Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe telt for å komme opp i høyden tidlig, men jeg har en fjellduk, Thermo hunter og lurer på om det er greit å bare ligge i den. Anbefalinger?

 

det spørs hvor stor frysepinne du er

:D

Tidlig i jakta går det greit i fjellduk, noe kondens må du påregne, nesten bedre med en presseningduk som du spenner opp mellom noen store steiner eller mellom noen trær. da har du tak over hodet.

 

Svar på det andre inlegget ditt om grunneierkort i Lesja. Ja det finnes men de er meget få, og går som regel til innenbygds / grunneiere, har hatt ett kort (fritt dyr) på 15 år som jeg har søkt disse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finnes det grunneierkort i Lesja?

 

Det veit eg ikkje.

Grunneier kortet er i Snøhetta.

 

Bruker alltid ett 2 mannstelt samme ka tid i jakta det er.

I fjor snøa det første uka!!

Link to comment
Share on other sites

Har fått tildelt fritt løyve i lordalen.Er første gangs reinsjeger.Da kan det være godt med gode råd.tenkte dette var rette plassen å spør.Er nokon som har råd å komme med, vert dei tatt imot med eit stort takk :D

 

Innerst i Asbjørndalen er en grei plass å konsentrere seg om når du har frikort (storbukk) . Der går veldig ofte bukkeflokker tidlig i jakta . Jeg ville ikkje konsentrert meg om fostringsflokkene da der som oftes er masse jegere og dermed vanskelig å få klar bukkene som så oftes går midt i flokken.

Grenseområdet mot Skjåk ved Trihøene og Storskaret kan også vere bra......

Skitt jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har fått kalvekort på Forelhogna i Kvikne i Tynset kommune. Er vistnok på Vestsida. Skal reise sammen med 3 andre som har jaktet i området i fleire år. Noken her som kjenner til dette terrenget, evt har noken gode råd/tips? Kjenner overhode ikkje til terrenget, og er veldig nysgjerrig ;)

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Har fått tildelt fritt løyve i lordalen.Er første gangs reinsjeger.Da kan det være godt med gode råd.tenkte dette var rette plassen å spør.Er nokon som har råd å komme med, vert dei tatt imot med eit stort takk :D

 

Innerst i Asbjørndalen er en grei plass å konsentrere seg om når du har frikort (storbukk) . Der går veldig ofte bukkeflokker tidlig i jakta . Jeg ville ikkje konsentrert meg om fostringsflokkene da der som oftes er masse jegere og dermed vanskelig å få klar bukkene som så oftes går midt i flokken.

Grenseområdet mot Skjåk ved Trihøene og Storskaret kan også vere bra......

Skitt jakt :wink:

 

det er som storvilt skriver, innerst i Asbjørndalen er det aldri tomt for storbukk, da snakker vi om STORBUKK.

Men det er langt og gå, baser på overnatting på denne turen 1full dag inn og kanskje 2 dager ut med bør. Eller alier deg med hesteskyss, Gry Erlandsen på Lesja (Lora) har hester og hun hjelper deg sikkert.

Ellers er Skarvedalseggen - Løyfthøien meget godt bukkefjell, kan si det slik: Jo høyere du kommer i brefjellet jo bedre er det for storbukken.

Men ingen regel uten unntak, skjøt selv en bukk ut av en bukkeflokk på 50 dyr som kom fra Lomshorrungen i Skjåk, fulgte flokken fra Såvårhaugen til Nørdre berget og skjøt bukken der 85 kg og gullgevir med 880 poeng.

Dette var andre dagen i jakta 2003, to dager etterpå skjøt jeg en på 990 poeng i Skjåk Sør.

 

Er det varmt i været følg med på snøbreene reinen står ofte i kanten på disse breene for kjøling

Link to comment
Share on other sites

Jaggu vart ikke det frittdyr i hjerkinn øst på meg :D nesten så jeg ikke tror det selv, andre år på rad at jeg får kort etter å stått på venteliste hos inatur.

kom gjerne med tips de som måtte ha det, klarer nesten ikke å vente nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu vart ikke det frittdyr i hjerkinn øst på meg :D nesten så jeg ikke tror det selv, andre år på rad at jeg får kort etter å stått på venteliste hos inatur.

kom gjerne med tips de som måtte ha det, klarer nesten ikke å vente nå jeg.

