Jump to content

Paypal donasjonsknapp


Guest Thomasnb

Recommended Posts

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Opprettelse av en organisasjon var uungåelig. Helt enig. Hvordan skal man ellers drifte dette påvirket av medlemmene. Men jeg er dypt uenig i opprettelsen av NOJS. Kommunikasjonsmessig skapte man en avstand umiddelbart til brukerne og istedet for å ha en brukermasse som vernet om organisasjonen "kammeret" og valgte å bli betalende medlemmer av kammeret har man nå en etter mitt syn bare gjort det vanskelig for seg selv og ikke bare skapt avstanden til brukerne, men dyrket den.

 

Så jeg -tror- NOJS slår ihjel kammeret med den valgte strategien og innen man gir opp forsøket på å være interessorganisasjon med noen få medlemmer og tenker man får bare være driftsorganisasjon så er det allerede forsent.

 

 

Dette fra en av grunnleggerene av kammeret.no.

Jeg er overbevist om at hadde det opprinneligs styret fortsatt å drifte forumet, og holdt NOJS utenfor, hadde forumet i dag hatt langt flere av de gamle, tunge brukerene blandt de aktive, og forumet hadde holdt et langt høyere nivå enn det gjør i dag.

Og jeg tror at hadde NOJS vært opprettet som en frittstående organisasjon som hadde brukt og annonsert på forumet, hadde de hatt langt flere medlemmer.

Man kan enda skille de to.

Link to comment
Share on other sites

Dette fra en av grunnleggerene

 

Korrekt, én av grunnleggerne. Flere av de andre er med fremdeles og har trua på prosjektet. Og med all respekt for Dachs så har ikke han noe større krav på den fulle og hele sannheten enn noen andre. Han hadde ikke trua og valgte derfor å trekke seg, det har jeg full respekt for. Om han får rett eller ikke gjenstår enda å se, men jeg tror vi begge håper han tar feil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som moderator her inne, og etter å ha vandra bak kulissene her i over eit år, så vil eg sei at Skaubjønn har eit poeng i sitt siste innlegg her.. Dette skriv eg som moderator, men bak min moderator rolle så ligg også mine private synspunkter, det er uungåelig.

 

Eg må sei at eg har ingenting i mot ein god diskusjon, der debattanter kan holde seg til saken, diskutere som skikkelige folk, uten å dra drittpreik og personangrep inn i diskusjonen. Kanskje dei fleste har fått med seg at eg liker veldig dårlig når folkeskikken begynner å bli eit lavmål, og at eg modererer med litt hard hånd i enkelte tilfeller.

Kanskje er eg litt gammeldags, men eg meinar at enkelte som har ein enorm tilfredstillelse i å kritisere både oss moderatorer og styret her inne, skal få lov til det, så lenge det er berettiga kritikk.. Eg er kanskje litt på jordet når eg omdiskuterer dette som tilfredsstillelse, men enkelte gonger så virkar det som om at livet er veldig tungt for enkelte å håndtere. Derfor skal dei på død og liv prøve å få dette forumet og vår organisajon NOJS til å væra mest mulig perfekt.

 

Er det sånn og forstå at det vanlige livet er såpass hardt og urettferdig, at ein skal på død og liv her inne, gje uttrykk for at både forumet og NOJS skal være så perfekt som overhodet mulig ? Eller er er livet såpass rettferdig og flott at dette skal være eit faktum ? Kanskje det er meg det er eit eller anna feil med, men i min kvardag så er ikkje livet på den hylla som er perfekt og alt er så bra.. Eg er ein familiemann med 3 unger og kjerring. Og i min kvardag i både jobb og privatliv så er kvardagen ein heilt annen. Kanskje det er derfor at eg ikkje skjønner når over 40 år gamle brukere her inne skal på død og liv prøve å så tvil og renne oss moderatorer og styret i senk med kritikk ? Dette er ikkje meint så stygt, men eg må sei at eg er ekstremt skuffa over ein del her inne som ved ein del anledninger har gjort det..

