Jump to content

Oppskytinga 2009


Recommended Posts

Var på banen i kveld og fikk skutt opp med både 6,5x55 og 30-06 - førstnevnte er jo primært beregna til jaktfelt, men det jo greit å ha et reservevåpen i tilfelle rottefelle :)

Og jaggu er det deilig å være klar til jakta i goooood tid :) Jeg pleier ellers å være ute i aller siste liten (sånn ca. dagen før jaktstart) så dette er nærmest rekordtidlig for meg.

 

Er det flere der ute som har vært og skutt opp?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blir sikkert å skyte opp mandag eller onsdag hos Bodø JFF. Men jeg lurer på om jeg skal vente til utpå høsten/sensommeren med å skyte opp så jeg kan dra sammen med pappa, brodern, kjerringa og noen andre kompiser og kjenninger sånn at vi kan skyte opp samtidig hos det lokale skytterlaget. Har veldig lyst til det for det er trivelig åså støtter man ett lite skytterlag der jeg har vært med siden jeg var en 7-8 år :D

Link to comment
Share on other sites

luer på en ting, på oppskytinga i fjor fikk jeg beskjed av standplass leder om at jeg ikke kunne sitte med fremre del av støveln oppå en 6-8cm høy kant, som er bygd fremst på standplass(er overbygget over kontaktene til monitorene). HAn sa at dette ikke var lov?? noen som kanskje vet noe om dette? liker å skyte sittende, og har sittet slik på prøva et par ganger tidligere, uten å ha fått beskjed om noe annet!

 

Synes det er godt å få det pressetoppunder fremre del av foten, istedenfor å ha den helt flatt på asfalten.

 

håper og tror at noen her som vet reglene på dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal i år skyte opp for første gang med 3 våpen. Må jeg da ha eget kort etter lapp på dette da det ikke er plass til mer enn 2 våpen på jegeravgiftskortet?

 

Du tar skyteprøve for to våpen som føres på jegeravgiftskortet og for tredje (eller flere) våpen får du en lapp fra skytterlaget med stempel og underskrift som er like gyldig som jegeravgiftskortet.

 

Nei, jeg var ikke først i Kristiansand skytterlaget som tokk skyteprøve men blant de første i hvertfall med en del av arsenalet foreløpig :lol: . Oppskyting er ferdig med Tikka 3 i kal. 6,5 og kombien i 7x57R og nå er det bare Saueren i kal. 30 06 igjen + masse kose skytting :D

Link to comment
Share on other sites

luer på en ting, på oppskytinga i fjor fikk jeg beskjed av standplass leder om at jeg ikke kunne sitte med fremre del av støveln oppå en 6-8cm høy kant, som er bygd fremst på standplass(er overbygget over kontaktene til monitorene). HAn sa at dette ikke var lov??

 

Sakset fra DNs regler for storviltprøven:

 

Skytestillinger

Skuddene mot dyrefiguren skal gjennomføres i valgfri stilling uten fast anlegg. Tillatte skytestillinger er liggende, knestående, sittende med albuene støttende på lår/knærne eller stående. Det er forbudt å sitte i skytebenk eller benytte fastmonterte støtteben.

Personer som pga sykdom eller handikap ikke kan gjennomføre skyteprøven på ordinær måte kan søke Direktoratet for naturforvaltning om dispensasjon. Legeattest skal være vedlagt søknaden.

De tredve obligatoriske skuddene kan gjennomføres som jegeren ønsker, f eks sittende i skytebenk, med fast anlegg eller på annen måte.

 

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022802

 

Det kan tenkes at standplassleder var bekymret for at du skulle sparke i og skade kontakter/kabler for monitoren. I så fall kan du jo ta med deg en ammoboks eller noe annet passende å sette foten oppå. Reglene sier ikke at det er galt.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er godt å få det pressetoppunder fremre del av foten, istedenfor å ha den helt flatt på asfalten.

Da er sittende-stillingen din for høy! Bruk noe mindre å sitte på, lag gjerne en egen sittekloss av isopor e.l. som passer. Får du rumpa lavt nok, så trenger du ikke denne kanten.

 

Bortsett fra det, kan ikke jeg heller se andre grunner enn at standplassleder var bekymret for kontaktene.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

takker for svar folkens. Har prøvd med lavere stubbe også, men synes liksom at det er bedre når jeg får den vesle kanten å sette tuppen på....men men, vi får se. fikk hvertfall avklart at det ikke er noe i reglene som sier noe om det, takk.

Link to comment
Share on other sites

Etter et knust håndledd i februar har jeg nå tatt prøven. Gikk bra det, tross det i starten var snakk om at hele venstre håndledd måtte stives av for resten av livet. Rart hvor mange tanker som svirret gjennom hodet. Stort sett alle innebar skyting og jakting.. ;-):o

 

Gikk heldigvis ikke den veien!

 

Er iallefall glad det gikk bra og ferdig med prøven før "rushtraffikken" starter rundt på banene...

Link to comment
Share on other sites

Henger etter i år. Har ikke begynt ennå, var ferdig innen denne tiden i ifjord. Har nesten ikke skutt i vinter heller, får satse på at jeg ikke har glemt det :P Blir vel å ta prøven i juni, eneste måneden jeg har tid :? Håper bare det ikke er for mye rush på banene da!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en tom ølkasse+sitteunderlag å sitte på, det blir passe høyde for meg (ca.22 cm.)

Ble ferdig med prøven 6.mai med 2stk. 6.5x55. Skal skyte prøven med 9.3x62 og 7x57R til neste uke.

