Jump to content

Forbud mot grove håndvåpen.


Polardego

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest loudenboomer
Det kan jo hende at POD er dem som er greie her

POD er vanligvis ikke "dem som er greie". Believe me. "Det er makta som rår".

 

Men personlig sover jeg godt om natten - tror ikke det blir i min tid (eller min sønns tid) at boltrifler i 6,5 til 30-06 forbys i private hender og da er mine behov dekket.

 

Først tok de jødene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke jøde.

 

Deretter tok de kommunistene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Så tok de fagforeningsfolkene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke fagforeningsmann.

 

Til slutt tok de meg.

Men da var det ingen igjen

til å bry seg.

 

-Martin Niemöller-

 

 

mvh,

Cogito

 

Jeg forstår forsåvidt denne problemstillingen (og forventet en slik respons, jeg burde kanske uttypet litt mer) -poenget mitt er at så lenge det finnes behov for forvaltning av viltbestandene vil det finnes redskap til å utføre denne jobben. Dermed er det ikke snakk om noen total avvæpning. Nå vil garantert store ting skje (positive og negative) de neste 100år. Følger vi dagens utvikling (størstedelen av befolkningen blir metrofile) vil våpen i privat eie vil bli kontoversiellt ett eller annet tidspunkt i fremtiden. Så det er ikke alltid snakk om at den perfekte fremtiden legger seg klar for en som tiden går. Ja takk begge deler, du kan kjøpe det du vil, blir ikke aktuellt uansett. Dermed bør en sørge for å verne om de interessene som har rotfeste i noe nyttig fra samfunnets side (så lenge samfunnet bevarer noenlunde forstanden da).

Link to comment
Share on other sites

Sålenge samfunnet (les staten) innfører den ene begrensningen etter den andre, den ene forskrifta etter den andre og det ene påbudet etter det andre UTEN fornuftig grunnlag men kun basert på synsing og gode påfunn for å tilfredstille og rettferdiggjøre sin egen eksistens på området så har vi et problem som befolkning.

Individets behov for å kunne treffe personlig riktige beslutninger og muligheter til å eksistere som et individ blir i større og større grad utslettet og man blir redusert til en maur i tua som skal gjøre sitt daglige virke kun for tua's interesser og for dronningens krav.

Slik er ikke mennesket skapt. Vi er skapt for å være solidariske og ha et samhold men også individuell frihet.

At man har visse lover og regler for å ivareta samfunnets interesser (alle andre mennesker skal ikke bli skadet eller plaget og de svakeste skal få nødvendig hjelp) er helt oki men når man begynner å lage slike regler som dette her så henger det ikke på greip lenger.

Dersom man har rent rulleblad, interesserer seg for skyting og er funnet skikket til å ha skytevåpen så bør det være totalt irrelevant hva man har i skapet sitt og går på banen med.

Kriminelle får uansett fatt i de våpnene de måtte ønske og uansett dersom de bryter seg inni skapet og stjeler våpenet ditt så er det av null interesse for dem om våpenet er fint eller grovt.

Dersom våpenet blir brukt til feks Nokas ranet så legg merke til hvilke våpen det var snakk om der. Det fantes ikke en eneste grov pistol men Maskinpistol og Ag3. Tror noen med en fungerende hjerne at det er våpen de har stjålet fra et våpenskap med lovlige våpen ?

Det er snart på høy tid at miljøet selv sier ifra på en saklig måte og jeg oppfordrer alle til å sende mail til de forskjellige partiers representanter på stortinget fra de forskjellige aktuelle fylker.

Jeg oppfordrer også til å legge veldig godt merke til hvilke partier som er ansvarlige for styret når det kommer slike gode avgjørelser som dette.

For det er faktisk som jeg sier lenger oppi tråden her . Dette er politisk styrt og uten politisk støtte til å gjøre slikt så kan ikke Pod gjøre det heller.

Nei til unødvendig statlig inngripen i mitt liv.

Link to comment
Share on other sites

Ta et valg som skytter:

Ønsker du å beholde hobbyen din, enten det er jakt eller baneskyting: (og få blyet tilbake):

STEM FRP!

 

Få slutt på det jævla kommuniststyret vi har i dag som kun er interessert i å tråkke hvermannsen ned i dritten med lover, skatter og forbud! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt enig med Shadob at vi ikke greier og nytte gjøre mer en 454 maks! Og heller ikke det engang, jeg bruker reduserte ladninger i min 454, skulle jeg kjørt maks måtte jeg godt over fra 6,5 til 9" pipe pga rekylen!

