Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var i Rendalen først i reinsjakta i lag med G.Larson med hvert vårt simlekort. Jeg kom inn på en flokk allerede første dagen og fikk skutt en simle. :D

2408200822073CxwgKgl3EUrEnK4WD.jpg

240820082225LsVIKJWQeLFHYHbtBk.jpg

Under slaktinga fikk jeg besøk av denne tassen som hadde mista mora si. Synd jeg ikke hadde kalvekort.

240820082251H1nDPCRQSQr9DnG3lP.jpg

Dagen etter passerte denne karen meg i godt driv. Flotte dyr

240820082216ZViY7GPZxIyT6Wxtma.jpg

Neste uke drar jeg til Snøhetta har ett kalvekort der :D

Link to comment
Share on other sites

Mange fine bukker og langstrakte terreng her, Gratulerer til de som har skaffet seg kjøtt til nå.

 

Denne jakten ser utrolig fristende ut syns jeg. Hva er det som skal til for at en stakkars dødelig skal få ta seg ut et dyr av denne arten da? Kort og ettersøksavtale? samt en pris for kjøttet?

Link to comment
Share on other sites

Var ute her hjemme i helga. Vi såg ikke noe dyr , men du verden for en flott tur. tviler på jeg gidder opp igjen, da det ikke er observert dyr her på en stund. kanskje det bedrer seg de neste år, om de roer seg ned med skytingen lengre nord.

 

Grattis til alle som har skutt dyr!

Link to comment
Share on other sites

Såh....Sekk og kløv er pakka....

Børsa tjuna og patroner pollert.....

Undertegnede og Bella er klare for ei uke reinsjakt.

 

Stiller med ny sekk i år..... Norrøna Recon Pack.... og Ny Jaktdress Norrøna Forelhogna -Bronze....

Er spent på å teste ut disse :wink:

 

FY POKKER i morra på disse tider er Bella, undertegnede OG mine jaktkompiser Buster, Kjell og Dr. Balder......laaaaaangt inne på vidda...... IIIIHHHAAAAA :!::!::!:

 

Hastalavista Bæbi 8)

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mange fine bukker og langstrakte terreng her, Gratulerer til de som har skaffet seg kjøtt til nå.

 

Denne jakten ser utrolig fristende ut syns jeg. Hva er det som skal til for at en stakkars dødelig skal få ta seg ut et dyr av denne arten da? Kort og ettersøksavtale? samt en pris for kjøttet?

 

Sist jeg sjekket så trenger du ikke ettersøksavtale på reinjakt. http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67284

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer nok en gang med flott storbukk, Hallgeir!!!

Jeg humret litt da jeg fikk bildet, - Hallgeir ser ut som en guttekvalp bak den digre ruggen. For de som ikke vet det så er IKKE Hallgeir noen smågutt, men mer som et bevegelig fjell med sine ca 2 m på strømpelesten :wink:

 

Selv har jeg vært ute tidlig og sent uten å lykkes, det er vanskelig å jakte i dette terrenget. To jegere som gikk ut en litt annen vei enn meg og minstejenta mi, gikk seg rett på to dyr som sto i stien. Uten å være klare til å felle dyr... Aaargh, det skulle vært meg! :):o

Link to comment
Share on other sites

25 aug reiste jeg inn i snøhettaområdet for å se etter kalv. Gikk inn fra Grønnbakken og oppunder Kolla Tvillingkollane og Brunkolla for å se om det kunne komme dyr på trekk fra nord. Så ingenting første dagen, la meg inn på Reinheim for natta. Vart mye styr med det i og med att jeg hadde med meg hund. Turistforeningshyttene er visst kun for folk som ikke har med seg hund :evil:. Neste morgen satte jeg kursen mot Åmotsdalen. Satt en stund ovenfor Veslesetertangen uten å se noe, Kirac hadde litt overvær et par ganger men ikke skikkelig markering. Speidet godt med kikkert uten å se noe. Etter en stund begynte jeg å gå innover mot det indre felles jaktområdet. Når jeg kom innom Åmotdalshytta fikk Kirac kraftig overvær. Vinden hadde sudd på nordøst og vi fikk se en flokk på 8 dyr på vei inn mot Veslesetertangen. Etter litt mere studering i kikkerten fikk jeg se en flokk på ca 100 dyr inne ved Veslesetertangen (sikkert flokken Kirac hadde svakt overvær av tidligere på dagen). Vi begynte så å gå etter. Gikk hele tiden mot vinden etter dyra. Men dyra var på trekk og selv om jeg gikk så fort jeg orket Så ble avstanden bare lenger og lenger. Dyra forsvant innover Åmotsdalen og vist ikke tegn til å ville stoppe. Jeg gikk så over Leirpullskaret igjenn og satte kursen mot Brunkolla og Kolla i håp om att det nå kunne komme dyr over der på trekk fra sør. Jeg kunne imidlertid ikke se noe. Kom fram til bilen ved Grønnbakken 22:30 i går kveld. Er nå kommet hjem for å pleie en støl kropp. Vart nesten 4 mil i går, alt for mye for min utrena kropp kjenner jeg i dag :oops: . Får håpe på bedre lykke neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Trengte nok ikke å gå så langt inn i Snøhetta, Skjørtejegere. :)

