Jump to content

Glock – En ærlig review


Wadcutter

Recommended Posts

Plastpistoler har kommet for å bli. Tidligere rykter, eller myter rundt plastpistoler og da spesielt Glocken har forsvunnet. I dag vet vi at plast (polymer) er minst like godt, eller bedre enn metall til å lage våpen av, hvert fall når det kommer til tjenestevåpen hvor vekt er en viktig faktor. De er ikke usynlige på metalldetektorer som Hollywood har gitt inntrykk av.

 

Hvordan står det til med Glock pistolen i dag, og hvordan har veien frem til i dag vært? Dette er noe av det vi skal se på i denne reviewen. Jeg skal vise hva som har skjedd med Glock pistolen fra den først kom ut, til den utgaven vi har i dag. Bruksområde, funksjonering, modifikasjoner og ammunisjon er sentrale tema. Målet med denne artikkelen er å gi deg et bilde av Glocken, så kan du selv gjøre opp din mening om du liker den eller ikke. Til de som har tenkt til å kjøpe en Glock, eller allerede har en Glock så håper jeg denne artikkelen kan gi nyttig informasjon og vise hvilke modifiseringer som kan gjøres - vis det er ønskelig.

Har du som leser noe å bidra med så setter vi alle pris på om du deler det med oss her på Kammeret.no

 

 

Historie

Glock historien begynte da det østerrikske forsvaret lyste ut en konkurranse i 1980 for å erstatte deres gamle pistoler. Kravene til våpenet var mange, med det ble primært fokusert på holdbarhet, sikkerhet, enkle krav til reparasjon og reliabilitet. Glock kom seirende ut av konkurransen, og ble lansert i 1982. Ikke lenge etterpå adopterte Norge og Sverige Glocken som aktivt tjenestevåpen, og etter det har det tatt av. Etter ti år hadde Glock solgt over 350 000 pistoler, og i dag selger de som aldri før. Spesielt i USA er pistolen så ettertraktet at det til tider er lange ventetider på leveranse.

 

Glock designet ble konstruert av Gaston Glock ved selskapet Glock GmbH. Selskapet hadde tidligere stor kunnskap om plastprodukter (polymer) og debuterte som våpenprodusent med Glock pistolen. Låsemekanismen for løpet (cam-lock systemet) er hentet fra designet til John Browning, tidligere brukt i Browning Hi-Power pistolen. Et solid og veldesignet låsesystem ble mikset sammen med innovativ design og polymer materiale. Resultatet ble Glock 17.

 

Fra 1982 til i dag har det skjedd flere endringer med designet, som etter min mening har gjort pistolen mye bedre. De viktigste endringene skjedde de 10 første årene, og de siste 17 årene har vi sett mer overfladiske endringer for å gjøre pistolen mer attraktiv, og ikke minst mer taktisk. I dag har vi fjerde generasjons Glock. La oss ta en titt på de ulike generasjonen og se hvilke endringer som har blitt gjort. Endringer som ble gjort mellom de ulike generasjonene er omtalt sammen med den nye generasjonen.

 

GlockGen1.jpg

Bildet viser en Glock generasjon 1.

 

GlockGen2.jpg

Bildet viser en andre generasjons Glock.

Forskjell fra 1 generasjon:

Satering på grepet.

Sleiden har fått et vinklet kutt ved utkasteråpningen for å sikre bedre ekstraksjon av tomhylse.

Rekylfjæren ble én enhet, og kan ikke lengre demonteres i enkelte deler.

Forbedret magasin med innvendig stålramme.

Serienummer gravert i stålplate på rammen.

 

GlockGen3.jpg

Bildet viser en tredje generasjons Glock.

Forskjell fra andre generasjon:

Ny ramme med plass til de enkelte fingrene, samt en rail til å montere tilbehør som laser og lommelykt.

Større låseblokk med ny bolt gjennom rammen

Indikator for ladd kammer (kan byttes ut på tidligere modeller)

Ny koffert til oppbevaring.

 

GlockGen4.jpg

Bildet viser den nye fjerde generasjons Glock

Forskjell fra tredje generasjon:

Ny ramme med forbedret grepsflate.

Smalere forsikte

 

Glock har nå også begynt å tilby pistoler med annen farge på rammen. Stilig!

large_glock_17_with_tac_light.jpg

 

Tekniske data

Ta det helt med ro, jeg skal ikke gå gjennom de tekniske dataene til alle modellene. Vi skal se på Glock 17 og vise til en oversikt over tilgjengelige modeller i ulike kalibre.

 

Virkemåte: Rekyldrevet

Vekt: 625 gram

Lende: 186mm

Høyde: 138mm

Sikte: Faste. Ramme bak med prikk foran.

Siktelinje: 165mm

Avtrekksvekt: 2.5 kilo (5.5 lbs)

Magasinkapasitet: 17+1

Sikring: Glock Safety Action

 

G17FieldStrip.jpg

Bildet viser en G17, såkalt feltstrippet.

