Jump to content

Paypal donasjonsknapp


Guest Thomasnb

Recommended Posts

Rolig nå Anders, vi trenger ikke for mye "enten er dere med oss eller mot oss" her. Man kan ikke kreve at folk skal være medlem i noe de virkelig ikke tror på, jeg er ikke-medlem av alt for mange organisasjoner til å kunne kreve det av andre. Og hva Jaktlykke må ha gjort eller ikke gjort, sutring er ikke det som kjennetegner hennes oppførsel her inne. Hun ble spurt om sin mening og hun gav den, det må vi tåle.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så: Om du skulle ønske å melde deg inn i NOJS kan vi godt ha bruk for deg, kansje (jeg tror det er brukbare odds) kan det bli en vinn/vinn situasjon?

For NOJS sitt beste for fremtiden, vil jeg anbefale deg med å slutte å uttale deg! Det er lett med måten du utrykker deg på at noen tror du er en del av ledelsen i NOJS!!

Jeg er flere ganger på nippet klar til å melde meg inn (Som etter innlegget til Skaubjønn) men så kommer det noen nisser og ødlegger hele stasen :wink:

Da er vi to..

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg synes det blir svært urettferdig overfor styret i NOJS at uttalelsene fra et medlem som ikke sitter i styret skal vektlegges i forhold til å melde seg inn eller ikke. AndersG opptrer ikke akkurat som stemmesanker i denne tråden, men det er vel klart for alle at han ikke representerer NOJS på noen måte..?

Link to comment
Share on other sites

@AndersG: Sånne svar som det der...

Sånn svar lettere redigert, språkbruken får stå. Jeg syns del to av inlegget mitt illustrerer ekstremt godt et par av motdebattantene her inne. Jeg kunne bare fjernet det, men det holder jeg meg for god til.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg synes det blir svært urettferdig overfor styret i NOJS at uttalelsene fra et medlem som ikke sitter i styret skal vektlegges i forhold til å melde seg inn eller ikke. AndersG opptrer ikke akkurat som stemmesanker i denne tråden, men det er vel klart for alle at han ikke representerer NOJS på noen måte..?

 

Joda, men for min del er det flere "nisser" her, inkludert medlemmer i styret.

Link to comment
Share on other sites

Har et par spørsmål!

 

Er vi (brukere av kammeret) stort sett forøyd med det produktet vi har til rådighet? HAr vi et bra produkt? Jeg mener at vi har et velfungerende produkt og da skjønner jeg ikke støyen som genereres her inne. Er det fordi folk her får utløp for generell frustrasjon?

 

NOJS fungerer også bra med de medlemmene de har.

 

Hvordan dette skal organiseres i fremtiden begynner jeg å lure på? Hva er det beste for NOJS og hva er det beste for Kammeret? Og til slutt det viktigste, hva er det beste for Norges jegere og skyttere?

 

Det skal holdes et valg nå ganske snart. Styret vil ikke klare å få alt på plass før valget. Vi skal gjennom en krevende prosess. Vi skal holde årsmøte på nett og vi har alle sammen en jobb og familie ved siden av arbeidet med Kammeret. Det må være opp til det nye styret sammen med bruker og medlemmer å forme fremtiden.

 

Jeg er enig med Morten når han skriver at vi må bli bedre på infomasjonsbiten!

 

Og til slutt vil jeg bare nevne at donasjonsknappen skal generere midler for å fremme jakt og skytesporten!

Link to comment
Share on other sites

Har et par spørsmål!

Er vi (brukere av kammeret) stort sett forøyd med det produktet vi har til rådighet?

Og til slutt vil jeg bare nevne at donasjonsknappen skal generere midler for å fremme jakt og skytesporten!

For min del er jeg ikke allverdens imponert over at det lar seg gjøre å drifte et forum, dere er jo ikke akkurat alene om det.

