Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

@Tor Ola Dehli

Jeg synes ikke det er enkelt å lokke inn reven, men noen er sikkert dyktigere enn andre.

Kanskje min overbevisning om at det er lett kommer fra det at jeg jaktet godel i Polen, hvor revtettheten er mye større enn her i landet. Der fant myndighetene på å vaksinere rev mot rabbies, noe som har ført til eksplosjon av bestanden.

På råbukk-post i august, 2-3timer, kunne man se uten problemer 3-4 rev.

Jeg var ikke målrettet ute etter rev, men det var lett å få dem på 100-150m på vannlig rådyrkilling-pipp.

Og med anlegg bommer man ikke på rev på 100-150m.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har nok ikke jaktet mye i Norge, er en annen realitet her. En kompis av meg jakter mye i DK. Mener han fikk inn rev på 3 av 4 poster der.

 

Jeg mener en skal være fornøyd om en klarer å lokke inn rev hver 10. post. Og det er ikke lett, selv om det noenganger kan virke slik.

 

Når det gjelder skabbrev, så bør man absolutt felle disse. Hunder får fort dette på seg.

Link to comment
Share on other sites

En grunnregel er vel at du minimum bør flytte deg så langt som lokkelyden rekker, altså for typiske sommerfløyter, mellom 500 meter og en kilometer, en hareskrikfløyte har som regel mye lengere rekkevidde, dermed kan man sitte litt lengere på hver plass, og forflytte seg lengere mellom hver post.

Link to comment
Share on other sites

hei. fikk fløytene fra jaktfall.no i posten i går. den jackrabbit og cottentail fløyta er det hel kliiiin lik låt i. blåste i begge samtidig, og hører ikke forskjell, men dem er merket forskjellig. skal kanskje være sånn? :?

 

Har aldri brukt musepip før, og finner ingen instruksjon på "blåsetakten" noen som kan komme med en kort forklaring?

skal fløyta liksom "tettes" med hendene så ikke lyden er så høy, eller hvordan gjør folk det?

Link to comment
Share on other sites

om du tar et søk på youtube.com så tror jeg det er noe blåsing av musepip fløyta i traileren til filmen Predatorjakt 1: Lokkejakt på rev. Jeg har filmen selv og der viser han musepip, men er usikker på om han gjør det på traileren. Den filmen er uansett fin da han går igjennom bruk og slik av et par fløyter. Hareskrik musepip og fugleskrik.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte veksler dere mellom postene? 1 gang i uka pr post eller hva? Å hvor store avstander har dere mellom hver post om sommeren når det lokkes med musepip og fugleskrik?

Jeg tenker å bruke forskjellige fløyter også. Slik at jeg første gang på en post lokker med fugleskrik med en fløyte. Noen dager etter kan det være en annen fuglefløyte, og litt annen lyd. Passe på at ikke en lyd går igjen på et sted. Problemet er vel hvis jeg skyter en rev på en fløyte en gang, kan bli vanskelig å bytte ut den fløyta da...

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel hvis jeg skyter en rev på en fløyte en gang, kan bli vanskelig å bytte ut den fløyta da...

 

Det er så sant som det kan bli :mrgreen: Kjenner meg igjen der...... Brukte fugleskrikfløyta i hele fjordhøst og crit'r call peewee i hele vinter omtrent i områdene rundt meg her.. Så er vel bare de nye valpene som går på fugleskrikfløyta mi :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte i fjor høst Nordik Predator lokkfløyten.. Denne kan jo lokke både med musepip og kaninskrik som etter andres erfaringen er bra om sommeren.

 

Er det lurt å variere med disse to lydene når man lokker? Hva er hensikten? Tror jeg kommer til å sitte med et jorde en del å lokke, men også mer inni tettere skog.

Link to comment
Share on other sites

Der det er vann er det mat, der det er tett er det sjul, og der det er åpen skog er det sikkert også noe... Men sitt ved en åpen plass, en hogstflate eller noe. Ikke midt inne i skogen, det har jeg gjort noen ganger. Hører reven, men ser den ikke. Jordekanter syns jeg er fint.

Syns det ser ut som at jo mer oversikt man har, jo lettere er det å få reven. Men blir litt langt hold innimellom. Det er da tofoten er kjekk og ha.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som lurer på musepip:

 

Jeg har lokket inn flere rever på dette. Jeg har brukt mye en lohman lokk som på ingen måte er lik ei mus, men det har fungert som bare pokker. Så hvor naturtro lyden er, tror eg spiller liten rolle.

 

Har nå fått meg en primos musepip. Den låter langt mer naturlig. En bekjent og en kompis lokket inn en rev i vinter på over 400 meter med denne. Observerte reven og lokket den helt inn på 10 m. Ble skutt med hagle.

 

Kluet er å få til de luftige raske pipene med riktig intervall. Som jeg har nevnt et par ganger før, så kan det være lurt å legge tommelen på tuten der lyden kommer ut. Dette gjelder de gummi-belgene. jeg har selv ikke prøvd blåsefløytene. Uansett så er variasjon et stikkord! Tren mye med fløytene før du drar på jakt.

 

Varier også retningen du sender lydene ut i. Musepip når ikke langt og det kan lønne seg å enten sitte lenge eller bytte plass veldig ofte for å treffe å en sulten rev.

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Er det noen i Bergensområdet som behersker lokkingen og som kunne vært interessert i en kjapp demonstrasjon / jakttur ?

 

Interessert på å komme i gang og har to enkle fløyter, men føler at jeg ikke får svingen på dette..

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har lurt mikkel!

Min første lokkejakt endte med null og niks. Liker å tro at det var de stadige regnbygene som ødela, og ikke min fantastisk hi-tech kamuflerte dockingstasjon med diverse lave og muligens unaturlige lokkelyder.

 

Opphold og sol nå, det får bli ett nytt forsøk i kveld denne gang med Psycho Tweety. Det skal ihvertfall være nok reveromper i området.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg brukt litt over en time i kanten på 2-3 jorder :) ikke noe gevinst på min første lokking heller, men jeg håper på bedre resultat i kveld når skummringen kommer :) bruker forresten: nordik predator, musepip på den.. og musepip fløyte som er kjøpt på www.jaktogdvd.no

 

har en følelse av at jeg kanskje ikke er en super lokkemester enda, men kom med tips så jeg får tatt dyret i kveld ? ?

 

 

lykke til til resten :D

Link to comment
Share on other sites

jaktlars@ Var det dette bildet du prøvde å laste opp?

 

http://i1124.photobucket.com/albums/l57 ... v/ammo.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Et lite tips: vis dere ikke greier å laste opp bilder fra photobucket eller galleriet eller what ever.. Høyreklikk på bildet, så trykk på "Kopier bildeadresse" (Ikke kopier bilde) Så limer dere inn her.

Når dere gjør det på photobucket så vil man bare få fram en lenke, men vis du gjør det på galleriet her på kammeret så vises bildet i tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...