Jump to content

Gutten min... siste reis


Hassel

Recommended Posts

Nå ligger du der i gangen, i senga di og røyter, forspist på frolic og alt annet som måtte ha fallt på kjøkkengulvget i dag...

Snart skal vi gå på vår siste kveldstur, du skal få bade i elven og få lukte på sauene i innhegningen. Du skal få snuse så lenge du vil på det du finer på bakken. For det er ingen kveldsturer mer, i morgen er det siste reis.

normal_iSilver2%5B1%5D.jpg

 

vi har lekt mye vi, i snøen og med tomflaska i hagen. Flink til å finne det dyreste i et rom å gnage på er du blitt også. Goretex støvlene klarte du å finne helt av deg selv, og solbrillene med slipte linser ble valgt ut blant et utall med tilgjengelig shell-bans til 29,50...

Siste reis…

 

Nå, min kjære myke venn

Ingenting blir nok som før igjen

Du fikk det som alle får

Bare at ditt, det måtte ende i denne vår

 

Kort eller lang kan en livstid være,

Å ha fått delt din med deg, har vært en ære

Du skal nok ikke sovne, ei eller drømme

At du skal snart skal dø, vil jeg ikke skjønne

 

Så urettferdig det en kan kjennes

Så grusomt kan livet vennes

At din frykt skulle bli din bane,

Hva du er så redd for kan jeg ikke ane

 

Du ligger krøllet i sengen, så søt og trygg

men med voktende øyne og sammenspent rygg

hva du frykter har vi ikke klart å måle

Men noe er det, du ikke kan tåle.

 

Så min kjære hårete venn,

Du glefser, bjeffer og biter igjen

Uten et varsel, uten et klynk, for ofte du ligger og vokter

Vi har snakket med trenere og din dyredokter

 

Du er vår første og 99% god,

Men du har allerede dratt menneske blod

Ikke fra de som ville deg vondt

Men fra de som ville fri deg fra det som er ondt

 

Vanskelig er det, å dette å vite

Men jeg frykter det barnet jeg er redd du vil bite

At du fryker så mye de som er redd deg

Det er det som også skremmer meg

 

Dette får bli siste avsnitt i din bok

Du vil minnes og huskes, som snikulf og klok

Jeg har ingen jeg ønsker å skylde på eller klage

Kom, så skal jeg klø din mage

 

 

Silver kom til oss tidlig i Januar i år, via kammeret, ca 1,5 år gammel. Vi har hatt et fint halvår sammen, jobbet mye og gått på kurs, lekt i ikke klart snøen og trukket spark i full fart. Men den kjære vofsen vår har hele tiden vært skeptisk til nye mennesker, og direkte agressiv mot de som viser tegn på at de er skeptiske. Dette gjelder også barn. Vi har prøvd alt i vår makt, snakket med dyrlege, hundeeksperter og amatører. Det er ikke et godt liv for oss, eller for ham, om vi hele tiden må lenke ham, vokte på ham og holde han unna folk og andre hunder. Det er viktig for oss begge at vi ikke på noen måte anklager tidligere eier for noe som helst, vi takker for de 6 månedene vi har fått.

I morgen tar vi siste tur til veterinæren.

 

Takk for samværet Silver.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig trist å høre Hassel. Men du gjør det rette når hunden er såpass usikker og aggressiv som den er. Det er bare et tidsspørsmål før det hadde smellt skikkelig...

Jeg har vært der selv med en av mine første hunder - men vi reagerte forseint og guttungen som dengang var 5 år ble skambitt i ansiktet. Heldigvis gikk det bra med ham. Hunden ble avlivet neste dag.

 

Ps: er det du som har skrevet diktet? Det var utrolig vakkert.

Link to comment
Share on other sites

Livet er ikke retferdigt, ei heller en dans på roser.

Livet er som en reise langs en smal landevei, med bakker, bukter og små hager. Er man heldig, kan man stoppe og lukte på de blomster man passerer.

Noen blomstre er vakre, og lever kort. Andre er mer som en forglemmegei, som dukker opp her og der, år etter år.

Din blomst var vakker, men ei så full av torner. Huskes skal; kun dine vakre roser.

 

Sterke saker, men du gjør det rette Hassel.

 

Rip Silver.

:(

Link to comment
Share on other sites

Veldig trist. Føler med deg som er tøff nok til å ta denne avgjørelsen. Det beviser iallefall for meg at du er en god dyrevenn, å skilles med en venn på denne måten er bare vont. Får håpe du finner deg en ny venn snart!

Link to comment
Share on other sites

Tenk på at det også er det beste for hunden, en hund som hele tiden er redd, usikker på og føler den må forsvare seg overfor mennesker har det ikke bra! Nå derimot kan han jakte godt med ro i sjelen.

 

Flott dikt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...