Jump to content

tactical rifle ?


kongen123

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på hva dere medlemmer mener er den riflen som "ser tøffest ut", men samtidig skyter bra.

Jeg er pistolskytter, men ønsker å erverve rifle også. Primært til baneskyting, og ikke jakt.

Så den må være mulig å erverve via normalt medlemsskap i skytterklubb o.l.

 

Ønsker en som ser litt "kul" ut, eller taktisk ut ...., men som også er bra. Pris er ikke et emne.

 

Så hva står øvers på ønskelister til dere der ute om dere kunne ha hva som helst, som så kult ut?

Utsene er viktig for meg.

 

-kongen

Link to comment
Share on other sites

Pris er ikke et emne.

-kongen

 

Jøss :shock: da kjøper du deg en DSR-1

 

For meg som ikke er kongelig ble det heller kjøkkenmekk av en DFS-mauser.

Når den en vakker dag får montert lyddemper er den ikke lengre bare tactical, den blir tacticool!!!1

 

mauser6av7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er noen flere, noen kan være "vanskelige" å oppdrive (men de er dyre)

Barrett 98B:

barrett-98b-28.jpg

Walther WA 2000:

wa2000-ira3.jpg

Brügger & Thomet APR338:

bt_apr338-1.jpg

Unique Alpine TPG-1:

11688668078190.jpg

Mauser SR-93:

6-24X72%20auf%20Mauser%20SR%2093.JPG

Og hvis det ikke står på penger, må en jo toppe rifla med litt optikk og tilhørende spottescope:

Zeiss 6–24 x 72 SAM på DSR 1, får sikkert en grei pakkepris på dette oppsettet:

Edit fikk ikke opp bilde, prøv

Link

Zeiss spotter 60:

Spotter60_191.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prisen på Walther WA2000 i 308 med ombyggingssett til 300winmag var ca 23000.- hos ScanArms/Jan Horgen i Oslo ca 1985-86. Jeg fikk testet noen skudd med rifla før den ble sendt tilbake til Tyskland. Veldig fin å skyte med. Tofoten er genial.

 

Jeg hadde dessverre ikke nok penger slik at jeg endte opp med en Walther "sniper" boltrifle i 308. Testskiva på denne børsa er det råeste jeg har sett. 5 skudd på 8mm på 200m! Jeg greide aldri og kopiere det.. Boltrifla solgte jeg senere til en kompis som fortsatt har den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker WA2000 som en av de kule riflene som fantes i diveres skytespill på 90-tallet, og den ble da flittig brukt. ifølge wikipedia er den relativt sjelden... Det ble kun produsert 176 stk, og verdien på de i dag ligger mellom 75.000 - 80.000 dollar. Så det hadde kanskje vært en god investering å kjøpe den for 23.000 NOK på 80-tallet :)

 

Dersom pris ikke er et tema og man skal ha en rifle som man garantert ikke møter på å skytebanen er den nok et ganske bra alternativ! Så gjelder det bare å få lov av tante blå til å kjøpe en for så å finne en...

 

Hilsen Mads

 

edit: Dersom du sender en mail til Earl J. Sheehan som skal være direktør for walther i USA skal det i følge snipercentral.com være mulig å kjøpe en "new in the box"..... mr. earl eier visst nok 11 av de 15 riflene som ble importert til USA.... Spørs om det er lett importere de ut igjen nå..

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det er lett importere de ut igjen nå..

 

Det er en faktor, men du må ikke glemme at denne halvautoen ikke er godkjent i Norge P.T heller..

Skulle nok ha kjøpt noen i gamle dager da alt var så mye bedre og enklere ;)

Link to comment
Share on other sites

Prisen på Walther WA2000 i 308 med ombyggingssett til 300winmag var ca 23000.- hos ScanArms/Jan Horgen i Oslo ca 1985-86. Jeg fikk testet noen skudd med rifla før den ble sendt tilbake til Tyskland. Veldig fin å skyte med. Tofoten er genial.

