Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ikke jaktet i Rendalen sjøl, men etter det jeg har forstått av folk som har jakta der så er sjansen for storbukk bra. Har sjøl sett ett pent gullgevir derfra. Dyra i rendalen stammer av 100% tamrein som ble omdøpt til villrein for ikke så veldig mange år siden, husker ikke årsatall.

Link to comment
Share on other sites

Har idag fått tildelt storbukk i Rendalen Reinselskap. :D:D

Har aldri jaktet i dette terrenget. Noen tips hvor man bør starte??

Hvordan er sjansene for storbukk?? :roll:

 

Det er selvsagt avhengig av været (Vindretningen) her som andre steder.

 

HAr selv jaktet i Rendalen da morslekta mi er herfra, jaktet i Ytre Rendal, den gangen (80 tallet) da renselskapet var delt i to, Der foregikk jakta i Skogen og i nær tilknytning til skogen, Hadde rein i Steinfjellet og purksundmyrene, skjøt rein i Halvorsflya og søtroa. I dag foregår jakta i største delen i Øvre Rendal og da gjerne på grensa mot Tolga, denne reinen er like mye i Tolga Østfjell som i Rendalen.

 

Områdene rundt veien til Sølensjøen (fiskvollen) er ett godt utgangspunkt, som regel jakter de fleste reinen sin fra veien da den ofte observeres fra denne veien.

 

Området rundt tisvola og nord og østover er gode områder.

 

Min bestefar jaktet i disse fjella i alle år etter krigen og til han ga seg med jakta føre siste fredning mener det var sist på 60 tallet.

 

reinen er såkalt forvillet tamrein, og et har vært inblanding av tamrein og utveksling av dyr med tamreinen i Drevsjøområdet (sør-samisk reindrift)

 

Men det er fine fjell å gå i

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kutte trådstarteren her, men har bare noen spm ang. søknaden.

I fjor var eg for første gang med på reinsdyrjakt sammen med en kompis på dovrefjell. Siden han hadde søkt på bygdeallmennings fekk han da også løyve på simle og kalv. Søkte jeg også, men som utenbygsjeger fikk jeg det svaret som var forventet :( Kompsen min fikk en fin simle første jakthelga noe vi var svært så fornøyd med ettersom fellingsprosenten bare var på lave 34%, og at vi i tillegg var helt fersk i gamet... :D Nok om det...

 

I år har har jeg nye forhåpninger om å få løyve og har søkt på inatur. På "mine jaktsøknader" kommer det opp " søknad mottatt" på bare en av plassene jeg har søkt på. Betyr det at det bare er dette området som jeg får sjanse på å få løyve på når søknaden skal behandles, eller har jeg også mulighet for løyve på prioritet 2,3,4 og 5? Som sagt er jeg helt fersk i dette gamet :oops:

 

 

Mvh

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Tildelingen på Inatur skjer vel ikke på en stund ennå. Gasse har kanskje vært i direkte konatkt med Rendalen renselskap (eller hva det heter). Jeg har aldri jaktet rein der, men etter det jeg har hørt, har du all grunn til å glede deg, Gasse.

 

Vi andre må bare håpe at datamaskinen hos Inatur er rettferdig programmert.

Link to comment
Share on other sites

Tildelingen på Inatur skjer vel ikke på en stund ennå. Gasse har kanskje vært i direkte konatkt med Rendalen renselskap (eller hva det heter). Jeg har aldri jaktet rein der, men etter det jeg har hørt, har du all grunn til å glede deg, Gasse.

 

Vi andre må bare håpe at datamaskinen hos Inatur er rettferdig programmert.

 

Ja, jeg søkte på deres hjemmeside. Ikke nok med det, en jaktkompis av meg fikk også storbukk.

Vi tar nok med oss madamene og lavvo å tar turen ned. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Knutshø finn du som Kongsvoll og Drivstua øst og Hjerkinn øst. Eg jakta der i fjor. Flott terreng i knutshø

 

Knutshø er ett veldig bra tereng. Har jakta der i flere år selv, så det kan jeg underskrive på :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at det er startet tråd på dette her inne. Er det mange som har søkt på inatur enda? Og er det noen som har hørt noe om kvota i Setesdal Vesthei til høsten? Forstod det som det fortsatt skulle jaktes, men på ei minimal kvote.

Kvota er på 28 dyr totalt.

Vi fikk en kalv...6 mann på terrenget, så da kan du si det sånn; Sausen er best, og vi trenger bare rumpetaske å bære i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har søkt kort på Ringebu og Øyer jeg. Er IKKE kjent! Er dette noe å satse på? Hvissomatte, dersomatte..... :wink:

 

Ringebufjellet er ett flott jaktterreng å jakte i samt at det er bra med dyr i det området nesten hele tiden.

Friisvegen er ett meget utgangspunkt i alle retninger... Håper du får tildeling, skjønt det er lettere å vinne 7 rette i Lotto

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at det er startet tråd på dette her inne. Er det mange som har søkt på inatur enda? Og er det noen som har hørt noe om kvota i Setesdal Vesthei til høsten? Forstod det som det fortsatt skulle jaktes, men på ei minimal kvote.

