Jump to content

samuelcolt

Members
  • Content Count

    110
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra svar BC.Airn! Veldig bra! Thumbs up osv!
  2. samuelcolt

    Kjøpe mc

    Det er en interessant observasjon, og har samme inntrykk selv. Har ikke noe godt svar. Men jeg prøver meg på denne: BMW-eiere har rykte på seg for å være svært lojale mot sitt merke. Og jeg observerer at mange er middelaldrende og har inntrykk av at de fleste har gått "gradene" fra japs til tysker. Kjører BMW selv, og synes nok at det er den "beste" sykkelen jeg har hatt og det er min 8.de store sykkel. "Best" fordi den er så bruksvennlig. Den er ikke den raskeste, letteste eller peneste, men det er den som gir meg, personlig, best kvalitetsinntrykk og som er bruksvennlig. Jeg har heller IKKE dårlig erfaring med noen av de andre syklene jeg har hatt, så det med kvalitet er kanskje mitt subjektive inntrykk? Samtidig leser man på ulike forum at disse bokserne kan gå hundrevis av tusenvis kilometer. De eldre modellene GS foretrekkes av noen som virkelig skal ut i villmarka der det ikke er verksteder osv. Vet ikke om samtlige som kjører mye, og som har valgt BMW tenker som meg, men mistenker det. Altså: Oppfattet kvalitet, seriøse verksteder og bruksvennlighet. Min er en 1995 modell GS og jeg sammenlikner den med en en Volvo av noenlunde samme årgang. Ja, BMW minner om Volvo! Spesielt litt eldre Volvo, der det praktiske og kvalitetsmessige var i høysetet og før de ble mindre praktiske og mer prangende ("premium"). Har lest mange tråder om BMW boxer, og de har sine mangler og de forskjellige modellene har sine svakheter, akkurat som alle andre tekniske innretninger. Leste en tråd der en kar som kjørte en Honda lurte på om han burde bytte denne ut i en eldre boxer. Det var mye for og imot på den tråden og det var ikke alle som hadde like gode erfaringer med BMW. Men tror konsensus var at tyskeren er sterkere mekanisk, bygd kraftigere, enn den japanske. Samtidig har kanskje BMW rykte på seg for å ha hatt barnesykdommer med deler av elektronikken? Kommer an på hvem man spør, så jeg tar alt med en klype salt. Prøv en BMW. Faller den i smak så faller den i smak. Litt "acquired taste" kanskje? Synes mange japsesykler blir litt for "enkle og kjedelige" jeg da:-) Beklager, rent subjektivt!
  3. samuelcolt

    Ejektor

    Gammel tråd, men jeg lurer på: Hvor mye arbeid er det å gjøre om hagla fra ejektor til ekstrator? Spørsmålet gjelder ikke Star Baikal. Blir det å forkorte fjærer? Hvilken børsemaker kan en overlate slikt arbeid til? Jeg synes ikke noe om å bruke mye makt på å brekke hagler som man må når den har ejektor. Dessuten må man plukke opp hylsene etterpå. Ser bare fordeler med ekstrator.
  4. samuelcolt

    Kjøpe mc

    Enig, derfor jeg foretrekker en BMW GS, for den kan brukes til alt. Det er kanskje nettopp derfor det er dette merkets mest solgte modell, og derfor at denne type mc, "adventure" selger så godt, uansett merke. Jeg kjører min på det jeg kan finne av grusveier. Hadde jeg ikke likt det, hadde jeg heller hatt en vanlig sykkel, typer R1100/1200 R, som er en nakensykkel.
  5. samuelcolt

