Jump to content

Villsvin på plenen - Nå er de skutt


Bearpaw

Recommended Posts

En liten påminnelse, vi kan være uenig i sak.

Vi må mer en gjerne lufte vår uenighet, men vi holder oss til topic.

Grisene var jaktbare (skal felles i følge DN) og er anbefalt å felles i følge Norsk forvaltning. Så den eller de som utførte fellingen gjorde dette med full ryggdekning i forvaltningen.

At mange ønsker Grisene velkommen, er noe vi og må akseptere.

Ikke vær for nedlatende eller harselerende om andres handlinger og meninger.

 

Amen!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg håper ikke at noen opplevde mitt innlegg som nedlatende siden det i utgangspunktet ikke var slik ment fra min side.

Ment eller ei, det virker i hvertfall slik (spesielt når en leser hele den siste posten din).

 

Det var mange jegere og friluftsinteresserte både på Norsk og Svensk side av grensa som VILLE ha disse der de var og håpet i det lengste at vi kunne få en viss stamme i området her.

Jegere og friluftsintresserte sier du, hva med grunneiere (de som faktisk er jaktberettigede og må veie fordeler og ulemper opp i mot hverandre)?

Har de ingenting de skulle ha sagt når dyra dukker opp på deres grunn, og forvaltningsvedtakene nå engang er som det er? eller skal de mobbes til å ikke å gjøre plikten sin?

 

Harmonerer ikke helt med det jeg lærte skulle være en jegerstand med god moral og sans for viltpleie .. som vi elsker å fremstille oss selv.

Med mulig untak av tidspunkt for uttaket (noe som egentlig likevel er greit da, dette er en utryddnings jakt. Vi tenker ikke slik med rotter og mus, eller?), kan jeg ikke se annet enn at noen har gjort sin fordømte plikt med uttaket (i henhold til norsk lov, fredningsbestemmelser, og forvaltningsvedtak). I motsettning til de som går og sparer på disse dyra.

 

I motsettning til enkelte på den andre siden, så ser jeg ikke ned på de som vil ha vilsvina her for å jakte på de. Jeg skjønner de, men deres ønske om jaktbar bestand, harmonerer nødvendigvis ikke med de overordnede forvaltningsmål.

T.d. Må jeg bøye meg for at der er ulv i landets beitemarker (enten jeg vill eller ei), men de som vil ha vilsvin vil ikke bøye seg for forvaltningsvedtaket om at vi ikke skal ha vilsvin her i landet? Men tvertimot åpent saboterer dette vedtaket. Hvordan harmonerer dette?

 

Er ikke ute etter noen krangel, vil bare belyse at de som sparer på vilsvina, faktisk bare er en annen side av de som det påstås tar ut Ulv ulovligt etter dagens forvaltningsregime. Riktignok passiv ulydighet, men like fult med samme beveggrunner. Og så lenge dagen forvaltningsvedtak består, er enhver som har muligheten til å ta ut disse dyrene. etter mitt syn moralsk forpliktet til å støtte samfunnet med å gjøre det.

 

Men jeg reagerer mest på denne "mobbingen" av de som gjør plikten sin, det synes jeg er uverdig for jegerstanden. Man må da kunne vere uenig uten å ty til slike middler hvergang? :(

Link to comment
Share on other sites

Ment eller ei, det virker i hvertfall slik (spesielt når en leser hele den siste posten din).

 

Jegere og friluftsintresserte sier du, hva med grunneiere (de som faktisk er jaktberettigede og må veie fordeler og ulemper opp i mot hverandre)?

Har de ingenting de skulle ha sagt når dyra dukker opp på deres grunn, og forvaltningsvedtakene nå engang er som det er? eller skal de mobbes til å ikke å gjøre plikten sin?

 

Med mulig untak av tidspunkt for uttaket (noe som egentlig likevel er greit da, dette er en utryddnings jakt. Vi tenker ikke slik med rotter og mus, eller?), kan jeg ikke se annet enn at noen har gjort sin fordømte plikt med uttaket (i henhold til norsk lov, fredningsbestemmelser, og forvaltningsvedtak). I motsettning til de som går og sparer på disse dyra.

 

I motsettning til enkelte på den andre siden, så ser jeg ikke ned på de som vil ha vilsvina her for å jakte på de. Jeg skjønner de, men deres ønske om jaktbar bestand, harmonerer nødvendigvis ikke med de overordnede forvaltningsmål.

T.d. Må jeg bøye meg for at der er ulv i landets beitemarker (enten jeg vill eller ei), men de som vil ha vilsvin vil ikke bøye seg for forvaltningsvedtaket om at vi ikke skal ha vilsvin her i landet? Men tvertimot åpent saboterer dette vedtaket. Hvordan harmonerer dette?

(

pkt 1 : Det er nå vel ikke nedlatende å gi utrykk for at jeg ikke har sansen for å ta ut dyr i ynglinsperioden ?

Det er vel heller ikke nedlatende å nevne på at dyrene har sitt tilholdsted på svensk side av grensa der de faktisk er fullt ut lovlige men at noen på død og liv skal skyte med en gang de ser de innom norsk side ?