Det stod dyr i Nystugguhøa. Fekk taket på ei simle i Kaldvelldalen på lørdag. Flere som fikk skutt i området nå.

Men det stod riktignok mye dyr i Åmotsdalen, hørte at de gjemte seg bort oppe i Vesleskrymten ihelga.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak på bukk i Sletthø i Grimsdalen på torsdag. Fikk øye på en bukkeflokk i 9-tida, og fikk omsider skutt i 11-tida etter at flokken ble støkt flere ganger av en annen jeger som hadde simlekort. Ikke et eneste dyr i den flokken under 40 kg, så det var rimelig irriterende å oppleve. Nå gikk det heldigvis bra til slutt, men jeg må si at jeg har opplevd uvanlig mye uvettig jegeradferd ift å ødelegge for andre jegere åde i år og i fjor. Nåvel, her er et bilde av bukken:

normal_Bukk_for_web1.JPG

 

Reinsflokk på trekk:

normal_Rein_p%C3%A5_trekk2_for_web.JPG

 

Flere dyr på trekk:

normal_Rein_p%C3%A5_trekk1for_web.JPG

 

Like før...

normal_Like_f%C3%B8r_for_web.JPG

 

Denne bukken kom ranglende:

reinsbukk.JPG

Link to comment
Share on other sites

Må henge meg litt på "Jeger" sin observasjon her om merkelig/dårlig atferd i fjellet.

 

Etter at jeg hadde skutt min lille bukk i Dalsbygda så lå jeg i 10 min og ventet for at flokken på 20 dyr skulle trekke unna. Etter jeg hadde vommet og lemmet dyret så satt jeg og kikket på 4 jegere som var innpå en bukkeflokk. De gikk etter og de måtte da vært på skuddhold, men dyrene ble støkt og så jegerne. Likevel fortsatte jegerne å beine etter slik at dyrene ble enda mer stresset og forsvant ut av terrenget. Det spilte ingen rolle for meg, men noe så unødvendig. Når jegerne først var oppdaget så måtte det vel gå an å holde seg i ro og ikke skremme dyra ytterligere. Kanskje hadde de roet seg slik at de hvertfall hadde holdt seg i terrenget slik at noen andre kunne fått sjansen.

Link to comment
Share on other sites

Som skjørtejeger skreiv tidligere startet vi de første dagene i Rendalen med hvert vårt simlekort. Lå på ei sæter på østsiden av terrenget og nesten helt nord mot grensa. Kom opp dit kvelden før jakta startet i fint vær og fikk øye på dyr med en gang. 1. dagen startet med tåke og regn. Etter ett par timer uten tegn til å se dyr dro vi våte tilbake til hytta for å tørke klær og sove litt. Ut på dagen klarna det opp og etter ett tips fra en sauegjeter for vi nordover i terrenget til Kullhøgda,helt på grensa,hvor skjørtejeger fikk skutt simla si. Var inne på hold begge to men desverre var det ingen som stilte seg sånn at jeg fikk på skudd. Dagen etter var det tidlig opp og ut i terrenget. Fikk med en gang øye på en flokk helt inne ved Neksjøhøgda og gikk innover med vinden imot. Etterhvert begynte dyra og trekke østover og vi fikk avskjært flokken. Sneik meg over ei lita høyde og fikk plassert ett skudd høyt i bogen på ei simle. ca. 75 m hold. Da var ikke klokka mer enn 08:00.

 

27082008165920jxIttY9An664.jpg

 

Små dyr i Rendalen. Bare 26 kg slaktevekt på ei kalvesimle. Resten av dagen gikk med til å lufttørke slaktet litt og bære det ut. Hang i nett på sætra til ut på kvelden. Da dro vi ned til bygda for å få veid det og henge det på kjølerom.

