Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

Hallo kammerkamerater! Vet det er tidlig, men jeg kjenner det kribler i magen når jeg tenker på fjordårets jakt.

Hva gjorde man bra forrige år? Hva kan man gjøre bedre?

Når starter gåsejakta i deres kommuner i år? Her på Herøy, har vi tidligjakt fra 1. August. Ordinær jakt starter 10. August.

 

Jeg gleder meg så utrolig mye til årets jakt, men det blir ikke så mye da, siden jeg får valp i juli, og apport-trening på et vilt som er større en hunden er uaktuelt :lol:

 

Hva gjorde dere i fjord/kommer dere til å gjøre i år?

 

Historier? Spennende situasjoner? Del det!!!

 

Mvh IvoRei :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan jo for øvrig nevne at i år skal jeg desverre jakte alene, siden min trofaste og gode jaktkompis Raymond(aka JackRussel) skal på ett eller annet idiotisk kurs den 1.august :cry:

 

Så i år skal jeg anskaffe meg en gåseboks fra cabelas, 20-30 lokkegås og Franchien, så får vi se hvordan det går:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jakt_fred: Lokkegåsene kjøper jeg helst i tilbudskatalogene som butikkene kommer med i begynnelsen av juli. Da er det jo like før det braker løs med en ny jaktsesong. Jaktdepotet bruker å ha tilbud på f.eks 10 lokkegås og 100 skudd til 1000kr. Veldig fornuftig pakke. Ellers kan man jo høre med dem, hvis man har skudd, å få 30-40 lokkegås til tusenlappen :D

 

primer: Det skal nok la seg ordne :wink:

Min ordinære jaktkompis skal som sagt på kurs, så bare send tlf nr på PM, så skal vi se hva vi får til :wink:

 

Når det gjelder rådyrjakten, er det dannet grunneierlag her på herøy. Man må i den forbindelse kontakte lederen der, for å få jaktkort på rådyr. Han heter Kornelius Dahl. Hvis du vil, kan jeg forhøre meg i god tid før jakta starter, eller så kan jeg sende deg nr hans så du kan kontakte han selv. Jeg mener jeg er hjemme under starten av bukkejakta, men jaktkortkonkurransen her ute, er litt hard. Er jeg hjemme under den ordinære rådyrjakta, skal du bare sørge for å komme deg på ferga fra søvik til flostad(med hagle/rifle) så skal jeg ordne resten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Da er gåsejakta i gang! Var en tur ute nå i kveld med rifla å da ble det 5 feite gjess :twisted:

Bilder kommer i morra.

 

Har du ordnet deg skadefelling av gås da eller?

 

Så forøvrig ei enslig grågås på ett jorde i dag.Det er første gang jeg har sett enslig gås.De er jo sjelden færre enn 2 stk i lag.

Link to comment
Share on other sites

I år gidder jeg ikke planlegge noe gåsejakt engang. Her oppe i nord starter jakta 21. august, og da har de aller fleste gjess hatt opptil flere mellomlandinger sørpå. Håpløst at det ikke er lik jaktstart over hele landet, spesielt med tanke på at gåsebestanden ser ut til å ha kommet helt ut av kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en telefon fra en grunneiger som er svært plaget av gås.

Han hadde søkt om fellingstilatelse til kommunen, og fått det innvilget.

 

Er sett opp til 150 gås på jordet hans, og 4 gås spiser like mye som 1 sau. Så de spise mye gress.

 

Reglene er at du kun kan skyte de på dyrket mark, og vanlige jakt regler gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Hei Iverei!

 

Jeg kan sterkt anbefale gåsetelt fra Cabelas. Fikk i julegave av kona! Veldig veldig bra kvalitet og komfortabelt. Ikke fått brukt det på jakt enda, men skal hjem til Dønna å jakte skadegås om ikke mange dager, så da regner jeg med det blir tatt i bruk. I tillegg kjøpte jeg sillosocks lokkegås som blir spennende å prøve. Syns de ser litt mer realistiske ut enn skallgåsene jeg kjøpte først.

Ellers er jeg gjerne med på jakt 1. august. Har friuke fra jobb og er nok på Dønna da, med gåsetelt, hagle, rifle og 50 lokkegås! :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Hei oyshoy!

 

Ja, det du forteller om høres slett ikke dumt ut! Kan du ikke sende meg en PM med navn og tlfnr, så kan vi snakke nærmere om det?

Så kan jeg se hva jeg får ordnet av jaktfelter her på herøy. Det er en god slette på norhus som er aktuell og kjempeinterresant for lokkegår med gåsetelt.

