Jump to content

hvor godt går en std AG3 egentlig?


høggern

Recommended Posts

jeg har i dag på trening skutt en serie med AGen min som jeg tror må kunne avskrives som flax. 50 med 5 sentrum. liggende med reim. med std NM 60 ammo.

 

skjøt 100 på 10 ligg serien før, så både børsa og ammo går godt, men sååå godt?

 

har jeg hatt litt gullhår idag? (tror egentlig ikke den ammoen og den børsa går sååå godt....)

Link to comment
Share on other sites

Ag'en er bedre enn sitt rykte. Fikk en ubrukt AG fra våpendepot en gang som gikk skremmende bra. Etter timer med våpenpuss for å få av 30 år gammelt lagringsfett, bar det rett på skytebanen. Innskyting på 30 meter, en klistrelapp. 300 meter, 18 cm spredning med åpne sikter. Hadde det ikke vært for en litt i overkant stresset skytter, hadde jeg stått NAIS gylt medalje med glans. Fikk sølv da, så jeg sa meg fornøyd med det. Det litt triste er at den børsa gikk til skroting. Kun pga av manglende bajonettfestet... :? (ps. savner den børsa ja...)

 

Men for å komme med en konklusjon i ditt tilfelle, så har jeg troa på at forklaringen er en god skytter med en god dag på banen. Forøvrig syns jeg valvo mammut formulerer seg svært bra med 5 korte ord :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg nekter å tro at den ble skrotet, bajonettfestene detter jo stadig løs og nye blir montert med en enkelt settskrue etter det jeg kan huske. Jeg vet at jeg fikk nye bajonettfester et par ganger. Det er vel heller noen på depotet som har lurt deg, de ville ha god-børsa selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg nekter å tro at den ble skrotet, (...)

Jeg også håper på at den ikke ble skrotet, for det ville vært en uverdig skjebne for den børsa. Men jeg tror faktisk den ble skrotet. Grunnen til det er at da jeg leverte inn børsa ved siste mønstring, påpekte jeg at bajonettfestet var falt av på skytebanen og at jeg ikke oppdaget dette før våpenpussen. "Jaja," sa løyntnaten på våpendepoet, "da skrotes den." Når jeg spurte hvorfor den skulle skrotes pga manglende bajonettfeste fikk jeg til svar at AG'en skulle utfases, og at de skrotet så mange de kunne. Siste gang jeg såg børsa ble den slengt oppi en kasse sammen med andre blankslitte AG'er.

Link to comment
Share on other sites

jeg har i dag på trening skutt en serie med AGen min som jeg tror må kunne avskrives som flax. 50 med 5 sentrum. liggende med reim. med std NM 60 ammo.

 

skjøt 100 på 10 ligg serien før, så både børsa og ammo går godt, men sååå godt?

 

har jeg hatt litt gullhår idag? (tror egentlig ikke den ammoen og den børsa går sååå godt....)

 

Nå er ikke jeg så veldig inne på det du skriver, for å si det mildt! :oops:

Kan du forklare hvor mange skudd du skøt å traff hvor, litt enkelere... :oops::oops::oops::oops::oops:

 

(litt nyskjerrig skjønner du! :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

teskje modus på:

 

50 med 5 sentrum. liggende med reim. , betyr: 50 poeng, 5 innertiere. hadde jeg skutt mer enn 5 skudd ville jeg jo hatt en eller flere bom å da hadde det vel ikke vært noe å fortelle om? . dvs 5 skudd.

 

skjøt 100 på 10 ligg serien før,

det betyr 100 poeng, på 10 skudd ligg. dvs bare tiere....

 

traff hvor? midt i skiva.

 

teskje modus av.........

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg leste et sted at Svein Solli hadde testa AG3'er da han jobba i forsvaret, med tanke på bruk som skarpskytterrifle. Såvidt jeg husker skulle en god AG3 med kikkert samle innenfor 30mm på 100 meter med en god lot ammo. Ikke verst for et slikt våpen egentlig... Håper aldri AG'en blir helt utfasa. Den har sitt bruksområde som en "semi-skarpskytterrifle", helst utsyrt med noe optikk, som det er greit at en på laget har med, til litt mer krevende mål. Amerikanerne har begynnt å bruke sine M-14 igjen. Sikkert ikke uten grunn... :?

