Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

satt noen timer på ettermiddagstrekket i dag. litt tidlig ute så ble ei lita stund å vente, men gås kom det. mange hundre som slo kom inn og slo på lokkegåsene, men ble bare akkurat-ikke hold, bortsett ifra en liten fin flokk der ei måtte bøte med livet.

 

greylag hammer

bruker denne lokkefløyta. har fungert strålende hittil, flokker som er på vei bort fra meg får jeg snudd, flokker som er laaaaangt unna får jeg lokket inn. rett og slett ei glimrende fløyte. anbefales :!:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet denne kula http://impalabullets.co.za/ på gås o.l.? Tenker den kunne fungere bra i patroner med sentertenning i .224 /.227? Vet det skjer at effekten er litt dårlig med FMJ og fort litt i overkant med ekspanderende...

Skal kanskje jakte gås neste år på ... Sandsøya...mener jeg den het? Lurer på å få ladet noen patroner med denne kula da.

Link to comment
Share on other sites

I anledningen besøk av min bedre halvdel på steinkjer, måtte jeg bare ta med hagla,

da jeg hadde hørt gjetord om solide flokker grågås. Og jaggu ga det ikke et aldeles så lite resultat :D

 

Som meget fersk jeger, men kun 1 rype og nå 1 stk gås på samvittigheten var det utrolig kjekt å få vært med på min første gåsejakt.

Da den første plogen med gjess brettet ut vingene og kom susende 10m over hodene våre ble jeg rett og slett så satt ut at jeg ikke en gang fikk skutt!

For lyd, for et syn, og for noen store fugler :shock:

Fikk jo skjelven så til de grader, og pumpa jobbet febrilsk. Klarte heldigvis å få plukket en gås fra den neste plogen, men burdte absolutt ha skutt en dublè på et så bra hold.

Sinnsyk opplevelse.

 

En ting er bra sikkert, og det er at basillen fikk satt inn et skikkelig bitt! Klarer ikke vente til kortnebben ankommer steinkjertraktene slik at blir en ny tur nordover etter gå... ehm, for å besøke damen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er ny på forumet og prøver å søke hjelp her;)

 

Jeg og en kamerat er ivrige jegere og nylig har vi begynt med gåsejakt. Vi har vært på tre turer og er helfrelst for denne jakttypen.

Vi brukte en dag på speiding, og vi fant en åker hvor gåsa satt rolig i flere dager uten å bli forstyrret.

Vi antok at gåsa ville lande på flekken denne dagen etter også.

Vi la oss til med blinds og lokkegås. Vi kamuflerte blinds godt og satte ut 18 lokkegås i v-formasjon mot vinden. 4 av disse var voktergås.

Vi satt med gås rundt oss i spissen av v-formasjonen. Da hadde vi ett fint tomt område foran oss hvor gåsa kunne lande.

 

Vi plasserte alt dette cirka midt på åkeren. Over hodet vårt var det store flokker på 40-50 gås som kom mot oss.

Disse sirklet over hodet vårt i flere minutter før de rolig fløy videre. Flokk etter flokk kom over hodet vårt og ga tegn på å ville lande men ingen landet.

De ga ingen tegn på å være skremt av oss.Vi testet dette med å sprette ut av teltet og da flakset de med vingene og dro umiddelbart.

Vi fikk en flokk på fem gås og en på fire gås, men det var alt.

 

Hva kan det være som gjør at gåsa ikke vil lande?

Det ser ut til at lokkingen fungerer siden de snur og kommer mot oss. Det ser heller ikke ut til å være at de ser oss ettersom de fortsetter med å sirkle rundt oss.

 

Alt i alt er vi egentlig fornøyde, vi har fått 7 gås på disse tre turene noe vi er fornøyde med som nybegynnere. Men vi kunne fått så mye mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Bra du stiller dette spørsmålet mikslen! Sliter med nøyaktig samme problem, å vi har i tillegg rett oppunder 60 lokkegjess! Håper noen erfarne gåsejegere kanskje sitter på et svar! :)

 

Har bare blitt 3 gjess på oss på to dager. Jeg har skutt 1 med hagle. Jaktkameraten 2. Disse ble plukket med rifle, da de av en eller annen grunn valgte å seile rett over lokkegjessene, å slå ned BAK oss!

