Jump to content

Jegermoral...?


Giron

Recommended Posts

I forbindelse med den årlige våroppryddinga i garasje og kjeller, hører det med et besøk på fyllinga. Siden det ikke er de største forhold i Finnmark blir det til at man treffer kjentfolk også blant søppel. I dag hevdet mannen på fyllinga at han var blitt jegerhater. Ikke jaktmotstander, for han er jeger selv, men jegerhater. Sammenhengen er at fra nå og utover sommeren begynner de bolde(?) å tømme fryserne for å gjøre klar til neste sesong. Det ble kastet på sekkevis med ryper og harer hver vår og sommer. Han hevdet at han kunne holde et årsforbruk for en restaurant med and og gås. Ikke var det mangel på elg- eller reinkjøtt heller. Dette var visstnok ikke bare et fenomen i Finnmark. Han hadde flere kollegaer i samme bransje rundt om i landet som meldte om det samme.

Spørsmålene som ble stillt mens sukkerbiten ble dyppet i kaffen smakte ille: Hvor var det blitt av moralen hos dagens jegere? Lever vi virkelig i en slik overflod at vi har råd til å gå på jakt bare for å slakte viltet, for så å kaste det? Fortjener vi å få lov til å gå på jakt med slike holdninger? Jeg ble svar skyldig.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, eg trur eg har tilgode å kaste viltkjøtt, iallefall i seinere tid. Rett nok, i mine yngre dager, då slakte og koke erfaringene var heller magre, og interssa for bil, festing og kvinnfolk var overstadig stor, så blei det vel kasta et par sjøfuggel, som hadde lagt i fryseren til fattern i 7-8 år. Men eg må sei at det det skjedde 1 gong.

Ellers så er vel det heller sånn at når våren kjem, så spinker ein og sparer på viltkjøttet, så ein ikkje skal bruke opp alt før høsten igjen, og det blir ikkje kasta ei slintre med kjøtt uansett. Hadde eg skutt for mykje i forholdt til kva husholdningen kunne spist, så er eg nok redd for at eg hadde fått et ektra sett gode kompiser, som hadde fått siste delen av kjøttet.

 

Eg skal ikkje være moralsen vokter, og sei at folk ikkje skal få jakte, fordi dei ikkje spiser alt viltet, men det er absolutt ein tankevekker til oss jegere. Ein treng ikkje å skyte absolutt meir enn ein har behov for. Det er vel også akkurat derfor eg har et par moralske sperrer til trofejakt osv. Men det er meg, folk får gjere som dei vil og kose seg med det. Det skal eg ikkje legge meg oppi. Har fått min dose med kjeft for å meine det eg gjer, men eg har absolutt rygg til å bære det.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal ikkje være moralsen vokter, og sei at folk ikkje skal få jakte, fordi dei ikkje spiser alt viltet
Da skal jeg ta den jobben og være litt mer moralsk enn du er: De som hiver viltkjøtt fordi de ikke orker eller klarer å spise det opp sjøl eller får gitt det bort til noen som setter pris på det, bør etter min mening la være å jakte. Å drepe matnyttig vilt for å hive kjøttet er intet mindre enn umoralsk!

 

Det man skyter, det spiser man! Og det man ikke har tenkt å spise, lar man være å skyte. Såfremt det ikke er snakk om predatorjakt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig at man ikke hiver vilt kjøtt. Det er jo en fenomenal holbarhet på kjøttet så de er jo bare og kjøpe en større fryser. Har spist elgkjøtt som er 3 år gammelt uten å merke noen ting.

 

Det man skyter, det spiser man! Og det man ikke har tenkt å spise, lar man være å skyte. Såfremt det ikke er snakk om predatorjakt.

 

Det er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i. Du får ikke meg til å spise bever, men det koster meg ingen ting og sende den til de evige jaktmarker for det. Men skinnet bruker vi, så det gjør jo saken litt bedre. Har blitt en og annen trost og ekorn som har tatt veien direkte til komposthaugen uten omveien om fryseren

Link to comment
Share on other sites

Så mye fryseplass at det er noe igjen og skulle kaste har nå ikke jeg.

Her kan det ikke konkluderes med anet en at enten er den Norske jegerstanden småspiste og venneløse, eller så har alle enormt med frysekapasitet.