 

Morgenen etterpå dro vi til Vingelen hvor jeg hadde kort på liten bukk. Var i Dalsbygda første dagen uten å se annet en en liten flokk som for inn på Budals-terreng. Dagen etter dro vi inn til Sletthø i Vingelen hvor vi fikk se mye dyr, men for langt vest. En flokk som kom på hold men trakk raskt og fikk ikke plukket ut rett dyr.

Dro hjem om kvelden med slakta fra Rendalen og ett par dagers hvile.

Mandagskvelden dro skjørtejeger i Snøhætta og jeg dro til Vingelen. Kjørte opp til Gjerdbua og sov i bilen denne natta. Var oppe 5 om morran og dro innover i tett tåke. Tok ut en kompasskurs fra kartet og gikk etter dette. Da jeg mente jeg var kommet fram til plassen jeg hadde sett meg ut var det bare å legge seg i fjellduken og sove. 10 m sikt i tåka. Våkna i halvellve-tia og da hørte jeg dyr rett neom meg. Like etterpå forsvant tåka og jeg så ca.150 dyr 300 m nedom meg. Prøvde å snike innpå flokken for ett skudd på en stor gammelbukk med bare 2 og 3 tagger i toppen av geviret. Etter å ha fulgt dyra nesten en km blei de støkt av to andre jegere. Da for de som om de hadde fanden sjøl i hælane. Når jeg gikk tilbake til sekken fikk jeg øye på en liten flokk som hadde lagt seg til ut på myra. Ingen mulighet for å komme usett på hold. Like etterpå kom de samme to jegerene og støkket denne flokket også. Denne gangen kom de rett mot meg. 10 meter unna dreide de til siden og jeg fikk plassert ett skudd i bogen på en liten bukk.

 

27082008165920U5Tljy6eM6N9.jpg

 

Dette var inne mellom Gjersøhøgda og Klimpen. Da var det bare slakting og bæring som gjennsto før årets reinsjakt var over for meg. Slaktevekt på bukken var 47 kg. Kjøpte meg ny Norrøna Recon-pack før jakta og nå fikk den prøvd seg. Dette er ett kjøp jeg ikke angrer på.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem fra 8 dager intensiv villreinjakt. Vi var 4 mann som jaktet i høyfjellet, mens 3 andre jaktet på "spøkelsesreinen" i skogen. Syv staute karer bodde første uka på ei nydelig seter ved Savalen, mens på søndagsformiddag dro alle hjem og jeg ble igjen alene :D . Beklager Stein, for at jeg har kalt Bete mindre koselig etter at det ble vann og strøm :lol: .

 

Reinsjakta i Knutshø er krevende, og i Tynsets del også veldig væravhengig. Det var fin vind i forkant av jakta og det sto noe dyr inne i starten. I all hovedsak bukker i forskjellige varianter. Hadde ikke gått mer enn 10 minutter fra bilen første morra`n før jeg så gevir i siluett på en åsrygg en bit unna. En bukkeflokk som etterhvert trakk unna. Fikk også kontakt med to store bukker litt lenger utpå dagen og en enslig en etter det igjen. Bare tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble skutt.

 

Andre dagen satt to av oss å så på en bukkeflokk som gikk i den østre armen til Marsjøfjellet, mest sannsynlig den flokken som Tron skjøt i fra. For oss er dette feil side av grensa. Det er jo i Tynset kommune, men i reinsjaktsammenheng er det i Folldal. Skjønn det den som kan :) . Etterhvert trakk vi opp i Grønhøa og møttes der. Mens vi satt og spiste kom en enslig bukk trekkende over nordtangen på høa og gikk ned i kvolvet mellom Grønhø og Rundhø. I Knutshø kommer sjelden sjansene på løpende bånd så man må utnytte de sjansene man har. Jeg satte etter, men bukken rundet på østsiden av Rundhøa og da måtte jeg vinne høyde for å få oversikt og kontroll på vind. Jeg fant igjen bukken som tok siesta i østhellinga på Rundhø. det var vanskelig vind og jeg tok en råsjans ved å stille innpå ovenfra og ned med sidevind. Håpet at vinden skulle være så stabil at den tok med seg min blomsterlukt langs lia over bukken. Dette funket og jeg kom meg inn på rundt 100 meter. Jeg brukte den store stein i bildet som følger "aktivt" når jeg stilte innpå. Dette var siktebildet mitt (har i etterkant satt sekken der bukken lå for å kunne ha noen mimrebilder, jeg var selvfølgelig tom for strøm dagen jeg skjøt :) ):