 

Glock designet har ingen vanlige manuelle utvendige sikringer som vi finner på de fleste andre pistoler. Likevel er det tre sikringer som virker sammen i et system. På avtrekkeren sitter det en mekanisme som gjør at den ikke kan presses inn, med mindre hele avtrekkeren blir klemt på. Det hindrer at pistolen går av vis avtrekkeren skulle bli dratt inntil noe.

Tennålen har også en sikring som blir deaktivert når avtrekket blir tatt. En liten bolt blir dyttet ut av tennålkanalen ved avtrekk, og sikrer derfor at tennålen ikke kan nå tennhetta om ikke avtrekkeren er klemt inn. Pistolen kan derfor ikke avfyres ved fall og støt. Den siste sikringen ligger også i tennålen. Når avtrekket tas, fullføres oppspenningen av tennålen. Tennålen har derfor ikke nok kraft i seg selv (uten å bli spent opp av avtrekket) til å få tennhetta til å gå av. Disse tre sikringene blir deaktivert ved avtrekk, og gjør Glocken fri for vanlige normale sikringer. Den beste sikringen er alltid å ha fingeren unna avtrekkeren inntil du har bestemt deg for å skyte!

 

Glock leverer pistoler i flere størrelser til ulikt bruksområde. For uten de vanlige modellene med normal størrelse tilbyr de kompaktversjoner og sub-kompakt (også kalt BabyGlock) versjoner. De leverer også egne modeller til konkurransebruk med lengre sleide for økt vekt og siktelinje (G34, G35). Tidligere het disse modellene L, som G17L

 

De ulike modellene, inndelt etter kaliber:

9x19 (Glock 17, 18, 19, 26, 34)

.380 acp (Glock 25, 28)

357 Sig (Glock 31, 32, 33)

10mm auto (Glock 20, 29)

.40 S&W (Glock 22, 23, 27, 35)

.45 ACP (Glock 21, 30, 36)

.45 GAP (Glock 37, 38, 39)

 

For å vise hvordan pistolen funksjonerer anbefaler jeg denne videoen.

 

Til militært bruk er det utviklet en full auto Glock (G18). En selektor bak på sleiden gjør det mulig å velge mellom semi og full auto.

 

800px-MarineCorpsGlock18.jpg

Bildet viser en G18 med påmontert skulderstokk.

For en demonstrasjon av G18 bør du ta en titt på denne videoen hvor de tester hvor mange skudd den kan ta før det går varmt.

 

Bruksområde

Glock er den mest brukte pistolen innefor politi- og militærsektoren i den vestlige verden. Kombinasjonen reliabilitet, enkelhet, vekt og pris gjør den til et førstevalg for mange. Presisjonen er også meget god. Mange her til lands kjenner Glocken fra tiden i militæret, og det var også mitt første møte med pistolen. Selv om Glocken først og fremst er et tjenestevåpen så byr den på kvaliteter som også er svært relevant i konkurransesammenheng.

 

Den største svakheten ved Glocken som konkurransepistol er den samme som fordelen den har som tjenestevåpen – vekten. Den relativt lave vekten gjør at rekylen blir større enn om vekten på våpenet hadde vært større. Pistolen er også relativt topptung som bidrar til munningsvipp. Avtrekket er også et såkalt ”tjenesteavtrekk”, og har derfor ikke de samme kvalitetene som et konkurranseavtrekk. Med trening mestrer du avtrekket, men det krever som nevnt trening.

 

Feltskyting

Innen feltskyting så er Glocken brukbar i Grovpistol, Militærfelt og Spesialfelt. Jeg sier brukbar fordi det finnes like mange meninger om hva som er best som det er skyttere.

Etter min mening er Glocken kun egnet i spesialfelt og militærfelt. BabyGlock (de små utgavene) er svært konkurransedyktige i spesialfelt. Til grovpistol finnes det andre pistoler som er mer egnet. Glock til militærfelt er ok, men også her finnes det pistoler som er mer tilpasset skyteformen.

 

Praktisk

I klassen Production er Glocken svært godt representert, med god grunn. Selv om det har kommet andre pistoler som er ”mer egnet” så er Glocken en trygg og god pistol for denne klassen. Det at pistolen ikke har noen manuelle sikringer gjør den enkel å bruke og én mindre ting å tenke på. Selv skyter jeg Glock i Production klassen.

 

Det å bruke Glock til Open klassen er ikke vanlig, men det har skjedd, og blir gjort. Det er kanskje ikke det mest fornuftige å gjøre, men alt skal ikke være fornuftig.

 

GlockOpen.gif

Bildet viser en Glock, modifisert til Open klassen

 

Morroskyting

Hvilken pistol er ikke egnet til morroskyting? :)

 

En artig kuriositet ved Glocken er at den kan skyte under vann (for de som har behov for det).