Det som ER tilfelle er at jeg er meget lite imponert over de som har tatt sitt "samfunnsansvar " og sørget for at seks livsfarlige svin ikke lenger er rundt oss. Ulven derimot ......................................

 

pkt 2: Jeg ER grunneier og har en del områder som både drives og jaktes ikke veldig langt unna der dette skjedde. Jeg har også kontakt med mange andre både av grunneiere og jegere som holder til i området her . Jeg har ennå ikke snakket med EN som er glad for dette. Det er sikkert noen som synest det er fint men jeg kjenner ikke noen av dem.

MOBBES ? Hvem mobber disse ?

Bortsett fra at jeg sier at jeg skammer meg på deres vegne så er vel mine betrakninger rimelig saklig fundamentert ?

Jeg nevner mine betraktninger på området og de tilbakemeldinger jeg sitter med så får andre ta seg av mobbinga.

 

Pkt 3: Ihht Norsk lov så er man fullt ut dekket av den når det gjelder såkalt utryddingsjakt. Det er ikke lovligheten av dette jeg poengterer .. med mindre man ser bortifra løshunder i båndtvangtida. Og såvdit meg bekjent så er det ikke søkt dispensasjon fra denne for å felle disse svina. Selvsagt kan jeg ta feil her men det vil jeg isåfall vite med sikkerhet om få dager.

Å sammenligne dette med rotter og mus blir vel litt søkt .. er du ikke enig ?

De som sparer disse dyra. spesielt på denne tida, er folk som tenker på mer enn å skyte. De tenker også på at det meget godt kan ligge et kull unger å sulte ihjel.

Du er ikke pålagt å skyte en elgku med kalv selv om du har en voksen ku på kvoten din. Det er ikke straffbart å bruke hodet ... og du kan være brennsikker på at dersom feks Noah hadde funnet et kull grisunger som var skinn og bein og halvparten var sultet ihjel pga en jeger som (fullt lovlig) hadde skutt ut mora så ville du nok sett det i avisene ja. Det er faktisk en god del mennesker som er ute etter å stoppe den LOVLIGE jakta .. Ikke bare for villsvin.

Jeg ser heller ikke ned på de som skyter svin. Men jeg må innrømme at min respekt for de som skyter mordyr fra ungene ikke er på topp.

 

På samme måte som jeg protesterer på det som har foregått her .. av åpenbare grunner .. vil jeg protestere imot ulovlig jakt på ulv. (siden du nevner på dette )

Jeg vil derimot ikke dra inn ulv i denne tråden da dette ikke er en ulvedebatt og dette dyret ikke er tema her i det hele tatt.

Jeg er ikke tilhenger av å bryte loven .. men jeg er veldig tilhenger av å ikke nødvendigvis følge alle åpninger loven gir heller dersom det kan være til skade for andre. Det er lov å bruke hodet og ikke nødvendigvis bare se på lovens bokstav fra A til Å.

Disse grisene hadde ikke gjort noen noe som helst ..

 

Jeg avslutter her. Jeg ønsker heller ikke noe krangel med folk jeg respekterer .. og de fleste her inne er nok i den kategorien.

Link to comment
Share on other sites

Man får få tak i noen svin til og slippe disse ut i ly av mørket, slik man gjør med andre dyr som enkelte miljøer ønsker i norsk fauna.

 

Jeg personlig er ikke imot villsvin i Norsk fauna, jeg ser de snarere som en ressurs og berikelse,

slik som rovdyrelskere ser på ulven. Begge disse dyra er elsket og hatet.

 

Pga noen få triggerhappy mennesker ser det mørkt ut for villsvina enkelte steder, men man må jo håpe at overmakten kommer i grisens favør etterhvert.

Tror og håper at dette er en kamp som "forvaltningen" vil tape

Link to comment
Share on other sites

Disse grisene hadde ikke gjort noen noe som helst ..

Når jeg tok jegerprøven ble vi ganske greit forklart at "Jakt er forvaltning". Hvilke dyr i den norske naturen - inkl. elg, hjort, rev, rype - har gjort noen noe som helst? Forstår ikke at du kan bruke dette som argument. Vi vil ikke ha villsvin (og mår og mink) i norsk natur av en veldig god grunn; de er skadedyr. Hjelper ikke hvor tamme og søte de er. Disse dyrene skal utryddes, og derfor er det "OK" å slakte dem året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Man får få tak i noen svin til og slippe disse ut i ly av mørket, slik man gjør med andre dyr som enkelte miljøer ønsker i norsk fauna.

 

På kammeret respekterer vi Norsk lov, og oppfordrer derfor ikke til ulovligheter som dette. Er alle inneforstått med det?

Link to comment
Share on other sites

Det er nå vel ikke nedlatende å gi utrykk for at jeg ikke har sansen for å ta ut dyr i ynglinsperioden ?

Bare for ordens skyld: Er du like mye mot å ta ut bisamrotte, mårhund eller villmink i yngleperioden? Eller gjelder omsorgen din bare villsvinet som du personlig ønsker skal etablere seg i norsk fauna?

Link to comment
Share on other sites

Villsvinet er sikkert moro å jakte på.

Men tror ikke den er bare positiv for norsk fauna, den vil nok være tøff for skogsfugl bestanden, egg på bakken den kommer over spiser de, de er nok heller ikke fremmed for å momse i seg små kyllinger og andre fugleunger den kommer over.