 

Ellers så greier jeg ikke å bli så moralsk indignert over dette, men tanken på og kaste godt kjøtt er jo rimlig fremmed for meg da

Link to comment
Share on other sites

Her er det lett å bli moralsk ja. Og her må eg innrømme at eg har synda nokon gongar, det har nok hendt at enkelte ting har gått i dunken. Eg skyter i utgangspunktet vilt eg ikkje har planer om å ete (har til og med ete kråke, og kan anbefale det). Men so er ein uheldig av og til. Må innrømme at ei due hang litt for lenge på ein litt for temperert plass i fjor haust, f.eks....

Og so hender det at det blir kasta ting under slakting og matlaging som strengt tatt kunne vore brukt til mat (lunge, nyrer, lever, tunge, testiklar, mellomgolv, hjerne, hovud osv)

 

Eg må vel rett og slett innsjå at eg ikkje alltid leve opp til mine eigne moralske standardar :?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har vilt i fryseren som skulle rekke til en normal families årsforbruk, men så krympet denne familien inn betraktelig, og da har jeg plutselig overskudd av kjøtt. I verste fall må det kastes, for jeg får meg ikke til å gi bort kjøtt som nærmer seg utløpsdato.

 

Men jeg forstår indignasjonen til søppelmannen hvis det kommer store mengder kjøtt fra et fåtallig personer på fyllinga.

Link to comment
Share on other sites

Eneste gangen jeg har kastet viltkjøtt var da den ene fryseren her gikk til dundass, kjøttet ble kastet av helsemessige årsaker... :cry:

Helt enig med fyren på dynga, skal du ikke spise viltet lar du være å jakte på det, (matvilt ja)

Skjønner godt at han er jegerhater!

 

Noe av det beste med jakta er jo at godsakene kommer på matbordet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

enste vi har kastet var den første rypa jeg skjøt, .222 helmantel.. var vel noen kjøttbiter vi klarte å berge..

 

men hvorfor skyte ekorn? pelsen er en ting, men de er jo koselige å ha rundt omkring!

har et ekorn på hytta som er TAMT.. har hatt det på fanget x antall ganger :)

Link to comment
Share on other sites

Man skal for all del ikke skyte mere vilt enn man kan klare å spise! Det og kaste viltkjøtt mener jeg er respektløst :evil:

Det at folk kaster store mengder viltkjøtt viser at folk ikke har respekt for viltet de jakter på og at de tydligvis jakter og skyter dyr kun for å skyte! Man må klare og styre seg å ikke skyte mere når man ikke klare å spise eller kvitte seg med det på annet vis enn å kaste det.. Vi jegere er egentlig bortskjemt med tanke på alt det gode kjøttet vi har tilgang til, tenk på de som ikke har like lett tilgang på kjøtt også.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ekornet er nok litt av ein røver ja, sjølv om den er søt.

Men å kaste mat generelt er ein uting. Må og si at eg reagerer på at folk kaster viltkjøt.

Kanskje det har noko med kunskap omkring foredling? Eller mangel på sådan. Enklere å kaste bytte en å setje seg inn i korleis ein skal ta vare på det. Høyrer folk uffer og bærer seg over arbeidet med å lage leverpostei, pølser osv. er da mykje enklere å kjøpe det sier dei. Sier om ikkje anna mykje om kor godt vi har det i dette landet!

Eg for min del liker mat som er ordentleg heimelaga! Det set eg pris på, og med fryser så er ikkje holbarheit noko problem i det heile!

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også de som har en diger fryser med viltkjøtt og går på Rimi`n for å kjøper seg en tørr tæla koteletter fordi de ikke skal ta noe av "god" kjøttet fordi det skal spares til en finere anledning og da til våren KJØRER det på DYNGA?

da begyner jeg å lure litt da

Link to comment
Share on other sites

.....jeg får meg ikke til å gi bort kjøtt som nærmer seg utløpsdato.

Utløpsdato?? Magert kjøtt holder da i en evighet, Taper seg jo noe i smaken, men det er da ikke noe problem å spise alikevell.

I min lærebok så stod det at rådyrkjøtt holder inntil 2 år, men jeg vet ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at de skriver intill 2 år for å være på den sikre siden..?

Sånn er det jo med butikk varer også, produkte kan holde seg lenge etter forfallsdatoen men de skriver på en dato for å være sikkre på at produktet ikke skal være noe galt med.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på kjøttet blir selvfølgelig litt dårligere med åra. Men hvis man pakker det godt inn holder ialefall i 2 år++ :wink: Eksklusivt hundefor kan man selvfølgelig bruke det til. Bedre enn å hive det! Å dessuten går jeg ut ifra at hunden også har deltatt aktiv i jakta, så den fortjener jo sin del av utbyttet :D

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig en vesentlig forskjell på å kaste kjøtt fra dyr man har drept selv, og kjøtt fra dyr man har betalt andre for å drepe?

