Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder meg til i morratidlig, da åpner de jakta på et bra område(hemelig), håper sørvest kuling har fått

flere gås til og komme inn fra mytinga har god trua på det, ser du lyktes da det ble mere vind gaume så

nå fikk jeg virkelig trua på det. Så forrestn en flokk på 15-20 gås som sat på avfallsplasn vor det er lit grønt gress

for et kvarter siden, de blir lovlige den 10, det må være den rareste plassen jeg har sett gås men :lol:

ut til at de fant noe å spise på der.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat per nu tidspunkt er det 16 timer til jaktstarther ute! Og gjett om det er noen her som gleder seg!!!

 

Jeg og kompisene var ute igår, sjekka terrenget, planla hvor vi skulle sitte og hvor vi kan snike fra. Det mener jeg er veldig viktig å planlegge på forhånd, slik at det ikke bare blir improvisering. Det er så utrolig mye verdt å vite hvor man kan snike usett på forhånd.

 

Forøvrig har jeg vært innom jaktplassen hver dag denne uke og det har vært grågås på hver eneste slette!!! Det er så utrolig mye gås her! Været er meldt nesten perfekt også: sørvest vind 9 m/s, opphold og 13-15 grader :D

 

Livet kan ikke bli bedre enn nå! Jeg syns denne siste venteperioden nesten er halve morroa.

 

Vi skal samles til en av gutta i kveld, diskutere gåsjakt over et glass cognac, steke indrefilet av storfe og se på jaktfilmer til klokka blir 0200. Da drar vi på post og plasserer ut lokkegåsene, sjenker i kaffe i "svænsk-koppen" og venter på at ballet skal åpne :D

 

Lykke til alle gåsejegere!

Link to comment
Share on other sites

Vet du ikke at gåsa kan både klokka og kalenderen IvoRei? :mrgreen:

 

For noen år siden, den gang jakta startet 1. august på ørlandet, hadde jeg forberedt meg på jaktstart ved å ordne "reiret" i kanten mellom 2 åkrer, og gikk og ventet. Kvelden 31. juli syklet jeg nedover til jaktområdet for å se om det var gås der. Og det var gås på åkeren, det fløy gås over meg innenfor skuddhold i alle retninger, det satt flere gås i en åker med rai-gras, de gikk og spankulerte rundt i åkeren med bare hodet stikkende opp.

 

Klarte ikke sove stort denne natta. Reiste meg fra senga kl 03:00, tok med kaffen, mat og hagla og syklet nedover og benket meg til. Dette skulle bli mitt livs opplevelse. Det var bare det at det ikke kom gås. Ikke en eneste overflyger. Kl 10:00 dro jeg slukøret hjem til svigers, og tok imot: "hvordan er det med jeger bom-bom?", "skulle ikke du skyte så mye gås?" osv..

Link to comment
Share on other sites

Vind er generelt bra under gåsjakt. For meg er sørvest og regn best! Uten tvil. Dette er jo selvfølgelig litt plass avhengig. På fredag var det nordavind, da kom ikke gåsa slik jeg tenkte, mens på sørvest kom de perfekt.

Gåsa flyr mye lavere i grisvær.

 

Idag er det tilbake til hverdagen her ute, "blækkstillå" = ikke et vindpust. Vil tro det blir litt mindre action idag.

Link to comment
Share on other sites

Får vel bare ønske alle gåsejegere som starter jakta i dag en god jaktstart.

Skulle egentlig vært i blinden selv nå, med kaffe, kjeks, camo og en god menge godt humør. Isteden valge jeg fylletur sist helg, på vei hjem fra haraballet skulle jeg ta en snarvei. Noe som resulterte i en kraftig forslått skulder og 14 dagers sykemelding. Så nå sitter jeg her å venter på dagslyset gjennom stuevinduet. Misunner dere kraftig..

Lykke til.. :wink:

PS: En oppdatering på fellingsresultatene er ikke å forakte :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute i morrest, elendig trekk og veldig lite gås å se, jakta på linesøya i åfjord.

