Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er jo denne tidligjakta ment som en erstatning for skadefellingstillatelser - som virkelig er jakt i

yngletiden. Det er også satt av store friarealer for gåsa i forbindelse med sjø og vann. Kun jakt på innmark er det også. Dette vil si at man jakter på gås som faktisk er flygedyktig. Men å starte så tidlig som 26/7 er å gå for langt etter min mening. Vårens vinterlige preg gjorde også at det ble en stor spredning på hekkingen i tidspunkt. Men det som jeg er enig i er skadeskytingsproblematikken under gåsejakta, Der har veldig mange jegere mye å hente :!:

Link to comment
Share on other sites

Må huske på at noah er jaktmotstandere til all jakt, hadde vel blit eksplosjon på innhered vis

gåsa ble freda, bøndene måte vel ha lagt ned tenker jeg. Skal tildels være enig i at jakstart 26 juli

er tidlignok, men fakta er at det er så lite gås på jaktområdene den 26 juli at det er fint lite som blir

skutt, det er ihvertfall min erfaring fra jakt på fosen, her kunne jakta like godt ha startet for eks 5 august.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er elgjeger av natur, og har nettopp kjøpt meg ei S&L i 6,5x55 kaliber... Dette er ei systemrifle. Jeg kan skifte til f.eks 22-250 og 243. Er dette gode kalibrer til gåsejakt eller duger 6,5 også. Har forøvrig aldri jakta gås...men synes det høres ut som en utfordrende jakt..! 8)

Link to comment
Share on other sites

i går ble gås nr 15,16og17 skutt :mrgreen:

er jævlig lite gås igjenn her, gikk ikke mange dagene før de fleste dro sørover er bare en og annen slenger igjenn

forstår f... ikke hvorfor vi her oppe i nord må vente til den 21.

mens sørafor kan de starte den 10. men likavell skyte lenge på trekkgås uover høsten

skulle jo vert motsatt :(

men skal jo egentlig ikke klage har jo trossalt blitt 17stk i år

men så skal jo det og sies at i år klaffet det alle ganger :mrgreen:

 

bilder kommer:)

Link to comment
Share on other sites

Har inntryk av at det har blit mindre gås på fosen en for en 4-5 år tilbake, lurer ret å slet på

om gåsa har endret trekkvaner eller noe. For 4-5 år tilbake var det tusenvis av gås her, har minket

mye på et eller annet uforklarlig vis de siste 3 sesongene, syns det er rart det kan minke så mye

på så kort tid.

 

Du skal ik se bort fra at Jegerne kan være en del av årsaken. I områder kor det er hardt jaktpress har jeg tidligere sett dette. Har inntrykk av at det jaktes mye i det området, stemmer dette?

Nå er nok gåsejakta avsluttet i Sør-Troms. Ik mange fuglene igjen her nå og det er selvfølgelig vemodig, men det er blitt noen flotte gåsesteiker i frysern :) Utrulig med gås i år, men hva hjelper det når den forlot rimelig raskt. Satte ut over 20 lokkefugl og fikk ikke noen umiddelbar effekt av dette. Flere ganger kom gåsa inn og tok en sirkel rundt, men siden vi lå litt før nær lokkegåsene ble det mange nesten hold. Når vi flyttet oss ca 30 meter unna fuglene fikk vi skuddsjanse med en gang. Brukte i tillegg Greylag hummern, men denne fungerte ikke. Må nok øves mer om en skal bruke dette i fortsettelsen. Når lokkegåsene ble pakket bort ble det mer gås, men da ble det jaktet på gammelmåten. Båt, kikkert og sniking.. Det er jakt d.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter du på fosen eilertsen ? det er på fosen jeg mener det har blit mindre gås en det var

for en 4-5 år tilbake. Ja gossern det jaktes en del i området, syns bare det er lit rart

at det skal minke så mye på så kort tid, tror ikke det er felt så mye gås at det skal ha

utgjort noe på bestanden egentlig. Man ser det tydeligst på våren at det har blit

mindre gås som kommer tilbake for å hekke i området.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på Ørland i helga. Flere jegere enn gjess. Null utbytte for min del. Observerte heller ingen andre fellinger.