Link to comment
Share on other sites

Har også gode erfaringer med ag-3. Vi var oppsatt med ag-3 da jeg var i libanon engang på 90 tallet. Israelerne hadde respekt for det våpenet. Særlig når ett av de andre befalene traff en cola boks på 600 meter i påsyn av ett rekongnoserings lag. Der nede fikk en tak i det en hadde behov for. Flere bestilte orginale kikkertsikter og fester til ag-3 en. Hadde selv en som var "ny" ut av kassa. Etter at børsissen i leieren bøyde løpet i skrustikka så gikk den som ei stråle. Synd den blir faset ut

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ny AG-3 på rep i 1972. Jeg pussa og stelte den, og den takket med å sette nydelige samlinger (jeg polerte kanskje avtrekket litt mer enn tillatt!), sjøl om jeg ikke hadde skyteferdigheter på Høggerns nivå. Dessverre måtte jeg levere den inn da jeg ble oppsatt med annet tjenestevåpen.

 

Andre AG-er jeg fikk utlevert til div. konkurranser, kunne dessverre ikke oppvise noe i nærheten av presisjon (sjøl om de ble testet av skyttere med OK syn).

Link to comment
Share on other sites

Etter at børsissen i leieren bøyde løpet i skrustikka så gikk den som ei stråle.

 

Du er sikker på at det var pipa og ikke overrøret han bøyde i stikka?

 

De fleste AG-3 går i utgangspunktet meget godt.

Til og med tyskerne som kunne velge plukket ofte ut norskproduserte våpen da de var regnet som å være overlegne de tyskproduserte.

Det som ofte kan lure folk er at de tror / trodde de fikk utlevert nye våpen men ofte var de bare nykokte, og repakket.

Har sett fabrikknye AG-3 i systemet i senere år men de har av en eller annen grunn tilhørt eller kommet fra Luftforsvaret.

 

Enig i at det er tragisk at den har blitt erstattet av 5,56x45 våpen.

 

Når resten av verden begynner og innse at 7,62 er et bedre kaliber så velger vi og skifte.

Om jeg ikke husker feil så ble vel vår omstillingen fra 7,62x63 til 7,62x51 utført rundt samme tid som USA innførte 5,56x45.

Link to comment
Share on other sites

Var på 200 meteren i går og kontrollskjøt "ny" Ag`n min. 15 skudd liggende med reim ble 147. Hentet den ut for en mnd sia, var aldri blitt skutt med. Synes den samla overaskende bra. Har aldri hatt ag som har vært i nærheten av dette. Har tidligere vært kjempefornøyd med å holde nieren :wink:

Er alt glad i denne børsa. Får nesten vondt av den når jeg trener stang, men trøster meg sjøl med å tenke at den er bygd for hurtigere skuddtakt.. Har lest att den tåler 100 skudd sammenhengende i høy skuddtakt, så det er vel ingen fare.

 

Noen som har synspunker på om hurtigskyting (stang) forringer presisjonen i en AG3 med "over norm" presisjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

AG3 er den mest undervurderte presisjonsrifla jeg vet om. Jeg skal legge hodet på blokka og vedde på at alle nye AG'er gikk på 3cm eller bedre med god ammo. Jeg skjøt endel sammen med Svein Solli med AG og kikkertsikte. Han hadde en 4x22 S&B på sin og jeg hadde en S&B 1,5-6x42 Sniper på min. Begge hadde HK orginalmontasje. Jeg hadde i tillegg en ny tysk G3 privat. Kikkertsatsen min hadde ikke gått mer enn 200 skudd før jeg sjøt bedre grupper med åpne sikter enn med kikkert på begge børsene jeg hadde. Konklusjonen jeg kom til var at HK-montasjen er en defekt konstruksjon. Dette diskuterte jeg endel med Svein men han var ikke enig. Etter Sveins bortgang kom jeg i kontakt med en skarpskytterinstruktør i den tyske hæren på internet og han var enig med meg. De hadde en plan for å sveise fast montasjen på børsa hvis det ble alvor. De aller fleste AG'er har altså blitt testet for presisjon med en defekt kikkertmontasje.

 

AG3 er den eneste militære autorifle som har frittflytende pipe. Når men i tillegg vet hvilken kvalitet det er på pipene er det ingen grunn til at den ikke skal gå som en stråle. En av de beste metallsiluettskytterene for noen år siden fortalte meg at han bemyttet AG-piper i noen av pistolene sine og at de gikk bedre enn rustfrie "kvalitetsløp".

 

Jeg har hatt og har skutt med flere sivile HK-jaktrifler med rullelås, frittflytende pipe som AG og med stabil kikkertmontasje i alt fra 222 til 9,3x62. Ingen har gått dårligere enn 1" på 100m. Derfor er jeg brennsikker på at en ny AG går like bra.

 

Når det gjelder HK416 har jeg kun fått prøvd noen få skudd. Førsteinntrykket mitt var at dette var da en klumpete tung jævel som er vond å holde i for å få ut noen usle 5,56NATO. Nå har visst noen låskasser begynt å sprekke hos amerikanske brukere så da er det vel håp om at AG'en blir gjeninnført på sikt :-) Skulle jeg reist til sandkassa med 5,56Nato ville jeg hatt min gamle Valmet M76 med nytt løp med 1-8" 8-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var -heldigvis- oppsatt med ag3 (f1) når jeg var i "sandkassa" for et par år siden. Hadde glatt valgt den igjen fremfor det de får utlevert nå.

