Jump to content

Forbud mot grove håndvåpen.


Polardego

Recommended Posts

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja dette blir litt for dumt. Dette vil vel igjen føre til at andre kalber typer, som er meir slagkraftigere blir alternativet, mindre kuler og større fart.. Ja, ja alt er mulig med bokormer som har for lite å gjere og nesten ingen praktisk erfaringer med det dei holder på med..

 

Veldig einig i det som han på Winge prøvde å påpeke, det er ikkje våpenet i seg sjølv som er farlig, det er personen som bruker våpenet som er det...

 

Forbaska tullball, det er sikkert, men kva kan ein få gjort med slike ting då ?

Link to comment
Share on other sites

Politiet beslaglegger stadig kraftige pistoler og revolvere i kriminelle miljøer

Inntil det motsatte er bevist nekter jeg å tro på at norsk politi "stadig beslaglegger" pistoler og revolvere i grovere kaliber enn .455 i kriminelle miljøer.

 

...det er en viss lekkasje av våpen til det illegale markedet fra private våpensamlinger.

Jeg har desverre ikke norsk statistikk på dette, men i følge Statens kriminaltekniska anstalt i Sverige er cirka 97% av våpnene som beslaglegges der smuglet inn til Sverige, og har således ingen ting med lovlydige våpeneiere å gjøre. En bør også ta med at antallet våpentyverier i Norge har sunket jevnt og trutt siden 1993 (654 tyverier) til i dag (har bare nøyaktige tall frem til 2004, da ble 112 våpen stjålet). Disse tallene er summen av våpen stjålet fra Forsvaret, Politiet og sivile.

 

Om vi skal leke litt videre med tall kan vi si at det ut ifra antallet våpen og antallet våpentyverier i Norge er cirka 0,058 promille sjanse for at et sivilt eid våpen blir stjålet. Mindre dersom våpnet oppbevares korrekt. Regner vi videre kan vi si at det er 0,000346 promille sjanse for at et våpen i kaliber større enn .455 blir stjålet. I realiteten er tallet sannsynligvis mindre, fordi de som eier slike våpen garantert obevarer våpene sine på en forsvarlig måte. Hva betyr så disse tallene? Jo, om vi venter i 28900 år kommer sannsynligvis ett håndvåpen med kaliber over .455 til å bli stjålet i Norge! Det er omtrent fire ganger så lenge som det beviselig har bodd mennesker her i landet...

 

Eller mener han muligens ikke "tyverier" når han sier "lekkasje"? Antyder han at norske skyttere med vilje sprer våpen i kriminelle miljøer?

 

Jeg kan ikke tro at Politidirektoratet virkelig ser på dette som et reelt problem, og da gjenstår ikke så mange muligheter. Slike utspill som dette er kun egnet til å så tvil om lovlydige skytteres pålitelighet, og derved tilrettelegge for flere restriksjoner mot denne gruppen. Det er enkelt å begynne med å hindre tilgang til våpen som få personer eier. Det blir mindre protester av det. Men merk dere en ting, argumentene som brukes i det omtalte rundskrivet er kaliberuavhengige. Det kan brukes for å forby hvilket som helst våpen når tiden anses for moden til dette...

 

...forbud mot salg av rifler kaliber .50bmg/12,7 x 99... ...Nato-multi purpose ammunisjon... ...ingen seriøse jegere vil benytte et slikt våpen til jakt... ...en del som fyller lommene sine med Forsvarets ammunisjon...

Denne er jammen drøy! Her sier han rett ut at vi som liker å skyte med grove rifler i Politidirektoratets øyne er useriøse tyver! Slike beskyldninger gjør meg rasende! :evil:

 

Selv om forbudet ikke er diskutert i vårt styre, så vil jeg ikke si dette er noe vi reagerer mot.

Omtrent som forventet. :roll::roll::roll:

 

Vi selger eksempelvis en 9 mm Tanfoglio magasinpistol som sender i vei 28 skudd på fire sekunder.

Tusen takk, Rino. Er det noen som tror at direktoratet nå fikk mindre lyst til å forby magasiner med høy kapasitet? :(

 

 

moh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Vi selger eksempelvis en 9 mm Tanfoglio magasinpistol som sender i vei 28 skudd på fire sekunder.

