Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

3-4 år siden fløy kortnebben fast trekk morgen og kveld og var meget forutsigbar. de siste årene flyr den fremog tilbake uten noe system. Dungevis med jegere som kjører etter flokkene og jager de opp for å få de til de åkrene der de kan jakte. I tillegg til en gjeng med folk med 10-12 lokkegås som sitter rundt om kring og skyter på alt innenfor 100m. at jegere sitter på trekket og skyter syns jeg er helt greit, men når det blir massevis av "hobbyjegere" med noen få lokkegås som sitter i skogkantene spredt over hele kommunen fører det bare til at gåsa blir forstyrret og er helt umulig å lokke inn. Min erfaring med årene er at jakt med lokkegås må gjøres ordentlig (30-100 lokkegås og ligge midt ute på åkrene der gåsa vil lande), ellers kan man holde seg til å sitte på trekket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Helt enig med deg, mye texas skyting er barre ødelegende, slik atferd må det slås hart ned på, den rette måten

og jakte på er å ligge midt utpå åkern i blind med minimum 20 lokkefugler rundt seg. Men ser for meg at det også

kan være farlig å ligge midt utpå åkern med lokkisene rundt seg med slike jegere i terrenget , da faren får å få ei riflekule gjennom skjulet er stor.

Link to comment
Share on other sites

3-4 år siden fløy kortnebben fast trekk morgen og kveld og var meget forutsigbar. de siste årene flyr den fremog tilbake uten noe system. (.....) Min erfaring med årene er at jakt med lokkegås må gjøres ordentlig (30-100 lokkegås og ligge midt ute på åkrene der gåsa vil lande), ellers kan man holde seg til å sitte på trekket.

Veldig enig med deg. Jeg med flere var blant de første som brukte bulvaner i stor skala i trøndelag for 15-20 år siden, og det var betydelig enklere og greiere jakt da...

 

Men ser for meg at det også kan være farlig å ligge midt utpå åkern med lokkisene rundt seg med slike jegere i terrenget , da faren får å få ei riflekule gjennom skjulet er stor.

Jepp, det er farlig. Har hatt jegere snikende innpå meg og bulvanene, heldigvis oppdaget dem først, og gitt meg til kjenne.... En måte å løse dette på er å ha med seg en rød vimpel på ei kort stang, evt et skilt ved dekninga di som skriver med store bokstaver at her ligger det jegere.

Link to comment
Share on other sites

Morgentimer i sivet på jæren ga lite fangst men en vakker morgenopplevelse.

En del grågås som ikke ville fly min vei, men heller bort til lokkene på naboterrenget.

Som en trøst så så det ikke ut for at de traff noen de heller :P

 

Var du ved Horpestadvannet eller Orrevannet?

Jeg var på Horpestad med dårlig utbytte selv om jeg hadde en flokk som decoya mista jeg hodet i vill ekstase og glemte fullstendig foranhold. Jeg jakter over 3-4 dusin lokkegjess og det ser ut til å funke bra på lavtflygende småflokker. I morges så jeg langt mer gjess enn i går, men alle var dessverre skyhøyt oppe..

Link to comment
Share on other sites

Vi greide ikke lokke så veldig mye gjess - til det lokker vi for dårlig. Men at lokkegjessene tiltrekker seg fugl er det ingen tvil om, dermed ikke sagt at alt kommer nedom men vi fikk inn noen småflokker. Prøvde igjen i går uten hell. Ikke en fugl å se nærmere enn en km. En kjøretur rundt Orre viste at gjessene har bedre tilholdssteder enn Horpestad, men dessverre omtrernt umulig å få kort der. Vi så sikkert et tusentall gjess på diverse jorder :?

Link to comment
Share on other sites

Huff... Jeg må si jeg har store problemer med å takle folk som er ute etter å gjøre butikk på dette, og i tillegg bruker trynefaktor!

 

Fysj!

