Jump to content

Gåsejakta 2010


IvoRei

Recommended Posts

  • Replies 808
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Maling/lakking av lokkefugl

 

Jeg har både flytende lokkegjess, og 2D lokkegjess laget av noe som ligner plastforsterket-papp. Se her

 

Begge typene er kanadagås-bulvaner, og jeg kunne tenke meg å gjøre de mer interessange for grågåsa ved å lakke de. På nettet ser jeg at noen promoterer såkalt ”uv-lakk”, som skal gi en overflate som er mer naturtro for gåsas øyne. De skal vel gi mindre refleksjon av uv-lys muligens... Har dette noe for seg, eller kan en bare gå til nærmeste lakkforhandler å handle et par spraybokser som ligner nogenlunde.

Regner med at klarlakk ikke trengs :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alvorlig prisforskjell da, brodern betalte 1150kr med frakt når han kjøpte blindn/gåsetelte fra jaktpost.

Når det gjelder laking av lokkefugl så tror jeg det har lite for seg, da er det bedre å kjøpe pro grade

lokkefugl fra www.dkwai.dk. Laking kan hvære aktuelt på lokkefugler der malingen er slitt av, men

ellers har det lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jøss! Sist jeg jaktet fra første dag på ørlandet var det jaktstart 1. august.

Men det var ingen fuggel å se da. Men hadde en koselig stund i reiret mitt med kaffe, sjokolade, brødskiver, ladd hagle og kamoklær.

Kunne ha sovet 5 timer til, og enda rukket å se morgen-barnetv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan nesten spøre seg om det er noe vits i å starte så tidlig som 26juli, er svært lite gjess

å se så tidlig som regel, mye bedre rundt 10august. Så ifjord at gåsa satt på holmer å skjær istedet

for å komme inn på dyrka mark der de kan skytes den 26 juli , mulig dette skyldes fint vær. Men må

nok si meg enig med gaume, er for tidligjakt jeg også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hjemme på Smøla. Her starter jakta 26 juli, og er som regel over ca 5-10 august. Så da jakter jeg her i 14 dager, før jeg flytter etter gåsa til Levanger :)

 

Gåsa begynner å komme inn fra mytinga nå, så dagene fremover blir det arti å se hvor mye gås det er. Og ikke minst hvor hun kommer til å holde hus henn.

I år åpner de faktisk for noe myrjakt allerede fra første jaktstart. Noe jeg har trua på.

 

Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Syns for såvidt det er greit med tidlig jakstart, men om det har noe for seg vet jeg ikke,

det avhenger vel av når gåsa kommer inn fra mytinga. I fjord kom de ikke før lit uti august,

dette kan sikkert variere fra år til år å fra område til område , samtidig som godt vær før jaktstart ikke er gunstig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ligger an til 26. juli her i Rauma også. På noen få atleger er det nå observert store flokker og mange kull. En plaget grunneier ringte meg i dag og såg fram til jaktstart. Han ønsket meg hjertelig velkommen med min Brno .222 rem. :D

 

I tillegg var det observert 50-60 grågjess på den beskjedne innmarka mi nede ved sjøen i dag. Spørs om jeg ikke jakter på egen eiendom før jeg flytter jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

Hagle fordrer at jeg ligger i skjul og venter på trekkende gås. Har ikke noe terreng til å drive lav åling.

For meg er det mer "effektivt" å finne de på avstand og plukke ei gås. Så får jeg heller vente litt til neste sjanse byr seg.

 

Liker i grunn riflejakt best der jeg kan velge. (Også rev).

Link to comment
Share on other sites

Ja da har kontoristene laget nye jakttider/ områder for tidligjakta på smøla... Di gammle gode jaktområdene er fredet frem til 10 aug og resten er bare piss... Virker som om gås skl fredes og ikke beskattes..di som sitter i jeger og fiske foreningen lokalt har selvsagt fått ett av di fire jaktområdene rett utenfor stuedøra...nei dette er ødelagt for lang tid fremover..gidder ikke tenke på å dra på jakt der engang, noe jeg syns er synd da jeg har jaktet der i over 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg ctm, men syns det er positivt at de endelig åpner for jakt i myra fra første dag. Selv om jeg mener jaktstart burde vært utsatt til tidligst 1.august.

