Jump to content

Paypal donasjonsknapp


Guest Thomasnb

Recommended Posts

Hei hei folkens.

 

NOJS har laget en donasjonsknapp gjennom paypal.

Dette er for de som vil støtte saker som NOJS skal jobbe mot. Regner med at de som jobber med viktige saker vil legge ut info om disse etterhvert. Støtten vil også kunne gå til utvikling av kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var først litt skeptisk da jeg så denne knappen (er paranoid it-mann) siden jeg ikke hadde hørt noe om den. Det var før denne tråden kom. Så jeg sendte en pm til en admin, og fikk beroligende svar og skryt for engasjementet.

 

Siden jeg i dag er i et usedvanlig godt humør over både god service og god handel på Jakt&Friluft, så testa jeg knappen og ga bort litt av det jeg sparte på handelen. Bruk dem godt! :D

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne donere litt til Kammeret. Men først hadde det vært litt interresant å få vite hvor mye er annonsørinntektene i dag og hvor mye er utgiftene.

 

Så hadde det vel vært en ide å holdt et skille mellom Kammeret og NOJS. Det er mange som vil sponse kammeret, men ikke nødvendigvis NOJS pr. idag.

Link to comment
Share on other sites

Men først hadde det vært litt interresant å få vite hvor mye er annonsørinntektene i dag og hvor mye er utgiftene.

 

Dette er ting medlemene får servert under årsmøtet, slik som i alle andre foreninger og organisasjoner.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Innleggets emne: Re: NedetiaSkrevet: 27 Feb 2010, 13:56

Hva med en kammerkonto for frivillige donasjoner? En liten diskret knapp/link p?ortalen s?an f?opplyst kontonummer og hva donasjonene blir brukt til.

Tenker ikke p??i ordets rette forstand, men muligheten til ?ekke utgifter i forbindelse med frivillig arbeid.

Regner med reklameinntekter er med p? dekke den normale driften?

Jeg har i alle fall s?ye nytte og glede av kammeret at jeg gjerne spytter litt i en pott for ?eholde et godt tilbud og motiverte driftere.

Faren med donasjoner er at det blir en "jeg pisser lengre enn deg"-konkurranse og at noen vil f?et gruppepress for ?li med p?engegaloppen.

Tror derfor bel?g brukere b?? anonyme

(Alle språkfeilene kopiert fra tråden Nedetia understøtter påstanden min synes jeg...)

 

...og ja, knappen virker!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men først hadde det vært litt interresant å få vite hvor mye er annonsørinntektene i dag og hvor mye er utgiftene.

 

Dette er ting medlemene får servert under årsmøtet, slik som i alle andre foreninger og organisasjoner.

 

Tror dere nye medlemmer strømmer til med en slik hemmeligkremmeri som NOJS driver? På f.eks NJFF sin side får man oppdatert saker de jobber med samt vedtekter hele tiden. (trenger ikke passord eller være medlem) Tilogmed regnskapet deres ligger på nett :wink:

Men jeg tolker det som at dere har nok penger til driften :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ullent?

 

Fra portalen:

 

NOJS primære mål er å tilby norske jegere og skyttere en møteplass med best mulig funksjonalitet og stabilitet, samt å fremme jakt og skytesport.

...

Eventuelle overskudd skal tilfalle NOJS medlemmer og kammeret, og eksempelvis brukes til opplysningsarbeid, rekruttering, lokale ladekurs, skytekurs, jegerprøve, jaktterreng, juridisk bistand osv. Det blir opp til organisasjonens medlemmer å forme og stikke ut kursen for dette, men de potensielle mulighetene er mange.

 

 

Jeg synes dette er ganske greit å forholde seg til. Men jeg er kanskje ikke helt habil i den saken :wink:

 

Problemet er vel heller at vi ikke har så mye å vise til enda, men alle foreninger må starte et sted. Hva med å heller fokusere på det positive? Som en ung organisasjon slipper vi å slite med "sånn har det vært og sånn skal det være fordi sånn har det vært". NOJS er en forening som fremdeles er i støpeskjeen, en forening man kan være med på å forme.

 

Og når det gjelder hemmelighetskremmeri er jeg ikke enig, NOJS har flere ganger vært først (med svært god margin) ute med informasjon bl.a. om arbeidet med ny Våpenforskrift.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det der blir vi nok aldri enige om.

 

Jeg oppfatter det slik at den eneeste hensikten med NOJS var å sikre driften av kammeret.no, men et eller annet sted på veien har interimstyret (sjekk hva interim betyr..) forandret kursen.

