Jump to content

Villsvin på plenen - Nå er de skutt


Bearpaw

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problemet er nok størst for småbruk, da disse knapt vil ha mulighet til å forvalte noe som helst av svina. Der blir det kun shot on sight som gjelder, og lite penger i kassa vil jeg tro. For vi har jamt over en veldig oppstykket bruks struktur her i landet, og det gjør normalt problemer og utgifter til ett enkeltmansproblem, og inntektene til ett felles gode. :(

Men what the hec, med mattilsynet i spissen, er jo deler av landbruket kaputt uansett. Så en spiker fra eller til i kista spiller vel snart ingen rolle (synd ikke ulven spiser mere svin). :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye og store arealer baserer seg på småbruk.

Hovedsaklig langs hele vestlandskysten er det småbruk og det er et definitivt mindretall eiendommer som har areal nok til eget fellingsløyve om det er elg eller hjort.

Disse småbrukene går i mange tilfeller sammen (eller de blir tvunget til å gå sammen fra kommunen) for å få areal nok til å få fellingstillatelse.

Dette er fullt ut kjent praksis i hele landet og jeg trenger vel ikke utdype det noe som helst videre regner jeg med.

Det vil eventuelt foregå nøyaktig på samme måte ved jakt på andre viltarter som vil kreve et minimum av areal for å få fellingstillatelse.

Det blir UANSETT et vilt til som vil skape inntekt på en eiendom som (ialle fall i småbrukene) på ingen måte har livets rett som landbrukseiendom.

Så igjen som jeg sa .. å dra inn landbruket i denne debatten blir å skyte seg selv i foten for de som argumenterer IMOT å ha svin.

Innen skogforvaltningen (som er den absolutt og ubetingede største ressursen i Trysil) har svina en positiv effekt.

I rest my case.

Link to comment
Share on other sites

Og da var jegerne anmeldt for å slippe hund når det var båndtvang.

 

http://www.nationen.no/distrikt/article3520105.ece

 

Prøvde å forklare dette litt tidligere men ble stoppet av både den ene og den andre her inne, men nå er den ulovlige handlingen rapportert til politiet.

Anbefaler folk å ikke legge ut alt de gjør på nettet, blir så mye bråk av det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor prøver Jenny å påpeke at disse villsvinene var så ekstremt redde når hundene var rundt dem...redde dyr bruker da å løpe vekk fra eventuell fare?...eller tar jeg helt feil her? :oops:

 

Fordi Jenny hele tiden prøver å fremstille alt som har med jakt eller avliving av dyr som bestialsk og grusomt. Og for en del av det store publikum som lever litt virklighetsfjernt så er det fort gjort å bite på.

Link to comment
Share on other sites

Jegerne er anmeldt, JBR fikk masse presse og ufortjent oppmerksomhet, og norske jegere og skyttere opplever nok en liten omdreining i skrustikka. Den norske jegerstanden er selvforsynt med fiender, og de fikk bruke bl.a. Kammeret som arena.

 

Selv om jeg tilhenger av ytringsfrihet, hindrer det meg ikke i mitt stille sinn å stille spørsmål ved enkelte menneskers intelligens og refleksjonsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Husk nå en ting - disse folkene vil ha oppmerksomhet, og søker enhver mulighet til å kritisere jakt og jeger. Sørg nå bare for en ting - ikke la debatten havne på jaktmotstandernes premisser - for det er akkurat hva de vil - ekstremister med kun 1 målsetting - stoppe all jakt!

 

Jeg synes at NOJS snarest bør etableres som en ny "røst" i debatten, som et seriøst og troverdig supplement til NJFF, slik at jegerne kan tale gjennom flere kanaler, og sørge for at jakt diskuteres på viltets og jegernes premisser.

Link to comment
Share on other sites

Takk Omega :!:

 

JBR med kolleger hadde neppe hørt et knyst om hendelsen hvis ikke den var blitt publisert her på Kammeret

og det er helt åpenbart at en slik tråd er mat for våre motstandere.

Jeg håper resten av styret og brukere er klar over at det som mest sannsynelig har gjort mest skade for skyttere og jegere de siste årene er et, nå ikkeksisterende forum.

 

Jeg trakk faktisk et sukk av lettelse når det forsvant, selv om jeg var innom der nærmest daglig.

