Jump to content

Hvilken 1911, og hvilke modifikasjoner kan jeg gjøre selv?


evert

Recommended Posts

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

takk til john doe #1, for påminnelse om Dan wesson. jeg har ikke sett pistolene her i landet, men amerikanske tester finnes. hvis noen har ERFARINGER de har lyst å dele om en 1911 produsent jeg ikke har nevnt, eller har noe å tilføye om de jeg allerede har nevnt, er de hjertelig velkomne til å skrive noe om det her.

f.eks troverdig info om hvilke colter som er bra satt sammen fra fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

I en tråd som heter hvilken 1911 og hvilke modifikasjoner, handler det om 1911 og modifikasjoner av denne modellen, så kan det synses og menes hva man vil og ageres derettet i trådtypen" hvilken pistol er mest egnet til dette og hint"... ;)

 

Så holder vi oss til å diskuterer trådens emne... :D

 

Rent personlig har jeg hatt en Series 70 45 ACP oppbygd av Per Høidal i hine hårde dager, og på kalde, mørke vinter kvelder angrer jeg på at jeg solgte den, og av og til får jeg lyst på en ny.

 

Hitill har jeg klart å holde meg til "Funksjon over Form" og skyter G17 men av og til er lysten til å leke med Meccanosett for voksne, med dyp blånering, Bomar sikter og passende lærvarer nesten uoverkommelig....:shock:

Link to comment
Share on other sites

Habiliteten til undertegnede kan selvfølgelig diskuteres, dersom noen mener det jeg skriver ikke kan taes for god fisk pga dette kan bare la være å lese.

 

Uansett, STI er racing. De har høg kvalitet, og er ferdig modifiserte rett ut av boksen. STI har både trdisjonelle singlestack pistoler og modulære høgkapasitetspistoler på 1911 lest (hicapen kaller de 2011) og det burdte finnes noe for enhver smak i sortementet.

 

STI har de siste åree vokst svært fort, og noen hevder dete har medført lavere kvalitet på pistolene en tidligere. Personlig har jeg håndtert rimelig mange slike, og må si det ikke har vært stort å sette fingeren på normalt sett, men et par blåmandagsmodeller har det vært. Disse har stort sett hatt småfeil på finishen, og en (min egen faktisk) hadde bittelitt kort link. Set ut i fra antal pistoler jeg har hatt fingrene i syns jeg statestikken her er helt grei, og kan varmt anbefale dem. Mere info kan finnes på http://www.stiguns.com

 

Disse pistolene brukes mye i praktisk skyting, og går hundretusenhvis av skudd uten slitasjeproblemer. Er pipa utskutt skifter du den i en ny, resten er like fint.

 

På generelt grunnlag, er det et par ting jeg selv altid gjør med en ny 1911/2011 uavhengig av produsent, det er å sjekke låsinga på pipa (hende de har litt korte lenker), få finjustert avtrekket og pinne sleidestopp og beavertail. Dette er operasjoner som gjør livet litt bedre for lite penger, og det er enkelt og billig å få det fiksa.

 

Etter min mening er det i det norske markedet i dag ingen andre singlestacker i samme kvalitet som STI, og av hicap er det bare SVI som er i samme liga. Av produsentene på andre siden av dammen, er STI i samme leie som Les Baer og de dyre Kimberne.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

vel, jeg kan gi en god grunn, og mange middels grunner, og mange følelsesmessige.

min gode er grep, for mange gir 1911n et av de beste skaftene å holde i.

for min del er sig sin 220-serie(226,228+++) et av de verste grepene jeg vet, men smaken er som det du vet, og sånn bare er det!!!

 

Kjøper den. :)

Link to comment
Share on other sites

slik jeg ser det; det er mange der ute som forlanger masse penger for sin velbrukte Colt eller Springfield... jeg er i markedet for en 1911 singlestack og jeg ser at den hyggelige prislappen på en STI Spartan fra Scanarms er kr 5900.00 blanke norske kroner. Gir den en virkelig 1911 følelse(??) - og det er masse følelser innvolvert i en 1911 singlestack og jeg vil ha den følelsen som jeg får fra en Colt eller Springfield; får jeg den følelsen av og eie en "ekte" 1911 hvis jeg kjøper en slik og ler rått av prisnivået som eiere av tidligere nevnte produsenter??

 

Skulle gjerne ha tafset litt på en Spartan før jeg eventuelt kjøper en....men det er svjv ingen Spartan i Bergen (BSK)...