 

Du har PM.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere som gleder seg til årets høydepunkt!

 

Når det gjelder meg selv har jeg kort på fritt dyr u/50 kg i Ringebu/rondane sør. Er vestlandsjeger og har kun jaktet på hardangervidda og i blåsjøområdet. Hadde satt stor pris på noen tips og råd når det gjelder jakten i Ringebu og håper det er noen som er villig til å dele disse :D

Har satt av en uke til jakten og reiser opp den 25 august og har ordnet overnatting på en gammel bu ved Hirisjøen. Håper dette er et noenlunde bra utgangspunkt for den videre jakten.

 

Kristian,

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere som gleder seg til årets høydepunkt!

 

Når det gjelder meg selv har jeg kort på fritt dyr u/50 kg i Ringebu/rondane sør. Er vestlandsjeger og har kun jaktet på hardangervidda og i blåsjøområdet. Hadde satt stor pris på noen tips og råd når det gjelder jakten i Ringebu og håper det er noen som er villig til å dele disse :D

Har satt av en uke til jakten og reiser opp den 25 august og har ordnet overnatting på en gammel bu ved Hirisjøen. Håper dette er et noenlunde bra utgangspunkt for den videre jakten.

 

Kristian,

 

Har ikke jaktet i Ringebu, men i Stor-Elvdal på grensa mot Ringebu. Det som er det vanlige i dette området er at det går mye dyr i skogen (på store myrer, så de er ikke umulig å jakte på der) frem til slutten av september, da trekker de opp på fjellet. De årene jeg jaktet der klagde lokalbefolkningen over hvor dårlig det var, men jeg har aldri sett så mye dyr, ikke noe problem å få skutt. Så jeg kan nesten garantere deg mer dyr enn du er vant til rundt blåsjø :wink: Men det er nå desto bedre når en først lykkes i Setesdal/ryfylkeheiene.

Link to comment
Share on other sites

Hirisjøen er et meget sentralt område på Ringebufjellet. Står som regel alltid dyr i området uansett vindretning. Jaktet på Ringebu ifjor, og utover i jakta stod det store flokker på Dørmyrin. Hørte om at det skulle stå ca. 2000 dyr der godt uti september. Det var ihvertfall enormt mye dyr. I starten av jakta kan det være vanskeligere å finne dyr, men de kommer mere opp i høgfjellet etterhvert. Men beste tipset er å jakte rundt Hirisjøen, og ikke dumt å satse allerede fra jaktstart. Da er det ofte mindre flokker og mere spredt, og det er en mye finere jakt. Jakt på storflokker utpå Dørmyrin er ikke direkte lett. Det kan ofte være mye jeger også da, med stress og mas. Utrivelig jakt noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Selv jaktet jeg i Øyerfjella langt nord mot grensa til ringebufjella ifjor, og i alle fall de første 2 uker i jakta ifjor stod vinden mye fra nord, noe som endte med at det stod veldig mye dyr i ringebufjella. men så snart det kom et par dager med sønnavind kom det noen små flokker ned mot øyerfjella.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

Alltid spennende når nye områder og plasser skal jaktes for første gang. For at en slik jakt skal lykkes er det viktig å innhente mest mulig informasjon i forkant. Godt å høre at Hirisjøen er et godt utgangspunkt for jakten og etter det jeg forstod var det ca. to timers gåtur fra bilveg og inn til hytten.

Er det noen som har er god strategi for den første dagen? Tenker på om det er noen gode høyder/topper som kunne være aktuelle som observasjonspost og utgangspunkt.

 

Kristian,

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har tidligere jaktet både på Dalsida øst og på Dovre. Nå har jeg vært så heldig å få meg et kort der jeg kan jakte

på Oppdal sit område i Snøhetta. Har en kamerat som har fått kort på Dalsida Ø. Så i år tenkte vi å jakte i lag, i alle fall første dagene...:-)

 

Men, har aldri vært på jakt i det indre, felles jaktområdet før. Dit må vi for å jakte sammen. Er det noen som har erfaringer der inne, spesielt tidlig i jakten? Det er simle og kalv vi har kort på.