Har prøvd 50 i flere utgaver og kjenner dem som har, dem skyter alle redusert og jeg skjønner hvorfor!

Ja det finnes folk som sier trudde det var værre osv, hmm morsomt at dem ikke treffe låven selv om dem går inn og lokker døra bak seg da! :idea:

Men tilbake til tråden, det at pod kommer inn og skal besteme at dette har du ikke bruk for er overformynderi, og denslags kontrol vil jeg ha meg fra bett !

Norge er og blir en liten komminist stat, kjempestort byråkrati hvor dem leter etter ting og unnskylde sin Donald-stilling for!

Vi trenger et slags type NRA i Norge hvor skytere/jegere stiller seg bak, noe som aldri vil skje pga alle" jeg tru det/jeg mener vi trenger kun 1-2 våpen til jakt+streng kontroll osv bull shit, "jeg tar ansvar :roll: " !"

 

Nei, la FRP prøve seg, orker ikke tryne til Lars Sponheim mer uansett! 5% oppslutning og trur han er leder/Kongen av landet!

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt enig med Shadob at vi ikke greier og nytte gjøre mer en 454 maks! Og heller ikke det engang, jeg bruker reduserte ladninger i min 454, skulle jeg kjørt maks måtte jeg godt over fra 6,5 til 9" pipe pga rekylen!

Har prøvd 50 i flere utgaver og kjenner dem som har, dem skyter alle redusert og jeg skjønner hvorfor!

Ja det finnes folk som sier trudde det var værre osv, hmm morsomt at dem ikke treffe låven selv om dem går inn og lokker døra bak seg da! :idea:

Men tilbake til tråden, det at pod kommer inn og skal besteme at dette har du ikke bruk for er overformynderi, og denslags kontrol vil jeg ha meg fra bett !

Norge er og blir en liten komminist stat, kjempestort byråkrati hvor dem leter etter ting og unnskylde sin Donald-stilling for!

Vi trenger et slags type NRA i Norge hvor skytere/jegere stiller seg bak, noe som aldri vil skje pga alle" jeg tru det/jeg mener vi trenger kun 1-2 våpen til jakt+streng kontroll osv bull shit, "jeg tar ansvar :roll: " !"

 

Nei, la FRP prøve seg, orker ikke tryne til Lars Sponheim mer uansett! 5% oppslutning og trur han er leder/Kongen av landet!

 

 

Sier meg helt enig der gitt.....

Synd vi ikke har NRA i Norge.

 

NRA er jo så mektige at de klarer å holde en vær nye våpenregel borte da.

 

Vis jeg fikk et ønske så ville jeg ønske at vi kunne fått NRA Norway, så hadde VI kanskje sluppet at POD skal drive å leke seg, å late som at de gjør noe som er positivt for samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som ikke følger helt med her? Kammeret var fra starten påtenkt som et springbrett for nettopp en interesseorganisasjon for jegere og skyttere. Noe NRA blir det nok aldri, den modellen er for ytterliggående til at den passer inn i Norge. Tenk heller på det NSF og NJFF burde ha vært.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dette har blitt en tråd om politikk, så jeg vil gjerne spørre: Er det virkelig noen som tror at embedsverket i POD (Talgø, Svendsen osv.) bryr seg om hvilken regjering som sitter?

Det var da borgelig regjering når .50BMG forbudet kom?

Faktum er at regjeringen gir blanke faen i detaljer i våpenforskriften, dette styres av byråkrater i POD, uavhengig av hvilken fløy som sitter med makta.

ALLE politikere i Norge er sosialdemokrater, jeg har ikke merket noen forskjell i mitt dagligliv fra forrige regjering til sittende.

Det er departementene som styrer Norge, ikke politikerne.

Link to comment
Share on other sites

Det er departementene som styrer Norge, ikke politikerne.

 

Det er vel slik at et viss parti som har styrt Norge for det meste i flere generasjoner var (og er fortsatt) veldig flink til å plassere sine folk i alle nivåer i de fleste departementer. Og slik blir det egentlig til at mye av det som skjer i byråkratiet går i den retningen som dette partiet ønsker. Selv om et annet parti skulle tilfeldigvis sitte i regjering i noen få år innimellom...