Grisen spiser omtrent alt, og disse svina er nok ikke bedre.

Hadde de kommet hit nord så hadde jeg nok skutt ja...

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis opportunt å flagge negative holdninger om ulv etc. på herverende forum uten at dette blir negativt tolket, så det må da være lov å ytre seg positivt ift til feks villsvin.

 

På kammeret respekterer vi Norsk lov, og oppfordrer derfor ikke til ulovligheter som dette. Er alle inneforstått med det?

Ja, i aller høyeste grad. Det virker som det er nok av jurister her med spesialkompetanse i miljøjuss, så de burde vel kunne rettlede ei villfaren sjel. Noen ganger er det nesten så en savner Askvik fra SL. :shock:

 

En liten påminnelse, vi kan være uenig i sak.

Vi må mer en gjerne lufte vår uenighet, men vi holder oss til topic.

Grisene var jaktbare (skal felles i følge DN) og er anbefalt å felles i følge Norsk forvaltning. Så den eller de som utførte fellingen gjorde dette med full ryggdekning i forvaltningen.

At mange ønsker Grisene velkommen, er noe vi og må akseptere.

Ikke vær for nedlatende eller harselerende om andres handlinger og meninger.

Ja man må jo for all del ikke bruke virkemidler som humor og ironi, eller spissformuleringer for å få fram meningen sin. Det kan jo være sarte sjeler som frivillig kaster seg inn i opphetede debatter, som føler seg såret av ei slengbemerkning. Det kan vi jo ikke ha noe av i et debattforum :wink: .

 

Personlig synes jeg de som moderer andre, burde vært hakket mer objektive ift hvilke ytringer de velger å reagere på. Mobbing og trakasering skal vi ikke ha noe av, men en må tåle at andre kan finne på å være nedlatende ovenfor det en velger å legge ut for offentlig skue.

 

Går det an å bli mer off topic :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis opportunt å flagge negative holdninger om ulv etc. på herverende forum uten at dette blir negativt tolket, så det må da være lov å ytre seg positivt ift til feks villsvin.

 

Selvfølgelig er det både lov og legitimt.

 

 

Det virker som det er nok av jurister her med spesialkompetanse i miljøjuss, så de burde vel kunne rettlede ei villfaren sjel.

 

Ikke ta den tonen der, takk. Vi hopper ikke på filledetaljer og finleser jussen, men når folk kommer med oppfordringer til klare lovbrudd reagerer vi. I denne saken kan jeg ha misforstått intensjonen med innlegget, og hvis det er tilfelle så beklager jeg selvfølgelig det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta den tonen der, takk. Vi hopper ikke på filledetaljer og finleser jussen, men når folk kommer med oppfordringer til klare lovbrudd reagerer vi. I denne saken kan jeg ha misforstått intensjonen med innlegget, og hvis det er tilfelle så beklager jeg selvfølgelig det.

 

Det var ikke var din reaksjon på innlegget jeg refererte til, men den generelle trenden med å gi råd utifra mer eller mindre velvalgte paragrafer. Da er det en viss fare for at man faktisk kan trå feil og oppfordre til lovbrudd. Det er det ingen som er tjent med. Nå skal ikke jeg lage mer ball i denne tråden på en stund :D

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er vi ikke spesielt uenige her, litt forskjell på moralske anskuelser i forhold til å la griseungene sulte ihjel, men ellers er vi nærere hverandre enn det kan synes (er jo egentlig enig i at man kan la sugga få gå til ett bedre tidspunkt, men jeg vet ikke datoene man bør la den få gå). Og at vi er på hver vår side av vilsvindebatten (og det er klart at min side har de vektigste argumentene :wink: , i og med at svina vil bli enda en belastning for utnyttelsen av gode landbruksareal, for ikke å nevne den økte belastningen på økosystemet de vil ha. Noen må jo bli konkurert ut om de kommer inn, er garantert ikke noen både og sak det der).

 

Det jeg reagerer på i diskusjonen, er at man er fy så slem som skyter dyr som andre vil ha. At man sier det var dumt og at vi gjerne ville ha hatt dem videre er nå så, men det er desverre som regel ikke slik det kommer ut. Derav komentar om mobbing eller hersketeknikk som man også kan kalle det (er jo en av ekstremutøverne av det selv så vidt jeg forstår :wink: ).

Man kan godt bli sur når nabovaldet knaller ned kronhjorten ditt vald sparte på, men mere har man ikke lov til å bli. Mener det samme må gjelde i slike saker som denne her.

 

Synes vedkommende som skjøt de gjorde det han skulle, men med litt ny kunskap om yngletid for sugga så skulle jeg kansje ønske denne ble spart til ett mere passende tidspunkt i og med at den vistnok kunne ha hatt kull ett annetsted (håper noen kan komme med det tidsrommet en bør la sugga få gå, er sikkert flere enn jeg som ikke vet det her inne).

Kansje alle kan bli endabedre forlikt med litt spredning av fakta kunskap?

Link to comment
Share on other sites

Her er vi nok rimelig på linje Vingemutteren.

Vi er dog uenig i et par ting. og det synest jeg er helt greit.