 

Tja og ja, vil vel kunne påstå at det er i grunn samma om ein betaler naboen for å jakte elg, og det kjøttet går på søppeldynga.

Men om du tenkjer på at ein betaler bonden for at kua skal spise gresset, lage masse luftforurensing, for så å slakte det og la det går rett i søpla, tja så er det ein forskjell. Det er ikkje så mykje betre verken moralsk eller med tanke på at ein gjer naturen ein bjørnetjeneste, men ein skal heller ikkje kjøpe mat for å kaste det..

Poenget er vel igrunn samme at det er unødvendig å kaste mat, det går an å moderere seg, ein går ikkje sulten i dag som før, det er rett å slett forferdelig idiotisk å kaste mat.

 

Da skal jeg ta den jobben og være litt mer moralsk enn du er: De som hiver viltkjøtt fordi de ikke orker eller klarer å spise det opp sjøl eller får gitt det bort til noen som setter pris på det, bør etter min mening la være å jakte. Å drepe matnyttig vilt for å hive kjøttet er intet mindre enn umoralsk!

 

Det er eg 100% einig med deg i, men det er mykje artigere å sjå du skriv det... :mrgreen:

 

Og viltkjøtt tåler bra med lagring, dersom du pakker det bra, og tar ein runde med kniven og fjerner alt fett, før nedfrysning. Elg, hjort, rådyr, rype, hare, osv, tåler glatt 2 -3 år, så lenge du gjer jobben riktig. Men vakumpakke maskin, så har du faktisk litt ekstra tid også. Sjøfugl, får, svin og generelt dyr med ein del fettinnhold, vil eg sei 6-12 mnd...

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden fikk meg til å tenke på en "bukkejeger" som ble tatt i en nabokommune for noen

år siden. Han var i fjæra og kvitta seg med 2 hodeløse bukker :shock: Du kan si det sånn at han er

ikke veldig velkommen der igjen.

Ja det finnes de med forkastelig dårlig jegermoral :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er et skrekkelig eksempel! :evil:

 

For ikke å snakke om de 40 hodeløse rypene som ble funnet ved et naturreservat i Rana, tenk å skyte ryper for å ha hodene som troféer! :shock: Eller bevis til kompisene sørpå på hvor flinke jegere de hadde vært. Ja, for det var "søringer", ble store avisoppslag om dette for noen år siden... :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

i min verden skyter man ikke dyr om man ikke skal spise kjøttet, bruke pelsen eller noe annet, eller fordi det er predatorjakt.

 

skal man ikke bruke dyret, så treng man vel ikke skyte det?

da kan man heller jakte kråke feks.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at noen bør skrive en god artikkel om dette. Er ikke alle som er like flinke til å pakke kjøttet riktig og slikt.

 

Eksempelvis så kan den hete; Slik tar du vare på kjøttet, fra skuddet til frysern! :)

 

Gode bøker som omtaler dette bør vel også kanskje nevnes.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kunne vel alltids skrives ein artikkel om dette. Men i korte trekk så klarer du deg langt med desse tipsa :

 

- Minst mulig fett på kjøtt som skal fryses. Skjær vekk alt du måtte finne.

- Minst mulig tilgang på lys, pakk den aller helst inn i folie, før ein putter den i pose.

- Minst mulig luft i emballasjen som kjøttet ligger i. Blokkfrysing med vann er ikkje berre bra til fisk, men også kjøtt. Ellers så er det å suge lufta ut av posen dersom dette er mulig. Vakumpakking er vel av det betre, men det kreves utstyr. Dette er blitt mykje billigere, så det er innen rekkevidde for dei fleste i dag.

- Frys ned i passelige middagsporsjoner, så slepp du å tine opp 5 kg, for så å fryse det ned igjen.

 

Eg bruker vanlige fryseposer / brødposer, men reinskjærer kjøttet før eg putter det i posen, og klemmer ut det meste av lufta. Men alt mitt blir spist i løpet av året, stort sett iallefall. Takk for sist Wadcutter, og sorry for OT til trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Takk det samme!

 

Slike enkle men gode råd er supert!

