Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

Har opplevd å få ned kortnebber på sørtrekk dit jeg ville ha dem, majestetisk opplevelse når 1000 gjess stuper, vrikker og skrur seg ned fra 1000 meters høyde og inn mot bulvanene. Tok vel bortimot en halvtime før alle var nede, og da var det bare å åpne ballet. :wink:

 

Min erfaring var at gåselokk/fløyter hadde underordnet betydning i forhold til bulvaner, sistnevnte var viktigst, aller viktigst å sette bulvanene på riktig sted, ta hensyn til vind osv, og skape landingsssoner i bulvanflokken. Alle gjess ønsker å finne en plass i midten av flokken, det bør man ta hensyn til.

 

En oppspretta striesekk eller to og litt halm er nok skjul ute på en trøska kornåker, å kjøpe fancy "blinds" i dyre dommer er unødvendig. Jeg har ligget på åkeren med 1500 kortnebber rundt meg, de nærmeste beita en meter fra støvlene mine, som var utenfor stria...

 

Høyre arm med hagla lå langs siden av kroppen, også utenfor stria. Gjessene 2-3 meter unna brydde seg ikke om det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror det er enklere å få ned kortnebbgås en grågås, syns gåselokk funker kjempebra på grågåsa men, har kun

skutt noen få bonus kortnebber under jakt på grågås på fosen, tenkte å prøve meg på kortnebben i år på innhered.

Må vel skaffe meg noen flere lokkefugler, ser ut som det trengs mere lokkefugl til kortnebben, bruker 20 stk på

grågåsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte å jakte i fjor og har således bare en sesong bak meg. I starten trodde jeg gåsa skulle lande som f16 fly på et hangarskip bare du hadde lokkegås, men har nå skjønt at det ikke er tilfellet. Jakta på Innherred i fjor, og hadde da drøssevis med kortnebbflokker som fløy over der jeg satt. Syns lokkefuglene mine hadde lite effekt på fuglene. Klarte å lokke ned 4-5 flokker. I år blir det i hovedsak å spane dagen i forveien, og legge seg der gåsa var dagen før. Forsøkte å ligge med strisekk på slutten i fjor, men syns dette var litt keitete. Hagla festa seg til striene, man fikk dekka seg litt dårlig, vanskelig å gjemme unna utstyr osv... Har snakka med en del jegere her, og enkeltes erfaring har vært at blindsene ikke fungerer spesielt mye bedre som kamo enn strisekker. Dette beror jo også på hvordan man kamuflerer blinds så klart. Sikkert ingen fasitsvar...

Syns kortnebbgåsa ble enormt sky og vanskelig utover høsten i fjor. Mulig den er lettere enn grågås men jeg er jammen i tvil...

 

Jeg jakta med ca 25 plastskall i fjor. I år blir disse 32 i tallet. I tillegg har jeg kjøpt 24 vindsokker fra sillosocks. De er geniale, veier ingenting, oppfører seg veldig fint i vind og kan bæres i en liten skolesekk. Skal legge ut bilder på hjemmesida mi etterhvert.

 

oyshoy

Link to comment
Share on other sites

Har tro på dette jeg Øystein, får håpe det blir noen jaktdager sammen både her ute og i Tr.heim :D

 

Jeg har aldri jakta kortnebb eller canadagås, det skal jeg ikke uttale meg om. Men grågåsa har jeg erfaring med og noe som imponerer meg er oppvaktheten hennes og synet. Det er flere ganger vi bokstavelig talt kryper ut av båden for å komme tørrskodd på land, usett. Dette med blinds, lokkegås og greylag hammer har jeg heller ingen erfaring med, men tror også det er essensielt å plassere fuglene riktig, ligge bra i skjul og rekognisere bra dagene før jakta.

 

Vi får bare prøve oss fram :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med greylag hammeren da oyshoy ? har trena en del med min jeg og begynner få til

de fleste lydene grågåsa har, blir garantert flere grågjess med den. Er det forresten noe mye grågås på

innhered da ? har hvert lit labert utpå fosen de siste 2 åra, serlig ved jakstart 26juli, ble litt bedre

noen uker ut i august. Har i år innvestert i en power hunter blind, tror det blir enklere å få gåsa på

hold hvis jeg liger mit utpå åkeren istedet for å sitte i åkerkanten. Så bra med grågås for noen uker siden,

ser ut som det er lit merre grågås i år en i fjor, nå har de lagt seg på reiret, håper på bra kull med gåseunger

da kan det bli skøy i år :D

Link to comment
Share on other sites

Hei issa, du kan skjeke på midway, de har bra utvalg av lerduekastere, anbefaler at du tar deg

en tur på en bane slik at du kan få god instruksjon.

