Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Kom en på lokk i kveld også, på rådyrkillinglyd med den håndlagde tyske fuglefløyta. Kom som et skudd oppover grasjordet. Pga en sjansing for å få den helt inn på haglehold lever reven ennå, den veit ikke hvor heldig den var :winke1:

Lokking på rev er jaggu moro. Kun voksne rever vi har fått inn idag og. Prøve igjen om noen timer.

Link to comment
Share on other sites

normal_283158_2043604722730_1022707816_32307990_7010216_n.jpg

 

vinterjegeren ute på lokkejakt....3 rever på 2 dager.....litt snodig og jakte rev om sommeren,men gøy alikevell.mine 2 første lokkerever.(må bare bøye meg i støvet,det er faktisk mulig å lokke i lofoten og,selv om jeg hadde mista trua) lokket inn på psyko tweety.voksen tispe og hann.

 

ps.endelig kan jeg også legge inn bilde i denne tråden. :lol:

 

kjøpte fløyta hos tor ola for 1,5 år siden,og først nå behærsker jeg den. :lol:

 

glemte og si at begge kom samtidig på lokken.skaut den røde først,og korsreven dro 50 meter lengre opp i lia,før den fikk seg en karamell.ca 160 meter.

Link to comment
Share on other sites

hvor lenge pleier dere å sitte på en post å lokke før dere evt flytter dere? sitte å lokke i ett par timer, eller kortere?

lokker med musepip, fugleskrik og kaninskrik, hvordan pleier "intervallene" å være? lokker dere først med musepip og så prøver en av de andre, eller lokker dere med alle bare bytter på? eller holder dere dere til en fløyte på en post?

 

fint med litt tips :)

Link to comment
Share on other sites

er det noen som er villige til å gi ett en Rask innføring i lokk her? har en kveld igjen av ferien jeg kan jakte og det er i kveld..

når er det beste å sette seg ut? hvor lenge kan jeg sitte på de forskjellige plassene?

har prøvd meg litt på lokking med musepip og den ene fløyta til nordik predator, men jeg får ikke helt dreisen på det... noen som har ett eller to super tips til i kveld? er veldig fint vær her, så det er ikke problemet :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke åssen dere greier å lokke inn rev på en to tre jeg O_O

 

*Bruker dere plasser som der er kjent ved eller bare jakter dere på tilfeldige plasser?

 

*Åssen vet du om det er rev der eller ikke eller hva er liksom et typisk "Tilholdsted" for reven?

 

*Liker den seg nærme veien?

 

*Er den redd biler feks.?

 

*Liker den seg i skauen bak gårder?

 

*Er det bra sjanse for at jeg klarer å få lokket inn en rev med enten : Dan Thompson PC1, Yysk Kaninskrikfløyte, Twisted Syco eller Buttolo fløyta?

 

*Og når bør jeg sette meg ned å lokke og hva slags plass?

 

Dette ble væl mange spørsmål men jeg håper å få svar på dette en gang for alle (Vær så snill(e) :roll:

 

Vis dere lurer så har jeg ikke tenkt å jakte, og ja jeg er klar over at reven kan bli (Immun) for lokkelydene vis jeg lokker på den utenfor jaktia. men siden sesongen har starta og jeg skal jakte snart uansett så går jeg ut ifra at det går bra

 

EDIT: er det noe lurt å sitte med ryggen til skogen? mtp. at den kanskje lusker seg rundt "Lyden" og kamuflerer seg i skogen og holder et øye ed meg? :mrgreen: Og er det noe vits med camo vis man sitter på et jorde og ikke inntil skogen? Forklar hva som funker for DEG :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du litt kjent i området og veit at det ferdast ein del rev i området er dette ein fordel - her på min kant av landet er det stort sett steinurshi - så er det steinur i nærheita - er det som regel rev i nærheita også.

 

Eg har ikkje inntrykk av at reven frykter hverken biler eller vegar. I områder der den forventer aktivitet - bryr den seg mykje mindre en langt til fjells. Skau bak gårder har vore gode plasser for mitt vedkommande - dersom eg trur det er rev i området.

 

Av fløyter skal eg ikkje synse for mykje, men på denne tid veit eg av erfaring at fuglelydar og musepip funker - kva merke lokken er, trur eg speler mindre rolle - såframt du beherskar den nokolunde.

 

Dei som lokkar og jaktar mykje likar seg best om morningen - noko eg trur stemmer - men eg har av tidshennsyn lokka mest om kvelden og har ikkje hatt problem med og få lokka reven fram i skumringa.

