Jump to content

Sutretråd for Dry-Tech hatere


Guttapåskauen

Recommended Posts

Et lite kjapt regnestykke har vist meg at jeg har spist allt for mye av de små rare pakkene med teknologisk turmat. Jeg har spist meg gjennom hele sortimentet fra Bolognese til Steinbit m/reke. Jeg husker ikke når disse kom på markedet men det begynner å bli endel år siden. Den første posen jeg spiste var faktisk ikke så ille. Dette var nyskapende, det var lettvindt og det veide ingenting.

 

Etterhvert etablerte denne rare maten seg som fast turfølge hos flere kompiser. Plutselig var man fanget i nettet. Hvorfor skal vi kødde med egg, bacon, pølser, tørkakjøtt, biffer og fisk når det fantes RealTurmat? I lykken over å helle ca 3dl varmt vann over i en pose med :?:, i begeistringen over å varme fingrene på denne varme posen mens :?: forvandlet seg til menneskeføde, i gledesrusen over å åpne posen etter 5 minutter å konstantere at ikke alle bitene var helt ferdige. Det gikk ned på høykant. Man må selvsagt lese på etiketten for å vite hvilken variant man har spist.

 

De siste årene har jeg klart å presse i meg 2-3 stk. hvert år. Jeg gjør det ikke av lyst, men av respekt for flertallsbesluttninger. Jeg har vurdert å kuppe hele matstellet, men enn så lenge må jeg ta til takke med svineriet fra tid til annen.

 

Hvorfor skal enkelte på død og liv spise sånnt når man er på tur? Det er kjønnsløst, det er uspennende, det er kjedeligt og trist. Det legger seg som en klump i magen, og så fort siste svelg er unnagjort er måltidet glemt.

 

Skulle noen av Dere yppersteprester for teknomattyraniet lese dette så vær klar over at strikken kan tøyes for langt. Det kan klikke for oss matelskere også.

 

Kan noen komme med et trøstens ord hadde jeg satt pris på det. :P

Link to comment
Share on other sites

Man velger jo faktisk selv hva man trøkker inn i trynet.

Så som protest når de andre lager drytech, kan du jo spise brødskiver eller no anna orntlig mat?

 

Jeg får min dose drytech på øvelser hvert år, å var i forsvaret da drytech kom for fullt midt på 90 tallet. Så jeg har spist min porsjon slike. Alt i alt er ikke den så ille, tatt i betraktning hva utenlandske soldater får å spise som "gjør det selv FR".

Men jeg ville ikke betalt masse penger (50-80 kr pr pose) for drytech, da hadde jeg heller spist brødskiver eller noe annet kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

hmm. Dry-tech ja. Har hatt mine doser med det jeg og, men for å være ærlig vet jeg ikke hva som er værst. Dry-tec eller fiskekaker i brun saus, servert fra grønn kontainer. Jeg har ett inderlig hatforhold til fiskekaker i brun saus jeg.

Men dry-tech er ikke noen kulinarisk høydare. Skal gi deg den. Men med litt salt og pepper ( i sånne blå og rød små poser) går det ned. Bare ikke torsken. Den kommer nesten rett i retur.

Har prøvd amerikansk MRE, med sånn varme selv pose, og ville valgt dry-tech.

Link to comment
Share on other sites

Vi selger det vist som hakka et eller annet på jobben, men siden min tid i forsvaret ligger langt tilbake, har jeg faktisk ikke smakt produktet. En av konkurrentene har beef jerky, den var god. Alternativet som veier noe mere og jeg har brukt og liker, fjordland, men da er vi ikke avhengige av å bære det langt.

Link to comment
Share on other sites

Er visst såpass antikvert at forsvaret foret meg på RSP i sin tid..Sånn sett er Real en klar forbedring, men det skal ikke mye til å overgå kokkekunstene der nei...

 

Det det derimot skal en del til for å overgå Real på, er den minimale brenselmengda det skal til for å produsere et varmt måltid og en kopp kaffe.. Kanskje mest viktig på snaufjellet vinterstid, men dog...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver også å unngå dette. Når vi er på tur, jakt eller ikke, så har vi alltid med oss ordentlig mat. Dette spiser vi stort sett samlet og da unner vi oss en liten kulinarisk opplevelse. Men jeg har funnet ut at det funker bra som en reserve i sekken.

