Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Registrerer at det er stor misnøye med at man må betale for å jakte gås på Skogn.

 

Betalingen for å jakte gås går i første rekke til å organisere jakta - jakt blir organisert til beste for jegerne, grunneierne og beboerne. Det er ingen tvil om at det er for mange gåsejegere i forhold til fornuftig jakt. Fornuftig jakt i dette tillfellet er å ta ut mest mulig gås. Vi ønsker som grunneierlag å legge til rette for en rimelig jakt, men som er trygg og effektiv for jegerne. For å oppnå dette bruker vi prinsippet om adaptiv jakt, og er koblet opp mot to forskningsprosjekter - blandt annet GOOSEHUNT.

 

Onsdag åpner webportalen gaaslevanger.no - her kan prinsippene leses.

 

At organisering er nødvendig er hevet over en hver tvil, her må vi som jegere også ta vår del av skylda. Krangling på jaktfeltene, unødvendig skremming av gåsa, halm som flyttes mellom åkrene, forsøpling og lite hensynstaken til innbyggerne er ikke den måten vi som jegere får et positivt omdømme.

 

Vi som grunneierlag ønsker alle velkommen til gåsejakt i Levanger, etter det systemet vi har lagt opp til. Opplæringsjakt vil bli prioritert, fra både skoler og JFF.

mvh

 

Lars Waade

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei - vil gjerne ha noen sysnpunkter på dette:

 

I Skogn / Levanger diskuterer vi nå å organisere jakta mer profesjonelt - dvs med 5-6 proffe jaktlag som får enerett på all jakt på gås, via det organiserte. Det vil i praksis si nesten alt.

 

Dillemmaet er dette - det kreves sabla mye tid til organisering av så mange jegere, og også mye tid til opplæring av alle nye jegerne. Dette kan impleteres med naturlig utskifting i jaktlagene.

 

Jegerne er heller ikke så ivrige etter å betale for gåsejakt, så det er meget begrenset hvilke inntekter som kan komme inn - det dekker knapt internettløsningen.

 

Noen forslag eller synspunkter. Forslaget skal opp for fylkesmannen i morgen, så det kan være greit å ta med seg noen impuler.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg skjønner godt ønsket fra grunneiere og beboere i området om å få jakta inn i mer kontrollerte former. Slik det er nå, er jaktpresset stort, samtidig som en del jegere virker å glemme all normal folkeskikk og jegeretikk så fort de ser ei gås. Det kan heller ikke være tvil om at noen relativt få, men rutinerte og ryktige jegere / jaktlag vil kunne ta ut langt mer gås enn en haug med uerfarne eller lite erfarne gåsejegere.

 

Ut fra et slikt synspunkt høres jo disse planene ganske fornuftige ut, og man vil sikkert kunne få roligere og mer kontrollert jakt, med mindre førstyrrelse og økt uttak av gås. Likevel - jeg tror nok det vil komme mange og sterke reaksjoner på at allmennheten dermed fratas muligheten til å jakte gås på mange av de virkelig gode områdene. Selv synes jeg også dette er helt på grensen til hva som er fornuftig. I verste fall vil en "utestenging" av jegere i dette området føre til værre tilstander og tilsvarende dårligere jakt i andre deler av fylket, da konkurransen om plassene der vil øke.

 

Dersom dere går for faste jaktlag, ser jeg ikke helt behovet for en nettside som den dere har i dag. Dessuten vil jeg tro at det allerede eksisterer minst 5-6 relativt proffe lag i området, og at flere av disse gjerne stiller opp for å bidra om de får muligheten. I såfall vil det ikke være noe stort behov for rekruttering, og eventuell rekruttering vil kanskje kunne foregå gjennom naturlig utskifting, slik du nevner. Helt generelt tenker jeg at det er positivt å rekruttere nye jegere, men akkurat når det gjelder gåsejakt i Nord-Trøndelag synes jeg det virker å være i overkant mange allerede.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å finne ord. SÅ stor motstander er jeg av et slikt forslag. Men det er klart, grunneierne kan jo i prinsippet gjøre hva de måtte ønske, alt fra å nekte all jakt til eksklusive gutteklubber.

Jeg skjønner selvsagt godt at de som er inne i "sirkelen" støtter et slikt forslag. De får jo et reneste bonanza i årene fremover.

 

Da er jeg mye mer tilhenger av god organisering med "først til mølla"-prinsippet hvor folk har de samme mulighetene til å drive jakt. Gåsejakt er fantastisk morsomt, og jeg synes det blir helt riv ruskende galt å kun tillate dette for enkelte utvalgte.

 

Men god organisering er selvsagt meget viktig, ikke minst med tanke på sikkerhet som må stå i høysetet. Ikke morsomt slik det var for noen år siden på Innherred hvor man kunne ligge ute med lokkegjessene og plutselig oppdaget man riflejegere på motsatt side av åkeren....

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

At grågåsa e sky e ingen hæmmlighet, bærre ei patronhyls i hælmen e nokk te at dæm ikke lande.

Mitt bæste tips e at du må gjør gåsa vant med forhøyningen du får ved bruk av blinds, lægg den ut mang daga i forvein så dæm går å beite rundt den.

 

bruk gåseflagg og greylag hammer varsomt men effektivt så ska du sjå at dæm kjæm ned :P

Bruke rundt 40-50 låkkegåser (grågås) med (6) canada lite stykke unda.

black claoud nr 2 eller winchester blind side nr 2. grågåsa er ganske hardskutt.

 

skjitt jakt gåsejægera :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...