Jump to content

Jegermoral...?


Giron

Recommended Posts

Jegermoral?

At nokon kaster viltkjøt som er fullt etandes har ingenting med jegermoral å gjere. Jegermoralen går vel meir på kva ein gjer under jaktutøvelsen?

Kva som skjer med kjøtet etter at det er havna i frysen er noko anna. Har sjølv vore med på at folk slurver under slakting, kjøt heinger att på skinnet når ein flår osv. og dei meiner deet er heilt i orden. Det er ein del av jaktutøvelsen å ta vare på viltet til det er ferdig mørna og kan frysast.

 

Kva ein skal kalle folk som kaster mat og da er det uvesentleg kva type mat det er skal ikkje eg ta på meg. Men ikkje kall det dårlig jegermoral.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Personlig har jeg spist årgangshjort som var minst 7 år gammel (har stoooor fryseboks :roll: ) og ikke en kjeft som reagerte på det. Så lenge det har vært dypfryst hele tiden så gjør det vel ingenting. I alle fall ikke på denne type kjøtt - det kan nok bli noe tørt vil jeg tro da det i utgangspunktet er magert.

Fugl er jeg ikke så sikker på - harskner kjøttet der? Enkleste måten å finne det ut på er å steike en liten bit. Lukter det eller smaker rart så hiv hele fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Fruen pastår at vi har en gås(kortnebb) i fryseren, som det står 2006 på. Er det spiselig etter nesten 4 år i 18 kalde?

 

Det er litt feitt på gåsa (om enn ikkje mykje), som KAN gi utslag. Men alt handlar om korleis du har pakka den. Ligg den heil m fjørdrakt og det heile, er det ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Spiste også årgangs hjort her forleden dag. Fant helt nederst i fryseren en indre filet av hjort fra jakten 2004. Den var tilfeldigvis vakumpakket, men smakte godt, ingenting galt med den. Hjorte kjøtt er lite fett i, å fett harskner etter tid i fryser.

Link to comment
Share on other sites

Her er kun kjøtt til eget forbruk, vet ca hva jeg bruker i året, resten blir solgt, så her er det ikke noe som ligger over, sånn bør det være. Og en del av det jeg beholder selv, tar jeg med til venner, så lager vi til gode måltider i lag.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Fruen pastår at vi har en gås(kortnebb) i fryseren, som det står 2006 på. Er det spiselig etter nesten 4 år i 18 kalde?

 

Som allerede er sagt, fugler generelt bevarest best med fjørdrakta på, men enkelte sjøfugler kan nok gje litt tranaktig smak, ved så lang lagring. Tin dei opp i kjøleskap i et par dager, ta ut brystfiletene, eventuelt andre kjøttfulle stykker, ta og bruk ein stor bakebolle, som du fyller med vann, og litt 5% eddik, kanskje ein 0.5-1 dl pr 5 liter vann, så lar du dei ligge et døgn eller to.. Husk å fjerne alt fett, før du legger dei i eddikvannet..

 

Eg har spist and, som har lagt 7-8 år i fryser, og gjort på samme måte, så blei det ok, men ikkje meir enn det. Det var tydelig at det var lenge lagra, men heilt ok til heimebruk. Til festbruk, så ville eg neppe ha servert det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jegermoral?

At nokon kaster viltkjøt som er fullt etandes har ingenting med jegermoral å gjere. Jegermoralen går vel meir på kva ein gjer under jaktutøvelsen?

Kva som skjer med kjøtet etter at det er havna i frysen er noko anna. Har sjølv vore med på at folk slurver under slakting, kjøt heinger att på skinnet når ein flår osv. og dei meiner deet er heilt i orden. Det er ein del av jaktutøvelsen å ta vare på viltet til det er ferdig mørna og kan frysast.

 

Kva ein skal kalle folk som kaster mat og da er det uvesentleg kva type mat det er skal ikkje eg ta på meg. Men ikkje kall det dårlig jegermoral.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Jegermoral?

At nokon kaster viltkjøt som er fullt etandes har ingenting med jegermoral å gjere. Jegermoralen går vel meir på kva ein gjer under jaktutøvelsen?

Kva som skjer med kjøtet etter at det er havna i frysen er noko anna. Har sjølv vore med på at folk slurver under slakting, kjøt heinger att på skinnet når ein flår osv. og dei meiner deet er heilt i orden. Det er ein del av jaktutøvelsen å ta vare på viltet til det er ferdig mørna og kan frysast.