Veier ikke mye, og hvis man skulle komme over en situasjon man ikke takler ((snøstorm, gå seg vill osv. (gudene forby)) er det greit å ha noe energirikt i nøden. Hvis jeg går med sekk har jeg alltid stormkjøkken, litt mat og vann og skjul med meg.

 

Men ingenting slår hjemmelagde brødskiver og kaffe til lunsj på post.

 

OT. Sist vi var på jakt, 3 stk, la vi poteter i folie i ca 45 min i bålet, stekte biff og sopp med creme fresh. Tilbehøret var mais, ost, kryddersmør og skinke i biter. En øl til maten,en liten jaeger og rett i koma til neste morgen...

Link to comment
Share on other sites

Endelig andre som har skjønt det!

Har et intenst hat mot FR og da særlig meny nr. 6. Grunnen er som følger:

Var en tur for å lete etter Bin Laden og hans kumpaner for noen år siden. Leiren jeg var i fikk et utbrudd av Shigella, og halve mannskapet lå rett ut og dreit og spydde. I grunn rart å se voksne mannfolk som sto i dokø og støttet seg til stativet sitt med infusjonsvæske mens det rant illeluktende brunt nedover beina..

Vel, nok om det. En av følgene var at kjøkkenet ble stengt, og FR ble eneste tilgjengelige foring i 6-seks uker. Når admoff hentet rasjoner ville det jo vært naturlig med litt variasjon, men av en eller annen grunn (sannsynligvis at disse sto nærmest døra) ble bilen fylt med meny nr. 6 og kun det. Ukesvis på det stoffet der gjør ikke bra for humøret, tro meg :evil::evil: Om noen hadde fått tak i en peanøttpose eller sjokkis var det med nød og neppe de ikke ble tatt i bakhold og plyndret.

Heldigvis opprettet noen "Ammo for food"-samarbeid med amerikanerne så vi fikk tusket til oss noen kasser MRE. Ikke det at disse er noe Hellstrøm ville servert på Bagatelle heller, men i det minste var det ikke meny 6.

Vil da få oppsummere: DRYTECH SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Dry-tech, får frysninger nedover ryggen, bare av å skrive det.

 

Spiste denne mølja i 3mnd, det var riktignok eneste "matvare" som var skikka for jobben.

Den er lett å bære, holder seg lenge og tåler å ligge ute i "feltdepot"

Men jeg sverger på at smaksløkene ikke er restituert enda, og dette er en del år siden.

 

Lurer på hvordan de klarer å lage så mange menyer, og få alle til å smake likt.

På en vanlig hubba bubba øvelse, så går det jo ann å ha med seg piffi. Men sand funker IKKE som krydder, naturlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Fantastisk tråd! :)

 

Har egentlig alltid hatt litt sansen for det stoffet der (Dry Tech). Det var forresten eit stort steg i positiv retning då vi gjekk frå galme sølvpakken-DT, til FR2000. Gamle sølvpakken smaka dønn likt uansett kva som stod på. FR2000 har no litt smak i det minste.

På ei anna side, dæven kor godt det er med ei brødskjeve etter å ha levd på FR i ei lita veke...

 

Har som regel med noken DT på tur og jakt. Grei nødproviant. Men eg eter det ikkje kvar dag på tur, då blir eg lei.

Blir vel i snitt 5-6-7 stk for året, kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha levd noen dager på DT på øvelse, fant iallefall jeg ut at RSP ikke er så verst. Selv om det er litt kattemat-aktig, smaker det iallefall kjøtt. Vi fikk utdelt stort sett DT, men det hendte at det ble med noe RSP. De sto høyt i kurs etter noen dager gitt!

Link to comment
Share on other sites

Aircooled skrev:
fiskekaker i brun saus, servert fra grønn kontainer.
Siden du utelater å poengtere at innholdet i containeren var bunnfrosset, vil jeg påberope meg å hate fiskekaker i brun saus mer enn deg. :x:wink:

 

Hmm.. hadde den bare vært frossen. Det er lunken mat man blir syk av. Nei, jeg er en av de som er glad for at vi aldri mer får middagen servert fra konteiner i HV.