    Kjøpe mc

    BMW: De kan jeg si noe om. Personlig historie: I ungdommen var det Kawasaki. Etter endel klatt med lovens lange arm ble det H-D. En H-D er flotte saker, god kvalitet. Hadde en ny Fat Bob som kun ble brukt i godvær. Kjøpte for 4 år siden en 1995 BMW R1100GS for å ha en allværssykkel. Disse BMW med boxermotor er spesielle. Jeg måtte bruke den noen dager før alt falt på plass. Til å begynne med var jeg lunken. Så ble jeg fan og solgte H-D. BMW har skikkelige bremser (Brembo), veldig gode kjøreegenskaper, ergonomi som passer nordiske mennesker (romslig), vel gjennomtenkte detaljer. Er litt sære, men bra. Synes ikke sykkelen min er fin, men utseende glemmer en når det bruksmessige bare fungerer (som i ekteskapet:-). Ofte er en BMW mye kjørt. De som kjører slike, kjører! Så lager BMW den som heter Nine T. Veldig fin å se på, men etter min mening, ikke så kjekk å kjøre. Sjekk Finn.no og se på hvor mye de fleste brukte Nine T er kjørt.... En BMW boxer er sær og enten liker du den eller ikke. De som har prøvd min sykkel er imponert pga. veldig stødige kjøreegenskaper. Fremgaffel har en helt egen konstruksjon: Telelever tror jeg det heter, og den synker ikke sammen ved kraftig bremsing, flekser ikke. Imidlertid gir iden kke helt samme følelse med veien som vanlig gaffel, og det er det eneste minuset jeg vet om. Selve motoren: Boxeren gir godt bunndrag og friskner bra til på høyere turtall. Girkassen på eldre sykler (som min) krever en bestemt fot, spesielt når kald, men det funker. Myter: Det sies at en BMW pga. kardang hever seg ved gasspådrag og synker sammen når man slipper gassen. På modeller før 1994 (da kom den nye rammen med Telelever) stemmer dette. Har prøvd en slik og det var ikke for meg. Min sykkel har ikke slik oppførsel. Nyere Boxer: Har prøvd den nyere motor som kom i 2013. Den har 125 hk mot 80 på min sykkel. Stor forskjell. Den nye er vel bedre på alle vis? Personlig synes jeg den hadde mistet litt av "sjela". Mye mye bedre sykkel, men litt mindre personlighet? De eldre (pre 1994) er flotte, har lyst på en, men personlig synes jeg de blir VELDIG gammeldagse og trege. Skal du ikke kjøre i skogen, se på R1200R eller R1200RS. Har du råd, se på 2013 eller nyere. Har du mindre du vil bruke, se på ca. 1994/95 og nyere. Har ikke erfaring med de 4-sylindrede. Mange som virkelig kjører lange turer, velger R1200 GS/GSA. Dette er svære tunge beist, (GSA), og skal du i skogen med en sånn, må du vite hva du gjør. De fleste kjører bare asfalt, og fordelen med dem er lang fjæringsvei. Disse har ofte ESA, som betyr elektronisk styrt fjæring og det er visst aldeles supert. Tenk fullastet sykkel med passasjer og dårlig norsk veistandard gjerne med telehiv... Kvalitet: Skal være bra, men har vært noe barnesykdommer. Blir visst rettet på garanti. Min sykkel virker som om den vil gå for evig. Har også en Triumph Daytona......Den virker bare mer delikat og sårbar....stemmer kanskje ikke, men det er definitivt følelsen jeg har. BMW er lagd for å brukes, hardt, liksom. Enkelt vedlikehold osv. men endel skruer virker å være lagd av dårlig stål...ellers bra. Så, hva er tiltenkt bruksområde? min R1100GS fungerer godt som bysykkel, man sitter høyt, har god ovesikt, sykkel har superb balanse osv. Ikke uten grunn at politi og biltilsyn bruker dem? Den er super på grusvei, men blir underlaget gjørmete, er den for tung. Lengre turer: Mja, lite vindbeskyttelse og femtrinns girkasse gjør det litt slitsomt. R1150 har sekstrinns gear, det har også R1200, så de er bedre om en skal langt avgårde. Mye for pengene: Sveipet Finn.no nå. Ligger en 1994 R1100RS kjørt 50.000 for 32.000.-. Denne er en bedre kjøremaskin enn min sykkel på landevei. Har samme motor som min, og de regnes som skuddsikre. GS-modellene er populære og koster ofte mer enn RS-modellene. Så tenk bruksområde! Bly: Den Stallion var fin! Ser endel ombygde cafe-racere og noen få er flotte. De som amatører har bygd ikke. De er ødelagt. Den Nine T jeg nevnte er jo en fabrikkbygd cafe-racer og den er snadder. MEN, i mitt hode stemmer det ofte ikke fordi: De originale cafe-racerne ble bygd på 1960-tallet for å gjøre dem lettere og raskere og karene i den tiden var ofte temmelig slanke. Og da stemmer det. Nå har mange av oss vokst og blitt endel tyngre, men syklene skal være like. Personlig synes jeg egne mål må stemme med mc. Jeg er 180 og 90 kg, og den Nine T ble for liten for meg. "Du passer best på din R1100Gs", sier fruen. Ja. Vel, dette jeg kom på i farten. Spør gjerne mer! BMW-entusiaster flest er veldig hjelpsomme og seriøse har jeg funnet ut.