 

Eg synst det er skammelig å vandre inn i ein annen manns heim og kritisere og prøve og omvende han i forhold til det eg meiner. Ein kan alltids flisespikke på dette, men når eg melder meg inn på eit forum, så er det for å lese og spre det gode budskap og for å dela mine erfaringar og lage tråder som er interesante for ein del. På gamle gode SL, så fekk eg min dåp med å gå i diskusjon med eit par brukere her inne, og eg fekk passet påpeka.. Og Poacher fekk eg også på nakken ved 1 anledning, og det var meir enn berettiga.. Og eg tok det som ein mann, unnskyldte meg og retta opp i feilen.. Eg kritiserte SL fordi at det var nettopp alt for få moderatorer og at folk fekk både uttale seg og gjere som dei omtrent ville. Sjå kor det førte SL til. Etter det Poacher skreiv her inne, så var TJ så lei for å bli kalla inn til Politiet ved fleire anledninger, og at han gav opp og stengte døra.. ALT der inne er vekke, bilder, tråder og gode tips.. Det er kun enkelte få tråder som er gjenoppretta og lagt ut her.....

Dette skal ikkje skje med Kammeret.no. Det var også ein av grunn pilarene når Kammeret blei oppretta. Det som skjedde med SL er omtrent det samme som når ein venn tar livet av seg.. Det er grusomt, unødvendig og ein sitt etterpå med ein rar smak i kjeften og med eit spørsmålstegn på størrelse med Empire State Building..

 

Eg betaler gladelig 200.- for å være med i NOJS, av samme grunn som Skaubjønn. Det er like mykje som ein 6-pack med øl på ein Fredag, og det kan eg gladelig være foruten. Eg har også store vanskeligheiter mot at dei skulle gjere mitt liv som jeger og skytter vanskeligere. Men no er eg ein som har sett ting på innsida og veit kanskje litt meir enn andre, og vanlige brukere..

 

Eg ser at enkelte har litt vanskelig med å væra medlem fordi dei ikkje veit kva NOJS står for og arbeider for. Jo eg skal være einig i det, informasjonen der har vært mangelfull og det er kanskje vanskelig å melde seg inn og stå på ei liste, når ein ikkje veit kva organisasjonen står for. Dette kjem til å bli betre, det som har vært gjort så langt, har vært frivillig og gratis arbeide, og då meiner eg at det skal ikkje forvente all verden tilbake.

 

Eg er ikkje medlem i NJFF, fordi eg er faktisk ikkje einig i alt dei driv på med og dei har skuffa på ein del i siste åra.. Den geiteskyting saken, den var heilt forkastelig spør du meg. Eg var på nippet til å melde meg inn, men når eg fekk den der i fleisen, så fekk eg skikkelig avsky mot det.. Misforstå meg rett, dei har mykje bra som dei gjer, og jobbar for, men eg er ikkje ein mann som må stå på barrikadene, og rope og utrykke mine rettigheiter til ei kvar tid.. Det NJFF gjorde der, var ekstremt dårig gjort mot fleire av våre respekterte brukere. Og eg har veldig lite sansen for at dei ikkje kjem på pletten og unnskylder seg, og forklarer kva som var grunnen til at dei plutselig skulle bruke den saken som ein disputt på landsmøte...

 

Ellers så må eg faktisk rose ein del her i denne tråden, for å holde seg i skinnet, det er ikkje denne tråden eg kritiserer spesielt med det som står over her, men eg måtte ta ein del med i samme slengen her..

 

 

Vel, no er eg ferdig, eg gledar meg til Kammersmellen, og måtte alle få ei god helg ! :)

 

Link to comment
Share on other sites

 

Eg er ikkje medlem i NJFF, fordi eg er faktisk ikkje einig i alt dei driv på med og dei har skuffa på ein del i siste åra.. Den geiteskyting saken, den var heilt forkastelig spør du meg. Eg var på nippet til å melde meg inn, men når eg fekk den der i fleisen, så fekk eg skikkelig avsky mot det.. Misforstå meg rett, dei har mykje bra som dei gjer, og jobbar for, men eg er ikkje ein mann som må stå på barrikadene, og rope og utrykke mine rettigheiter til ei kvar tid.. Det NJFF gjorde der, var ekstremt dårig gjort mot fleire av våre respekterte brukere. Og eg har veldig lite sansen for at dei ikkje kjem på pletten og unnskylder seg, og forklarer kva som var grunnen til at dei plutselig skulle bruke den saken som ein disputt på landsmøte...

 

 

OK, så du melder deg ikke inn i NJFF, fordi styret har skuffet deg? På tross av at de jobber for en god sak?

Det høres merkelig kjent ut, det må jeg si...