 

Har uansett oppdatert bloggen med bilder fra gåsejakta :) ---> http://kbsnaturfoto.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Også vi som nettopp investerte i 30 nye lokkegås :roll:

Hvordan lokkegås type bruker du da? Jeg så på bloggen din at du jakter på kortnebbgås. Er det veldig annerledes fra jakt på grågås/canada?

Vi vet ikke hvor lenge grågåsa er i Trøndelag så vi må vel kanskje begynne jakta på kortnebbgås. Og da er vel innherred beste valg? Såvidt jeg forsto er det forferdelig mange der, men de er ikke der over en veldig lang periode, bare noen dager? Noen erfarne der ute som vil fortelle oss amatører hvordan det skal gjøres :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takktakk. Nr.4.. Skulle nok helst ha vært 3, men det var nå 4`er jeg ble anbefalt på den lokale jaktbutikken. Hehe nei er nok ikke skutt me rifle den nei. Det var et hellsikkens t søl på gåsa, et flere centimeter lang kutt i halsgropa. Tydelig at de spesielle skuddene i black clouden gjør skade..

 

Den første derimot, den er skutt i ryggen med rifle. Kunne dog ikke se et spor etter noe inngangshull.

Link to comment
Share on other sites

større flokker gås er vanskeligere å lokke inn enn tre fire stk. Det er maaaange faktorer som spiller inn når det gjelder lokkejakt på gås. Vær, vind, lokasjon, tidspunkt, kamuflasje, plassering av lokkegås osv. Selv om dette er gjennomført riktig så er det dager de rett og slett ikke er samarbeidsvillige.... V formen skal settes opp med vinden (slik at det blåser fra spissen i Ven der dere ligger) Mitt tips er å finne en plass gåsa sitter om kvelden og la den sitte der i fred, morgenen etter er det bare å komme seg ut i rett tid. Vind og regn er toppen!

Link to comment
Share on other sites

Hei miklsen, jeg er enig med catlikefox. Været har mye å si. Om camuflasjen er bra, og lokkegjessene er ok, så betyr været veldig mye. Forskjellen mellom sol og stille vær kontra vind på 10 m/s og regn kan bli 3 gjess og 50 gjess. Ved drittvær har de en tendens til å fly lavere og gå inn for landing på direkten. I Danmark gidder de ikke jakte gås på finværs dager. Men så har de jo en jakt sesong som er mye lengre enn våres.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var jaggu gåsejakta i gang at :) Hadde seriøse problemer for to år sea me å få ner gåsa på lokkegjessen, men fikk med mæ Tor Ola Dehli første jaktdagen i år. Trekket har ikke begynt her enda, men det er faktisk bra med gås her, telte til ca 600 på en åker kvelden før, så det blei plassen morgenen etter. Reiste ut ca 0530 på morgenen å satte ut gjessene å fikk dekt til blindsene å gjort oss klar. det var tett tåke de første timene, så da skjedde det ikke en d.... men så for tåka lette, hørte vi at det begynte å kakkle så smått utpå sjøen. Fikk en liten overraskelse da den første flokken på ca 20 fugl kom inn. grå gås, hva f... hehe, det har vi svært lite av her hjemme, har bare sett en flokk de siste tre årene. så det var gøy, men så var det dette med skyting da, vi burde vell ha fått ned en 3-4-5 ihvertfall, hadde dem på 10-15 meter men det datt 0 :lol: haha. så vi får skylde på at det var første jaktdag å litt spenninger. hehe. men så balle det seg på utover å neste flokken var å grågås, der datt det to stk, å første grågåsa var skutt for min del, ganske arti å høre på disse rapp kjefte skravle kjerringene kommer inn mot oss. etter det blei det ei stokk and åsså kom det vi jakte på, første flokken med canadagås lande bak oss, så blei litt vanskelig å skyte, men det datt 3 stk så vi var happy over det å sånn fortsatte det utover morgenen. Men FAAN TA norsk ammo, vi skadeskøyt vell like mange fugler som vi fikk den dagen 15 stk. jeg brukte 12/76 vismut 3 46gr å 12/89 vismut 60gr. stakars fugl. å vi skøyt ikke på lange hold. maks 20 meter, så det burde være nærme nok. men får vell reise til söta bror å handle litt. så det blir litt fart i sakene. men skal bli arti å jakte utover nå etter at trekket har begynt slutten av september begynnelsen av oktober :) så god jakt alle sammen :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til mikslen:

 

Når du bruker 18 lokkegjess, er 4 voktergjess litt mange. Gåsa som kommer flygende over oppfatter det som om det er fare på bakken, siden de fire er oppmerksomme på noe, som kan signalisere fare. Snakket med en gåseforsker fra NINA tidligere i høst, og han mente at det holder med en vaktgås på 20-30 beitende gjess.

