Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har faktisk sett en del grågås på Ørland helt siden jakta startet. Er ikke de store flokkene, men har hatt flaks med min utpostering, så har sett en god del gås vær dag jeg har vært ute. Mange har vært innenfor skuddhold, så i fryseren ligger brysta godt;)

 

Er første året jeg jakter gås, men er allerede bitt av bassillen:)Litt urutinert, men det kommer seg for hver dag.

Skal kjøpe flere lokkegås i dag, så satser på det blir storliv i kveld.

 

Var forresten MYE Grågås i gårkveld,ca 300. alle var innenfor en radius på 500m;)

Link to comment
Share on other sites

Komatøs: Har du kjøpt jaktkort på Ørlandet eller bare forhørt deg rundt på gårder?

Har selv tenkt å prøve gåsa snart, må bare hente lokkegjessene og høre om noen blir med en tur.

Hvordan funket Black Clouden? og hvilken haglstørrelse brukte du?

 

Og grattis med felt gås :D

Link to comment
Share on other sites

endelig fikk jeg skutt mine første gås. la meg til i ei lita gresstripe mellom to jorder hvor jeg hadde sett et par hundre gås holde til. gikk ikke lange stunda før de første flokkene kom. men jeg ble bare sittende og gape av beundring og glemte helt å skyte :lol: men så kom det 2 og satt seg like ved lokkegåsene og her tok jeg ut ei. like etter letta det en stor flokk som satt 60 m foran meg. her og ble det tatt ut ei :D

Link to comment
Share on other sites

Black Cloud er kun OK, og ikke noe mer. Stål er stål. Se på testene av Black Cloud BB, og du vil se kun to til tre treff i fugl på 30 meter. De er rimelige, så derfor er det greit på korte hold, men om du vil skyte gjess på lengre hold må du gå til tyngre skyts. Remington Wingmaster Hd, ingen over, ingen ved siden. Null problem å skyte gjess på 60 meter.....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har jakta på ørlandet de siste dagene ? oppserverte en del gåseflokker før helga så det så

lovende ut, blir vel en tur til uka vis ikke gåsa har vendt nebbet sørover. Hei greylaghunter, wingmaster er uten tvil

rå gode patroner til gåsejakt, men du bør også teste ut winchester xtended range patronene de skyter trangere

en wingmaster + at de har tyngre egenvekt på haglene en wingmaster.

Link to comment
Share on other sites

Hei gåsejeger fra Fosen. Joda Xtended er supre de og, men de har samme egenvekt som wingmaster. 12.0. 55% tyngre enn stål står det på pakken og stål er jo 7.8. Men har Xtended 12/89? Ellers så har ammo selgerne misforstått her i landet, Ett skudd Winmaster koster mellom 12 til 18 kr i USA og Canada. Her er det fra 33 til 49 avhengig av type. Lurer på hva det er som gjør det?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ihvertfall gode saker både winchester og wingmastern, var i et nr av jakt jeg så at winchestern hadde egenvekt på

12,5 i turkey load og 15 i waterfowl load. Mulig dette er feil, uansett knallgode patroner til gåsa, får kjøre meg en runde til uka og se om det er noe gås igjen på ørlandet noe jeg har god trua på. Jeg bruker 12/76 turkeyload den har 1 3/4 oz ladning noe som vel tilsvarer 49gram(tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke veldig mye gås på Levanger enda, ikke ifht hva som kommer om 1-2 uker. Det som er her nå, er stort sett Grågås, som er vannvittig vare! Aldri opplevd at det skal være så vanskelig å få ned gås før. Håper det blir andre boller når kortnebben kommer. Blir nok en tur etter kortnebben på Torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Kan skrive under på siste talers utsagn! De er helt utrolig vare. Var en tur hjemme i helga, og skulle prøve å få meg en gås. Ca 100meter unna, og bak en tregrense mellom to åkrer gløttet jeg gjennom trærne dit gåsa satt. Det var nok gitt! :shock: Skrik og skrål, og hele hurven la i vei utover fjorden. Skulle tro de luktet meg, for det var neimen ikke mye de kunne ha sett av meg. Må rett og slett ha sett "skyggen" gjennom trærne der jeg lusket. Utrolig!

Link to comment
Share on other sites

Ja, grågåsa er en spesiel fugl, akuratt som om den har radar av og til, synet på den må være helt utrulig bra ihvertfall,

er vel lit tidlig for den store horden med kortnebb enda. Men det er veldig bra med grågås enda så vis man har flaks er

det mulighet for god grågåsjakt enda vil jeg tro. Noen som har set canadagås på fosen i år da ? er vel kanskje lit tidlig for

den enda kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Har siste uka jaktet litt på en del flokker grågås. Tilsammen kanskje 2-300 fugler. De har kommet inn på jordene hver morgen mellom kl 06-07 og sittet der til mørket har kommet. I går kveld var de borte og i dag morges var det ikke spor av de.

 

Har de trekt videre? Er det pga det i morges var bare 3-4 grader?

 

Når kommer kortnebben?

 

Sted for dette er gulose omegn..

Link to comment
Share on other sites

Kommet hjem fra en gåsetur på ørlandet, ble ei grå ei, kunne fåt flere gjess hadde det ikke vært

for at det lå en fyr i fjæra 500-600 meter nedenfor der jeg lå som skøyt på alt som kom flygende,

så ikke det dat noe som helst. Det var forresten ikke noe rart heller da han skøyt på altfor lange hold(50-70mtr)

lit irriternde slikt men ganske vanlig å se.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke være lenge før Kortnebbgåsa ankommer Steinkjer nå! :D Da blir det ikke søvn å få i morgentimene fremover.

Det kom en stor gåseplog trekkende lveldig lavt over byen igår, og det jeg lurer på, var dette kortnbebb??

 

Det kaklet noe voldsomt, noe jeg har hørt at kortnebben ikke gjør. Så var vel grågås da? Noen som kann bekrefte?? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...