Tusen takk, Rino. Er det noen som tror at direktoratet nå fikk mindre lyst til å forby magasiner med høy kapasitet? :(

 

 

moh,

Cogito

 

Tenkte det samme jeg også når leste dette i avisen . Snakk om legge opp til " ris til egen bak " .

Link to comment
Share on other sites

Hei Cogito & Gamle Erik :D .

Hvis du tror journalisten fra Aftenposten kom til oss uten og satt seg inn i saken på forhånd, så må du tro om igjen.

Hva mener du Rino skal gjøre vedrørende dette utsagnet!

Han kunne selvfølgelig lyve om de faktiske forhold og håpe at journalisten er/var helt grønn!

For en fantastisk sak dette da hadde blitt, med en våken journalist og en våpenekspert som ikke snakket sant!

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

Hei Cogito & Gamle Erik :D .

Hvis du tror journalisten fra Aftenposten kom til oss uten og satt seg inn i saken på forhånd, så må du tro om igjen.

Hva mener du Rino skal gjøre vedrørende dette utsagnet!

Han kunne selvfølgelig lyve om de faktiske forhold og håpe at journalisten er/var helt grønn!

For en fantastisk sak dette da hadde blitt, med en våken journalist og en våpenekspert som ikke snakket sant!

 

MVH

Jan

 

Man trenger ikke å lyve, og holde kjeft om visse ting er ikke å lyve :D

Link to comment
Share on other sites

Bare begynnelsen dette! TIpper norsk skytesport har max 20år igjen, enkelte greiner betydelig mindre, med mindre VI SAMLER OSS!

 

Noen skriveføre bør skrive og sende kronikkartikkler til VG, Dagbladet, Aftenposten osv om faktafeilene i denne artikelen.

Link to comment
Share on other sites

@Winge Våpen AS:

 

Rino snakker sant, og min kommentar var heller ikke ment som noen kritikk til ham. Vi må bare være obs på at POD kaldt og kynisk bruker oppslag i media (og poster på internettforum) for å lage innstramminger som kun rammer lovlydige skyttere. I stedet for å fokusere på at "andre våpen som selges er mye farligere enn det våpnet som nettopp ble forbudt" så bør en kanskje fokusere på at "forbudet er feilslått, POD tar feil, slike våpen er helt ubrukelig for kriminelle". Da ville oppslaget oppfattes som kritisk til direktoratet, istedet for kritisk til kjøpere og selgere av kraftige enhåndsvåen...

 

.02,

Cogito

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her får man ta Winge litt i forsvar..!!

Det er mye bedre å gå ut med en "uheldig" sannhet, fremfor å prøve å feie noe under teppet.

Å bli tatt med buksene nede er lang mer uheldig for butikk og sporten vår, enn å si det slik det er..

 

 

Mvh Søren

 

 

PS: Annonserer dere her på forumet når T\C Icon & Encore lander på lageret.. ??

(så slipper jeg å mase på deg på mail ;-)

Link to comment
Share on other sites

@Winge Våpen AS:

 

Rino snakker sant, og min kommentar var heller ikke ment som noen kritikk til ham. Vi må bare være obs på at POD kaldt og kynisk bruker oppslag i media (og poster på internettforum) for å lage innstramminger som kun rammer lovlydige skyttere. I stedet for å fokusere på at "andre våpen som selges er mye farligere enn det våpnet som nettopp ble forbudt" så bør en kanskje fokusere på at "forbudet er feilslått, POD tar feil, slike våpen er helt ubrukelig for kriminelle". Da ville oppslaget oppfattes som kritisk til direktoratet, istedet for kritisk til kjøpere og selgere av kraftige enhåndsvåen...

 

.02,

Cogito

Hei igjen :D

Neida, Takhøyden her i huset er stor og jeg tok ikke ditt innlegg som kritikk, men jeg synes det var riktig å kommentere saken litt.