Link to comment
Share on other sites

Hei miklsen, jeg er enig med catlikefox. Været har mye å si. Om camuflasjen er bra, og lokkegjessene er ok, så betyr været veldig mye. Forskjellen mellom sol og stille vær kontra vind på 10 m/s og regn kan bli 3 gjess og 50 gjess. Ved drittvær har de en tendens til å fly lavere og gå inn for landing på direkten. I Danmark gidder de ikke jakte gås på finværs dager. Men så har de jo en jakt sesong som er mye lengre enn våres.

 

Takk for svar, vi har faktisk kun vært på jakt i finvær hittil i nesten ikke eksisterende vind. Det har vært håpløst å planlegge hvor de skal lande..

Vi håper det blir dårligere vær neste gang slik at vi ihvertfall har fått prøvd det også :) Med flere lokkegås nå pluss dårlig vær MÅ det bli flere gås :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til mikslen:

 

Når du bruker 18 lokkegjess, er 4 voktergjess litt mange. Gåsa som kommer flygende over oppfatter det som om det er fare på bakken, siden de fire er oppmerksomme på noe, som kan signalisere fare. Snakket med en gåseforsker fra NINA tidligere i høst, og han mente at det holder med en vaktgås på 20-30 beitende gjess.

 

Dette var jeg ikke klar over, jeg hørte en gang 80% beitende men da skal vi prøve å fjerne noen voktergås og legge til beitende..

Link to comment
Share on other sites

Til mikslen:

 

Når du bruker 18 lokkegjess, er 4 voktergjess litt mange. Gåsa som kommer flygende over oppfatter det som om det er fare på bakken, siden de fire er oppmerksomme på noe, som kan signalisere fare. Snakket med en gåseforsker fra NINA tidligere i høst, og han mente at det holder med en vaktgås på 20-30 beitende gjess.

 

Uenig!

Observer når en flokk kommer og slår seg ned sammen med andre flokker. Da vil du se at ALLE(nærmest alle ihvertfall) gås på bakken strekker hals.

 

Men at gåsa ofte er vanskelig å få ned har mange årsaker. Vær og vind er nevnt, i tillegg blir den mye jaktet på og er derfor veldig var utover i sesongen.

Selv har jeg nærmest sluttet å sette gås i en klar V formasjon. Kan ikke se at dette har så stor effekt som mange sier. Setter de heller litt i puljer, men med en åpning i "midtgangen". Da kan man ligge midt i en slik pulje, gjerne med et skall over hodet, eller på magen!(Fra den tiden jeg lå på bakken med kun liggeunderlag under meg)

Men nå er jeg litt rar også da!

Etter at ryggen har kranglet en periode nå, er liggende jakting ikke uaktuelt for meg i år. Men har ved flere anledninger funnet åkeroverganger med litt grønt pysj, som er meget fint å sette seg inn i med egnet kamuflasje. Dette har fungert bra for meg. Da har jeg gjerne delt opp lokkegjessene slik at jeg har noen på hver åker. Dermed blir det ofte overflygere i tillegg til de som kommer ned på en av flokkene.

 

Har vel en 40 lokkegås til sammen, med overvekt av canadahoder. Gjemmer ofte disse beitenede hodene litt ned i halmen, mens de andre hodene får stå godt synlige. På denne måten har jeg ingen problem med å blande lokkegjessene.

Men har noen tips til en ok sprayfarge for farging av canadahodene til en bedre gråfarge tas det imot med takk! Var stort sett bare canadahoder til salgs den gangen jeg begynte med denne jaktformen...

 

Men det beste tipset jeg kan gi dere helt ferske gåsejegere er å prøve seg frem til den metoden som passer best for deg.Noen ganger går alt galt, men vi lever lenge på den gangen det VIRKELIG slo til!