 

1219870583.jpg

 

Bukken lå og duppet av så det var bare å avvente. I 20 spennende minutter lå jeg i stilling. Plutselig kjente jeg en god trekk i nakken og instinktivt vippet jeg ned sikringen. Reaksjonen fra bukken lot ikke vente på seg. Blomsterlukta nådde bukkenesa og den sperret opp øynene, dreide hodet i min retning og jeg følte den tittet meg rett inn i blåøyet (et stort et siden jeg tittet på den igjennom kikkertsiktet :lol: ). Vips så var den på bena og trådkorset fant bogen. En 185gr Lapua i 30.06 forlot løpet i drøy fart. Jeg så ikke antydning til skuddreaksjon og bukken ble et lite øyeblikk borte bak den store steinen før den dukket opp til venstre for den. Ingen sjanser å ta så en ny Lapua klasket inn i bukken denne gang på motsatt bredside. Nå så jeg tydelig treff og bukken segnet om. Jeg lå og siktet mellom ørene en liten stund til det ble stille. Gikk de 50 meterene tilbake etter sekken, ruslet rolig bort til bukken og måtte melde i fra til de andre karene at jeg trengte bærehjelp :mrgreen: . Begge skuddene satt som "kryssild" i bogen. Åh for en ubeskrivelig følelse det er å kunne betrakte et felt dyr og skjære i kortet. Utrolig fornøyd med at en har lykkes, men samtidig også litt vemodig over å felt et så majestetisk dyr som reinsdyra tross alt er.

 

1219871480.jpg

 

1219870222.jpg

 

Slaktinga gikk greit unna og Knutshø har som kjent et godt veinett så det ble ikke så veldig lange børen ned til bilen. Halvannen til to timer er en fin tur.

Men en styrkepris med snus må man ha:

 

1219870280.jpg

 

Takk for bærehjelpen karer :mrgreen: .

 

1219870318.jpg

 

Dessverre ble det ikke flere dyr på oss den første uka selv om vi var nærme ved et par anledninger. De fire dagene jeg ruslet rundt alene så jeg kun et par enslige storbukker. Det var såpass med handtering nord for oss første uka at dyrene trakk unna. Jeg hadde håpet på at det skulle sige inn noen dyr utover, men jeg fant ikke de rette dyra. Fikk i etterkant vite at det hadde trukket 200 dyr over Marsjøfjellet på tur sørover på søndag.

 

Men, det er fortsatt muligheter og det blir en tur opp igjen mot slutten av jakta.

 

Grattis til alle som har felt dyr, og spesielt til Tron som skjøt på Marsjøfjellet. Det var stas.

Link to comment
Share on other sites

Grattis hallgeir!!akkurat samme dyra som jeg skal ha!! :mrgreen: drar til lesja NU for hovedflokken er inne i sentraledeler av lordalen!!mao fra trihø mot fellingsvatna og fram mot bergebu!!fikk nesten dyr forrige helg men mange jegere og ustabil vind ødela for oss ja ja får håpe på denne helga da!! :D

Link to comment
Share on other sites

En liten hilsen fra Hallgeir, Villreinjegeren:

 

bilde022wc8.jpg

 

Jakta er over for i år..

 

Grattis 8)

 

Takk skal du ha Bernt, disse telefonkameraene gir ikke så værst bilder gitt.

er nå ferdig med villreinjakta for i år, dessverre. :cry:

 

Men jeg har hatt ei fantastisk flott jakt, med mange flotte opplevelser, selv om jeg har 30 års erfaring med villreinjakt, er det noe nytt hvert år. Spenningen og pulsøkningen er der fortsatt, herlig.

 

Har også vært forskånet fra å være ufrivillig deltaker av den "store folkevandringen", har knapt sett jegere i jakta, noe som har medført at jeg har kunnet jakte på den gamle gode måten, stille forsiktig innpå, åle og krype.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, ja, bukkejakta var krevende og spennende og ett flott trofe ble resultatet sammen med mye godt kjøtt. Men, jeg må si at jakta i Grimsdalen også var spennende helt til slutt, så det å jakte "smådyr" er ingen nedtur i forhold til storbukk, jakta krever like mye av jegeren for det. Det er jo det man husker av selve jakta.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takk skal du ha, ja, bukkejakta var krevende og spennende og ett flott trofe ble resultatet sammen med mye godt kjøtt. Men, jeg må si at jakta i Grimsdalen også var spennende helt til slutt, så det å jakte "smådyr" er ingen nedtur i forhold til storbukk, jakta krever like mye av jegeren for det. Det er jo det man husker av selve jakta.