Jeg synes at det er synd at en villsvinstamme ikke skal få etableres på andre siden av grensa fordi de en dag og to befinner seg i Norge. Svenskene har jo en forvaltning av dette selv om oppfatningene av denne kan diskuteres videre.

Jeg vil som sagt ikke trekke inn ulv i denne debatten men holde den mest mulig on topic.

Når vi snakker om utnyttelse av landbruksarealet så vil jeg opplyse om at i den kommunen det her er snakk om så er det 1500 landbrukseiendommer og ca 100 i drift.

Hovedproblemet i den kommunen er Bjørn Ulv og Gaupe og en voksende bestand av Jerv som VIL BLI gjeldende.

Villsvinet vil ikke komme i nærheten av å bli et tilsvarende problem og sett i lys av rovdyrpolitikken så er det et fiktivt problem.

Det er altså ikke et argument.

Yngletid : I tråd med NJFFs policy om at alle arter skal forvaltes etter samme prinsipp, og at yngletidsfredningen må stå sentralt, går NJFF inn for at også denne arten fredes i yngletiden. I denne sammenheng ønsker vi å påpeke at ut fra rent jegermessige hensyn vil villsvinet kunne representere et interessant jaktobjekt. Villsvin har tidligere vært en del av den norske faunaen. Yngletid er som kjent et flytende begrep når det gjelder villsvinn, noe som gjør det vanskelig å avgrense tidsrommet for yngletidsfredning for denne arten. NJFF går inn for at DN setter som betingelse at hunndyr med følge av unger er fredet, uansett årstid. Dette tilsvarer de svenske bestemmelsene for denne arten.

 

http://www.njff-hordaland.com/Arkiv/200 ... ktramm.htm

 

Når det gjelder det som Sako 30-06 etterspør så er min mening at ingen unger bør sulte ihjel. Dersom jeg ikke også kan ta ungene så lar jeg vær å jakte i den aktuelle perioden.

UNNTAKET er feks Mårhund som KAN spre bla.a Rabies. eller andre raser som kan utgjøre en risiko for sykdom på annet vilt husdyr eller folk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke arter kan villsvin tenkes å fortrenge(som vi virkelig vil savne)?

De er jo alt etere. Vil de fortrenge rev, grevlig, kråkefugle, på åtsel, egg og fugleunger?

På plante siden må bønder være litt utsatt(og de som avler tamsvin) de liker jo rotfrukter mm. Samtidig skal de gjøre nytte ved velte om på marka så nye spireer kan slippe til.

De later til å takle ulven med sine kringvern, kanskje det er her DN kommer inn, leit med et dyr som kan vomme ulven hvis den blir nærgående.

Er litt imponert etter å ha fulgt villsvinkameraet i vinter, her kan man slenge ut matrester mm og høste kjøtt, uten alt som klassisk svinehold har på slep, vetrenær utgifter, oppvarming, rengjøring husdyrrom, alt foret, gjødselhantering osv.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi nok rimelig på linje Vingemutteren.

Vi er dog uenig i et par ting. og det synest jeg er helt greit.

Jeg synes at det er synd at en villsvinstamme ikke skal få etableres på andre siden av grensa fordi de en dag og to befinner seg i Norge. Svenskene har jo en forvaltning av dette selv om oppfatningene av denne kan diskuteres videre.

Jeg vil som sagt ikke trekke inn ulv i denne debatten men holde den mest mulig on topic.

Når vi snakker om utnyttelse av landbruksarealet så vil jeg opplyse om at i den kommunen det her er snakk om så er det 1500 landbrukseiendommer og ca 100 i drift.

Hovedproblemet i den kommunen er Bjørn Ulv og Gaupe og en voksende bestand av Jerv som VIL BLI gjeldende.

Villsvinet vil ikke komme i nærheten av å bli et tilsvarende problem og sett i lys av rovdyrpolitikken så er det et fiktivt problem.

Det er altså ikke et argument.

Yngletid : I tråd med NJFFs policy om at alle arter skal forvaltes etter samme prinsipp, og at yngletidsfredningen må stå sentralt, går NJFF inn for at også denne arten fredes i yngletiden. I denne sammenheng ønsker vi å påpeke at ut fra rent jegermessige hensyn vil villsvinet kunne representere et interessant jaktobjekt. Villsvin har tidligere vært en del av den norske faunaen. Yngletid er som kjent et flytende begrep når det gjelder villsvinn, noe som gjør det vanskelig å avgrense tidsrommet for yngletidsfredning for denne arten. NJFF går inn for at DN setter som betingelse at hunndyr med følge av unger er fredet, uansett årstid. Dette tilsvarer de svenske bestemmelsene for denne arten.

 

http://www.njff-hordaland.com/Arkiv/200 ... ktramm.htm

 

Når det gjelder det som Sako 30-06 etterspør så er min mening at ingen unger bør sulte ihjel. Dersom jeg ikke også kan ta ungene så lar jeg vær å jakte i den aktuelle perioden.

UNNTAKET er feks Mårhund som KAN spre bla.a Rabies. eller andre raser som kan utgjøre en risiko for sykdom på annet vilt husdyr eller folk.