 

Når du skriver telt, mener du en boks eller et telt? Kanskje dumt spørsmål, men det kalles telt i Sverige og, de har enda ikke fått det jeg vil til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Pm er underveis!

Når det kommer til teltet er det vel egentlig en slags boks eller kiste. Du finner den på cabelas, laaang link under.

Tror ikke det er toppmodellen. De selger den på ABC fritid på Røra (2 mil unna Levanger hvor jeg bor).

Kosta faktisk 2000 så jeg skulle tro det er billigere å importere den selv faktisk.

Enda ikke fått brukt den, men kvaliteten virker topp. Veldig komfortabel å ligge i.

Jakting på Herøy hadde vært veldig gøy!!

Ser du skal til Tr heim til høsten. Kan jo eventuelt prøve å få til noe i Levanger-området når gåsa kommer hit! :)

 

Mvh

Øystein

 

 

Link:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... hasJS=true

Link to comment
Share on other sites

Morn godtfolk!

Observerte flere haugesvis med gås på vei nordover over oslofjorden i dag. Så vel en 7-8 ploger :-) Er det nå dem er på vei til Svalbard ?

Driver å tenker litt på utstyr til jakta. Vurderer å kjøpe noen skall men det koster jo noe hindsides. Noen som selger noe brukt evt litt dårlig eller har noen tips ?

Link to comment
Share on other sites

Men i svarte!

Jeg stiller iallefall tvert om noen trenger en ekstra "skytter" i rimelig nærhet av Kristiansand. Eller er dette noe som foregår kun på vestlandet?

 

 

K

 

Eg kunne også tenke meg og vere med om noken trenger litt selskap :wink: Bur i Stryn men køyre lett nokre timar.

Link to comment
Share on other sites

Driver å tenker litt på utstyr til jakta. Vurderer å kjøpe noen skall men det koster jo noe hindsides. Noen som selger noe brukt evt litt dårlig eller har noen tips ?

 

Du kan jo kikke litt her:http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/index/index-display.jsp?id=cat20833&navAction=jump&navCount=1&cmCat=MainCatcat20712&parentType=category&parentId=cat20712

Link to comment
Share on other sites

Morn godtfolk!

Observerte flere haugesvis med gås på vei nordover over oslofjorden i dag. Så vel en 7-8 ploger :-) Er det nå dem er på vei til Svalbard ?

Driver å tenker litt på utstyr til jakta. Vurderer å kjøpe noen skall men det koster jo noe hindsides. Noen som selger noe brukt evt litt dårlig eller har noen tips ?

Kan godt være gås på tur til svalbard ja. Nå kjenner ikke jeg trekkruta til kortnebbgåsa, men i dag såg jeg ihvertfall flere flokker kortnebb i nord-trøndelag. Hvem vet, kanskje det var de samme :)

 

Ut i naturen i går handlet om kortnebbgåsa. Prøvde å se det når det gikk, men kjærringa skulle se "4-stjerners middag". :mrgreen:

Satte på opptak og forsøkte meg etterpå, men da skulle kjærringa se noe kokkeprogram med Helstrøm. :|

Satte på "ut i naturen" igjen etter det, men da var det "Frustrerte fruer" hu skulle se :evil:

 

Kanskje i kveld :P

Link to comment
Share on other sites

Bra link SuperHansen. Vet ikke hvordan pris med frakt osv er i forhold til Norge, men det ser jo ikke så værst ut.

Tenker meg nå en pakke med disse http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?_DARGS=/cabelas/en/common/catalog/item-link.jsp_A&_DAV=MainCatcat20712-cat20833&id=0034509227603a&navCount=16&podId=0034509&parentId=cat20833&masterpathid=&navAction=push&catalogCode=IA&rid=&parentType=index&indexId=cat601233&hasJS=true

 

og disse kankje http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?_DARGS=/cabelas/en/common/catalog/item-link.jsp_A&_DAV=MainCatcat20712-cat20833&id=0071785420072a&navCount=18&podId=0071785&parentId=cat20833&masterpathid=&navAction=push&catalogCode=XK&rid=&parentType=index&indexId=cat601233&hasJS=true ?

 

Hva bør jeg gå for, eller hva har dere kjøpt derfra ? Etter som jeg går på skole, og ikke jobber, så må jeg tenke litt økonomi her og så da tenkte jeg den første pakka var grei. Men er det nok med de 12 ? Eller er det bare for supplemang ? Har bare en eller to muligheter her i Akershus til å få ned gåsa så det blir ikke så mye jakt, men når dem først kommer så kommer med flere hundrevis.