 

MVH

Jan

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare litt igjen :)

Mente ikke å kritisere Winge for å gå ut med en sannhet ;) Men jeg mener at det er bedre å fokusere på det faktum at kriminelle ikke sitter hjemme å koser seg med hjemmeladning antagelig, og at feks Forsvaret's våpen som MP5 er farligere en S&W 500 av den grunn. Hvis man trekker frem andre våpen som det finnes lovlige program for og som er godt egnet til feks praktisk skyting pga stor magasin kapasitet som et "farligere våpen", kan det hende at fort så sitter vi med et nytt rundskriv i henda . Dette kan feks da omtale alle magasiner med mere en 6 patroner som ulovelig og farlig . Vi trenger jo ikke større magasiner i feltskyting gjør vi ... ? Ergo kan "han vis navn vi ikke skal nevne" finne på at dette magasinet er godt nok til alle skyteprogrammer. Vi som henger på dette forumet og som er over gjennomsnittet intresert i skyting som hobby, vet jo at dette ikke er tilfellet , men opinionen der ute kan nok oppfatte et slikt rundskriv som fornuftig. De kriminelle vil jo bli mindre farlige med færre skudd i magasinet :shock: Men nå skal jeg gi meg før noen får noen gode ideer :|

just my 0,02$

Link to comment
Share on other sites

Og hva er forventet ankomst for TC Encore og G2 nå da?

 

Jeg fikk selv tak i siste Encore ramma Linstad hadde, men vet at flere har behov for G2 ramma til metallsilhuett ( forrige utgave av contender ramma er nesten umulig å oppdrive (noen som har for salg?))

Link to comment
Share on other sites

De som har skyting med håndvåpen som hobby klarer seg godt med de våpnene som fortsatt er lovlige i salg,

 

Den dagen jeg ligger kald på stuegulvet med en avis i hendene, skyldes det raseriutløst hjerteinfarkt etter å lest nok et eksempel på vi-vet-hva-som-er-best-for-deg-begrunnede reguleringer. Med dagens politiske virkelighet ser det ikke ut til at jeg har så veldig lenge igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Gamle Erik :D

Ikke det at jeg trenger å forklare noe her, men jeg svarer på denne saken nå først som sist og håper dette blir oppfattet riktig.

 

Saken er som følger:

Jeg ”Jan” fikk en telefon fra Aftenposten vedrørende denne saken og journalisten hadde en rekke spørsmål og ønsket en del kommentarer på visse ting.

Etter innføring på telefon om hva han ønsket av informasjon takket jeg ja til dette på betingelse av at han kom ned til butikken og tok et møte med oss.

Jeg presiserte også at vi ikke ønsket å bistå journalisten i denne saken hvis fokus kun var i negativ retning i forhold til håndvåpen.

Grunnlaget for at jeg takket ja til dette, er/var nettopp det at jeg ønsket at "saken" skulle komme frem så riktig som overhode mulig og ikke skade sporten/hobbyen til folk.

Fokus på våpen i media kommer som regel ikke godt ut og vi ønsket å sette riktig fokus på saken og komme med riktig informasjon.

 

Denne saken hadde kommet på trykk i avisen uten våres hjelp/informasjon og jeg er sikker på at det ikke hadde vært hyggelig lesing ”tro meg”

 

Informasjon som vi påpekte til Aftenposten under møte, som ikke kom frem i dagens utgave av Aftenposten er som følger:

 

• Vi kan ikke se at dette er et populært våpen blant kriminelle, da det ikke finnes (pr i dag – etter vår info) ferdigladet ammunisjon på det Norske markedet eller at tilgangen på slik ammunisjon er en enkel sak å få tak i. Vi kunne heller ikke se at kriminelle sitter å koser seg med hjemmeladning. Et slik våpen vil neppe være et populært våpen i disse miljøene og vi satte derfor et spørsmålstegn ved ordlyden i rundskrivet.

 

• Fokuset på andre våpen/kaliber var stort og det ble i den sammenheng spurt om magasinkapasitet på andre våpen og ikke minst faren ved misbruk av disse våpnene. Her ble det svart at det fantes mange forskjellige typer håndvåpen og vi informerte journalisten på det han spurte om. Saken vedrørende magasinkapasitet var etter mitt syn umulig å omgå grunnet informasjon fra den andre siden av bordet.

 

• Det ble også fra våres side satt fokus på hva dette lovforbudet medførte av riktighet i forhold til ordlyden i rundskrivet.