 

Dere får krysse fingra for at de ikke får noe gås, så leier de vell heller ut til erfarene jegere. Syns iallefall bøndene på Smøla prioriterer jakt resultater fremfor penger for jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere bodd og jaktet en del gås i Trøndelag (Frøya). Der er jakta langt bedre organisert til en fornuftig penge. Var iallefall sånn tidligere. Jeg beredt på å betale for god jakt, men gåsejakta varer oftest bare noen hektiske dager før trekket tømmer terrenget. Da er det mindre fristende å betale "rypepriser" for grågåsa. Jeg har jaktet gås i USA (snows og specs) i fjor høst og vinter. Der koster det mer men til gjengjeld en fugletetthet jeg aldri har sett maken til og vi jakta på vinterplassen, mao var gjessene der i månedsvis. Når produktet er bra forsvarer det en høyere pris. Forøvrig synes jeg amrikanernes måte har mye for seg med svært mange lokkegjess (vi brukte 400-500 rags) og ofte 10-20 jegere. Ei gåseflokk på 70-80 gjess beskattes dårlig av to jegere med med to skudd hver selv om de er gode skyttere. Amerikanerne slipper fuglene langt inn og en "jaktleder" sier fra når man skal skyte så ikke triggerhappy jegere skyter for tidlig eller på enkeltgjess når storflokker er på vei inn. Masse filmsnutter med dette på youtube. Ser for meg at vi kunne fått til tilsvarende med bedre organisering her også. Det vil grunneier tjene på i form av høyere beskatning og inntekt samt at vi får tilgang til gode områder med godt organisert jakt.

Link to comment
Share on other sites

Huff... Jeg må si jeg har store problemer med å takle folk som er ute etter å gjøre butikk på dette, og i tillegg bruker trynefaktor!

 

Fysj!

 

Dere får krysse fingra for at de ikke får noe gås, så leier de vell heller ut til erfarene jegere. Syns iallefall bøndene på Smøla prioriterer jakt resultater fremfor penger for jakta.

 

 

Jepp di prioriterer di faste urinnvånerne som holder av gode områder i "tilfelle di stikker innom." Har mange ganger sett på områder og spurt bøndene der ute men fått beskjed om at di har faste folk,men ingen er der på jakt....Men det finnes bønder på smøla som ordner ut for deg ,,og det er kjmpegreier...Men som med all anen jakt,går det mye på kjentfolk...

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer med å fikse meg jakt på Smøla... Kanskje fordi jeg kjenner mange, og har jakta her i mange år. Men jeg hører ofte og ser ofte tullete jegere som får jakte hos bønder kun en gang, å det er ikke rart!

Folk som kommer å jakter hos ukjente bør iallefall bruke sunt jaktvett!

Link to comment
Share on other sites

Da var årets gåsjakt på Smøla over for min del. En flott flott sesong endte med rekord!

Lite bær i myra er vell årsaken til at jakta på dyrkamark ble såpass bra som den ble, plana var å jakte en del i myra i år, med tanke på hvordan det var i fjor, men det ble ikke slik, siden det var så mye gås på jordene.

Kunne kanskje vært mere heldig med været, iløpet av 19 dager med jakt så var det kun to dager med skikkelig sørvest. Ellers har vinden vært svak, og på nordvest. Ikke optimalt, men alt er bedre en vindstille og knott!

Vi har stort sett kommet hjem med fugl hver dag, men det var vell 2 eller 3 dager vi ikke fikk sorten.

Nå har alle bøndre vi har jakta hos fått seg gåsebryst, og vi har fått en del i fryseren. Kjekt for en fattig student :P

 

Vil takke jaktkameratene for flotte opplevelser!

 

Nå går turen videre til Levanger for videre studier, noe som fint skal kombineres med gåsjakt, duejakt og elgjakt!

 

Hvis noen lurer, så er det fortsatt en del fugl igjen på Smøla, så der er det fortsatt store muligheter til å sikre seg noen fugler for de som ønsker!

Link to comment
Share on other sites

Været her oppe har vært begredelig siden søndag :evil: men satser på bedre vær når jakta starter 21.august. Det er enormt med grågås rundt om på øyene og da får vi satse på opphold,overskyet og IKKE nordavind fremover. Dette bildet tok jeg ikke så langt fra hytta vår, og nå er dem ikke redd for båt og mennesker nei......

img5941.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips om noen gode gåseterreng i Fredrikstadområde hvor de selger kort?