I fjor ble det invitert til å tegne seg som medlem og invitert til generalforsamling, men stemmeretten på generalforsamlingen ble forbeholdt de få som var medlem FØR det ble åpnet for innmelding fra oss andre.

I tillegg besavres alle spørsmål om og rundt NOJS med "meld deg inn så får du vite".

 

Sorry-dette er ullent så det holder!

 

Beklager avsporingen.

 

ps-får feilmelding der "Donate"-knappen skal stå?

Link to comment
Share on other sites

ps-får feilmelding der "Donate"-knappen skal stå?

 

Da er det vakkert om du paster den. :)

 

Om den dukker opp igjen skal jeg gjøre det, sto 2 linjer med tekst tvers over skjermen flere ganger i går kveld, men nå kommer "knappen".

Men det er ikke helt som før; når jeg åpner forumframsiden kommer listen med aktive emner (den på venstre side) opp med linjer tvers over skjermen, kun dette som står der en liten stund før resten av siden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har allerede blitt lei av å få "Donate" midt i fleisen hele tiden. Hadde håpet på en diskret knapp på strategiske sider som portalen eller forumets hovedside, ikke midt i glaninga på hver eneste side som åpnes. :evil: En nærliggende informasjonslink om bruk og formål for donasjonene hadde vært en fordel, men det er kanskje snart på plass? Hvor mye går til Kammeret, hvor mye går til NOJS, hvor mye settes til side til en uværsdag..?

 

Gir med glede til støtte for Kammerdrift og høyere faner for jegere og skyttere; men om NOJS skal vokse seg stor bør det ikke skapes et inntrykk av en lukket organisasjon, og uttalelser som

I fjor ble det invitert til å tegne seg som medlem og invitert til generalforsamling, men stemmeretten på generalforsamlingen ble forbeholdt de få som var medlem FØR det ble åpnet for innmelding fra oss andre.
vekker ikke min tillit! Fant 3månedersregelen i vedtektene - hvorfor?

 

Donasjoner er som kjøp av en vare/tjeneste, uansett om varen er fysisk eller bare en følelse av å ha bidratt til noe man brenner for.

Å donere til ukjent formål blir som å betale for en vare man ikke mottar. INFO = CASH! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant 3månedersregelen i vedtektene - hvorfor?

Noe som er helt vanlig i alt fra små klubber til store organisasjoner.

Det er for å forhindre masseinnmeldinger dagen før eller under Generalforsamlingen .

Vi ønsker vel ikke at våre motstandere som ikke spiser kjøtt skal kuppe oss, gjør vi vel?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, Nordlandsdreveren. Info om dette kommer. Her er litt til å begynne med.

 

Nojs skal lage et fond som skal brukes til støtte for jegere og skyttere. Dette skal brukes på saker som er av viktige for oss, av viktig prinsipiell karakter, eller andre gode saker som trenger økonomisk ryggdekning. Fra start, og for en tid framover vil pengene fra donasjonsknappen gå utelukkende til dette fondet.

 

Vi har ikke på plass retningslinjer for utvelgelse av saker, eller noe mer konkret å si om prosessene rundt dette pr nå, men håper å komme tilbake til det så snart som mulig. Det ligger noen forslag til saker som trenger støtte, og så snart det er mulig vil vi komme med mer informasjon om dette.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror dere nye medlemmer strømmer til med en slik hemmeligkremmeri som NOJS driver? På f.eks NJFF sin side får man oppdatert saker de jobber med samt vedtekter hele tiden. (trenger ikke passord eller være medlem) Tilogmed regnskapet deres ligger på nett :wink:

Men jeg tolker det som at dere har nok penger til driften :?

 

Driver vi med hemmeligkremmeri? Hva konkret tenker du på?

 

NJFF har vel en del som jobber på heltid med dette, så jeg synes det er litt urettferdig å sammenlinke oss med dem.

Vel er det en stund siden jeg var inne på NJFF's sider, men jeg har nå logget meg på, og jeg tror ikke alt der er tilgjengelig for alle.

 

Vi har diskutert å legge regnskap på nett. Om det skjer, så skjer det selvfølgelig ikke før etter at vi har hatt årsmåte. Det regnskapet du finner på NJFF's sider er nok sansynligvis et regnskap som er godkjent av et årsmøte.