 

I sin iver i å få NOJS akseptert i det gode politiske selskap, har man formet forumet til å bli så strømlinjeformet og politisk korrekt som det er i dag. Resultatet er et ganske kjedelig forum, som mange har sluttet å bruke. Men fremdeles rufsete nok til at enkelte politikere vil løfte øyenbrynene. Mao har har både forumet og NOJS tapt på styrets veivalg.

Og det gir meg ufattelig lite tilfredstillelse.

Link to comment
Share on other sites

.. Resultatet er et ganske kjedelig forum, som mange har sluttet å bruke.

Tja du bruker jo forumet du... Og det er vel ikke direkte mange som er enda mere misfornøyd enn det du er...

 

 

Ja jeg må si der er skikkelig lumpent gjort å jobbe for å få NOJS akseptert! Ufint var det å ta sjangsen til å få delta i å forme framtidens lovverk og forskrifter når den bød seg frem - vi skulle heller bare sittet å ventet, kritisert og ristet på hodet mens politikere og byråkater la stadig støre hindringer i veien forr oss som er jakt og skyteinteresserte... FYY NOJS hvordan kunne dere???!!!

 

 

Skråstillt tekst leses med ironi..

Link to comment
Share on other sites

I sin iver i å få NOJS akseptert i det gode politiske selskap, har man formet forumet til å bli så strømlinjeformet og politisk korrekt som det er i dag.

 

Der tror jeg du tar feil, for det har vært tanker om forumets profil fra dag 1,lenge før NOJS var påtenkt. Mye som en reaksjon på en del ting som skjedde på Sluttstykket, ikke glem at Tom måtte møte hos Politiet 4 ganger på grunn av skriverier der. Det var en del der som ikke var i vår beste interesse.

 

Regler som fungerer for en liten gruppe faste brukere ikke nødvendigvis fungerer på et stort forum, så veksten Kammeret har opplevd har også tvunget frem en del innstramninger. For selv uten NOJS er det liten tvil om at dette forumet er en (stor) del av vårt ansikt utad, og de som driver dette stedet ønsker ikke å sette interessene våre i et dårlig lys. Det er mulig at vi kunne gjort en bedre jobb der, men det er ikke lett å finne en god balanse. Heldigvis er ikke reglene for forumet skrevet i stein, så det er alltid mulig å justere på de i ettertid.

 

Om 5% av brukerne kunne droppet 5% av det de skriver ville det bli mye enklere for alle.

Link to comment
Share on other sites

Høggern har et poeng, men selv i AUF forventes det at man har betalt kontigent for at man kan være med å stake ut programmet...

Det er korrekt. Men jeg lurer enda på (ingen svarte) om de mange tusen medlemmene på kammeret ble brukt som brekkstang for at NOJS med sine noen hundre medlemmer fikk være med på forhandlinger. Å om dette skjedde, er de som forhandler med NOJS klar over at NOJS egentlig bare er en brøkdel av kammerets medlemmer.

 

Da blir det som AUF sine "medlemmer" som ikke hadde betalt, ikke var med å styrte avgjørelser, men som ble brukt da AUF skulle ha noe.

Link to comment
Share on other sites

Tja - parallelen kan vel også trekkes i forhold til om DFS`s ca 13000 klasseførte skyttere benytter de resterende 130000 tusen 30 skudds skytterene til f.eks å få økt innflytelse og penger over statsbudsjettet... :wink:

Alle er betalende medlemmer som kan stemme på årsmøter, ha innsyn i saker om de vil, osv ;) (om noen som betaler medlemsskap, har medlemskort å er registrerte medlemmer ikke har det så bryter det lokale laget reglene)

Så nei, neppe noen klar paralell.....

Men jeg tolker svaret til at NOJS brukte antallet brukere på kammeret, å ikke antall medlemmer i NOJS som brekkstang for å få være med i forhandlinger ?

Link to comment
Share on other sites

Håper du ikke svarer på vegne av NOJS på dette, for da faller kansje seriøsitetsoppfatningen til enkelte enda mer....

 

Men enkelte DFS skytterlag har kansje en rund definisjon av hva de oppfatter som medlemmer. Men i alle skytterlag jeg har vært medlem av er du pr definisjon ikke medlem om du ikke har betalt medlemsavgift og fått medlemskort.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tolker svaret til at NOJS brukte antallet brukere på kammeret, å ikke antall medlemmer i NOJS som brekkstang for å få være med i forhandlinger ?