For noen år siden var det veldig mye gås der, har tapt seg fryktelig de siste tre sesongene

av en eller annen uforklarig årsak. Punkterte en overflygger det var det hele, så noen flokker

som lå på sjøen, de ville ikke komme inn, kun et par småflokker var nysgjerige på lokkingen,de

kom inn høyt å på for langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med både bror og far på jakt siden jeg var 9år, er nå 18år selv, vi har hele tiden hatt "2 jakt perioder". Den første er om morgenen, vi drar ut litt før det blir lyst sånn at vi har tid til å sette ut alle lokke-gåsene til det blir lyst, for da kommer som regel de første trekkene med gås. Den andre "perioden" bruker vi å dra ut ca klokka 15.00 - 16.00 og holder på helt til det blir mørkt, ivertfall tidlig i sesongen ( Dette varierer selvfølgelig på hvordan månede vi er i, blir jo fortere mørkt senere i sesongen som dere vet :wink: )

Men sånn som jeg har forstått det så kommer gåsa opp 2 ganger å spiser, 1 gang når det blir lyst om morgenen og 1 gang om dagen noen timer før det blir mørkt.

 

Håper dette hjalp litt, men hvem hører vell på råd fra oss "unge"? Hehe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gikk 5 stk nedom låven til far min i dag. Fram med Fox`n og ut med beina på tofoten. Holdet var nok langt nok. Men de satt rolig nedi graset og jeg hadde fjellstøtt anlegg. Plystra avgårde ei 35 grs. v-max. Fire gjess letta, mens ei låg død igjen. Traff der jeg siktet. Begge filetene uskadet. :D

Link to comment
Share on other sites

Niks, for mørkt akkurat nå. Venter til utpå morgenen i dag.

 

Skjøt ei ung gås i går tidlig (22-250) med 55gr tbbc. var ikke mye sprell i den nei. :wink:

Berga bryst fileene, smakte godt til frokost (50min mørning fikk holde). :lol:

 

Spørst om de ikke holder seg unna ett par dager nå, men vinden er jo fin (sør vest er perfekt for meg, da jeg får vinden mot meg).

Link to comment
Share on other sites

Vet du ikke at gåsa kan både klokka og kalenderen IvoRei? :mrgreen:

 

For noen år siden, den gang jakta startet 1. august på ørlandet, hadde jeg forberedt meg på jaktstart ved å ordne "reiret" i kanten mellom 2 åkrer, og gikk og ventet. Kvelden 31. juli syklet jeg nedover til jaktområdet for å se om det var gås der. Og det var gås på åkeren, det fløy gås over meg innenfor skuddhold i alle retninger, det satt flere gås i en åker med rai-gras, de gikk og spankulerte rundt i åkeren med bare hodet stikkende opp.

 

Klarte ikke sove stort denne natta. Reiste meg fra senga kl 03:00, tok med kaffen, mat og hagla og syklet nedover og benket meg til. Dette skulle bli mitt livs opplevelse. Det var bare det at det ikke kom gås. Ikke en eneste overflyger. Kl 10:00 dro jeg slukøret hjem til svigers, og tok imot: "hvordan er det med jeger bom-bom?", "skulle ikke du skyte så mye gås?" osv..

 

Hehe, ja du har vel et poeng. Men natt til 1. august klaffet det ganske bra. Det ble 13 i sekken og 2 vi ikke fant. Landa midt i det lille plantefeltet som skillte de to jordene vi satt på. Umulig å finne igjen :(

 

I går natt ble det bare to gås, etter en veeldig rolig natt. I natt ble det en gås, men en fantastisk opplevelse :D oyshoy kom innover fra Dønna, med lokkefløyter i fleng og sillisocs lokkegås. De fungerte utmerket. Vi så ca 50 grågås på 7 timer og greide å lokke ned 7 av dem. At vi bare fikk en var vel en kombinasjon av dårlig skytestilling og en iver som ikke kan sammenlignes med noe :mrgreen: Veldig hyggelig oyshoy, skal garantert gjenta seg, både her og i levanger!