 

Er en Spartan ferdig ut av esken... eller må jeg bruke masse penger slik at den blir bra...??

 

Scanarms er jo ikke flink å svare på e-post da, har sendt en forespørsel til en av de ansatte for nesten en uke siden ang. pris på en Glock 17, har enda ikke fått svar....

Link to comment
Share on other sites

Av produsentene på andre siden av dammen, er STI i samme leie som Les Baer og de dyre Kimberne.

Jeg har ingen erfaring med Kimber, men jeg har lest så ymse om det merket. Er det riktig at Kimber (i hvert fall tidligere!) har hatt litt problemer med kvaliteten. Er det bare en urban legend, en fjær som har blitt til fem høns e.l.? Jeg synes nemlig Kimberene ser riktig så fine ut ...

Link to comment
Share on other sites

takk dk!

forresten, ghillie her på forumet (han sløser ikke alle pengene sine på pistoldeler, og har derved råd til digitalkamera)er herved utpekt til å hjelpe meg å ta noen bilder som vi kan legge ved dette herre, så det er litt lettere å forstå skriblingen min- ghillie, hvor er du??!

 

Her er jeg..

Vi mekket jo rare ting senest igår. Tror resultatet blir veldig bra. Kanskje legges det ut her?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Glimrende lesestoff Evert! Jeg inrømmer at enhåndsskytevåpen aldri har fenga meg, men denne saken gir meg havesyke! En kongsbergprodusert 1911 er helt sikkert greia for meg.

Hvis noen kunne tenke seg å dra meg med på en pistolbane og la meg få prøve en sånn ville det vært meget hyggelig.

 

(nye prosjekter er jo akkurat det jeg trenger nå.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

"Uansett, STI er racing. De har høg kvalitet, og er ferdig modifiserte rett ut av boksen."

 

De fleste har kanskje det :D

 

Jeg kjøpte en nettopp - og avtrekket var krypet og fælt (samt en halv kilo for tungt).

Den feifunksjonerte med Fiocchi og Mag-Tech en rekke ganger.

 

Heldigvis har jeg en venn som er dyktig med 1911 (og det meste av alt) - så når den kommer tilbake, antar jeg at jeg vil bli fornøyd.

 

Presisjonen var upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne tråden, eller 1. innlegget (når det en gang blir ferdig oppdatert!) ser ut til å fortjene å renskrives med bilder og legges ut som en PDF-fil for fremtidig bruk.

 

At Evert tar fatt på en så stor jobb, er bare å ta av seg hatten for. Om vi utnytter nettets mulkigheter her, og redigerer inn eventuelle gullkorn fra noen av oss andre i det ferdige åndsverket, kan dette bli Det Siste Ord om 1911 etter hvert!

 

Flott tiltak!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...
Av produsentene på andre siden av dammen, er STI i samme leie som Les Baer og de dyre Kimberne.

Jeg har ingen erfaring med Kimber, men jeg har lest så ymse om det merket. Er det riktig at Kimber (i hvert fall tidligere!) har hatt litt problemer med kvaliteten. Er det bare en urban legend, en fjær som har blitt til fem høns e.l.? Jeg synes nemlig Kimberene ser riktig så fine ut ...

Ja!kimberne er riktig fine,kjøpte meg kimber nå i vinter,jaktdepotet.Rett ut fra esken,går det bra.Veldig bra pressisjon.Har ikke hatt noe feilfunsjonering,holder på med prøveladinger,230 gr partisan fmj 45.Mottagelig fra andre kimbereiere cal 45,som har gode ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Merklig att noen kan sammenlingne Kimber og STI med Les Baer! Les Bar ligger i en annen divisjon, i alt fra stål i ramme/sleide, alle deler er høykvalitets deler og satt sammen av en våpensmed! Nei, dette er ikke sammenlingbart overhode! Men for all del, Kimber lager bra pistoler dem, men det er ikke på Les Baer sitt nivå! Ville heller kjøpt en av STI sine 1911 utgaver en Kimber, selv om STI ikke fungerer så bra ut av esken!

Link to comment
Share on other sites

Ha ha 8)Det Siste Ord om 1911

 

Det tror jeg ikke noe på.

Det er en; never ending storry :mrgreen:

Det er alltid noen "nyfrelste" som skal oppdage kruttet på nytt.

 

Har som mange andre en 1911 i skapet, en Gold Cup, som etter dagens krav for meg er : litt for slarkete og dårlig pressisjon i.