Skulle vistnok være ganske holdbar mtp støv og skjit som det er i overkant av der nede, ble litt skuffet der egentlig, mulig vi hadde for god tro, men den klikket iblant (heldigvis på skytebanen)

Men de gikk utrolig bra, med vertikalgrep, tofot og aimpoint/kikkert ble det gode samlinger, og mulighet for raske effektive skudd når det var nødvendig.

Ikke uten grunn den kalles "norwegian handcanon" av lokalt militær/politi der nede.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev:

Jeg har hatt og har skutt med flere sivile HK-jaktrifler med rullelås, frittflytende pipe som AG og med stabil kikkertmontasje i alt fra 222 til 9,3x62. Ingen har gått dårligere enn 1" på 100m. Derfor er jeg brennsikker på at en ny AG går like bra.

 

 

Dette kan jeg skrive under på.Har selv 2 HK rifler i 308 ,en 770 og en SL7.Begge går godt under 1" på 100m med nær sagt all ammo de blir mata med.I tillegg har de ikke treffpungtforandring med forsjellige kulevekter.I motsetning til AG3 har disse sivile utgavene polygonrifla løp,og mine rifler har meget god presisjon med støpte kuler.

Link to comment
Share on other sites

AG3 har en god presisjon, og er derfor valgt til forsvarets standard våpen gjennom 20 år.

 

Hvilket forsvar refererer du til her?

I Norge ble AG-3 innført i perioden 1967 - 1973.frem til i dag 2009 dette blir etter min hoderegning ca. 40 år.

Det at den har vert i tjeneste så lenge og at den vil fortsette og være itjeneste mange år til

burde vel borge for kvaliteten i våpnet.

Det er tragisk at vi bytter et godt fungerende våpen og kaliber til noe andre nasjoner begynner og innse at er for dårlig i strid.

Link to comment
Share on other sites

Var og sjøt mil NM i Evje.

Under banerunden presterte jeg å få en sekser under liggende serie. Følte at jeg hadde en veldig god serie med gode avtrekk. Hvis jeg får en sjuer under knestående skyting, kjenner jeg den godt.

Fikk ikke mer enn 218 totalt, og hadde enkelte merkelige liggendeskudd.

Har i ettertid gått over Ag`n, og funnet ut at det er en god del slark i kolben. Kan dette være årsaken? Noen gode tips og råd om hvordan jeg fjerner slarken, (bedde kolbefalsen, sølvpapir eller lignende)?

Takknemmelig for svar!

Link to comment
Share on other sites

Skutt skikklig godt kun engang med AG3 og det var dengangen jeg la i mellom hele lagets vind og ullvotter på skuldra (får svinaktigt vond av rekylen på AG3'n).

 

Men den dagen pløyde jeg inn en 5 skuddserie som de dekket med en 5 kroner borte på 300m'n. Flaks eller ei, men jeg er ikke i tvil om at enn ordentlig AG går godt om sjåføren gjør jobben. Senere (i HV) slipte jeg plant bakstykket på kolben og satte på en rekylkappe, deiligt (og så ble den endlig passe lang). Men da ble det selvsagt MG3 og null mer AG skyting. :(

Link to comment
Share on other sites

Den som er så heldig å i dag besitte AG3 nr 274**3 (ikke bra å legge ut hele våpennummeret offentlig kanskje? som jeg hadde i verneplikten for over tjue år sia, har nok all grunn til å være strålende fornøyd. Den samlet meget pent, med 100 av 100 mulige poeng på 200 m. Det gikk som en lek å skyte skarpskyttermerke, NAIS og Dugleik med den! :D

 

Det pussige var at den var langt over snittet i samlinger også med .22LR innstikksløp innendørs...

Link to comment
Share on other sites

Lekte mye med AG3 da jeg var inne, for å utforske hvordan den gikk.

Kom over ett våpen der jeg om jeg strammet bærereima ordentlig, og stakk armen inn i denne og spente ut albuen (don't laugh), mens jeg holdt i forskjeftet, fikk tette samlinger så det var til å le av. Yes, med spent løp!!!

Ved skudd med direkte anvisning pleide jeg å sette et skudd i 8'ern, for så å ligge oppe til høyre på skiva og vente på anvisningshodet - når den kom opp dit, satte jeg et skudd i hodet.

Utskremt befal i militæret kan finne på ting når de kjeder seg.