Må si meg enig i GÅSEJEGEREN at noe har skjedd med grågåsas vaner. Jeg har jaktet på (bl.a.) Fosen i ca 10 år nå, og noe har skjedd. For 5-6 år siden, da jaktstart var 1. aug., lå det tjukt av gjess i fjæra om natta. Kunne høre kaklinga før soloppgang. Deretter var det et javnt tilsig av av gjess, i større og mindre flokker, utover formiddagen. Nå, derimot, ligger det ikke gjess og hviler i fjæra. De få jeg ser utover formiddagen kommer fra et sted jeg ikke vet.

Var første tur på Ørland 28-29 jul. Skjøt kun to gjess. Som forøvrig var de eneste jeg så på to dager.

Noe har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Den første grågåsflokken kom til utløpet av Stjørdalselva rett før helga. Betraktelig forsinket. Tidligere år har første ankomst vært 12-14 aug. Kornhøsten er også sen i år. Veldig få åkre tresket, så jeg vet ikke hvor gåseflokken beiter ennå. Forøvrig er favorittåkeren min befengt med poteter i år. Noe jeg ikke tror er primærdietten til grågåsa.

Link to comment
Share on other sites

Den første grågåsflokken kom til utløpet av Stjørdalselva rett før helga. Betraktelig forsinket. Tidligere år har første ankomst vært 12-14 aug. Kornhøsten er også sen i år. Veldig få åkre tresket, så jeg vet ikke hvor gåseflokken beiter ennå. Forøvrig er favorittåkeren min befengt med poteter i år. Noe jeg ikke tror er primærdietten til grågåsa.

grågåsa beiter ofte på potet så den vil vel komme skal du se :)

Link to comment
Share on other sites

Som et paradoks til de mange jegerne som melder om færre og færre gås, øker vel bestanden så vidt jeg har fått med meg, eller tar jeg feil?

Iallefall har det meste av litteratur jeg har sett konkludert med at alle gåseartene øker i bestand.

Link to comment
Share on other sites

Som et paradoks til de mange jegerne som melder om færre og færre gås, øker vel bestanden så vidt jeg har fått med meg, eller tar jeg feil?

Iallefall har det meste av litteratur jeg har sett konkludert med at alle gåseartene øker i bestand.

 

Pratet med en eldre gåsejeger i dag. Han har jaktet gås i over 40 år, og han trodde at de største trekkene enda ikke var kommet. At vi til nå kun har jaktet på gås som hekker i området. Hele greia er 2-3 uker forsinket. Sein vår og sein sommer mente han var skyld i det. Så da har vi enda gode tider forran oss :lol:

Link to comment
Share on other sites

vet hvem du tenker på....

er ikke helt enig med han...er kystgåsa vi jakter på ja,men di store trekkene har vi ikke lengre nå i lofoten...størsteparten av gåsa som er på trekk lander i vesterålen og ikke her.

og di store plogene vi ser over lofoten i sep-okt,er kortnebber fra svalbard....og såvidt jeg vet,så lander denne først når den kommer ned til trøndelag.....

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo mye hekkefugl hjemme på smøla, men det er ikke den det blir jakta på når jaktstart er 25 juli. Da er det så si kun gjellgås det jaktes på. Kullfuglene ligger i sjøen enda, og kommer ikke på ekrene for noen dager senere.

 

For de som lurer, så er gjellgås fjorårsunger som ikke er kjønnsmodene og dermed hekker de ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har hat sukses med greylag hammer lokken ? syns den funker godt på småe flokker,

de store flokkene er vanskeligere å lokke til seg. Har trena sinsykt mye med min, og får nå til mange av

de lydene gåsa lager med den, det er en vanskelig men kjempegod lokk når man bare har lert seg riktig bruk av

den, noe som tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Var idag ute en tur på morran, dagen begynte veldig dårlig da, ca 100 gås hadde bestemt seg for å overnatte der vi skulle jakte, så de ble jo skremt opp når vi kom. Dette var en liten strek i regningen, men vi fikk ned 1 flokk og 1 enslig gås etter dette, resten fløy bare over.

Når den første flokken kom så fikk jeg satt fast kornet på hagla fast i teltet, så jeg ble veldig på etterskudd.