 

EDIT: Det ble dessverre noen lange linker gitt..

Link to comment
Share on other sites

Ut i naturen i går handlet om kortnebbgåsa. Prøvde å se det når det gikk, men kjærringa skulle se "4-stjerners middag". :mrgreen:

Satte på opptak og forsøkte meg etterpå, men da skulle kjærringa se noe kokkeprogram med Helstrøm. :|

Satte på "ut i naturen" igjen etter det, men da var det "Frustrerte fruer" hu skulle se :evil:

 

Kanskje i kveld :P

:lol::lol::lol::lol:

 

Lykke til gåsejegere! Og vent til dere kan se øyet på gåsa, da er dere iallfall på forsvarlig haglehold. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg gå for, eller hva har dere kjøpt derfra ? Etter som jeg går på skole, og ikke jobber, så må jeg tenke litt økonomi her og så da tenkte jeg den første pakka var grei. Men er det nok med de 12 ? Eller er det bare for supplemang ? Har bare en eller to muligheter her i Akershus til å få ned gåsa så det blir ikke så mye jakt, men når dem først kommer så kommer med flere hundrevis.

 

Du kan jo høre med Tor Ola Dehli om han har noen tips,synspunkter på det med valg av utstyr ol.

 

Sitter å lurer på om jeg skal innvistere i utstyr selv,har lyst til å prøve gåsejakt men har ingen erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Hva bør jeg gå for, eller hva har dere kjøpt derfra ? Etter som jeg går på skole, og ikke jobber, så må jeg tenke litt økonomi her og så da tenkte jeg den første pakka var grei. Men er det nok med de 12 ? Eller er det bare for supplemang ? Har bare en eller to muligheter her i Akershus til å få ned gåsa så det blir ikke så mye jakt, men når dem først kommer så kommer med flere hundrevis.

 

Du kan jo høre med Tor Ola Dehli om han har noen tips,synspunkter på det med valg av utstyr ol.

 

Sitter å lurer på om jeg skal innvistere i utstyr selv,har lyst til å prøve gåsejakt men har ingen erfaring med det.

 

 

Fikk svar av Tor Ola på bloggen hans: http://storfangst.wordpress.com/2010/04 ... omment-218

 

EDIT: Men for å være helt ærlig så kan man vel egentlig lage og male de platene som jeg tenkte meg selv

Link to comment
Share on other sites

Til kanadagås som ikke er jaktet på vedlig mye går det fint å lage egne silhuetter, men jeg vil absolutt ikke anbefale det til sky grågås og kortnebb som er utsatt for hardt jaktpress. Her trengs det beste utstyret for å få gjessene på skuddhold, og da mener jeg hvertfall, at kvaliteten på lokkefuglene har mye å si ;)

 

Har forresten et par dusin med de beste silhuettene du kan få på kandagås til salgs, pluss 2 dusin med vindsokkene jeg bruker i Småviltjakt 2.

Jeg plukka med meg litt da jeg var over og jakta gås i Kanada :)

 

Er det noen som er interessert så er det bare å sende meg en PM

Link to comment
Share on other sites

Tok med Brno fox .222 rem og Tikka Sporter .308w bort på låven i dag. Standplass på låvegulvet var greit i regnbygene i dag. Først ble Sporteren innskutt med 3 cm overslag/100 m med 123 grs. Trainer. Deretter prikket jeg inn samme treffpunkt med 50 grs. Norma blyspiss (fabrikkammo) i .222. Kulene satt hull i hull med begge riflene. Litt vind under innskyting, men ikke mer enn at det skulle gå greit på jakt.

 

Kjørte så bort til grunneierne som er plaget med grågåsa. Stoppet og speidet med kikkert. En fin flokk beitet 130 m unna et potensielt bra sted å skyte fra. Elle-melle, Fox`n fikk montert tofot og demper. La meg ned og slapp første skudd. Gåsa ankra på stedet. Litt uro i flokken og deretter lettet de. Burde klart ei til, men nølte litt med å finne neste gås. Var på vei nedpå for å hente gåsa, da jeg oppdaget noen flere gjess knappe 100 m lengre inn. Avstanden ble lasret til 220 m. Vurderte att og fram. Fant ut at med vinden ville jeg litt nærmere. Kjørte til gården og ålte meg fram på plena nedom huset. Da hadde jeg plutselig gjessene (ca 7-8 stk) under 100 m fra meg. Slapp ett nytt skudd. Gåsa sank sammen. Litt kakling, men det stod igjen gjess og jeg tok ei til. Begge skutt med Fox`n.