Link to comment
Share on other sites

ALLE politikere i Norge er sosialdemokrater, jeg har ikke merket noen forskjell i mitt dagligliv fra forrige regjering til sittende.

 

Endelig en som har skjønt det.

 

Det er departementene som styrer Norge, ikke politikerne.

 

Det er mye sannhet i "Javel, Statsråd". Mye mer enn man skulle ønske.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt riktig ErikD.

Og dersom du tror det at politiet ikke er underlagt staten så skal du bare følge med nå i lønnskampen hvem de må forhandle med.

Det du kaller for borgerlig regjering som var her for et par perioder siden har vel aldri noensinne gått inn for å redusere statens innflytelse på ditt liv vel ?

Alle politikere i Norge er IKKE sosialdemokrater. Det er bare noe man sier for man enten gjerne vil ha alt som det er eller fordi man er møkka lei av å stemme og fremdeles få samme ulla inn på tinget.

Dersom ikke hverdagen din er forandret så skal jeg ialle fall love at min er forandret. Renteøkningene i rikt monn og nye lover som skal tres nedover hodet på en er i aller høyeste grad noe jeg merker ialle fall.

Har ikke dere fått mindre penger når lånet er betalt dere da ?

Det er stortinget som vedtar lover. Ikke POD . Det er politikere for de forskjellige partier som sitter på stortinget og enn så lenge så har makta vert fordelt mellom LO AP og alle byråkratene som de har skaffet jobb i de forskjellige departementene .

Men når det blir et regjeringskifte så vil jeg bare be til vårherre at det blir såpass mye kraft i det som vil jobbe for oss, at "de ansvarlige" partiene ikke klarer å torpedere det.

For dersom noen er imponert over at Jens har tatt jegerprøven og deretter er med å bidrar til et slikt forbud så er ikke jeg det ialle fall.

Så joda .. en gang til .. POD er underlagt Stortinget og Regjeringen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis vi tar et lite tilbakeblikk i denne tråden og ser på artikkelen i aftenposten så er det en ting som slår en:

 

Hvor er de kritiske spørsmålene til POD? Hvorfor spør man ikke "Hvor mange våpen av typen som blir forbudt er beslaglagt/brukt til ulovlige handlinger?" Eller "Hvor mange privateide lovlig registrerte våpen bli stjålet/tapt hvert år?" Hva slags våpen blir borte ? Rifler? Hagler? Håndvåpen?

 

Det er jo klinkende klart for alle som vet noe om dette at besluttningene er tatt på sviktende/feil grunnlag. Hvorfor tar "ingen" journalister tak i det? Hvorfor tar ingen (altså fra media) tak i dette at POD har sin egen agenda som ikke er politisk villet?

 

Er det ingen journalister som er skyttere, eller skyttere som er journalister om du vil? Er det slik som det blir hevdet at alle journalister er venstrevridde sosialister som synes det er fint at staten passer på oss fra vugge til grav?

 

Det at byråkrater har en selvstendig agenda som ikke er politisk styrt er jo et demokratisk problem som flere har påpekt, og dette gjelder jo mange andre områder enn våpenlovgivning. Er ikke det grunnlag for en "Dokument 2", "Brennpunkt" eller artikkelserie i VG eller noe?

 

Nei - om det er noen ungdommer her som er skyttere og ikke har valgt karriere enda : BLI JOURNALIST og skriv om dette!

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi tar et lite tilbakeblikk i denne tråden og ser på artikkelen i aftenposten så er det en ting som slår en:

 

Hvor er de kritiske spørsmålene til POD? Hvorfor spør man ikke "Hvor mange våpen av typen som blir forbudt er beslaglagt/brukt til ulovlige handlinger?" Eller "Hvor mange privateide lovlig registrerte våpen bli stjålet/tapt hvert år?" Hva slags våpen blir borte ? Rifler? Hagler? Håndvåpen?

 

Det er jo klinkende klart for alle som vet noe om dette at besluttningene er tatt på sviktende/feil grunnlag. Hvorfor tar "ingen" journalister tak i det? Hvorfor tar ingen (altså fra media) tak i dette at POD har sin egen agenda som ikke er politisk villet?

 

Er det ingen journalister som er skyttere, eller skyttere som er journalister om du vil? Er det slik som det blir hevdet at alle journalister er venstrevridde sosialister som synes det er fint at staten passer på oss fra vugge til grav?