Desverre tok det meg et par sesonger med sjøfugljakt før jeg viste at allt fett på fuglen må bort. Det ble derfor kastet litt fuglekjøtt som smakte som tran. Nå er det kamp om hvem som skal få med seg mest.

 

uff..nå ble jeg sulten. Skarv hørtes godt ut nå ja :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det går heilt fint det. Men har du tatt det opp og tint det, og bearbeid det, så bør du helst unngå å fryse det ned på nytt igjen. Men lager du 10 kg, så klart du kan jo fryse ned litt, men det blir aller best hvis du bruker det med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart bør man ha et formål når man tar livet av et vilt. Å bli med å jakte for så å la andre få kjøttet gjør meg for eksempel ingen ting.

Dessuten er det mye staseligere å skyte et vilt man kan ha gleden av å nytte seg av i ettertid :) Troféjakt har jeg fint lite til overs for.

Link to comment
Share on other sites

tror nok de fleste i dag tar mye mindre vare på dyr som man har skutt i forhold til i gammle dager. ikke at jeg beskylder alle for det men mange som ikke tar vare på skin indre organer og slike ting når dem slakter.

men og kaste fult spiselig kjøtt tror jeg aldri jeg kommer til og gjøre nei

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig en vesentlig forskjell på å kaste kjøtt fra dyr man har drept selv, og kjøtt fra dyr man har betalt andre for å drepe?

 

Det er et veldig godt poeng. Vårt forbruksmønster, med relativt billig mat, sterkt fokus på sunnhet og holdbarhet, og en helt ufattelig overflod gjør at vi alle er skyldige i å kaste helt brukbar mat hver eneste dag. Maten vi kaster er det brukt økonomiske og økologiske ressurser å produsere, og for veldig mange matvarer er dyrs lidelser og død en del av produksjonen. Hvis man tenker over hvilken komplisert og lang prosess som ligger en Rema-kotelett kan man bli helt svimmel. Likevel kastes, ifølge SSB, 200 kilo mat fra hver eneste norske husholdning hvert år. For ti år siden var tallet 140 kilo. Legger man til avfallet fra restauranter, gatekjøkkener osv, blir tallet mye høyere. Samtidig er det sult og matmangel i store deler av verden. Det er, etter min mening, et av de virkelig store moralske problemer vi står overfor her opp i rikdommen.

 

Jeg tror ikke jegere er mindre moralske enn andre nordmenn. Tvert imot er mitt svært subjektive inntrykk at jegere har mer respekt for kjøtt enn de fleste andre, nettopp fordi de selv har drept, slaktet, skåret, behandlet og pakket kjøttet selv. Men selvfølgelig kastes viltkjøtt, akkurat som annet kjøtt. Noe kastes sikkert uten å ha vært innom kjøkkenet, men det meste ender vel som middagsrester med et par dager i kjøleskapet før det går i søppelet.

 

Jeg synes kasting av mat er en uting, og prøver å unngå det så langt jeg kan. Nå er jeg heldigvis oppsatt med to bikkjer som begjærlig sluker det som resten av familien ikke kan spise, så det går generelt lite mat i søppelet hjemme hos oss. Men jeg synes egentlig ikke det er noe verre å kaste viltkjøtt enn kjøtt fra husdyr. Heller omvendt: Når jeg kaster en halv boks skinkepålegg betyr det at grisen vi lot bli født, oppfôret, slaktet og pakket for å bli mat, gikk gjennom dette forgjeves. Når jeg kaster vilt, derimot, har viltet allerede fylt en primær funksjon - nemlig å bli jaktet på. Selv om naturlig og velsmakende mat er en viktig grunn til at jeg jakter, er det ikke den eneste. Fryseren kunne jeg også fylt på Rema. Først og fremst jakter jeg for jaktens skyld, for rekreasjon, naturopplevelse osv. Dersom noe av kjøttet skulle ende opp i søppelet av en eller annen grunn, er det trist, men jeg synes ikke det er verre enn å kaste annen mat..