Hvis du tar kontakt med sarpsborg jff så er det ikke umulig at de kan hjelpe deg. Er bra med gås i glomma, oppafor sarpefossen. Jakter selv gås i glomma i rakkestad å er bra med gås her

Link to comment
Share on other sites

ble to gjess på meg, og en til brodern tidligere i dag, hans første! dessverre ble det litt dårlig likt av han som skulle snike med rifle. han lå der å tenkte "ikke skyt, ikke skyt, ikke skyt" men det gjorde vi da, og det ble et greit resultat... for oss værtfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med siste innlegg her. Gåsejakta her i nord er en stor vits! Hvis meningen er å beskatte/ få ned bestanden , så er taktikken helt feilslått......

 

Må nok åpne for jakt på gås tidligere hvis vi skal få ned bestanden..

 

Håper det blir å skje noe før neste jaktsesong. Det arbeides for en felles forvaltningsplan mellom Bjarkøy, Harstad og Kvæfjord kommuner. Dette kan åpne for tidligere jaktstart. Jeg har stor tro på at vi får dette fra neste sesong. Håper fra 1. August.

Iallefall nå står årets jakt for tur. Det blir vel et skikkelig antiklimaks, men vi får gjer det beste ut av situasjonen. Den gåsa som ikke allerede er startet sør, vil nok ta laus Lørdags morgen. Mye gås og se her ute i havgapet, men det er store flokker. Tydelig tegn på at ho e klar... !

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig skutt min første gås denne sesongen! Ble skutt med 12/89 Black cloud! Var veldig spennende, dro ut alene siden far måtte jobbe på hytta (jakter som regel med han).Det var en del gås i lufta, men hadde ikke store håpet om å få noe, siden jeg dro alene. Men må si jeg var rimelig stolt når jeg kunne ringe fattern å si at jeg hadde skutt min første gås denne sesongen! Veldig gøy :) Skal ut en tur i natt også, gleder meg! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker :wink:

Vi har ikke brukt black cloud veldig lenge, men jeg synes det har vært veldig lite med skadeskyting når jeg tenker tilbake på sist sesong når vi først begynte å bruke black cloud. Den gåsa jeg skaut var stein dau, så må si jeg er fornøyd, men sesongen er enda lang, så kan komme tilbake til deg etter vi har fått testet black cloud litt mere.

 

! Når jeg sier "skadeskyting" så mener jeg at gåsa har falt i bakken, men at den ikke har vært død når vi har funnet den.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg bruker 2 i 12/89 black cloud jeg også. Merker det i skuldra etter noen skudd for å si det sånn :lol:

 

Jeg jakter på Ørlandet, er en del gås her nå ja, men det er lite med åkre som er klipt og derfor er det veldig trangt om plassen. Skal ut en tur i natt igjen for å se om vi kan få skutt noen gås, blir spennende å se om vi blir de første på plass dit vi skal.

Har også vært vitne til en jeger her som har skutt mot gås på 80-90 meter, hadde også 4 skudd i hagla. Men som 17 åring har jeg ikke mye jeg skulle ha sagt mot han og han satt et stykke i fra meg, så jeg satt bare å så fortvilt på når han skremte gås på gås i alle rettninger.

Link to comment
Share on other sites

Har også vært vitne til en jeger her som har skutt mot gås på 80-90 meter, hadde også 4 skudd i hagla. Men som 17 åring har jeg ikke mye jeg skulle ha sagt mot han og han satt et stykke i fra meg, så jeg satt bare å så fortvilt på når han skremte gås på gås i alle rettninger.

 

Bra du ikke tar lærdom av slike idiotiske jegere :!: En ekte jeger vet bedre enn å drive på slikt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sittet å sett på overflygere som er altfor høyt. Og på neste åker blir de bombardert med håpløse skudd. :lol: Skulle tro de var redd gås :lol:

Hvor mange skudd andre har i hagla på gåsjakt bryr jeg meg ikke om. Men synd at han skremte vekk gåsa for dere andre Oasa.

Link to comment
Share on other sites

Hehe vømmel, det er sikkert bare at det ikke er mange årene siden jeg tok jegerprøven og det er sikkert derfor jeg henger meg litt opp i det med skudd :roll: Vi er jo tross alt der for å få bort gåsa, men tenker litt på hvordan skytingen blir etter du har avfyrt 3 skudd og fortsatt skal skyte 1 til, må bli forferdelig med skadeskyting :wink:

 

Var ute i natt også, ble bare bom på oss. Fant en plass der mesteparten av gåsa satt seg i natt, så det skal bli interesant å prøve i ettermiddag der :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...