 

Det at byråkrater har en selvstendig agenda som ikke er politisk styrt er jo et demokratisk problem som flere har påpekt, og dette gjelder jo mange andre områder enn våpenlovgivning. Er ikke det grunnlag for en "Dokument 2", "Brennpunkt" eller artikkelserie i VG eller noe?

 

Nei - om det er noen ungdommer her som er skyttere og ikke har valgt karriere enda : BLI JOURNALIST og skriv om dette!

 

GG

 

 

Det du peker på GG er antakelig at det er et større problem for Norge og dets innbyggere i det lange løp at vi har en egen stand journalister med egen og personlig politisk agenda, som de arbeider for, uavhengig av hav deres arbeidsgivere måtte mene!

Da blir det nærmest en tilfeldighet at de finner seg noen byråkrater som har flytt opp på kjøttsuppa som snerken og som er enige med dem og i stand til å gjøre noe med det!

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen journalister som er skyttere, eller skyttere som er journalister om du vil? Er det slik som det blir hevdet at alle journalister er venstrevridde sosialister som synes det er fint at staten passer på oss fra vugge til grav?

Bare sånn til info, så finnes det journalister som er skyttere/jegere (og noen av dem er medlemmer på dette forumet), samt skyttere/jegere som står til venstre for sentrum, sånn politisk sett (og noen av dem er medlemmer på dette forumet).

 

Jeg tenkte bare det kunne være nyttig for deg å få vite dette, selv om det kanskje kom som en overraskelse for deg.

Link to comment
Share on other sites

"Ulovelige våpen", "automatvåpen" og "magnum" selger aviser, "Saksbehandlingsfeil i et eller annet direktorat du ikke har hørt om" selger ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om noen år er det svært få som kommer til å savne de største magnumene, de er jo tunge og vonde å skyte med.

De som har tillatelse til å skyte folk (politi og forsvar), går heller den andre veien, her er det mindre kaliber og høyere utgangshastighet.

Det er jo ikke så mange år siden en forlegger ble skutt med .44 magnum, kanskje en Dan Wesson med mulighet for å skifte ut løpet, hylsene tok han jo med seg.

De kriminelle ønsker seg vel helst 9mm, noe et beslag i Bærum for kort tid siden viste, her ble det kastet fra bil blant annet en 9mm Ingram maskinpistol med lyddemper.

Kriminelle er vanligvis dårlige skyttere, noe som kommer frem i media de få gangene de veiver med våpen, det viktigste er å ha et standardisert våpen med lett tilgjengelig ammo.

 

God dialog og seriøs skyting gjør mye for fremtidige aktiviteter.

Som det ble ymtet, kan jo statistikkene også tale skytteres sak i positiv retning.

 

Skytterklubbene er jo også generelt flinke til å luke ut de som ønsker seg et jern i trusa.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nå sendet brev til politidirektoratet der jeg ber om dokumentasjon på hvor mange av de 100 grovkalibrede håndvåpenene som er på avveie som er beslaglagt av politiet de siste årene.

 

så nå får vi se om de ønsker å gi slipp på denne informasjonen.

 

ellers så oppforderer jeg alle til å drive lobbyvirksomhet for våpensaken da dette bare er en begynnelse på hva vi har i vente.

 

har du noe å klage på eller har du noen spørsmål så ikke brenn inne med den.

 

send dem til

 

politidirektoratet@politiet.no

 

og la dem få høre det når de tar upopulære avgjørelser.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nå sendet brev til politidirektoratet der jeg ber om dokumentasjon på hvor mange av de 100 grovkalibrede håndvåpenene som er på avveie som er beslaglagt av politiet de siste årene.

 

så nå får vi se om de ønsker å gi slipp på denne informasjonen.

 

ellers så oppforderer jeg alle til å drive lobbyvirksomhet for våpensaken da dette bare er en begynnelse på hva vi har i vente.

 

har du noe å klage på eller har du noen spørsmål så ikke brenn inne med den.

 

send dem til

 

politidirektoratet@politiet.no

 

og la dem få høre det når de tar upopulære avgjørelser.

 

NRA har kallt slik lovgiving for ostehøvelmetoden. Man skreller vekk et tynt lag med rettigheter hver gang og regner med at majoriteten gir faen. Til slutt er det så lite ost igjen at majoriteten er en ubetydelig liten gruppe som kan enkelt overkjøres ...

 

Neste gang er det 9mm som blir maks kan man sikkert regne med. Det er ingen som trenger noe større for sportsskyting?