 

MVH

Jan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det sterkt urimelig at POD kan gjøre innskrenkninger som dette med et rundskriv, og stiller spørsmål ved deres hjemmelsgrunnlag. Med sånne rundskriv kan de gjøre alvorlige begrensninger i den retten loven gir oss uten at det er sendt på høring eller bestemt av de som skal være lovgivere i dette landet (altså stortinget), noe jeg finner direkte udemokratisk.

 

Så langt jeg kan se står det ingenting i hverken lov eller forskrift om begrensninger i hvilke våpen man kan ha basert på kaliber eller antatt farlighet eller at POD står fritt til å diktere slikt. Det eneste jeg har funnet er den åpenbart tvetydige "hel- og halvautomatiske våpen og våpendeler av militær karakter". Dersom den tolkes strengt (altså at alle hel- og halvautomatiske våpen i utgangspunktet ikke er tillatt) legger loven ingen begrensninger på f.eks revolvere.

 

Er det noen som vet noe om hjemmelsgrunnlaget til POD? Evt hvor man kan henvende seg for å få svar på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det sterkt urimelig at POD kan gjøre innskrenkninger som dette med et rundskriv, og stiller spørsmål ved deres hjemmelsgrunnlag.

 

I forslaget til nye forskrifter til våpenloven står følgende:

§ 6a åpner for at det kan etableres forbud mot å importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon. Dette er det hittil ikke gitt nærmere forskrift om.

For å møte situasjoner der det dukker opp våpen eller ammunisjon i markedet som representerer en særlig sikkerhetsrisiko, samtidig som de ofte ikke har et klart brukerformål, bør det åpnes for at slike våpen eller ammunisjonstyper skal kunne forbys. Etter vanlige forvaltningsprinsipper vil det være naturlig at Justisdepartementet delegerer disse avgjørelsene til Politidirektoratet. Denne myndighet delegeres ved forskrift.

I klartekst: POD kan når som helst forby hva som helst av våpen og ammunisjon.

 

Dessuten står det:

Politidirektoratet skal godkjenne skyteprogram og/eller endringer i skyteprogrammer som er utarbeidet av en godkjent skytterorganisasjon, når skyteprogrammet gir grunnlag for erverv av registreringspliktige skytevåpen. Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner.

I klartekst: POD bestemmer hvilke programmer vi får lov å skyte.

 

Og videre:

Vedtak som er truffet av politimesteren etter bestemmelsene i våpenloven av 9. juni 1961 nr. 1 med utfyllende bestemmelser kan påklages til Politidirektoratet, jf. våpenloven § 30.

I klartekst: Det nytter ikke å klage. POD bestemmer uansett.

 

Jeg har alt gitt opp. Nå skal jeg dra hjem og lade litt revolverammunisjon. Med hulspisskuler. Disse må jeg snart få skutt opp, for de kommer til å være forbudt i løpet av året...

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe prinsipielt problem i at POD kommer med innskrenkinger, det jeg stiller spørsmål ved er grunnlaget for disse. Hvor er problemet? Hvilket grunnlag har de for å komme med slike innskrenkelser? Skal de bare vilkårlig forby alt som de tror kan bli et problem kan vi like godt ta opp hekling med en gang.

 

Har håndvåpen i feks 500 S&W blitt brukt til kriminelle handlinger hvor ikke et svakere kaliber ville vært like effektivt? Hvor troverdig er det egentlig at alfabetgjengen begynner å skyte på hverandre med slike tunge, uhåndterlige kanoner når de har tilgang på automatvåpen? Seriøst?

Link to comment
Share on other sites

PODs begrunnelse mangler helt dekning i vitenskap, fakta osv osv. Det er i seg selv foruroligende at et direktorat skal innføre direktiver uten fornuftig begrunnelse.

 

Når det er sagt, kan jeg ikke se at dette er en trussel mot skytesporten i Norge. Ei heller føler jeg meg ærekrenket slik en påstår at titusener blir. Som ellers i livet kan en velge å fokusere på begrensninger eller på muligheter.