 

La oss alle sammen jobbe for at det samme ikke skjer her.

 

Jeg vil ikke sammenligne det med ytringsfrihet, så lenge dette er et, åpent, anonymt forum, bør tråder som åpenbart skader våre interesser ikke forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye og store arealer baserer seg på småbruk.

Hovedsaklig langs hele vestlandskysten er det småbruk og det er et definitivt mindretall eiendommer som har areal nok til eget fellingsløyve om det er elg eller hjort.

Disse småbrukene går i mange tilfeller sammen (eller de blir tvunget til å gå sammen fra kommunen) for å få areal nok til å få fellingstillatelse.

Dette er fullt ut kjent praksis i hele landet og jeg trenger vel ikke utdype det noe som helst videre regner jeg med.

Det vil eventuelt foregå nøyaktig på samme måte ved jakt på andre viltarter som vil kreve et minimum av areal for å få fellingstillatelse.

Det blir UANSETT et vilt til som vil skape inntekt på en eiendom som (ialle fall i småbrukene) på ingen måte har livets rett som landbrukseiendom.

Så igjen som jeg sa .. å dra inn landbruket i denne debatten blir å skyte seg selv i foten for de som argumenterer IMOT å ha svin.

Innen skogforvaltningen (som er den absolutt og ubetingede største ressursen i Trysil) har svina en positiv effekt.

I rest my case.

 

Det å trekke fram småbruk på vestlandet blir vel kanskje litt feil eller? Tro du at villsvina slår seg til der først? Om man har et småbruk så blir det uansett ikke noe penger av villsvin jakt, og jorda er ofte leid bort om det er mulighet for å dyrke noe på den jorda. Si en bonde har 100 daa med jord, hvor mye er det mulighet for at han får i inntekt å selge villsvinjakt på dette området. Om vi skal regne med en utrolig dårlig pris på å leie ut jorda så kan vi jo si 100 kroner målet, dette blir da 10000 kr, rett i lomma uten å gjøre noen ting. Om ingen vil leie jorda pga for mye gris som ødelegger det jordet hvert år, så kanskje han har mulighet å tjene tja, si en tusing på å leie ut villsvinjakt.

 

Om man skal da se på en gård på østlandet, der jordleieprisen på god potetjord kan ligge opp mot 1000 kr daa, og man da har 100 daa, så blir jo det 100000, men om grisen ødelegger hele avlingen der hvert år, så er det ingen som vil leie den jorda til den prisen, men kanskje bare for 3-400 kr daa, da taper jo han 60-70000 i året minus det han da kan tjene på villsvinjakt, la oss si et par 3 tusen. Så jeg vell ikke si at villsvinjakt vil gi så utrolige mye intekt selv om det er et småbruk som det er snakk om, selv om selve gården blir lagt ned så er det veldig sjeldent at jorda blir liggendes brakk.

Link to comment
Share on other sites

Da regner jeg med at vi vil være like negative/restriktive til bildetråder om utstoppede dyrehoder på stueveggene og filmer som "Elgfall"? Jeg tror de fleste jaktmotstandere, eller folk som er på vippen til å bli det blir like kvalme av "Elgfall" og bilder av døde dyr hengt på veggen som pynt som de blir av denne svinske avskytingen. Jeg mener, når JEG blir litt småuggen... Hvis det kommer noe ut av denne anmeldelsen er det noen politijurister et sted med alt for lite å gjøre, dette vil jeg tro blåser fort over.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det at denne debatten, og oppmerksomheten i media har fått NOAH på banen bør ikke overaske noen.

Denne å andre organisasjoner som står på samme plattform angriper jaktens og dens vesen ved en vær anledning. Sannhetsinnholde i deres argumentasjon er sterkt variabelt,men deres argumentasjon er ikke myntet på oss jegre. For de vet at vi har gjennomskuet de.

De skriver utelukkende av to årsaker. En for å overbevise de uvitende om at jakt er mord, uetisk og bestialsk. To for å markedsføre egen organisasjon.

Det har ingen hensikt å prøve å overbevise de frelste om at de har feil. De er salig i sin tro.

Våre argumentasjon skal rettes mot det samme publikumet som NOAH retter seg mot, nemlig de som ikke har kunskap om jakt og jaktens kultur.

Men vi skal argumentere mot, vi skal være saklige og det vi skriver skal være korekt og ettereteligt.

