Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

Husker når jeg fikk tilbud i Finndalen et år, da fikk jeg mail nesten me det samme, hvor jeg måtte bekrefte om jeg ønsket tilbudet eller ikke

Har ikke hørt noen ting enda

Jeg har ikke hørt noe jeg heller.... begynner å bli nervøs jeg..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var heldig og fikk kort i Forollhogna:)

Noen som er kjent i Forollhogna? Dette blir i Vingelen, i Tolga etter slik jeg leser kartet. Hvordan er det med overgangsornding i området? Utfra kartet ser vel dette ut som gunstigst på sørlig trekk?

Link to comment
Share on other sites

Var heldig og fikk kort i Forollhogna:)

Noen som er kjent i Forollhogna? Dette blir i Vingelen, i Tolga etter slik jeg leser kartet. Hvordan er det med overgangsornding i området? Utfra kartet ser vel dette ut som gunstigst på sørlig trekk?

 

Jeg har også fått kort i Forollhogna (Dalsbygda)Har hatt jakt her flere år, Sørlig værtrekk er meget gunstig for Vingelen, de siste åra har reinen stått her i jakta, untatt ifjor, da stod de på Sandfjellet (Rennebu)

 

Overgangsavtalene i år vet jeg ikke, mulig de blir justert noe etter det "dårlige" fellingsresultatet i fjor, Da reinen ikke var så mye i Vingelen.

 

det vil bli behørig imformert om før jakta starter..

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at Villreinjegeren er godt kjent i området. Kanskje han kan gi noen tips?

 

Når det gjelder bukken i Grimsdalen, kan det være en og annen bukken med forstringsflokkene, men hovedtyngden komer fra Vulufjell gjerne litt ut i jakta, og om og når vinden snur på fra vestlig til nørdøstlig da er området nord for Grimsdalsvegen aktuellt å jkate i spesielt Storhøi- Haustgravhøi, blåhøi avsjøhøi og hjerkinnstorhøi samt pigghettaområdet er aktuelt på rett nordlig og nordøstlig vær.

 

Jervetunga og Styggehøi er alldri bukketomt, da gjerne også på Dørålsflye, følg med på været en ukes tid før jaktab begynner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info, Villreinjegeren. Jeg har fått meg fritt dyr i Grimsdalen jeg også, for første gang. De siste årene har jeg sett en del voksne bukker sammen med fostringsflokkene allerede fra første jaktdag, men de står stort sett midt inne i flokken, og er nok ikke enkle å få rene skudd på. Jeg tenkte derfor å satse på bukkeflokkene i år!

Link to comment
Share on other sites

Søkte som nest siste mulighet for reinsjakt i år,i ringsaker.Frist 15.6.Søkte 10 dager før fristen gikk ut.Som innenbygds skal en jo stille sterkt,men 16.6,altså en dag etter fristen gikk ut,skriver de på nettsida at det fremdeles er ledige kort!Ja tenker jeg,da er jeg som er innenbygds og har søkt innen frist garantert kort!;men hva gjør de?JO venter 10 dager med å trekke,til de har fått nok søkere og gir flere kort til utenbygds kvinnfolk..og jeg fikk ikke no..merkelig prosedyre det lukter av.Slik føler jeg det er i flere fjellstyrer,altså en form for trynebehandlig,jo du er grei og du er kjent person så du får kort.Unner alle kort,men når noen får år etter år,som fra før har fellingsrett på 15 elg og 10 rådyr da svir det..ville bare ha en reinskalv jeg..Når en person skal sitte med trekninga som her,og gjøre som han vil og gi kort til dem han kjenner er det ingen vits i å søke,stiller spørsmål ved lovligheten ved dette.

Link to comment
Share on other sites

Bare MÅTTE ha litt høyfjellsluft så jeg tok meg en snartur opp i reinsterrenget "mitt" i Knutshø et par dager. Ruslet en drøy runde i går og hadde en super opplevelse. Kom over en bukkeflokk og lekte katt og mus med denne i 3 timer. Var innpå 5 ganger. Regner med denne bildeserien ikke gjør jaktfeberen noe mindre :lol: Beklager bildekvaliteten.