 

Sett deg ved opne områder med god oversikt og sett deg i skjul - mange likar å sjå ut som ein ''sniper'' når dei jaktar rev - det kan du sjølvsagt gjere - men det er ikkje nødvendig :wink: Einsfarga grønne kle og tildekking av hender og ansikt held lenge. Men ikkje sett deg i shiluett. Sett deg inntil eit tre eller liknane og beveg deg saaaaaakte når du sitter å kikker etter reven.

Gå/snik deg sakte fram til den plassen der du har tenkt å jakte - og vent gjerne ei stund før du bryjar å lokke - sjølv ventar eg gjerne 15 - 20 minutt.

Link to comment
Share on other sites

Som det blir sagt i flere filmer så er det lurt å ta seg noen turer i området og bli litt kjent og observere en del. På den måten kan man finne ut typisk poster også.

 

Hvis du tysk kaninskrikfløyte jaktgal95 så har jo den fått veldig god kritikk av en del her på kammeret ;)

 

En annen ting er å dekke til ansikt for den h*****s myggen..

Link to comment
Share on other sites

Men Åssen er det å stikke til et tilfeldig jordet som ser optimalt ut? Skal man spørre grunneier først? Selv om man ikke skal jakte? Går ut ifra det :D

 

Kan jo være lurt å høre med grunneier. Hvis du kjenner han/henne godt burde det iallefall ikke være noe problem å spør.

Er jo ikke sikkert alle ønsker å få reven nærmerer jordene/gård hvis det beiter sau eller andre dyr i nærområdet men..

Link to comment
Share on other sites

Har noen av dere prøvd å lokke med revelyder om sommeren? Jeg har søkt litt, men bare funnet info om reveskrik i brunsttiden. Viss en lokker med valpelyder eller kontaktlyder i nærheten (100-300 meters avstand?) av et revehi vil vel de nysgjerrige valpene komme? Eller kanskje mora deres?

 

Kanskje noen som vet hvor en kan laste "valpelyder" også?

 

Dette er en idè som kom etter at jeg hørte om en som fikk en revevalp i båsen sin om sommeren. Han drepte ikke valpen med en gang, men la seg på post et skuddhold fra båsen, og før skytelyset forsvant hadde det kommet en valp og ei voksen tispe.

Link to comment
Share on other sites

huff... kjenner nesten ingen her vøtt.... flytta inn et par måneder sia :| Så vet ikke hvem som eier jordene engang :mrgreen: Åssen er det å lokke på jorder som ikke er slått da? evt. legge ut no mat samtidig som du lokker?

 

Da kan det være vanskelig å få øye på reven hvis grasset er høyt..

 

Etter hva jeg mener å ha husket å lest her inne på kammeret er det en del som bruker lokk og åte samtidig. Har vel vært litt forskjellige meninger rundt det også, men for noen har det fungert bra..

Link to comment
Share on other sites

*Bruker dere plasser som der er kjent ved eller bare jakter dere på tilfeldige plasser?

 

Jeg jakter bare på åkrer. Kjører forbi i løpet av sommeren for å se om jeg ser noe aktivitet. Ellers jakter jeg på jorder i nærheten av hi eller steder jeg har sett rev tidligere.

 

*Åssen vet du om det er rev der eller ikke eller hva er liksom et typisk "Tilholdsted" for reven?

 

Nyslåtte åkre er generelt et bra sted å se etter rev. Min erfaring er at det er bra om det er noe skog i nærheten.

 

*Liker den seg nærme veien?

 

Min erfaring er at den ikke ser noe problem med å krysse vei eller til og med gå langs vei noen steder. Men å si den liker seg der er nok vanskelig å si. Skal ikke jakte på veien uansett, så det spiller vel liten rolle om den liker seg der eller ikke.

 

*Er den redd biler feks.?

 

Jeg har sjelden sett rev reagere noe særlig på lyden av bil som kommer kjørende, med mindre den er i veien eller skal over, men stopper du opp er det en annen sak.

 

*Liker den seg i skauen bak gårder?

 

Bak, foran, rundt... Siden den ofte finnes i kulturlandskap finner du som oftest rev i nærheten av gårder.

 

*Er det bra sjanse for at jeg klarer å få lokket inn en rev med enten : Dan Thompson PC1, tysk kaninskrikfløyte, psycho tweety eller buttolo fløyta?