 

hehe det skal nok ordne seg skal du se ;) hehe skal sjekke ut midway jeg ;)

 

 

Her vil jeg faktisk MYE heller anbefale deg håndkaster. Det under forutsetning at du har noen som skyter sammen med deg, eller gidder å kaste for deg. Du vil få en mye bedre utfordring med en håndkaster samtidig som du, etter litt trening, kan få duene til å gå omtrent der du vil. Hardt fra siden, hurtig ifra deg, langsomt oppover... Man kan simulere de fleste fluktbaner med håndkastern :wink:

Også koster den bare 250kr :D

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, har man bane er det jo kanskje det beste. Men håndkastern er økonomisk, og det eneste jeg har her ute :oops:

 

De driver å bygger bane på dønna, man får skutt opp der i år, så det blir der det blir avlagt skyteprøve i år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med greylag hammeren da oyshoy ? har trena en del med min jeg og begynner få til

de fleste lydene grågåsa har, blir garantert flere grågjess med den. Er det forresten noe mye grågås på

innhered da ? har hvert lit labert utpå fosen de siste 2 åra, serlig ved jakstart 26juli, ble litt bedre

noen uker ut i august. Har i år innvestert i en power hunter blind, tror det blir enklere å få gåsa på

hold hvis jeg liger mit utpå åkeren istedet for å sitte i åkerkanten. Så bra med grågås for noen uker siden,

ser ut som det er lit merre grågås i år en i fjor, nå har de lagt seg på reiret, håper på bra kull med gåseunger

da kan det bli skøy i år :D

 

Minimalt med Grågås på innhered nå, men det blir en del i september.

 

Hjemme på Smøla er det mere Grågås en det var i fjor. Bra for oss jegere.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at både grågåsa og kortnebbgåsa er cirka like sky. Store flokker er vanskeligere å lokke ned enn småflokker, derfor virker kortnebbgåsa skyere på innherred da det er større flokker. Det er de første ukene i jakta som er absolutt best. Nesten håpløst å lokke ned kortnebben i midten av oktober.... Kanadagåsa derimot, den kommer rett inn på bulvanene uten å være mistenksom..

 

Det som har overrasket meg med skjul er at det er veldig forskjellig fra dag til dag. Noen dager er de veldig vare og det kreves godt skjul. Andre dager kan gåsa komme nesten inn for landing mens vi løper rundt blandt lokkegåsa og samler fugl..

 

Så min erfaring er at så lenge man er på rett sted til rett tid så er det nok med 20-70 lokkegås, noen striesekker, litt halm og masse ammo 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje se ut som det er litt merre grågås i år en det har vert de 2 siste åra, fint å høre

meldinger om at det er bra med grågås, så ganske mye flere gjess i år en i fjord på denne tia :D ,

har også den samme erfaringa når det gjelder store flokker med gås, småe flokker har altid vert

det beste. Er det forresten noen som vet hvor det er muligheter for å skyte canadagås i trøndelag ?

det er den eneste lovlige gåseart jeg ikke har skutt, hadde vært morro å få skutt ei av den sorten å. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk Greylag hammer'n idag! Imponerende. Dette har jeg stor tro på! Det er kun 2 mnd igjen til jaktstart, klør i fingra :)

 

Det blir mye jaktrealtert aktivitet fremover, med greylag hammer'n, lakking av nye lokkefugl og filmer! Deilig!

Link to comment
Share on other sites

Når jakta kommer i gang, må de som har en greylag hammer lokk, komme med sine erfaringer med den, har

brukt den et par ganger og er svært godt fornøyd med den :D , nå øver jeg meg for å bli så god som mullig med

den. Kjøpte du forresten den nye dvden fra dkwai ? den heter på stive vinger, 3timer med gåsejakt, eneste ulempen med

greylag hammeren er når jeg trener med den, katta blir livredd :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser mye av samme jeg har erfart er skrive her, og gåsejakt er jo utrolig spennende. er i Setesdalen og tar Canadagjess.

 

Min erfaring er at ofte når en får dem til å lande er det ofte best å la dem sitte til de siste skal til å lande, skyter når de siste slår ut vingene får å lande. Gir et lett førstefall. når de har flydd er det stort sett bare å lade om og vente, ofte kommer de tilbake over på mellom 15-25m innen et min. lader om med BB og pleier ofte å få ned en der og, heldigvis pleier de å fly over noe spredd så er sjelden problem med å plukke ut en. har ikke erfaring med fløyte på gjess så det får bli denne sesongens nye test.