 

 

Fikk øye på de på rundt halvannen kilometer der de lå på en snøflekk. Kom meg brått nærmere.

1215106796.jpg

 

 

Her har jeg vært innpå en gang, men de beitet seg avgårde og stilte seg opp på en ny snøflekk.

1215106807.jpg

 

 

1215106845.jpg

 

 

Bukken ute til høyre her var en praktkar!

1215106856.jpg

 

 

1215106880.jpg

 

 

1215106920.jpg

 

 

Etter dette bildet forsvant de vestover, og jeg ga blaffen i å følge på videre.

1215106930.jpg

 

 

Men etter at jeg hadde tatt meg en matbit kom de jaggu tilbake nordfra og stilte seg lagelig til på 90 meter. Men de gikk rett inn i værdraget mitt og da fikk de fart på seg (tror et par av de så meg også) og hadde godt driv tilbake mot der jeg så de først :lol: .

1215106966.jpg

 

 

Så da strakk jeg capsen i lufta og sa "Takk for samværet karer! Håper vi sees om syv uker." :lol:

Link to comment
Share on other sites

. . . . gir flere kort til utenbygds kvinnfolk . . . .

Kikka gjennom lista hos RJFO og kan faktisk ikke se noen utenbygds kvinnfolk. At det er to stk hunkjønn blant oss "gamle mannegrisene" er da absolutt positivt. At de i tillegg er innenbygds burde heller ikke diskvalifisere dem?

Har kort der selv, og er jeg heldig så kanskje jeg "treffer" en av de utskjelte i fjellet eller skogen. De siste åra har det vært mer skogsjakt enn fjelljakt i disse områdene.

Link to comment
Share on other sites

Bor dem utenfor ringsaker er en utenbygds!Men kvinner og jakt er absolutt positivt!Mente ingenting annet,men når en søker 10 dager før frist og ikke får kort,når det er ledig kort etter frist synes jeg det lukter litt muffens.Men vet nå hva som har skjedd..Min søknad ble lagt i bunken med rådyrsøknader,og ble således ikke med på reistrekning i det hele tatt!Så får andre bedømme om jeg bør få kort eller ikke..Det hadde nok vært en annen tone om det samme hadde skjedd med dere som fikk kort :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med utskjelte?Er det noen som er utskjelt her?Jeg har faktisk jobba med å få kvinner med på jakt og skyting gjennom Norges jeger og fisk i mange år.Har holdt egne kurs i skyting for jenter,tatt dem med på jakt osv.Er selv autorisert instruktør.Så jeg vil ha meg frabedt slike unnskyldninger.Du får da reinskort hvert år,så du kan ikke skjønne at andre blir fortvila når dem får avslag på de fleste søknader.Kanskje Du vil gi meg kalvekortet ditt jegern,du som har så mye å jakte på?

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til høsten jeg også. Og det pirrer ekstra å få se slike bilder.

Var en tur på ene terrenget mitt her om kvelden, og møtte en skikkelig pen enslig bukk. Kom brått på den der den lå og slappet av i skuggen av bjørkeskogen, den spratt opp, og stoppet på 20 meters hold. Hadde nok ikke sett folk på veldig lenge, for den stod bare å stirret på meg en liten stund, før den forsvant inn i skogen. Plutselig kommer den tilbake å står å ser og speider utover området en liten stund. Artig opplevelse, men tror han må passe seg litt bedre når jakta er igang :lol: , villreinen er genetisk rein i dett området og vanligvis ekstremt sky. Har simle og kalv her iår, det er ikke lett jakt, men det skal ikke stå på innsatsen ihvertfall 8)

Har noen flere reinskort på lur også, så det blir garantert en kjempebra høst. Har noen fine bilder av den, men får ikke lagt inn bilder her :|

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til høsten jeg også. Og det pirrer ekstra å få se slike bilder.