 

Om en ser bort fra luftvåpen, finnes fortsatt disse muligheten til å utøve skytesport med håndvåpen i Norge:

 

NSF: 7 baneøvelser + 4 feltøvelser + 4 spesialfeltøvelser

NFPS: 4 "vanlige" klasser + 5 spesialpistolklasser

PPC: 8 klasser

NROF: Ingen begrensninger i forhold til tidligere

SWS: Ingen begrensninger i forhold til tidligere

NSU: Ingen begrensning i forhold til tidligere

Det er fortsatt også mulig å skyte alle klassene i minigrenen metallsilhuett :-)

 

For to år siden gikk debatten på Sluttstykket om dommedag var nær da "dårligste hånd" falt bort i feltskyting. Resultatet vet vi.

 

Jeg ser fortsatt lyst på fremtiden som skytter :-)

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt, kan jeg ikke se at dette er en trussel mot skytesporten i Norge. Ei heller føler jeg meg ærekrenket slik en påstår at titusener blir. Som ellers i livet kan en velge å fokusere på begrensninger eller på muligheter.

 

 

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv skrev en eller annen smarting for en tid siden.

At du ikke føler deg krenket av at norges mest lovlydige borgere beskyldes for å forskyne kriminelle med våpen sier nok mer om hvor du har hodet ditt (nede i sanden) enn om oss som føler krenket og kollektivt straffet for en ikke-begått handling.

 

Jeg har sendt et par mailer til "mine" representanter på tinget og synes alle bør gjøre det!

Link to comment
Share on other sites

I klartekst: POD kan når som helst forby hva som helst av våpen og ammunisjon.

 

 

 

Nei, de kan gi retningslinjer til saksbehandler som så gir oss avslag på søknader. Disse avslagene står vi fritt til å påklage (til POD...) og evt prøve rettslig.

I praksis har det jo vist seg å være lite lurt å klage for høylydt, med mindre en er ute etter en ny hobby som ikke innvolverer skyting.

Link to comment
Share on other sites

 

Har håndvåpen i feks 500 S&W blitt brukt til kriminelle handlinger hvor ikke et svakere kaliber ville vært like effektivt? Hvor troverdig er det egentlig at alfabetgjengen begynner å skyte på hverandre med slike tunge, uhåndterlige kanoner når de har tilgang på automatvåpen? Seriøst?

 

Tror nok kriminelle er mest interessert i å få tak i ammunisjon i "store" kvanta, og da er ikke ammo "litt utenom det vanlige" like interessant.

Det fins også statistikker hvilken ammunisjon som blir brukt av kriminelle.

 

Så Fulmen, er enig med deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, herr Stormåsen, jeg kjenner meget godt diktet "Du må ikke sove" av Arnulv Øverland. Prinsippet han uttrykker er meget viktig. Nå tenkte vel han mer på 6 mill jøder i gasskammer enn på de knapt 100 personer i Norge som lider den urett at de ikke får skyte S&W 500 magnum eller DE cal .50. Uretten blir ikke helt i samme divisjon.

 

Som sagt ser jeg dette forbudet som en like liten trussel mot skytesporten som jeg som båtentusiast ser forbudet mot vannscooter som en trussel mot båtlivet i Norge.

 

"Han fremhever at det skjer en viss lekkasje av våpen til det illegale markedet fra private våpensamlinger." står det i Aftenposten. Jeg føler meg ikke krenket av det. Våpeneiere er vel som de fleste andre grupper. De fleste er helt lovlydige, men det finnes unntak.

 

Forøvrig er forbudet bare tull. Det er for meg det alvorligste. De som ønsker et anerkjent, vitenskapelig belegg for dette, bør lese boken "Freakonomics".

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=1830948

Her plukkes våpenmotstandernes argumenter helt fra hverandre med grunnlag i fakta. Som en tilleggsopplysning får du ved å lese boken vite hvorfor en fikk en svær nedgang i kriminaliteten i USA på begynnelsen av 90-tallet :-)

 

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=1830948

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, herr Stormåsen, jeg kjenner meget godt diktet "Loven" av Arnulv Øverland. Prinsippet han uttrykker er meget viktig. Nå tenkte vel han mer på 6 mill jøder i gasskammer enn på de knapt 100 personer i Norge som lider den urett at de ikke får skyte S&W 500 magnum eller DE cal .50. Uretten blir ikke helt i samme divisjon.