Link to comment
Share on other sites

Nojs skal lage et fond som skal brukes til støtte for jegere og skyttere. Dette skal brukes på saker som er av viktige for oss, av viktig prinsipiell karakter, eller andre gode saker som trenger økonomisk ryggdekning. Fra start, og for en tid framover vil pengene fra donasjonsknappen gå utelukkende til dette fondet.

 

 

Jeg mener det blir fryktelig feil at et interimstyre forandrer kursen fra "sikre drift av kammeret.no" til et ønske om å lage en omfattende organisasjon med kampfond.

 

merk at jeg ikke er uenig i at en slik organisasjon bør startes, det er måten det gjøres på som blir feil.

Link to comment
Share on other sites

Fant 3månedersregelen i vedtektene - hvorfor?

Noe som er helt vanlig i alt fra små klubber til store organisasjoner.

Det er for å forhindre masseinnmeldinger dagen før eller under Generalforsamlingen .

Vi ønsker vel ikke at våre motstandere som ikke spiser kjøtt skal kuppe oss, gjør vi vel?

 

 

Joda, en slik regel er helt vanlig. Men du ser at det er litt snodig (for å si det mildt..) å åpne for innmelding så sent at INGEN andre enn noen få utvalgte har stemmerett på generalforsamling?

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er selvfølgelig gjort med verste mening, slik at noen av oss kunne blinke med frimurerringene mens vi konspirerte om verdensherredømme via NOJS... :lol:

 

Eller kanskje det kan tenkes at tiden ble litt i knappeste laget for at alt skulle kunne gå på skinner i første omgang og at det tross alt opplevdes som bedre å gjennomføre en gen.fors etter vedtektene enn å starte med å bryte vedtektsettet og drifte videre uten en gang å forsøke å forholde seg til disse ??

 

Pr idag er det ihvertfall ikke noe problem å utøve de demokratiske prossessene på en vettug måte, for de av oss som har mer enn 3 mnds medlemskap i orden.

 

Personlig synes jeg at det har skjedd en hel del på de to årene som er gått siden ett titalls mennesker møttes og syntes det kunne være lurt å forsøke å trekke igang en frittstående organisasjon for jegere og skyttere, med hovedformål å drifte kammeret, samt å vurdere hva som eventuellt kunne være andre aktuelle gjøremål, bla lov og forskrifter som regulerer interesseområdet - fritt for bindinger til andre, utøvende, jakt og skytterorganisasjoner...

 

At verden ikke står stille innenfor intressefeltet er vel ikke akkurat noe nytt og at det som skulle ha vært en rolig, organisasjonbyggende periode, fikk seg et skudd for baugen når JD fant det for godt å kaste frem en våpenforskrift som brøt diamentralt i forhold til hva som var forventet etter en vettug demokratisk prossess, og at internt organisasjonutviklende arbeid fikk vike plassen for eksternt arbeid i forhold til saker som var diskutert som eventuellt relevante områder å jobbe innenfor, synes ihvertfall jeg er greit - at arbeidsmengden ble såpass stor som den ble, tror jeg ingen var klar over når NOJS ble dannet.

 

Det jeg derimot har problemer med å forstå er enkeltes behov for ved enhver anledning å mistenkliggjøre den jobben som er gjort og gjøres.

 

Rom ble ikke bygd på en dag og det blir ikke en liten organisasjon i Norge, heller...

 

Veien blir til mens en går.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det blir fryktelig feil at et interimstyre forandrer kursen fra "sikre drift av kammeret.no" til et ønske om å lage en omfattende organisasjon med kampfond.

 

merk at jeg ikke er uenig i at en slik organisasjon bør startes, det er måten det gjøres på som blir feil.

Min understrekning.

Vi er ikke lenger et interimstyre, husker du? Styret ble konstituert på generalforsamlingen i fjor.

Joda, en slik regel er helt vanlig. Men du ser at det er litt snodig (for å si det mildt..) å åpne for innmelding så sent at INGEN andre enn noen få utvalgte har stemmerett på generalforsamling?

Mener å huske en "Chiefen.v-1" som har stilt de samme spørsmålene tidligere :) For det er generalforsamlingen i fjor du tar opp igjen.

Tror at du har fått begrunnede svar tidligere også, men her er de nok en gang:

Generalforsamlingen i fjor var et konstituerende årsmøte som handlet kun om en ting, og det var å konstituere styre fra å være et interimstyre til å bli et hovedstyre i Nojs. Det var alså ikke valg, men derimot kun en formell start for det sittende styre. Dette var et fysisk møte hvor de som hadde anledning hadde muligheten til å sett trynene til styremedlemmene.