Det som forundrer meg litt er at det liksom ikke "skjer noe" utover forumet (og tildels våpenforskriften). Nå er det jo nevnt at informasjonsflyten ikke er god, så jeg har kanskje feil.

Innlegget under ble skrevet da forumet var i sin spede begynnelse og intensjonene er jo gode, men har det skjedd noe eller finnes det overhodet noen planer? Merk at det står "Det er tilknyttet", "Vi har svært erfarne hjemmeladerentusiaster" og "Vi har folk med fagkompetanse og redaktørkompetanse".

Det er et alternativ for de som ønsker å være med på å forme et brukerstyrt forum hvis overskudd skal brukes utelukkende til å fremme jeger- og skyttersporten. Hele formålet med forumet er å fremme og tilrettelegge.

Det er tilknyttet jegerprøveinstruktører som stiller seg disponibel for fremtidige gratis jegerprøver. Vi har svært erfarne hjemmelader entusiaster som stiller seg disponibel til å holde ladekurs. Vi har folk med fagkompetanse og redaktørkompetanse som skal skille ut og kvalitetssikre innhold i de innlegg som har verdi for ettertiden. De er planer om å bearbeide disse innleggene om til artikler, samle de mest nyttige og trykke opp et magasin som gies gratis til medlemmene for bevaring i bokhyllen i all ettertid. Med den kompetansen som er samlet på forumet får man et våpen/jaktblad som går utenpå alt annet som finnes på markedet i dag. Det finnes ikke konkurrenter til noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg ikke allverdens imponert over at det lar seg gjøre å drifte et forum, dere er jo ikke akkurat alene om det.

 

Nei, et forum er i seg selv ikke noen voldsom jobb å drifte. Men nå er ikke Kammeret et helt vanlig forum heller da, hvor mange andre forum vet du om som er organisert som dette? Jeg kommer ikke på noen i farta. Tro meg, et "sånn er det og hold kjeft"-regelverk ville gjort jobben mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

Nei, et forum er i seg selv ikke noen voldsom jobb å drifte. Men nå er ikke Kammeret et helt vanlig forum heller da, hvor mange andre forum vet du om som er organisert som dette? Jeg kommer ikke på noen i farta. Tro meg, et "sånn er det og hold kjeft"-regelverk ville gjort jobben mye enklere.

 

Tja, hvordan andre fora jeg frekventerer er organisert vet jeg ærlig talt ikke, og så lenge de fungerer (for mitt bruk) vet jeg ikke helt om organiseringen betyr så mye for min del. Robsoft er jo mye likt Kammeret i brukerstruktur og opplegg og det fungerer jo greit (er vel mye likt gamle SL i oppbygning?). Ellers er jeg inom diverse forum om biler, foto, friluftsliv og klokker uten å reflektere spesielt over organiseringen. De oppleves heller ikke som "sånn er det og hold kjeft"..

Nå var vel resten av innlegget mitt over viktigere enn organiseringen av Kammeret for min del dog.

Link to comment
Share on other sites

Tror du vi hadde gjentatt dette på et imponerende antall måter om du hadde svart på spørsmålene fra starten av istedet for å virke sår over å kritikken?

Ja, det tror jeg. Eller forresten; nei - jeg tror ikke, jeg vet. Vi har besvart spørsmålene fra starten. Mange, mange ganger.

 

Vel. Jovist har dere svart. I tråder som denne. Forventer dere at alle skal lese alle tråder?

Fulmen gikk av som moderator etter et hylende innlegg rettet til meg for at jeg stilte et spørsmål som tydligvis hadde vært diskutert "nok". Jeg ble kalt for brønnpisser og jeg vet ikke hva. Jeg har til tider vært lange perioder vekke fra forumet, på samme måte som du Vinje har gjort det selv. Man går ikke tilbake og leser alt som er skrevet de siste 6 mnd siden man var inne sist.