Link to comment
Share on other sites

:!: Her er vi ved den store faren for oss alle!

NRA har kallt slik lovgiving for ostehøvelmetoden. Man skreller vekk et tynt lag med rettigheter hver gang og regner med at majoriteten gir faen. Til slutt er det så lite ost igjen at majoriteten er en ubetydelig liten gruppe som kan enkelt overkjøres ...

 

Neste gang er det 9mm som blir maks kan man sikkert regne med. Det er ingen som trenger noe større for sportsskyting?

 

Vi må stå sammen mot ostehøvelen!

Link to comment
Share on other sites

politidirektoratet@politiet.no

 

og la dem få høre det når de tar upopulære avgjørelser.

 

 

 

Gjett om de bryr seg.

De gir som oftest f.. i å svare på slikt, jeg har et par ganger sendt spørsmål dit om noen rare tall i en Kripos-statistikk om tapte våpen hvor et nokså høyt antall var "tapt" fra Politiet. Aldri fått svar.

Det er sikkert brudd på forvaltningsloven?

Link to comment
Share on other sites

8) Send henvendelsene REKOMANDERT, så har du ditt på det tørre

hvis du skal klage ihht forvaltningsloven...

Men at de BRYR seg noe mer av den grunn......... (Neppe!)

 

Jeg tror at det som er viktig er at VI bryr oss! At vi samler oss og sier ifra

som en samlet organisasjon. HVER GANG!

Link to comment
Share on other sites

Fint om noen har tid til å gjøre noe. Hvis vi tenker på hvordan våre naboer i Danmark har det på denne fronten. Ikke lov med våpen grovere enn 9 mm, (jeg tror at 10 mm er forbudt), 45 er forbudt som patronvåpen. Uhyre strenge regler for hjemmeladning av patroner, og ingen pistoler kan være kortere enn 210 mm! En CZ75 må ha et løp som stikker uta av sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vil virke positivt på alle måter for oss skyttere om vi får opp aktiviteten (les deltagelse i approberte stevner). I dag er det svært få klubber som har mer enn 10% aktive medlemmer. Vi kan dermed lett oppfattes som en gruppe våpeneiere heller enn som en gruppe sportsskyttere.

 

Det er langt lettere å lage begrensninger som for våpeneiere enn for aktive sportsskyttere.

 

Derfor: Meld dere på stevner uansett om det er NSF bane/felt/spesial, praktisk, PPC, NROF, metallsilhuett eller western. Det tror jeg er noe av det mest politisk smarte en kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, aktivitet er det som skal til :!:

Det er jo også sånn at "myndighetene" leser slike fora som dette, og det er jo en del brukere som forsterker mistanken om det å eie et jern er viktigere enn å skyte konkurranse eller trening.

De som har huset fult av våpen er jo gjerne "medlemmer" i en kultur hvor språk og oppførsel er litt annerledes enn i et bedehus.

Aktivitetskrav gjør at mange som ønsker en Glock eller en Desert Eagle i buksa, gjerne detter av lasset, og godt er det.

De som deltar i seriøs skyting med høy sikkerhetsfaktor, sørger også for at sporten lever inn i fremtiden, det gjelder også grovere skyts.

Link to comment
Share on other sites

8) Hadde det bare ikke vært så langt mellom stevnene (fysisk og tidsmessig)...

Og kanskje LITT rimeligere... (Når du går en 'halv' (reusert) feltløype i DM og betaler 125,- pr runde..

Fra siste DM / KM på Elverum)

De PASSIVE medlemmene i klubbene er vi ofte økonomisk avhengige av at er der, og at vi har våpeneiere

( i stedet for en gruppe sportsskyttere) klarer vi aldri å unngå med dagens lovverk..

Det ER endel medlemmer som blir 'tvunget' til andre aktiviterter enn skyting,

men som kommer tilbake når 'tiden' er rett.

Link to comment
Share on other sites

8) Hadde det bare ikke vært så langt mellom stevnene (fysisk og tidsmessig)...

Og kanskje LITT rimeligere... (Når du går en 'halv' (reusert) feltløype i DM og betaler 125,- pr runde..

Fra siste DM / KM på Elverum)

De PASSIVE medlemmene i klubbene er vi ofte økonomisk avhengige av at er der, og at vi har våpeneiere

( i stedet for en gruppe sportsskyttere) klarer vi aldri å unngå med dagens lovverk..