 

Ellers noe fangst fra kammerfolket? Vømmøl har vel rundt 20 nå? Gåsejegern fra fosen da?

Link to comment
Share on other sites

Ellers noe fangst fra kammerfolket? Vømmøl har vel rundt 20 nå? Gåsejegern fra fosen da?

:lol: Ja sikkert! Jeg må vel først jakte, om jeg skal få gås.

 

Skal på ørlandet i morgen, og blir sannsynligvis til søndag. Skal ha med jaktutstyr, men om det blir noe jakt kommer an på forholdene. For det første, så er det i år kornåkre på begge sider der jeg pleier å sitte. Så der lander det vel ingen gås enda. Så har han en grasåker som ikke er slått på en stund. Der kan det være muligheter for å få ned gås, men det er begrenset med skjul der, så vi får se. Hadde det ikke vært for flystasjonen, så kunne jeg tatt med rifla. Da hadde mulighetene vært større.

Link to comment
Share on other sites

Ellers noe fangst fra kammerfolket? Vømmøl har vel rundt 20 nå? Gåsejegern fra fosen da?

:lol: Ja sikkert! Jeg må vel først jakte, om jeg skal få gås.

 

Skal på ørlandet i morgen, og blir sannsynligvis til søndag. Skal ha med jaktutstyr, men om det blir noe jakt kommer an på forholdene. For det første, så er det i år kornåkre på begge sider der jeg pleier å sitte. Så der lander det vel ingen gås enda. Så har han en grasåker som ikke er slått på en stund. Der kan det være muligheter for å få ned gås, men det er begrenset med skjul der, så vi får se. Hadde det ikke vært for flystasjonen, så kunne jeg tatt med rifla. Da hadde mulighetene vært større.

 

Hehe, det har du rett i! Ser jeg blingset mellom deg og Gaume :lol:

 

Det høres ut som det er du som leder i år gaume! Artig eller? :wink:

 

Jeg bestillte idag Greylag Hammer Grågåselokk fra BIG-5 i Norge, samt Avery Finisher Duck Blind fra WingeVåpen. Den var en høvding billigere(!) på Winge, så derfor ble det derfra. Har ikke hørt mye om denne nettbutikken BIG-5, men utvalget var veldig bra, så får vi se om de leverer raskt :)

 

Jeg må nesten ha en skikkelig blind når kortnebbgåsa skal forsøkes i september :) Noen fler her inne som jakter i Levanger? Kanskje til go med noen som bor i Tr.Heim men jakter i Levanger?

 

Jeg har selv skutt 6 grågås til nå, det er jeg rimelig fornøyd med. Skal ut i natt og prøve lykken igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Ellers noe fangst fra kammerfolket? Vømmøl har vel rundt 20 nå? Gåsejegern fra fosen da?

:lol: Ja sikkert! Jeg må vel først jakte, om jeg skal få gås.

 

Skal på ørlandet i morgen, og blir sannsynligvis til søndag. Skal ha med jaktutstyr, men om det blir noe jakt kommer an på forholdene. For det første, så er det i år kornåkre på begge sider der jeg pleier å sitte. Så der lander det vel ingen gås enda. Så har han en grasåker som ikke er slått på en stund. Der kan det være muligheter for å få ned gås, men det er begrenset med skjul der, så vi får se. Hadde det ikke vært for flystasjonen, så kunne jeg tatt med rifla. Da hadde mulighetene vært større.

 

Hehe, det har du rett i! Ser jeg blingset mellom deg og Gaume :lol:

 

 

graylag hammer fra big 5 må du smøre deg med tolmodighet for å få.......lokene har kommet bort i posten så dette tar tid...jeg bestilte for 11 dager siden.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke sett en gås på ca 4-5 uker her så jeg begynnte å bli litt urolig. Men her i dag sto jeg uti tunet da 6 flotte kanadagjess fløy rett over hodet på meg. Jeg skal overvåke de alt jeg har tid til de neste dagene for å finne ut hvor jeg kan ta dem. Men litt hell får jeg fellt min første gås i år :D . Jeg tror ikke de er vant med å bli jaktet på da de fløy rimelig lavt og rett over hodene på folk.