Om dere i stedet for å hele tiden svare i tråder i det "uendelige", hadde laget svar som stod i "Velkommen" forumet, eller under FAQ, ville dere slippe å svare i det "uendelige", det var bare til å vise til nevnte plass.

Ta "nedetida". Det var ikke snakk om å lage en synlig info for nye brukere, mindre aktive brukere og ikke minst mulige nye brukere. Hadde dere spurt etter penger da, hadde dere hatt lommene fulle på 2 timer og kunne satt arbeidet vekk til folk med tid, og sluppet å la teknisk sjef jobbe Japanske krigsvakter innimellom skolearbeidet.

Ta "brukerstyrt". Uendelig enkelt forklart av Dachs. Få det opp på samme plass, case closed.

Osv.

 

Jeg har stor tro på NOJS, på det Morten og Tron holder på med, og jeg forstår at det tar utrolig mye tid, men når folk kommer med forslg til å gjøre situasjonen enklere forventer man mer enn "hold nå klaffen så vi får arbeidsro".

Det hørte vi nok av på Sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt hverken mage eller tid til å lese hele denne tråden fra begynnelsen, beklager det, men slik den har utviklet seg i det siste ser jeg det er enda en NOJS tråd og føler for å kommentere noen ting prinsippielt og dels komme med noen personlige tanker (altså "jeg mener", ikke "styret mener").

 

Det sier seg selv at for å ønske å bli medlem av en organisasjon og betale medlemskontingent må man føle at organisasjonen står for og arbeider for noe som er viktig for en selv. Man må se at det faktisk gjøres noe og at det som blir gjort er nyttig og bra. Det å drive en nettside alene er for veldig mange ikke i nærheten av nok, det er mange fora og nettsider og de aller fleste har ingen organisasjon bak seg.

 

Jeg mener kammeret er annerledes fordi det er organisert med NOJS som "drifter", arbeid og ansvar er pulverisert på mange personer og vi har derfor et meget robust forum som ikke avhenger av at èn eller fem ildsjeler orker holde på. En slik robusthet er etter min mening også en forutsetning for å få andre ressurser til forumet, et artikkelbibliotek med ting som den fantastiske langholdsartikkelen, artikler om kulestester, ulike hjemmeladingstemaer etc. Artikler blir ikke borte og det må kjennes mer givende og attraktivt for potensielle forfattere å lage ting for forumet vårt når det er svært stor sannsynlighet for at det blir liggende til informasjon, videreutvikling og diskusjon over lang tid. Det blir rett og slett ikke borte.

 

Men, dels fordi det jo også er andre fora som fremstår som robuste uten at de har vår struktur og dels fordi det hele tiden har vært snakk om at NOJS skulle være så mye mer kan jeg godt forstå at mange er tilbakeholdne eller skeptiske til å væere med i NOJS før de ser at vi blir noe mer og hva vi blir.

 

Jeg mener at NOJS allerede er mer enn noe som står bak kammeret. At det ikke er klart for mange skyldes dels forventninger som beskrevet over, men også mangel på god formidling. Vi burde helt klart være flinkere til å informere om ting som skjer i NOJS. Jeg prøver å gi god informasjon om det som ligger meg nærmest, arbeid i forhold til rammevilkårene våre i lov og forskrift, men ser at det blir lite og sporadisk. Det er ikke interessant lesing at jeg har vært på x antall møter, snakket med x antall personer i x antall timer, skrevet x antall sider om dette eller hint. Det er resultater som betyr noe. Det er resultater som er interessant å lese om. Og det er langt mellom hver gang det er noe å informere om i den henseende, arbeidet er langsitkig og langtekkelig. Og det er mange ting som burde vært på plass som ikke er det, vi skulle hatt en klar og nedskrevet "våpenpolitisk plattform" og et handlingsprogram i forhold til dette. Vi har hatt gode diskusjoner på medlemskammeret, men ikke fått ut fingren og ført noe i pennen. Det må på plass. Vi skal ha valg nå i mai, så denne sommeren blir den biten gjennomført etter vedtektene, det vil mange sette pris på å få på plass. Her har det vært både praktiske, tekniske og formelle utfordringer, men igjen så er det kun resultat som virkelig er interessant og nå får dere endelig se det.