 

når det gjelder lokkegjess pleier jeg å sette dem i V-form ca 7-8m ifra meg, samt 4gjess helt innat meg, da med en med hode opp.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært kjempemessig for oss nybegynnere innen dette med bulvaner og blinds, å få forklart hvordan man plasserer ut lokkefuglene. Gjerne med bilder :D

 

Problemet her ute, er at det er ingen trøska kornåkre, bare frodige, grønne gressmarker som gåsa foretrekker. Noen av slettene er derimot svært store og jeg vet hvilke gåsa sitter på, år etter år. Hadde vært kult med en slik forklaring.

 

Noen som har erfaringer med forskjeller om utsetting av bulvaner på de ulike artene? Jeg tenker på grågås i mitt fall, men del gjerne alle erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesida mi http://www.oysteinhoydahl.com under mine bilder --> geese la jeg ut noen bilder med blind'en min og sillosocks lokkegåsene mine. Skal i år prøve å sette gjessene med høy konsentrasjon rundt blinds når vi jakter og spre dem mindre konsentrert utover som en slags j... Forøvrig tenker jeg å bruke plastskjellene i midten av flokken, og sillosokkene i utkanten, da dette var anbefalt fra sillosocks.. Spent på effekten!!

Link to comment
Share on other sites

Synd de ikke selger real geese profiler i norge, de ser fine ut, syns de hos abc ser lit puslete ut jeg også,

når det gjelder utset av lokkefugler tror jeg det er lurt å ha litt mellomrom immelom vær lokkefugl. Hvis

man ser på grågåsa beiter de gjærne i små grupper, med mellomrom mellom hvær gruppe, sjelden å se at

de sitter i en klump. Det funker godt med en u formasjon , men man må passe på at det er nok plass til

at gåsa kan lande i midten av uen.

Link to comment
Share on other sites

På BIg 5 satser vi sterkt på gåsejaktutstyr og vi prøver å spesialisere oss litt mot bla gåsejakt. Vi er er forhandler for nesten alle de store waterfowl levrandørene i statene. Vi vil i løpet av vår tidlig sommer komme med en mengde utstyr, blinds og klær spesielt rettet mot gåsejegeren.

Link to comment
Share on other sites

Hei tikka, lurer på om derre får inn lokkefugler, helst til grågås. ??????????

 

Ja vi får inn grågås lokkefugler i juni-juli. Pr dags dato har jeg kun Kandagås lokkefugler på lager, men som sagt grågåsa kommer. Har også inne en grågås lokk som virker spennende.

Link to comment
Share on other sites

Ellers ønsker jeg gjerne tips om hvilke gåseprodukter vi bør ha i vårt sortimendt. Ser at det er få i Norge som satser noe særlig på å ha slike varer i sortimendtet. I Trøndelag er jo gåsejakt stort og det virker å vokse for hvert år som går.

Link to comment
Share on other sites

Var å så på sjappa di Tikka69. (Faktisk jeg som har prosjektert bæresystemet i bygget :D)

Det første jeg savnet, var en inngangsdør :mrgreen: Men det er jo ingen butikk. Det ser ut som en butikk fra utsiden, og utstillingen innbyr jo til å gå inn, men uten dør så...

Hva med å åpne for salg fra butikk? Vi trenger en slik butikk, og det er morsommere å handle når men får tafse litt først.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut tikka,har den beste lokken som kan skaffes til grågås, nemlig greylag hammer, kommer nok til å

se på lokkefuglene deres, håper derre får dem inn før 26juli :D . Bra at en norsk butikk endelig satser på

utstyr til gåsejakt :D. Når det gjelder siluetene hos abc så ser ikke de mye ut som en grågås akkurat, ser ut

som en mellomting mellom kortnebb og sædgås, har aldri sett en grågås med brunt nebb og brun kropp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei Vømmøl,

 

Det er et showrom, det betyr at det ikke er lov til å ha faste åpningstider desverre. Vi åpner på bestilling eller ved henvendelse. Vi driver å ser på og planlegger en butikk på Nordsida på Steinkjer, så får vi se når den evt blir åpnet.

 

Var å så på sjappa di Tikka69. (Faktisk jeg som har prosjektert bæresystemet i bygget :D)

Det første jeg savnet, var en inngangsdør :mrgreen: Men det er jo ingen butikk. Det ser ut som en butikk fra utsiden, og utstillingen innbyr jo til å gå inn, men uten dør så...

Hva med å åpne for salg fra butikk? Vi trenger en slik butikk, og det er morsommere å handle når men får tafse litt først.

Link to comment
Share on other sites

Hei shadob, den lokken funker, har den selv, er ganske enkel i bruk , brukte den

lit forige seseong ,funka bra, men syns greylag hammer er bedre. Liger film på

yoytube av den, der heter den glg16. Grunnen til at jeg kjøpte power hunteren

framfor finisher blinden hvar den lave profilen til power hunteren, noe som er

en fordel på den ultraskye grågåsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...