 

En annen AG3 trengte ikke reimtricket for å gå überrett, og den ble jeg nærmest glad i. Forsøkte å finne ut av hvorfor akkurat denne, av de mange jeg prøvde, gikk så inn i helsike bra. Uansett, fikk respekt for AG3 da jeg var inne. Fint våpen.

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn en ag som ikke gikk godt nok, fikk den tilbake med skive, og beskjeden om at den var testskutt og funnet god nok.

 

Skiven viste 3 9 og 2 ti skutt på 50 meter. samling ca 10 cm. dette var godt innenfor det akseptable for en AG3 var beskjeden jeg fikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er 20 år siden jeg var i Garden og jeg er helt sikker på at etter 40 år med "ved foten R" så er slarken mellpm kasse og kolbe så stor at våpenet er ubrukelig.

 

Hadde en fast og fin AG under rekruttperioden, den skjøt fine samlinger.

 

Tror at det er store forskjeller mellom de våpen som er tilgjengelig og at disse som skyter toppresultater på NM felt har nøye utvalgte våpen..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

ifølge UD 5-11 Våpentjeneste gevær AG3 Videregående skyteutdannelse punkt 50 siste del

"Kravet til AG 3 som skaprskyttergevær er at diametersredningen av en 5 skuddsserie ikke skal være over 7 cm pr 100 m avstand når vanlig god ammunisjon nyttes"

Det vil da si at det på 300 m som er min bane her så er spredningen 21cm og med en tier på 15 cm i diameter skal man ikke kunne skyte fullt hus med vilje. Min AG går rimelig godt, og har 3-4 ganger fått 49 på ligg. med 9,9 ene gangen. da er man nær fullt hus, men altså mindre enn det som er kravet ifølge de gamle manualene.

 

Det som irriterer meg er de som kom på LS med ubrukte ag3 som var hentet fra mobdepoter og kun ble brukt i konkurranser. mens jeg som vanlig HV gubb må klare meg med hva jeg får. skyter noen skudd for året, og er oftest alene med AG så om andre i Salten vil være med er det bare å ta kanonen med og begynne 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tror nok det er en god del forskjell på de AGene i kongeriket! Snakka med en kar som hentet seg ut en spiller ny ag :P Full pott på 200 meter! Han sa den gikk som et skudd :P Tenker en god del også er dårlig vedlikehold! Helt enig at det er synd at AG3 skal ut! Men med HK 416 er det noen fordeler som ag3 ikke har som foreksempel at sluttstykket står i bakre stilling når magasinet et utskutt. Å jeg syntes det er en stor fordel egentlig. Ser noen sier at de brukes som semi-skarpskytterrifler, det gjør de heller ikke, kanskje i HV men nye våpen har erstattet på dette feltet!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
16 timer siden, Lew Tenant skrev:

Hvem i all verden er det som kaller AG'en ei dårlig rifle? Pingler som fryser for mye av å holde i bakkelittskjefte, eller med blåmerke under høyreøyet? haha
Internasjonalt er den kjent blant mange som "The Norwegian Hand Cannon" etter sin evne til å splitte frosne grantrær i to med ett skudd xD sjutoseksti som er greia!
Men det er så mange av dem som har blitt behandla dritt, og kostnadene ved å få satt rails osv for utstyrsmontering er dyrere enn å bare å kjøpe ei ny rifle og

evt selge unna restlageret til samling eller gjenvinning eller whatever. store mengder råmateriale som kan smeltes sammen oog selges ihvertfall. 
Har sett flere benytte den som sniperrifle typ 2km. Deler en melon med turban strakt i to på avstand opptil det uten probs. 

 

Du tilbringer tid på total war-forumet skjønner jeg?

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?359335-HK-416-Vs-AG3-(HK-G3A5-aka-the-Norwegian-Hand-Cannon)

Sitat

The Norwegian army just replaced it's good old AG3's with HK416's. Any fully automatic (family mode) weapon that fires 7.62x51mm NATO rounds has my undying respect. I've talked to a few friends who have served in the army, and they all refer to it as the Norwegian hand-cannon. Which is rather fitting, I think. 

The AG3 is known to easily slice frozen scandinavian trees, is deadly on range which would make the navy seal snipers to laugh. Tho, it's past it's 43'rd birthday. A veteran to say the least. The AG3 is still available for the Heimevernet (the national guard) tho.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

During the mission, a Norwegian sniper with the 2nd Battalion hit one of the Taliban insurgents from a distance of 1380 meters on the first shot, using an Barret M82A1 .[4] Another Norwegian sniper team shot and killed a Taliban insurgent from a distance of approx. 2010 meters, this was, however, not a first round hit.

This (the latter incident) was, to what I have herd from my friends the work of the Handcannon with scope. Just mentioning the stopping power. 

 

Husk kildehenvisning ;) 

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...