 

Da bør vel egentlig untaket også gjelde villsvin da, for de har vel også en del sykdommer som man endelig har klart å utrydde i den Norske Tamgrisnæringen, er faktisk en del som har grisen ute så da er det jo stor risiko for smitte.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig en spennende og lærerik diskusjon. Og jeg skjønner at det går fint å få blodet til å bruse hvis man ser flere sider av denne saken. Men jeg ser det slik:

 

Det er jakttid på villsvin hele året. Dermed er det ikke gjort noe ulovlig.

Bruk av løs hund under jakten. Vet ikke hva som har skjedd, men regner med at her er nødvendige tillatelser innhentet. (Hvis det ikke dekkes av noe lovverk.)

 

Så kommer vi til det moralske:

Fare for at mordyr kan være skutt fra unger. Vel, hvis noen av suggene hadde melk bør vel den som felte den sugga gjøre det en kan for å få eventuelle unger avlivet. Eller på annen måte tatt hånd om.

 

Forvaltning:

Uansett hvor enig eller uenig jeg er ihht forvaltningen, kan jeg ikke gjøre annet enn å følge det DN legger opp til. Såpass respekt har jeg for våre "ledere" i disse posisjonene. Dette også fordi vi som jegere med respekt for oss selv skal gå fram som gode forbilder for våre kommende jegerspirer.

 

Som avslutning syns jeg ikke det ligger noe grunn her til kritikk av fellingene av disse svina, og hadde de kommet i min hage hadde de nok lidd den samme skjebnen. Har sett hva disse dyra kan lage til.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan egentlig påstå at villsvinet som kommer inn over våre landegrenser ikke er naturlig i norsk fauna? De går da på sine egne ben. (Akkurat slik ulven også har gjort, og det anses da virkelig som en naturlig utbredelse.)

 

Hvem kan sitte på sin brede ende og fortelle almuen hva som er naturlig utvikling i norsk fauna og hva som ikke er det? Vi har gitt den fullmakten til våre demokratisk valgte forvaltningsmyndigheter. Det koker altså ned til at forvalterne veier forskjellige hensyn mot og for, og deretter avgjhør at når ulven kommer vandrende over grensen, er det en ønsket utvikling og dermed naturlig. Men om et svin gjør det samme, er det ikke ønskelig - enten det er naturlig eller ikke.

 

Jeg vil anta at de samme forvalterne vil få enorme arbeidsmengder hvis klodens temperaturøkning skyter fart, slik det spås. Kanskje vi får dåvilt inn over grensene om 10-15-20 år eller noe sånt. Skal de skytes ned også, uansett kalvetid eller ei?

Link to comment
Share on other sites

Truls.

 

Tiltredes 100%.

 

Saken er at det er "meningsterrorren" som råder forvaltning, direktorat, departement, fylkesmenn, etc etc.

 

PT, er det ikke riktig å mene at villsvin skal finnes i de norske skoger, naturlig utvandret fra Sverige eller ei, og derfor skal de skytes.

Link to comment
Share on other sites

Tja.Ikke glem at villsvin som kommer fra Sverige er rømte oppdrettsdyr og ikke en naturlig "immigrant". Det samme gjelder forøvrig mårhund, disse stammer vel fra pelsdyroppdrett i Russland og hører ikke naturlig til i området.

Hvor går grensen for naturlig innvandring? Hvor langt må dyret gå selv før det er uvesentlig om den opprinnelige stammen ble kunstig etablert eller ikke? Hvor lenge må den ha vært et sted før den blir en del av naturen? Og hvor lenge må den ha vært borte før man ikke kan re-introdusere den? Skal vi avgjøre slikt på grunnlag av en ren fordel/ulempe-betraktning? Hvor godt kan vi forutse langtidseffektene?

 

Mange vanskelige spørsmål her.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det Fulmen. Det er ikke lette betraktninger. I samme slengen kan vi jo nevne minken, som opprinnelig også rømte fra pelsdyrfarmer, og som har etablert seg i norsk fauna. I enkelte områder takler naturen dette, i andre områder har den f.eks fullstendig utryddet store kolonier med makrellterner.

 

Men så lenge man aksepterer det ene, blir det noe inkonsekvent å utelukke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt er det ikke. Men dermed bør det utvises ydmykhet i større grad enn mange kanskje gjør i denne saken - forvalterne medregnet. Villsvinene som lever vilt i Sverige i dag er kanskje rømlinger fra fangenskap. Men også det blir jo et filosofisk spørsmål, i og med at de de facto ble hentet fra vill tilstand og etter noen generasjoner ble regnet som tamdyr. Hvor mange generasjoner skal det gå når utviklingen går motsatt vei, fra tamdyr til vilt igjen? J

 

Jeg er kanskje på tynn is, jeg vet nemlig ikke hvor lenge disse dyrene har vært for tamdyr å regne. Men likevel - villsvin av samme art lever vilt i store deler av verden. I Sverige regnes de for storvilt. Da må de vel kanskje få samme standard blant granleggene som står på vår side av grensen også.

 

Kanskje det er på tide å dra igang kampanjen: "Free Piggy!"

Link to comment
Share on other sites

Hva har man å bygge på av erfaring fra Sverige?

 

Har inntreden av villsvinet i de svenske skoger, gått på bekostning av annet vilt? Eller gitt andre store belastninger?

