Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jeg øver jevnlig. Men faller ofte ut av rytmen, så da må jeg skru på filmen å se. Den hjelper mye.

Mye gås å se ja, de fleste er vell "gjell-gås" som vi kaller det, det er gås født i fjor, som ikke hekker.

Ellers så har gåsa kommet med unger hjemme på Smøla, mens her på levanger har de aller fleste begynt på turen til Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Er heller ikke noen gåse ekspert, men det kan ligne fælt på ei kortnebbgås, ihvertfall den som flyr på det første jordet. Ikke morro slikt. Kommer sikkert noen trøndelags jegere på banen idag. Der oppe har det vært en plage i perioder. KAn komem i flokker på tusenvis når det står på.

Link to comment
Share on other sites

Her på innherred har en stor del av kornprodusentene akkurat samme problem som deg. Noe erstatning får de, men sikkert ikke nok.

 

Jeg har sett intervju med en lokal gårdbruker på tv, der han begynner å grine under intervjuet. En ellers tøff kar som man ikke vil erte på seg.

Myndighetene vedtok for en del år tilbake at bestanden av kortnebbgås skulle holdes på 20.000 individer. Men siden gåsa valgte å ikke etterleve dette vedtaket, så har de nå passert 60.000 stk.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, men det mest nærliggende er vel å be deg sette deg ned å grine. Ellers får du dokumentere plagen så godt du kan og søke myndighetene om tiltak. Så får du sikkert beskjed om å legge om drifta. Gåsa er jo tross alt viktigere enn å produsere mat. :roll:

 

Og som jeg har sagt før: Dersom disse dyra hadde hatt framtenner, pels og lang hale, så hadde det vært fri jakt på dem hele året.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd helmantel i 308 på gås?

Det kraftigste jeg har skutt med er 6,5 (med en Sauer). Utgangshullet tok naturlig nok med seg litt kjøtt, men ikke så mye som jeg på forhånd hadde forventet.

Jeg har imidlertid sett fugl skutt med 308 FMJ, og det var voldsomme greier. Fyren fikk med seg det ene brystet. Bryst nummer to lå igjen på bakken som farse :?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men det er ikke store problemer på med grågås på innherred da, dere er det jo kortnebben som herjer. Når det gjelder skadefelling på grågås, så er det mye enklere å få tillatelse på den ifht kortnebb. Vet ikke om det noen gang har blitt gitt tillatelse til det på kortnebb jeg.

 

Min personlige mening er også at skadefelling har en negativ virkning på den ordinære jakta. Noe jeg har erfart hjemme på smøla de siste årene. Trist at jaktgale og trigger-happy folk skal få ødelegge for så mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig gaume, dene såkalte skadefellinga er så til de grader ris til egen bakk, blir ikke

noe økte fellingstall av at gåsa skremes fra jaktområdene lenge før jakta starter. Har nå

snaket med folk i njff og direktoratet for naturforvaltning om dette og de å er enige at

skadefelling ødelegger mer en det er til nyte. Vil tro reglene vil bli innskjerpet, ettersom de

innser at det er feil måte å beskatte gåsa på. Vil oppfordre alle seriøse gåsejegere om å

boikotte skadefelling, jeg å deller dit intrykk gaume at det er skytekåte folk med lite

insikt i gåseforvaltning som driver med skadefelling.

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe av det verste dritt pratet jeg har hørt ! Mener dere virkelig at folk som bruker lokkefugl i ordinær jakta er så mye mindre trigger happy?!!? Der hvor det blir skutt 50-60 fugler på en morra osv. Og det at skadegås jakta ødelegger for ordinær jakta er også fjas hvertfall her omkring. Ei lita uke ut i ordinærjakta trekker gjessene vekk herfra skadefelling eller ei ! Å denne skadefellinga er en fin mulighet til å hjelpe bønder samtidig til å få skutt jevnt frem til jakta istede for å bare ligge å skyte papp !!

 

Det er jo den ordinære jakta som skal beskatte bestanden, ikke skadefelling på våren. Når det har gått så langt at enkeltpersoner skyter 50 fugl og områder selger jaktkort i skadefellingsperioden syns jeg det har gått over stokk og stein.

Mine erfaringer er at skadefelling ødelegger den ordinære jakta på skadefellingsområdene. Men det finnes jo mange forskjellige meninger om dette...

