Jump to content

Seig biff til under hundrelappen


Guttapåskauen

Recommended Posts

Man skjemmes litt over å ha gått i fella.

 

Saken er at Rema 1000 har en kampanje som går på at familier kan lage middag til under hundrelappen. Tilogmed biffmiddag kan fremskaffes til en billig penge hos Rema 1000. Nå hadde det seg slik at en slik "kampanje biff" havnet i handlekurven under helgehandelen. Det var 600g entrecôte til 84kr. På pakken er det påstemplet et norsk flagg og "norsk råvare". På pakken står det også skrevet: " Entrecôte- Den mest smakfulle og saftige biffen"

 

Sannheten er i dette tilfellet er vel snarere at biffen var smakløs og tørr. Jeg har vel egentlig ikke lov til å være missfornøyd med denne biffen. Jeg har lært at man får hva man betaler for, men svarte fa%#n den markedsføringen som drives her gjør meg intet annet enn forbanna. Gamle slitne melkekuer er ikke "smakfulle og saftige".

 

Rema 1000 i sammarbeid med mesterkokken Erling Sundal kan ta hele billigkampanjen sin å stappe den opp en plass sola ikke skinner.

Link to comment
Share on other sites

Denne helgen fikk man store flotte pepperbiff (av mørbrad, tro?) hos KIWI til 14,90 pr.stk.

Så da kan man godt få middag til under 100-lappen derfra også!

REMA er marginalt billigere, men har bl.a mye "egenprodusert" kjøtt fra mindre renomerte slaktere

som gjør at dette er litt billigere.

Selv synes jeg det er marginalt billigere, men merkbart dårligere!

 

Gleder meg å høre go'ord om KIWI her, for over nyttår er jeg KIWI-kjøpmann :lol:

Link to comment
Share on other sites

De Kiwi-biffene kan være brukbare, men som det meste som selges av storfekjøtt her i landet er det langt fra ferdigmørnet...

Kjøp det derfor inn i god tid, og la det ligge i kjøleskapet til det er gått fra 1-5 dager over utløpsdatoen.. La det deretter ligge på kjøkkenbenken slik at det får romtemperatur før du steker det etter alle kunstens regler. Det tjener du på...

Link to comment
Share on other sites

@Raudnakke:

Jeg har stekt noen hundre biffer i mitt liv så jeg tror ikke min mislykkede søndagsmiddag har noe med mine kokekunster å gjøre. Maten blir aldri bedre enn hva råvarene tillater. Selvsagt med unntak våre indiske og kinesiske venner som kan trylle fram resturantmat på rent søppel.

 

Kan også nevnes at disse kampanjebiffene kommer fra Nordfjordkjøtt. De leverer også bacon til Rema1000 som er uspiselig for folk som har snev av kvalitets sans.

Link to comment
Share on other sites

Tja, eg skal ikkje akkurat kritisere deg for å steike biff, men biffer eg har erfaring med, er uansett saftige om dei er aldri så lite mørna, dersom den blir steikt riktig.

Som Raudnakke skriv her, så er dei lyserøde biffene med lenge igjen til holdbarheitsdato, langt i frå ferdig mørna. Du må legge dei i kjøleskap kanskje 14 dager, eller som Raudnakke skriv iallefall over holdbarheitsdatoen.

Som regel, så er biffane mørare jo mørkere dei blir.. Styr unna lyserøde biffer...

Link to comment
Share on other sites

Jammen???.....Kjøper DERE kjøttdeig og biff???? Trodde ALLE hadde slikt i fryseren fra Både rådyr,hjort,elg,gås,and......Eller er det bare meg?? DET blir middag til UNDER hundrelappen det....eller, skal jeg kalkulere inn "akkevitten" blir det nok litt dyrere...skitt au 8):lol: Skitt jakt alle mann :D

Link to comment
Share on other sites

@Mauser68:

Denne aktuelle biffen var påstemplet best før 16.12. Skal innrømme at det ikke ble sjekket før den gikk i handlekurven. Men det betyr at det selges kjøtt som ikke er ferdig mørnet??

 

Jeg har aldri hatt behov for å mørne biffer som er kjøpt på f.eks Meny.

 

Er litt fristet til å oppsøke butikken å kreve en ny biff og lagre den til godt over datostemplingen. Muligens den blir spiselig da. 8)

Link to comment
Share on other sites

Då kunne den biffen din teoretisk ha kosa seg i kjøleskapet til nesten jul den, og du hadde fått den møyr og fin.. :)

 

Nei det er rett å slett simpelt i grunn, Meny har nok kanskje gode rutiner på sånne ting, eg har vel ikkje kjøpt så veldig mange biffene i seinere år, har som regel havna litt hjort i fryseren, så har stort sett klart meg.