 

Jeg har brukt psycho tweety og pc1, i tillegg til red river bandit. psycho tweety var litt vrien å få til i starten, men når man skjønner det er den grei. Har lokket inn rev på psycho og red river bandit. ellers bruker jeg musepip.

 

*Og når bør jeg sette meg ned å lokke og hva slags plass?

 

Jeg jakter hovedsakelig i skumring og grålysning. litt trælete på denne tiden, men ca fra 2100-? og fra rundt klokka 0200-?

Setter meg i åkerkanten med vinden i ryggen på steder hvor det ikke er altfor langt til neste åkerkant eller skog.

Eller jeg kan legge meg ute på åkeren med 2fot og lokke. alltid prøve å holde lavere profil enn terrenget rundt.

 

EDIT: er det noe lurt å sitte med ryggen til skogen? mtp. at den kanskje lusker seg rundt "Lyden" og kamuflerer seg i skogen og holder et øye ed meg?

 

Reven beveger seg så den får vinden i nesa, så det du skal tenke på er hvilken vei det blåser og plassere deg deretter. prøv å plasser deg så den må komme ut på åkeren for å få vinden i nesa. det gir deg tid til å skyte før den får ferten av deg. får den ferten vil du nok få se hvor fort rev kan løpe.

 

Og er det noe vits med camo vis man sitter på et jorde og ikke inntil skogen?

 

Selv bruker jeg jaktdress med realtree løvcamo mønster, men det er mest fordi det var den dressen jeg hadde råd til der og da :mrgreen::roll: den funker gull. en kompis av meg jakter gjerne med svart olabukse og mørk blå hettegenser, og mener det ikke er så viktig på denne ti'a bare man har mørke klær. han skjøt omtrent 20 rev på denne ti'a i fjor, så er vel noe i det han sier :roll:

Link to comment
Share on other sites

Blei 4 rev på i natt. Hadde lomma full av fløyter, men kun musepip sak blei brukt. Å selv den hadde nok ikke mye å si over utfallet. Får prøve igjen imorra. Da med fløytene =). Men visst noen kan lage lydfiler eller videoer med forskjellige lyder dere bruker med fløytene deres hadde vært supert. Æ har ikke peiling hvordan d skal låte.

Link to comment
Share on other sites

r7k4xz.jpg

 

Denne datt første natten av revejakta etter 5 min lokking med tysk fuglefløyte. Kom helt inn på 5 meter og spurtet avsted igjen, den gjorde heldigvis en stopp på 50 meter og da fikk den en V-max fra min nye 17 hmr. Det var som å slå av lyset, den ble liggende urørlig i smellen :D

 

Til deg hogstad7 så er det den skytestokken du skal ha, min gikk også i stykker (gikk ikke an å skru fast bena) men det var bare å åpne den å pusse litt på plastknotten som skal kile inni for å få bedre friksjon så har den fungert knirkefritt siden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har ingenting med lokking av rev å gjøre. Det er mange som spør mange spørsmål som er besvart mange ganger nå. Ta et søk og sjekk, ligger utrolig mye info her. Veldig lite gøy å lese i denne tråden (som er den jeg liker best på forumet) for tiden, da det står mye tull...

 

 

Men for å svare på et spm:

 

Ja musepip er greit å ha. Reven kommer veldig uredd mot deg. Ulempen er at den når ikke langt, du må derfor sitte lenge eller flytte deg ofte. Har inntrykk av at reven kommer innen 5 minutter med musepip hvis den er i nærheten. Husk at på i grålysningen og skumringen er reven ofte på jakt fortsatt så noen ganger kan det sikkert lønne seg å sitte lenge. Vanligvis sitter jeg ca 20 min pr. post med andre fløyter.

 

Har selv ingen erfaring med disse tyske fløytene.

Link to comment
Share on other sites

Har ryddet i tråden. Vennligst hold dere til emnet. Våpendiskusjoner kan tas i andre tråder. Har også tatt bort noe om åte. Vil anta at meningen med tråden er om lokking med feks fløyte. Åte blir derfor noe på siden, selv om åte for så vidt er lokking det og, men det er altså neppe intensjonen med tråden.

 

Mvh

ko-stens

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Har dere sett siste lokkejakt teaser på jaktogdvd.no sin blogg ?

 

Ser jo tydelig at det jukses stort med filmingen han lokker på en grønn eng og klipper inn en rev skutt på en åskam/harvet jordet.

 

Omgivelsene stemmer overhodet ikke med der reven er skutt, trist at han må jukse til seg slik på film.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...