Jump to content

Villsvin på plenen - Nå er de skutt


Bearpaw

Recommended Posts

Jeg satt en dag ved kjøkkenbordet, da jeg plutselig så noen mørke skygger utenfor vinduet. Skal si at min forundring ble stor da jeg så at det var 6 villsvin som spankulerte rundt på plenen min. Min første reaksjon var å løpe til våpenskapet, samtidig som jeg kastet kameraet over til kona og ropte til henne å ta bilder.

Bilde%20019.jpg

Bilde%20023.jpg

Bilde%20025.jpg

 

Bilde%20034.jpg

 

Jeg sto og siktet på de lenge, men hvis dere går inn på hjemmesiden min og ser på filmen, så forstår dere kanskje hvorfor jeg ikke skjøt.(http://www.lutnes.no/ eller link under avatar). Det ligger også flere bilder der.

Var også ute senere på kvelden og filmet de i stålos for hund.

Dette var en opplevelse som jeg ikke hadde regnet med å oppleve i Trysil på en stund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mange fine bilder....og de virket damme ja.... :D

 

Men......er vel båndtvang i lutnes også nå, som alle andre steder... :roll:

 

Jo, jo, men man må jo være overmenneske for å motstå fristelsen når svina melder seg til tjeneste på denne måten. Dessuten er de jo ulovlige innvandrere, og dem er det jo som kjent tillatt å bruke alle midler mot :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo, jo, men man må jo være overmenneske for å motstå fristelsen når svina melder seg til tjeneste på denne måten. Dessuten er de jo ulovlige innvandrere, og dem er det jo som kjent tillatt å bruke alle midler mot :roll:

 

Fortsatt så gjelder båndtvangen. Og hva lovverket sier.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#map002

 

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

 

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jo, men man må jo være overmenneske for å motstå fristelsen når svina melder seg til tjeneste på denne måten. Dessuten er de jo ulovlige innvandrere, og dem er det jo som kjent tillatt å bruke alle midler mot :roll:

Bikkja skal være i bånd FRA 1. april til og med 20 august, enkelt og greit.

Overmennske eller ikke, eller fristende.....har ingen betydning.

 

Båndtvang er båndtvang :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da, jeg vet dette folkens. Jeg trenger ikke å få det banket inn med spett. Men samtidig er det faktisk slik, i hvert fall om jeg har forstått det rett, at han kunne ha gått inn og hentet børsa og fyrt løs - med loven i hånd.

 

Sett fra svinets side, tror jeg nesten de foretrakk litt støy fra bikkja. Og dermed, ut fra et dyrevernmessig standpunkt, handlet vel pleneieren ikke veldig klanderverdig.

 

Tyskerne hadde da sine regler de også, men det var ikke alle som fyulgte dem. Og i etertid var det greit. (Bare for å spore HELT av, liksom. :))

Link to comment
Share on other sites

Ja, da, jeg vet dette folkens. Jeg trenger ikke å få det banket inn med spett. Men samtidig er det faktisk slik, i hvert fall om jeg har forstått det rett, at han kunne ha gått inn og hentet børsa og fyrt løs - med loven i hånd
Dette har ingen ting med båndtvang å gjøre.

 

Sett fra svinets side, tror jeg nesten de foretrakk litt støy fra bikkja. Og dermed, ut fra et dyrevernmessig standpunkt, handlet vel pleneieren ikke veldig klanderverdig.

Hva du måtte mene er opp til deg, likefullt gjelder båntvangen.

 

Tyskerne hadde da sine regler de også, men det var ikke alle som fyulgte dem. Og i etertid var det greit. Bare for å spore HELT av, liksom. :)

En kommentar du burde utelatt, har ingen ting med denne tråden å gjøre.

 

Jeg avslutter her, ser ingen grunn til å dra denne tråden leger OT.

Link to comment
Share on other sites

Her var det ømme tær.