  6. Rednecks fikk dette navnet fordi de var/er arbeidsfolk som jobber utendørs, tradisjonelt med jordbruk. De ble solbrent i nakken....derav red neck:-). Det var sånn jeg ble forklart begrepet av folk flest i nord-øst statene i USA, som også kunne følge opp med en hel del redneck-vitser. Noen av dem morsomme, men stigmatiserende.
  7. OK, da er vi tilbake til utgangspunktet. Det ER altså følelser det handler om! Herunder selvsagt også smak og behag. Forstår det altså slik at: -Jegere/samlere som naturlig nok ønsker lette balanserte og fine håndlagde hagler kjøper britisk best gun. Ferdig. -Og, baneskyttere som tenker at god sving og slitestyrke er det viktigste kjøper den beste hagla de har råd til, og som passer. Og en trenger ikke kjøpe en svindyr hagle heller, for det handler mye om markedsføringsmyter det hele. Ferdig. Eller? Er det noen aktive baneskyttere her, som skyter mye og som har konkrete erfaringer mon tro?
  8. Meningen med tusendels millimeter tilpasning? Det er jo nettopp det som er essensen i denne tråden:-) Det er mange bidragsytere her og i andre forum som påpeker viktigheten av nettopp minimale klaringer mellom metallet fordi det da minsker slitasjen. Noen av de opprinnelige spørsmålene var jo hvorvidt en betaler for merkevaren (HH/Purdey osv) eller om en får like fine ting i praksis om en kjøper noe fra kontinentet. Dersom en tråler nettet for å lære mer om dette, er det britiske best guns som ofte trekkes frem som det ultimate. Og dersom en leser om noen som lurer på hva som er de beste sporting-haglene, er det noen få som går igjen: K80, MX8, DT11 osv. men den som også ofte blir trukket frem som referansen mht. balanse og driftssikkerhet heter B25. Av alt dette kan en kanskje slutte at dersom en ser bort fra gravyre og fint treverk, så er det nøyaktige tilpasninger og håndfilte løp som skiller en topp kvalitetshagle fra en god men masseprodusert hagle? Som påpekt i tråden er balansen bedre i hagla med håndfilte løp.
  9. Bly: http://johnmbrowningcollection.com/catalogue/offline/download.pdf Side 7 og 10. En tusendel av en millimeter ja. Enjoy!
  10. Ifølge Browning, er toleransen under produksjon (håndtilpasning) av sin B25, 1/1000mm, altså tykkelsen på sotet man får ved bruk av svertelampe. Det er vel samme teknikk britene bruker under produksjon av sine best guns. Med andre ord: Ved bruk av soting og nøyaktig filing oppnår en målet på en tusendels millimeter og at det er målsetningen enten det blir laget her eller der. Men så er det dette med balanse. Ifølge andre tråder om samme tema, innehar britiske "best guns" en helt egen balanse/livlighet som de litt tyngre tyske haglene ikke har. Det skyldes at løpene er filt til nøyaktige toleranser for hånd. Brownings B25 stiller i en særklasse også her. Fabrikanten sier i sin brosjyre at disse ikke skal ha stålhagl, for de ønsker ikke å gå opp i godstykkelse i løpene pga. balansen. Kan man slutte at dette er essensen? At en B25 er et eksempel på en hagle som har mange av de samme kvalitetene som en "best gun"? Naturligvis bortsett fra utseende:-)
  11. Nærmest utrolig. Selger er faktisk en våpensamler som burde vite bedre. Vedkommende hadde nettopp en 200 str i 22 for salg for 8.000.- også denne var "sjekket av børsemaker", men den børsa var nærmest et vrak, faktisk. I rettferdighetens navn: Selger videreformidlet salget av Sauer for en annen. Jeg tok den med til det lokale skytterlaget, og der fant de at kolben var knukket, reparert, forsikte uoriginalt og generell røff tilstand. Maks verdi iflg. skytterlaget: 5.000.- da den måtte påkostes endel for å bli bra. Og, pengene fikk jeg prompte tilbake da jeg leverte den i retur, uten sure miner. Så tror at banevåpen er veldig utenfor selgers kompetanseområde.
  12. Er vel denne du mener: Sarriugarte FS400 Trap hagle selges. Hvordan vil denne klassifiseres i denne tråden mon tro? Dersom den er fint laget, har ekte sidelåser må jo dette være et kupp? Som Torf skriver er spanske hagler et vanskelig tema...Det var nettopp derfor det innledningsvis i denne tråden ble spurt om merkenavn, og hvor mye vi evt. betaler ekstra for merkenavn. Kan denne fine spanske hagla kvalitetsmessig sammenlignes med andre kjente merker?
  13. Takk, nå er vi ved sakens kjerne, og "perfekt tilpasning", klart det koster arbeidstimer MEN, har ikke en fin Merkel, for å ta et eksempel, like perfekte tilpasninger som en av de engelske haglene nevnt over her?
  14. Jeg har ikke vært tydelig nok: Jeg etterspør kvalitet. Er kvaliteten så bra som noen/mange sier, er det jo en no brainer. Om en har pengene.
  15. Og, det blir fremhevet at engelske hagler er gode investeringsobjekter....Please! Det er ikke derfor jeg/mange andre holder på med dette.
×
×
  • Create New...