 

Vi har brukt mye tid i styret på enkeltsaker, enkelttråder, som har med drift å gjøre. Styret er opptatt av hvordan en ter seg på kammeret og at spørsmålene om hvor grensene går for hva vi ikke tolererer på et prinsippielt plan er en styresak. Erfaringene fra sluttstykke, som gikk til grunne takket være manglende styring, har nok ridd oss litt som en mare. Men det er klart at den "daglige driften" ute i forumet er et moderatoransvar og noe styret med fordel kunne engasjert seg langt mindre i når det står på og heller tatt noen runder på i etterkant for å se på regelverk o.l. Vi har vel lært såpass. Når det er sagt mener jeg at NOJS og kammeret er og må forbli uadskillelige. Det er NOJS som er garantisten for at ikke det går med kammeret som med Sluttstykke. Det er fordi NOJS er ansvarlig for driften, og for kontinuiteten, at vi har en så robust grunnmur i forumets organisering og drift. Det betyr ikke at NOJS og styet skal være synlige i den daglige driften, jeg ser den helt klart. Det betyr derimot at NOJS må kunne bruke forumet aktivt til å diskutere og fremme sine saker.

 

Etter min mening er NOJS sin største og viktigste oppgave å sikre driften av kammeret. Deretter ser jeg det største og viktigste potensialet i at det er en nettbasert organsiasjon som kan og skal samle alle våpen og skyteinteresserte, og representere deres interesser på tvers av særorganisasjonene. Muligheten for å få en organsisasjon som i forhold til myndigheter, regelverksarbeid og generelt omdømme ute i befolkningen ellers kan samle og representere en stor og representativ masse av norges våpeneiere mener jeg er tilstede her fordi et så stort antall mennesker med likeartede interesser møtes daglig på forumet. At vi trenger en slik organisasjon for å overleve som "art" er jeg ikke i tvil om. At det krever betydelig arbeidsinnsats, stor transparens og åpenhet samt tydelig resultatoppnåelse for at den skal vokse seg stor er jeg heller ikke i tvil om.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hei, Tron!

 

Dette innlegget ble jeg jammen imponert over - i positiv forstand :)

 

Takk for at du tok deg tid til å forklare ting på en særs ryddig og informativ måte. Dette satt jeg (og nok mange med meg) veldig stor pris på.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre med arbeidet :D

Link to comment
Share on other sites

Synes det er unødvendig mye gnål og støy her. Jeg vil gjerne uttrykke min tillit til Nojs, styret, og deres intensjoner. Jeg vil også takke for kammeret.no

Jeg er ingen superkverrulant som kan argumentere over flere sider i denne diskursjonen. Så istedet så velger jeg rett og slett å ha tillit til ildsjelene.

 

Nå melder jeg meg inn i NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at for å ønske å bli medlem av en organisasjon og betale medlemskontingent må man føle at organisasjonen står for og arbeider for noe som er viktig for en selv.

 

 

Tron

 

Jeg må si meg enig i det meste av det du skriver, men jeg har lyst til å kommentere setningen jeg har sitert over.

 

Jeg synes faktisk ikke at medlemskontingenten på 200 kroner er mer avskrekkende enn at, mens jeg venter på hvordan NOJS skal utvikle seg og hva det skal bli når det blir stort, velger å støtte organisasjonen i håp om at den skal bli det som det ser ut til å være intensjoner om.

 

Dette er selvsagt opp til hver enkelt om de vil bidra, eller sitte på gjerdet, men faktum er at NOJS, som andre organisasjoner, trenger medlemmer for å utvikle seg. Skulle en etter hvert ikke like utviklingen er det jo bare å melde seg ut, men da har en i hvertfall gitt det en sjanse.

