Jump to content

Kjempe flott med FLÅTT!


Lynvingen

Recommended Posts

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne vinner jeg lett; da jeg var 10 år fikk jeg flått i pungen, og det kjentes ut som den grov seg vei til ballene. Det pinlige var at min mor overlot jobben med å få ut f**nskapet til nabofruen, som hadde lange negler og erfaring med dette. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja har vel fått min del ja . Har på det meste hatt 22 stk som satt fast på meg på 1 dag.

Konkuransen ang værst plass trur eg at eg kan ha ein liten aksje i og.

Hadde vert på jakt og kom heim igjen å begynte å sjekke meg fra topp til tå etter flatt ( Vanlig rutine der eg jakter pga mykje flatt) Hadde no fjernet nokon som satt fast, da eg kjente at det var noko uvanlig der sola aldri skinner.

Jaggu etter nærmere ettersyn så satt det ein omtrent midt i. Så armert med pinsett, speil og diverse C moment var eg klar til å få fjernet flatten. Skal seiast at eg vant over flatten . Men det hadde sett sine spor .....

 

Flatt er ikkje noko å spøke med!!!

Har vert dårlig i 3 år no etter flattbitt.

Link to comment
Share on other sites

Denne vinner jeg lett; da jeg var 10 år fikk jeg flått i pungen, og det kjentes ut som den grov seg vei til ballene. Det pinlige var at min mor overlot jobben med å få ut f**nskapet til nabofruen, som hadde lange negler og erfaring med dette. :lol:

 

Spørsmålet er: Er nabo fruen fin?

 

He he! Fikk en på pungen i helga som var! Av alle steder så der!!!! Lengste sugeturen jeg har hatt! hehehhhhhh...

 

Ellers har jeg hatt på ryggen, innersiden av låret og ett parr stykker i hårfestet!

 

En gammel jeger hjemme fikk også en på pungen. Da måtte kjerringa til Kremmern på bygda ta den.. Og 10 senere fant man ut at Dattra til kremmern på 40 år hadde en gammel sliten Jeger som far! Mye svinn på bygda gitt!

Link to comment
Share on other sites

Spør "Skaubjønn" :lol:

Spør, og duskal få svar:

Det største antallet flott etter en jakttur er 38..

Jeg har hatt dem alle steder. Bokstavlig talt. Også midt i kaviarstjerna ja. Og kuleoppheng og kardang... Og inni navlen (den tok det tid å finne!!!)

Jeg har aldri blitt syk av flått, tror jeg. Men det er vel sånn at for de fleste er borreliose som en forkjølelse. Jeg regner med at etter alle årene som flåttvert har jeg antistoffer mot det meste 8)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ble alvorlig syk for ca 9 år siden, legene mistenkte multiple sklerose, etter full gjenomgang på nevrologen kom meldingen om borrelia infeksjon. Etter det har det vært en masse utreding og behandling. Jeg bor i skogkanten og det er mye flått her, så det og fjerne flått både på mennesker og husdyr har vært en vanlig rutine, men det at man faktisk kan bli svært alvorlig syk av å bli bitt var jeg den gang faktisk ikke klar over.

 

Mitt råd er, blir man bitt og får utslett som brer seg utover enten i form av ring eller bare en voksende rød irritasjon, så skal man insistere på og få antibiotika behandling, vil ikke legen dette så bryter han faktisk retningslinjene for behandling, så gå da til neste lege.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic

 

Dette minner meg mye om byfrua som tok med teltet på landet for å realisere seg.....hun oppdaget etter hvert masse kryp (flått) på teltduken....og begynte å klø forskjellige plasser på kroppen.....så kjente hun noe som stakk midt i "dusken" Hun fikk panikk og heiv seg i bilen og kjørte til den lokale legen ....opp på benken bar det og hun rev av seg trusen og spør legen....er det flått ??......hvorpå legen svarer......flått og flått :wink:

Link to comment
Share on other sites

Føyer meg inn i rekken jeg også.

 

Ved diverse anledninger har de sett sitt snitt til å bite seg fast sånn ca på tuppen av tryllestaven..

 

Tror nok de damene som sitter i skanken på den lokale legevakta er vant til å se mye rart, men jeg er forbauset over hvordan de klarer å holde maska og ikke sprute ut i latter når man står der og skal forklare seg på spørsmålet om hvor denne skaumannen/ dama har bitt seg fast...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk borreliainfeksjon etter å ha fått en flått på ankelen en gang for mange år siden. Det med 24-timers regelen er bare tull; min satt i mindre enn 2 timer før jeg oppdaga den (var på bukkejakt) og likevel fikk jeg borrelia.