Men sjekk dato stemplinga, sjekk fargen og hold den i kjøleskapet lenge, så får du gode og møre biffer. Det er vel prisen ein må betale for at produsent, leverandør og butikken skal ha desse på lager lenge, så blir det billigere å sende biffene rett ut i hylla, uten at dei er ferdig mørna.

Link to comment
Share on other sites

Desverre er vi i Norge blitt så renslige at vi ikke tåler mørning av kjøtt. Kjøttet blir stort sett varmskjært og vakumpakket. Det er vel brukt noe elektrostimulering av kjøttet, men det blir desverre ikke det samme.

Storfekjøtt bør henge helt ca 1 mnd. på kjølelager. Svak muggdannelse i brystben, og litt syrlig lukt er et godt tegn på at det er ferdig. Som det blir nevnt bør vakumpakket kjøtt ligge minst til det er gått ut på dato.

God mørning av kjøtt er nøkkelen til god biff. Problemet er at man mister mye av strukturen i det som blir kvernet til kjøttdeig.

Hvis mattilsynet tar prøver av godt nok mørnet kjøtt tror jeg de vil kalle det ikke egnet til menneskeføde. Om de finner et slikt slakt på et slakteri tror jeg de vil forlange at slakteriet med alle ansatte brennes på over 1000 grader!

Link to comment
Share on other sites

Der er heilt klart ein "konflikt" mellom det som vi verdensmeistrane definerar som førsteklasses råvarer, og dagens samfunn sine krav til matvaresikkerheit og hygiene.

I tillegg skal det tenast pengar på dette blant eit folk som brukar vel 10% av inntekta på mat og likevel klagar på matvareprisane.

 

Då blir det seig biff til under hundrelappen...

Link to comment
Share on other sites

De Kiwi-biffene kan være brukbare, men som det meste som selges av storfekjøtt her i landet er det langt fra ferdigmørnet...

Kjøp det derfor inn i god tid, og la det ligge i kjøleskapet til det er gått fra 1-5 dager over utløpsdatoen.. La det deretter ligge på kjøkkenbenken slik at det får romtemperatur før du steker det etter alle kunstens regler. Det tjener du på...

 

Må tilslutte meg dette. Her jeg bor selger Kiwi Entrecote for 138,-/kg. Disse kommer ukentlig i sendinger med varierende størrelse - alt mellom 400 og 1200 gram - hver uke. Noen uker dreier det seg om helt latterlige utskjæringer som nesten bare egner seg til strimling og slikt, andre ganger er de knallfine - på høyde med hva man ser hos gode slakterbutikker. Jeg har jevnt over mellom 3 og mange slike liggende i kjøleskapet og gjør omtrent som Raudnakke foreslår. Dersom jeg på utløpsdato ser at jeg ikke får brukt de foreløbig (og ja, +5 dager er helt fint) fryser jeg det. Dersom de har ligget såpass lenge kan de etterhvert tines og er faktisk fortsatt veldig bra.

 

Jeg steker enten stykkene hele i ovnen med salt og pepper (uten å brune først) til de har kjernetempepatur på ca 60 grader - de ligger gjerne der en 5-6 timer eller noe; deretter brunes de bare lett - gjerne på grill om man så må stå i snøen.. Alternativt er de bra utskjæringene fine til å deles inn i biffer på 2-6cm tykkelse alt etter smak, eller skiver på 3-5mm som bare stekes 10-20 sekunder på hver side. Marinering av disse stykkene er forresten ofte et stort hit. Alt blir liksom bra med de :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg noe vanvittig med viltkjøtt-erfaring ettersom jeg er meget fersk som jeger; derimot har jeg spist en del god biff gjennom årene (inkl i land der kjøttet oftest er en del bedre enn i Norge og jobbet på noen kjøkkener i Frankrike (og har et greit inntrykk av at en del gode restauranter utenlands ikke ville ha kommet seg igjennom Mattilsynets sine krav til matsikkerhet ifht mørning og oppbevaring ... Men godt blir det.))

Jeg sier ikke at dette er det beste kjøttet som går å få tak i her på berget, selvfølgelig, men til prisen synes jeg det er latterlig bra.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var mye ufortjent kritikk av Rema her. Stort sett har jeg veldig god erfaring med kjøtt fra Norfjordkjøtt. Generelt mener jeg at kvaliteten er bedre enn gilde, og kjøttstykkene er alltid penere skjært enn de fra Gilde. Nå kan det godt tenkes at dere er mer "matsnobber" og setter høyere krav enn meg, men det tviler jeg egentlig sterkt på..