Nei. Hvorfor du velger å tolke det slik får bli din sak, men den har ingen ting med virkeligheten å gjøre. NOJS ble hørt fordi at det NOJS sa (allerede før vi offisielt var NOJS) var fornuftig og tuftet på realiteter. NOJS begynte med noen ganske få, engasjerte mennesker som kastet seg rundt og tok fatt i noe ingen andre gjorde. Det virket, og det virker fremdeles.

 

Sånn; er det svar på spørsmålet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Nei høggern ikke av annen grunn enn at jeg i tidligere organisasjonsarbeide har erfart at stadig gjentagende kritikk i form av dålig gjemte beskydninger og gjentagende uvilje til å akseptere at ting er blitt som de ble faktisk ofte var et resultat et ønske om å motarbeide det man kritiserer.

Det er vel kansje for noen en helt legitim måte å "arbeide" på, men selv så mener jeg at kritikk og såing av tvil heller burde vært erstattet med deltagelse og rett til å bli hørt og være med å utforme all den tid man tross alt er invitert, og i noen tilfeller - total avholdenhet dersom man overhodet ikke ønsker å bidra.

 

Men ditt spørsmål er jo helt legitimt - jeg beklager at jeg oppfattet detannerledes, og at svaret du fikk var tilfredsstillende er jeg veldig glad for.

 

Så: Om du skulle ønske å melde deg inn i NOJS kan vi godt ha bruk for deg, kansje (jeg tror det er brukbare odds) kan det bli en vinn/vinn situasjon?

Link to comment
Share on other sites

NOJS ble hørt fordi at det NOJS sa (allerede før vi offisielt var NOJS) var fornuftig og tuftet på realiteter.

Hei, Morten!

 

Jeg regner med at det på et eller annet tidspunkt var snakk om hvor stor medlemsmasse dere representerte, eller hvor mange dere hadde i ryggen. Hva ble helt ærlig svart på dette?

 

Jeg har bare litt vondt for å tro at en organisasjon på størrelse med en liten lokalforening blir tatt med i et slikt "utvalg".

 

Men - I'll stand corrected om jeg tar feil :-)

 

Med Skaubjønn som hederlig unntak, virker svært få i ledelsen villige til å ta kritikk innover seg. Klarer de å få med seg medlemmer på grunnlaget de har lagt frem, så gratulerer jeg dem med det. Klarer de det ikke, så vil vel en forandring tvinge seg frem av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det på et eller annet tidspunkt var snakk om hvor stor medlemsmasse dere representerte, eller hvor mange dere hadde i ryggen. Hva ble helt ærlig svart på dette?

Jeg vet ikke hvorfor det er viktig, men svaret er at det ikke har vært interessant eller spurt om, for den sakens skyld. I det aller første møtet på Hvalstad, der alle organisasasjoner og forbund var representert, stilte jeg faktisk for Metallsiluettforbundet. Det møtet var forøvrig initiert og gjort mulig av en liten håndfull personer - meg selv inkludert. I forkant av dette skrev Lindboe og undertegnede kronikk som ble publisert i Dagbladet (den heter "Jakten på jegerne" om du vil søke den opp), og det var på dette tidspunktet ballen begynte å rulle. Neste skritt var første møte på Hvalstad. Etter dette begynte NOJS å komme formelt på plass, og har fortsatt arbeidet i etterkant. NOJS er formelt representert i utvalget av organisasjonene som jobber med den nye våpenloven, og JD har uttrykt ønske om halvårlige samarbeidsmøter.

 

Det er det som etterhvert ble NOJS sitt forarbeidarbeid, og i særdeleshet Tron (som er jurist) som førte til forkastelse av den forrige forskriften. Det er også Tron som formulerte den samlede protesten fra jeger- og skytternorge som har ført til dette.

 

Jeg kan bare beklage den mangelfulle informasjonen. Jeg kan derimot ikke forsvare konspirasjonsteorier som følge av dette - i hvert fall ikke når de i all hovedsak ser ut til å være basert på at NOJS skal ha andre hensikter enn hva som blir sagt (mangefullt, javisst - men ikke for å skjule noe!). Det er ikke slikt jeg har valgt å bruke fritid tilsvarende et årsverk eller mer uten å tjene en krone. Tro meg. En del, eller veldig mye av denne tiden, har gått med på å besvare innlegg og forsvare meg og andre mot dårlig skjulte indikasjoner på at vi driver med "noe".