Om det er kammeret, Nasjonen eller TV2 som har avfyrt JBR og SM sin anmeldelse er uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Carl-gustav12.

Har du lyst til å leie jorda mi ?

For den prisen der så er du hjertelig velkommen til å overta på dagen.

BÅDE på vestlandet der jeg har hatt et småbruk .. OG her i Hedmark der jeg eier et noe større bruk blir all landbruksjord LÅNT BORT GRATIS for at noen skal gidde å bruke den.

De som vil ha betalt på ene eller andre måten sliter tildels mye med å få noen andre til å ta seg av det.

Kanskje potetåkrene på Toten er litt annerledes men det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.

PRINSIPPET med å leie bort jakt er nå vel likt om det er for hjort eller for andre ting vel ? Om det er småbruk på vestlandet som har en viss inntekt på jakt eller et tilsvarende småbruk et annet sted i landet som har en viss inntekt på jakt er nå vel å henge seg oppi små detaljer som ikke egentlig betyr så mye .. er det ikke ?

Der landbrukseiendommer blir lagt ned i stor skala så sitter ikke folk med utstyr for flere hundre tusen kroner for å slå en stor plen. Da blir jorda liggende brakk.

Link to comment
Share on other sites

Tron:

 

At noen vil henge opp døde dyr eller bilder av døde dyr (gjerne med seg selv bak dyret; noen legger t.o.m. børsa oppi geviret på det døde dyret, mens de gliser selvtilfreds) til pynt får så være. Jeg trøster meg med at da er dyra døde, som regel etter godt utført jakt. Jeg prøver å holde meg unna å si noe om smak og stilsans til mennesker som finner glede i å omgi seg med døde dyr eller bilder av disse. Jeg prøver å velge mine slag med omhu.

 

Å være negativ er ikke det samme som å være restriktiv. Selv om jeg er negativ til lurheten av å publisere filmer som nå har utløst reaksjoner mot jegere både fra NOAH og politi/påtalemyndighet, mener jeg likevel ikke at vi skal ha så mange restriksjoner på det her inne. Enkelte jegere og skyttere bør heller benytte anledningen til å lære, slik at de neste gang kan være litt smartere. Norske jegere og skyttere må lære seg at perception is reality.

 

Når det gjelder filmer som Elgfall og andre jaktfilmer, f.eks. visse kommersielle norske filmer om tiurjakt, sparker du inn en vidåpen dør hos meg. De videoene har et slikt uttrykk at jeg ville få advarsel fra moderator hvis jeg hadde tillatt meg å antyde noe om holdningene til menneskene som laget dem - og til dem som faktisk sitter og ser på dette - som mer eller mindre rein underholdning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt, og vi er nok rimelig på linje her, men jeg kan ikke fri meg fra følelsen av at det er en vanskelig balansegang mellom å la være å bære brensel til et bål man egentlig ønsker slukket og det å unnskylde seg for en aktivitet som ikke bare er lovlig, men sågar akseptert, for ikke å si ønskelig.

 

tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Omega på dette området.

Jakt er fullt lovlig og utføres som regel på en skikkelig måte.

Fakta er at folk generelt reagerer på ting som vi som jakter har sett mange ganger og vet er normalt.

At vi fremdeles velger å flashe det midt i fleisen på vanlige mennesker blir etter mitt syn det samme som å dra med seg kjerringa ut i Karl Johans gate for å ligge med henne. Aller helst i stillinger og positurer som man VET fra før at majoriteten av folk reagerer på.

Noen slike filmer gjør at feks Noah kan spille på folks følelser og det er jegerne selv som utstyrer dem med førsteklasses dokumentasjon.

Vi kan gjerne kritisere og tildels forsøke å latteliggjøre Jenny oco men faktum er nok at det er vi selv som utstyrer dem med alt de trenger for å føre en meget effektiv kamp imot det vi setter pris på og vurderer helt annerledes.

 

Det var utrolig artig og fint å se de første filmene av svina . men man burde stanset der.

Link to comment
Share on other sites

Carl-gustav12.

Har du lyst til å leie jorda mi ?

For den prisen der så er du hjertelig velkommen til å overta på dagen.

BÅDE på vestlandet der jeg har hatt et småbruk .. OG her i Hedmark der jeg eier et noe større bruk blir all landbruksjord LÅNT BORT GRATIS for at noen skal gidde å bruke den.