Det krever at du bytter ut koppene som holder tennålfjæren. Du kan se en video

av G19 som avfyres under vann.

 

Presisjon

Presisjonen er som regel bedre i pistolen enn i skytteren. Det samme gjelder for Glocken. Jeg har ingen benketester å vise til i denne artikkelen, men jeg kan fortelle om gode samlinger på de dagene hvor jeg har gjort en god jobb som skytter.

Siste aha opplevelse jeg fikk, var for noen uker siden hvor jeg testet en nyanskaffet Glock 26. 5 skudd på 25 meter på en snusboks størrelse, og det fra en pistol i lommestørrelse.

Den mest presise Glocken jeg har skutt er en Glock 21 i .45 acp. Den treffet akkurat hvor siktene peker, og det med blykuler og mantla kuler.

 

Det som ”stjeler” litt presisjon i Glocken er avtrekket. Når det først er mestret så sitter skuddene hvor de skal! Det er bra presisjon i Glock pistolene.

Jeg lenker ut til en kjent video av Hickock på youtube hvor han skyter en G23 på 230 yards.

 

Demontering

For at Glocken skal kunne demonteres må pistolen være nedspent. Det krever at det tas et avtrekk. Her har Glock fått mye kritikk, fordi en og annen tulling i ny og ne ikke husker å tømme pistolen før dette gjøres. Det er en selvfølge at pistolen er tom for ammunisjon når den ikke er i bruk, og spesielt når du skal demontere den, eller pusse den. Sørg hvertfall for å tømme pistolen før du tar avtrekket ved puss – så er det sakt.

 

Jeg skal ikke gå i detalj om hvordan den demonteres, for det er lettere å forstå ved å se denne videoen.

For en komplett demontering trenger du en liten punch eller skrutrekker for å dytte ut boltene.

Glocken er temmelig idiotsikker, så det er ikke mye feil du kan få gjort når du setter den sammen igjen, med unntak av to ting.

Slide lock platen har et spor i seg. Den delen kan faktisk gå inn begge veier. Den riktige veien er når sporet er bakover i pistolen. Jeg har skutt med delen feil vei (kjøpte en brukt Glock hvor den var montert feil vei), og pistolen virket fint, men det er ikke å anbefale.

Pinnen med fjær som går mot ekstraktoren kan også monteres feil vei. Det fører til at ekstraktoren ikke får nok kraft. Fjæra skal være i enden av sleiden, men pinnen mot ekstraktoren.

 

LockingDetent.jpg

Bildet viser slide lock plata med sporet rett vei, altså pekende bakover i pistolen.

 

Puss og vedlikehold

Her er det egentlig ikke så mye å si. Jeg har aldri hatt en funksjonsfeil pga en møkkete Glock, men etter ca 1000 skudd så begynner behovet for puss å melde seg. Min filosofi er at det er bedre å pusse én gang for mye enn én gang for lite.

Glocken fungerer helt tørrpusset så du trenger ikke ha mye olje under bruk. Skal den lagres lenge så bør alt oljes inn. Ellers bør løpet være tørt når det skal skytes. Det samme gjelder magasin. Rengjør magasinet med en tørr klut. Olje i magasin fanger bare opp støv og møkk.

 

Modifisering

Glocken er meget god rett ut fra esken og ”trenger” ingen modifikasjoner for å brukes. Det kan likevel være behov for å modifisere for å få mest mulig ut av pistolen i forhold til det bruksfeltet den skal brukes til. Eksempelvis kan det være en fordel å lette avtrekket til konkurranseskyting, eller bytte sikter vis det skal skytes på lange avstander. Spesielt i feltskyting kan mer presise sikter være en fordel når holdene blir lange eller blinkene små som frimerker. Du bør uansett tenke deg om én gang til før du gjør noen endringer – ordtaket ”if it ain’t broken, dont fix it” gjelder også her. Det er lite vits å modifisere bare fordi du kan. Ofte kan det være bedre å bruke pengene på ammunisjon til trening, ikke modifiseringer man strengt tatt ikke trenger.

 

Det fine med Glocken er at enhver person (helst uten ti tommeltotter) selv kan modifisere og bytte deler – uten hjelp av en børsemaker. Deler er lett tilgjengelig fra ulike websider til en hyggelig pris. Alt du trenger å vite for å modifisere din Glock er å demontere den! La oss se på de ulike områdene og hvilke modifiseringer som kan gjøres. Vi begynner med det viktigste, avtrekket.

 

Avtrekk

Før vi starter må jeg si en ting. Et Glock avtrekk er og blir alltid et Glock avtrekk. Har du lyst på et perfekt og nydelig avtrekk på 1 kilo så får du ikke det i en Glock. Det er mange aktører der ute som tjener mye penger på å love supre avtrekk i klasse med en konkurransetunet 1911, men felles for de alle er at det koster mer enn det smaker. Det kan dessuten føre til en del problemer om fjærer og avtrekksdeler tulles for mye med. Klikk, dobbeltskudd eller full auto er som regel resultatet når det byttes til alt for lette fjærer. Det du kan hente ut av avtrekket ved å gjøre det bedre, får du selv til med en slipestein og en del eller to.