 

Forumet er tilgjengelig, gratis, for alle som vil bruke det - det står i NOJS sine statutter, og skal alltid være sånn. Mener du NOJS informerer for dårlig, er jeg helt enig i det - og kritikken er notert. Hvis du nå (og mange med deg) kan slutte å gjenta dette på et imponerende antall måter, skal resten av oss gjøre så godt vi kan for å bedre informasjonsflyten drastisk, men det forutsetter at vi får tid til å gjøre det i stedet for å måtte forholde oss til tråder som denne. I mellomtiden anbefaler jeg at du benytter deg av din lovfestede rett til ikke å organisere deg, så skal vi på den andre siden jobbe med innspillene fra medlemmene, som nå faktisk er i gang med å forme NOJS slik de mener det skal være.

 

Deal?

Link to comment
Share on other sites

 

Så: Om du skulle ønske å melde deg inn i NOJS kan vi godt ha bruk for deg, kansje (jeg tror det er brukbare odds) kan det bli en vinn/vinn situasjon?

 

For NOJS sitt beste for fremtiden, vil jeg anbefale deg med å slutte å uttale deg! Det er lett med måten du utrykker deg på at noen tror du er en del av ledelsen i NOJS!!

Jeg er flere ganger på nippet klar til å melde meg inn (Som etter innlegget til Skaubjønn) men så kommer det noen nisser og ødlegger hele stasen :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forumet er tilgjengelig, gratis, for alle som vil bruke det - det står i NOJS sine statutter, og skal alltid være sånn. Mener du NOJS informerer for dårlig, er jeg helt enig i det - og kritikken er notert.

Kjempebra.

 

Hvis du nå (og mange med deg) kan slutte å gjenta dette på et imponerende antall måter, skal resten av oss gjøre så godt vi kan for å bedre informasjonsflyten drastisk, men det forutsetter at vi får tid til å gjøre det i stedet for å måtte forholde oss til tråder som denne.

Tror du vi hadde gjentatt dette på et imponerende antall måter om du hadde svart på spørsmålene fra starten av istedet for å virke sår over å kritikken?

 

I mellomtiden anbefaler jeg at du benytter deg av din lovfestede rett til ikke å organisere deg så skal vi på den andre siden jobbe med innspillene fra medlemmene, som nå faktisk er i gang med å forme NOJS slik de mener det skal være. Deal?

Hehe, ja, uten tvil. Jeg kan ikke huske å ha opplevd maken til sandkasse-mentalitet.

 

Om du etter alle disse innleggene og alle disse oppfordringene til å ta imot konstruktiv kritikk fremdeles presterer å bli furt og sutrete over at dere ikke får arbeide i "fred" uten å bli "forstyrret" med spørsmål fra potensielle medlemmer er det bare å la seg imponere.

Link to comment
Share on other sites

Dette er flaut for meg, jeg kan ikke ha fulgt helt med. Derfor - Morten Vinje, hvilken forskrift var det som ble forkastet? Jeg har bare hørt om en som ble vedtatt?

Ellers ... kritikk er en god ting, den holder hjernen i gang :-)

Link to comment
Share on other sites

For NOJS sitt beste for fremtiden, vil jeg anbefale deg med å slutte å uttale deg! Det er lett med måten du utrykker deg på at du er en del av ledelsen i NOJS!!

Jeg er flere ganger på nippet klar til å melde meg inn (Som etter innlegget til Skaubjønn) men så kommer det noen nisser og ødlegger hele stasen :wink:

Takker høflig for karakteristikken, og unngår med god margin å dumme meg ut ved å gå i samme fella som deg ;) Må nok skuffe deg - det blir nok ikke stille fra meg med det aller første :mrgreen:

Så kan jeg bare beklage min litt uheldige formulering, det jeg mente var at "kansje vi har bruk for hverandre" - men det er vel heller ikke stuereint å si...

 

Supert Dachs, jo flere jo bedre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det på et eller annet tidspunkt var snakk om hvor stor medlemsmasse dere representerte, eller hvor mange dere hadde i ryggen. Hva ble helt ærlig svart på dette?

 

Og så lurer folk på hvorfor man har piggene ute? Seriøst, hva fikk deg til å stille det spørsmålet, ETTER at Vinje hadde svart at det ikke ble diskutert? Hvilket grunnlag har du for å tro at de i styret er så uærlige at de vil lyve eller forlede på dette punktet?

