Jump to content

Villreinjakta 2008


7 mm Rem Mag

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var jo ingen overaskelse å ikke komme med på denne trekningen. Snart mitt tiende år som søker på inatur og venter forsatt på første tilslag.

Men greit om jeg utsetter flaksen enda ett år, har allerede banket og klart reinsjakt for iår. :D

Hvem er det som ikke gleder seg til høsten?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet noe om reinsjakta i Setesdal Vesthei i år? Da tenker jeg både på terrenget til statskog såvel som privat?

 

Kvota blir like lav som i fjor, heldigvis. Det aller beste i vestheia hadde utvilsomt vært fredning, men det hadde vært kjedelig det og... På aust-heia derimot er det bra med dyr.

Link to comment
Share on other sites

Miraklenes tid er ikke forbi!!!!

Fikk kalv i 'Lordalen.

Første kort på trekning, har søkt i 11 år.............

Men har jo privat kort på lur også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Status iNatur: "på venteliste" = ikke en sjangs?

 

Lurer på det sammen sjølv. Noken her som har fått kort etter å ha vert oppført på venteliste?

 

Jada. For to år siden fikk jeg tildelt simle+kalv i Sæterfeltet (Folldalsterreng i Rondane) etter å ha stått på venteliste. Takket selvfølgelig ja. Så etter en vellykket bukkejakt i Snøhetta dro jeg til Grimsdalen på overgang på Sæterfeltetkortet og fikk ei fin simle på flatene øst for Halvfarhøi. Det var foresten en helt enorm ansmygning og opplevelse som sitter spikret for alltid :lol: .

 

Så det er mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg ser det er mange som går i spenning og venter på kort til villreinjakta.

 

Er det noen som vil prøve seg på et gratis kalvekort i Ottadalen??

 

Ottadalen villreinutvalg har satt opp fellingskort på en villreinkalv som premie for de som vil prøve seg på en spørrekonkurreanse om siste års villreinjakt! Du finner konkurransen her: http://www.bedrejakt.no

 

De siste to årene har mer enn tusen villreinjegere i Ottadalen og Snøhetta delt på sine erfaringer med jakta. Erfaringene er samlet i en rapport med tips for nybegynnere og viderekommende. Her finner dere og videoklipp og lydklipp med tips og intervjuer av jegere.

 

Lykke til med konkurransen.

Link to comment
Share on other sites

jeg og min samboer søkte inatur,kun øyer og ringebu,fikk selvsagt ingenting..skal søke senere i hallingdal og her i ringsaker.har vel litt større mulighetr når jeg er innenbygds..men vanskelig område og jakte rein i,skogsrein..men godt bare å komme ut mens vi venter på fuglejakta.så en ung bukk i går på ca70 meters avstand i ringsakerfjellet,men verre å finne dem i jakta..noen tips :?: .rart at noen,særlig innenbygds får kort vært år,selv om de har jakta rein i 40 år.så klager fjellstyrene på at reinsjakta er iferd med å forgubbes..og vi må slippe ungdom til.hvorfor kan ikke disse gamlingan stå over ett år og to og la korta gå til unge utnbygds :?: hadde en kar på skytebanen jeg bruker for 3 år siden,som var nærmere 80.han måtte ha hjelp til å legges og reises opp på standplass :!: sleit med prøven,men stakkaren som knapt kunne gå,hadde jakta rein og rype i sikkert 50-60 år og hadde vel vondt for å legge opp..men jaggu hadde kroppen fått to reinskort :!: og lurte på om noen ville være med ham,skjønte nok at han ikke ville klare kjøttbøra..moralen er,en må innse når nok er nok,når en ikke klarer prøva på 8 forsøk og knapt kan gå,så la andre få slippe til.det er nok av utenbygds ungdom som vil jakte rein.for jævlig å søke inatur i 10 år uten å få et tilbud :!: ..

Link to comment
Share on other sites

Hmm....fritt dyr i Finndalen, kan bli et blodslit.....men det skal vi nok greie :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Neida, det blir så fint så. Gratulerer. Jeg har felt flere fine bukker i det området. Det er bare tre ting å tenke på i Finndalen: Gå inn, gå inn, gå inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havnet på venteliste, som ventet (hvert år det gitt) men større mirakler har hendt før, så la oss vente og se hvor mange som takker nei til kort.... :roll:

 

Jeg synes at inatur kunne ha opplyst om en sto på venteliste som nummer 17 eller 2347, er det for å holde folk på pinebenken lengst mulig?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikke takka nei.

Og navnet mitt var plutselig borte...

Fortalte en kompis att eg hadde fått jakt, men han trudde meg ikkje for navnet mitt sto ikkje på lista...

Eg inn og sjekka, og borte var det.