 

At det skytes 50-60 gås på en morgen skjer vell ikke så ofte, men det er jo sånn jakt som må til for å beskatte en voksende kortnebb bestand. I motsetning til jakt med rifle der det går ivei ei å anna gås.

 

Å kalle det drittprat syns jeg er rart, da dette handler om hverandres meninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall slik der jeg jakter at skadefellinga har ødelagt for ordiner jakt, før skadefellinga startet

kunne jeg skyte gås til langt ut i oktober, nå trekker de til havs så snart det åpnes ild på våren. Tror

også noen mistolker dette med skadefelling, den skutte gåsa skal henges opp på åkeren for å holde gjessene

unna, ikke havne i frysern. Heldigvis blir det sansynligvis innskjerpet til neste år, slik at vi kan få beskatte gåsa

på den beste måten igjen, før det ble innført skadefelling kunne man skyte 20 gjess på en morgen, nå blir det

bare noen få. Noen bruker det som et påskudd for

å kunne jakte gås på våren og å fylle frysern med kjøtt, det skall kun skytes et fåtall gjess å de skal

henges opp på åkern for å holde gjessene unna.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok grågås/kortnebbgås dere er plaget med. Litt vanskelig å si... Karakteristisk hvit bakpart. Kortnebben har også dette, men siden det er så langt nord ville jeg sagt grågås. Er ikke hundre prosent sikker. Det "mørke" hodet får meg til å tippe kortnebb. Har lite erfaring med de live. Er det din eiendom? Søk om skadefelling da vel!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Ivorei:

Det er vår eiendom, ja. Jeg har redegjort for skadefellingssøknaden for inneværende år her (15. innlegget ovenfra). Men tviler på at den går igjennom. Vi har ikke akkurat lang erfaring med skadegjess i Øst-Finnmark, og ingen kommuner her har noe slags planer for å håndtere slikt.

 

Jeg har lest gjennom søknaden din og mener du har et godt grunnlag for å få innviglet skadefellingstillatelse. Det at du har både bilde- og fotobevis styrker bare saken din. Jeg både tviler og håper ikke at kommunen vil se bort fra søknaden din, bare fordi det ikke er så vanlig. Er gåsa et problem, så er den et problem, uavhengig om den har vært der to, tre eller ti år på rad. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det selges en variant til, men den er beregna på tundra gås(white fronted goose), kjøp

deg heller en glg 16 gåselokk, enkel i bruk og funker bra. Hvis du hvil ha den beste lokken til

grågås kjøper du greylag hammer, dene krever mye trening, men har høy og realistisk lyd.

Tor ola dehli selger også en grågåslokk som skal hvære enkel i bruk på www.storfangst.no,

er vist den han bruker på filmene til clausen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk franchien i dag, blir gøy å teste den på gåsa om en drøy måneds tid :D blir hardtrening

på lerduene framover.

 

Som jeg gleder meg! I morgen er det sommerferie fra studier. I en hektisk eksamensperiode har jeg ikke fårr gjort stor av det jeg hadde planlagt, så nå går det mot mye arbeid med å klargjøre til årets jakt! Herlich.

Lakking av nye lokkiser, leridueskyting, spaning, enda mere øving med greylag'en + + +

 

Gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

Du må jo innrømme at det har noe for seg da, du sparer deg jo for ammunisjon..

Amerikanerne selger bare mer og mer av dette, og gjess og ender dunker i bakken,de har tydeligvis ikke hørt at det ikke virker :wink:

Link til fugl som ikke skjønte det du forklarte :wink: :

 

Mvh Bjørnar/ Bransjetilknyttet.

Er det noen som har sett de nye "lokkefuglene" de har fåt inn på jaktfall ? realwings tror jeg de heter,

ser for dumt ut spør du meg, en papskive med lit maling på som fungerer som en drage :lol: mulig det

er meningen at gåsa skal le seg ihjel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nja, nå er det en vesentlig forskjell på halvtame snøgjess å den ultraskye grågåsa vi har her i

landet, men tror de lokkisene kan funke veldig bra på duer. Hade hvært morsomt å høre om noen

har testet de i norge, jeg er ihvertfall skeptisk,venter til noen beviser at det funker på norske grågjess,

noe jeg ikke tror før jeg ser det. :roll:. Kan nå si med en gang at dreiespydene ikke fungerte, må hvære

orkan for at de skall funke :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...