Link to comment
Share on other sites

hei

har jaktet grågås ei stund nå, uten stor suksess. har omtrent 45 lokkefugl og 4 av dem er speidere. er dette nokk? Har funnet ut at grågåsa ikke er så lett å lure. har kjøpt blinds som jeg har sett i aksjon og jeg vet at den funker. er ikke god på lokking enda, men bruker fløyta når jeg ser flokker på distanse. vet ikke om dette fungerer, er rimelig nybegynner, begynt i fjor. har skutt 7 gås i år, men hovedsakelig på snikjakt. lurer på hva som skal få fuglene til å lande?

Link to comment
Share on other sites

Er og jobber på øysand for tiden, og det er sykt mye grågås i luften der nå. Prøvde selv og organisere til et par jakthelger der, men de selger desverre bare sesongkort der i år til 1500 kroner stykket.

 

Tipper at det satt et par tusen gås på jordet rett utenfor Skanska stålfabrikken idag. Men vi hører lite skyting fra jordene, så gåsa får sitte i ro og kose seg i mange timer med kornblanding-ala-Øysand.

 

Til de som skulle bry seg, så observerer jeg at gåsa kommer inn rundt klokken 7 om morgenen, og da er det veldig mye aktivitet i en times tid. Etter dette kommer det inn små puljer hele formiddagen før det igjen tar helt av mellom klokken 12 og 14.

Link to comment
Share on other sites

Ble 5 kortnebbgås på meg og Hovinjr under kråkejakt i ettermidag...sto ved elva da det plutselig kom en stor gåsflokk over oss som slo seg ned..vi snek oss innpå til vi var på ca 20-25m hold, måtte av med støvlene pga at kvistene bråket så mye, jammen meg klarte vi å ta 5stk før resten av flokken forsvann...var vel en 30 gås i den flokken. :wink:

 

fin belønning for alle kråkene vi har tatt :wink::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Kortnebben er på plass på Øysanden/Byneset også! Vaffelbesøket skulle akkurat til å entre stua da jeg hørte en stor flokk gå ned rett borti åkern bortenfor..

 

Jeg og makker var opp i skapet og hentet ut pumpene og trakk i felt.. en ansmygning gjennom et bekkefar og vi hadde en "mæl" opp til jordekanten. På tre.. opp som troll i eske.. 4 stk datt på 20-25 meter. Det var en stor flokk pluss en liten som satt der. Skikkelig artig da vi så det var kortnebb. Var litt usikker i kikkerten på 300 meter om det var de vanlige grå eller kort..

 

Nå blir det gåsesteik både en og 6 ganger i høst iallefall, og jakta er ikke over :D

 

PS! Kjøpte opp resten av lageret som ble solgt ut på OBS City Lade av Gyttorp semimagnum DUPLEX us 3-5 Tungsten Matrix. Du verden for en ammunisjon. Rett ned uten et kvækk! Det samme har alle 4 grågåsene jeg hittil har tatt også. Den ene på nesten 50 meter,. Viste seg etterpå at holdet var så drygt. Var sikker på det var 30-40 som igrunn er i lengste laget. Men gåsa gikk rett i kornåkern den.

 

Den ammoen tror jeg blir kanon på storfuglen fremover også. Godt det er mange pakker igjen i skapet. Og så kostet de bare 11,80 kr smellen også :mrgreen: Kommer ikke til bruke annen ammo på gås/skogsfugl! Anbefales virkelig.

Link to comment
Share on other sites

Den ammoen har jeg også prøvd på gåsa en gang også hosterhals , datt rett ned i smellen den også, synd den patronen er

vanskelig å få tak i . Men har funnet en patron som knusser den, og det er winchester xtended, ulempen

med den er prisn og at den moser gåsa på korte hold, bruker imp cyl med den patronen.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og jaktet gås for første gang tidligere i dag. Kom ikke til skudd fordi de trakk av mens de fløy over lokkegåsene. Kanskje ikke så rart når ene haugen med halm ristet som et aspeløv. Note to self; kjøpe nye hansker og nytt ullundertøy i helga!

 

Var forsåvidt en suicidal hubro som kom seilende inn mot lokkegåsene i fin siluett. Heldigvis for fugl og jegere slapp den unna :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...