På min side hos Inatur sto det i helga status tildelt.

No sto der ingenting.

Inatur sa i fjor når eg var i kontakt ang venteliste att alle løyva som var takka nei til var med på ny trekkning

blant alle søkera.

Da er heile lista fjærna fra Inatur.n

So får vi sjå om det er dei samme heldige som dukker opp på revidert trekningsliste :(

Link to comment
Share on other sites

Godeste Tico.

Du er nok en uheldig mann. I fjor, eller var det i forfjor, så sendte jeg deg en personlig melding om andre jaktmuligheter, fordi du var inne på Sluttstykket og fortalte om hvor uheldig du var. Men jeg hørte aldri noe fra deg. Og nå er du uheldig igjen. Håper du finner ut av det. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Truls.

Fikk ordna meg med privat jakt etter att eg var i kontakt med deg.

 

Men det er ganske utrulig dette med Statskog/Inatur.

Eg har søkt kvart år sidan 2000 uten å få løyve.

Andre får både ett og 2 kvart år

 

En jakt kompis har nå på 3 år fått 5 dyr

 

Og når så endelig mitt navn dukka opp på den ofisielle trekningslista så er den kanskje feil :cry:

Venter spennt på revidert utgave...

Link to comment
Share on other sites

Snakka med ei dame på Inatur. Manuelt behandla betyr, i følge henne, at ein står så langt nede på ventelista at det ikkje er sjanse for å få tildelt noko.

 

Så der forsvann sjansen for fleire av dei eg jaktar saman med for i år.

 

 

Hadde håpet at manuelt behandlet betydde at de ikke hadde bahandlet søknaden min ferdig. Da blir det nok ikke noe reinsjakt på meg i år.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med ei dame på Inatur. Manuelt behandla betyr, i følge henne, at ein står så langt nede på ventelista at det ikkje er sjanse for å få tildelt noko.

 

Så der forsvann sjansen for fleire av dei eg jaktar saman med for i år.

 

 

Jeg fikk en mail der det sto at hun TRODDE at det betydde det. Står fremdelses som "på venteliste" fra i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Ja, samme her, manuelt behandla og kasta på dør. :(

Er det noen som vet hva den mikroskopiske sjansen for kort på inatur er egentlig?

Ser det var ikke akkurat lang trekninsgsliste. Og med kanskje tusenvis med søkere... :|

 

Jeg har fått kort 2 ganger på 6 år. Så jeg kan vel ikke klage, men.

Link to comment
Share on other sites

Ja, samme her, manuelt behandla og kasta på dør. :(

Er det noen som vet hva den mikroskopiske sjansen for kort på inatur er egentlig?

Ser det var ikke akkurat lang trekninsgsliste. Og med kanskje tusenvis med søkere... :|

 

Jeg har fått kort 2 ganger på 6 år. Så jeg kan vel ikke klage, men.

 

Det er ikke så galt det Caine.

 

Siden 1977 da jeg søkte om reinsjakt for første gangen den gangen til fjellstyrene, og skogforvaltningen på Lillehammer til i dag har jeg hatt tilbud fra staten 9 ganger, så % vis på 31 år er det ikke store raten. Heldigvis finnes det private grunneiere

Link to comment
Share on other sites

Har hatt fri tilgang på kort de siste åra, så skal ikke klage på at jeg aldri har fått kort på statskog etter å ha søkt på alt som kan søkes på siden år 2000. Men drømmer jo om jakt i de virkelige villreinsterreng på Dovre og Grimsdalen, og da må jeg stort sett håpe på flaks en gang på inatur.

Link to comment
Share on other sites

2 av 2 gjennom inatur 8) (vart utabygdes for 2 år siden :( )

 

..men så søker jeg på alt, jakter på alt og kjøper meg et kort til blodpris om jeg ikke får noe tildelt.

 

Jeg mener å se mer av "nei-får-jeg-ikke fritt-dyr-jakter-jeg-ikke" tendenser, i alle fall hos innabygdes. ...men så igjen, jeg er jo bare gutvotten.

Link to comment
Share on other sites

Noen som først ble satt på venteliste som har fått kort? Ene søknaden min er "manuelt behandlet" :cry: den andre står på vent :?

 

Jeg ble også "manuelt behandlet". To dager senere fikk jeg e-post om at jeg står på 6.plass på reservelista i det aktuelle villreinområdet.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut til at den som står på venteliste har fått beskjed om det. Og de som ikke har hørt noe nå, tror jeg ikke har sjanse. Det er tross alt over 2000 søkere, så sjansene for å få kort er under 10%..., eller en gang pr 10 år...

Jeg har nå søkt i 9 år..... burde nesten få sjansen til neste år... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...