 

Som sagt ser jeg dette forbudet som en like liten trussel mot skytesporten som jeg som båtentusiast ser forbudet mot vannscooter som en trussel mot båtlivet i Norge.

 

 

Og når synes du det blir en trussel? Max kulediameter på .452? .40? .357?

Link to comment
Share on other sites

Forbud mot et marginalt kaliber er ikke trusselen. Det vi må frykte og kjempe i mot er prinsippet om at et forbud ikke trenger å være basert på fakta.

Enig. Og det verste av alt er at jeg er overbevist om at de som står bak dette forbudet neppe tror på den begrunnelsen de selv oppgir. Men den er bekvem, og høres politisk korrekt ut.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd og kjempe imot? Eller har det ikke blit gitt mulighet til det?

Tja, det ble vel gitt en mulighet, men nesten ingen benyttet seg av den. Jeg sendte i alle fall protestbrev da forslaget til ny forskrift ble offentliggjort, der jeg blandt annet påpekte det uheldige i å gi politidirektoratet mer makt. Det var etter hva jeg hørte ikke mange som protesterte, og de eneste som muligens ville blitt tatt hensyn til var de som stod på lista over høringsinstanser. Det var i tillegg til departementene, politidistriktene og skytterorganisasjonene blandt annet:

 

- Alternativ til vold

- Amnesty International Norge

- Barneombudet

- Barnepsykiatrisk forening

- Erstatningsnemnda for voldsofre

- Fornærmedeutvalget

- Institutt for menneskerettigheter

- Kirkens ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep

- Kirkens SOS

- Kontoret for voldsoffererstatning

- Krisesenterforbundet

- Landsforeningen for voldsofre

- Landsforeningen rettferd for taperne

- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress

- Norges Kvinne- og familieforbund

- Norges Røde Kors

- Norsk forbund for voldsofre

- Redd Barna

- Stine Sofies stiftelse

- Ungdom mot vold

 

Hvor mange av disse tror dere vil tale våpeneiernes sak..?

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

"Han fremhever at det skjer en viss lekkasje av våpen til det illegale markedet fra private våpensamlinger."

 

JEG SMOL GODT NÅR JEG LESTE DEN - DET ER JO Å SNU SAKEN FULLSTENDIG PÅ HODET!

(satans keyboard!)

 

Saken er den at det alltid har forekommet en liten lekkasje fra det illegale våpenmarkedet og inn i våpensamlingene. Det er en slags tyngdelov det også. Våpen havner - dersom de ikke forbrukes i kriminell virksomhet - hos samlere, og derfra til innlevering av nyslåtte enker.

 

Siden vi har hatt en dobbelt negativitet når det gjelder våpensamlere: politiet har strammet inn og blitt mer og mer restriktive mht å godkjenne samlere og samlingens omfang, og foreningen har stort sett nektet å ta inn medlemmer (det har visstnok snudd seg noe nå), så finnes de fleste våpensamlere utenfor foreningen og "samler" det de kommer over. Trist men sant.

 

Men omfanget av dette er jo ikke stort, de ville få god plass i en kinosal.

 

Eller man kan samle kniver og verktøy

 

Det er trist at man skal være avskåret fra mulighten til .50 kaliber eller 475, men for me3g personlig har det ingen betydning. Men jeg merker meg allerede tonene om "at man går over til finere kaliber, ladet like hardt"

 

Og da står jo 454 Casull og 460 S&W for fall - hvor stopper det? I Japan måtte man finne opp Softair for at innbyggerne skulle kunne eie noe som LIGNET på våpen.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe prinsipielt problem i at POD kommer med innskrenkinger, det jeg stiller spørsmål ved er grunnlaget for disse. Hvor er problemet? Hvilket grunnlag har de for å komme med slike innskrenkelser? Skal de bare vilkårlig forby alt som de tror kan bli et problem kan vi like godt ta opp hekling med en gang.

 

Har håndvåpen i feks 500 S&W blitt brukt til kriminelle handlinger hvor ikke et svakere kaliber ville vært like effektivt? Hvor troverdig er det egentlig at alfabetgjengen begynner å skyte på hverandre med slike tunge, uhåndterlige kanoner når de har tilgang på automatvåpen? Seriøst?