Jakta på smøla skulle ha starta 1aug og så skulle det vært lov overhele øya med holmer og skjær.untatt friområdet aom har vært der i ti år..rart det der, men det blir mer og mer gås men det felles mindre og mindre på smøla....

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg forstår, så har Direktoratet, og fylkesmannen, kommet til følgende:

 

* Åpning for deler av utmarka, etter nærmere angitt sted. Jeg vet at grunneierlaget ville ha åpnet omtrent alt (med unntak av de gamle fredningsområdene, som er "hellige" for forvaltningen), men lyktes bare delvis. Honnør for at de har fått til noe !

 

* Fra 26/7 - 10/8, så er det kun morgenjakt som er tillatt. (sansynligvis fra 04.00-10.00)

 

Etter hva ryktene sier, så var det Direktoratt som stoppet kveldsjakta den første periode.

 

Har jakta gås i omtrentlig 35 år på Smøla, og etter at NINA v/ Follestad kom inn med sin "forskn ing" der ute, så har gåsejakta blitt mer og mer som en parodi. Gåsebestanden har aldri vært høyere, og jeg tror det er ment det skal være slik. Generell jaktmotstand er nok et stikkord.

Link to comment
Share on other sites

Da har vel Bukkebrøl fått fram at det er ikke SJFF som fastsetter jakttidsrammene, og områdene det skal jaktes på.

SJFF sendte imidlertid inn forslag, og ble ikke hørt.

 

Så da blir det vel litt feil - dette med at:

"di som sitter i jeger og fiske foreningen lokalt har selvsagt fått ett av di fire jaktområdene rett utenfor stuedøra"

Link to comment
Share on other sites

Da har vel Bukkebrøl fått fram at det er ikke SJFF som fastsetter jakttidsrammene, og områdene det skal jaktes på.

SJFF sendte imidlertid inn forslag, og ble ikke hørt.

 

Så da blir det vel litt feil - dette med at:

"di som sitter i jeger og fiske foreningen lokalt har selvsagt fått ett av di fire jaktområdene rett utenfor stuedøra"

 

Tja hvorfor har den lille "privat teigen " mellom råket og dyrnes plutselig bltt et yndet jaktområdet...Shadob?? jeg er oppvokst der så jeg har mine grunner til den mistanken....den delen har alltid vært "privat" men den har vell kommet inn under grunneierlaget nå da????Dæven da bli det trangt...Hovedtrekket til gåsa der går nemmelig rett over verandaen til store aktører i smøla jeger og fiskeforening.....hmmm. :roll: Og kom ikke å fortelle meg at smøla jeger og fisk ikke har hatt et ord med i spillet :!: ....Nei gidder ikke stå i kø og smøre grunneiere med cognac.......Har heldigvis et par plasser til å jakte på og det er ikke på smøla,,, :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må ikke du rakke ned alt for mye på Smøla, kun fordi du ikke får jakte akkurat hvor du vil.

Jeg er selv ikke helt fornøyd med hvordan dagens jakt bedrives, men det er nå en gang slik nå. Vi som er jegere, hadde mulighet til å være med på årets møte for gåsjakta, der kunne vi komme med forslag også.

 

Hvis du tror at det blir kø for å jakte på den lille teigen du snakker om på Dyrnes, så får de bare stå i kø. Tror ikke det er der det kommer til å falle flest gås i år, for å si det slik.

 

Slutt med den sutringa, vi som bor her ute klarer oss vi også, selv om jakta ikke er optimal. Men å sitte å sippe slik er det ingen grunn til. Vi må heller utre våre meninger til de som har noe med det. Ikke her på forumet.

Gåsjakt og fangst blir det i år også, og jeg gleder meg! Myra here I come!