 

Jeg hadde dessverre ikke nok penger slik at jeg endte opp med en Walther "sniper" boltrifle i 308. Testskiva på denne børsa er det råeste jeg har sett. 5 skudd på 8mm på 200m! Jeg greide aldri og kopiere det.. Boltrifla solgte jeg senere til en kompis som fortsatt har den.

 

Da var jeg uheldigvis for ung og fattig :( Ellers hadde det stått en i skapet nede....

 

Alltid vært litt svak for den WA2000 rifla :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen av dere som har erfaring med Accuracy International ?

Den ser jo meeeeeget vakker ut. Er den lov å erverve i Norge, hva er kravenen man må igjennom?

 

For f.eks. denne:

Accuracy_International_AE_sniper_rifle4.jpg

http://www.wingevapen.no/index.php?id=5797

 

Dyr, men ant. god investering...

 

Hej!

Har god erfarenhet av detta vapen under min tid i försvaret.

Har endast erfarenhet av vapnet i samband av utbildning av militära prickskyttar, ej i samband med jakt.

Vapnet har en mycket bra precision, de prickskyttar vi utbildar nedkämpar lätt huvudmål på 400 m och helfigurmål på 800 m.

Som jaktvapen är väl användningsområdet en smula begränsat, man skjuter helst liggande, knästående eller stående med stöd pga vapnets vikt.

 

Ett mycket bra vapen om en smula dyrt, förmodligen ett av de bättre som går att uppbringa i dag, för det ändamål det är avsett för.

 

Hälsningar,

Janne

Link to comment
Share on other sites

Den Choate Ultimate Sniper Stocken der , som John Plaster designa er definitivt verdt pengen sine, jeg har en slik på en Rem .22-250 og snart blir det ei 6mm BR pipe i den rifla, hemmeligheten med den er at i hele forskjeftet er de3t en aluminimums bedde blokk, ikke ulik i konseptete som AI riflene har, den har knallbra presissjon og er en artig modell selv om den ser litt rar ut .

 

Børsa mi har forresten M67 døpt " Lego Børsa" , og det passer den navnet til.

Link to comment
Share on other sites

Den Choate Ultimate Sniper Stocken der , som John Plaster designa er definitivt verdt pengen sine, jeg har en slik på en Rem .22-250 og snart blir det ei 6mm BR pipe i den rifla, hemmeligheten med den er at i hele forskjeftet er de3t en aluminimums bedde blokk, ikke ulik i konseptete som AI riflene har, den har knallbra presissjon og er en artig modell selv om den ser litt rar ut .

 

Børsa mi har forresten M67 døpt " Lego Børsa" , og det passer den navnet til.

Ikke minst så er den utrolig behagelig å skyte med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er jævelig tung, i underkant av 3 kg, og den kan tynges ned enda mer ved å veie den ned med bly. Definitivt ikke noe å dra med seg for lange spaserturer. Jeg har satt en Savage 110FP i .308 i en slik stokk og planlegger å lage et tilsvarende prosjekt for en .223. Rekylen med .308 er omtrent som en salongrifle og jeg regner med at .223en kommer ned i mot luftgeværnivå ;)

 

Noe av det jeg liker best med den stokken her er UIT adapteren som har en så skarp vinkel at den blir en sekundær høydejustering for bipoden, pluss justeringsmulighetene for kolben. Det er sikkert lurt å slipe ned noe av den heftigste overflaten på denne stokken med mindre man har så seig hud på lankene som jeg har eller planlegger å skyte med hansker.