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg jegerognal. I 50 årsdagen til mine foreldre, hadde vi hjortegryte til en hel haug med gjester. Det eldste av hjortekjøttet var 5 år gammelt, og denne gryta smakte like godt som gryter jeg har laget med "nytt" kjøtt. Dermed kan hverfall jeg gå god for at viltgryte en flott måte å bruke opp "gammelt" viltkjøtt på :!:

 

Jeg har også gått til anskaffelse av en vakuumpakker, kostet meg 2500 kroner. Den er blitt flittig brukt for å si det slikt, og holdbarheten bedres betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg er et fenomen som kommer i dragsuget av kommersialiseringen av jakta. Folk betaler ikke 30 000,- for å skyte seg en elg fordi de er så glad i elgkjøtt, de gjør det fordi det er blitt karslig med storviltjakt, og det gir status blandt kollegaene. Det å få noen pinner på veggen er viktigere enn kjøtt i frysen. Jeg kjenner selv ihuga "jegere" som har kjøtt liggende i årevis på frysen, som de til slutt kaster. De jeg snakker om piner seg til å steike ett rådyrlår i ny og ne, men finner ut at det er vanskeligere og mer arbeidskrevende enn å steke en kotelett fra Rema. Eller de lager en viltmiddag for venner og kollegaer og later som de aldri har gjort annet enn å lage rødvinsdampede rypebryst, mens 4 kokebøker ligge oppslått på kjøkkenet.

 

Før jeg ramler av hesten min nå, må jeg innrømme at jeg også har kastet viltkjøtt, særlig bever. Derfor har jeg sluttet å jakte bever...

Jeg gir også vekk en del kjøtt til folk jeg vet setter pris på det. Ellers er viltkjøtt en stor slager her hjemme, selv om jeg er gift med en bydame..

Det året dreveren daua var ett svart år! Da måtte jeg pinadø kjøpe en sau i mangel på rådyrkjøtt...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha snubla over denne tråden, fikk jeg noen bange anelser. har jeg ikke noen gås liggende fra i fjor......?

Ned i fryseren bar det, og gåseskrottene var der de, og middagen serveres til helga. Verre var det at jeg fant 5 ryper som nok har ligget der noen år (2006). For såvidt synd og skam men heldigvis holder rypene seg i mange år om en fryser de rund. Så nå blir det rypemiddag også ganske snart. oG smaker det dritt, så for en bare spise dem uansett, så husker en til neste gang :D Trodde jeg var bortimot perfekt, men tok feil, som vanlig... Moralen blir, det er lov å glemme, bare det blir middag av det til slutt :D

 

På det forrige forumet vi opererte i, ble problemstillingen tatt opp etter at en "idiot" skrøt om alle rypene han hadde skutt her oppe i nord.

Litt OT, men handler for såvidt om moral:

Holdningen til jakta mener jeg er generelt meget god hos norske jegere, men det er en ting jeg har latt meg bli litt provosert av, nemlig måten enkelte poserer på. Noen har en idiotisk trang til å sitte opp på viltet, og helst holde hodet opp under fotograferingen. Signalet et slikt bilde sender er "nå tok jeg deg, og her ligger du, med din overmann sittende opp på deg". Har fått inn med morsmelka at en skal vise respekt for dyret en har avsluttet livet til, og i mine øyne er en slik fremferd mangel på sådan. Så derfor, de fineste og beste bilder får en om en poserer ved siden av dyret :D

 

:arrow: Konklusjonen min ble på SL, som i denne tråden, forkastelig holdning å høste av naturen uten å gjøre nytte av ressursene vi er satt til å forvalte. Det er med stor glede en konstaterer ansvarlighet blant forumets brukere :D

Link to comment
Share on other sites

En nabo av meg er ferskvaresjef i en matvarebutikk, dette er en butikk kjede som profilerer et stort varesortiment innenfor ferskvarer, og som desverre har fått noen striper i lakken når det gjelder holdbarhetsstempling på noen ferskvarer tidligere.

Dette har også bidratt til enormt strenge krav til holdbarhet på ferskvarer i Norge, og det er ikke tillatt og fryse varene for salg når de nærmer seg utgått holdbarhetsdato.

Hver uke blir store mengder kjøtt dumpet til depo, vi snakker om kjøtt til en verdi av flere titallstusen kroner for denne butikken, og det må være lov og stille spørsmål om moral i slike situasjoner også.

Jeg vil tro dette er en vanlig prosedyre for andre butikker som følger lovverket også.

 

Når det gjelder vilt er målet mitt og alltid bruke opp det jeg velger og beholde selv av hjortekjøtt. Dette er ikke altid like lett og beregne, og jeg har vel hatt noen svin på skogen når det gjelder hjortekjøtt som blir ligende underst i frysen.

Der ligger også noen ryper som er 4 år gamle, og som jeg oppriktig har dårlig samvitighet for, resultatet av det er at jaktkammeraten har fått de rypene jeg har skutt de siste årene når vi har vært på jakt sammen.