Link to comment
Share on other sites

Må ikke du rakke ned alt for mye på Smøla, kun fordi du ikke får jakte akkurat hvor du vil.

Jeg er selv ikke helt fornøyd med hvordan dagens jakt bedrives, men det er nå en gang slik nå. Vi som er jegere, hadde mulighet til å være med på årets møte for gåsjakta, der kunne vi komme med forslag også.

 

Hvis du tror at det blir kø for å jakte på den lille teigen du snakker om på Dyrnes, så får de bare stå i kø. Tror ikke det er der det kommer til å falle flest gås i år, for å si det slik.

 

Slutt med den sutringa, vi som bor her ute klarer oss vi også, selv om jakta ikke er optimal. Men å sitte å sippe slik er det ingen grunn til. Vi må heller utre våre meninger til de som har noe med det. Ikke her på forumet.

Gåsjakt og fangst blir det i år også, og jeg gleder meg! Myra here I come!

Litt må en få lov til å syte... Regner med at du også gaume har opplevd å skulle på jakt på ei ækkre på smøla, for så å oppleve at grunneier har deltut jakta til noen andre;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har jeg opplevd mang en gang. Man må bare være skikkelig seriøs når man snakker med grunneier. Syns ofte det er like mye de andre jegernes feil... Ofte vet de at andre har tillatelse til å jakte der, men eier ikke skamvett, og bruker førstemann til mølla prinsippet. Det handler litt om folkskikk.

 

Men tilbake til smølajakta.... Nå som det er åpna for to gigantiske myrområder fra dag 1, så tror jeg det er plass til de fleste. De siste åra har gåsa her ute trekt ut i myra så fort jakta har startet. Så har troa på at det kan bli bra i år...

Link to comment
Share on other sites

knottmidell ja, bruker som regel å være j---- med knott under gåsejakta, brodern kjøpte en

termacell i fjord som vi hadde med oss på jakta, det funket overaskende bra syns jeg, ellers

bruker jeg å spraye litt autan på buksa for å ungå flott, funker som gull det. Skulle ønske det hadde

kommet en like stor sverm med gås som noen av knottsvermene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har samme inntryket her på fosen også gaume, mye mer gås å se

i år enn i fjord. Ser ut til at klekkinga har gått veldig bra i år, så

et gåsekull på 2 voksne med 6 gåseunger, ungene var fin

på størelse også. Dette tror jeg blir bra, eneste som er synd

er at jeg tror kornet blir seint trøsket i år, her elsker gåsa

korn.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten ingen som dyrker korn er, så her går det i gress. I år var 1. slåtten veldig sein, noe som er positivt. Kort, fint og grønt gress nå!

Store flokker har kommet inn nå, blir mye speiding i dagene som kommer...

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg i blindbruk. Her ute er det ikke så veldig mange store åkere, og så er det veldig my kanaler og grøfter det går ann å gjemme seg i.

Syns det er godt å slippe blinds'n, å heller sitte bak et camonett med kaffe'n i handa :)

 

Når jeg kommer til nord trøndelag er det selvfølgelig frem med blinds'n :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som skal jakte på helgeland? Er utflytta dønnaværing, men har vært her på ferie i 14dager nå og sett tilsammen 2 gås siden jeg kom hit. Ser ikke lyst ut til jakta.

 

 

Hei!

 

Jepp, her skal det jaktes både under tidligjakt og ordinærjakt:D

 

At du ikke har sett noe mye gås til nå er ikke rart, da gåsene er laangt uti havet og "skifter fjærdrakt", såkalt myting. Men gåsa har begynt å komme inn igjen nå, de siste par-tre dagene har jeg sett endel flokker på slettene her. Nå er det bare 11dager igjen til det smeller her. Veldig synd med den idiotiske forvaltningsplanen her ute, men man må vel bare gjøre det beste ut av det :D Uansett, så er opplevelsen det viktigste :D

 

Interresant er det også at det felles flere(mange flere) grågjess her under ordinærjakta enn ved tidligjakta. En tankevekker for fylkesmannen og enkelte "gåseforskere" kanskje? :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...