 

...og nå har jeg jaggu fått somlet meg til å betale årets kontingent også :oops: Jeg rir ikke den dagen jeg saler påstås det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg meldt meg inn, og er klar til å bidra med det jeg kan for BRUKERNE på kammeret :wink: (Hva jeg kan brukes til aner jeg ikke)

Antar at det blir gjort vedtaksendring før valget, starter slik at vi nye håpefulle får stemmerett :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå var dette en tråd om muligheten for å donere en slump til NOJS og hvilke saker de skal jobbe for/med.

Dette er en mulighet som har vært etterspurt i lengre tid. Diskusjoner om høringer,medlemskap,info.svikt osv hører ikke hjemme her. Bruk tråden til å diskutere hvilke muligheter som ligger i donasjonsknappen og evt. hvordan dere ser for dere hva pengene bør gå til/forslag til hvordan donerte penger skal fordeles mellom organisasjonen NOJS og driften av kammeret.no.

G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg meldt meg inn, og er klar til å bidra med det jeg kan for BRUKERNE på kammeret :wink: (Hva jeg kan brukes til aner jeg ikke)

Antar at det blir gjort vedtaksendring før valget, starter slik at vi nye håpefulle får stemmerett :!:

Velkommen Solheimen! :D Håper på mange konstruktive innspill og gode diskusjoner. Det må vel vedtektsendringer til for å endre 3 mnd regelen. Slike må vedtas på årsmøtet, så det blir neppe endring på 3 mnd regelen denne gangen. Men send inn et forslag til årsmøtet om å fjerne denne da!

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei.

 

Som nyinnmeldt medlem så lurer jeg på hva styret tenker om saken til Tico, og tråden "mitt siste ettersøk".

Det har iallefall kommet frem at flere brukere ønsker at NOJS også burde se på denne saken, om Tico ikke får bistand fra

andre organiasjoner!

 

Så da spør jeg egnetlig rett frem, er dette noe styret har diskutert?

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva styret mener, men at saken er direkte skammelig er det ingen tvil om. Og om vi kan hjelpe Tico ville det glede meg stort.

 

Jeg må likevel stille ett grunnleggende spørsmål: Hvor i h*lvete er de andre foreningene i denne saken? Denne saken må jo være ytterst relevant for NJFFs medlemmer? NJFF er så stor at de kunne kjørt denne saken uten å tenke over finansene, hvorfor gjør de ingenting? Skal det virkelig være opp til den yngste og minste organisasjonen å ta alle saker som dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Styret i Nojs har bestemt at vi stopper donasjonene til Linda saken inntil videre. Det kan hende at denne saken får et rettslig etterspill som Nojs skal støtte, men det er foreløpig uklart. Når saken er avklart vil det komme en oversikt over saken, hvor mye som kom inn, og hvordan pengene ble brukt. Dersom det blir et overskudd av donerte penger som ikke brukes på Linda saken, vil disse overføres til Nojs støttefond for Jegere og Skyttere.

Donasjonsknappen som er laget til Lindasaken vil bli fjernet for en periode. Det vil komme en ny donasjonsknapp der man kan støtte Nojs støttefond for jegere og skyttere, og styret har laget følgende retningslinjer for dette fondet.

 

Retningslinjer for Nojs Støttefond for jegere og skyttere:

Styret i Nojs kan be om økonomisk støtte fra brukere av kammeret.no til Nojs støttefond for jegere og skyttere, gjennom en donasjonsknapp. Pengene som blir donert til Nojs støttefond skal i sin helhet gå til å støtte konkrete saker og problemstillinger som er av prinsipiell betydning for jegere og skyttere. Det er først og fremst tenkt som en mulighet til å gi juridisk bistand.