 

Den dagen våpenloven ble en fullmaktslov, den dagen ble det innført "strips management" i reguleringen av norsk skyte sport. Da er det bare oppfinnsomheten til byråkratene som setter grenser, ikke politikerne.

Dersom en ser på utviklingen av den organiserte kriminaliteten som politiet burde være redd for. Er nok MP5 og AG3 etc. et større problem. Politiet har muligens like lite greie på ballistikk som de kriminelle, Stort høl = stort problem. Uansett tror jeg at POD egentlig driter i hvor stort eller lite problemet er. "Se i dag fikk vi til enda en innskrenkning, godt jobbet gutter, og forresten ikke glem vin lotteriet på fredag, da feirer vi".

Og Fulmen, det er egentlig et prinsipielt problem at POD kommer med innskrenkninger. Spesielt mot ikke eksisterende problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt problemer med å svelge slike forbud som dette. Folkene som dikterer rundskriv, rettledninger og slike lovtekster må ha en fantasi og forestillelsesevne som langt overgår alt jeg kjenner til.

For å kunne rettferdiggjøre lønn og stillingsinstrukser må de handle på tross av sunn fornuft, tilgjengelig offesielt dokumentert statistikk, bedre viten og egen overbevisning. De må til og med få det til å høres rett og riktig ut.

 

Hvor mye farligere er et 500-kaliber enn f.eks 357? Når jeg spør tenker jeg ikke på skytteren, som er den eneste som kommer til å kjenne noen forskjell.

 

Når det gjelder våpen i kriminelle miljøer kan jeg ikke annet en å klø meg uforstående i hodet: det er mulig at våre venner kjeltringene er mindre begavet, men når det gjelder sitt fag, forbrytelser med våpen i hånd, legger mange av dem ned betydelig innsatts. Ingen får meg til å tro på at selv de mest lavpannede gangstere velger seg våpen de verken får amo til eller kan behandle. Jeg har mer tro på at de konfiskerte govkalibrede våpen "storebror" henviser til alldri har vært registrert i noen norske register.

 

Og dersom POD er redd for at folk fyller lommene med militær amo kan vi om ikke lenge takke farvel til alt i 308, .223 og 9mm. Bare som en begynnelse.

 

Fri og bevare oss vel...

 

Når dette innlegget blir skrevet er det ca 2,5 time til flagget heises på skytebanen her. Pistol på programmet. i Varierende kaliber.

 

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende at POD er dem som er greie her, tenk dere at POD får et pålegg fra byrokratene om at vi må ha en strengere våpen lov, for det har våre naboland. Så tenker POD hva ødelegger minst for en skytter, men tilfredstiller byrokratene? Aha sier en av POD sine folk vi forbyr kraftige håndvåpen for da blir byrokratene veldigt fornøyd for slike våpen er jo farlige, å det er jo ikke mange skyttere som bruker dem.

 

Men hva blir det neste som forbys? skumle snubber? magasin som kan ta flere en 6 skudd?

 

Men det er ikke så lenge igjen til valg av nye politikere, så finn ut hvilke politikere som tjener oss skyttere best og stem på dem.

 

God Laaaaang helg :D

Link to comment
Share on other sites

magasin som kan ta flere en 6 skudd?

 

Mye mulig, og NSF ser ingen grunn til å protestere siden ingen av deres programmer fordrer mer enn 6 skudds kapasitet.

 

Vi trenger en samlende organisasjon NÅ, med folk som er tøffe nok til å kjøre på mot politikerene fram mot valget. Men flyvende privatbiler er nok blitt vanlige før det skjer....

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Vi lever i en verden i sterk endring, endringer kommer i de fleste tilfeller gradvis slik at folk skal få bli vandt med dem over tid, blir mindre protester på denne måten. (Men endringer kan kommer fort også - ref håndvåpenforbudet i england.)