 

Kva ein skal kalle folk som kaster mat og da er det uvesentleg kva type mat det er skal ikkje eg ta på meg. Men ikkje kall det dårlig jegermoral.

Tja, jeg mener faktisk det er unødvendig å jakte på noe om man ikke har tenkt bruke kjøttet eller skinnet (eller det er andre gode grunner for å beskatte bestanden) så om man da kaster kjøttet hadde man kansje ikke trengt jakte...

Men det er min personlige mening som kansje er farget av en litt praktisk tilnærming til jakt og fiske i samfunnet jeg vokste opp i.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal vi da si om den norske bonde ( Norsk kjøtt ), Rema, Meny, Rimi etc etc...........

 

Kastes tonnevis med kjøtt hvert år. Umoralske hele gjengen, vel .......

 

Hva med yrkes jegere, jaktlag som selger unna alt kjøtt, dere som gir bort i stedet for å kaste. Har dere kontroll på hvor dette kjøttet egentlig blir av.........

 

Håpløs tilnæring til umoralske jegere dette her spør du meg!

Link to comment
Share on other sites

At nokon kastar mat som er blitt gammal og skjemt er vel ikkje noko å bråke for.

 

Når det gjelder jegermoral;

Klart at om ein jeger konsekvent jaktar utelukkande for sin eigen forlystelse og ikkje ein gang gjer forsøk på å nytte kjøt, skinn eller andre ressursar... so tenker eg mitt i mitt stille sinn. So lenge vedkommande ikkje bryter nokon lov so helde eg gjerne mine tankar om vedkommande for meg sjølv, men eg forbehelde meg likevel retten til å tenke mitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

100% enig i det Vestlandsjeger!

 

Men disse jegere det her er snakk om, har tydligvis fylt opp frysern med den hensikt og benytte seg av fangsten, eller så kunne de jo like gjerne ha lagt det igjen i skauen, som en del av episodene vi har hørt om i fra villreinfjellet. Hvor geviret er tatt og skrotten ligger igjen. Da snakker vi i mine øyne umoral.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

jeg mener faktisk det er unødvendig å jakte på noe om man ikke har tenkt bruke kjøttet eller skinnet (eller det er andre gode grunner for å beskatte bestanden) så om man da kaster kjøttet hadde man kansje ikke trengt jakte...
Du er ikke den eneste som har slike meninger/holdninger
Link to comment
Share on other sites

Ja synes jeg var flink her for noen uker siden jeg :) . Et par kråke bryst som ble lagt til mørning i noen timer før vi skulle kaste døm i fryseren hadde fått litt maggot på seg...bare helt på overflaten. Jaja, er vel ikke så nøye, maggot er nok sunt det tenkte jeg og tok vekk maggottene og heiv kjøttet i fryseren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gir i grunnen blaffen i hva folk gjør med innholdet i fryserene deres, Ja det er ikke bærekraftig utnyttelse å hive mat (jeg driter i om det er vilt eller annet).

Akkurat på samme måte som man ikke skal la lyset stå på unødigt, eller ta ut bilen fordi en har lyst.

 

Moral og umoral, er kun ett produkt av den enkeltes egne preferanser, Jeg gir blaffen. La folk styre på med sitt, de har sikkert betalt for fornøyelsen av å kaste maten. Så hva har vi med det å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men jeg er og skyldig i å ha kastet et par harer. Skjøt rett og slett mer enn hva vi klarte å forbruke. I år har jeg fått avtale med en som holder store fester og serverer viltkjøtt, så all hare og rype jeg skyter i år, blir fraktet direkte til han. Syns det er en utrolig grei sak. Da vet jeg at kjøttet kommer til nytte og jeg slipper alt "stellet" etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

vingemuttern skrev:

Gir i grunnen blaffen i hva folk gjør med innholdet i fryserene deres

 

Jeg tror de færreste gidder å engasjere seg i andres forvaltning av fryseboksinnholdet. Men i enkelte tilfeller kan det bli et diskusjonstema i jaktlag. Det er jo helt meningsløst at folk skal bruke fryseboksen som en mellomlagring før det går på reveåtet, da kan de heller tilby sine jaktkamerater som har interesse av kjøttet å overta det.

 

Muligens jeg er sær, men jeg evner ikke å respektere jegere som skyter matvilt og som lar det ligge i årevis. Min jegersjel sier at fryseren skal fylles på høsten, også skal de lekre råvarene forvaltes slik at det er god plass i fryseren når neste sesong starter.