 

Utrolig nok har jeg kun hatt noen få flåtter som sitter fast på meg og jeg er MYYYYYE i skogen hele året og her kryr det av faenskapet. Men under jakta så pleier jeg å stappe buksa nedi sokkene og stryke MyggA over klærne. Når jeg kommer hjem så er det av med jaktklærne ute og kjapt inn i dusjen.

 

Jeg har vært den "heldige :roll: " mange ganger som får lov til å pelle flått vekk fra diverse kroppsdeler hos andre...

Link to comment
Share on other sites

Og merkelig nok er det de som flåtten aldri vil sitte på som får borrelia. Merkelige greier. Kjenner mange som har dette drite i seg og som aldri har oppdaget eller sett flått på seg.

 

Personlig får jeg sjelden flått. Men har hatt en på kuken og en på ræva som de rareste stedene.

Link to comment
Share on other sites

"Det med 24-timers regelen er bare tull; min satt i mindre enn 2 timer før jeg oppdaga den"

 

Satt èn på overarmen i max 30 min.

Etter 14 dager - ble det en rød flekk (ikke ring) som ble større og større.

 

Fikk antibiotika - selv om legen mente at dette ikke stemte med fasiten.

 

Prøvene viste Borrelia.

 

Så ikke tro på legebøker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flåtten har blitt eit stort problem i deler av landet, og er faktisk det farligste dyret i skogen der den forekommer.. Jakter sjøl i eit område der det er mykje flått og har opplevd å bli bitt mangen ganger. Føler eg har fått ein god del erfaring med problemet og deler gjerne dei med dykk:)

 

-Flåtten kryper kun oppover, ta stilling til dette når du kler på deg (buksa tett rundt ankelen, skjorta ned i buksa osv) poenget er å hindre flåtten tilgang til bar hud.

 

-Når jaktdagen er over er det som sagt viktig å sjekke seg for flått, men like viktig er det å sjekke jakt klærne. Den flåtten som er på klærne hopper ikkje av frivillig, men er der dagen derpå. Her pleier eg å stappe jakt klærne ned i ein pose og ligge dei i fryseren om natta. Då er flåtten dau:) Berre husk å ta klærne opp igjen nokre timar før du skal ut igjen.

 

-Hvitløk er og eit bra tiltak. Med hvitløk i blodet er du mindre tiltrekkende for flåtten, og den vil drøye med å suge blod (slik som dracula)

 

-Men det eg sverger til mest for å holde flåtten unna er Radar Maurspray.. Eit par dager før jakta begynner henger eg ut buksa og dynker den utvendig med maurspray! Dette lukter forferdelig, men la den henge ute eit par dager og lukta er vekke. Men giften som maur, edderkopper og flått ikkje tåler er der fremdeles. Dette kan eg anbefale! Den flåtten som no kommer på buksa di gjer alt for å komme seg vekk derifrå:) Gjenta behandlingen etter behov.. (ca 14 dager)

 

Og som sagt får du flått på deg, fjern den straks og følg med på bittet. Kontakt lege ved dannelse av raud ring/utslett

Link to comment
Share on other sites

Og merkelig nok er det de som flåtten aldri vil sitte på som får borrelia. Merkelige greier. Kjenner mange som har dette drite i seg og som aldri har oppdaget eller sett flått på seg.

 

Personlig får jeg sjelden flått. Men har hatt en på kuken og en på ræva som de rareste stedene.

Dette kan komme av at folk plukker flått av bikkjene med fingrene og er uheldige å klemmer de i stykker. Har man da småsår på hendene er man meget utsatt for smitte.

Bruk flåttpenn!!!!

Link to comment
Share on other sites

På din wikipedialink Lynvingen står det blant annet:

Flåtter, og særlig den vanlige skogflåtten kan ha svært mange uformelle navn i de norske dialektene, som: skogmann, skogbjørn, skaubjønn, saueflått, hundeflått, blodmidd, hundemidd, oreflått, orelus, einerlus, kinnflått, lyngflått, lyngbobb, hasselflått, hatleflått, tikk, hantikk, sugar, bitar, påte, stygging, stakkar, festning, festing, krekse, skogtroll.

Vi er visst flere flått'er her inne, ikke sant Hassel? :mrgreen:

 

Det er et lurt triks å fryse ned jaktklærne etter endt tur. En runde i vaskemaskinene hjelper også bra. Flått er grunnen til at jeg flår rådyra med en gang. så lenge dyret er varmt holder flåtten seg i hovedsak fast i pelsen på vertsdyret (noen ganger kan det sitter MYE flått under bogene på et rådyr! Ekkelt! :| Venter man til dyret skal slaktes er det en ivrig gjeng med smårøvere som venter på et nytt vertsdyr...