 

Originalavtrekket er på 5.5 lbs (2.5 kilo). Til konkurranse er det en fordel med et litt lettere avtrekk. For å få det et så bra avtrekks om mulig må du finne frem en pussestein og file bort urenheter og polere opp kontaktflatene. Det bør ikke endres på noen vinkler. Vi snakker kun om å fjerne urenheter og polere.

 

Avtrekk.jpg

Bildet viser hvor det bør poleres, markert med rødt.

Trigger baren som får kontakt med connectoren poleres på oversiden.

Trigger baren som får kontakt med tennålsikringen poleres på oversiden

Trigger baren som får kontakt med tennålen bør poleres (kun kontaktflaten)

Tennålen poleres forsiktig hvor den får kontakt med trigger baren.

 

FirePinSafety.jpg

Bildet viser tennålsikringen.

Tennålsikringen beveger seg opp når avtrekket presses inn. Er det urenheter på overflaten blir avtrekket hakkete. Jeg har byttet denne på min G17 etter ca 5000 skudd. Delen kostet 60 kroner, så jeg gadd ikke å polere den opp igjen.

 

For å lette avtrekksvekten bør du bytte ut connectoren. De kommer i 5,5 lbs og 3.5 lbs.

Glock, Lone Wolf, Ghost og Scherer selger connectorer. De oppfører seg noe ulikt, selv med same vektklasse. Glock har et markant hardere parti i avtrekket før skuddet går. Wolf er lettere, og Ghost connectoren med avtrekkssopp er ”mykere” mot slutten.

Polering og bytte til 3.5 lbs connector er det beste du kan gjøre for avtrekket. Verken mer eller mindre. Jeg anbefaler IKKE å bytte tennålfjær.

 

Connectors.jpg

Bildet viser en Glock 3.5lbs connector, Wolf 3.5 lbs connector, og Ghost 3.5 lbs connector m/avtrekksstopp.

 

Har du lyst på den originale avtrekksvekten, men et renere avtrekk er det anbefalt å bytte til NY trigger spring (8lbs) og 3.5 lbs connector. Det gir et avtrekk på omtrent 5.5 lbs som originalavtrekket, men er mer jevnt.

 

 

Grep

Grepet på den nye 4 generasjons Glocken er helt nydelig. Det klistrer seg til hånden og gir nok friksjon til å kunne holde samme grep under lange skuddserier. For oss uten det nye grepet kan det være en fordel å legge til noe grip-tape. Spesielt første og andre generasjons Glockene får et mye bedre grep med litt modifikasjoner.

Grepsteip og gummigrep er å få kjøpt, men det beste og billigste er å legge på vanlig grip tape selv. Biltema selger anti-skli teip til 49 kroner for 10 meter. Den kan kuttes med en saks og tilpasses akkurat slik du selv vil. Den sitter også godt fast. Etter ca 3000 skudd sitter grip teipen jeg har på en G17 fortsatt like godt som når jeg satt den på.

 

G26GripTape.jpg

Bildet viser G26 med grip tape.

Jeg har lagt på grip tape foran på grepet da denne pistolen ikke ble levert med satering foran. En liten bit er også lagt på fremme på ramma for å gi meg et indekseringspunkt for høyre tommel.

 

Magasinutløser

Har du små hender som gjør at du ikke når magasinutløseren uten å endre grepet kan det være en fordel å bytte ut magasinutløseren – gitt at du faktisk har et behov for det, og at det ikke er begrenset av regelverket i den skytegrenen du bruker pistolen.

 

Wolf selger en forlenget magasinutløser, og det finnes magasinutløsere med en større overflate. Konkurranseutgavene (G34, G35) kan også leveres med en mer ergonomisk utløser.

 

Mag_Catches_and_Slide_Stop_Levers_Competition_Mag_Catch_L.gif

Bildet viser en magasinutløser beregnet til konkurransebruk.

 

Sikter

Trenger du nye sikter er utvalget stort. Den nye 4 gen har et litt tynnere forsikte, noe som i min mening gjør pistolen enda mer konkurransedyktig. De eldre siktene er grove og vanskeliggjør derfor det å skyte presist på små blinker. Du kan selvfølgelig skyte presist med de originale siktene, men det er lettere med konkurransesikter. Personlig har jeg valgt å beholde de originale siktene.

 

SightsG17.jpg

Bildet viser de originale siktene til en G17. Forsiktet er bredere enn bildet gir inntrykk av.

 

Løp

Original løpet gir god presisjon, så det er ingen grunn til å bytte løp med mindre du skal konvertere til et annet kaliber, eller løpet er utskutt. Du skal skyte mye før du trenger å bytte ut løpet (med mindre du skyter forsvarets ”miljøammo”). Løp med porting er tilgjengelig, samt lengre løp som kan gjenges opp vis det skal monteres lyddemper.