 

Nå vet jeg de er usedvanlig uvitende bortig der, siden de fremdeles skyter med blyhagl, men likevel, evner Svenskene å gi oss noen fornuftige betraktninger rundt dette temaet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil som sagt ikke trekke inn ulv i denne debatten men holde den mest mulig on topic.

Når vi snakker om utnyttelse av landbruksarealet så vil jeg opplyse om at i den kommunen det her er snakk om så er det 1500 landbrukseiendommer og ca 100 i drift.

Hovedproblemet i den kommunen er Bjørn Ulv og Gaupe og en voksende bestand av Jerv som VIL BLI gjeldende.

Villsvinet vil ikke komme i nærheten av å bli et tilsvarende problem og sett i lys av rovdyrpolitikken så er det et fiktivt problem.

Det er altså ikke et argument.

 

Men snakker vi ikke to forskjellige problemstillinger her da? Villsvinet kan sikkert være en "skummel" skapning å møte i naturen den også, men de landbruksproblemene den skaper er vel ikke i samme leia som rovdyr? Her snakker vi vel ødeleggelse av diverse innmark og lignende? Hvor stort omfanget av slik skade er avhengig av mengde individer kan vel sikkert forskes på, diskuteres og dokumenteres, men å sammenligne effekten av en villsvinbestand med rovdyra ser jeg ikke helt poenget i.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å legge dette med Ulven som en del av denne diskusjonen død, så ble den ene og alene nevnt som ett eksempel på noe jeg ikke liker, men som jeg må finne meg i. På lik linje med at de som er for svin må finne seg i at de er fritt vilt. Det var det eneste gråbein hadde med denne diskusjonen å gjøre.

 

 

Når det gjelder innvandring/innføring av arter, så synes jeg personlig at man stort sett har tatt greie avgjørsler. Enkelte arter har desverre blitt tatt inn ved hjelp av triksing og miksing, og slik lurt seg igjennom.

Status quo i dag er vel at ingen nye arter som kan medføre større belastninger eller utgjøre sykdomsrisiko, er ønsket. De svenske oppdretssvina er jo nettopp ett eksempel på hva man ikke vil innføre her til lands.

At svenskene laget seg en villsvinstamme, er ikke ensbetydende med at vi skal ha en villsvinstamme.

Og når det gjelder svin i grensetraktene, så ser jeg ikke helt problemet med avskytning. For å si det slik, der er ikke akkurat mangel på svin i sverige. Heller tvertimot.

 

At endel ønsker å la den trenge seg inn her til lands også, bunner slik jeg ser det hovedsaklig i ønske om å ha ett leketøy til å leke med (les jakte på). Hvor høyverdigt denslags tankegang måtte være, skal jeg ikke begi meg utpå, men dere får tenke på det.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin har tidligere vert en del av Norsk natur .. på lik linje med andre ting som blir argumentert varmt og omfattende har vert det og derfor må innføres igjen. De vil tilføre en ressurs langt mer enn andre ting som er blitt innført og dersom det skal være greit å gjeninnføre ulv så hvorfor skal det plutselig være ille å gjeninnføre svin ?

De har en naturlig plassering i Norsk natur er jo den vanlige argumentasjonen og jeg ser ikke den helt store forskjellen med tanke på akkurat det temaet.

Jeg ville nok heller foretrukket at andre ting ble stanset på grensa.

Link to comment
Share on other sites

Men snakker vi ikke to forskjellige problemstillinger her da? Villsvinet kan sikkert være en "skummel" skapning å møte i naturen den også, men de landbruksproblemene den skaper er vel ikke i samme leia som rovdyr? Her snakker vi vel ødeleggelse av diverse innmark og lignende? Hvor stort omfanget av slik skade er avhengig av mengde individer kan vel sikkert forskes på, diskuteres og dokumenteres, men å sammenligne effekten av en villsvinbestand med rovdyra ser jeg ikke helt poenget i.

Nei vi snakker ikke om to forskjellige problemstillinger men to forskjellige problem.

Problemstillingen blir at det , dersom det blir altfor mange av dem, gjøre skade på eiendom som i de fleste tilfeller ikke er i drift i det hele tatt men som blir brukt som fritidseiendom eller jaktområder.

Problemet for svina her er klimaet. det vil ALDRI i verden kunne bli en så stor bestand her . vinteren er rett og slett altfor lang og altfor hard.

Dersom vi ser på rovdyra så er de mye bedre tilpasset klimaet og øker stadig i bestand . Disse gjør direkte skade på alle bønder som prøver å leve av dyrehold. Det er utrolig mange flere som har lagt ned driften på eiendommen pga Regjeringens landbrukspolitikk og fordi de mister alvorlig mye av buskapen sin.

Jeg kjenner ikke til ETT ENESTE tilfelle der noen har lagt ned pga skader på innmark eller utmark.

Med mindre man driver golfbane så er dette heller ikke noe stort problem. Hjorten gjør mye større skade på vestlandet enn problemet med noen svin ville resultert i.