Link to comment
Share on other sites

Hei

No er det ikkje så lenge igjen...

Kalvekort i Lordalen.

Pluss simle/ungdyr Snøhetta, kompis med frikort samme område.

Desse blir sikkert sammenslått slik att vi jakter på lag.

Vi drar inn i Snøhetta 19 August.

Begynner å krible.............

Heldigvis Bukkejakt først for å ta bort toppen av jaktfeber :D

Link to comment
Share on other sites

Ååååå, som e stonda!!

 

:lol: (har ladet, satt opp telt, prøvefyrt primus og begynt å pakke sekk sjøl)

 

..og ja vi er interesserte. Beste måten å ødelegge arbeidsdagen min på er å rapportere reinsbevegelser i Snøhetta/Rondane/Knutshø/Sølnkletten. Greit for oss som mer eller mindre frivillig har blitt utabygdes jegere og må jakte der vi får kort, og ikke der vi er best kjent.

 

Om det finnes en kommune som har lyst på skattekroner så er det bare å føre meg opp som reinsflyktning.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme jeg begynte å se på hus på Lesja, med tanke på å bli reinsflyktning.. Men samboeren var ikke særlig stemt for det!! hehe.. Forståelig, men fristende for en omvendt jeger!

 

Skal for øvrig hjem og presse hylser og lade jaktammo i kveld! *kosearbeid*

og kortet på liten bukk kom i posten i går! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ååååå, som e stonda!!

 

Nå går snart turen inn i Grimsdalen for nok en fin høst :D

Har allerede et par flokker under oppsyn... For interesserte, så går det rein i Sletthø, Stygghø og på Dørålsflye :wink:

korr e storbukkene? :D

 

Vuludalen

 

Forøvrig er det observert rein på Gr ensen til Lesja (Nord Ottadalsområdet)

Bukker i Horrungen og Leirungshøi, samt dyr i Liafjellet, (Kilde: GD)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er det noen som har observert dyr i Rendalen? Jeg og Gasse har kort på storbukk der :)

Det kribler litt nå ja

 

Har en kompis som bor ved Åkrestrømmen, han jakter der og har i tilleg hytte også litt nord i terenget. Snakket med han under NM på Tynset og det var bra med dyr i terenget forsto jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har observert bukkeflokker (fortrinnsvis liten bukk) i Forelhogna?

Evt. større flokker og hvor de stort sett holder til nå?

 

Følg med på været og vindretningen, Hvilke område har du jakt? Vingelen, dalsbygda eller andre, vil vel tro at dyra går spredt over ett større område nå, spesielt rundt selv Forollhogna

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden men;

Om en får tildelt et kort på dyr under feks 50kg-hvordan i all verden finner en ut av det inne på fjellet før en skyter dyret? Øyemål naturligvis, men hva om slaktet veier over 50kg??

Link to comment
Share on other sites

Da skal det betales gebyr!

 

..men slaktet skal vell henge en dag eller tre først og det er jo forskjell på hvordan de enkelte skjærer. Man skal være ærlig for å selge gummistrikk på meterspris :lol:

 

Bommer du litt på vekta blir det ikke mye å betale. Bommer du mye på vekta så er du enten dum eller banditt og da fortjener du å betale :D

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden men;

Om en får tildelt et kort på dyr under feks 50kg-hvordan i all verden finner en ut av det inne på fjellet før en skyter dyret? Øyemål naturligvis, men hva om slaktet veier over 50kg??