Link to comment
Share on other sites

Skulle på skogstur med de to jentungene mine i går. Da de hadde på seg fleec'ene sine sa den eldste:

'Pappa, er det her en flått?'. Og det var det. En liten rødbrun hunnflått. Som altså satt i fleecen som ikke hadde vært i bruk på lenge.

-Og det leder meg til spørsmålet mitt: Hvor lenge kan slikt f...skap sitte i klær? Og hva gjør man for å unngå dette? Flåtten i dette tilfellet må ha ligget inne i et klesskap i over en uke, og var fortsatt klar for litt kristenmannsblod.

Selv henger jeg alltid fra meg jaktklærne mine ute, men tenker at når jeg tar de på meg igjen neste gang, ja så er det flåttfrie. Det er kanskje ikke sånn da? Har fortsatt tilgode å plukke flått på meg selv, men har fast rutine på dusj m/ innlagt lusekamming av håret og speilseanse nedentil :roll: Må jo det.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er et lurt triks å fryse ned jaktklærne etter endt tur. ..

 

Dette er det forsket en del på i nyere tid, frosten er visst ikke så effektiv som man trodde, en artikkel i lokalavisen her (en del flott ved kysten) var det en som frøs ned flotten i timer, dager og jaggu så gar en uke uten at det fikk noe konsekvens for flotten. :cry:

 

Nå vet jeg ikke hvilken fryser/fryseskap du har men normalt ligger tempen der om kring på -18 til -25. Dette er visst ikke kaldt nok i følge eksprimentet jeg leste om...

Link to comment
Share on other sites

 

Det er et lurt triks å fryse ned jaktklærne etter endt tur. ..

 

Dette er det forsket en del på i nyere tid, frosten er visst ikke så effektiv som man trodde, en artikkel i lokalavisen her (en del flott ved kysten) var det en som frøs ned flotten i timer, dager og jaggu så gar en uke uten at det fikk noe konsekvens for flotten. :cry:

 

Nå vet jeg ikke hvilken fryser/fryseskap du har men normalt ligger tempen der om kring på -18 til -25. Dette er visst ikke kaldt nok i følge eksprimentet jeg leste om...

 

 

Har sjøl ristet av død flått fra jaktklærne mine etter ei natt i fryseren.. når flåtten blir frosset ned i 22 minus dør den! bare prøv:) eg trur mykje av forskinga dreier seg om flått ute i naturen, gjemt i gresset og kanskje under litt snø takler den sikkert kulde bedre enn i ein fryser!

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg også opplevd. En natt i fryseren, og det er bye bye. Som sagt, det er mye flått der jeg jakter, og jeg har aldri opplevd å få flått på meg etter at klærne har vært i frysen. Det jeg derimot HAR opplevd er å tine dypfrysne klær med hårføner, til de blir mye nok til at jeg kan skvise kroppen inn. Kaaaaldt! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Det er et lurt triks å fryse ned jaktklærne etter endt tur. ..

 

Dette er det forsket en del på i nyere tid, frosten er visst ikke så effektiv som man trodde, en artikkel i lokalavisen her (en del flott ved kysten) var det en som frøs ned flotten i timer, dager og jaggu så gar en uke uten at det fikk noe konsekvens for flotten. :cry:

 

Nå vet jeg ikke hvilken fryser/fryseskap du har men normalt ligger tempen der om kring på -18 til -25. Dette er visst ikke kaldt nok i følge eksprimentet jeg leste om...

 

 

Har sjøl ristet av død flått fra jaktklærne mine etter ei natt i fryseren.. når flåtten blir frosset ned i 22 minus dør den! bare prøv:) eg trur mykje av forskinga dreier seg om flått ute i naturen, gjemt i gresset og kanskje under litt snø takler den sikkert kulde bedre enn i ein fryser!

 

Nei dette var et forsøk med flått lagt i en plastboks og ned i fryseren, var en fyr fra Brønnøysund som testet dette ut.. jeg personlig har lite eller ingen erfaring med dette da jeg jakter i flåttfrie områder:-) Misunner dere ikke! Ekle kryp det der.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi kjøpte flåtthalsbånd hos vår lokale dyreutstyrspusher på Sartor Senter. Dette har sittet rundt halsen på ES valpen vår nå i 4 ukers tid.

Første 3 ukene fikk han ikke noe flått, men her i helgen etter en natt utendørs plukket vi horder av flott av ham. De satt og koste seg selv rett under halsbåndet. Det har også dukket opp flått på ham hver dag etter helgen. Senest i dag tidlig fant jeg en liten svart en på brystet hans. Det er sånn at jeg lurer på om vi har kjøpt ett flåttdispenserhalsbånd istedet.

 

Er dette fordi vårt halsbånd er crap eller er det kanskje brukt opp??

 

Finnes det mer effektive midler som kanskje kan holde disse snylterne unna tassen vår eller er det å forvente at de fester seg til tross???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...