Link to comment
Share on other sites

Intersant lesing:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Villsvin

 

Villsvin fantes i Sør-Norge for 7 000 år siden. Det bekrefter tallrike funn etter boplasser og jegerfolk fra yngre steinalder. Ved overgangen mellom yngre steinalder og bronsealder forsvant (trolig) villsvinet fra Vestlandskysten, men det antas at temmede villsvin fortsatt ble holdt der. Det er uklart akkurat når det ble utryddet i resten av Norge, men det er flere århundrer siden

 

Det finnes en viss risiko for at finske svin med tiden kan innvandre til Nord-Norge og klare å etablere seg langs kysten, der klimaet generelt er mildere enn i Finland.

 

Villsvin er kjent som en betydelig aktør i spredning av sykdommer. Dette gjelder blant annet sykdommer som smittsom kalvekasting (brucellose), leptospirose, munn- og klovsyke, japansk hjernebetennelse (enkefalitt) med mer.

Utdrag fra artsdatabanken.

 

Hvorvidt en art skal betraktes som stedegen når den

er reintrodusert, er et annet spørsmål det kan være vanskelig

å ta stilling til. Hvis en går noen tusen år tilbake

fantes både moskus (Ovibos moschatus) og villsvin (Sus

scrofa) her i landet (Bevanger 2005), og begge er her tatt

med i lista over fremmede arter. Men det kan diskuteres

om disse skal betraktes som stedegne eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Enda mer interessant lesing:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin

Under letandet efter mat orsakar de ofta skador för lantbruket, medan de samtidigt anses kunna vara till fördel för skogsbruket då de äter upp ansamlingar av skadeinsekter som barkborrar och bidrar till markberedningen genom sitt bökande. Därför är vildsvinet ett uppskattat vilt i skogarna i bl.a. Tyskland och Tjeckien där det till och med utfordras av skogsägare och jägare.

 

Till skillnad från övrigt klövvilt angriper inte vildsvinet gran- och tallplantor och gör därför inte skada som t.ex. älg och rådjur.

http://www.jagareforbundet.se/viltvetan ... annisk.asp

Vildsvinsköttet är annars en värdefull resurs i sig. Både i Sverige (Södermanland) och i Polen har beräkningar visat att köttvärdet uppväger skördeförlusterna.

 

Vildsvinet tycks alltså gynna floran i dubbel bemärkelse i de miljöer det uppehåller sig; både genom sitt bökande och genom att sprida frön.

Link to comment
Share on other sites

Her er en link til JBR og SM sin klubb om reaksjonene på avliving av Villsvinene.

 

http://www.dyrsrettigheter.no/?module=A ... ow;ID=2087

Ja dette overassker meg overhode ikke.

Faktisk så lite at jeg kan nesten si : hva var det jeg sa.

Vi burde ha lært til nå at disse nettområdene (sl kammeret osv ) blir fulgt tett og godt av Noah mfl.

Vi burde også være klar over at grunnen til at vi kan jakte er den menige manns oppfatning om at jakt er skikkelig og renhårig.

Det eneste denne situasjonen kan gjøre av positivt for jegerstanden er å bidra til kraftigere restriksjoner med tanke på villsvinjakt.

Og til de som eventuelt måtte spekulere så kan jeg avvise direkte her og nå at jeg har noen som helst tilknytning til Noah. Selv om jeg i denne saken i stor grad deler deres synspunkter.

 

På en måte så bør vi nesten være litt glad for at vi har dem hengende over skuldera men jeg skulle gjerne sett at de var litt mer nyansert og hadde litt mer kunnskap om praktisk jakt i enkelte situasjoner.

Så til deg/dere fra Noah som følger med her inne. En hel del av oss er ikke bare uenige med dere alltid. Takk for det gode dere gjør og vær så snill å tenke litt over hva dere skriver/påstår på resten. Hvorfor ikke poste spørsmålene og få en litt mer nyansert vurdering ? Jeg er brennsikker på at dere i så tilfelle vil bli møtt på en rimelig postiv måte av de aller aller fleste dersom dere også er litt åpne for motargumenter.

Jeg er også sikker på at Moderatorene her inne vil sørge for at eventuelle tråde vil være saklige og fornuftige begge veier.

Håper å høre fra dere.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg så ikke det. Om det var ment som en spøk beklager jeg om du følte deg uthengt, men det er lov å tydeliggjøre slikt litt også. Advarselen var uansett ikke bare myntet på deg, debatten begynner å bli litt opphetet nå.

 

Edit: villreinjegeren

Jeg føler meg ikke uthengt ikke i det hele tatt, jeg blir mest oppgitt.

 

Skal ikke folk få lov til å si hva dem mener om deler av Norsk viltforvaltning i dag, da føler jeg at vi både som land (demokrati) og vi som liten gruppe særinger er ute på hengemyra.

 

Jeg påberoper meg forsatt i fremtiden å være frittalende, i dette landet som skal hegne særdeles om ytringsfriheten, jeg gjør det i ytringsfrihetens tegn. Uten at jeg har fornærmet enekeltpersoner eller grupperinger av etniske folkeslag

 

Ja, til gris i Norsk natur, MYE GRIS

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skrur tiden en god mannsalder tilbake så hadde vi vel omtrent samme situasjon når rådyrene begynte å trekke inn i landet. Hvorfor skal vi være så mye mer skeptiske til gris?

 

Villsvin gjør riktignok endel skade for landbruket, men bønder kan vel for en gangs skyld tilpasse seg at det kommer nye viltarter og leie ut jakt på dem om plagene blir for store.