Link to comment
Share on other sites

I går natt ble det bare to gås, etter en veeldig rolig natt. I natt ble det en gås, men en fantastisk opplevelse :D oyshoy kom innover fra Dønna, med lokkefløyter i fleng og sillisocs lokkegås. De fungerte utmerket. Vi så ca 50 grågås på 7 timer og greide å lokke ned 7 av dem. At vi bare fikk en var vel en kombinasjon av dårlig skytestilling og en iver som ikke kan sammenlignes med noe :mrgreen: Veldig hyggelig oyshoy, skal garantert gjenta seg, både her og i levanger!

 

Ellers noe fangst fra kammerfolket? Vømmøl har vel rundt 20 nå? Gåsejegern fra fosen da?

 

Ser at du benytter sillosoks lokkegås. Fått tak i type av grågås? Har lett på nett lenge ikke funnet av denne typen.

Hvor bestilte du disse?

Nærmer seg jakt i Nord og, men enda ca 14 dager igjen. Nedtur at jakta begynner 21 aug i Troms. Har jaktet de 3 siste årene ytterst på helgeland kysten og dær har det blitt rikelig med gås. Ingenting kan slå ei skikkelig gåse jakt i skjærgården. Regner med at mye av gåsa er forlatt til jaktstarten og den/de jegerne som er først ute med en salve får seg kansje noen gås. De stakkars jegerne som hører smellene får antagelig bare se vellene på gåsene når da starter sør. Forvaltningen lenge leve... :?

Har håp om at jakta i Sør Troms starer 14 dager tidligere neste år. Er i gang en prosess for å få fremskyndet denne.

Nå telles det ned med multeplukking og gåseobservasjoner fra balkonen. Har vurdert å sette opp et fangstnett, men det blir langt fra like spennende som en skikkelig jakt tur.. :)

Link to comment
Share on other sites

Bare sør-troms? Det trengs desperat i nord også. Har jakta en del i Kvænangen, og det var jo riktig bra for 5-8 år siden. Men nå er jo mesteparten dratt til 21. august!

 

-Og det gjør jo ikke saken noe bedre at mange lokale starter den tradisjonelle speedbåtjakten rundt 18. august :twisted:

 

-Er jo ulovlig jakt læll, så hvorfor vente til 21.? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er lagt opp til mulighet for tidligere jaktstart, men det forutsetter at det foreligger en forvaltningsplan for gåsa (det skal være tilstrekkelig med blant annet friområder). Dette er mye enklere å få til lokalt enn å ta for seg mange kommuner. Dette bør myndighetene gjøre noe med. Det hjelper kansje med et vist påtrykk fra oss jegere i denne saken.

 

Er ikke noe for den båtjakta du nevner. Det ble bedrevet en del slik jakt på 80 og 90 tallet, men vi opplever sjelden dette idag.

Kan selvfølgelig være unntak, men for oss som er seriøse gåsejegere som har drevet med dette i mange år vil vi helst unngå dette.

 

Uansett så er det en spennende tid som vi går i møte. Høst er jakttid og opplevelsenen står i kø. Gås, rype, storfugl og Storvilt.. :)

Forhåpentligvis vil det bli mange gode middager etter denne høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ikke sett en gås på ca 4-5 uker her så jeg begynnte å bli litt urolig. Men her i dag sto jeg uti tunet da 6 flotte kanadagjess fløy rett over hodet på meg. Jeg skal overvåke de alt jeg har tid til de neste dagene for å finne ut hvor jeg kan ta dem. Men litt hell får jeg fellt min første gås i år :D . Jeg tror ikke de er vant med å bli jaktet på da de fløy rimelig lavt og rett over hodene på folk.

 

Flyr ikke Canadagåsa generelt lavt da?