Men det ble et greit resultat med 3 canadagås og jeg fikk også prøvd bikkja på vingeskutt svømmende kanadagås, og det gikk utrolig bra, etter noen forsøk fra gåsa sin side på å dykke så fikk bikkja overtaket og gåsa ble dratt med på land.

 

45771_10150269176575105_875370104_14297669_3833448_n.jpg

45771_10150269176570105_875370104_14297668_2747757_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det at folk sier det er lite gås på Ørlande nå, skjønner jeg ikke. Har jaktet her i 9 år selv, og synes det er bra med gås.

 

Fant en åker i dag med flere hundre gås på, spurte grunneier og vi fikk tilatelse til å jakte. Vi drar ut i natt og det blir spennende å se hvordan det blir, gleder meg!

Har også sett flere åkre med mye gås på i dag, men håper på at de ikke blir jaktet på, så vi kan prøve der i morgen ettermiddag :)

Link to comment
Share on other sites

Ja etter de smellene jeg telte burde det minst bli felt en 20-30 gås, hørtes ut som

om det var heimeværns øvelse noen ganger :lol: .

 

 

Hehe, jeg var sammen med min far, men vi fikk faktisk ikke skutt en eneste gang :evil: Hadde jegere overalt i rundt oss, så det ble vanskelig.

 

Var ute med en kamerat i dag, ble 2 gås på meg og 3 på han :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre aldri drevet med jakt, men har jegerprøven jeg tok i militæret. Kunne gjerne tenkt meg å begynne med ande- og gåsejakt, og lurer på om det finnes jegere i Trondheims-området som kunne tenke seg å gi meg noen tips om hvordan jeg bør gå frem?

Link to comment
Share on other sites

Hei oasa, synd du ikke fikk skutt noe i går, var likedan hos meg, jegere på alle kanter , lurer på om

det er bedre å jakte midt i uka istedet, har en mistanke om at det også skytes mye på duer,

alle de smellene jeg hørte tyder på det å det var mye duer i lufta. Merkelig lite trekkgås å

se enda, har ikke set mer en et par plogger på trekk. Hei actionyx, du må høre om du ikke

får være med noen erfarne gåsejegere å lære av de, har intrykk av at det er mange gode

gåsejegere her, du får bare spøre pent.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som jakter gås i Innherred; Ser ut som jeg må en tur til Verdal og besøke svigers den 1. helga i oktober. Har lenge kunne tenkt meg å prøve gåsa i dette området. Var oppom i våres, og jeg må si at det klødde noe vanvittig i avtrekkerfingeren. Var gås over alt!

 

Kunne tenke meg å få være med noen lokale og erfarne jegere for å prøve skikkelig gåsejakt noen morgener mens jeg er der oppe. Så hvis det er noen som jakter gås i Levanger/Verdal/Steinkjer-området denne helga, og som vil forbarme seg over en jaktsugen østlending, er det bare å sende en PM. Har guilliesuit i halmfarger, halvautomat i 12/89 og godt humør :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre aldri drevet med jakt, men har jegerprøven jeg tok i militæret. Kunne gjerne tenkt meg å begynne med ande- og gåsejakt, og lurer på om det finnes jegere i Trondheims-området som kunne tenke seg å gi meg noen tips om hvordan jeg bør gå frem?

 

 

Jeg vet vel ikke stort mer enn deg om dette. Men har tilgang på lokkegjess som jeg kan låne, om du skulle vite av en plass man kan jakte så kunne vi jo slått oss sammen en gang:)

Andekort får du kjøpt på statsskogs grunn, kjøpte dette kortet i fjor jeg:)

Link to comment
Share on other sites

lite gås ??? de to siste dagene jeg har jaktet har vært helt sykt med gås.. enda en uke til før vi kan ta imot kortnebb gåsa ... :) :)

Er det ikke lit tidlig til kortnebbgåsa om en ukes tid ? ville sakt om en 3 ukers tid jeg men, hvis det er innhered det er snak om så

 

Er visst observert kortnebbgås på Innherred allerede, så det er bare å gjøre seg klar :P

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har også sett noen få, men slik er det alltid. Noen kommer før de andre, men de store hordene kommer ikke enda.

Hadde ikke vært meg imot at de kom tidligere enn vanlig da. Jeg vurderer faktisk å dra med meg rifla opp til hytta når rypejakta starter i tilfelle det skulle lande noen på tjønna om kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...