 

I mange tilfeller er det også snakk om å gjøre endringer for å vise igjen - vise at en gjør noe. Siden en generelt sett ikke har de helt store problemene med den generelle lovlydige våpeneier i Norge, må en ty til noen "se jeg gjør noe" forbud. Dette blant annet for å vise at myndighetene gjør noe aktivt for å stoppe de grufulle grove håndvåpnene, eller grove langholdsbørser som 460stey og .50 fyshamei. At kriminelle (av et vist kaliber) eller andre med skumle hensikter ikke har problemer med å få fatt i mye styggere saker får bli en annen sak.

 

Men personlig sover jeg godt om natten - tror ikke det blir i min tid (eller min sønns tid) at boltrifler i 6,5 til 30-06 forbys i private hender og da er mine behov dekket. Jakt må til for å forvalte viltet i Norge utansett, men forstår selvsagt at andre blir berørt/irritert av diverse unyttige forbud.

 

Min største bekymring er kanskje heller at en verdifull resurs som Politiet brukes på områder uten positiv effekt for vår alles trygghet. Spesielt når det stadig skrikes etter mer resurser for å bekjempe andre reelle problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende at POD er dem som er greie her

POD er vanligvis ikke "dem som er greie". Believe me. "Det er makta som rår".

 

Men personlig sover jeg godt om natten - tror ikke det blir i min tid (eller min sønns tid) at boltrifler i 6,5 til 30-06 forbys i private hender og da er mine behov dekket.

 

Først tok de jødene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke jøde.

 

Deretter tok de kommunistene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke kommunist.

 

Så tok de fagforeningsfolkene

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke fagforeningsmann.

 

Til slutt tok de meg.

Men da var det ingen igjen

til å bry seg.

 

-Martin Niemöller-

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

"tror ikke det blir i min tid"

 

Du er jo like ego som meg!!!!!!!!!!!!

 

Jeg bryr meg heller ikke om de som hyler om at 50 kaliberet innen håndvåpen er en saga blott.

 

Jeg vet at jeg ikke trenger noe kraftigere enn .454 Casull på stort vilt.

Avstander er selvsagt tatt i betraktning :wink: .

Og med 50 kaliber kan ikke denne avstanden økes med mange centimeterene :wink:.

Pappfigurer hvor 22 LR penetrerer - har man ihvertfall ikke behov for noe cal. 50 :!: .

Joda - skjønner at ballistikk betyr noe - men en .454 gjør susen.

Stålplater av kraftig dim - slenger som filler når man skyter tunge kuler i 454, og ser derfor ikke nødvendigheten der heller.

 

For dere som higer etter 50`en: Hvorfor?

De jeg kjenner som har - tør jo ikke å "fyre" opp til skikkelige ladninger - og da skjønner jeg ikke hvorfor de har anskaffet seg dette kaliberet :roll:

Og om de skulle gjort det - og skutt endel skudd iløpet av en dag - ville de kanskje hatt behov for Brexodil eller Voltaren neste dag :D

Link to comment
Share on other sites

He-he!

 

Ventet faktisk respons fra deg!

 

Men to av mine bekjente i SA - har sine 50 - og ingen av ladningene som de har latt meg prøve - er i nærheten av full kjel.

 

Men at du gjør det - ja- det har jeg ingen mistillit til.

 

Du er vel èn av - eller den eneste - som kan skilte med flere våpen/kaliber enn en våpengrossist (og kunnskap som mange andre ikke finner i noen "bibel") :D

 

Men stiller fortsatt spørsmålet om behovet - og om noen kommer til å kjøre full tamp!

Selv synes jeg at jeg har mer enn nok med en full-ladet .454.

 

Men selvsagt har jeg ikke allverdens med magnumladninger bak meg.

Så med å bygge meg opp fra 22 Mag - kan jeg nok om noen år kanskje havne på 21 gr. med N 110 og 240 gr. kule i 44 :)

Link to comment
Share on other sites

Glem aldri at den dagen en byråkrat setter seg ned og lar være å lage nye lover, regler og retningslinjer, så har byråkraten overflødiggjort seg selv.

M.a.o.: Fins det ikke noe fornuftig å lage regler for eller imot, så lager man regler som for hvermannsen kan virke fornuftige.

Politikerne smiler og herr og fru hvermannsen føler seg trygge...

Kjekt, ikke sant ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...