Lone Wolf leverer løp, ved siden av Glock selvfølgelig.

 

BarrelsG21G17G26-2.jpg

Bildet viser løpet til en G21, G17 og G26.

 

Ported_Barrels_LWD_Barrel_M_23_Conversion_to_9mm_Extended_2_Port_US_Only.jpg

Bildet viser et portet løp av Wolf.

 

Ramme

Til Glocken får du til og med etter markeds rammer og sleider. Selv har jeg ingen erfaring med dem, og jeg ser heller ikke helt behovet for å bytte. Mulighetene er der uansett for de som ønsker.

 

lwdmain.jpg

Bildet viser Wolf ramme og sleide

 

Tennål

Den originale tennålen virker helt utmerket! Det er kun teoretiske fordeler man får av å bytte til andre enn den originale tennålen. Mitt råd er derfor å bruke pengene på noe annet.

Skal du av en eller annen grunn skyte under vann (selv om det finnes bedre metoder for å fiske) bør du bytte til ”marine” spring cups (de to plastkoppene som holder tennålfjæren til tennåla).

 

Rekylfjær

Jeg har enda ikke sett en original rekylfjær gå i stykker, så jeg ser ikke poenget med å bytte pga holdbarhet. Skal du skyte svært hardt ladd ammunisjon kan det være en fordel å bytte til en hardere fjær. På samme måte kan det være en fordel å bytte til en lettere fjær om det skal skytes reduserte ladninger. Dette er en smakssak, men har du ikke planer om å skyte noe annet enn kjøpeammo eller ammunisjon med normale ladninger så tror jeg du bør satse på den fjæra som sitter i. Igjen er det ikke vits å bytte noe som allerede virker.

 

RecoilSpringG21G17G26.jpg

Bildet viser rekylfjæren til G21, G17 og G26. Legg merke til 2-stegs fjæren til G26.

 

Sleideutløser

Sleideutløseren er egentlig kun ment som en sleidestopp. Av funksjonsgrunner er de best å dra sleiden tilbake og så slippe den når du skal lade pistolen. Da sørger du får at hele sleidekraften blir utnyttet til å lade pistolen.

Vil du likevel bruke den til å slippe sleiden frem kan det være en fordel å bytte ut den originale til en ”extended” slik at den er lettere å nå eller få tak i. Personlig liker jeg den originale. Den er hard i starten, men blir litt lettere å manipulere når pistolen får kjørt seg inn.

 

SlideReleade.jpg

Bildet viser en extended sleideutløser med den originale til høyre

 

Ammunisjon

Glocken er ikke særlig kresen på ammunisjon og gir derfor skytteren valgfriheten til å velge hva han vil skyte. Noen få begrensninger har Glocken likevel. Materampen ved kammeret har en skarp vinkel som gjør at kula kommer relativt bratt opp fra magasinet og inn i kammeret. Kuler med flatnese kan derfor stoppe opp. Har selv opplevd dette med Glock i kaliber .40 med Magtech flatnese kule.

 

Glock pistoler i kaliber .40 S&W har også en tendens til å gi hylsa en bulk (som mange andre pistoler i .40). Dette kan fikses med å bruke en redding die som fjerner bulken i hylsa.

 

Når det kommer til kulevekt så har jeg aldri hatt funksjoneringsproblemer med kjøpeammo. Det å lade til Glocken er også relativt rett frem, men jeg har et par kommentarer. Min G17 begynner å få funksjoneringsfeil (mateproblemer) når faktoren kommer under 130. 124 grain kule med en faktor på 126 viste seg plutselig under en konkurranse (selvfølgelig ikke på treningen før) å mate dårlig. Nå lader jeg til faktor 130, fri for funksjoneringsfeil.

 

Personlig liker jeg å skyte tunge kuler i moderate hastigheter. De gir en mildere opplevd rekyl. De lette kulene gir en alt for kjapp rekyl som gjør at jeg bruker lengre tid på å få forsikte ned igjen. Favorittladningen til G17 er nå; Frontier 147 grain, 3.5 grain VV 330, Federal SP hette med en OAL: 28mm. Denne ladningen gir 879 fps og en faktor på 130. Maks avvik på ladningen er hele 3 fps 

Jeg bruker den originale rekylfjæren. Etter flere tusen skudd har den begynt å bli slakkere, og er derfor prefekt til litt svakere ladninger.

 

Det å skyte blykuler er fullt mulig i Glocken, selv om mange sier noe annet. Jeg har kun testet bly i G21 (45acp), men med godt resultat. Det eneste negative med bly er blystøvet som legger seg rundt i pistolen. Spesielt under ekstraktoren legger det seg mye bly, og det må pusses bort i ny og ne.