Link to comment
Share on other sites

hvilken forskrift var det som ble forkastet? Jeg har bare hørt om en som ble vedtatt?

 

Da har du ikke fulgt helt med gitt. Den første forskriften ble vedtatt i juli 2008, men trådde aldri i kraft før den ble erstattet av dagens forskrift 1/7-2009.

Link to comment
Share on other sites

Og så lurer folk på hvorfor man har piggene ute? Seriøst, hva fikk deg til å stille det spørsmålet, ETTER at Vinje hadde svart at det ikke ble diskutert? Hvilket grunnlag har du for å tro at de i styret er så uærlige at de vil lyve eller forlede på dette punktet?

Er det et svar jeg har oversett, så skal jeg være den første til å krype til korset, ingen tvil der.

 

Hvor har han svart at det ikke ble diskutert?

Link to comment
Share on other sites

Sekken, snu saken (sekken) litt på hodet.

Står det noe sted at det ble diskutert og at alle kammerbrukerne ble tatt til intekt som "Nojs-medlemmer" ?

 

Her letes det tydeligvis med lys og lykte for å finne det absolutt minste mikroskopiske støvkorn som kan brukes mot disse ildsjelene. De har gjort et godt stykke arbeid til vårt felles beste, og NOJS er pr i dag høringsinstans.

Det er godt nok for meg, og de 200 kronene i medlemsavgift avstår jeg glatt, uten å tenke konspirasjone, juks, skjulte agendaer og gud vet hva...

Jeg har tvert imot stor tiltro til styret i NOJS, og håper inderlig at de ikke går lei alt dette tøvet som slenges rundt.

Link to comment
Share on other sites

Sekken, snu saken (sekken) litt på hodet.

:P

 

Står det noe sted at det ble diskutert og at alle kammerbrukerne ble tatt til intekt som "Nojs-medlemmer"?

Nei, og det er derfor jeg spør.

 

Her letes det tydeligvis med lys og lykte for å finne det absolutt minste mikroskopiske støvkorn som kan brukes mot disse ildsjelene.

Jeg synes det er trist at vi ikke klarer å skille mellom snørr og bart her. Jeg er ikke ute etter å stille noen til veggs. Jeg, og flere andre, har stilt noen kritiske (og etter min mening, saklige) spørsmål.

 

De har gjort et godt stykke arbeid til vårt felles beste

Det er mye mulig - det er jo nettopp slik informasjon mange etterlyser og ikke får.

 

Det er godt nok for meg, og de 200 kronene i medlemsavgift avstår jeg glatt, uten å tenke konspirasjone, juks, skjulte agendaer og gud vet hva...

Det har jeg ingen problemer med, på samme måte som du ikke burde ha problemer med at ikke alle tenker likt som deg.

 

For meg har ikke prisen noe å si. Det kunne vært gratis, jeg kunne fått penger for det...jeg hadde uansett ønsket å få mer informasjon innen jeg tok et valg.

Link to comment
Share on other sites

Tror du vi hadde gjentatt dette på et imponerende antall måter om du hadde svart på spørsmålene fra starten av istedet for å virke sår over å kritikken?

Ja, det tror jeg. Eller forresten; nei - jeg tror ikke, jeg vet. Vi har besvart spørsmålene fra starten. Mange, mange ganger. Jeg tåler kritikk, men jeg har utviklet en smule intoleranse for perpetuell klaging, og krav på svar på spørsmål det ikke finnes svar på. Noen er tydeligvis av den oppfatningen at bare de maser nok, lages svarene av seg selv. Jeg har til gode å se at denne metoden fungerer - og ikke bare her.

 

Kammeret har mer enn 9000 registrerte brukere - du har (unnskyld at jeg er så direkte) ingen som helst fjern idé om hvor mye tid vi har brukt på tråder som denne. Hvordan jeg virker (sår eller ikke) får være opp til deg å mene noe om - en mening du nå har delt med meg og andre som leser dette. Men det er altså feil - jeg er ikke sår.

 

Jeg kan ikke huske å ha opplevd maken til sandkasse-mentalitet.

Ikke jeg heller, og jeg har opplevd mye her!