 

Godt fornøyd med kula. Av 6 fileter var det litt skade i den ene. De andre hadde ikke kulehull i seg. En fin kveldstur i april.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte så bort til grunneierne som er plaget med grågåsa. Stoppet og speidet med kikkert. En fin flokk beitet 130 m unna et potensielt bra sted å skyte fra. Elle-melle, Fox`n fikk montert tofot og demper. La meg ned og slapp første skudd. Gåsa ankra på stedet. Litt uro i flokken og deretter lettet de. Burde klart ei til, men nølte litt med å finne neste gås. Var på vei nedpå for å hente gåsa, da jeg oppdaget noen flere gjess knappe 100 m lengre inn. Avstanden ble lasret til 220 m. Vurderte att og fram. Fant ut at med vinden ville jeg litt nærmere. Kjørte til gården og ålte meg fram på plena nedom huset. Da hadde jeg plutselig gjessene (ca 7-8 stk) under 100 m fra meg. Slapp ett nytt skudd. Gåsa sank sammen. Litt kakling, men det stod igjen gjess og jeg tok ei til. Begge skutt med Fox`n.

Flott historie, glimrende fortalt.

Det er drøye fire måneder til jeg kan iverksette Snikjakta 2010, men sitringen er startet allerede. Historier som dette er derfor det rene krydderet i den lange ventinga. Takk mork :D

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens er ny her, jeg jakter grågås på fosenhalvøya, utstyr jeg brukte til jakta i fjord

var, 20 lokkefugl, 2 lokefløyter et fra andersen jagt grej og en greylag hammer fra dkwai, hagla

var en baikal mp-153 laddet med kent impact tm. Det jeg hvar mest fornøyd med i fjord var lokkefløytene

de hadde overaskende go effekt så de vil bli brukt i år også, kommer til å byte ut baikalen i år, dette fordi

den bare er tryktestet til 90mp(900bar) og jeg ønsker å gå over til kraftigere ammo. Blir bytet til en franchi fast black,

og jeg har kjøpt ny ammo, winchester xtended range som skal testes, blir også anskaffet en power hunter blind. Var forresten

å kika etter gåsa i dag, så ca 100 gås på en liten tur så det ser bra ut i år .

Link to comment
Share on other sites

Har skadeløyve på 10 grå/canadagjess her frem til 1.mai. Har tatt to stk, den ene i morges. Skyter med 223 loddet 62 grains kuler og de går ca 930 ms. Den ene brystfileen var ganske sprengt der kula hadde gått gjennom. Men får meg lissom ikke til å legge i helmantel, mulig jeg burde prøvd... Den jeg skøt i dag siktet jeg helt øverst i brystet på, nesten ved overgangen til halsen og det gikk mye bedre, da hadde kula bare sneiet den ene fileen og det var ikke noe hull.

 

Ellers kan jeg tenke meg at hvis en sikter litt høyt på vingen fra siden så skyter man kanskje over brystfileene...? :?:

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan jeg tenke meg at hvis en sikter litt høyt på vingen fra siden så skyter man kanskje over brystfileene...? :?:

Jepp, det resulterer oftere i knall og fall også, treffer mer vitale organer (lunger) der.

 

Har sett gås fly avsted til soloppgangen og bli borte med .222 helmantel gjennom skrotten, men aldri med .30-06 helmantel, da blir de liggende. :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett gås fly avsted til soloppgangen og bli borte med .222 helmantel gjennom skrotten, men aldri med .30-06 helmantel, da blir de liggende./quote]

 

Fikk meg et lite sjokk, for et par uker siden. En øy ute i havgapet, låg under kamonetting, siktet rettet på ei stor grå gås, ca 100 meter unna. Lå lenge å vel å siktet godt med min Browning .308, skudd var helmantel.

 

Ventet til gåsa la seg på siden, fyrte av, såg klart gåsa var truffet, gresset, samt fjør sprutet ut bak gåsa. Til min store forundring tok den vingene, flaug avgårde med resten av flokken. Ca 20-30m fra der jeg skaut den, og ca 10 meter i lufta datt den rett i bakken. Da jeg i etterkant parterte gåsa, var det 1 stort hull, størrelse lillefingerhull rett igjennom begge brysta. Helt utrolig hvor hardskutt gåsa er.

 

Blir kanskje en tur til i helga! MORO :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...