 

Nettbutikker

Skal du shoppe etter Glock deler kan du glede deg  Spesielt i USA finnes det flere nettbutikker som selger deler til en svært hyggelig pris. Frakten er også billig når det sendes som vanlig post. Handler du for under 200 kroner blir det heller ingen toll på pakken inn til Norge. Kjenner kammerbrukerne til andre gode nettbutikker enn de jeg har listet opp så er det bare å si ifra.

 

http://www.topglock.com/

http://glockparts.com/

http://www.glockmeister.com/

 

Da er det på tide å avslutte denne artikkelen. Det er vanskelig å gi en konklusjon på artikkelen, for det finnes så mange ulike modeller og bruksområder. Jeg har hvertfall stor glede av å skyte med mine Glock pistoler. For mer informasjon om Glocken anbefaler jeg å lese Gun Digest boken om Glock. Der står det meste av informasjon. Youtube har også flere videoer som kan være interessante for de som ønsker enda mer informasjon.

 

Vi ses på skytebanen!

Wadcutter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjempeflott tråd Wadcutter, eg er ikkje ekspert på pistol, men det ser ut til at du kan både det eine og andre om denne pistolen iallefall. :)

 

Eg må sei at eg var med på å bytte ut Walther P38`en med Clock i militæret, var stasjonert på våpenlager og testa begge pistolene, eg blei aldrig fortrolig med Glock`en, men at det er ein pistol som er god til sitt bruk, det er det.

Og etter dei modifiseringene som du viser på dei forskjellige modellene, så ser eg at det har skjedd ein heil del, sidan slutten på 80 tallet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra Wadcutter! Jeg venta på denne tråden :wink:

 

Det er mye surr med den nyeste versjonen av Glock, mange sier at det ikke finnes noen "4 gen." Pistolen heter vist Glock 17/22 RTF (Rough Texture Frame) og er en spesialversjon slik som .45 Glock SF "short-frame" aka. "still fat" :lol:

Glock har heller ikke stoppa produksjon av 3 gen. og kaller ikke RTF 4 gen.

Men mange andre kaller den det :)

 

Gleder meg til min Glock 19 OD kommer, hadde egentlig prøvd å bestille inn Glocken for en mnd. siden hos sss.no, men når jeg ringte nå hadde dei ikke hørt om det og leveringstiden på OD var 6-8uker. Påan igjen :(

Jeje, 4uker igjen uansett på A-tec demperen til Glocken, skal prøve meg på en liten review på den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Testet en G17 RTF på Lørdag eller Søndag, var meget godt grep, faktisk bedre enn 3rd gen.

Denne var levert med ny ramme, men gammel sleide, eieren visste ikke hvorfor.

 

Synes uansett den gamle glock'en ser bedre ut enn de nye RTF'ene.

 

 

Må forøvrig berømme tråden, som mange har gjort før meg. :D

 

Kan også nevnes at bl.a tommelhyllene var et grep som ble gjort for å få eksportert til USA, da USA hadde (har?) en haug med krav.

 

Tommelhylllene skulle få pistolen til å gå igjennom som pistol med anatomisk grep. Mener at en av de tre sikringene også var en del av

prosjektet med å få eksportere til USA, men husker ikke hvilken.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra innlegg :-) Jeg er svært godt fornøyd med min G17 (4) som er min femte 9mm.

 

På Sluttstykket ble jeg kjent med Kens Glockside. Etter det jeg lærte der, er jeg i stuss vedr bildet av din 3. generasjon. Er ikke det også en 4. gen?

Link to comment
Share on other sites

meget bra tråd:)

 

Til info så heter glocken: glock 17 RTF2. den har kallenavn gen. 4. generation 4 kommer neste år. sett ett par "reklamer" på nett der det står gen 4.. 2010. Mye sladder på amerikanske forum at dette blir med utskiftbare grepsplater for å tilpasse grepet til de forskjellige skytterne. som det H&K P30, S&W M&P og andre har

 

RTF2 i europa og usa er forskjellige. i usa har sleiden fiskeskjell mønster som skal være ganske så godt utfra hva jeg har lest og i norge er vi stuck med den vanlige sleiden. dette fikk jeg bekreftet hos Safety& securitynår jeg kjøpte min glock og lurte på dette selv.uck med den vanlige sleiden. dette fikk jeg bekreftet hos Safety& securitynår jeg kjøpte min glock og lurte på dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Takk jeger Bom etc....

 

En ode til GLOCK (og POD)

 

GLOCK er fint, og glock er bra

Derfor vil jeg mange GLOCK'er ha

GLOCK 1 og 2 og 3 Ja, de er i mitt hus

og min beundring den er nesegrus

 

Fine sleider på plastikk ramme

Gjør seg slettes ikke til noen skamme

Snodig avtrekk, ja det får så være

Den som vil treffe, får se å lære

 

Fine dimper og rare ting kan man også få

Spennende, som man bare kan sette på

Ikke alle like lure

Men de er for dem som lett blir sure

 

Hylster i plastikk er også greit

Og billige, det er jo ikke teit

Til praktisk, felt og andre ting

Av og til sier Popperen "Ping"

 

Men tante politi er ikke alltid grei

Når jeg ba så pent om flere sa hun NEI!