 

Med respekt å melde - jeg oppfordrer da ikke til lovbrudd. Dessuten synes jeg de er trist om det ikke er mulig å diskutere en sak uten å bli slått i knollen med lovtekster med det samme en åpner trynet? Våre lovtekster endres stadig, det er noe av det som skiller vårt demokratis handlefrihet fra samfunn som orienterer seg etter sharia og slikt. Selvsagt er det på på trynet å trekke inn okkupasjnsmaktens forordninger, men det bare glapp ut av meg. Tanken var bare å mine om at selv fastspikrede oppfatninger kan endres over tid. Slapp av 8)

Link to comment
Share on other sites

Det må ha vært en artig opplevelse dette Bearpaw :)

 

Forresten kunne jeg godt tenkt meg noen (levende) eksemplarer at arten lastet på en henger og kjørt til et skogholt jeg vet om på nordre nordmøre :lol:

Men det er vel å oppfordre til ulovligheter det og, så for ordens skyld... det var bare en tanke :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg blir nødt til å le.

 

Herregud, er det mulig å være så pedantisk :roll: Man ikke kommentere alle "ulovligheter" i alle innlegg, vi gjør da vel alle en feil av og til, eller????? Det var vel strengt tatt ikke hund og båndtvang tråden omhandlet??? Den spora temmelig kjapt av til OT, og med moderators hjelp.

 

Jeg har hund og er opptatt av båndtvang selv, men det får da være måte. Mi bikkje er ofte løs selv i båndtvangperioden, man ser ann situasjonen og bruker huet. Har ingen problemer med å innrømme at jeg dermed bryter loven opptil flere ganger i måneden vår og sommer......Så det så.......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke fikk skutt sugga (så en kunne få bremset litt på svineriet, og ja jeg er motstander av å inføre nye arter og da spesielt når det kun er for å jakte på de).

 

O'store beskytter av pottit, gurrot å kål. Hvis det er så viktig, hvorfor har ikke Bondelaget opprettet "Kompani Sugge"? :D

 

Var også ute senere på kvelden og filmet de i stålos for hund.

 

Lar tvilen komme tiltalte tilgode. Regner med de sleit seg :wink: og at de raskt ble kalt inn. Uansett synes jeg et slikt velkommen til norsk jord, ikke er så gjestfritt. Nå vaser de sikkert rundt i de svenske skoger og tenker, "dit skal vi faen meg ikke, makan til bråk".

Link to comment
Share on other sites

Ja vi får tro at de holder seg på den fornuftige sida av grensa (sammen med godsaker som billig øl , røyk , brennevin og bacon,) til det blir så mye av dem at de blir en ressurs vi også kan nytte på en skikkelig måte.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke skyte villsvina før de har økt så mye i antall at arten er jaktbar.

Å skyte sugga ville være så etisk forkastelig at det ikke finnes ord for det. Helårsjakt eller ikke...man skyter ikke ei mor fra ungene samma f....

På høy tid at vi får en lov som gir villsvina lik beskyttelse som alle andre viltarter når de har unger.

 

Skyt dem med kameraet og oppfordre alle andre til å gjøre det samme. Når de blir mange nok kan vi kose oss med det ene adrenalinkicket etter det andre mens hunda loser.

Link to comment
Share on other sites

Urgh..er tider jeg angret på at jeg flyttet fra sør norge og opp hit til nord.

Er så mye mer jaktbare arter der nede.

Dere har Rådyr, bever, hjort...elg har vi nok av...villrein, ryper...mulig det er bedre her opp med ryper. Bedre bestander med skogsfugl, Jerpe har vi ikke..og nå får dere faen meg villsvin og...ikke misunnelig i det hele tatt :oops::P

He he og så har dere jo etterhvert opparbeidet dere godt med rovdyr og...ref. ulv :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har villsvin for kjøttproduksjon i nærheten? Dette kan da umulig være ville nøffere?

Eller har artsspredningen fått litt tilsiktet "hjelp" på to ben og fire hjul.

Dersom du ser på spredningen og bestanden i sverige så vil jeg nok tro at dette er ganske naturlig.

Det er vel andre arter vi er plaget med som er mer sannsynlig hjulpet på veien vil jeg tro.