Det ER endel medlemmer som blir 'tvunget' til andre aktiviterter enn skyting,

men som kommer tilbake når 'tiden' er rett.

 

Du er inne på noe der, det er jo viktig å ikke legge lista for høyt heller, jeg synes det er fint hvis det er plass til også de som ikke kjører landet rundt på stevner.

 

Når det gjelder "håndkanoner" er det jo litt synd at synsere får bestemme hva som skal være tillatt å eie, men sånn har det jo alltid vært, tro kan jo flytte fjell, også i negativ betydning.

 

:|

Link to comment
Share on other sites

Nå anser jeg meg selv som en rekreasjons skytter, dvs. jeg har diverse våpen jeg syns er morsomme å skyte med kontra de typene jeg ville gjordt det bra i konkurranser. Jeg er aktiv som bare det, møter opp på alle skytetreninger, for å dra av noen skudd, prøve å skyte bra og få meg noen liter kaffe og våpenprat med gjengen.

 

Har ila. 10 år deltatt i noen fåtalls klubb konkurranser, og det er kun en grunn til at jeg ikke har dratt på stevner, jeg har ikke konkuranse instinkt... for meg er det bare stress, og jeg skyter for å stresse ned, og erfaringen min med 4 klubber, er at det gjelder 90% til en hver tid, men de skiftes ut, som meg, jeg er nå iferd med å vurdere å komme meg på stevner i nærmiljøet og fortsette derfra... ikke for å vinne, men for det sosiale og møte likesinnede. Rett og slett litt som å dra på festival, man trenger ikke være musiker for å like musikk... (ok dårlig sammenligning)

 

klart en annen grunn er at den konkurranse formen jeg har hatt mest sansen for er magnum felt og åpne klasser., så først nå som jeg har fått meg noen slike, blir dette interresant...

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt urealistisk at en stor del av medlemmene skal reise "land og strand rundt" på stevner.

Jeg tenker mer i retning av at alle bør delta på et par stevner i året, gjerne med 2-3 starter per stevne.

 

Prisen synes jeg ikke det er noe å si på. Her betaler vi (fra 1. mai) 80 kroner per start. Såpass bør klubbene ha for å dekke utgifter + litt i kassa for dugnadsarbeidet.

 

Tror ikke politiske myndigheter er så interessert i at det skal finnes en mengde "bak låven"- skyttere med store våpenarsenaler.

Link to comment
Share on other sites

:P Myndighetene? De er ikke intressert i våpeneiere! Langt mindre 'passive' medlemmer!

Men vi som drifter småklubber er AVHENGIGE av 'bak låven' skyttere!

Hvis du tenker deg maks 10% 'aktive' i en klubb, så holder altså 90% av medlemmene, (DE DU ALDRI SER!)

klubben din oppe økonomisk!

Hvordan ville DU reagert på en økning i årlig klubbavgift fra eksempelsesvis 800,- til 3000,- ???

Stevner er heller ikke 'gratis' å stelle i stand. De små klubbene (De aller fleste) klarer IKKE å arrangere

fornuftige stevner.. Derfor begynner også dette å koste skjorta!

Link to comment
Share on other sites

Det ville ikke være negativt rent økonomisk for klubbene om flere av de passive medlemmene ble aktive. Kanskje ville det gå litt mer skivemateriell, men det får en leve med. En tar det igjen på kaffesalget.

 

Om flere ble aktive, ville det også bli enklere å arrangere stevner, flere til å dele på jobben osv osv

 

Nettopp for å øke inntjeningen og stimulere til å arrangere stevner synes jeg det var påsitivt at startkontingenten hos oss ble hevet fra 60 til 80 kroner.

Link to comment
Share on other sites

8) Hvordan motivere de passive medlemmene når politiet's aktivitetskrav ikke engang respekteres

eller FØLGES opp av myndighetene ELLER klubbene og deres medlemmer?

 

Du kommer nok ikke langt med de enkelte medlemmene nei.... Hadde derimot politiet håndhevet akivitetskravet

hadde vi fått noen fler aktive, samt mistet mange passive medlemmer!

Konsekvens: En dobling eller tripling av medlemsavgiften lokalt og på sikt en nedleggelse av klubbene pga feilslått økonomi...

Og DA vinner myndighetene ennå en seier.......

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville DU reagert på en økning i årlig klubbavgift fra eksempelsesvis 800,- til 3000,- ???