 

Når det gjelder frukt og grønt så varierer det veldig mye fra butikk til butikk, jeg har sett både bra og elendige remabutikker. Utvalget er derimot så som så, men om man skal ha de vanligste grønnsakene så er min lokale rema fullt på høyde med det meste annet. Men på utvalg så må de nok se seg slått av flere andre. Kiwi her lokalt er ikke spesielt bra, har sett mye veldig dårlig frukt og grønt som fortsatt ligger fremme der..

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et generelt inntrykk av at selv om det i stor grad handler om butikkjeder vil allikevel den enkelte butikken, og hvem som driver den, være avgjørende for om det er verd å bruke den eller ikke. En tid for lenge siden trodde jeg Rema sugde PIH, men det var før jeg flytta hit, og jeg hadde et godt forhold til Rimi’er, men det var før jeg flytta hit..

 

Jeg har også fått med meg de hundrespensermiddagsforslaga, men foretrekker å spare mitt aggresjonsoverskudd til noe nyttig, så jeg spiser heller no ælj.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kiwi her lokalt er ikke spesielt bra, har sett mye veldig dårlig frukt og grønt som fortsatt ligger fremme der.

 

Da kjenner du kanskje ikke til KIWIs 100% fornøyd garanti? :o

Dersom du kjøper noe av denne frukten, la oss si ei korg med druer, kan du etter å ha betalt påpeke at denne er dårlig.

Dersom den faktisk er det vil du enten få pengene tilbake og ei fin korg druer eller dobbelt beløp tilbake!

KIWI skal ha de beste frukt & grønt-avdelingene når det gjelder kvalitet, og det er bare å "oppdra" butikken du handler i på dette!

 

Eneste negative med datobehandlingen her er at alle varer skal ut av hyllene 2 dager før de går ut.

Så det blir ikke lett og finne perfekt biff i Kiwi da, etter min mening.

En får heller kjøpe inn noen dager før da, og mørne i kjøleskapet selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er veldig enig (selv om jeg tross alt har kommet over enda bedre kjøtt i dagligvarehandel før; men da til helt andre priser).

 

Jeg har i det siste begynnt å behandle disse kjøttstykkende sous vide med stor suksess; vakumpakkingen de leveres i egner seg helt fint til formålet. Veldig enkelt; ligg i kjøleskapet til noen dager over "siste bruksdato" eller hva det hetter, deretter opp i vannbad på 61-62 grader og en halv time til en time i ovnen. En rask runde på panne eller grill for å få stekeskorpe. Namnam :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper av og til en frossen indrefilet fra sør-amerika på rema. koster ca 160-170kr kiloen.

 

Det er godt og mørt kjøtt som ikke koster skjorta. Mye bedre enn alt kjøttet som selges som "garantert mørt" på ica og rema. Har en mistanke om at disse dyrene ikke er foret opp på silosyre.

 

dessuten er det bare å dele de frossne indrefiletene med en vanlig sag, så slipper man å tine 1,2 kg på en gang.

 

Så trenger du aromasopp, rødløk og paprika, peppersaus ,bakepotet og hvitløksmør. NAM! Blir kanskje litt mere enn 100 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange tilrår å kjøpe kjøtt som nærmar seg datoutgang, for så å mørne vidare heime til utover datostempling. Det KUNNE vere ei grei løysing, viss ikkje vi hadde følgjande tilleggsproblem å slite med frå daglegvarebransjen:

 

Kjede etter kjede er avslørt i å selge kjøtt som "ferskt", som likevel har vore frose inn tidlegare.

http://www.dagligvarehandelen.com/xp/pub/venstre2/tidligere_utg/11093

 

Denne saka gjeld Tyskland, men det er også avslørt tilfelle her til lands. Då har ein effektivt tatt knekken på "dei ønskte" prosessane i kjøttet, og legg du slikt kjøtt til vidare "mørning" i kjøleskapet heime, så kan det fort vente eit langvarig opphald på ramma... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Synes det var mye ufortjent kritikk av Rema her. Stort sett har jeg veldig god erfaring med kjøtt fra Norfjordkjøtt. Generelt mener jeg at kvaliteten er bedre enn gilde, og kjøttstykkene er alltid penere skjært enn de fra Gilde. Nå kan det godt tenkes at dere er mer "matsnobber" og setter høyere krav enn meg, men det tviler jeg egentlig sterkt på..