 

De vil jo normalt se på dyrekategorien du har skutt. Skyter du simle så er du jo på trygg grunn, fritt under 50 kg betyr jo for mange en 2-årig bukk, som i de aller fleste tilfeller vil veie under 50 kg. Og om den skulle veie noen få kg mer så vil normalt ikke det få konsekvenser. Skyter du derimot en eldre bukk på 55 kg, vil de nok se litt andereledes på det, da det er en dyrekategori som normalt ligger langt over 50 kg og ikke skal skytes på fritt u/50 kg. Så det lureste er å lære seg hvordan dyra ser ut og holde seg til simle, 1,5 årig bukk (disse to kategoriene kan være ganske like) og 2,5 årig bukk (mellomstort gevir, uten brunstfjøler og normalt bare 2 tagger i krona, mange plasser kalt "kluftbukk"). Hvis man skal skille mellom simle og 1,5 årig bukk, så virker eldre simler litt mer kantete, tynnere hals og lengre snyteskaft. Men har vært på strukturtellingskurs med blant annet folk fra SNO, og også blant ekspertene er det ofte usikkerhet mellom disse 2 kategoriene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, prøver igjen jeg:-) (Har vel slengt ut dette spørsmålet litt tidl. i tråden uten særlig respons....)

 

Det jeg lurer på er erfaringer fra det indre, felles, jaktområdet i Snøhetta. Er dette et område som kun er aktuelt ved trekk, eller tilsier erfaringer at der ofte står dyr nesten uavhengig av vær og vind?

 

Er også ute etter å jakte litt bort fra "allfarveg", hvordan er jegertrykket der inne?

 

Jeg har aldri vært i "kjærneområdet" før, så litt meninger fra andre hadde vært fint:-)

 

Er det forresten noen som vet ca. gangtid fra Snøheim til Åmotdalshytta for en middels trent kropp;-)

Link to comment
Share on other sites

I går starta oppladinga bokstavelig talt. Pressa 100 hylser og vaska som i løpet av 4-5 dager skal tørkes, primes og fylles med krutt før det skal i en 180 grs Oryx-kule. Begynner å sitre i kroppen nå... Kun kort tid igjen! :mrgreen:

(Måtte for øvrig hastelade 3 skudd før jeg gikk på saltsteinen for å se etter rådyr, men der gikk kun ei elgku med små røde tvillinger :) )...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I Forelhogna er liten bukk inntil 3 tagger på hver side ja, endetagg inkludert. Etter det jeg har skjønt er det altså både 1,5 og 2,5 og evt. også returbukk etter det jeg har skjønt. Så det er vel ganske fritt hva du kan skyte hvis du gidder leite litt etter en litt større bukk med "dårlig" gevir.

Link to comment
Share on other sites

Konstaterer for øvrig at det er LITE aktivitet i denne tråden om dagen? Er folk ute i marka for å se etter dyr, eller er dere ute på handletur for å skaffe det siste av nødvendig proviant og utstyr?

 

Jeg må bare skaffe meg litt mer propan og proviant, så tror jeg at jeg er klar... Når jeg får lada og skutt inn rifla da!

Link to comment
Share on other sites

Hei, prøver igjen jeg:-) (Har vel slengt ut dette spørsmålet litt tidl. i tråden uten særlig respons....)

 

Det jeg lurer på er erfaringer fra det indre, felles, jaktområdet i Snøhetta. Er dette et område som kun er aktuelt ved trekk, eller tilsier erfaringer at der ofte står dyr nesten uavhengig av vær og vind?

 

Er også ute etter å jakte litt bort fra "allfarveg", hvordan er jegertrykket der inne?

 

Jeg har aldri vært i "kjærneområdet" før, så litt meninger fra andre hadde vært fint:-)

 

Er det forresten noen som vet ca. gangtid fra Snøheim til Åmotdalshytta for en middels trent kropp;-)

 

Hei.

Skal ikke si at jeg kjenner dette indre området ut og inn, men tror det er mest aktuelt jaktområde for bukk. Fostringsdyrene har vel lettere for å stå lengre sør og øst, i Dovre/Oppdal? Men tror gjerne området er veldig aktuelt når vinden snur mot nord...

Det er vel sikkert noen her inne som har erfaringer fra Lesja??

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere som har kjennskap til villreinjakta sør i Sølnkletten? En kamerat har fått tilbud om jakt i Stor-Elvdals del av Sølenkletten, men er litt usikker på om det i det hele tatt står rein i den delen av området.

All erfaring fra denne delen av Sølenkletten tas imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...