 

Man er selvsagt ingen forbryter om man kaster viltkjøtt. Men som jeger bør man føle et ansvar ovenfor sine jaktkamerater og seg selv. Har man ikke anledning til å benytte seg av kjøttet så for guds skyld gi det til dine jaktkamerater eller andre som evner å bruke det.

Link to comment
Share on other sites

Man er ingen forbryter om man kaster viltkjøtt. Men all den tid vilt man kan felle er et begrenset gode mange steder så kan man jo selv urdere hva man tenker om slik praksis.

Om noen skyter så mange ryper at det er en belastning for bestanden og de som har skutt de bare kaster fuglene, er det egentlig riktig når man tenker på framtidig jakt og viltbestand?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hvis kjøttet har vært behandlet renslig og du ikke lar kjøttet ligge etter tining, er det antakeligvis greit, sånn hygienisk sett. Men kvaliteten blir merkbart dårligere. Du mister enda mer kjøttsaft, og kjøttet blir fort tørt og trist.

 

Da er det nok bedre å enten sage det opp frosset (riktignok et salig klin, med all "sagflisa"), eller å koke/steike kjøttet før ny nedfrysing.

Link to comment
Share on other sites

Minner meg om en noen år gammel historie. En utabygds jeger hadde kjøpt elgjakt av en stor grunneier og jaktutleier. Okse sto på kvoten og et dugelig dyr ble etter hvert felt. Etter det dro jegeren til hytta, pakket og dro hjem. Ble selvsagt rabalder og folkesnakk over slik oppførsel. Kom jo ikke noe mer ut av det da jegeren hadde betalt dyret fullt ut og om han ville at det skulle bli revemat så var jo det strengt tatt hans sak. Målet hans var jo bare å skyte en elgokse og om elgen blir spist av menesker eller rev og ravn har jo hverken forvaltningmessige implikasjoner eller påvirker bærekraftig uttak.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det ikke et nødvendig behov for viltet som blir skutt, og det er det ingen i Norge som kan si. Vi skal ikke så utrolig mange år tilbake før det var et spørsmål om overlevelse.

 

Jeg synes ikke det er moralsk riktig å skyte et matnyttig vilt for bare å la det ligge, kaste det når det nærmer seg ny høst, eller noe lignende. "Respekt for viltet" kan det vel også kalles.

 

Personlig synes det er stas å kunne servere en bedre middag med selvskutt vilt. Med tanke på tid og krefter som er lagt inn i hver fugl i disse fugl-fattige tider så smaker det jo bare desto bedre! :D Jeg har ikke hjerte til å kaste kjøtt, med mindre det har blitt glemt og ligget i fryseren i alt for mange år. Hvis jeg skjønner at det ikke blir spist ville jeg gitt bort viltet til venner og familie.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene her tilsier at 7-8 år gammelt elgkjøtt funker greit i gryte, en 7 år gammel elgstek var ikke like spennende, men fullt spiselig.

Men på en annen side så kan jeg skrive under på at 4 år gammel villsvinstek er IKKE noen kulinarisk nytelse.

 

Har som praksis å "vende" innholdet i fryserne med (u)jevne mellomrom her nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på nippet til å kase ei canada gås. Men jeg spørr nå her først; er ei canada gås spisbar etter 2 år i fryseren? Hørt at gås har masser av fett osv. OG jeg lot gåsa henge to døgn med innmaten inni! :o nå skal det sies at innmaten var helt fin pga nakkeskudd med helmantel.

 

Men går det ann å spise den? eller smaker den pyton? Må nok skjære av en liten bit å prøve før jeg setter i gang med en stor middag uansett! :)

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke meg til å spise bever, men det koster meg ingen ting og sende den til de evige jaktmarker for det. Men skinnet bruker vi, så det gjør jo saken litt bedre. Har blitt en og annen trost og ekorn som har tatt veien direkte til komposthaugen uten omveien om fryseren

 

Bever er kjempegodt Melvin :wink: For meg er påskesola i hytteveggen, speket beverlår og pils en høydare :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi med reveåter o.l. skal rope høyt, slik at de som trenger å tømme frysern ihvertfall kan kvitte seg med viltkjøttet et sted hvor gagner jakta som sådan..

 

Herved har jeg annonsert mitt mottat av kastbart viltkjøtt.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...