 

Om du etter alle disse innleggene og alle disse oppfordringene til å ta imot konstruktiv kritikk fremdeles presterer å bli furt og sutrete over at dere ikke får arbeide i "fred" uten å bli "forstyrret" med spørsmål fra potensielle medlemmer er det bare å la seg imponere.

Dersom du kan komme med konstruktiv kritikk uten at det er sagt mange ganger før, skal jeg ta den til meg. Jeg tror noe av problemet her er at du og jeg har veldig forskjellig oppfatning av hva ordet kritikk egentlig betyr. Hvis du lar være å beskylde meg for noe du ikke vet noe om, skal jeg la være å gjøre det samme med deg. Ok?

Link to comment
Share on other sites

Står det noe sted at det ble diskutert og at alle kammerbrukerne ble tatt til intekt som "Nojs-medlemmer"?

Nei, og det er derfor jeg spør.

 

Unnskyld meg, men det der blir litt som å spørre om man fortsatt banker kjærringa. Hva fikk deg til å tro at de ville gjøre noe slikt? Du ville vel ikke spurt om tanken ikke hadde slått deg på et eller annet punkt? Dette er ikke for å kverulere, jeg synes bare jeg ser denne typen skepsis og mistro litt for ofte. Vi har fått frem at det har vært for lite informasjon, men denne skepsisen synes jeg er langt mer alvorlig. Er det mangelen på informasjon som skaper dette eller er det et annet opphav? Hvis så bør vi få det frem i dagen så vi kan ta tak i det.

 

Tenk litt etter på hvor provoserende det kan være når du gjør noe du mener er viktig og i alles interesse og noen stiller spørsmålstegn ved motivene dine. Ville ikke du også funnet frem piggene om det skjedde med deg?

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan jeg gjerne.

 

 

Min mening om NOJS og kammeret er at det må være adskilt nettopp fordi kammeret har vokst seg så stort på bare 2 1/2 år (Jeg har sendt over 9000 velkomstmeldinger :shock: og flommen av nye brukere tar ingen ende visst). Til sammenligning var SL på høyden rundt 6000 og det etter å eksistert en god del år.

 

At kammeret skulle vokse så mye så fort tror jeg faktisk tok NOJS litt på sengen - "barnet" hoppa over krypestadiet og barnehagen og rett inn på videregående med sin fargerike brukermasse som ville ha og ha og ha. "Mye vil ha mer og faen vil ha fler" sies det - og brukermassen her inne er ikke tapt bak en vogn og er krevende på mange måter. Men det er jo det som er så unikt og fantastisk med dette forumet vårt!

 

NOJS som hadde tenkt å bli en organisasjon som skulle a) passe på at forumet aldri kunne legges ned b) jobbe med konkrete saker i jegere og skytteres interesse og c) være en møteplass for likesinnede fikk plutselig ikke tid til disse tingene for de skulle styre BÅDE forum og utvikle organisasjonen. Det blir søl av sånt!

Skal NOJS/styret legge seg oppi alt som skjer på forumet så får de faktisk ikke arbeidsro til å jobbe med de større linjene - som f.eks kan være det å være høringsinstans for våpenforskriften eller påvirke myndighetene innen saker som gagner oss jegere og skyttere eller komme med informasjon ut til brukerne om hva de jobber med.

 

Brukerne klager fordi de ikke får informasjon. Nei det er rett det. For styret har nok med å svare på klagene fra oss og bruker energien på det. Ergo blir brukerne misfornøyde og klager enda mer og styret blir sure og sarkastiske og klager over at de ikke får tid til å gjøre det de egentlig skal. En ond sirkel altså. Jeg skjønner godt at både brukere og styret blir pisslei av mas og klaging, men det fører ingensteds hen. JEG blir drittlei av å lese arrogante svar fra styret og lei av det samme maset og kritikken fra brukerne.

 

Jeg har foreslått forlengst at disse to arenaene må skilles. Den daglige driften av kammeret - altså forumbiten - kan moderatorer styre. Det gjelder jo bare å la folk diskutere hva de måtte ønske så lenge de forholder seg til nettikette og fourmreglene (ikke noe ulovligheter osv). Styret og NOJS skal konsentrere seg om sin agenda og ikke minst - INFORMERE jevnlig ut til forumbrukerne om hva de jobber med. Trenger ikke være fullstendige avhandlinger men små nyhetsbulletiner innimellom. Jeg er av den oppfatning at det vil virke positivt inn og lokke folk inn i organisasjonen.