Andre arter som faktisk ikke har noe som helst nytte eller glede for de det berører.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er helt urimelig å stille spørsmålet. Hvis du kikker på ene videoen så er de jo helt inne og snuser på fotografen. Ikke hva jeg forbinder med vill adferd.

Men noen ekspert på villsvin er jeg jo ikke, har aldri sett en slik vill kotelett :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har vært borti endel villsvin på jakt i Sverige og en ting er hevet over tvil, de kommer ikke bort og snuser på deg. Selv ikke i hegn :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en del på villsvinjakt, men aldri sett noen som oppfører seg som dette i vill tilstand. Du har ikke mistanke om at dette er gris som kan være satt ut?

 

Nå er det riktignok tett på svenskegrensen som du sier, men etter hva jeg vet er dette typisk oppførsel fra oppdrettsgris, ikke ville dyr. Det er først 3 eller 4 generasjon fra oppdrettsdyrene som er ville nok til at de oppfører seg slik de "skal".

Link to comment
Share on other sites

Det som er sikker er:

1. De kom fra Sverige.

2. Det virket som de oppsøkte mennesker og de kunne (nesten) håndmates.

3. Nå er de døde.

__________________________

Jeg har vært på noen villsvinjakter i mitt liv og jeg har aldri opplevd en adferd som disse hadde. Disse hadde nesten samme adferd som sauer . Jeg vet ikke hvilke konklusjoner dere vil trekke ut fra dette, men ville virket de ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det som er sikker er:

1. De kom fra Sverige.

2. Det virket som de oppsøkte mennesker og de kunne (nesten) håndmates.

3. Nå er de døde.

__________________________

Jeg har vært på noen villsvinjakter i mitt liv og jeg har aldri opplevd en adferd som disse hadde. Disse hadde nesten samme adferd som sauer . Jeg vet ikke hvilke konklusjoner dere vil trekke ut fra dette, men ville virket de ikke.

 

KAn vel ikke være annet en griser som har stukket av fra grisebingen til en eller annen grisebonde i trysil/sverigetraktene.

Link to comment
Share on other sites

Men - blir ikke disse sammenligningene litt som at villmink skal vi ta, men pelsmink som har rømt fra farm skal vi ikke ta? Begge deler gjør jo ubotelig skade på miljøet?

 

Villsvinet er jo uønsket året rundt, det vil vi jo ikke ha her i landet. Det er vel helt legitimt å skyte dem da?

Link to comment
Share on other sites

Det som er sikker er:

1. De kom fra Sverige.

2. Det virket som de oppsøkte mennesker og de kunne (nesten) håndmates.

3. Nå er de døde.

__________________________

Jeg har vært på noen villsvinjakter i mitt liv og jeg har aldri opplevd en adferd som disse hadde. Disse hadde nesten samme adferd som sauer . Jeg vet ikke hvilke konklusjoner dere vil trekke ut fra dette, men ville virket de ikke.

 

....en annen ting som er sikkert er at det var sikkert en kjempestor jaktopplevelse for dere.

Så at noen av dere også var habile skyttere, tarmene hang ut av magen på det ene svinet på tilhengeren, var det vanskelige skudd på tamgrisene????

 

Og hvor smart er det å legge ut film av 2 hunder i stålos i båndtvangstiden på internett?

Akkurat like dumt som 18 åringer som filmer sine kriminelle handlinger og politiet får tak i filmen, bare at dette er enda værre.

Legger den ut på sin hjemmeside a gitt???

 

Dere skal ha all jakthonør!!!

Link to comment
Share on other sites

Det som er sikker er:

1. De kom fra Sverige.

2. Det virket som de oppsøkte mennesker og de kunne (nesten) håndmates.

3. Nå er de døde.

__________________________

Jeg har vært på noen villsvinjakter i mitt liv og jeg har aldri opplevd en adferd som disse hadde. Disse hadde nesten samme adferd som sauer . Jeg vet ikke hvilke konklusjoner dere vil trekke ut fra dette, men ville virket de ikke.

 

 

Oppsøkte mennesker, var det ikke lagt ut fiskerester på en nedlagt revefarm?