 

Helt enig, det er oplevelsen som er det store mener jeg og :D

Link to comment
Share on other sites

Er nå ferdig med villreinjakta for i år, dessverre. :cry:

 

Innfinn deg med sekk på Hjerkinn klokka 6 i morra tidleg, så skal du få vere med :lol::lol::lol:

Skulle gjerne gjort det, men de er noe familiert i helga, datteren til sambo drar til Ungarn og skal fortsette på vetrinærstudinene sine, slik at det skal være ett lite selskap for henne nå i helga.

Link to comment
Share on other sites

Var oppover i går. Fikk høre at hovedflokken sto på Norefjell og i Flå. En mindre flokk på anslagsvis 60 dyr hadde krysset riksvegen ved Haglebu og reist nordover, hvor de var blitt av visste ingen.

 

Siden jeg likevel måtte hente kortet i Nes startet vi der, og vi hadde en helt fantastisk dag. Så første dyret etter fem minutter, og siden så vi dyr i kikkerten store deler av dagen. Totalt sett så vi nok ikke så mange dyr, men siden de gikk i småflokker ga de store opplevelser. Nesten alle dyra vi så var bukker, og det er tydelig at bukkene fortsatt holder seg for seg selv. I løpet av dagen så vi bare et par simler og kalver.

 

God tur. Dersom du eller andre du kjenner vil selge kortet ditt, så send en pm umiddelbart!

 

U

Link to comment
Share on other sites

Så dere var ikke på Norefjell, kun i Nes ?

 

Var oppover på Norefjell forrige uke, og så simle/kalveflokk der. Ble da fortalt at bukkene stod lenger nordvest, så dette kan jo ha vært Nes. Og dine obersvasjoner tyder på at dyrene står som sist.

 

Da tror jeg at utgangspunktet mitt blir Norefjell.

Link to comment
Share on other sites

Enedlig var det min tur!

Fekk beskjed torsdagen at det vart jakt og at eg hadde fått løyve på ein kalv, kjende det kribla av glede i heile kroppen.

No var det berre og vente til helga.

laurdagen kom og det var eit skoddefelt på toppane som vi håpte skal lette, oppdagar raskt 4 dyr 1 km lenger framme. Vi finner ein strategi for og komme oss på hald, når det var ca 500 meter igjen snur vi oss og ser tilbake, vi gjekk rett forbi ein flokk på ca 30 dyr, men der er allerede noken jegera på på veg mot dei so vi fokusera oss på dei 4 dyra lenger framme.

Men vi støkte dyra og skodda la seg tjukkt over fjellet, er heilt åplaust og vi ser 40 meter fram.

vi gav oss for dagen og går nedat.

 

Søndag, skodda har letta og det er lettskya, det er mange jegera i fjelle i dag men det skal ikkje sette ein stoppar for oss.

Etter ca 2 timars gange setter vi oss ned og ser etter dyra, ingenting og sjå før vi plutselig ser et par kvite rompe i eit bjørkefelt.

Innsmyginga startar og etter at eg og far min var komt på skothald 5 gangar kom ein kalv nesten fri, var berre en bukk som måtte ta 2 skritt lenger fram so va dyre fritt.

Bukken gjekk fram og kalven vart fri, det smeller og ei norma nosler fyke ut av løpe og kalven datt i smellen, blir liggandes i ro i 5 min og eg får ei klapp på ryggen og ein gratulasjon.

 

Det var min første rein og storvilt, ein opplevelse eg aldri vill gløyme!

 

normal_rainskalv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål til dere reinseksperter; finnes det tamrein i området mellom Oppdal og Sunndal? Etter en fottur med utgangspunkt i ved Skarvatnet i Oppdal hvor vi har opplevd ihvertfall 20 dyr på skuddhold ble det litt debatt om set kunne være villrein? Jeg så ingen øremerker eller annet som tydet på tamdyr.

Link to comment
Share on other sites

På "Trollheimsiden" mellom Oppdal & Sunndal er det tamrein. I Nerskogtraktene ser du dem ofte, og ute ved Svarthetta finner du samlingsgjerder, hvor de merker reinen. Møtt på dem mange ganger. Husker ikke hva reineieren heter, men mener å huske de bor på Nerskogen.

 

Villreinen er på Snøhettasiden, samt i Østfjella i Oppdal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...