Det er greit å være ferdig tidlig så en kan kose skyte utover sommeren, mens en lengter til bukkejakta 10.aug. skal starte. :D

Link to comment
Share on other sites

Var på Løvenskioldbanen i dag og fikk skutt en 30 skudd i tillegg til prøva. Var en god dag på skytebana kor det meste stemte. Skaut over all forventning og overraska meg sjølv :D En utrulig hyggelig gjeng som var instruktører og tok seg av påmelding og slikt :) Satser på at det blir fleire tura dit i løpet av året

Link to comment
Share on other sites

Prøvde ny taktikk i år, og gjorde meg ferdig med oppskytinga tidlig i april :) Skutt opp både med 308 win og .223. må si det er veldig greit å få gjort det når ikke alle andre skal også og hele skytebanen ser ut som ei maurtue :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje jeg skal prøve noe nytt i år. I og med at jeg skyter helt elendig stående og har rimelig dårlig kontroll stående skal jeg kun trene stående. Så skal jeg vente med å skyte opp til jeg er sikker på at det ikke er noe problem med å ta oppskytinga stående :lol:

Link to comment
Share on other sites

Trønderne er jo ikke kjent for å ri samme dagen som de sæler på, så i dag var årets første oppskytingsdag på Nidarosbanen. Behagelig lite folk var det der også i dag. Nå har jeg signatur for det som er av kulekruttvåpen i skapet (bortsett fra salongen, da ;) ).

 

Jeg var forresten uvanlig lite stressa av situasjonen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Som et par her nevner er det ikke dumt å trene litt på stående skyting. Elgskytinga vår starta først 18. mai, og var da avgårde med helstokk og nyervervet drilling.

Skaut en del stående i fjor, og fortsetter med det i år. Prøvekjørte reinsfiguren en runde med stål, og bestod, ingen samling å skryte av, men samtlige 5 var innenfor. jeg har ressonert meg dithen, at når en er til skøgs, nøler en ikke med å skyte stående. Da er det ille lurt å ha trena litt.

Bare overse "besserwissere" på benken bak som hentyder; "se han ja, skyter stående, men samling har han ikke". Da har i alle fall jeg gjort en del av mitt, for å hindre skamskyting!

Link to comment
Share on other sites

Da var man ferdig med oppskytinga. Greit å være tidlig ferdig og ikke stresse i august. Sako .308'en fra ca 80 samler som fyttigrisen. Med Winchester 150 grs helmantel hadde jeg samling helt ned på 23,7 mm på fem skudd sittende på trekloss, uten anlegg. Fornøyd! På oppskytinga gikk det ikke så bra, men bra innenfor uansett (Fusion 150 grs, 9,1 cm samling, men det ene var en slenger, så reell samling var mer ca 5 cm).

 

Kombien gikk greit den og, men jeg klarer ikke å få samme, jevne, samlinger med .222'en. Ligger som regel på mellom 5 og 8 cm på femskuddsserier (S&B 50 grs helmantel). Godt innenfor kravene på oppskyting med Norma Rådyr 4 gram, men hadde satt pris på litt bedre presisjon (en slenger langt nede til høyre, resten lå innenfor 5 cm oppe til venstre). Tror kanskje kikkerten har litt å si. Elgammel Tasco (!) med fint trådkors, 4x40 fast på Sakoen. Leupold 1,25-4x20 European på Zolien, med tysk 4. Sistnevnte har litt for grovt kors på den avstanden synes jeg. Føler det blir mer presist med den gamle dorullen, som funker som fanken! :)

 

Skyter for øvrig kun sittende på trening og prøva. For meg blir det mest realistisk da jeg neppe kommer til å ligge nedi gresset og skyte på dyr.

 

Nå som presset er borte (pulsen gikk et par hakk høyere da det gjaldt...) skal jeg også prøve stående. Har også en skytestav jeg tenkte jeg skulle prøve. Talentløs skyting i vinter med den i hvertfall. Skjøt bedre uten!

Link to comment
Share on other sites

ble også ferdig med oppskytinga lørdag.gikk greit det,etter jeg har begynt og lade selv har det blitt mye mer trening.har egen 100 meter kun 2 min fra husa,og skytebanen ligger ca 700 meter fra der jeg bor :mrgreen: skal ned på banen i dag og trene på løpende elg det er skikkelig gøy,treffer ikkje så veldig bra men det kommer seg nok,god trening er det hvertfall.skal trene mere stående også,

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har fått skyteforbud gr. en skade til st. Hans. Men, jeg får se hva jeg gjør. Mulig jeg gir blaffen og begynner noe før. Det klør noe alvorlig i avtrekkerfingeren om dagen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er den gml Oberndorferen i 6,5 skutt opp og klar for sesongens jakt.......skuddene satt som forventet, som gjorde børse og skytter fornøyde.

 

Blitt ordentlig glad i denne børse og meget glad for jeg fikk Ola G. til pusse den opp......

 

Venter på .06'n kommer tilbake med demper på så den kan gjøre unna den formelle skytingen og klatgjøres til jakta...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt opp i forrige uke. Har det så fint at JFF foreninga er aktive på skytefronten. Dermed begynner treninga i januar... Forrige uke var det klubbmesterskap i elgskyting, 5 sitt, 5 stå,og 10 på løpende. Alle på 100m. Selv om poengsummen ikke er å skryte av så fikk jeg nok til å få godkjent alternativ prøve, først med 6,5 og så .300

 

@Skip: Alle løp til børsa må du skyte opp med, selv om du har to like kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Skøt opp i går sittende først med mauseren min, no problemo, så med en av fattern sine, der ble det bom. Stokken paste ikke til meg i det hele tatt, så prøvde heller ikke mer enn en runde.

 

Får se om jeg skyter opp med noen av nyanskaffelsene jeg har planlagt over sommeren og ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...