Er det oppsøke mennesker eller fore de inn???

 

Merkelig tolkning.......

Link to comment
Share on other sites

Har et par habile villsvinjegere i Småland som har sett filma nå, og de lo seg skakk :D

Det er milevis igjen før dette ligner på villsvinjakt på viltlevende svin.

Det ble for dumt med en som går med stokk å gjeter svina, og de kommenterte at de der nede driver med grisejakt...ikke griseslakt, som "the end" sekvensen viste.

 

Hundesekvensene er helt ok, men sånn opptrer ikke villsvin som lever fritt. De tar livet av hunden om den ikke er våken og de rævkjører en nisse med stokk som prøver å gjete dem rundt.

De som har vært med på villsvinjakt kan nok skrive under på det.

 

Mye bedre å la dem leve og formere seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Disse svina har vert i området i langt over ett år .. i vill tilstand.

Det er mange som har visst om dem og forsøkt å holde kjeft for at de skulle få leve i fred og kanskje lage en stamme som var jaktbar på litt sikt.

De oppholdt seg i all vesentlighet på svensk side av grensa og dersom de kan ha vert så lenge i området uten at dyktige svinejegere har vert klar over dem så har de nå ikke vert fast inventar på tunet.

Det er rimelig kjent kunnskap at når villsvin blir drevet så kan de trekke LANGT ifra det området der de blir drevet fra. Dersom de også har hatt tilgang til mat fra steder nerme mennesker så er det heller ikke helt unormalt at de ikke er redd for folk .. griser lærer faktisk lettere enn hunder.

 

Jeg beklager på det sterkeste at noen var store nok til å gjøre dette..

Link to comment
Share on other sites

....en annen ting som er sikkert er at det var sikkert en kjempestor jaktopplevelse for dere.

Hvor i all verden har du fått inntrykk av at dette var jakt??? Jeg vet ikke hvordan du jakter, men jeg kan ikke i min villseste fantasi, sammenligne dette med jakt!

 

Så at noen av dere også var habile skyttere, tarmene hang ut av magen på det ene svinet på tilhengeren, var det vanskelige skudd på tamgrisene????

Hvis du hadde fulgt med på filmen, så ser du at det er over på 10 sekunder. Så nei, det var ikke vanskelig å få skutt tamgrisene! Den som løper er også død, den vet det bare ikke ennå, med gjennomgående lungeskudd. Alle ble skutt på ca 4 meters avstand.

 

Og hvor smart er det å legge ut film av 2 hunder i stålos i båndtvangstiden på internett?

Akkurat like dumt som 18 åringer som filmer sine kriminelle handlinger og politiet får tak i filmen, bare at dette er enda værre.

Legger den ut på sin hjemmeside a gitt???

Jeg kan ikke se noe kriminellt i mine handlinger.

 

Dere skal ha all jakthonør!!!
Hvorfor det??? Igjen, dette er ikke jakt! Forstår ikke hvorfor du sammenligner det med det.

 

Har et par habile villsvinjegere i Småland som har sett filma nå, og de lo seg skakk

Det er milevis igjen før dette ligner på villsvinjakt på viltlevende svin.

Helt enig!!! Men igjen, dette er ikke filmer av villsvinjakt!

 

Håper ikke dere tror at jeg har lagt ut disse filmene som skrytefilmer.

 

Oppsøkte mennesker, var det ikke lagt ut fiskerester på en nedlagt revefarm?

Er det oppsøke mennesker eller fore de inn???

Dette var nytt for meg. Fore inn griser med fisk? Jeg tror det fungere bedre med fisk til rev- og kråkeåte, som dette var restene av.

 

Jeg beklager på det sterkeste at noen var store nok til å gjøre dette..
Det gjør jeg også..
Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke fikk skutt sugga (så en kunne få bremset litt på svineriet, og ja jeg er motstander av å inføre nye arter og da spesielt når det kun er for å jakte på de).