"Denne søknaden må vi avslå med en eneste gang,

- Du trenger slettes ikke flere ting som sier Pang"

 

O' stakkars meg, mitt hjerte blør

Og jeg som ikke som de slemme gjør

Ikke peker jeg på andre med min pistol

Jeg lader heller patroner på min stol

 

Ikke er jeg heller særlig farlig

Med min GLOCK jeg bommer snarlig

Men jeg liker så godt det som smeller

Ja, for meg så er det nok det som teller.

 

Å sitte på mitt laderom

Ja det er det jeg bryr meg om

Kose meg med leamikk og krutt

Å lade fine patroner med årntli futt.

 

Alt for sjeldent er jeg ute å skyter.

Tiden i fra meg den bare fyker

Men flere kalibere det vil jeg gjerne ha

Da kan jeg nemmelig på laderommet ha det bra

 

Men om jeg trener kanskje mer

Så skal vi høre tante si "Fler?

om du har kort i din hånd

som viser at du har den rette forbunds ånd!"

 

Medlemskap av mange slag

De har jeg allerede i dag

NSF og NFPS, DFS og SWS

Der finner du meg i mitt ess

 

Så en liten GLOCK til i .357 sig

Det hadde verdt skikkelig digg

Og kanskje en litt stor i 10 millimeter

Så jeg ikke ligger etter for de som på .45 sleper

 

Jeg tror jo det at det finns de som er slemme

Som kjøper pistol for så medlemskap å glemme

Det finns nok de med skumle tanker

og de som kanskje vil rane banker

 

Men tante og Pod nå må dere høre

Jeg vil ikke med slikt ha noe å gjøre

Så kanskje en GLOCK, bare en til

så lover jeg å være skikkelig snill

<--->

Hassel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

I helsike! Nå fikk JEG en definitiv interesse for denne tupperware saken! En interesse som jeg har klart å undertrykke i mer enn 10 år. Og jeg som er 1911 mann! Wadcutter - hva har du gjort??! :shock::D

 

(Utrolig bra review! Slik vil vi ha mer av!)

 

Den "Glock ODE'n", fungerte den?? :)

Link to comment
Share on other sites

En ting litt på siden: Hvorfor brukes Glock så sjelden av høyt prioriterte spesial styrker?

Hvorfor velger f. eks de norske spesialstyrkene USP i stedet, og US Navy Seal SIG P226 etc.

Glock burde jo være et ypperlig våpen til spesial styrke bruk med sin robusthet og pålitelighet??

Disse gutte har jo så mye skyte trening at avtrekket ikke burde være noen stor utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder avtrekket på Glock, så kan man "jukse", enten fra første skuddet (ser ikke pent ut), ved å holde inne avtrekkeren før du slipper sleiden frem, for så å slippe den sakt ut til du merker et lite klikk, for deretter å klemme inn avtrekkeren igjen. Eller ved å holde avtrekkeren inne etter første skuddet, og gjenta prosedyren.

 

Dette virker visstnok fordi man omgår tennålssikringen, og dermed får et jevnere og lettere avtrekk...

Link to comment
Share on other sites

Til baneskyting under kontrolerte former og null stress kan nok jukseavtrekkmetoden benyttes(slippe ned sleide med avtrekker inne) men anbefaler ikke noen å prøve på dette da det fort kan gå galt. Metode nr.2 derimot går fint ved litt trening, reduserer avtrekksvandringen mye.

Link to comment
Share on other sites

Interarms i Porsgrunn skal ettersigene ha gode priser og RTF'en som jeg regner med du betegner som 4th gen.

 

Har sjekket med de, de hadde inne, men de skulle ha 7000 for den.. :shock:

Nei, leter nok litt til før jeg kjøper...

 

Kjøpte en Glock 17 til jul hos Pedersens Vaabenlager i Krs til en hyggelig pris syns jeg....

Link to comment
Share on other sites

En ting litt på siden: Hvorfor brukes Glock så sjelden av høyt prioriterte spesial styrker?

 

:mrgreen: Fordi det er de lavt profilerte spesialstyrkene som teller, de du ikke har hørt om. :wink:

Er det skikkelig spesiell-spesial så er det ikke noe som heter "Vi bruker sånn". Du får det er god med, og føler deg mest komfortabel med. Har sett flere eksempler på den formen for utdelig av våpen, selv her i landet.

Link to comment
Share on other sites

En ting litt på siden: Hvorfor brukes Glock så sjelden av høyt prioriterte spesial styrker?