Var en tur på ene terrenget mitt her om kvelden, og møtte en skikkelig pen enslig bukk. Kom brått på den der den lå og slappet av i skuggen av bjørkeskogen, den spratt opp, og stoppet på 20 meters hold. Hadde nok ikke sett folk på veldig lenge, for den stod bare å stirret på meg en liten stund, før den forsvant inn i skogen. Plutselig kommer den tilbake å står å ser og speider utover området en liten stund. Artig opplevelse, men tror han må passe seg litt bedre når jakta er igang :lol: , villreinen er genetisk rein i dett området og vanligvis ekstremt sky. Har simle og kalv her iår, det er ikke lett jakt, men det skal ikke stå på innsatsen ihvertfall 8)

Har noen flere reinskort på lur også, så det blir garantert en kjempebra høst. Har noen fine bilder av den, men får ikke lagt inn bilder her :|

Hvor jakter du?

Link to comment
Share on other sites

Bildene av bukken er forresten fra Sølnkletten villreinområde, mitt favorittområde :wink:.

 

Det går rykter nedi dalsia at du er seig til å gå og god til å sulte, så

je spændere opplivende kaffe og skive med pultost inne i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Bildene av bukken er forresten fra Sølnkletten villreinområde, mitt favorittområde :wink:.

 

Det går rykter nedi dalsia at du er seig til å gå og god til å sulte, så

je spændere opplivende kaffe og skive med pultost inne i fjellet.

 

:o:D

 

Jeg bare gleder meg til hausten. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vært så heldig får jeg vel si at jeg har fått kort på liten bukk (inntill 3 takker på hver side) i Forollhogna. Fikk av kortene til villreinutvalget så jeg kan vel faktisk jakte over hele Forollhogna har jeg skjønt, med unntak av ett eller to terreng.

 

Noen som vet hvor det er sikreste områdene? Er det noen områder som det "som oftest står dyr" nesten uansett hvor værtrekken kommer fra?

Jeg vet det har vært tradisjonelt bra i Vingelen, men etter fjorårets begredelige felling der så er det vel kanskje andre områder som er like sikre? Jeg jaktet i Budalen i fjor for første gang, og dyrene kom raskt dit fikk jeg inntrykk av, men plutselig var de borte igjen.

 

Men uansett, jeg GLEDER MEG.... Etter nedtur på Inatur-trekningen så blir det ei råd likevel!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært så heldig får jeg vel si at jeg har fått kort på liten bukk (inntill 3 takker på hver side) i Forollhogna. Fikk av kortene til villreinutvalget så jeg kan vel faktisk jakte over hele Forollhogna har jeg skjønt, med unntak av ett eller to terreng.

 

Noen som vet hvor det er sikreste områdene? Er det noen områder som det "som oftest står dyr" nesten uansett hvor værtrekken kommer fra?

Jeg vet det har vært tradisjonelt bra i Vingelen, men etter fjorårets begredelige felling der så er det vel kanskje andre områder som er like sikre? Jeg jaktet i Budalen i fjor for første gang, og dyrene kom raskt dit fikk jeg inntrykk av, men plutselig var de borte igjen.

 

Men uansett, jeg GLEDER MEG.... Etter nedtur på Inatur-trekningen så blir det ei råd likevel!! :mrgreen:

 

Har selv litenbukk i Dalsbygda, regner med at jeg får tak i dyret i Dalsbygda, følge med på vind og vær og først og fremst komme seg til fjells

Link to comment
Share on other sites

Det blir alltid litt klamt i Jervenduken, men om du tar med deg ei lang snor og løfter duken opp fra kroppen når du sover i den er det ikke så ille. Jeg har med meg 5-7 m utstyrstau som jeg fester i et høyt punkt (tre/stein) og trekker gjennom duken i liggeretningen og ut på andre siden. Da får du løftet duken 20-30 cm og kan opprettholde litt sirkulasjon. Er det fint vær så er det jo unødvendig å skalke alle luker så da er ikke fuktighet et så stort problem.

 

Jeg synes duken er ok for en 1-3 dagers tur i ok vær, men utover det vil jeg ha komforen av et telt. Blir nok smak og behag uansett.

Link to comment
Share on other sites

Da kom det ett ferdig stempla kalvekort i posten :)

Lesja området Ottadalen.

Satser på ett grunneier kort også.

Men det er ikke klart før ca 15 August...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...