Kvota er på 28 dyr totalt.

Vi fikk en kalv...6 mann på terrenget, så da kan du si det sånn; Sausen er best, og vi trenger bare rumpetaske å bære i :lol:

 

Nå tenker du vel kun på Njardarheim vel? 28 dyr i hele Vestheia, da ville det være noe slikt som 200 km2 bak hvert kort. Eller mener du 280, som i fjor?

Link to comment
Share on other sites

Har søkt kort på Ringebu og Øyer jeg. Er IKKE kjent! Er dette noe å satse på? Hvissomatte, dersomatte..... :wink:

 

Som noen nevnte, så er det ikke enkelt for utenbygds å få kort på Ringebu. Selv jaktet jeg på Øyer ifjor, og det var magert. Terregnet er avhengig av mye sydlig vind for å få rein fra Ringebu inn på terrenget. Dersom reglene er de samme som ifjor, så er det samjakt med Ringebu nord til Samdalen. Tidligere var det samjakt med Ringeby helt nord til Friisvegen, men da ikke på kalvekort.

 

Vi kjørte inn fra Øyer, og satte opp lavvoen like ved elva Tromsa. Like nord for Goppolen. Tuslet i fjellene rett sør for Samdalen for å se om det trakk ned dyr. Noe det ikke gjorde. De som har bukk eller småbukk-kort, kan finne enkeltdyr allikevel, og det ble skutt dyr der. Jeg hadde kalv, og så ikke en kløv.

 

Terrenget KAN få trekk fra sør, men dette trekket har i senere år ikke startet før jakta er ferdig. Så også ifjor. Disse dyrene går på sommerbeite på myrene sør for Åsta. Ifjor trakk de ikke opp på Raufjellet før i slutten av September ifjor. Det har vært tendensen de senere år.

 

Så på Øyer-terrenget, er man avhengig av stødig sønnavind.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første rein på Ringebu i fjor. Fantastisk opplevelse. Jeg ville sett an vindretningen i dagene før og gått inn i terrenget med tanke på at dyrene hele tiden beveger seg mot vinden. Det er mye dyr der oppe og de bruker hele terrenget, men de er sky så det gjelder å være litt strategisk. Den metoden jeg fant som virket best hvis jeg så en flokk som jeg ikke kom inn på uten å støkke dem var å se om det var andre jegere i terrenget som kom til å støkke dyrene mot deg hvis du posisjonerte deg riktig i forhold til vindretningen etter at de var støkket. Det virket.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej på Er,

 

Har läst en del på andra Norska sidor om möjligheten till Vildrensjakt, men som Svensk så är man ju ganska torsk ...

 

Finns det någon här som vet om/har möjlighet att få fram vildrensjakt för två Svenskar? Alla svar mottages med tacksamhet, PM:a gärna om ni har några ideer.

 

I Sverige har vi ju bara tama renar...

 

mvh

 

Orca

Link to comment
Share on other sites

venter spent her i huset vi også.skjønner ikke helt denne inatur jeg..første gang jeg søker på nett,og det står det samme hele tiden,søknad er motatt,men når får vi vite no :?: må jo ha trekt nå :!:

Link to comment
Share on other sites

For dei som har søkt på Oppdal bygdealmenning (Dovrefjell), var trekninga 4 juni. Tildelinga ligg under "nyheter". Ikkje mange utanbygse der nei....:( Var med en kamerat der i fjor som hadde fått tildelt simle og kalv som "grunneiger" gjennom Oppdal bygdealmenning. Et fantastisk terreng!!!

Link to comment
Share on other sites

For dei som har søkt på Oppdal bygdealmenning (Dovrefjell), var trekninga 4 juni. Tildelinga ligg under "nyheter". Ikkje mange utanbygse der nei....:( Var med en kamerat der i fjor som hadde fått tildelt simle og kalv som "grunneiger" gjennom Oppdal bygdealmenning. Et fantastisk terreng!!!

Vert tur dit i år. Madammen fekk simle og kalv der. Jakta sjøl i Knutshø i fjor, og gleder med til å vere sherpa for henne i Snøhetta i år. Men ein må jo håpe at det vert eit kort på meg sjøl på statsallmenningne. Vart berre venteliste på statsskog

Link to comment
Share on other sites

Vant i lotto jeg gitt! 8) Bukk u/50 på Hjerkinn Øst. Noen som er kjent der? Regner med at det lille feltet er litt avhengig av greie overgangsavtaler?

 

Gleder meg bra nå, veldig glad i fjellet rundt Folldalen/Hjerkinn.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tron

 

Har jaktet der flere år, men var ikke blandt de heldige i år. Området har samjakting. Men jeg ble usikker på hvorvidt det er med Folldal, eller Oppdal. Tror det er Folldal. Uansett kan du jakte fritt i hele samjaktingsområdet hele jakta igjennom, med mindre det er innskrenkninger i år.

Dyktige folk på oppsynet også.