 

Dette blir ikke tatt til følge - og man fortsetter å klage over at man ikke har tid til å gjøre ting. Og da ramler jeg av lasset for jeg VET at det hadde blitt sååå mye bedre med adskilte arenaer.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ikke tatt til følge - og man fortsetter å klage over at man ikke har tid til å gjøre ting. Og da ramler jeg av lasset for jeg VET at det hadde blitt sååå mye bedre med adskilte arenaer.

Ja det kan jeg gjerne.

Det kreves en god leder som klarer å delegere myndighet, og slippe kontrollen. Men du har helt rett.
Link to comment
Share on other sites

har meldt meg ut av NOJS osv.. (i innlegget over et sted som forsvant)

Når du har så klare syn på hva som er galt å hva som skal til for å fikse det, hvorfor melde seg ut? Hadde det ikke da vært bedre å forsøke å endre kursen i NOJS innenfra? Det er jo nå en har muligheten?

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis dette blir en dobbeltposting, men innlegget mitt ble ikke vist.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, Fulmen. Ikke du heller Morten Vinje, og det var deg jeg spurte.

Jeg er oppmerksom på at en forskrift ble ferdigbehandlet i 2008, men ikke satt i drift før et år senere. Hva med det?

Jeg gjentar - hvilken forskrift ble avvist?

Link to comment
Share on other sites

Takk, Fulmen. Jeg kan fremdeles ikke se at noen forskrift er 'avvist', men skal gå gjennom teksten av 2008 og forskriften som ble satt i kraft i 2009. Det skal jeg komme tilbake til.

Viktigere - jeg er fullstendig enig med Jaktlykke. Del Kammeret og NOJS i to. Slik det har utviklet seg, er sammenblandingen skadelig for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Avvist og avvist, spørs hva du kaller det. Den første ble vedtatt men ble erstattet av en ny og revidert forskrift før den fikk tre i kraft. Jeg kaller det avvist. Og det var ikke fordi de ombestemte seg på egenhånd, dette var det skytterorganisasjonene som sørget for.

 

Begynner å bli en stund siden jeg så på den saken, men endringene handlet vel i stor grad om friheten POD har til å skrive forskrift i rundskrivs form.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften vi snakker om er vel det forslaget til forskrift som var ute til høring i 2006. For øvrig et "rimelig" omforent forslag fra de involverte parter. Forslaget ble lagt ut med en kort høringsfrist (aug til okt 2006). Etter det var det vel temmelig stille fram til like før en maltraktert versjon av forslaget ble til ny forskrift i fjor. Motkrefter i forvaltningen har vel brukt de to tre årene som gikk i mellom, samt en god slump av våre skattepenger til å torpedere forslaget etter beste evne.(Okei da. Min teori.)

Link to comment
Share on other sites

...

Dette blir ikke tatt til følge - og man fortsetter å klage over at man ikke har tid til å gjøre ting. Og da ramler jeg av lasset for jeg VET at det hadde blitt sååå mye bedre med adskilte arenaer.

Det er greit at du og andre mener at å skille kammer og NOJS er det eneste rette. Men måten det blir fremlagt på ("det blir ikke tatt til følge - ergo melder jeg meg ut" eller: blir det ikke sånn melder jeg meg ikke inn") minner mere om utpressing enn om det vi faktisk skal ha, nemlig demokrati.

 

Edit: tekst under her vart ikke ment til jaktlykke spesielt, men til de som unisont ikke vil være med for å skape, men krever at andre skal gjøre jobben for dem før de selv kan yte noe.

 

Vil man endre på noe så blir man medlem, jobber for det man tror på og høster resultater deretter. Klarer man overbevise flertallet på saklig vis at man har rett så kan man faktisk nå noen vei med saken sin. Ved å stå på sidelinja å rope "BUUUU DERE GJØR FEIL - BUUUHUU DET ER IKKE RETTFERDIG - BUHUU DERE LYVER - BUHUU OG DOBBELTHUFF VI VIL IKKE VÆRE MED" oppnår man intet annet enn å svekke det som man kunne være med å bygge opp. Er det målet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

....kan jeg aller ydmygst få be om en liten takk for donasjonen, når jeg har gitt et par kroner til dette vepsebolet, eller må jeg inneha "Ridder av første klasse, i kranglefant-ordenen" for å ha den rettigheten?.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...