 

Jeg har også hørt om Laksefiskere som fyller frysen med villaks, for så og tømme mesteparten på dynga om våren for å gjøre plass til årets fangst, ikke akkurat så mye bedre moralsk det heller i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

Om det er laks, ryper hjort eller hva som helst har egentlig ingenting med saken å gjøre. Mitt syn er at det er like forkastelig samma søren.

 

Som det er nevnt tidligere både tror jeg og håper jeg at moralen blant norske jegere stort sett er god, men at komersialisering av jakt kan ha resultert i flere episoder der jaktmoralen hos norske kan diskuteres (blant annet rypejakta i Sverige osv).

 

Både jakt og fiske handler om å ta ut overskuddet av det naturen produserer, og for rypebestanden er det nå tydelig at mer enn dette overskuddet har blitt høstet i en årrekke. Om mulig gjør dette skyting av en haug ryper for så å hive dem på dynga enda verre :evil:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg har et forholdsvis avslappet forhold til denne problemstillinga. Stort sett blir alt spist opp hos oss, eller jeg selger ut til venner og slektninger. Hender andre får kjøpe også om jeg har noe som er skjemt. :lol:

 

Det er i allefall ingen tvil om at det er en fordel å ta vare på kjøttet best mulig før en fryser det, om det skal være noen hensikt i å slenge det i frysen. Helt småvilt kan jeg like godt slenge med en gang som å fryse det. Blir aldri så jeg tiner og parterer senerer. Bryststykker av fugl, lår og rygg av hare. Vet ikke hvor mange harer som har endt opp på reveåta, men det er en del. Regnes som bifangst under rådyrjakta uansett.

 

Klassikeren her er poser med rent kjøtt som en aldri vet hva er. Som regel er det avskjær av rådyr, en og annen gang har det vært en ren overraskelse - f.eks et elghjerte i samme pose som en elglever (leverpostei-prosjekt).

 

Må si jeg sterkt vurderer å kjøpe et fryseskap der en kan se hva som ligger i hver skuff, istedet for å måtte tømme hele boksen for å finne overraskelsene på bunnen - eventuelt sette opp et lite fryserom, der viltet kan henges inn helt til det blir tid til å ta seg skikkelig av det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke alt jeg skyter, jeg jakter mest for jakta sin del, ikke kjøttet. OG samme problem hvert år, fryseren blir så alt for full. Jeg gir bort noe. Fyller opp fryseren til mutter, Men det hender det kan bli liggenes igjen noe kjøtt i fryseren helt nederst, som kanskje ikke blir finni før etter en del år. Eller at jeg selger duene til en apportklubb, er det også forkastelig? Hva med de som skyter feks gås med varmintkuler, og treffer feil å sprenger hele fuglen? er det bedre eller værre enn å kaste en gås som har liggi lenge lenge i fryseren? Eller hva med å forby kaliber som gir store kjøttødeleggelser ?

Link to comment
Share on other sites

Det å skyte gås med varmintkuler tror jeg de færreste som ønsker å ta vare på gåsa gjør, og hvis man har skutt ei gås med slik ammo og fortsetter med det, så ja, det synes jeg er galt. Det gårselvfølgelig an å treffe feil, og på den måten få ødelagt en gås slik at den ikke egner seg som menneskemat. Det er etter min mening noe annet når slike "uhell" skjer enn når en kun jakter og ikke bryr seg om at kjøttet havner i bosset.

 

At du gir bort duer til en apportklubb ser jeg ingen problemer med, selv om jeg sannsynligvis hadde spist dem selv :P

Link to comment
Share on other sites

Her kan jeg klatre opp på min høye hvite hest å skue utover alle umoralske syndere.

 

Ærlig talt så kjører vi naziregime på matkasting her i huset. Dyr jeg skyter, fisk jeg fisker og bær kjærringa plukker inngår i en ryddig og planlagt husholdning. Vi er stadig innom fryseren for å ta en titt, og ingenting blir glemt i bunnen.

 

Jeg er ingen hamster, jeg fangster det jeg trenger. Når jeg har nok så gir jeg meg.

Link to comment
Share on other sites

Alt skutt vilt blir spist her i huset, koster meg lite å stelle istand god middag til venner som ikke jakter hvis det skulle bli mer enn det vi klarer av selv :)

 

En god rypemiddag kan rekruttere nye jegere også, spesiellt når en god historie følger med..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...