Link to comment
Share on other sites

Hadde store forventninger da jeg dro til linesøya i Åfjord 1 august, ble veldig skuffet, veldig lite gås å

se, kanskje 100stk tilsammen å det meste av dem lå på sjøen, syns det har vert lite gås å se på mine

trakter i forhold til for 4-5 år siden. Har blit dårligere å dårligere for verdt år av en eller annen uforklarlig

årsak, punkterte en overflyger.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at du benytter sillosoks lokkegås. Fått tak i type av grågås? Har lett på nett lenge ikke funnet av denne typen.

Hvor bestilte du disse?

Nærmer seg jakt i Nord og, men enda ca 14 dager igjen. Nedtur at jakta begynner 21 aug i Troms. Har jaktet de 3 siste årene ytterst på helgeland kysten og dær har det blitt rikelig med gås. Ingenting kan slå ei skikkelig gåse jakt i skjærgården. Regner med at mye av gåsa er forlatt til jaktstarten og den/de jegerne som er først ute med en salve får seg kansje noen gås. De stakkars jegerne som hører smellene får antagelig bare se vellene på gåsene når da starter sør. Forvaltningen lenge leve... :?

Har håp om at jakta i Sør Troms starer 14 dager tidligere neste år. Er i gang en prosess for å få fremskyndet denne.

Nå telles det ned med multeplukking og gåseobservasjoner fra balkonen. Har vurdert å sette opp et fangstnett, men det blir langt fra like spennende som en skikkelig jakt tur.. :)

 

 

Hei! Lokkegåsene har oyshoy her inne på forumet bestillit på http://www.sillosocks.co.uk/

Har grågås ja, eller Greylag som det heter der borte. Du skulle absolutt ha vært her ute, ytterst på helgeland, under den ordinære jaktstarten i år! Det er så sinnsykt mye grågås her! Jeg hører hele tiden om gåsunger uti øyene som ikke er flyvedyktige enda :o

Ja, jeg har selv vært med på å løpe opp på holmer 10. august og gåsungene har kravlet mellom føttene mine, men dette har vært ekstremtilfeller. Gåsa er skikkelig sent ute i går. Og det er på grunn av den harde vinteren og det harde klimaet som har vært her. De har blitt jaktet på nå i 5 dager her ute, men jeg har ikke sett mer gås uti øyene tidligere i år enn jeg gjør nå. De har ikke begynt å flokke seg og jeg har ikke sett EN eneste plog enda, og jeg har sittet ute hver natt siden natt til 1.

 

Poenget er, at det er utrolig mye gås igjen her i år, kontra alle år etter at denne idiotiske tidligjakten begynte. Kanskje kan det bli en god gammeldags ordinærjakt i år? :D

Link to comment
Share on other sites

Har sett tre relativt store trekk fra Smøla over kristiansund i dag med 30-40 gås i hvert trekk... Det er vel i dag det åpner kveldsjakt og enda er det 5 dager til man kan jakte i fjæra.

 

Understreker bare at gåsjakt på Smøla er for innfødte. Hvem gidder å dra ut dit den 26 med bare morgenjakt for å løpe slalom og bli jagd bort av infødte med kaliber 10 pumpehagler med langt løp og 5 skudd i? Og hvem gidder å dra dit den 10'ende når gåsa har flydd sørover? Blir ikke mange jaktturister på Smøla av dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestillte idag Greylag Hammer Grågåselokk fra BIG-5 i Norge, samt Avery Finisher Duck Blind fra WingeVåpen. Den var en høvding billigere(!) på Winge, så derfor ble det derfra. Har ikke hørt mye om denne nettbutikken BIG-5, men utvalget var veldig bra, så får vi se om de leverer raskt :)

 

Vi sender ut lokken til deg imorgen. Utrolig bra lyd i denne Greylag lokken. Vi har også inne dvd som viser hvordan man best skal bruke denne lokken. Har Winge Avery finnisher på lager??

Link to comment
Share on other sites

Hei! Supert :D

 

Jeg vet ikke om de har det, jeg har ikke fått noen beskjed om at de ikke har det, så da forventer jeg at den kommer om et par dager. Faen, jeg så ikke at dere hadde instruksjonsvideo! Kunne dere send den med og bare hevet med en giro?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...