 

 

Argumenterer stadig for en nokså kraftig heving av klubbkontingenten jeg, 3000kr pr år er mindre enn 10kr/dag og om det gir tilgang til bra klubbanlegg synes jeg det er billig! Tilhenger av "ikke møtt på dugnad"s-avgift er jeg også.

Blir nedstemt hver gang, og anlegget blir dårligere og dårligere.

 

 

Så topic; forbundene bør begynne å godta hverandres opplæring slik at feks NFPS-medlemer kan still på NSFs feltstevner, da øker plutselig antallet tilgjengelige stevner. En får selvfølgelig noen utfordringer med tanke på de spesielle reglene NFPS har for opplæring om noen vil delta andre veien men det lar seg sikkert løse om en virkelig vil. At klubbene driver faktisk aktivitet og ikke er rene "Våpenkjøperklubber" er helt klart viktig.

Link to comment
Share on other sites

lovverket i norge er faktisk mest basert på sikkerhet... medlemskap og aktivitetskrav er rett og slett mest pga . sikkerhets opplæring og luke ut feil typer, akkurat som jeger prøven for jakt og rifle kjøp.. om du møter på stevner eller skyter på blink og drikker kaffe... evnt tar knekken på en melon eller to. Sånn sett fint liten forskjell.... våpen er våpen, og det viktigste er at de ikke kommer på avveie eller at folk skyter hverandre med uhell...

 

Si det slik, dagens lovverk gjør det faktisk slitsomt nok å motivere folk til å gidde uansett.... alle skal jo ha resultater eller ting med en gang

 

vil man sitte igjen kun med de som skyter for å vinne pokaler, ja da dør sporten og butikkene ut fortere en svint.... mitt problem er at jeg har hørt om en eneste konkurranse ila. de åra jeg har skutt... må finne ut av dette selv... Det er en grunn til at rekreasjonsskytting er godkjent som aktivitet... men trenger du flere like våpen, så skal du ha en grunn... (må f.eks kunne dokumentere ganske mange stevner skal du har en reserve pistol)

Link to comment
Share on other sites

:twisted: AHA! Er det DERFOR jeg har noen jern i skapet med like stort hull forran?

Vi er i en tråd som snakker om FORBUD mot grove håndvåpen..

Som det ble sagt for noen innlegg siden, brukes ostehøvvelteknikk for å ødelegge

verdens fineste hobby bit for bit...

Og det eneste som gjøres så langt er at det GODTAS med et par ordvekslinger

her på forumet....

Er lett å legge sammen to pluss to....

Er ikke vanskelig å 'forutse' at det kommer flere restriksjoner SNART!

Står vi som en flokk sauer og GODTAR innskjerpinger gang på gang, går de snart

tom for innskjerpinger.. Men da har vi heller ikke noen våpen igjen du og jeg!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå anser jeg meg selv som en rekreasjons skytter, dvs. jeg har diverse våpen jeg syns er morsomme å skyte med kontra de typene jeg ville gjordt det bra i konkurranser. Jeg er aktiv som bare det, møter opp på alle skytetreninger, for å dra av noen skudd, prøve å skyte bra og få meg noen liter kaffe og våpenprat med gjengen.

 

Har ila. 10 år deltatt i noen fåtalls klubb konkurranser, og det er kun en grunn til at jeg ikke har dratt på stevner, jeg har ikke konkuranse instinkt... for meg er det bare stress, og jeg skyter for å stresse ned, og erfaringen min med 4 klubber, er at det gjelder 90% til en hver tid, men de skiftes ut, som meg, jeg er nå iferd med å vurdere å komme meg på stevner i nærmiljøet og fortsette derfra... ikke for å vinne, men for det sosiale og møte likesinnede. Rett og slett litt som å dra på festival, man trenger ikke være musiker for å like musikk... (ok dårlig sammenligning)

 

klart en annen grunn er at den konkurranse formen jeg har hatt mest sansen for er magnum felt og åpne klasser., så først nå som jeg har fått meg noen slike, blir dette interresant...

Jeg har deltatt på stevner siden jeg begynte å skyte. Skjøt første finpistolstevnet med klubbvåpen fordi jeg ikke hadde fullført mine 6 mnd ennå. Ikke bare fordi jeg liker å konkurrere, men også fordi jeg setter pris på å bli kjent med skyttere utenom de fra egen klubb. Man blir kjent med folk fra hele fylket/landsdelen/landet som man har felles interesser med, og for meg er det en viktig dimensjon av det hele.