I år derimot er det en ordinær generalforsamling med valg av styre og varamedlemmer. Årets generalforsamling blir på nettbasis slik at vi bør nå alle våre medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det blir fryktelig feil at et interimstyre forandrer kursen

 

Hæh? Det er vel interimstyrets oppgave å sette kursen, og dette ble kursen de satt. Vi snakker tross alt om de som faktisk startet hele showet og som finansierte driften fra egen lomme en god stund. Det var de som tok på seg det (betydelige) merarbeidet med å skape et forum som ikke kan legges ned så lenge det er vilje til drift, hva skulle hindre de i å opprette en større og potensielt langt viktigere organisasjon i samme slengen? Har de gitt noen løfter om at det ikke skulle skje?

Link to comment
Share on other sites

Jaja chiefen, det er ikke helt lett å forstå deg. Såvidt jeg kan se (har lest innlegget ditt flere ganger) så mener du at det er bra med en organisasjon som NOJS. Og, at en organisasjon som NOJS skal støtte jegere og skyttere i vanskelige saker. Det du er i mot er at det sittende styret gjør NOJS til en slik organisasjon, eller?

Så langt er det ingen protester mot at NOJS har involvert seg, med betydelig slagkraft om jeg får tilføye det, i saken om våpenloven. Det er i tillegg til å sikre kammerets drift, men har stor betydning for jegere og skyttere. Jeg tror at når vi (snart) kommer dit at vi kan si mer om hvilke saker vi arbeider med for å støtte jegere og skyttere, så vil det ikke være noen som er i mot det også. Kanskje bortsett fra deg da, som er for saken, men mot at det sittende styret går for saken. Eller? Du får si i fra om jeg har misforstått deg her, det har jeg antakelig, for jeg skjønner ikke bæret av hva du faktisk vil med dette. Hvis det ikke da er at du frykter at et NOJS som engasjerer seg i saker utover kammeret gjør at kammeret risikerer å bli nedlagt? Det kan ikke skje, rett og slett, så hvis det er dette du er bekymret for så synes jeg du skal slutte med det.

 

Angående dette med 3 mnd regelen. Bamrud sier det i grunnen veldig bra (Min utheving)

Fant 3månedersregelen i vedtektene - hvorfor?

Noe som er helt vanlig i alt fra små klubber til store organisasjoner.

Det er for å forhindre masseinnmeldinger dagen før eller under Generalforsamlingen .

Vi ønsker vel ikke at våre motstandere som ikke spiser kjøtt skal kuppe oss, gjør vi vel?

Hverken anti-kjøtt mennesker eller andre grupper skal få kuppe NOJS. Det er hovedgrunnen til at det er en slik regel i de fleste organisasjoner.

 

For øvrig, det er snart årsmøte og valg i NOJS, dette foregår på nett, i medlemskammeret. Halve styret hvorav jeg er en er på valg, og det er friskt blod på listene! Etter mitt skjønn veldig gode kandidater. Jeg har stor tro på at NOJS kommer til å vokse med det nye styret.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett bittelitt på grasrotandelen. Slik jeg oppfatter dette vil vi ikke kunne delta:

 

Paragraf 2:

En enhet i Frivillighetsregisteret kan motta grasrotandel hvis enheten driver frivillig virksomhet kun på lokalt nivå. Med lokalt nivå menes her på regionsnivå eller lavere.

 

Jeg har ikke satt meg inn i bakgrunnen for dette, eller om vi på noen måte kan karakteriseres som å drive på regionsnivå, men det er vel svært tvilsomt..

Link to comment
Share on other sites

Min kritikk ikke noe med personene i interimstyret (jeg velger å kalle et styre valgt på en generalforsamling med 10-15? spesielt inviterte stemmeberetigede for interim) å gjøre. Jeg imponert over ha NOJS har fått til.

 

Men likefullt mener jeg at en god del burde vært gjort annerledes.

Spesielt det at det ifjor ble åpnet for innmelding med faner og basuner og "nå blir det generalforsamling" uten at det ble opplyst at "sorry-dere har ikke stemmerett på denne første og konstituerende generalforsamlingen" mener jeg var et stort feilgrep.

Initiativtagerene og styret virker veldig opptatt av at alt skal være 110% spikret før de slipper andre medlemer til, dette sammen med at stort sett alle spørsmål om og rundt NOJS besvares med "meld deg inn så får du vite" gjør meg skeptisk til å melde meg inn og enda mer skeptisk til å donere kroner til en samlepott for kammeret.no og NOJS.