 

Jeg ønsker svina velkommen nedover sørlandskysten og håper de klarer å etablere seg her til lands.

 

At disse svinene virket tamme kan vel kanskje ha noe med matmangel å gjøre?

Jeg vet ikke, men hjorten kan jo også oppføre seg omtrent som tamdyr når de blir foret om vinteren, mens de forsvinner som dugg for sola når sommeren og jakta nærmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Si gjerne hva du mener, det er jo derfor Kammeret er her. Å være uenig med forvaltningen er helt legitimt og tidvis et sunnhetstegn, jeg reagerte kun på noe jeg tolket som oppfordring til lovbrudd. Skal Kammeret ha noen troverdighet må vi alle være nøye på det punktet.

 

Men husk at ytringsfriheten ikke gjelder uinnskrenket her. Kammerets formål er å fremme jakt og skytesport, ytringer som kan være til hinder for dette målet er derfor ikke ønsket. Det samme gjelder for personangrep og andre bidrag som er med på å ødelegge stemningen og meningsutvekslingen her.

 

Noen vil kanskje synes dette er drøye begrensinger, men i praksis er det ikke mye som skal til for å unngå problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Pratet med en jeger i fra Stockholm i et komfirmasjonsselskap nå på lørdag, og han sa at landbruket rundt byen var svært negative til villsvin i begynnelsen og man tok dem ut så fort de viste seg.

Slik holdt de på en stund, men når den andre bølgen kommer mister man kontrollen og man kan skyte vilt uten at dette hjelper særlig.

Link to comment
Share on other sites

leser i det Noah skriver, Veit dere hvor den Svenske grisen kommer fra? Veit dere hvorfor den er akseptert i Sverige? Og kan noen gi meg noen gode grunner til å ha villsvin i Norge? Har ikke hørt en god grunn enda.

 

Mer vilt å jage på. Det er grunn nok.

Link to comment
Share on other sites

Har mere enn nok vilt å jakte på jeg, Vil jeg skyte villsvin så drar jeg bare til Sverige.

De svenskene jeg har snakket med har alle vært negative til villsvin, fordi ødeleggelsene er utrolige store. Og dette var folk som jakter selv. Trenger vi egentlig "ny" art i Norge? Det er jo så utrolig mye å jakte på her fra før, Feks med hagla. Bare tenk på gåsejakt? Er nok ikke så mange stedene det er vanskelig å få tak i det. pga de store ødeleggelsene de forårsaker for bøndene, trenger vi enda et dyr som skal gjøre det vanskelig for bonden. Vi har jo ulv, bjørn, gaupe, jerv i tillegg som gjør det vanskelig å drive landbruk i visse områder.

 

Og er det en ting som er viktig framover så er det å være mest mulig selvforsynt med mat. Det blir ikke mere mat i verden, det er jo underskudd slik som det er nå. Bare det at de har begynt å drikke litt melk i kina har jo laget store underskudd på melk i europa.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vi enda et dyr som skal gjøre det vanskelig for bonden. Vi har jo ulv, bjørn, gaupe, jerv i tillegg som gjør det vanskelig å drive landbruk i visse områder.

 

Og er det en ting som er viktig framover så er det å være mest mulig selvforsynt med mat. Det blir ikke mere mat i verden, det er jo underskudd slik som det er nå. Bare det at de har begynt å drikke litt melk i kina har jo laget store underskudd på melk i europa.

Her bør vi skille mellom epler og bananer synest jeg .

Å dra inn landbruket i denne debatten blir mildt sagt uvesentlig i de aller fleste områder ... ialle fall her dette har foregått.

Ulv Bjørn Gaupe og Jerv er i full utbredelse og gjør store skader hvert år her .. og bestandene skal videre oppover.

Bøndene har i stor grad lagt inn årene allerede og de få stakkars jævlene som prøver å klare seg med en krampetrekning vil bli lagt ned når den nye dyrevelferdsloven trer i kraft .. enten de vil eller ikke.

Det kommer mattilsynet til å sørge for med loven i hånd denne gangen.

Derfor vil svin kunne være en ressurs som man ellers ikke vil kunne ha av den enkle grunn at alt landbruksareal vil ligge brakk uansett. Da vil man kunne ha en viss mengde matproduksjon samt inntekt på jakt på de aktuelle eiendommene. Pr i dag så har man elgjakta. Småviltjakta osv og for en grunneier på ca 1000 da vil dette utgjøre ca 5 -10000 kroner i året avhengig av vilttetthet og plassering.

Her finnes ca 1500 landbrukseiendommer. over 1000 av disse er UNDER 1000 da. Rundt 100 av disse er i drift, resten er nedlagt (ringer det noen klokker nå?) For å tjene tilsvarende så trenger du ca 25 vinterforede sauer som du ellers ikke kan ha pga rovdyrene. Disse må fores og stelles flere ganger for dagen hver eneste dag hvert eneste år.

(ringer det flere klokker nå ?)

At man tillater en stamme svin i disse områdene vil være med til å bidra til en viss inntekt istedet for en annen inntekt som må legges ned.

Argumentasjonen for å fjerne disse svina til fordel for bøndene faller altså på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...