 

På den annen side, så var det en fryd å se ansiktsuttrykkene rundt meg, da jeg dro fram egg og bacon og en stekepanne, når de andre i teltet satt å klemte svineriet i seg. :lol:

 

Når det gjelder Real turmat, så blir den mere spiselig med potetmos ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Etter militæret og uttalige turer er jeg møkk lei dry tech! Greier såvidt å spise en hel pakke. Prøver nesten alltid få tak i noe annet mat, men det er ikke alltid alt holder seg like bra ute i felten. Det eneste som går er frokostvariantene. Det blir gjerne frokostvariant til bade forkost, lunsj og middag for min del :P blir vel lei det også etterhvert.....

Link to comment
Share on other sites

Det er helt frivillig (i de fleste sammenhenger) å spise det da! :wink: I min tid i forsvaret så var det grønne containere og stridsrasjon med RSP som gjaldt. Dry-Tech sin mat er da rene himmelriket i forhold til de kjekslignende bitene med høykonsentrert energi som vi ødela kjevemusklene våre på. :lol: RSP (Rester av Sprengt Personell) er faktisk ikke så ille, minner om snurring. :D

Link to comment
Share on other sites

Aircooled skrev:
fiskekaker i brun saus, servert fra grønn kontainer.
Siden du utelater å poengtere at innholdet i containeren var bunnfrosset, vil jeg påberope meg å hate fiskekaker i brun saus mer enn deg. :x:wink:

 

Hmm.. hadde den bare vært frossen. Det er lunken mat man blir syk av. Nei, jeg er en av de som er glad for at vi aldri mer får middagen servert fra konteiner i HV.

 

På den annen side, så var det en fryd å se ansiktsuttrykkene rundt meg, da jeg dro fram egg og bacon og en stekepanne, når de andre i teltet satt å klemte svineriet i seg. :lol:

 

Når det gjelder Real turmat, så blir den mere spiselig med potetmos ved siden av.

 

Jeg er en av de som sendte ut disse fiskekakene titt og ofte.

Men hvis du tror vi som lagde det spiste det, tar du feil 8)8)

Link to comment
Share on other sites

håå. Fytte rakkern. Så det er din skyld. :D

Siden vi er inne på emnet "forsvarsmat", er det noen som husker de kraftblokkene, eller hva de nå het, som ble ivrig delt ut på tidlig 90 tall. Husker vi fikk en sånn på en av øvelsen på BS'en. Mener å huske at vi fikk formanninger om å spise en liten bit, og drikke masse. En av gutta på laget spiste hele greia, og drakk masse. Etter en stund lå han tvekroka og oia seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på emnet "forsvarsmat", er det noen som husker de kraftblokkene, eller hva de nå het, som ble ivrig delt ut på tidlig 90 tall.

du mener dem som var i sånn sølvfarga alufolie med bilde av et seilskip eller no sånt uttapå?

de blir fler gang større om du bare tilsetter nok vann ;)

Link to comment
Share on other sites

Syns drytech er godt jeg men Alt smaker dritt om man spiser for mye av det da. levde på MrLee nudler en periode, møkka mi vart ganske særegen etter noen dager. det er ikke meningen at organismen skal leve på sånn ferdigdritt over tid. (personlig liker jeg brødskiver med gulost stekt over bålet) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det dere kjøper disse feltrasjonene FR 5000? Finner kun turmatposene. Hadde vært kjekt med noen sånne i sekken skulle ting gå litt feil ute i Guds frie natur.

 

Men kanskje best å teste de ut før jeg legger dem i, litt kjedelig å havne i knipa med mat man ikke klarer å trøkke ned :lol:

 

Spørsmål til hærfolket her; lever dere bare på feltrasjoner når dere er på øvelse? Glad jeg valgte å dra i marinen, der gikk folk opp i vekt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Viss det er dei komplette rasjonane med FR2000 du tenker på, so har eg kun sett desse i forsvaret.

 

Uansett går du ikkje glipp av so mykje i dei, ein berer med seg store mengder reint søppel når dei er komplette. Altfor mykje embalasje på småtteri. Kjøper du Real-pakkane, nokre kjeks, ein pakke med våtsrviettar, ein pakke tyggis og ein rett i koppen kakao, so er du egentlig i mål.