 

Da skal jeg la være å skrive i denne tråden (tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Det er altså rekkefølgen du reagerer på - vi skulle ikke åpnet for innmelding før vi formelt konstituerte styret. Jaja. Jeg har for lenge siden forstått at dette irriterer deg, men jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor - spesielt etter at du er forklart opp og i mente, en dullion ganger, hva som hele tiden har vært ideen med kammeret. Fra dag én.

 

Jeg kan ikke fatte at surmulingen din skyldes annet enn generell mistro til oss som jobber med dette, og det er helt greit. Jeg har for lenge siden innsett at det ikke nytter å fortelle deg noe som helst av ting du ikke vil høre eller som ikke samsvarer med hva du har bestemt deg for å mene.

 

Derfor ønsker jeg deg lykke til videre med sutringen, og håper (virkelig - helt sant) at den gir deg mer enn den gir meg.

 

Blir dette moderert, setter jeg det på CV-en!

 

Takk for oppmerksomheten!

Link to comment
Share on other sites

Neida, CV2 - dette er bare et uttrykk for at NOJS består av mennesker. Veldig mange mennesker blir drittlei av perpetuell syting, og på et tidspunkt blir sytingen og de som syter bare nærmest ubetydelig(e). Det vil uvergelig medføre at folk som virkelig har noe å klage over, innimellom ikke blir hørt. Og det er trist.

 

Gratulere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ikke styremedlemmene ta ting som skurrer litt ydmykt, istedet for de samme copy/paste svara som blir gitt hver måned dette blir diskutert?

 

Veldig mange mennesker blir drittlei av perpetuell syting, og på et tidspunkt blir sytingen og de som syter bare nærmest ubetydelig(e)

 

Så de som ikke sitter å duller med styret er ubetydlige?

 

men jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor - spesielt etter at du er forklart opp og i mente, en dullion ganger, hva som hele tiden har vært ideen med kammeret. Fra dag én.

 

Ideen med kammeret fra dag 1 er en helt annen enn det som skjer nå. Nå er det en kun en lukket gruppe som får være med å utvikle kammeret.

 

 

Så til at noen vegeterianere skal kuppe styret. Kjære vene, mener dere det dere skriver?

Link to comment
Share on other sites

 

Ideen med kammeret fra dag 1 er en helt annen enn det som skjer nå. Nå er det en kun en lukket gruppe som får være med å utvikle kammeret.

 

 

Så til at noen vegeterianere skal kuppe styret. Kjære vene, mener dere det dere skriver?

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Morten,

 

Denne diskusjonen gidder jeg ikke mer. Men allerede på Elitelosjen (savner virkelig den siden. For de som ikke var med da, så var det et fora som ble opprettet rett før SL gikk fløten. Var vel prototypen til Kammeret. Om jeg ikke tar feil så var det vel Dachs som opprettet den også ) Ble alt diskutert at det skulle være et brukerstyrt forum. Så etter en stund gikk folk til og fra interimstyret, dermed ble det vedtatt i etterkant at man måtte være medlem i NOJS får å være med å forme utviklingen til Kammeret. Jada jeg vet dere vil hevde at noen var litt hyperaktive i sine uttalelser i starten, men den svelger jeg ikke, for jeg leste det meste som ble diskutert i den saken både på SL, Elitelosjen og starten på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg skjønner problemet, dere føler at dere ble lovet noe dere ikke har fått. Men hvis vi nå dropper semantikken og ser på intensjonen bak kammeret så mener jeg at løftet er i behold.

 

Den grunnleggende intensjonen var å opprette et forum som ikke var avhengig av noen enkeltperson, et forum som ikke kan legges ned fordi initiativtakeren(e) går lei. DET HAR DERE FÅTT! Hva er problemet? At dere må være medlem for å kunne påvirke? Tro meg, det er likevel ørten ganger bedre enn noe annet forum på nett. Hvilken innflytelse hadde vi brukere på Sluttstykket? INGEN! Tom var Gud på godt og vondt, og når han gikk lei var alt vi hadde skrevet der tapt for evig.

 

Hvor lett er det å bli hørt i en organisasjon som feks NJFF? Hvor lenge måtte folket jobbe før de ville ta opp blyforbudet på nytt? Her er dialog med Styret en daglig hendelse. På medlemskammeret har man forfattet innspill til ny forskrift i fellesskap, hvordan er mulighetene for det innen NJFF, DFS, eller noen av de andre forbundene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...