 

edit - Området har forøvrig en "jakttelefon", hvor du får tips om siste observasjoner om dyr.

Tlf; 82073013

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tron

 

Jada, greie fellingsprosenter hvert år. Det er stygt å være misunnelig, men det er jeg nå. :cry:

 

Å tusle innover Steinhø, Heimtjønnhøa osv osv er bare nydelig.

 

PS; Vanligvis står bukkehopene inne på Folldalsgrunn i lengre perioder utover jakta. Send gjerne en PM, så kan jeg gi deg noen tips etterhvert.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tron

 

Litt etterhvert, etter å ha betalt, skrevet under kontrakt etc., får du tilsendt kort, reglement, kart etc. Da kan vi snakkes mere. Det er noen trekkruter etc. som er mer interessante enn andre. Alt avhengig av vær og vind selvsagt.

 

Kompis fikk simle & kalv på Oppdalssiden, så jeg blir nok frivillig utpekt som "sherpa" en helg eller to vil jeg anta. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er god. Skal skaffe meg kart, har for så vidt to av de aktuelle, men mangler Dovre, så er det lettere å se hvor ting er. Greit å ha oversikt over avtalene med omliggende terreng også før en begynner å planlegge. Har jaktet litt mot Alvdalssiden, Rødalen bl.a., men det er jo en del lengre øst og lavereliggende områder. Har også jaktet sørover mot Rondane, Grimsdalen.

 

Satser ellers på å gå en del, skal ha med Elgar (NEG bandhund) og han må jo få sjansen til å bruke nesa litt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Tron

 

Du får kart tilsendt, samt en veldig utførlig beskrivelse av hvor du kan jakte, og evt. når, dersom det er begrensninger på overgangs-avtaler etc., så innen jakta starter ,er du nok godt oppdatert tipper jeg. Aner jeg at "kløen" har ankommet? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg at "kløen" har ankommet?

 

Oh yes.. det blir lenge å vente! På den annen side er det greit med noen måneders tilvenning til tung sekk (sønn på to år i bæremeis + noen vannkanner når vi går på tur), trening av bikkja (i skogen) og litt planlegging, så tiden går nok relativt fort. Noe må jeg finne på, for børsa står ferdig innskutt i skapet, prøven er tatt og patronene ladd :mrgreen:

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra inatur i alle fall. Eldre simle på Kongsvold og Drivstua vest. Ikke et drømmekort, men for all del, jaktes skal det. Jakta i Lordalen gjennom inatur i fjor så at jeg får kort i hele tatt er jeg fornøyd med.

 

Noen som har oversikt over hvilke overgangsordninger det pleier å være på dette området? Fellesjakt inne på Leirsjøtæla og områdene rundt Drugshø? Står ingen ting på nett enda og "kvaliteten" på kortet er litt avhengig av det. Om det er noen som har en formening om overgangsordningene for Hjerkin vest så er jeg nysgjerrig på det og.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra inatur i alle fall. Eldre simle på Kongsvold og Drivstua vest. Ikke et drømmekort, men for all del, jaktes skal det. Jakta i Lordalen gjennom inatur i fjor så at jeg får kort i hele tatt er jeg fornøyd med.

 

Noen som har oversikt over hvilke overgangsordninger det pleier å være på dette området? Fellesjakt inne på Leirsjøtæla og områdene rundt Drugshø? Står ingen ting på nett enda og "kvaliteten" på kortet er litt avhengig av det. Om det er noen som har en formening om overgangsordningene for Hjerkin vest så er jeg nysgjerrig på det og.

 

Jakter Stroppelsjødalen og innover mot Åmotsdalen, samt i Kolla, her er det alldri helt reintomt, følg med på vindretningen en ukes tid før jakta starter, så vil du få en pekepinne på hvordan trekket vil arte seg

Link to comment
Share on other sites

Loddfåvne

 

Da har jeg fått svar fra inatur i alle fall. Eldre simle på Kongsvold og Drivstua vest. Ikke et drømmekort, men for all del, jaktes skal det. Jakta i Lordalen gjennom inatur i fjor så at jeg får kort i hele tatt er jeg fornøyd med.

 

Noen som har oversikt over hvilke overgangsordninger det pleier å være på dette området?

 

Uten at jeg vet 100%, så tror jeg ikke det er så mange overgangsavtaler for Kongsvoll Vest, men dette er jeg ikke sikker på.

Hvis du tar kontakt med Oppdal Bygdealmenning, v/ Tord Bretten, så får du vite hvilke overgangsordninger som gjelder. Han er oppsyn på Vestsiden, og en veldig hyggelig kar å snakke med.

 

Ellers har du fått mye gode tips av Villreinjegeren.

 

Lykke til - jeg finnes overhodet ikke misunnelig.......

:cry:

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. Blir vell en tur i terrenget med fiskestang før jakta begynner. Mest for å bli litt kjent. Regnet med at indre deler av Stroppelsjødalen kunne være en grei plass med rette vindretningen.

 

Skal ta kontakt med Tord og forhøre meg litt.

 

Vi sees vell i fjellet.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...