Prosedyre:

1. Enkeltpersoner, lag eller andre, som trenger bistand i saker som er prinsipielt viktige for jegere og skyttere kan be om støtte fra Nojs. Saken forbehandles i Lønkammeret i Nojs sitt styre. Ansvarlig i Lønkammeret legger frem en betenkning for styret i Nojs. Vurderingen av hvilke saker Nojs skal engasjere seg i vil bli tatt av Styret i samråd tilknyttede jurister og fagfolk. Avgjørelsen tas av styret i Nojs. I tilfeller hvor det er naturlig vil det også legges forslag fram for medlemmene i Nojs i medlemskammeret.

2. Dersom styret i Nojs bestemmer at saken skal følges opp, legges det ut informasjon om dette i en egen tråd i kammeret.no.

3. Ansvarlig person fra Lønkammeret legger frem en arbeidsplan og et budsjett for styret i NOJS. Planen stipulerer hvordan det er tenkt at Nojs skal arbeide med saken. Budsjettet gir rammebetingelser for Nojs sitt økonomiske engasjement. Ansvarlig for Lønkammeret kan når som helst be om en ny betenkning fra styret i forhold til arbeidsplan og budsjett.

4. Et eventuelt overskudd etter at saken er løst skal i sin helhet settes på en egen konto, og brukes til støtte i andre saker av prinsipielt viktig karakter. Disse midlene skal bokføres i regnskapet under ”Nojs støttefond for jeger og skyttere”, og legges frem for årsmøtet i Nojs til godkjenning sammen med regnskap og budsjett for Nojs. Midlene fra støttefondet kan under ingen omstendighet brukes til andre formål, for eksempel drifting av kammeret.no.

5. Donasjonsknappen på forumets forside vil være åpen også når Nojs ikke har saker til behandling, slik at det kan opparbeides en økonomisk buffer. Hensikten med en slik buffer er å ha midler tilgjengelige dersom det oppstår saker der Nojs trenger å være fort på banen.

 

For styret i NOJS

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som nyinnmeldt medlem så lurer jeg på hva styret tenker om saken til Tico, og tråden "mitt siste ettersøk".

Det har iallefall kommet frem at flere brukere ønsker at NOJS også burde se på denne saken, om Tico ikke får bistand fra

andre organiasjoner!

 

Så da spør jeg egnetlig rett frem, er dette noe styret har diskutert?

 

Mvh

 

Sako_35

 

Hei.

Eieren til Tico har ikke kontaktet Nojs med spørsmål om hjelp. Vi har diskutert saken allikevel, og skrevet denne vurderingen i tråden om Tico (mitt siste ettersøk).

 

Vi har vurdert denne saken i styret etter å ha vært i kontakt med Tico. Vi kommer frem til at:

 

* I utgangspunktet er ikke dette en sak for NOJS, fordi det ikke er en prinsippsak. Med prinsippsak mener vi en sak der rettslige prinsipper for jegere og skyttere er i sentralt. For eksempel Linda saken, der prinsipper rundt forvaltning er i fokus. Dette er en vanlig straffesak. Viktig det, og synd for Tico som ble utsatt for dette, men det berører ingen sentrale prinsipp.

* Det som skal til i denne saken er en stevning. Tico bør skaffe seg en advokat, og levere stevningen. Det behøver han ikke NOJS eller noen annen organisasjon for å gjøre, kun en advokat, og levere stevningen, og/eller kreve at politiet tar med hans sivilrettslige krav i straffesaken som er opprettet.

 

Dette er altså NOJS sitt syn.

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg lest Skaubjønn. :) Var den siste redgjørelsen om donasjonsknappen jeg kommenterte nå Skaubjønn. :)

 

Når saken er avklart vil det komme en oversikt over saken, hvor mye som kom inn, og hvordan pengene ble brukt. Dersom det blir et overskudd av donerte penger som ikke brukes på Linda saken, vil disse overføres til Nojs støttefond for Jegere og Skyttere.
Her står vel det meste du etterspør, så må smøre seg med tålmodighet John H. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...