Link to comment
Share on other sites

395 kroner for den med 5000 kalorier :shock: Godt mulig jeg kjøper en til å ha i sekken, men i så tilfelle tester jeg den ikke ut først. Litt ekstra spenning må man jo ha hvis det først skal gå skikkelig til helvete en vinterdag :lol:

 

Uansett går du ikkje glipp av so mykje i dei, ein berer med seg store mengder reint søppel når dei er komplette. Altfor mykje embalasje på småtteri.

 

Når jeg ser bildet på linken til VeTus, skjønner jeg hva du mener. Med all den plastikken som beskyttelse smaker den vel like godt (eller jævlig) om ti år.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er masse plast rundt. Som gjer det heile til ein klump som er vanskeleg å pakke skikkeleg i sekken. Men det verste er den unødvendige emballasjen på alt tullet som er oppi. Du treng normalt ikkje ein tepose, ein energidrikk, ein kaffi, ein sukkerbit, ein vitamintabelett, ein våtserviett, ein sjokkis og to tyggegummia per måltid!.

Dersom ein skal på ein tur over nokre dagar, vil eg sterkt anbefale og åpne plasten og sortere litt...

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Smakte en blanding av mel, sagmugg og generelt gugg. Innholdt sikkert nok energi til å kjøre en M6 flere km. Han på laget, sa at det var omtrent som å sk**te ut en kaktus bygget av sement

 

Urkurk - SR63 med RSP, kakeblokker, druesukker og kraftsuppe..

 

1500 kalorier rett i kroppen med inkludert kokekar og tørrsprit, det var mat man ble mett av, spesiellt på 5e døgnet, også så godt som det var, phøy hvor ungdommen nå tildags er bortskjemte.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den gamle stridsrasjonen kunne du jo ha det gøy med en hel dag.

Hvis du skulle ha i deg alt ble det ikke mye tid igjen til kriging.

Suppe og kokekar innebygget, snekkeren på laget trodde kakeblokkene var sponplatebiter til å legge under brenneren om underlaget var ujamt.

Vi fikk masse rester av amerikanske stridsrasjoner etter en øvelse vinter/våren 82, alt var pakket i brun plast, alt smakte heller ikke godt, men vi lærte oss fort å plukke ut de med snickers sjokolade og tørket biffkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

De kakene med tegning av en seilbåt er livbåtkjeks, produsenten heter 7-Oceans, hensikten med de er vel å få tatt livet av de stakkarene som måtte overleve et havari og kommer seg i livbåt eller flåte... Kan kjøpes hos skipshandlere og firma som driver med service på flåter.

 

Kjekt å se at dere forbereder dere til neste felt-tog, så slipper vi å miste verdifull mobtid på tilvenning til maten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nærsynte i dag? Her er kakeblokken:

'>http://www.armygear.com/products/Seven-Oceans-Emergency-Rations-%28500gr%29.html

Sleng med noen sjokoladebiter og litt beef-jerky og du har vel det du trenger når krisa er ute.

 

Uten å ha den erfaring mange andre her tydeligvis har: Real Turmat blir du også fort lei. Det er en merkelig smak på de produktene som overdøver forsøket på å lage gourmetmåltid av det. Neste gang prøver jeg med tabasco...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit som lett og lettvint drivstoff. Smaker tom. godt når man er skikkelig sulten.

 

.,-------____

//___l__,\___\,___

l_---\____l---[]lllllll[]

_(o)_)__(o)_)--o-)_)

 

Fin bil! :P Har du laget den selv? Landrover?

 

 

Man må passe på å ha i nok varmtvann. Blir det for tørt, er det ikke godt. Og som jeg sa, det er bedre med en klatt potetmos til.

Link to comment
Share on other sites

Det her skjønner jeg ikke at soldater spiser frivillig.Det ser ut som en stor kladd med spy :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=FX959CX8QPc

(spol frem til ca 5:50 vis du ikke gidder å se hele greia fra starten)

 

 

Hvorfor ser det der mer ut som "spy" enn en hvilken som helst gryterett du, og alle andre her spiser?

 

Synes det ser ut som spy jeg da,men du får no mene det du vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...