 

Nordfjordkjøtt kjøper mye av sitt kjøtt nettopp fra Nortura.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd denne entrecoten fra Rema 1000 og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av dette kjøttet.

Kan jo være at du har vært uheldig med akkurat den entrecoten.(eller at jeg var heldig med den jeg kjøpte)

Jeg plukket ut en som var forholdsvis mørk og som var rikelig fettmarmorert, tilberedte den i steikepanna en dag før utløpsdato og den var mør,saftig og knakende god.

Link to comment
Share on other sites

Nordfjordkjøtt kjøper mye av sitt kjøtt nettopp fra Nortura.

 

Men de skjærer det ned selv slik jeg har forstått det. Gilde sine pakker ser ofte ut som om de er skjært ned av ungdomsskoleelever på arbeidsuke. Nordfjordkjøtt er nesten alltid ok skjært.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Rema 1000 sin markedsføring slutter ikke å forundre og provosere. Hører på radioreklamen at lutefisk til 39.90 er norges beste. Det er helt grei hverdagsmat, men å kalle noen små vakumpakkede fiskestykker for norges beste faller på sin egen urimelighet.

 

Rema hadde også lokketilbud på ribbe til rundt 15 kr/kg. Det kunne virke som en god deal, men når butikken endelig har lokket kunden inn i butikken så får man opplyst at tillbudet kun gjelder 2 stk. ribbe pr husholdning.

 

Fryktelig synd at det norske matvaremarkedet belønner de store billigkjedene. Slakte og fiskebutikker er et sjeldent syn her i landet. Vi i verdens rikeste land tar oss ikke råd til å etterspørre kvalitet og fagkunnskap. Noen som har smakt den frossne ørreten fra Peru som Rema selger? Jeg vil påstå det er kattemat. Noen som har smakt det billigste tyttebærsyltetøyet som selges i et plastspann? Fy faen.

 

Blir vi dummere av å handle hos disse billigkjedene? Ja, jeg er redd for det.

Link to comment
Share on other sites

Mat fra det norske landbruket er en tragedie, uansett om det selges på Rema eller Coop.

 

Glupt innlegg. Er det hormoner eller salmonella du får for lite av?

 

Når man ser på produksjonsmetodene med volum av betydning rundt om i verden er stort sett norsk landbruk veldig bra eller best.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen skriver at det er synd at vi ikke har slaktere og fiskebutikker lengere, men for meg ser det da ut til at du er først i køen for å kunne handle denne søppelmaten du påstår kjedene selger. For til å være så kvalitetsbevisst, så er du meget godt orientert om hva som som selges og kvaliteten på dårlig og smakløs mat.

jeg var forresten i min lokale Remabutikk ( vi har 3 å velge blandt) på fredag og kjøpte av denne ribba du omtaler: Hos denne butikken var det ingen kvotebegrensninger. Når det gjelder fruktdisken, så står ikke Rema tilbake for hverken Bunnpris eller Kiwi sin, heller tvert i mot. Når det gjelder utvalhet her hos oss er det nok Mega som har det største utvalget, men ikke alltid den mest smakfulle varen.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så er det kun større tettsteder eller byer som har kundemasse nok til å kunne drive spesialbutikker med kjøtt og fisk. Grunnen er akkurat den samme som med andre ting, prisen... Folk skjønner ikkje at dei skal betal 100-120.- for kjøttdeigen på ein kjøttbutikk, når dei blir solgt til under halve prisen ein annen plass, det er jo kjøttdeig, samme varen, ikkje sant? Når billig kjøttdeig og kjøttprodukter er full i MUK ( maskinelt utbeina kjøtt a la fy faen )..

 

Det koster å ha prima kjøtt og fisk i disken til ei kvar tid, dei aller fleste ser ikkje poenget med å betale dette. Du skal også betale for ein tjeneste og service, når du går inn i butikken, velger det du skal ha, og får han bak disken til å reinskjære og behandle maten, sånn som du vil det...

 

Eg blir fint mett av ein middag til 50-100 lappen frå Rimi/Rema1000, men eg har ikkje samme smilet når eg går til sengs om kvelden, som når eg har skikkelig kost meg med gode/til dels dyre matvarer, eller viltkjøtt frå frysaren..

Link to comment
Share on other sites

Man får det man betaler for!!!

En biff til 58.- vil aldri kunne sammenlignes med den biffen du får hos slakteren til 3 og 4 ganger prisen. Hvis du forventer det, så er du på feil villspor :)

Har du lyst på et herremåltid, spiser du på restaurant, er du sulten, hiver du i deg maten fra gatekjøkkenet. Så enkelt er det.

