiotikaen. Det er jo slikt som er "farlig" antibiotika behandling. Ikke slikt som f.eks privatklinikken jeg går til, som fikk helse tilsynet på nakken pga høy bruk av antibiotika.

Blir en behandlet til en er dokumentert fri for det en blir behandlet for, så er det jo ikke noe igjen av dritt, som kan bli resistent

;)

Link to comment
Share on other sites

Blir en bitt nå, får en tre ukers antibiotika kur, uten at de sjekker om det gjorde jobben

:shock: Måtte hatt en kur i uka da? iallefall nesten. Du mener vel at om en får symptomer på noe etter å ha blitt bitt? Trodde normal praksis var å gi en kur om man blir rød eller hovner opp rundt bittet?

 

Etter mitt syn så er hele "problemet" med flått betydelig overdrevet, og de som ser en flått nå og da er de som hauser det mest opp, noen driter jo nesten i buksa bare de ser en flått... Man kan få Borrelia/Borreliose eller hva det heter, og man kan få noe virusfaenskap, begge deler kan være ordentlig farlige.

Smitte overføres nesten utelukkende når flåtten får sitte fast en stund, og begynner å suge blod, man har altså flere timer på seg fra en er i skogen til de (vanligvis) setter seg fast, og enda flere timer til å nappe de løse før de utgjør noen vesntlig smitterisiko.

 

Man bør trolig få antibiotika om en hovner opp og slikt, og der det er MYE flått bør en nok vaksineres mot hjernebetennelse/encefalitt (tror det er det det heter). Det er jo faktisk folk som blir syke, veldig syke.

Det faktum at vi bor og lever i beste velgående, nærmest i hauger av flått (jeg ser flått hver eneste dag, og har fått flått om vinteren...) forteller meg at de som har hatt 3 flått og kanskje sett en en annen gang, de har ingenting å bekymre seg for, ingenting. Risikoen er så liten at en kan pelle av de flåttene en får, og ellers kose seg. Muligens lese litt mindre i VG om hvor farlig flåtten er, og eventulet hoggormen også? Pinnsvin er jo også farlige nå forresten :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det meste jeg har plukket av er 36 Flått bare på skinkene (og jada...) etter en jakttur. Og, jeg har overnattet i telt/koie og hatt flere flått på i dagesvis. Det gar ikke en jaktsesong uten at jeg har i alle fall 30 flåttbitt (løst overslag). Dersom Dagbladets versjon av flåttfaren var reell så hadde jeg lidd av borreliose og allverdens andre -oser.

 

Klart det er farlig, og dersom man hovner opp med en rød ring rundt bittstedet får man vel få spylt igjennom systemet med antibiotika. Hvis ikke? Vel, f*'it!

Link to comment
Share on other sites

Blir en bitt nå, får en tre ukers antibiotika kur, uten at de sjekker om det gjorde jobben

:shock: Måtte hatt en kur i uka da? iallefall nesten. Du mener vel at om en får symptomer på noe etter å ha blitt bitt? Trodde normal praksis var å gi en kur om man blir rød eller hovner opp rundt bittet?

 

Jeg vil egentlig ha bort den hysteriske overreaksjonen det er,å gi antibiotika bare en er bitt. Rød ring, eller ikke.

 

Begynner en å bli "rar" og får enten diffuse eller håndfaste symptomer, så burde en testes, med ordentlige tester.

Og behandles til testene sier at alt er borte.

 

Det at folk får en treukers med antibiotika nå, ved bitt........ Det tror jeg vi kommer til å oppdage at er å skyte seg selv i foten

:(

 

Norske helse-myndigheter har forstått at det er for dårlig, det som blir gjort i regi av det offentlige nå vedrørende flott/borrelia. Så, de testene som blir sendt til tyskland (gjennom bm-labs i sandvika), er nå godkjendte tester. En får bare ikke dekket det av dem

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn: Kor f... bor du i landet, det er ekstremt det du skriver.

 

Men et annet spørsmål. Man får jo tak i frontline vet til hund, som er et stoff som man drypper i nakken på hunden. Er det ikkje mulig å bruke sånn på oss sjøl? Eller må man være hel dekket av pels for at det skal klare å spre seg?

Link to comment
Share on other sites

Både Skaubjønn og jeg bor i eller rett ved Kristiansand. Ute ved kysten her er det stedvis mye flått, særlig i ung løvskog. Bare noen få mil inn i landet kan en gå lenge uten å se flått. I går plukket jeg av to som satt fast på meg, og så 3-4 til som kravlet rundt. Det var etter en tur 50m ut av hagen for å hente en stige noen unger hadde dratt ut.

 

Skal jeg være hele dagen i skogen, så bruker jeg gamasjer, det hjelper mye. En sjelden gang sprayer jeg gamasjene med Permetrin. Tror det hjelper.

Ellers så børster en av seg, rister klær, og dusjer helst så fort en kommer hjem - det hjelper enormt. Det er sjelden nå at jeg finner mer enn 3-4 stykker om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helt sant. Får hunder det på samme måte som oss, må en regne med smerter og iq-dropp (kalles hjernetåke på mennesker, siden det oppfattes slik for de som har det) ihvertfall. Listen er egentlig uendelig lang, siden alle kroppens funksjoner kan bli påvirket.

Link to comment
Share on other sites

Om det er mitt innlegg du sikter til så er diagnosen stillt av 2 veterinærer etter div blodprøver; det er altså ikke snakk om "selvdiagnostisering" eller den lokale kudoktoren..

Grunnen til at det ble testet var at dyret virket slapp og uinteresert og var tydelig stiv i ledd.

 

Iflg samboeren min reagerer hunden bra på behandlingen og er tydelig kvikkere.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skrevet litt lengre opp her om flåtten gjorde forskjell på "type" mennekser når det gjelder å suge seg fast. Jeg har aldri blitt bitt av flått, men jeg tiltrekker meg mygg og knott noe helt vederstyggelig. Det skal sies at jeg bor i Trøndelag, og at det er mindre flott her enn andre deler av landet. Men uansett er jeg litt interresert i om flåtten er selektiv når den suger blod :?:

Link to comment
Share on other sites

Første gang eg leser denne tråden, og no har eg funne ut at flåtten ha ein forkjærlighet for mannlige kjønnsorganer samt ballongknuter, og at man lett blir sjuk. Kan ikkje få sagt hvor glad eg er for å bo på indre østlandet, der flåtten er like sjelden som en varm dag i januar!!:):)

 

 

Mykje vyrdsamt

Hstad on Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
Smører meg med samme stoff som brukes på sau ,flått blir ikke lenge på kroppen min :P

 

Crovect er det mest brukte stoffet. Det er syntetisk permetrin og virker bra mot flått. MEN det kan være skadelig å få direkte på huden, så du bør bruke det kun på klær, f.eks buksebeina.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
"De anerkjente testene viser ikke borreliose; det er det bare de ubrukelige testene ved Norsk Borreliose Senter som gjør, sier Aavitsland."

 

Litt morsomt, når en som ihvertfall skal vite, ikke vet.

Blodprøvene blir sendt til Ausburg, til en lab som norske myndigheter innrømmet at hadde bedre tester enn vi har i norge, i et skriv som etter hva jeg husker (ikke alltid jeg husker rett, da. hehe), ble sendt til alle leger i norge for rundt 2 år siden. Min lege fikk det, og begynte da å sende blodprøver dit.

Svar fra denne labben, er derfor gyldige i norge. Men, en må betale selv

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...