 

Dette med forholdet mellom aktive og passive medlemmer er ikke bare bare. Men personlig hadde jeg satt stor pris på å være medlem av en klubb med et høyt aktivitetsnivå. Man ville ikke behøve å "bruke opp" ildsjelene, men kunne fordele arbeidsoppgavene på flere hoder. Og det er da mye mere morsomt å arrangere eller skyte stevner der det er en del folk til stede.

 

Når det gjelder kostnader på papp og lapper, løser man dette med en rimelig treningsavgift. Og stevnedeltakelse skal uansett prises slik at arrangerende klubb sitter igjen med et lite overskudd av hver deltakers startkontigent.

 

Jeg for min del ønsker økt aktivitet velkommen. Vi kan ikke overleve på sikt med klubber fulle av Tordenskjolds soldater.

Link to comment
Share on other sites

"Pardini" undertegner med "Baneskytter - for moro skyld".

Det støtter jeg fullt ut, det er gleden ved å mestre det å treffe som er greia for meg, uansett kaliber.

Det er også noe med det å få med seg mange til å gjøre en liten bit hver, noe som helt sikkert vil bidra til å ufarliggjøre våpen som lager store hull.

 

Pressen derimot er mer opptatt av hvor stort hullet i munningen er, de er lite interessert i faktisk virkning ved eventuell bruk mot mennesker.

 

”Mannen i gata” er opptatt av kortvarig sensasjon.

 

”Myndighetene” har lett for å være hard mot de svake, og svak for de harde.

 

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

:D Flott nhd!

Jeg trodde woodbear var mer oppegående enn som så? Hihi!

Hadde du PRØVD å åpne tråden pistolskyting ville du se at

terminlista (håndbibel #1 for aktive skyttere) ligger først i tråden 'klistret'..

Men det er greit å ta med bra info i denne tråden om Forbud mot grove håndvåpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så mange som kommer til å savne S&W 500?

 

Er det mange her som kan sende ivei 50 harde ladninger med en slik, og samtidig treffe mens de koser seg?

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så mange som kommer til å savne S&W 500?

 

Er det mange her som kan sende ivei 50 harde ladninger med en slik, og samtidig treffe mens de koser seg?

 

Det er jo bare å skyte på ting som er lettere å treffe det ;)

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig så mange som kommer til å savne S&W 500?

 

Er det mange her som kan sende ivei 50 harde ladninger med en slik, og samtidig treffe mens de koser seg?

 

Spiller det egentlig noen rolle?

Hele greia er vel at man har fjernet en rettighet/mulighet/whatever med et pennestrøk. Hvis man f.eks fjerner pistolkaliber større enn .357" neste gang vil fremdeles den store majoriteten av pistolskyttere slippe lett fra det.

 

Det ville ikke være så mange som kom til å savne biler med 12 sylindre hvis de ble forbudt heller og norske veier er egentlig ikke beregnet for slikt, ikke sant? Så kan man spørre seg selv om hvor mange fotgjengere som blir overkjørt av tolvsylindrede biler kontra firesylindrede biler (...)

 

Poenget er vel helst at byråkrater og andre tapere som det offentlige har gitt litt makt liker å forby ting basert på problemer som bare finnes inni deres eget lille hode. Da ser det ut som om de gjør noe.

Link to comment
Share on other sites

Enig der. De ser andre land i europa gjøre slikt, men det har ikke hatt noen effekt fra eller til... men det er smittsomt... akkurat som når naboen legger nytt tak, så ender man opp med å sjekke sitt eget og....

 

banditter fortrekker automatvåpen stjålet fra militæret uansett . Lett tilgang til ammo. Og for ett hvert krimielt behov, så holder egentlig nesten en kniv og softgun... for et nokas ran, mp5 og ag3... rilfe, hagle og automat våpen er og blir best til "fest"

 

Den dagen jeg leser om noen beskutt med 50 eller 500 I NORGE... så blir jeg veldig forbauset.(da kan jo byråkratene si at det er fordi de ble forbudt... men det kryr jo av .44 i landet og, men de blir jo heller ikke brukt til noe bad de heller)

 

At noen blir skutt med 50cal skjer jo kun en gang hver jubelår selv i usa. Selv ikke .44 magnum blir brukt til stort annet enn selvmord. Det går i 9mm, 40 og 45 acp og en sjelden gang .357.... (mere vanlig før i tiden... gangbangers foretrekker 9mm)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...