Vi handler på Rema eller andre lavprisbutikker fordi det er billig. De dekker det daglige behovet vi trenger av mat og drikke. Er vi på jakt etter noe mere, så oppsøker vi gourmebutikkene eller spesialbutikkene. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

Fatter skrev:
Man får det man betaler for!!!

Greit nok, men hva betaler man for? Rema1000 kunder betaler for markedsføring og reklamekampanjer som tilsynelatende fører hele det Norske folk bak lyset.

 

Lever du i den vilfarelse at du ikke betaler for reklamen hos alle de andre forretningene du handler i.

Det er lov å bruke sunn fornuft og egen vurdering. Italiensk salat inneholder ikke italienere, heller ikke er den produsert i Italia.

hvis du skal være en som brukes som sannhetsvitne for hva som skal oppfattes som en god og smakfull biff, så vil du nok møte stor motstand rundt om kring. Smaken er som baken vet du, delt.

At entrecôten er norskprodusert må vi gå ut fra er riktig, hvis du da ikke sitter med annen informasjon. Tilbake står da setningen: "smakfulle og saftige" tilbake som det du oppfatter som "villedende reklame som fører hele det norske foket bak lyset".

 

Hva forventer du av mesterkokken Erling Sundals billigkampanje da? Gull av gråstein???? Dette er en kampanje som går ut på å gi middagstips til under hundrelappen, og det tipset har du fått.

 

Alle kjedene driver denne formen for reklame i mere eller mindre vellykket form. jeg nevner Gule priser, Blåhvite varer som ikke skulle reklameres for, men likevel sto side opp og side ned om. I dag er de borte fordi vi forbrukere ikke lot oss lure. Historien er full av slike eksempler. Reklamen får deg ikke til å kjøpe hva som helst, bare fordi det har vært reklamert nok for produktet. Husk at et produkt er ikke solgt før du har kjøpt det en gang til. Alle har jo hørt om dobble fustasjeopphengsforkoblinger, men ingen etterspør dem. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som "fattig student" benytter jeg meg mye av kjedenes billigmat, og klarer ikke helt å se hva det store problemet er. Forventer ikke toppkvalitet, men grei mat så billig som mulig. Føler ikke at jeg blir ført bak noe lys av den grunn. :lol: Jeg tror ikke folk flest forventer mer en de får av billigproduktene, eller at de føler seg ført bak lyset av kvaliteten. Greit nok, de billigste syltetøyene fra First Price og andre liknende billigprodukter er ikke veldig bra. Der har jeg prøvd en del varianter som dessverre har vært så stusselig at det har gått i søpla. Det har ikke skjedd med kjøtt og fisk kjøpt billig, hverken det fra Rema, Kiwi, Spar eller Coop, vel bortsett fra bacon fra First Price, det var ikke brukbart som tilbehør ved siden av egget i mine øyne. Men det var mer en bra nok til å forhindre uttørring av fugl jeg har helstekt i ovnen.

 

Kjøper jeg ei pakke billig kjøtt forventer jeg ikke samme kvalitet som det dyrere i ferskvaredisken eller fra spesialforetninger. Skal jeg ha det "beste" finner jeg noe selvskutt i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

@Fattern

Sympatisk av deg å stille seg på billigkjedenes side mot villfarende forbrukere. :roll:

Bullshit :evil:

Jeg har slettes ikke stilt meg på noen side. Det er du som angriper en vare som du har forventet skal være et topp produkt, til en tredjedel av prisen. Det blir feil i mine øyne. Du får ikke en Mercedes om du kjøper en Lada med påmontert stjerne.

Du sier jo selv at vi får det vi betaler for. Hva er det da som er feil og villedende med de budskapene som disse kjedene sender ut da? Budskapene deres er jo at de selger forskjellige kvaliteter til rimelige priser.

Link to comment
Share on other sites

bacon fra First Price, det var ikke brukbart som tilbehør ved siden av egget i mine øyne.

 

Smak er som baken osv; jeg synes den oppskjærte "First price"-bacon (3-pack til 39.90 eller noe slikt) er noe av den beste baconet en får i butikk. "First Price" ytrefilet og entrecote er også bra i forhold til pris.

Dypfryst søramerikansk indrefilet har jeg spist en del av, handlet med meg 10-15kg i slengen fra jobb tidligere. Grei nok, ihvertfall når vi betalte rundt 40kr/kg. FirstPrice-ytrefileten er minst like smakfull og saftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...