De som vil ha betalt på ene eller andre måten sliter tildels mye med å få noen andre til å ta seg av det.

Kanskje potetåkrene på Toten er litt annerledes men det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.

PRINSIPPET med å leie bort jakt er nå vel likt om det er for hjort eller for andre ting vel ? Om det er småbruk på vestlandet som har en viss inntekt på jakt eller et tilsvarende småbruk et annet sted i landet som har en viss inntekt på jakt er nå vel å henge seg oppi små detaljer som ikke egentlig betyr så mye .. er det ikke ?

Der landbrukseiendommer blir lagt ned i stor skala så sitter ikke folk med utstyr for flere hundre tusen kroner for å slå en stor plen. Da blir jorda liggende brakk.

 

Hadde du bodd nærmere så hadde jeg kunnet betalt for jorda de ja, rundt i området rundt her er det nesten ikke mulig å leie jord, fordi den er så ettertraktet, De betaler 4-500 kroner for jord til åker, Og såpass greier man ikke å tjene på den grisen.

Link to comment
Share on other sites

det er jo bestemt at det ikke skal være villsvin på norsk jord,og det er lov og jakte på dem hele året,og når det da blir anmeldt til politiet,hva er det og etterforske da egentlig.villsvin er nok noe mange jegere som kunne tenkt seg i norge og.men det er det at disse dyra har lett for og bring med seg smitter og dem ødelegger veldig rundt seg,dette med jakt motstandere er nok noe vi må regne med i tia fram over,vi kan ikke la oss bli knekt av slike folk som har ei meinig at vi ikke skal jakte og høste av naturen. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Omega på dette området.

Jakt er fullt lovlig og utføres som regel på en skikkelig måte.

Fakta er at folk generelt reagerer på ting som vi som jakter har sett mange ganger og vet er normalt.

At vi fremdeles velger å flashe det midt i fleisen på vanlige mennesker blir etter mitt syn det samme som å dra med seg kjerringa ut i Karl Johans gate for å ligge med henne. Aller helst i stillinger og positurer som man VET fra før at majoriteten av folk reagerer på.

Noen slike filmer gjør at feks Noah kan spille på folks følelser og det er jegerne selv som utstyrer dem med førsteklasses dokumentasjon.

Vi kan gjerne kritisere og tildels forsøke å latteliggjøre Jenny oco men faktum er nok at det er vi selv som utstyrer dem med alt de trenger for å føre en meget effektiv kamp imot det vi setter pris på og vurderer helt annerledes.

 

Det var utrolig artig og fint å se de første filmene av svina . men man burde stanset der.

 

Det er sånn dyr dør under jakt eller slakt. Så lenge det er fullt lovlig å jakt og slakte dyr i Norge, så vil det bety at dyr dør. Og vi som jegere skal sørge for at disse dyrene dør på en rask og smertefri måte, noe disse villsvinene gjorde.

 

Når det gjelder å "flashe filmen mitt i fleisen på vanlige mennesker", er ikke vi vanlige mennesker? Og nå snakker jeg ikke bare om jegere. Vanlige mennseker forstår at det er sånn det foregår når dyr blir skutt, det er det "uvanlige" mindretallet som reagerer. Og de lyver og svindler for å fordreie vanlige menneskers syn på hvordan virkligheten er. Og det skal vi bare godta? Skal vi gjemme oss bort og dermed være med på å fordreie virkligheten. Være med på gjøre jakt til noe groteskt og unormalt som bare "syke og onde" mennesker holder på med? Hvorfor skjule sannheten? Hva vil vi tjene på det i det lange løp?

 

Og en annen ting, for å kunne se filmen måtte du foreta tre valg. Og når du har foretatt det første valget så ser du at det er en side som omhandler bl.a jakt. Og der kan du lese at villsvinene endte sine dager. Og hvis du da velger å fortsette, så vil du se et bilde av et villsvin som ligger nede på bakken.Og hvis du da velger å fortsette så vil ikke jeg kalle midt på Karl johan, men heller i et bakrom på Kondomeriet. Jeg har også film liggende ute der bever blir skutt, hvorfor får jeg ingen reaksjoner på det? Den er også skutt i månedskiftet april/mai. Og den er like lovlig å skyte som villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...