 

For den prisen man betaler for den her (tror jeg la ut noe rett i overkant av 1000 kroner) er det mye stokk for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Siterer fra http://www.riflestock.com/Docs/TheUltimateTargetSniperStock.PDF

 

The bedding block is the most important part

of the stock. The receiver of the rifle only touches the stock/bedding block in

four places, both sides of the ‘V’ in front and in back. The pillar blocks allow

a 55/65 inch lbs. torque on the receiver screws which is not possible with

wood or most synthetic stocks. The CNC machined bedding block in molded

inside the stock, not fiberglassed in after the stock is made.

 

Med andre ord så putter du kasse med løp rett oppi stokken. Aluminiumsblokken tåler langt høyere moment enn en vanlig stokk med innfreste hylser. Test gjerne med en hundrelapp etter at stokken er montert. Det skal være fri flyt hele veien til beddeblokken.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord så putter du kasse med løp rett oppi stokken.

 

Dette er i høyeste grad en sannhet med modifikasjoner. Kjøpte ei børse (Remington) med en slik stokk av en forumist, riktignok varmintutgaven, men forskjellen tror jeg er akademisk:

Det var minst 3 mm klaring mellom rekylklakken og rekylanlegget i stokken! Dette betyr igjen at rekylkreftene fra mekanisme/pipe overføres til stokken av skjefteskruene! Slik skal det IKKE være, presisjonen forsvinner, og skruene bøyer seg etter hvert som rekylen banker på skruene. (skruene holder kanskje på en .223 :roll: ) Hvis den stokken jeg har er representativ (noe jeg tror den er) er det etter mitt syn helt nødvendig å bedde mekanismen i disse skjeftene!

Link to comment
Share on other sites

Siterer fra http://www.snipercountry.com/InReviews/Choate_USS.asp

 

 

The U.S.S.'s aluminum bedding block is of the "V" type design (see photo #1). My Remington 700 long action fit the block fairly well without any bedding compound required. That is not to say that everyone's experience may be the same. One should always look for evidence of adequate contact between the action and the bedding block and add compound when necessary to ensure proper mating of the two surfaces. At some point in the future I may even add a little compound to mine to see if it makes any difference at all.

 

 

Savagen jeg puttet oppi stokken passet like bra som den 700 saken ovenfor. Mulig at du har fått et mandagseksmplar eller at de har andre klaringer for Varmintutgaven. Jeg ser i alle fall på det som like sannsynlig som at stokken din er "representativ", spesielt siden den ble kjøpt brukt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Savagen jeg puttet oppi stokken passet like bra som den 700 saken ovenfor. Mulig at du har fått et mandagseksmplar eller at de har andre klaringer for Varmintutgaven. Jeg ser i alle fall på det som like sannsynlig som at stokken din er "representativ", spesielt siden den ble kjøpt brukt :roll:

 

Skjønner ikke helt hva du mener med at den er kjøpt brukt? Det var omtrent ikke skutt med børsa etter at stokken var montert, stokken var praktisk talt ny. Har ingen tro på at det er forskjeller i toleransene mellom de to utgavene, heller ikke at min er et mandagseksemplar mtp toleranser. Men at produsenten skriver det de gjør for å selge skjefter fordi at eventuelle kjøpere skal slippe å bedde, ja DET tror jeg!

 

Jeg svarte forøvrig på spørsmålet om det var nødvendig å bedde den stokken, noe det etter min erfaring absolutt er! Det er forøvrig i lengderetninga(rekylklakk-rekylanlegg) at problemet mtb bedding/ikke bedding oppstår, ikke den vertikale tilpasning mellom låskasse/beddeblokk.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du svarte på om DIN stokk, som du ikke har noen kontroll på hva som har hendte med mellom fabrikk og deg selv, siden den er kjøpt brukt, og forøvrig er av en annen type som det ble spurt om, trengte bedding.

 

At du tror at dine egne erfaringer er universelle sannheter får du stå for selv.

Jeg verdiger ikke slikt vas med flere svar.

 

Å opplyse om at en stokk som har en svær glipe i bakkant trenger bedding er omtrent like selvfølgelig som å konstatere at bjørner driter i skauen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...