 

:mrgreen: Fordi det er de lavt profilerte spesialstyrkene som teller, de du ikke har hørt om. :wink:

Er det skikkelig spesiell-spesial så er det ikke noe som heter "Vi bruker sånn". Du får det er god med, og føler deg mest komfortabel med. Har sett flere eksempler på den formen for utdelig av våpen, selv her i landet.

 

Joda, når du sier det, så er det nok mye sant i det der. I USA er vel også 1911 fremdeles temmelig populær blant noen av disse. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til Hassel .. din navnebror (Sven) Hassel skrev " Døden på larveføtter" - har vi her Døden på verseføtter? :) Artig dikt i alle fall ;)

 

Jeg hadde gleden av å bruke Glock i Hærens sanitet i 89/90. Hvilken av disse modellene er det sannsynlig at vi var utstyrt med ? Ville vært artig å vite

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Metode nr.2 derimot går fint ved litt trening, reduserer avtrekksvandringen mye.

 

Det å ikke slippe avtrekket helt ut, men bare føle "klikket" på avtrekket er vel std prosedyre?

Ble iallefall indoktrinert med dette i mine glock-dager.... :lol:

 

Mener det også står endel bra tips her: http://www.glockfaq.com/content.aspx?ck ... hnique_101

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gleden av å bruke Glock i Hærens sanitet i 89/90. Hvilken av disse modellene er det sannsynlig at vi var utstyrt med ?

Mvh Langlo

 

Mest sannsynligvis 1. gen G17 med det såkalte "pencil barrel" vil jeg tro.

Høres ut som løse tiere i en vasketrommel når den ristes på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørsmål. Er nok ikke bare tekniske og taktiske hensyn som avgjør hva man velger. Hvorfor ble det akkurat en HK til vårt politi, og ikke Glock f.eks? Mye rabalder rundet den "deal'en".

 

Fordi våpnet skal passe alle mulige og umulig brukere samt kunne bruke ekstrautstyr. HK P30 har grep som kan tilpasses bruker og pictany rail (Glock har sin "egen" rail). Pictany rail er så utbredt at så godt som alle lykte- og laserleverandører har produkter som passer direkte uten bruk av adapter. Betjening av hendler mv kan skje med hansker på.

Link to comment
Share on other sites

En ting litt på siden: Hvorfor brukes Glock så sjelden av høyt prioriterte spesial styrker?

Husk at det er ofte stor forskjell på hvordan våpen blir vurdert hos forskjellige væpnede styrker. Det amerikanske forsvaret er ikke så veldig glad i Glock, blant annet fordi dem ønsker å ha en synlig hane på sine tjenestepistoler.

Link to comment
Share on other sites

 

Den "Glock ODE'n", fungerte den?? :)

Tja..

jeg har vel på det meste hatt ervervstilatelse på fem -5- glocker. Men to av dem forsvant i det stor brekket hos Vinge våpen for leeeeenge siden, før jeg fikk kjøpt dem. Så det meste jeg har hatt rent fysik er 4 glocker på en gang. (og da en .22 conversion komplett med ramme)

Men så fikk jeg ny diller, så nå er det ruger som duger.

 

(pokker det minner meg på at jeg har glemt å legge ut ruger SR9 Reviewet mitt)

Enda en ting til notatboka

:shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvordan er presisjonen i Glock 17? Skøyt med en i sta som hadde elendig presisjon, er dette representativt for

Glock 17 eller var jeg uheldig...?

 

i starten skoyt jeg badeball samlinger på 20 meter med glock 17 min. tok 2500 skudd for jeg fikk snusboks samling på dem. :D

 

har provd den i en ransom rest og da var samlinga nesten hull i hull på 25 meter. 3,5 cm var samlinga med hjemmelading

 

har soknad inne til behandling så får se om det blir en glock 26 på vårparten også 8)

Link to comment
Share on other sites

Brukte avtrekket ved å holde avtrekkern inne etter skudd og slapp sakte frem til det sa klikk, så dødgangen i avtrekket blir mye mindre. Skyter vanligvis en del bedre enn det jeg gjorde med Glock... :?

 

Artig våpen forøvrig, avtrekket er annerledes enn andre våpen, men interessant :)

Link to comment
Share on other sites

8) Har ennå til gode å høre en som (seriøst) klager på presisjonen til Glock-pistolene.. Det er som regel skytteren som gjør en dårlig jobb med et våpen som er spesiellt båre i avtrekk og rekyl. Jeg har selv en G-26 og den også går hull i hull på 25m, men med MEG bak avtrekkeren (og konkuransenerver) kan jeg faktisk klare å bomme på skiva på 25m!! På gode dager har jeg selfølgelig en 30mm samling på 25m. :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Faen og jeg som akkurat har kjøpt en Glock 17 :lol: Så jo veldig bra ut den Gen4, men den doble rekylfjæra kan man vel putte i hvilken som helst Glock...

 

Og etter å ha sjekket litt på nettet viser det seg at det går ikke!!! Det er flere deler som ikke lar seg skifte mellom :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...