 

O'store beskytter av pottit, gurrot å kål. Hvis det er så viktig, hvorfor har ikke Bondelaget opprettet "Kompani Sugge"? :D

Ganske enkelt fordi Norske grunneiere aldri har og aldri vill sammarbeide med hverandre (sitter midt oppi reorganiseringen av storviltjakta her hjemme, og har besluttet at jeg rett og slett ikke gidder bry meg mer, det blir nok utleie jakt og penga som rår her også).

 

Tilbake til topic:

 

Veldigt bra de tamsvina ble tatt ut, det eneste som er verre enn villsvin, er tamme villsvin (da blir det ikke lenge før noen unger skriker seg til at "kjeledyrene" (som i Albin) skal fredes og det som verre er (he...ets lettledede opinion). Slike ting må bort fort som fy.

Ellers sidestiller jeg Villsvin med mink, skadedyr (bort med det fysj og fy). :wink:

Link to comment
Share on other sites

En liten påminnelse, vi kan være uenig i sak.

Vi må mer en gjerne lufte vår uenighet, men vi holder oss til topic.

Grisene var jaktbare (skal felles i følge DN) og er anbefalt å felles i følge Norsk forvaltning. Så den eller de som utførte fellingen gjorde dette med full ryggdekning i forvaltningen.

At mange ønsker Grisene velkommen, er noe vi og må akseptere.

Ikke vær for nedlatende eller harselerende om andres handlinger og meninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper ikke at noen opplevde mitt innlegg som nedlatende siden det i utgangspunktet ikke var slik ment fra min side.

At det er lov å skyte villsvin hele året i Norge er nå så som så. Men i Sverige så anbefales villsvinjakta avsluttet i Januar fordi det ofte er rett før eller rett rundt suggene skal ha unger.

Det betyr i dette tilfellet at sugga vel godt kan ha et kull unger som nå ligger og sulter ihjel.

Disse har ikke nødvendigvis vert med inn på plenen.

At det var med årsgriser viser at det har vert involvert produktive dyr og derfor er denne betraktningen absolutt et tema når man diskuterer utskyting.

MORALEN hos de fleste som jakter er at man skyter neiggu ikke mora bortifra kalven.

Det er også fullt ut lovelig og respektert at man kan la vær å skyte selv om man har både lov og anledning på hvilket som helst vilt i Norge i dag.

Som sagt så VET JEG at disse svina har vert i området i godt over ett år i VILL tilstand.

HVORFOR de oppfører seg på denne måten kan ha noe med en rimelig snørik vinter å gjøre .. det kan ha med jakt og press av folk eller rovdyr å gjøre (en del bjørn er kommet frem i området her) og man kan spekulere i det vide og brede hva grunnen er .. men en elg som står på plenen og plukker epler og ikke vil flytte seg for folk blir vel meget sjelden antatt satt ut eller tam vil jeg tro.

Ville dyr oppfører seg til tider rimelig uforklarlig og også som jeg presiserte i forrige tråd.. disse svina var i stor grad på svensk side av grensa.

Det var mange jegere og friluftsinteresserte både på Norsk og Svensk side av grensa som VILLE ha disse der de var og håpet i det lengste at vi kunne få en viss stamme i området her.

Det ville nok neppe blitt noe stor stamme utav det med tanke på klimaet vi har så de helt store miljømessige bakdelene ville det ikke blitt.

 

Med dette som grunnlag mener jeg fremdeles at etikk og moral utifra dyrevernmessige hensyn SAMT respekten for de som har hatt utallige muligheter til å skyte ut disse men latt det være både på sporsnø og ved kunnskap om tilholdsted i denne forbindelsen er lite ivaretatt og jeg beklager på det sterkeste at de som har skutt disse dyrene er folk som står i samme register som jeg gjør selv.

Hadde de skutt ut dyrene når de var helt sikre på at det IKKE var unger på gang så skulle jeg ikke sett FULLT så ned på det men jeg synest det er leit at noen er så triggerhappy at de ikke klarer å la en mulighet til å la ting leve gå ifra seg. Harmonerer ikke helt med det jeg lærte skulle være en jegerstand med god moral og sans for viltpleie .. som vi elsker å fremstille oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...