Men er med på banen et par ganger i året når jeg "må" skyte litt 45

Link to comment
Share on other sites

Har selv nettop kjøpt meg en springfield 1911 i 9mm av en bekjent.. fikk med komplett dillon ladepresse+en del 1000 skudd til den nette summen av 3 lapper så jeg måtte bare kjøpe der :mrgreen:

Pistolen er brukt til praktisk skyting å har litt for lett avtrekk+ at det er montert kompensator på den så er litt å gjøre med den før jeg kan bruke den til felt skyting :?

Er vel litt spent å se åssen presisjon det er i den,men dør ikke hvis den ikke er for bra :roll:

Har vel egentelig knapt betalt for ammo,og presse her så pistolen var jo bare ett pluss å få med :mrgreen:

Uansett gleder jeg meg til å få denne på bana for testskyting(venter på papirene enda) :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ah, denne tråden vekket opp gamle instinkter i meg og fikk meg til å lete opp "familieklenodiet" til høvdingen, en Springfield Custom .45! Eneste pistolen jeg har skytt 5 skudd i ett stort raggete hull med på 25 meter! Springfield brukte Nowlin løp i disse pistolene og denne ble produsert i 1993. Akkurat pusset den, har nok ikke vært brukt noe de siste 10 årene! Gjett om den skal prøves til uka :mrgreen:

 

Denne tråden trenger bilder!

img4813.jpg

img4814.jpg

img4815.jpg

 

Hva er verdien på en slik pistol idag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter fortsatt og irriterer meg over hvor trege State department er i og behandle export tilladelse :evil:

Venter på en Springfield Operator :wink:

 

Kan du lage en tråd om organisering og fremgangsmåte for å handle våpnet, gjerne med priser, ventetider, navn på US FFL-forhandler og eksportør.

Link to comment
Share on other sites

som er litt vanskeligere å forstå(ihvertfall for meg) men som jeg har sett forklart flere steder er linken.

1911n er bygget for at patronen skal mates inn i kammeret imens pipa er i "utlåst" stilling, men patronen vil jo under matingen skyve pipa forover. er linken for lang og en viss slark tilstede mellom sleide/pipe vil dette føre til at pipa svinges noe oppover tidlig under matingen, som dermed kan føre til denne forkilingen. å installere en kortere link er dermed en mulig måte å få pistolen til å ikke feilmate, men det må selvfølgelig sjekkes at en kortere link ikke skaper andre problemer.

 

Kortere link vil jo gi mindre låsing, noe som er ganske alvorlig hvis det er selv små feil i låseluggene i løpet eller hakkene i sleiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
-defekt utdrager.

utdrageren må ha veldefinerte vinkler og kanter, og øve nok press for å pålitelig kunne trekke med seg hylsene så de treffer utstøteren med riktig kraft, og på riktig sted.

Synes punktene om utdrageren var litt uklare.

Spørsmål:

Skal utdrageren holde en patron (45acp) fast hele veien bak til utkaster, uten at den skal dette ned i den tomme magasinbrønnen?

 

Jeg prøvde kjapt med ei tomhylse, og den ramla rett ned i brønnen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bitt i det sure eplet og sendt frem søknadspapirer på .45. Rett nok blir det en noe mindre utgave pga lovgivningen, men en eller annen form for småtricket/bobbet opp Commander for sivilpistol og antagelig en og annen milfeltløype skal inn i huset etterhvert.

 

Da er det store spørgesmålet, er det generell gyldighet for disse rammestørrelsene i Everts eminente førsteinnlegg ?? og hva er eventuellt å anbefale, generellt sett er jeg interessert i singlestack varianten men er ikke fremmed for å leke med tanken på en full metall double stacker heller, begge selvfølglig blånert...:mrgreen:

 

Ambisjoner utover det å ha det moro med noe mer estetisk en G-17 er det dårlig med, ergo droppes slikt som .38 super i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd med en patron, og den ramler rett ned i magasinbrønnen så snart den er fri materampen. Jeg har også observert at om jeg åpner den langsomt, så slipper den av og til på halvveien bakover.

 

Jeg er usikker på hvordan utdrageren skal holde patronen, men jeg antar at den skal låse ved å presse hylsa sideveis?

 

Oppdatering, bøyde utdrageren litt ved hjelp av en liten skrustikke og en 6mm ringnøkkel. Nå holder den hylsene, hele veien bak til utkasteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...